WN-tips voor juist
gebruik van kinderzitjes
WN-tips voor veilig
vervoer van kinderen
Veiligheid voor alles bij VVN
Veiligheids- en Milieu-inspecties
Veiligheid in de auto: jong geleerd, oud gedaan
oe<
I
1
MOLbi
■4
HHHI
Babyzitjes
Alleen bij erkende bedrijven
Tot driejaar
Achtergordel
Afspraken
Kinderzitjes
Gordelkussen
Vraag naar de VVN-krul!
MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 31 JANUAR11996
PAGINA 8
Kinderopvang in de auto blijft een serieuze zaak...
Veiligheid voor iedereen in de auto is belangrijk. Vervoer niet meer kinderen dan er plaatsen én
gordels in de auto zijn.
Kinderen behoren, net als ouderen en mindervaliden, tot de
meest kwetsbare verkeersdeelnemers. Voor het vervoer per
auto van de allerkleinsten staat een scala aan kinderzitjes
ter beschikking. Prima, mits ze goed worden gebruikt.
Oudere kinderen kunnen gebruik maken van het gordelkus-
sen om veilig te reizen per auto. Uit onderzoek blijkt dat
ouders en kinderen de veiligheidsmiddelen, inclusief de
achtergordels, in auto’s vaak verkeerd gebruiken. Veilig
Verkeer Nederland vestigt daarom de aandacht op een
gepaste kinderopvang in de auto.
- Stap pas in en uit als dat gezegd
wordt.
- Val elkaar en de chauffeur niet las
tig.
- Doe de gordel om en houd die om
tijdens het rijden.
- Blijf van ramen en deuren af.
-Stap uit aan de veilige (stoep)kant
van de weg.
Kinderen zitten bij voorkeur op de achterbank. Ook bij korte ritten loont het de moeite om de gordel te
gebruiken.
In principe voldoen alle baby- en kin
derzitjes, die in Nederland worden
verkocht aan de Europese veilig
heidseisen. Dit wordt aangegeven
door een keurmerk met daarop in een
cirkel een ’E’ met een cijfer. Tevens
vermeldt het keurmerk voor welke
leeftijdscategorie het zitje geschikt is.
Op het keurmerk staat ook vaak de
Zelfs het beste beveiligingsmiddel laat u of liever gezegd
uw kind in de steek als het foutief bevestigd is. Veilig Ver
keer Nederland geeft op basis van jarenlange ervaring en
wetenschappelijk onderzoek de volgende tips waarmee u
een kinderzitje optimaal kunt gebruiken.
Tips voor het vervoer van kinderen in
de auto hangen samen met de leeftijd
van de kinderen. Voor elke leeftijd
zijn hulpmiddelen verkrijgbaar om de
kinderen tijdens het autorijden volop
veiligheid en comfort te bieden.
Door de kinderen van jongsaf te wen
nen aan maximale veiligheid, zullen
ze zich op oudere leeftijd ook veiliger
gedragen. Jong geleerd, oud gedaan.
De kans dat de kinderen op latere
leeftijd de gordel blijven dragen,
wordt er ’n stuk groter door.
Voor baby’s van 0 tot 9 maanden (tot
10 kg) zijn er babyzitjes waarin het
kind tegen de rijrichting in. dus ach
terwaarts, zit.
De meeste babyzitjes worden beves
tigd met de autogordel. In auto’s
vanaf bouwjaar 1990 zijn achtergor
dels aanwezig. Hierdoor zijn de
De keuring omvat alle voor de ver
keersveiligheid en het milieu belang
rijke onderdelen van de auto. Eige
naars ontvangen na afloop een
inspectierapport met de resultaten
van de keuring. De kilometerstand
wordt geregistreerd bij de Nationale
Auto Pas.
Het laten uitvoeren van de VVN Vei
ligheids- en Milieu-Inspectie is vrij
willig en gebeurt meestal samen met
een servicebeurt. Alleen bedrijven
aangesloten bij Veiligheidsinspecties
VVN mogen deze keuring verrichten.
Zij hebben de apparatuur en beschik
ken over genoeg vakkennis om deze
inspectie goed te kunnen uitvoeren.
In totaal gaat het om ruim 4000
BOVAG-autobedrijven, herkenbaar
aan het muürschild met de bekende
krul in rood/witte uitvoering.
Veiligheidsinspecties VVN richt zich
primair op nieuwe auto’s tot drie jaar
en op oudere auto’s, die als occasions
zijn gegroeid, is het gordelkussen een
prima oplossing. Dit gordelkussen,
ook wel 'boosterseat’ of zittingverho-
ger genoemd, wordt samen met de
gewone autogordel gebruikt. Het gor
delkussen zorgt ervoor dat het kind
vanaf 3 jaar (gewicht 15 tot 36 kg)
veilig in de gordel zit.
Sinds een paar jaar geldt een draag
plicht van autogordels achterin perso
nenauto's. Als de auto tenminste over
zulke gordels beschikt.
Omdat op de achterbank meestal kin
deren zitten, zijn die gordels vooral
voor hen bestemd. In de praktijk
blijkt dat deze gordels veel te weinig
worden gebruikt. Uit onderzoek blijkt
ook dat als de gordels wèl worden
gedragen, dat dit vaak verkeerd
gebeurt.
In driekwart van de gevallen valt er
iets op het dragen van de gordel door
kinderen aan te merken. Wegens de
geringe lichaamslengte van de kinde
ren ligt zo’n hoog percentage voor de
hand. Veel voorkomende fouten zijn
te veel vrije ruimte tussen schouder
en gordel, een schoudergordel die
bijna van de schouder glijdt en een
gedraaid heupdeel.
Het door kinderen als heupgordel
dragen van de driepuntsgordel kan bij
een botsing ernstige gevolgen hebben
en is daarom niet wenselijk.
Vervoer niet meer kinderen dan er gordels zijn en vervoer
niet meer personen dan er zitplaatsen zijn. Veiligheid voor
iedereen in de auto is belangrijk. Dus voor elke passagier,
klein en groot, een eigen gordel. Kinderen bij elkaar of bij
een volwassene op schoot laten zitten, is - ook tijdens korte
ritjes! - gevaarlijk. Let er ook bij groepsvervoer naar sport
wedstrijden, partijtjes of andere activiteiten op dat elk kind
een zitplaats heeft.
Laat kinderen bij voorkeur op de ach
terbank plaatsnemen. Kinderen ach
terin is veiliger voor bestuurder en
kind.
Baby- en kinderzitjes kunnen, met
het kind in achterwaartse richting
gezeten, op de voorstoel worden
bevestigd. Als de auto over een pas
sagiersairbag beschikt, mag dit echter
nooit.
Probeer daarom zo veel mogelijk het
baby- of kinderzitje op de achterbank
te plaatsen. Jongere kinderen moeten
bij het ontbreken van speciaal voor
hen bestemde hulpmiddelen altijd
achterin!
Ouderen dienen onderweg regelmatig
te controleren of de kinderen hun
gordel nog dragen.
Laat geen voorwerpen, zoals para
plu’s, op de hoedenplank slingeren.
Bij een noodstop of bij een ongeval
vliegt zo’n paraplu als een projectiel
door de auto, met alle kans op kwalij
ke gevolgen.
Verder kunt u met de kinderen de
volgende afspraken maken:
- Gebruik de kindersloten.
babyzitjes ook achterin te gebruiken.
Vervoer uw kind nooit op schoot of
in een reiswieg. Als u geen babyzitje
wilt of kunt aanschaffen, kunt u
terecht bij diverse kruisverenigingen
en baby-speciaalzaken die verkeers
veilige babyzitjes verhuren.
Voor kinderen van 9 maanden tot
ongeveer 3 jaar (gewicht 9 tot 18 kg)
is het kinderzitje het meest effectieve
beveiligingsmiddel. Het bestaat uit
een stevig stoeltje (soms met tafeltje)
en heeft gordeltjes, zodat het kind bij
een eventuele botsing prima
beschermd is. Het kinderzitje geeft
echter alleen optimale bescherming
als de gordel of het tafeltje goed aan
sluit op het lichaam.
Voor kinderen die uit het kinderzitje
tekst: Universal. Dit betekent dat het
zitje in vrijwel elke auto kan worden
gebruikt.Controleer voor de aanschaf
of het zitje goed kan worden beves
tigd. Ga na of de veiligheidsgordel
lang genoeg is. Let erop of de kinder-
gordels en sluiting gemakkelijk kun
nen worden versteld, gesloten en geo
pend.
Zitjes die achterwaarts geplaatst kun
nen worden, mogen nooit op de pas
sagiersstoel worden aangebracht als
er een passagiersairbag aanwezig is.
De gordels waarmee u het kind in het
stoeltje vastmaakt, moeten altijd goed
op het lichaam van het kind aanslui
ten. Houd bij de afstelling van de
gordeltjes rekening met de kleding
van het kind en de stand van het
stoeltje.
Ook bij korte afstanden loont het
gebruik van de gordel. Juist bij kleine
ritten in stad of dorp gebeuren veel
ongelukken.
Veilig Verkeer Nederland en de BOVAG richtten ruim 35 jaar bij garages en autobedrijven worden
geleden Veiligheidsinspecties VVN op. Deze keuringen heb- aangeboden. Na de eerste drie jaar
juist met nieuwe, vaak zakelijk
gebruikte auto’s in korte tijd soms
veel kilometers worden afgelegd.
Slijtage van vitale onderdelen gaat
bij deze ’kilometervreters’ daarom
sneller.
De VVN-
veiligheids-
krul geeft
zekerheid. Als
u uw auto
inruilt of ver
koopt, kunt u
aantonen dat
uw auto in
goede techni
sche staat ver
keert. Daar
profiteert uw portemonnee van mee.
Ook de koper heeft houvast aan de
krul. Hij weet immers dat hij een auto
aanschaft waarmee hij veilig kan rij
den.
Als de keuring is uitgevoerd in com
binatie met een onderhoudsbeurt, dan
is de kans op dure reparaties klein.
Vraag dus naar de krul, uw garage
weet er meer van!
ben in de voorbije tijd veel bijgedragen aan de kwaliteitsver-valt de auto onder de verplichte APK.
hoging van ons wagenpark en daarmee aan de verkeersveilig-De VI keuring ls z0 belangrijk omdat
heid van rijdend Nederland.
Jaarlijks combineren zo’n één mil
joen automobilisten een onderhouds
beurt van hun auto met zo’n Veilig
heids- en Milieu-Inspectie. Ze krijgen
daarna de ’veiligheidskrul’ van VVN
op de voorruit. Hiermee weet de
berijder dat zijn auto in een goede,
verkeersveilige staat verkeert.
Is 3
■N „4$
Mi