RONDOM DE KERK... Convenant vrouwenadviescommissie voor Moergestel en Oisterwijk ondertekend 00 00! tl I.S. Een reisimpressie (op verzoek) Een mooie traditie: 3 november, Sint Hubertus Op donderdagmiddag 19 oktober werd om 16.00 uur in de B&W-kamer van de gemeente Oisterwijk het convenant tussen de gemeen ten Oisterwijk en Moergestel, Woningbouw vereniging Sint Joseph en de Vrouwenad viescommissie, ondertekend. Helaas kon de vertegenwoordiger van woningbouwvereni ging Sint Joseph niet aanwezig zijn. De handtekening van woningbouwvereniging Sint Joseph zal later geplaatst moeten worden. Burgemeester Kortmann heette de aanwezi gen van harte welkom. Hij vond het prettig zo zei hij, om samen met Moergestel dit conve nant te ondertekenen. Vervolgens gaf hij het woord aan wethouder Loosveld van Moerge stel. Die vond dit een heuglijke dag, omdat het tekenen van dit convenant in het belang is van de gemeenten Oisterwijk en Moergestel. De VAC Tilburg heeft zich in het verleden reeds meer dan bewezen, zo zei hij. “Nu Oisterwijk en Moergestel in de toekomst worden samen gevoegd, is een eigen VAC een noodzaak.” Hierna kwam de voorzitter van de VAC aan het woord. Mevrouw Oomens was erg blij dat de oprichting van de VAC nu afgerond is. Duidelijk stelde zij dat de VAC niet politiek geëngageerd is. Hierna volgde de onderteke ning, waarna de bijeenkomst werd afgesloten door burgemeester Kortmann, die de commis sie succes wenste met hun verdere werk ten dienste van de gemeenten Oisterwijk en Moergestel. Wat vinden de VAC-leden belangrijk? Het belangrijkste doel is volgens de VAC-le den, vergroting van de praktische gebruiks waarde van de woning en woonomgeving, re kening houdend met hedendaagse woonwen sen. De indeling en de inrichting van de wo ning en woonomgeving worden doorgelicht en bezien vanuit het oogpunt van de gebruiker en diens activiteiten. Ook vinden zij dat de gebruiksvriendelijkheid van alle woning- bouwplannen beoordeeld moet worden. Naast het huisvrouw zijn, hebben deze commis sieleden natuurlijk ook bouwkundige kwali teiten in huis. Vervolgens kunnen zij in ver band met hun leeftijdsopbouw de bouwplan nen van starters tot en met senioren volledig beoordelen. Bij het afscheid van de Deken PAGINA 9 MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 25 OKTOBER 1995 P.V. H. van den Broek Hoe word je deken en wat doe je dan? "Als er in het Dekenaat een vacature is, is de normale gang van zaken dat de bisschop het dekenaal bestuur consulteert en ook de ver schillende pastores. Er wordt dan door hen een voordracht opgemaakt en de bisschop beslist wie er voor zes jaar benoemd wordt. Als de persoon in kwestie ’ja’ zegt, wordt hij deken. En als je het dan fatsoenlijk gedaan hebt kun je na zes jaar opnieuw benoemd worden. Zo ging dat tenminste bij mij". Deken H. van den Broek: 'Om het geluk van mensen'. In september is onze pastor op vakantie ge weest in Rusland. De redactie van 'Rondom de kerk' heeft hem gevraagd zijn reis indruk ken op papier weer te geven. vragen die daar gesteld kunnen worden. Je zou kunnen zeggen dat het Dekenaat en zo ook de deken probeert te helpen bij de ontwik keling van parochies". de Ardennen overgebracht. Vanaf die tijd wordt deze plaats Saint-Hubert genoemd. Omdat Hubertus in deze streek het christen dom had gebracht, kreeg hij de bijnaam "de apostel van de Ardennen". Dat Hubertus patroon van de jagers is gewor den komt voort uit het feit dat koning Lodewijk de Vrome de abdij van Saint-Hubert als verza melpunt gebruikte voor zijn jachtgezelschap. Moskou, een wereldstad..., grote wegen, zes- tienbaans, met veel grijze Lada's en tweede hands auto's, propvolle bussen, wat bijgeverfd over oud roest heen, ik zag nog een afdanker tje van EHAD rijden... Je kunt met de metro overal heen, samen met die twee miljoen men sen, die er dagelijks gebruik van maken... je moet er diep voor onder de grond. Schitterende stations met beeldhouwwerken en mozaïken Als toerist ga je natuurlijk met een naar het Rode Plein (rood en mooi is het zelfde woord in het Russisch). Het ziet er schit terend uit. Vooraan de wondermooie Basilius- kathedraal (alle grote kerken noemen ze kathe draal), verdere blikvanger: het Lenin- Redactie: Ton van Elsdingen Sjef Nijtmans Jo van Os Julia van Rijsingen Ireen Stieger 31 Peter Verheijen Wat is de verdere funktie van het Dekenaat? "Heel goed is het dat parochies onderling van elkaar kunnen horen waar men zoal mee be zig is. Samen kun je problemen onder ogen zien en ook samen zoeken naar bepaalde op lossingen. Wat te doen b.v. met het jongeren pastoraat, hoe op weg naar het jaar 2000, wat doen we als parochie aan diakonie? Allemaal Het leven van deze heilige Hij werd geboren in de 2e helft van de 6e eeuw in een adellijke familie. Hij was getrouwd, maar zijn vrouw stierf in het kraambed bij de geboor te van hun zoon Floribertus. Na de dood van zijn vrouw heeft Hubertus een priesteropleiding gevolgd in Maastricht. Des tijds was Lambertus daar bisschop. Toen Lam- bertus stierf werd Hubertus in 709 tot bisschop van Maastricht gewijd. Hij was de laatste bis schop van Maastricht. Omstreeks 718 verplaatste hij zijn bisschops zetel naar Luik. In 727 stierf hij in Tervuren bij Brussel. Zijn re lieken zijn later naar de abdij van Andage in mausoleum. Ik nad het vaak op de fV gezien, met die grote heren met bolhoeden er boven op, of met rijen mensen, die naar Lenin gingen kijken. Nu was er niemand meer te zien De grote toren met de rode ster en vele andere torens markeren het Kremlin. Via een metaaldetector mochten we vlot het Kremlin binnengaan. We passeren het grote gebouw, waar de partijcongressen vroeger (nou ja: vroeger...zo lang is het nog niet geleden) ge houden werden. We lopen langs de grootste klok van Rusland, die nooit geluid heeft, en komen bij de kathedralen. We hebben er drie bezocht en onze ogen uitgekeken. De gouden Wat staat er nog op Uw verlanglijstje? "Een paar jaar geleden heeft het bestuur voor gesteld om een dekenale opbouwwerker in dienst te nemen. Dat had iemand moeten zijn die b.v. voor een aantal uren per week een bepaalde parochie extra ondersteuning had kunnen bieden voor een aantal maanden of een jaar. Zodra een parochie aangeeft op een bepaald vlak problemen te hebben zou zo ie mand uitkomst kunnen bieden. Helaas is dat er nog niet van gekomen. De parochies durf den er nog niet goed aan, ook omdat het finan cieel een extra bijdrage zou vergen. Voor zo iets is het dekenaat dan eigenlijk te klein". Wat zijn belangrijke ontwikkelingen geweest? "Een belangrijke ontwikkeling was de totstand koming van de Dekenale Vereniging Toen ik begon was er een Dekenale Raad. In overleg met het bisdom en met de parochies is toen een vereniging opgericht met als belangrijk ste kenmerk dat het Dekenaat een rechtsper soon werd en dat er met meerderheid van stemmen bepaalde besluiten konden worden genomen. Negen parochies zijn toen lid ge worden. Ongeveer drie tot vier maal per jaar komen afgevaardigden van diverse parochies bij elkaar en onderhouden op die manier het kontakt. Er is een Dekenaal Centrum gekomen en er werd een Dekenaal Bulletin uitgegeven met de bedoeling parochies goed te infor meren. In die tijd heb ik met veel plezier in het Dekenaat gewerkt, ook omdat de samenwer king met vicaris Ooms heel erg goed was. In diezelfde tijd werd ook de Stichting Schoolka- techese door het Dekenaat opgericht en ook dat was een goede ontwikkeling. Twee school- katecheten zijn nog steeds bij het Dekenaat in dienst en zij verzorgen alle basisscholen van materiaal en begeleiden de leerkrachten op school". De legende Pas sinds de 15e eeuw wordt het verhaal van het hert dat een kruis in zijn gewei draagt in verband gebracht met Hubertus. Hubertus was een fanatiek jager. Zelfs op christelijke feestdagen sloeg hij het jagen niet over. Tijdens een jacht op Goede Vrijdag be leefde hij iets dat zijn leven ingrijpend zou ver anderen Jagend op een groot hert drong hij steeds dieper door in het bos. Toen hij het hert dicht genaderd was stond het plotseling stil en keerde zich om. Een verschrikkelijke angst maakte zich van Hubertus meester, toen hij midden in het prachtige gewei het beeld van Christus aan het kruis zag. Hij sprong van zijn paard en wierp zich be vend op de grond. Toen hoorde hij een stem vanuit dat kruisbeeld: "Hubertus, hoe lang zul jij nog de dieren van het woud achtervolgen? Hoe lang zul je nog toegeven aan die hartstocht, waardoor je je eigen zaligheid verwaarloost? Als je je niet spoedig bekeert, zul je weldra in de afgrond van de hel terechtkomen!" Ontzet riep Hubertus uit: “Heer, wat wilt gij dat ik doen zal?" De stem sprak: “Ga naar Maastricht, naar mijn dienaar Lambertus, hij zal je zeggen wat je doen moet.” Bij die woorden verdween de ver schijning. Hubertus bleef nog een hele tijd op de grond liggen voordat hij op durfde staan. Maar zijn besluit stond vast. Reeds de volgende morgen vertrok hij naar Maastricht, waar hij de bis schop vroeg hem als zijn leerling aan te ne men. Hondsdolheid en Hubertusbroodjes Hondsdolheid (rabies) was één van de groot ste gevaren waaraan men toendertijd op het platteland, vooral bij het jagen, blootstond Waarschijnlijk heeft men om die reden Huber tus ook de beschermer gemaakt tegen honds dolheid. Op 3 november werden (en worden nog steeds) Hubertusbroodjes gewijd. Omdat deze broodjes tegen hondsdolheid bescher men at men er niet alleen zelf van, maar gaf men het ook aan de huisdieren. Bij gelegenheid van Uw afscheid heeft U een testament geschreven. Daarin schrijft U o.a. dat het ’om het geluk van mensen gaat'. Wat staat er nog meer in? “Ik had de behoefte om na al die jaren voor mezelf de balans op te maken. Ik ben bij alle parochies op bezoek geweest en overal werd ik zeer hartelijk ontvangen. En overal heb ik gevraagd: 'Wat gaat er goed in de parochie en wat baart u zorgen’? Tal van onderwerpen kwamen aan de orde. En gelukkig gaan veel zaken goed, zeker op bestuurlijk en zakelijk vlak. Maar ook katechese, liturgie, pastoraat en diakonie kwamen ter sprake. Zo ook de samenwerking tussen pastores en parochies. Veel bereidheid is er b.v. ook bij pastores on derling om voor elkaar in te vallen. De grootste zorg echter betreft de vergrijzing van de pas tores. Binnen nu en drie jaar zijn er nog vier pastores beneden de pensioengerechtgde leeftijd. En wat dan? is de zorgelijke vraag die steeds aan de orde komt. Ik heb uiteraard mijzelf ook de vraag gesteld hoe het met het Dekenaat verder moet. Het is mijn mening, dat het Dekenaat Oisterwijk eigenlijk wat te klein is om de taken van een Dekenaat goed aan te kunnen. Het zal ook heel moeilijk zijn om een pastor te vinden, die naast het werk in de eigen parochie, in staat is vol doende tijd vrij te maken voor het Dekenaat. Vandaar dat ik tot de conclusie ben gekomen dat het goed zou zijn om een vorm van aan sluiting te zoeken bij het Dekenaat Tilburg- Goirle. Er zijn naar mijn idee een aantal goede redenen om dat verder te bekijken. Zo bestaan er al kontakten tussen de besturen en de districtkatecheten, de werkwijze komt overeen, de gemeentelijke herindeling speelt een rol, meer mogelijkheid van toerusting enz. enz. Kortom een hele reeks argumenten die het ver dienen nader bekeken te worden”. Mijn idee ën daarover zijn bekend bij het bisdom, het overleg hierover is nog gaande. Ik hoop en ver wacht voor 15 november de beslissing hier over van het bisdom te horen", aldus de de ken van Oisterwijk. koepels glinsterden in het zonnelicht. De mid delste koepel van iedere kerk: symbool van Christus, de vier anderen: symbool van de vier evangelisten. Zoveel uivormige koepels op enkele vierkante meters... binnen: schitterende ikonostates. Zo'n wand, ter afscheiding van het altaar, vol met ikonen. De zg. tsarendeur geeft toegang tot het altaar, die bij erediensten slechts enkele malen geopend wordt. De Or- todoxen (niet met Rome verenigde katholie ken) vieren immers hun liturgie wat anders: Met veel eerbied voor het mysterie, met veel ge zangen en verering voor ikonen. Opmerkelijk goed bewaard gebleven, die kathedralen. Gevoel voor kunst en historie hebben daarbij een grotere rol gespeeld dan gevoel voor reli gie.. Kerken werden musea en zijn dat soms nog. Maar er is na de peristroika vrijheid van godsdienst. Kerken worden teruggegeven en in sommige steden moeten de kerken maar zien, hoe ze aan restauratie toekomen. Maar binnen het Kremlin is alles even mooi bewaard gebleven. Het was de moeite waard, om er ook 's avonds naar te kijken, met al die koepels in het volle licht... Terug de gewone stad weer in, zie je mensen, die je wat willen verkopen, boekjes, kaarten, aardappelen, wortels, bloemen, noem maar op...Er is immer vrije handel en het lijkt er op of iedereen nu ineens een zaakje begonnen is. In de metrohailen is het al even druk: oude boeken, dozen vol uien en een ander probeert met een liedje zingen duizend roebels te van gen: dertig centen, wel te verstaan...De flats zijn grijs, kleurloos...zo lijken de mensen ook. Ik probeerde nu en dan een kind te laten la chen en na even proberen lukte dat wel... De steden rondom noemt men wel "de gou den ring". Terecht omwille van de vele monumenten...Kremlins, kloosters, kathe dralen...weer helblauwe en gouden koepels, weer ikonostases, prachtige fresco's, weer het grauw aandoende leven. Op de dorpen zijn de huizen wat vriendelijker: gemaakt van hout met een leuke houtsnijrand rondom de dub bele ramen. Mensen waren al hout aan het zagen voor de strenge winter, die in oktober al begint... Je hoeft er minder op te passen voor je portemonnaie, dan in de grote stad. Wel uit kijken op straat, want de tegels liggen los en wat kapot is, wordt niet gemaakt. Hoewel... ik zag vrouwen bezig met het asfalteren van de weg. De verkeerswegen zijn niet slecht. Aan de oever van de Wolga zaten we... en peinsden over het leven in dit grote vreemde land... Er is nog veel te doen. Wat is de taak van een deken? “Het werk van een deken valt niet altijd zo op. Je bent eigenlijk een soort begeleider van pa rochies en een trait d’union tussen bisdom en parochie. Je zou het net als in de gezond heidszorg kunnen onderverdelen in eerste en tweede lijns-zorg. Soms moet je wel eens heel acuut ergens inspringen. Een parochie b.v. waar heel plotseling de pastor wegvalt. Als deken krijg je dan als eerste een telefoontje en dan moet je ervoor zorgen dat de zaken in zo’n parochie toch door kunnen gaan. In zo’n ge val heb ik dan een gesprek met het paro chiebestuur en samen bekijken we wie we b.v. als invallers kunnen vragen en hoe andere pro blemen van dat moment opgelost moeten wor den. Een soort 'eerste hulp’ zou je dat kunnen noemen. Maar het meeste werk speelt zich toch achter de schermen af. Voor de parochies waren in het begin de toerustingscursusssen heel belangrijk. De behoefte aan scholing was erg groot. De eerste cursus had meer dan 100 deelnemers en we moesten zelfs lokalen hu ren bij Durendael om alle mensen te kunnen ontvangen. Nog steeds worden er door het Dekenaat cursussen gegeven, al wordt de belangstelling minder. Een zekere verzadiging treedt na zoveel jaren wel op. Van veel belang ook was en is het onderlinge kontakt met de verschillende pastores. Regelmatig worden er b.v bezinningsdagen gehouden en die verlo pen heel plezierig". Op 15 november a.s. loopt de ambtstermijn af van deken H. van den Broek. Bijna 18 jaar heeft hij deze funktie vervuld in het Dekenaat Oister wijk. Hij schreef een 'testament’ bij gelegen heid van zijn afscheid. Een gesprek met hem over heden, verleden en toekomst. "Sommigen vonden mij 18 jaar geleden be hoorlijk jong voor die functie en in de ogen van wat oudere pastores was ik nog wel eens re calcitrant ook. Toch ben ik vele jaren met ple zier deken geweest en voor mijzelf heb ik het altijd nuttig gevonden om over de eigen paro chiegrens heen te kijken en me wat breder te oriënteren. Als deken heb je daar de mogelijk heden toe. Eigenlijk heb ik drie keer plezier gehad van mijn werk: toen ik eraan begon, toen ik er volop mee bezig was en straks, als ik er weer mee op mag houden". Woorden van Her man van den Broek, deken van het Dekenaat Oisterwijk en destijds nog benoemd door zijn goede vriend, Mgr. Bluyssen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1995 | | pagina 9