a
RONDOM DE KERK...
DO 00
Alcoholcontrole
De Ned. Vereniging
voor Slechthorenden
Vrouwen
gespreksgroep
99%
middeJI
Weerspreuken
WIEROOK EN MIRRE
In de tweede halfjaar van 1995 heeft de politie
een aantal alcoholcontroles gehouden. De re
sultaten hiervan zijn inmiddels bekend en
deze doen vermoeden dat het rijden onder in
vloed weer toeneemt. De laatste jaren heeft alle
publiciteit ervoor gezorgd dat het rijden on
der invloed niet meer stoer was. De controles
van het tweede halfjaar werden uitgevoerd op
controlepunten op de in- en uitvalswegen en
rond het centrum van Oisterwijk, Udenhout,
Berkel-Enschot en Moergestel.
Bij een alcoholcontrole vindt altijd een eerste
schifting plaats door het afnemen van een
blaastest. Behalve als het heel duidelijk is dat
iemand onder invloed is, dan is de blaastest
overbodig. Nadien vind dan aan het bureau
een ademanalyse plaats of in uitzonderlijke
gevallen een bloedonderzoek.
Bij de controles in 1995 was er in 46 geval
len aanleiding om een exacte ademanalyse
Afd. Tilburg e.o.
komt bijeen op donderdag 21 december om
16.00 uur voor het vieren van de Kerstbijeen-
komst.
Eenieder is welkom, alleen kunt u ditmaal
meedoen door middel van een opgaveformu-
lier.
Er wordt gebruik gemaakt van de ringleiding
en overheadprojector.
Plaats van bijeenkomst: Rode Kruisgebouw,
Leonard van Vechelstraat 2 te Tilburg.
Voor meer informatie: dhr. A. van Boxtel, tel.
0411-622304 of dhr. D. Smits, tel. 013-5217447
(na 18.00 uur) of dhr. G. Oerlemans, tel. 0416-
373458.
Kerstliederen
ADVENT, TIJD VAN
VERWACHTING
Extra aandacht voor
kerstaankleding van de
kerk
VIDO Tilburg biedt vrouwen in de overgangs
fase uit Tilburg en omgeving de mogelijkheid
om met elkaar in contact te komen. Elke eer
ste en derde dinsdag van de maand. Wil jij ook
je zelf weer prettig voelen en de toekomst be
wust tegemoet gaan ondanks alle ongemakken
die de overgangsfase met zich meebrengt,
VIDO is er voor jou. De eerst volgende ken-
nismakingsmiddag is 19 december 1995 van
14.30 uur tot 15.30 uur. Een van onze deskun
dige begeleidsters kan je dan meerdere infor
matie verstrekken. Het kopje thee staat voor
je klaar in het wijkgebouw Loven-Besterd,
Koestraat 164 te Tilburg. Men neme ingang
Park de Horion. Voor telefonisch contact: 013-
4562738 en/of 013-5426591.
z-e-z.
Misdienaars
Kerstattentie voor
zieken en bejaarden
Midwinterhoorn
uit te voeren. Deze bestuurders kregen een
proces-verbaal voor het rijden onder in
vloed.
Volgens velen zit er verschil in de hoeveelheid
alcohol in een borreltje of een pilsje. Dit komt
dan tot uiting in het aantal glazen wat je zou
mogen drinken voordat je het risico loopt op
een bekeuring. De verschillen zijn echter heel
klein. In een glas bier van 250 cc zit 5% alco
hol, dus 12,5 cc pure alcohol. In een borrel je
never van 35 cc zit 35% alcohol, dit is dan 12,25
cc. Ook een glas rode wijn van 100 cc met 12%
alcohol zit dan 12 cc pure alcohol.
Zoals u ziet zijn dit uitermate geringe verschil
len, dus wat u drinkt doet niet zoveel terzake.
Het beste is om je te laten rijden in deze geval
len en er niet op te vertrouwen dat je met een
bepaald aantal glazen onder de wettelijke li
miet blijft.
In de week van 15 december tot 22 decem
ber zal er een grote alcoholcontrole gehou
den worden in de gemeente Oisterwijk,
Udenhout, Berkel-Enschot en Moergestel.
PAGINA 9
MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 13 DECEMBER 1995
4
ndi^abe-
OC.O. euCM-17
öotncjta.
J.v.O.
Mevrouw Leen van Herck
Redactie: Ton van Elsdingen
Sjef Nijtmans
Jo van Os
Julia van Rijsingen
Ireen Stieger
_ll Peter Verheijen
Een bekende Brabantse weerspreuk is:
Is het groene in de Kerstnacht, dan is de
Pasen wit te verwachten.
Moergestel heeft hierop een eigen variant:
Zit met Kerstmis de kraai in ‘t klavergroen,
met Pasen zal ze ‘t in ‘n sneeuwveld doen.
Op Kerstnacht van twaalf tot één staan al de
beesten op de been.
nenkrans, waarop 4 kaarsen, waarvan er ie
dere zondag van de advent telkens één
meer wordt ontstoken. De liturgische kleur
is paars.
In huiselijke kring wordt zo’n dennenkrans
vaak aan de buitengevel of aan de voordeur
gehangen, zodat voorbijgangers deel
genoot kunnen zijn van de verwachtingsvol
le komst.
De grote betekenis van Maria in het geboor
teverhaal wordt vertaald door het vreugde
volle ‘Magnificat'.
Nadat Jezus geboren was, kwamen er drie
Wijzen uit het Oosten.
Ze brachten wierook, mirre en goud mee.
Goud komt uit de grond, maar waar komen
wierook en mirre vandaan?
Wierook is de gomhars van de wierook-
boom. Deze boom groeit in Saoedi-Arabië,
Ethiopië en Somalië. De gomhars wordt ver
werkt tot staafjes, poeder, kegeltjes en kor
reltjes. Als je wierook verbrandt, krijg je rook
die lekker ruikt.
->
De kerstdagen hebben een speciale sfeer.
De meeste mensen zijn al weken van te
voren bezig om het in en om het huis ge
zellig en feestelijk te maken. Ook binnen
de parochie zijn in deze periode talloze
mensen extra actief. Als we al die perso
nen en groepen op zouden noemen, zou
er op deze pagina niet veel ruimte over
blijven. Bovendien zouden er ongetwijfeld
mensen vergeten worden. Daarom zo
maar een portretje van enkele van die vele
vrijwilligers die er voor zorgen dat ook dit
jaar iedereen kan genieten van die spe
ciale kerstsfeer.
Sommige kerstliederen stammen al uit de
10e eeuw en worden nog vandaag de dag
gezongen. Het populaire Stille Nacht Heili
ge Nacht is uit veel later tijd. Het werd in
1818 in Oberndorf, een dorpje bij Salzburg,
gecomponeerd door de priester Josef Mohr
(tekst) en de onderwijzer Franz Gruber (mu
ziek).
‘Vooral Ans vindt het leuk om op die manier
haar vak een beetje bij te houden, want met
drie jonge kinderen komt er van buitenshuis
werken niet zoveel’. Eerst wordt een schets-
plan gemaakt voor de versiering van de hele
kerk. Alles moet met elkaar combineren. To
taal zijn dat 7 tot 10 grote en kleine bloem
stukken. En daarna begint het verzamelen
van groen. Voor kerst is dat veelal hulst en
dennengroen. Het meeste komt via goede
contacten met hoveniers, groenvoorzie-
ningsbedrijven en particulieren. Veel mate
riaal is gratis, b.v. snoeiafval, de rest wordt
gekocht. Er zijn ook heel wat bloemen no
dig. Alles bij elkaar is het wel een grote aan
hanger vol’. Het totale voorbereidende werk
neemt 6 8 uur in beslag.
‘De dag voor kerstmis, gaan ze in de kerk
Zeer kostbaar
Mirre komt van het Arabische woord ‘murr’
dat bitter betekent.
Het is de gomhars van een sneeuwwitte klei
ne doornige boom, die in Afrika, Arabië, In
dia en op Madagascar groeit. Al in de oud
heid was mirre een heilige olie die bij alle
godsdiensten werd gebruikt. Er werd ook
wel wierook van gemaakt. Mirre was een
kostbaar produkt dat liefde, vreugde, voor
spoed en zegen bracht. Daarom werd het
ook aan Jezus gegeven. Mirre werd gebrand
om aan God bescherming tegen hgt kwaad
te vragen. De Egyptenaren kenden mirre al
en gebruikten dat bij het balsemen van hun
doden, de mummies. Er werd ook mirre in
diverse parfums, medicijnen (tegen kiespijn
en stotteren) en zalven verwerkt. Mirre wordt
(net als wierook), gewonnen door kerven in
de boombast. De mirre vloeit eruit, wordt
langzaam hard en vormt dan bolletjes die
‘tranen’ genoemd worden.
Evenals het Paasfeest heeft ook Kerstmis
sinds de 6e eeuw een voorbereidingstijd, die
echter geen 6 maar4 weken omvat.
Deze periode heet de Advent. Het woord
komt van het latijnse ‘adventus’, dat 'de
plechtige komst' betekent. Het geeft aan dat
de komst van Jezus nadert en herinnert der
halve aan de aantocht van de Messias.
In deze adventtijd viert de kerk ook de bood
schap van de engel aan Maria, zodat in ze
kere zin een verdubbeling ontstaat van het
feest van 25 maart (Maria Boodschap).
Daarnaast opent de Advent ook het kerke
lijk jaar.
Vroeger was de advent in de r.k. kerk een
tijd van vasten en boete, waarin vermake
lijkheden en bruiloften verboden waren.
Een tijd van soberheid dus. Later is dat ver
waterd en werd het accent weer gelegd bij
de eigenlijke betekenis. 'De komst van het
Licht’.
In de liturgie wordt dat vertaald met de den-
Iemand die samen met haar man 'altijd rond
de toren heeft gewoond' en al heel wat jaren
actief is voor de parochie, is mevrouw Leen
van Herck uit de Postelstraat. ‘Dat begon
met het schoonmaken van kerk en pasto
rie vertelt ze. Precies weet ik het niet meer,
maar dat was_ al bij pastoor van den Boo
gaard, dus het zal wel meer dan 20 jaar ge
leden zijn. Daarbij loop je dan aan tegen al
lerlei dingen die moeten gebeuren'. Zo
organiseert ze, samen met Jo Denissen, de
jaarlijkse grote schoonmaak van het kerkge
bouw door een groep vrijwilligers.
Iets anders dat in de loop van de tijd is ge
groeid, is de bemoeienis met de bloemver-
siering in de kerk. Normaal wordt deze ver
zorgd door de koster, maar bij vakantie en
ziekte springt Leen bij. ‘Er is een vast be
drag voor bloemen elke week. Soms willen
mensen wat extra’s of iets speciaals. Dat
kan, daarvoor betalen ze dan zelf wat bij.
Zoals laatst met het gildefeest, of met een
bruiloft. Maar onze standaardviering is best
goed. De kerk ziet er altijd heel verzorgd uit’.
Zelf houdt Leen het meest van het werken
met dahlia’s. Die heeft ze zomers volop in
de tuin.
Hoogtijdagen
Bij bijzondere feesten moet de kerk er extra
feestelijk uitzien. Daarvoor worden vakmen
sen ingeschakeld: zoon Gerard en schoon
dochter Ans uit Haaren verzorgen al ruim 4
jaar met kerstmis en pasen de aankleding
van de kerk. Ze hebben allebei een hogere
beroepsopleiding gevolgd in Breda.
V
met zijn tweeën aan de slag. Daar hebben
ze het liefst niemand bij. Alléén de pastor
komt meestal wel even kijken of er voor hem
voldoende ruimte overblijft. Dat definitieve
werk in de kerk is in een uur of 5 gebeurd.
Daarna zijn we weer vertrokken. De
naverzorging en het opruimen doen wij, sa
men met de koster. We krijgen veel reacties
van mensen op de versiering; en altijd posi
tief. Die geven we dan weer door naar
Haaren.’
J.v.R.
*J<’e.r6ok re>uóe-
OUZf IQ-LaoI
Met de kerstdagen zijn er ongeveer 16 mis
dienaars en volwassen acolieten die ‘dienen’
in de verschillende missen. Twee van hen
zijn Neeltje en Machteld.
Wat is er voor hen speciaal aan kerstmis?
‘Het is dan zo vol in de kerk en alles ziet er
zo mooi versierd uit. Er gebeuren dan vaak
speciale dingen op het altaar. Het geeft een
gevoel van saamhorigheid. En als je dan na
de mis weer thuiskomt is het heel gezellig.
En dan kun je er weer een hele tijd tegen als
er minder leuke dingen zijn. Het is alleen
jammer dat kerst vaak zo commercieel is.
Wij wensen iedereen heel fijne kerstdagen.’
De 14 leden van de werkgroep Ziekenpas
toraat (voorzitter de heer J. van den Berg)
bezoeken regelmatig zieken en bejaarden.
Niet alleen in Moergestel, maar ook in de
regio (Tilburg, Goirle, Boxtel, Bladel), waar
mensen die afkomstig zijn uit Moergestel,
verzorgd worden in zieken- verpleeg- en
bejaardenhuizen. In totaal zijn er meer dan
80 personen die het op prijs stellen om van
uit de parochiegemeenschap af en toe be
zoek te krijgen.
Met kerstmis wordt er naar deze mensen
een speciale kerstattentie gebracht.
Dit is een folklorisch blaasinstrument van 1 1/2
tot 2 meter lang. Vroeger werd het van hout
gemaakt, tegenwoordig van blik. In de da
gen rond Kerstmis wordt er in Twente bij
boerderijen mee geblazen. Vaak gebeurt dit
boven een put om de klank te versterken.
Boze geesten zouden voor dit geluid op de
vlucht slaan.
De wierookroute
Ver voor de geboorte van Jezus liep er al
een handelsweg dwars door de woestijn van
Arabië. Karavanen met Kamelen liepen in
die tijd af en aan, beladen met allerlei
handelswaar, maar vooral wierook. Daarom
werd de weg ook wel 'wierookroute’ ge
noemd. De kamelen deden er 65 dagen over
om van de stad Aden naar de Middelandse
Zee te lopen.
Drie keer per dag
In de beschaafde wereld was de vraag naar
wierook en mirre erg groot. Zo werd in die
tijd voor de zonnengod Re drie keer per dag
wierook gebrand; de Chinezen gebruikten
wierook om hun voorouders te eren en ook
de hindoes in India brandden toen al wie
rook thuis en in de tempel. In Griekenland
was wierook o.a. een middel tegen demo
nen en in Rome werd de keizer zorgvuldig
met wierook geëerd. Verder werd wierook
veel gebrand bij begrafenissen en het was
in die tijd een onmisbare stof om onaange
name geuren te verdrijven. Mirre was
schaars en daarom werd er drie keer zoveel
voor betaald als voor wierook.
Langs de wierookroute werd veel handel ge
dreven en er ontstonden bloeiende konink
rijken. In een van die rijken regeerde de ko-
r.’r.~ *-- -
de
ningin van Sheba, ze staat in de koran en in
bijbel beschreven. Zij gaf aan koning
Salomo ‘ontzagelijk veel reukwerk'. De han
del in wierook en mirre zorgden voor veel
inkomsten. In het begin van onze jaartelling
ontdekten de Egyptenaren dat je ook over
zee naar India kon. En zo raakten op den
duur de karavaanwegen in onbruik.
Kauwgum
Wierook wordt ook nu nog, net als in de oud
heid, gebruikt ter ere van God en de góden,
o.m. in de katholieke kerk. Op markten in
Arabië wordt nog steeds veel wierook ver- -in
kocht in allerlei vormen, zelfs als kauwgum.
Tegenwoordig wordt wierook en mirre nog
wel gebruikt als geurstof bij b.v. tandpasta's
en parfums. Sinds de jaren '70 wordt wie
rook ook in westerse landen meer en meer
thuis gebrand. Voor de geur maar ook om
dat wierook invloed zou hebben op de
geest. Je kunt er rustig van worden, of zelfs
vrolijk. |.s.