a RONDOM DE KERK... DO 00 Alcoholcontrole De Ned. Vereniging voor Slechthorenden Vrouwen gespreksgroep 99% middeJI Weerspreuken WIEROOK EN MIRRE In de tweede halfjaar van 1995 heeft de politie een aantal alcoholcontroles gehouden. De re sultaten hiervan zijn inmiddels bekend en deze doen vermoeden dat het rijden onder in vloed weer toeneemt. De laatste jaren heeft alle publiciteit ervoor gezorgd dat het rijden on der invloed niet meer stoer was. De controles van het tweede halfjaar werden uitgevoerd op controlepunten op de in- en uitvalswegen en rond het centrum van Oisterwijk, Udenhout, Berkel-Enschot en Moergestel. Bij een alcoholcontrole vindt altijd een eerste schifting plaats door het afnemen van een blaastest. Behalve als het heel duidelijk is dat iemand onder invloed is, dan is de blaastest overbodig. Nadien vind dan aan het bureau een ademanalyse plaats of in uitzonderlijke gevallen een bloedonderzoek. Bij de controles in 1995 was er in 46 geval len aanleiding om een exacte ademanalyse Afd. Tilburg e.o. komt bijeen op donderdag 21 december om 16.00 uur voor het vieren van de Kerstbijeen- komst. Eenieder is welkom, alleen kunt u ditmaal meedoen door middel van een opgaveformu- lier. Er wordt gebruik gemaakt van de ringleiding en overheadprojector. Plaats van bijeenkomst: Rode Kruisgebouw, Leonard van Vechelstraat 2 te Tilburg. Voor meer informatie: dhr. A. van Boxtel, tel. 0411-622304 of dhr. D. Smits, tel. 013-5217447 (na 18.00 uur) of dhr. G. Oerlemans, tel. 0416- 373458. Kerstliederen ADVENT, TIJD VAN VERWACHTING Extra aandacht voor kerstaankleding van de kerk VIDO Tilburg biedt vrouwen in de overgangs fase uit Tilburg en omgeving de mogelijkheid om met elkaar in contact te komen. Elke eer ste en derde dinsdag van de maand. Wil jij ook je zelf weer prettig voelen en de toekomst be wust tegemoet gaan ondanks alle ongemakken die de overgangsfase met zich meebrengt, VIDO is er voor jou. De eerst volgende ken- nismakingsmiddag is 19 december 1995 van 14.30 uur tot 15.30 uur. Een van onze deskun dige begeleidsters kan je dan meerdere infor matie verstrekken. Het kopje thee staat voor je klaar in het wijkgebouw Loven-Besterd, Koestraat 164 te Tilburg. Men neme ingang Park de Horion. Voor telefonisch contact: 013- 4562738 en/of 013-5426591. z-e-z. Misdienaars Kerstattentie voor zieken en bejaarden Midwinterhoorn uit te voeren. Deze bestuurders kregen een proces-verbaal voor het rijden onder in vloed. Volgens velen zit er verschil in de hoeveelheid alcohol in een borreltje of een pilsje. Dit komt dan tot uiting in het aantal glazen wat je zou mogen drinken voordat je het risico loopt op een bekeuring. De verschillen zijn echter heel klein. In een glas bier van 250 cc zit 5% alco hol, dus 12,5 cc pure alcohol. In een borrel je never van 35 cc zit 35% alcohol, dit is dan 12,25 cc. Ook een glas rode wijn van 100 cc met 12% alcohol zit dan 12 cc pure alcohol. Zoals u ziet zijn dit uitermate geringe verschil len, dus wat u drinkt doet niet zoveel terzake. Het beste is om je te laten rijden in deze geval len en er niet op te vertrouwen dat je met een bepaald aantal glazen onder de wettelijke li miet blijft. In de week van 15 december tot 22 decem ber zal er een grote alcoholcontrole gehou den worden in de gemeente Oisterwijk, Udenhout, Berkel-Enschot en Moergestel. PAGINA 9 MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 13 DECEMBER 1995 4 ndi^abe- OC.O. euCM-17 öotncjta. J.v.O. Mevrouw Leen van Herck Redactie: Ton van Elsdingen Sjef Nijtmans Jo van Os Julia van Rijsingen Ireen Stieger _ll Peter Verheijen Een bekende Brabantse weerspreuk is: Is het groene in de Kerstnacht, dan is de Pasen wit te verwachten. Moergestel heeft hierop een eigen variant: Zit met Kerstmis de kraai in ‘t klavergroen, met Pasen zal ze ‘t in ‘n sneeuwveld doen. Op Kerstnacht van twaalf tot één staan al de beesten op de been. nenkrans, waarop 4 kaarsen, waarvan er ie dere zondag van de advent telkens één meer wordt ontstoken. De liturgische kleur is paars. In huiselijke kring wordt zo’n dennenkrans vaak aan de buitengevel of aan de voordeur gehangen, zodat voorbijgangers deel genoot kunnen zijn van de verwachtingsvol le komst. De grote betekenis van Maria in het geboor teverhaal wordt vertaald door het vreugde volle ‘Magnificat'. Nadat Jezus geboren was, kwamen er drie Wijzen uit het Oosten. Ze brachten wierook, mirre en goud mee. Goud komt uit de grond, maar waar komen wierook en mirre vandaan? Wierook is de gomhars van de wierook- boom. Deze boom groeit in Saoedi-Arabië, Ethiopië en Somalië. De gomhars wordt ver werkt tot staafjes, poeder, kegeltjes en kor reltjes. Als je wierook verbrandt, krijg je rook die lekker ruikt. -> De kerstdagen hebben een speciale sfeer. De meeste mensen zijn al weken van te voren bezig om het in en om het huis ge zellig en feestelijk te maken. Ook binnen de parochie zijn in deze periode talloze mensen extra actief. Als we al die perso nen en groepen op zouden noemen, zou er op deze pagina niet veel ruimte over blijven. Bovendien zouden er ongetwijfeld mensen vergeten worden. Daarom zo maar een portretje van enkele van die vele vrijwilligers die er voor zorgen dat ook dit jaar iedereen kan genieten van die spe ciale kerstsfeer. Sommige kerstliederen stammen al uit de 10e eeuw en worden nog vandaag de dag gezongen. Het populaire Stille Nacht Heili ge Nacht is uit veel later tijd. Het werd in 1818 in Oberndorf, een dorpje bij Salzburg, gecomponeerd door de priester Josef Mohr (tekst) en de onderwijzer Franz Gruber (mu ziek). ‘Vooral Ans vindt het leuk om op die manier haar vak een beetje bij te houden, want met drie jonge kinderen komt er van buitenshuis werken niet zoveel’. Eerst wordt een schets- plan gemaakt voor de versiering van de hele kerk. Alles moet met elkaar combineren. To taal zijn dat 7 tot 10 grote en kleine bloem stukken. En daarna begint het verzamelen van groen. Voor kerst is dat veelal hulst en dennengroen. Het meeste komt via goede contacten met hoveniers, groenvoorzie- ningsbedrijven en particulieren. Veel mate riaal is gratis, b.v. snoeiafval, de rest wordt gekocht. Er zijn ook heel wat bloemen no dig. Alles bij elkaar is het wel een grote aan hanger vol’. Het totale voorbereidende werk neemt 6 8 uur in beslag. ‘De dag voor kerstmis, gaan ze in de kerk Zeer kostbaar Mirre komt van het Arabische woord ‘murr’ dat bitter betekent. Het is de gomhars van een sneeuwwitte klei ne doornige boom, die in Afrika, Arabië, In dia en op Madagascar groeit. Al in de oud heid was mirre een heilige olie die bij alle godsdiensten werd gebruikt. Er werd ook wel wierook van gemaakt. Mirre was een kostbaar produkt dat liefde, vreugde, voor spoed en zegen bracht. Daarom werd het ook aan Jezus gegeven. Mirre werd gebrand om aan God bescherming tegen hgt kwaad te vragen. De Egyptenaren kenden mirre al en gebruikten dat bij het balsemen van hun doden, de mummies. Er werd ook mirre in diverse parfums, medicijnen (tegen kiespijn en stotteren) en zalven verwerkt. Mirre wordt (net als wierook), gewonnen door kerven in de boombast. De mirre vloeit eruit, wordt langzaam hard en vormt dan bolletjes die ‘tranen’ genoemd worden. Evenals het Paasfeest heeft ook Kerstmis sinds de 6e eeuw een voorbereidingstijd, die echter geen 6 maar4 weken omvat. Deze periode heet de Advent. Het woord komt van het latijnse ‘adventus’, dat 'de plechtige komst' betekent. Het geeft aan dat de komst van Jezus nadert en herinnert der halve aan de aantocht van de Messias. In deze adventtijd viert de kerk ook de bood schap van de engel aan Maria, zodat in ze kere zin een verdubbeling ontstaat van het feest van 25 maart (Maria Boodschap). Daarnaast opent de Advent ook het kerke lijk jaar. Vroeger was de advent in de r.k. kerk een tijd van vasten en boete, waarin vermake lijkheden en bruiloften verboden waren. Een tijd van soberheid dus. Later is dat ver waterd en werd het accent weer gelegd bij de eigenlijke betekenis. 'De komst van het Licht’. In de liturgie wordt dat vertaald met de den- Iemand die samen met haar man 'altijd rond de toren heeft gewoond' en al heel wat jaren actief is voor de parochie, is mevrouw Leen van Herck uit de Postelstraat. ‘Dat begon met het schoonmaken van kerk en pasto rie vertelt ze. Precies weet ik het niet meer, maar dat was_ al bij pastoor van den Boo gaard, dus het zal wel meer dan 20 jaar ge leden zijn. Daarbij loop je dan aan tegen al lerlei dingen die moeten gebeuren'. Zo organiseert ze, samen met Jo Denissen, de jaarlijkse grote schoonmaak van het kerkge bouw door een groep vrijwilligers. Iets anders dat in de loop van de tijd is ge groeid, is de bemoeienis met de bloemver- siering in de kerk. Normaal wordt deze ver zorgd door de koster, maar bij vakantie en ziekte springt Leen bij. ‘Er is een vast be drag voor bloemen elke week. Soms willen mensen wat extra’s of iets speciaals. Dat kan, daarvoor betalen ze dan zelf wat bij. Zoals laatst met het gildefeest, of met een bruiloft. Maar onze standaardviering is best goed. De kerk ziet er altijd heel verzorgd uit’. Zelf houdt Leen het meest van het werken met dahlia’s. Die heeft ze zomers volop in de tuin. Hoogtijdagen Bij bijzondere feesten moet de kerk er extra feestelijk uitzien. Daarvoor worden vakmen sen ingeschakeld: zoon Gerard en schoon dochter Ans uit Haaren verzorgen al ruim 4 jaar met kerstmis en pasen de aankleding van de kerk. Ze hebben allebei een hogere beroepsopleiding gevolgd in Breda. V met zijn tweeën aan de slag. Daar hebben ze het liefst niemand bij. Alléén de pastor komt meestal wel even kijken of er voor hem voldoende ruimte overblijft. Dat definitieve werk in de kerk is in een uur of 5 gebeurd. Daarna zijn we weer vertrokken. De naverzorging en het opruimen doen wij, sa men met de koster. We krijgen veel reacties van mensen op de versiering; en altijd posi tief. Die geven we dan weer door naar Haaren.’ J.v.R. *J<’e.r6ok re>uóe- OUZf IQ-LaoI Met de kerstdagen zijn er ongeveer 16 mis dienaars en volwassen acolieten die ‘dienen’ in de verschillende missen. Twee van hen zijn Neeltje en Machteld. Wat is er voor hen speciaal aan kerstmis? ‘Het is dan zo vol in de kerk en alles ziet er zo mooi versierd uit. Er gebeuren dan vaak speciale dingen op het altaar. Het geeft een gevoel van saamhorigheid. En als je dan na de mis weer thuiskomt is het heel gezellig. En dan kun je er weer een hele tijd tegen als er minder leuke dingen zijn. Het is alleen jammer dat kerst vaak zo commercieel is. Wij wensen iedereen heel fijne kerstdagen.’ De 14 leden van de werkgroep Ziekenpas toraat (voorzitter de heer J. van den Berg) bezoeken regelmatig zieken en bejaarden. Niet alleen in Moergestel, maar ook in de regio (Tilburg, Goirle, Boxtel, Bladel), waar mensen die afkomstig zijn uit Moergestel, verzorgd worden in zieken- verpleeg- en bejaardenhuizen. In totaal zijn er meer dan 80 personen die het op prijs stellen om van uit de parochiegemeenschap af en toe be zoek te krijgen. Met kerstmis wordt er naar deze mensen een speciale kerstattentie gebracht. Dit is een folklorisch blaasinstrument van 1 1/2 tot 2 meter lang. Vroeger werd het van hout gemaakt, tegenwoordig van blik. In de da gen rond Kerstmis wordt er in Twente bij boerderijen mee geblazen. Vaak gebeurt dit boven een put om de klank te versterken. Boze geesten zouden voor dit geluid op de vlucht slaan. De wierookroute Ver voor de geboorte van Jezus liep er al een handelsweg dwars door de woestijn van Arabië. Karavanen met Kamelen liepen in die tijd af en aan, beladen met allerlei handelswaar, maar vooral wierook. Daarom werd de weg ook wel 'wierookroute’ ge noemd. De kamelen deden er 65 dagen over om van de stad Aden naar de Middelandse Zee te lopen. Drie keer per dag In de beschaafde wereld was de vraag naar wierook en mirre erg groot. Zo werd in die tijd voor de zonnengod Re drie keer per dag wierook gebrand; de Chinezen gebruikten wierook om hun voorouders te eren en ook de hindoes in India brandden toen al wie rook thuis en in de tempel. In Griekenland was wierook o.a. een middel tegen demo nen en in Rome werd de keizer zorgvuldig met wierook geëerd. Verder werd wierook veel gebrand bij begrafenissen en het was in die tijd een onmisbare stof om onaange name geuren te verdrijven. Mirre was schaars en daarom werd er drie keer zoveel voor betaald als voor wierook. Langs de wierookroute werd veel handel ge dreven en er ontstonden bloeiende konink rijken. In een van die rijken regeerde de ko- r.’r.~ *-- - de ningin van Sheba, ze staat in de koran en in bijbel beschreven. Zij gaf aan koning Salomo ‘ontzagelijk veel reukwerk'. De han del in wierook en mirre zorgden voor veel inkomsten. In het begin van onze jaartelling ontdekten de Egyptenaren dat je ook over zee naar India kon. En zo raakten op den duur de karavaanwegen in onbruik. Kauwgum Wierook wordt ook nu nog, net als in de oud heid, gebruikt ter ere van God en de góden, o.m. in de katholieke kerk. Op markten in Arabië wordt nog steeds veel wierook ver- -in kocht in allerlei vormen, zelfs als kauwgum. Tegenwoordig wordt wierook en mirre nog wel gebruikt als geurstof bij b.v. tandpasta's en parfums. Sinds de jaren '70 wordt wie rook ook in westerse landen meer en meer thuis gebrand. Voor de geur maar ook om dat wierook invloed zou hebben op de geest. Je kunt er rustig van worden, of zelfs vrolijk. |.s.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1995 | | pagina 9