WN-tips voor juist gebruik van kinderzitjes WN-tips voor veilig vervoer van kinderen Veiligheid voor alles bij VVN Veiligheids- en Milieu-inspecties Veiligheid in de auto: jong geleerd, oud gedaan oe< I 1 MOLbi ■4 HHHI Babyzitjes Alleen bij erkende bedrijven Tot driejaar Achtergordel Afspraken Kinderzitjes Gordelkussen Vraag naar de VVN-krul! MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 31 JANUAR11996 PAGINA 8 Kinderopvang in de auto blijft een serieuze zaak... Veiligheid voor iedereen in de auto is belangrijk. Vervoer niet meer kinderen dan er plaatsen én gordels in de auto zijn. Kinderen behoren, net als ouderen en mindervaliden, tot de meest kwetsbare verkeersdeelnemers. Voor het vervoer per auto van de allerkleinsten staat een scala aan kinderzitjes ter beschikking. Prima, mits ze goed worden gebruikt. Oudere kinderen kunnen gebruik maken van het gordelkus- sen om veilig te reizen per auto. Uit onderzoek blijkt dat ouders en kinderen de veiligheidsmiddelen, inclusief de achtergordels, in auto’s vaak verkeerd gebruiken. Veilig Verkeer Nederland vestigt daarom de aandacht op een gepaste kinderopvang in de auto. - Stap pas in en uit als dat gezegd wordt. - Val elkaar en de chauffeur niet las tig. - Doe de gordel om en houd die om tijdens het rijden. - Blijf van ramen en deuren af. -Stap uit aan de veilige (stoep)kant van de weg. Kinderen zitten bij voorkeur op de achterbank. Ook bij korte ritten loont het de moeite om de gordel te gebruiken. In principe voldoen alle baby- en kin derzitjes, die in Nederland worden verkocht aan de Europese veilig heidseisen. Dit wordt aangegeven door een keurmerk met daarop in een cirkel een ’E’ met een cijfer. Tevens vermeldt het keurmerk voor welke leeftijdscategorie het zitje geschikt is. Op het keurmerk staat ook vaak de Zelfs het beste beveiligingsmiddel laat u of liever gezegd uw kind in de steek als het foutief bevestigd is. Veilig Ver keer Nederland geeft op basis van jarenlange ervaring en wetenschappelijk onderzoek de volgende tips waarmee u een kinderzitje optimaal kunt gebruiken. Tips voor het vervoer van kinderen in de auto hangen samen met de leeftijd van de kinderen. Voor elke leeftijd zijn hulpmiddelen verkrijgbaar om de kinderen tijdens het autorijden volop veiligheid en comfort te bieden. Door de kinderen van jongsaf te wen nen aan maximale veiligheid, zullen ze zich op oudere leeftijd ook veiliger gedragen. Jong geleerd, oud gedaan. De kans dat de kinderen op latere leeftijd de gordel blijven dragen, wordt er ’n stuk groter door. Voor baby’s van 0 tot 9 maanden (tot 10 kg) zijn er babyzitjes waarin het kind tegen de rijrichting in. dus ach terwaarts, zit. De meeste babyzitjes worden beves tigd met de autogordel. In auto’s vanaf bouwjaar 1990 zijn achtergor dels aanwezig. Hierdoor zijn de De keuring omvat alle voor de ver keersveiligheid en het milieu belang rijke onderdelen van de auto. Eige naars ontvangen na afloop een inspectierapport met de resultaten van de keuring. De kilometerstand wordt geregistreerd bij de Nationale Auto Pas. Het laten uitvoeren van de VVN Vei ligheids- en Milieu-Inspectie is vrij willig en gebeurt meestal samen met een servicebeurt. Alleen bedrijven aangesloten bij Veiligheidsinspecties VVN mogen deze keuring verrichten. Zij hebben de apparatuur en beschik ken over genoeg vakkennis om deze inspectie goed te kunnen uitvoeren. In totaal gaat het om ruim 4000 BOVAG-autobedrijven, herkenbaar aan het muürschild met de bekende krul in rood/witte uitvoering. Veiligheidsinspecties VVN richt zich primair op nieuwe auto’s tot drie jaar en op oudere auto’s, die als occasions zijn gegroeid, is het gordelkussen een prima oplossing. Dit gordelkussen, ook wel 'boosterseat’ of zittingverho- ger genoemd, wordt samen met de gewone autogordel gebruikt. Het gor delkussen zorgt ervoor dat het kind vanaf 3 jaar (gewicht 15 tot 36 kg) veilig in de gordel zit. Sinds een paar jaar geldt een draag plicht van autogordels achterin perso nenauto's. Als de auto tenminste over zulke gordels beschikt. Omdat op de achterbank meestal kin deren zitten, zijn die gordels vooral voor hen bestemd. In de praktijk blijkt dat deze gordels veel te weinig worden gebruikt. Uit onderzoek blijkt ook dat als de gordels wèl worden gedragen, dat dit vaak verkeerd gebeurt. In driekwart van de gevallen valt er iets op het dragen van de gordel door kinderen aan te merken. Wegens de geringe lichaamslengte van de kinde ren ligt zo’n hoog percentage voor de hand. Veel voorkomende fouten zijn te veel vrije ruimte tussen schouder en gordel, een schoudergordel die bijna van de schouder glijdt en een gedraaid heupdeel. Het door kinderen als heupgordel dragen van de driepuntsgordel kan bij een botsing ernstige gevolgen hebben en is daarom niet wenselijk. Vervoer niet meer kinderen dan er gordels zijn en vervoer niet meer personen dan er zitplaatsen zijn. Veiligheid voor iedereen in de auto is belangrijk. Dus voor elke passagier, klein en groot, een eigen gordel. Kinderen bij elkaar of bij een volwassene op schoot laten zitten, is - ook tijdens korte ritjes! - gevaarlijk. Let er ook bij groepsvervoer naar sport wedstrijden, partijtjes of andere activiteiten op dat elk kind een zitplaats heeft. Laat kinderen bij voorkeur op de ach terbank plaatsnemen. Kinderen ach terin is veiliger voor bestuurder en kind. Baby- en kinderzitjes kunnen, met het kind in achterwaartse richting gezeten, op de voorstoel worden bevestigd. Als de auto over een pas sagiersairbag beschikt, mag dit echter nooit. Probeer daarom zo veel mogelijk het baby- of kinderzitje op de achterbank te plaatsen. Jongere kinderen moeten bij het ontbreken van speciaal voor hen bestemde hulpmiddelen altijd achterin! Ouderen dienen onderweg regelmatig te controleren of de kinderen hun gordel nog dragen. Laat geen voorwerpen, zoals para plu’s, op de hoedenplank slingeren. Bij een noodstop of bij een ongeval vliegt zo’n paraplu als een projectiel door de auto, met alle kans op kwalij ke gevolgen. Verder kunt u met de kinderen de volgende afspraken maken: - Gebruik de kindersloten. babyzitjes ook achterin te gebruiken. Vervoer uw kind nooit op schoot of in een reiswieg. Als u geen babyzitje wilt of kunt aanschaffen, kunt u terecht bij diverse kruisverenigingen en baby-speciaalzaken die verkeers veilige babyzitjes verhuren. Voor kinderen van 9 maanden tot ongeveer 3 jaar (gewicht 9 tot 18 kg) is het kinderzitje het meest effectieve beveiligingsmiddel. Het bestaat uit een stevig stoeltje (soms met tafeltje) en heeft gordeltjes, zodat het kind bij een eventuele botsing prima beschermd is. Het kinderzitje geeft echter alleen optimale bescherming als de gordel of het tafeltje goed aan sluit op het lichaam. Voor kinderen die uit het kinderzitje tekst: Universal. Dit betekent dat het zitje in vrijwel elke auto kan worden gebruikt.Controleer voor de aanschaf of het zitje goed kan worden beves tigd. Ga na of de veiligheidsgordel lang genoeg is. Let erop of de kinder- gordels en sluiting gemakkelijk kun nen worden versteld, gesloten en geo pend. Zitjes die achterwaarts geplaatst kun nen worden, mogen nooit op de pas sagiersstoel worden aangebracht als er een passagiersairbag aanwezig is. De gordels waarmee u het kind in het stoeltje vastmaakt, moeten altijd goed op het lichaam van het kind aanslui ten. Houd bij de afstelling van de gordeltjes rekening met de kleding van het kind en de stand van het stoeltje. Ook bij korte afstanden loont het gebruik van de gordel. Juist bij kleine ritten in stad of dorp gebeuren veel ongelukken. Veilig Verkeer Nederland en de BOVAG richtten ruim 35 jaar bij garages en autobedrijven worden geleden Veiligheidsinspecties VVN op. Deze keuringen heb- aangeboden. Na de eerste drie jaar juist met nieuwe, vaak zakelijk gebruikte auto’s in korte tijd soms veel kilometers worden afgelegd. Slijtage van vitale onderdelen gaat bij deze ’kilometervreters’ daarom sneller. De VVN- veiligheids- krul geeft zekerheid. Als u uw auto inruilt of ver koopt, kunt u aantonen dat uw auto in goede techni sche staat ver keert. Daar profiteert uw portemonnee van mee. Ook de koper heeft houvast aan de krul. Hij weet immers dat hij een auto aanschaft waarmee hij veilig kan rij den. Als de keuring is uitgevoerd in com binatie met een onderhoudsbeurt, dan is de kans op dure reparaties klein. Vraag dus naar de krul, uw garage weet er meer van! ben in de voorbije tijd veel bijgedragen aan de kwaliteitsver-valt de auto onder de verplichte APK. hoging van ons wagenpark en daarmee aan de verkeersveilig-De VI keuring ls z0 belangrijk omdat heid van rijdend Nederland. Jaarlijks combineren zo’n één mil joen automobilisten een onderhouds beurt van hun auto met zo’n Veilig heids- en Milieu-Inspectie. Ze krijgen daarna de ’veiligheidskrul’ van VVN op de voorruit. Hiermee weet de berijder dat zijn auto in een goede, verkeersveilige staat verkeert. Is 3 ■N „4$ Mi

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1996 | | pagina 8