RONDOM DE KERK... [88 86 WO 1 2e Oranjeloop van Moergestel op Koninginnedag! I i 1 1 Muziek in de passietijd Klein paaslied Pelgrimsfeest Van Pesach naar Pasen Trimloop en Wedstrijdloop: LIJSTENMAKERIJ fi T 1 S'J- 1 W-i De betekenis van de katholiciteit voor onze basisscholen De Katholiciteit van het bestuur De katholiciteit van de scholen Van godsdienstles naar schoolkatechese en geestelijke stromingen. Herders- en landbouwfeest Sterkste Man van Moergestel Bidden in de klas Doorwerking in de praktijk PAGINA 12 MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 12 APRIL 1995 ’l W.M. Speelman I.S. Graaf van Ursel Hertog Jan Hanna Lam. P.V. I Jezus is mens geworden, nu wij nog... I I i i l i i Het zijn niet de toeschouwers die de doelpunten maken... Het is met de liefde als met de maan: als ze niet groter wordt, dan wordt ze kleiner... i 1 i i i Er is vaak veel moed nodig om te kiezen... i I i 1 1 i l i i i 1 i 1 i i i i 1 i I i 1 i I 1 1 i t s i i 1 Voor een musicus is de lijdenstijd een zegen. Het is de tijd waarin prachtige muziekwerken worden uitgevoerd. Denk maar eens aan de Matthaus Passion van Bach. Waarom heeft juist de lijdenstijd componisten geïnspireerd tot het schrijven van zulke theatrale muziekwerken? En waarom is zo’n werk nu zo prachtig? Is het echt ’leuk’ om te luisteren naar een muziekstuk waar in het lijden en sterven van Jezus op bijna voel bare wijze verwoord en verklankt wordt? Waar gaat de passie eigenlijk over? De christelijke 'passie’ heeft twee betekenissen. Enerzijds betekent het lijden, maar anderzijds betekent het (naar het joodse pesach) over- gang: overgang van dood naar leven. En dat maakt de christelijke passie bijzonder. Net als Redactie: Ton van Elsdingen Sjef Nijtmans Jo van Os Julia van Rijsingen Ireen Stieger Jj Peter Verheijen Tussen waken, tussen dromen, in het vroege morgenlicht, wordt de steen van 't graf genomen horen vrouwen het bericht, dat door dood en duisternis Jezus leeft en bij ons is. Zij die zich als eerste buigen over leven in haar schoot, zijn op Pasen kroongetuigen van nieuw leven uit de dood. Vrouwen hebben Hem ontmoet, weten zich bevrijd voorgoed. Uit een sprakeloos verleden weggeschoven, ongehoord, wordt een nieuwe tuin betreden open is de laatste poort, sluiers worden weggedaan: het is tijd om op te staan. Lente kleurt de kale bomen door het leven aangeraakt bloeien bloemen aan de zomen, zo wordt alles nieuw gemaakt. Juichend stemt het leven In met de toon van het begin. re boodschappentasrace, de forward-hold, de va- tenrace en de deadlift. Het belooft weer een sportieve dag te worden voor onze koningin. Speciaal dit jaar is dat de nummers één en twee na afloop gratis mee mogen in de luchtballon die vertrekt rond half zeven op het voetbalveld! En als deze mannen zijn teruggekeerd worden de prijzen ’s-avonds in ’t Draai uitgereikt. Dus mannen, als je niet bang bent meld je dan even bij de organisatie die in handen is van sport centrum Physique tel. 2672. Onder Pas(s)ach werd ook verstaan: het ‘spa ren’ van Israël en werd verbonden met de uit tocht uit Egypte. In de 13e eeuw voor Christus liet Farao Ramses II na een serie verschrikkelijke rampen de Israë lieten toe uit Egypte te vertrekken. Het was in de lente dat Israël uit de banden van de slavernij werd bevrijd en Mozes zijn volk via de Schelf- zee naar de Sinai- woestijn leidde. De Israëlieten vierden ieder jaar als herinnering hieraan het feest van het Pascha, op de avond van de 14e Nisan. De traditie schreef voor dat elke familie een lam offerde, ter herinnering aan het offer dat plaats vond, vóórdat God de Israëlieten uit Egypte redde. Men at er ongezuurd brood en bittere kruiden bij, ter herinnering aan de haast waarmee men Egypte verliet. Het Paasfeest was een familiefeest, dat thuis werd gevierd. Later, in het Nieuwe Testament, is het een pel grimsfeest geworden dat in Jeruzalem plaats vond. Vandaar dat Mattheus en Marcus Jezus zijn laatste avondmaal in Jeruzalem als Paasmaal laten vieren. De eerste Christenen waren joden. Geen won der dus dat zij bij hun erediensten voortbouw den op hun joodse gebruiken. Zo maakte het le zen uit de bijbel, gebed en preek deel uit van zowel de synagogedienst als van de christelij ke dienst. Zo wordt het ritueel van het Paasfeest weer gespiegeld in het Avondmaal van de Heer. J.v.O. Alhoewel het Kerstfeest in de westerse tra ditie een familiefeest bij uitstek is, is het PAASFEEST volgens zijn ontstaansge schiedenis eigenlijk het echte familiefeest. Het behoort tot de Israëlitische landbouw- en pelgrimsfeesten en is ook één van de belangrijkste feesten in de joodse traditie De redactiegroep van ’Rondom de kerk’ probeert met haar stukjes altijd in te spelen op dat wat de liturgische kalender aan geeft. Vandaar dat we deze keer op zoek gingen naar achtergronden en informatie over de Goede Week en Pasen. Ook is een van de redactieleden op bezoek geweest op een van de katholieke basisscholen om te praten over het begrip ’katholieke iden titeit’. Zijn bevindingen leest U hieronder. We hopen dat U er wat aan heeft. Namens de redactie wensen wij U alvast fij ne paasdagen toe en een goede ’Goede Week’. een inschrijfkraam klaar staat. De deelname voor alle kinderen en jeugd t/m 15 jaar is gratis Om 14.30 uur starten we met de trimloop en wedstrijdloop ook weer vanaf het voetbalveld. Het parcours loopt dan via de Heiligenboom naar ’t Stokske, dan de Zandstraat in en linksaf het bos in naar boshuis Venkraai en vervolgens naar Groot Speyk en terug richting ’t Stokske. De trimlopers kunnen dan doorlopen terug naar de finish op het voetbalveld. De wedstrijdlopers gaan door voor een tweede ronde De afstanden waaruit de lopers kunnen kiezen: 5 km of 10 km. (resp. 1 of 2 ronden). De wed strijdloop gaat natuurlijk over 10 km. Er zijn prijzen beschikbaar voor de eerste drie dames en heren. Inschrijven voor de Trim- en wedstrijdloop vanaf 13.30 uur bij de kraam op het voetbalveld. Er is douche- en kleedgelegenheid aanwezig Kosten voor deze loop 5,- vanaf 16 jaar en ouder. Elke loper ontvangt een herinnering en een tijdkaart Wij verzorgen al uw inlijstwerk! Heusdensebaan 27, Oisterwijk, 04242-84856 Openingstijden: di. t/m do. 9.00-18.00 uur vr. 10.00-18.00 uur; za. 10.00-16.00 uur Sportcentrum Physique organiseert op zaterdag 29 april de 2e Oranjeloop van Moergestel. Dit jaar lopen we rond het voetbalveld van ’t Draaiboompje, waar we vijf korte afstandswed- strijden houden. Om 14.33 uur starten we met de jeugdloop die ingedeeld worden in leeftijdscategorieën: 4 en 5 jaar: lopen 2 ronden; 6 en 7 jaar: lopen 3 ronden; 8 en 9 jaar: lopen 4 ronden; 10 - 11 en 12 jaar: lopen 5 ronden; 13 t/m 15 jaar: lopen 6 ronden. Voor elke leeftijdsgroep zijn zowel voor de jon gens als voor de meisjes medailles te verdienen! Na afloop krijgen alle kinderen iets ’oranjes’ te drinken Inschrijven kan op de 29 april op het parkeerter rein voor het voetbalveld vanaf 13.30 uur waar Moergestel kent 2 katholieke basisscholen: Hertog Jan en Graaf van Ursel. Beide scho len ressorteren onder Stichting het Katho lieke Schoolbestuur van Moergestel. Wij vroegen ons af hoe deze scholen in deze tijd inhoud weten te geven aan de katholi citeit. In dit artikel geven wij onze bevindin gen weer. Het bestuur verwacht van de scholen dat zij zich duidelijk profileren. Beide scholen bieden op eigen wijze kwalitatief goed onderwijs. Het on derwijs is kindvriendelijk, eigentijds en streeft naar hoge leerprestaties. Van primair belang hierbij is een goede sfeer. Deze sfeer kenmerkt zich door goede onderlinge verhoudingen tus sen bestuur, directies, leerkrachten, ouders en kinderen. De katholieke levensvisie is hierbij richtinggevend. Niet voorschrijvend, opleg gend, maar ruimte scheppend, met respect voor verschil in opvattingen en overtuigingen. Vanuit de katholieke levensvisie zoekt men in di aloog met elkaar naar normen en waarden. Op eigen tijdse, herkenbare wijze zijn zij verweven met het onderwijs en de omgang met elkaar. In een tijd waarin normen en waarden steeds meer vervagen ligt voor het katholiek onderwijs meer dan ooit een ware uitdaging. Uit het onderstaande mag blijken dat katholie ke uitgangspunten wezenlijk een eigen waarde kunnen toevoegen aan onderwijs en opvoeding. Vroeger kregen de kinderen op katholieke scholen godsdienstles. De pastoor of kapelaan had een belangrijk aandeel in de godsdienstles. De kinderen leerden over het katholieke geloof zoals dat door de katholieke kerk werd voorge schreven. Het was een apart vak waar ze ook een cijfer voor kregen op hun rapport. Tegen woordig is er geen godsdienstles meer maar schoolkatechese. De leerkrachten werken met thema’s die in projecten zijn uitgewerkt. Gemid deld duurt een project 6 weken en men werkt er een- of tweemaal per week aan. Een voorbeeld. Momenteel wordt gewerkt met het project ‘Le ven en laten léven. Centraal staat de vraag: Wie ben jij voor mij? Kinderen denken na over de vraag hoe mensen daadwerkelijk oog hebben voor elkaar. Zij leren hoe zij geraakt worden door hun situatie en zich inleven in en meeleven met de ander. Zo onder nemen zij actie om anderen te helpen. Het pro ject wordt in deze tijd gegeven omdat er goede aansluitingsmogelijkheden zijn bij de vasten actie. De projecten zijn gebaseerd op de volgende uitgangspunten: De inhoud moet geënt zijn op de belevings wereld van het kind. Normen en waarden die voortvloeien uit de christelijke traditie. dankbaarheid voor dat nieuwe leven aan hun godheid te betuigen offerden de herders in de lente zo’n pasgeboren, huppelend lammetje, een pesach. Later werden veel van die offers fa miliemaaltijden, waarbij men als het ware de godheid uitnodigde deel te nemen. Wat de Hebreeërs als herdersfeest vierden, vierden de latere Israëlieten als boerenfeest. Want ook de boer herademt in de lente. In Pa lestina vindt in de lente al de eerste oogst plaats. Van het nieuwe koren wordt brood gebakken zonder het te vermengen met oud brood. In de loop der eeuwen werd het onvermijdelijk dat het Hebreeuwse dierenofferfeest en het Is raëlitische broodfeest samen tot één lentefeest werden verenigd. Lam en ongezuurd brood (matza) zijn nu samen de symbolische spijzen van het lentefeest en verwijzen naar de wedergeboorte en nieuw leven. Pascha (of Pesach) is wellicht genoemd naar een oorspronkelijk cultische dans. Het is een oeroud herders- en landbouwfeest, dat al ver voor Mozes werd gevierd in de nacht van vol le maan van de lentemaand (Nisan). Van oudsher waren de Hebreeërs veehouders en herders. Het jaargetijde dat ze met vreugde begroetten was, evenals wij dat doen, de lente. De tijd waarin de natuur opnieuw tot leven komt. De weiden zijn groen, nieuwe lammetjes wor den geboren en huppelen en springen vrolijk rond. (Pas(s)ach in het hebreeuws). Om hun Wij hopen vooral op een grote Moergestelse deel name van zowel ouders als kinderen. Om 15.15 uur prijsuitreiking van de jeugd en om 15.30 prijsuitreiking van de wedstrijdloop. Ook dit jaar weer wordt er weer gestreden om de wisselbeker ’de Sterkste man van Moergestel’. Vorig jaar was Frans van Riel de sterkste en hij zal wederom proberen deze bokaal weer mee naar huis te nemen. De concurrentie wordt dit jaar groter want Jan Bertens heeft zich gemeld voor de strijd alsook Johan van Daelen, Ron Siteur, Gerrit Kaspers en Jan Jonkers! Maar wie weet zijn er nog meer liefhebbers die deze ludieke strijd aan willen gaan Als dat het geval is meld je dan zo snel mogelijk bij Jaap de Groot, want de komende weken gaan we op verschillende onderdelen trainen. De plaats van deze gladiatorenstrijd is ook weer het voetbalveld van ’t Draaiboompje Vooraan op de parkeerplaats beginnen we met truckttrekken en op het veld worden de andere onderdelen afgewerkt zoals boomstamtillen, zwa- Jezus kennen wij het lijden. Ook wij worden voortdurend geconfronteerd met de dood. Maar deze confrontatie heeft niet het laatste woord. Jezus heeft niet zomaar geleden. Zijn lij den was een overgang van de dood naar een ongekend en eeuwig leven. Dit geeft ons hoop, hoop in ons eigen lijden. Als we Jezus navolgen is misschien ook ons eigen lijden een overgang naar een nieuw leven. Navolgen, je identificeren met Jezus, is met Hem mee gaan, mee lijden en mee opstaan. Hoe kunnen we dit alles beter en dieper bele ven dan in muziek, de taal die ons het diepste kan raken? Als je alleen maar mee lijdt, alleen maar huilt om deze droevige muziek, kom je niet verder. Maar als je je laat bewegen door de muziek,' als je mee gaat, mee lijdt en mee opstaat, hoor je iets nieuws. Dan hoor je de ver wachting van een nieuw leven. En dat heeft mu ziek ons te zeggen. De opzet moet niet belerend zijn maar ruim te scheppend met respect voor verschil in op vattingen en belevingen. De districtskatecheet, Bernard van Lamoen, be geleidt vanuit het katechetisch centrum de leer krachten naargelang men daar behoefte aan heeft. In het vak ’geestelijke stromingen’ maken de kinderen kennis met andere wereldgods diensten en levensovertuigingen. Vaak wordt de dag geopend met een gebed. Dat is geen klakkeloos afrafelen van vaste ge beden. Het zijn wisselende gebedjes. De in houd en het taalgebruik is eigentijds en kind vriendelijk. Een voorbeeld: Gebed: God, feest vieren vinden we altijd leuk. Feest is het als je jarig bent, je krijgt cadeautjes, je staat in de belangstelling. Iets krijgen vinden we fijn. Als je feest hebt mag je ook trakteren. Je nodigt kinderen uit op je feest. Iets geven is ook heel fijn. De inhoud wordt bepaald door ervaringen die vanuit de kinderen komen en door actuele gebeurtenissen. Een voorbeeld: Gebed: Op een dag ging mijn oma dood. Zal ze op weg naar de hemel zijn? Ik hoop dat ze er gelukkig is. Als dat zo mag zijn. In de bovenbouw hebben de kinderen in gro te mate een eigen inbreng in het samenstellen van gebeden. De katholiciteit is nauw verweven met de dage lijkse praktijk. Thema’s die behandeld worden in de schoolka techese hebben veel raakvlakken met het dage lijks leven. Enkele voorbeelden: In de voorbe reiding naar kerst was saamhorigheid een be langrijk onderwerp. Dit thema werd veelzijdig toegepast in onderlinge samenwerking tussen groepen maar ook tussen kinderen in de groe pen. In.het verlengde van het thema ‘Zorg om de ander’ werd medewerking verleend aan een actie van de Zonnebloem, waarbij mensen thuis werden bezocht door de kinderen. Zo zijn er ve le voorbeelden te noemen waarbij duidelijk is dat de katholiciteit zich niet beperkt tot een schoolvak, maar de normen en waarden beïn vloedt die men op school hanteert in de om gang met elkaar. Ten behoeve van de ouders verspreiden de scholen regelmatig een ouder- folder om aan te geven welk thema in een be paalde periode centraal staat.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1995 | | pagina 12