RONDOM DE KERK...
[88 86
WO
1
2e Oranjeloop van
Moergestel op
Koninginnedag!
I
i
1
1
Muziek in de passietijd
Klein paaslied
Pelgrimsfeest
Van Pesach naar Pasen
Trimloop en Wedstrijdloop:
LIJSTENMAKERIJ
fi T
1 S'J-
1 W-i
De betekenis van de
katholiciteit voor onze
basisscholen
De Katholiciteit van het bestuur
De katholiciteit van de scholen
Van godsdienstles naar
schoolkatechese en geestelijke
stromingen.
Herders- en landbouwfeest
Sterkste Man van Moergestel
Bidden in de klas
Doorwerking in de praktijk
PAGINA 12
MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 12 APRIL 1995
’l
W.M. Speelman
I.S.
Graaf van Ursel
Hertog Jan
Hanna Lam.
P.V.
I
Jezus is mens geworden, nu wij nog...
I
I
i
i
l
i
i
Het zijn niet de toeschouwers
die de doelpunten maken...
Het is met de liefde als met de maan:
als ze niet groter wordt, dan wordt ze
kleiner...
i
1
i
i
i
Er is vaak veel moed nodig om te
kiezen...
i
I
i
1
1
i
l
i
i
i
1
i
1
i
i
i
i
1
i
I
i
1
i
I
1
1
i
t
s
i
i
1
Voor een musicus is de lijdenstijd een zegen.
Het is de tijd waarin prachtige muziekwerken
worden uitgevoerd. Denk maar eens aan de
Matthaus Passion van Bach. Waarom heeft juist
de lijdenstijd componisten geïnspireerd tot het
schrijven van zulke theatrale muziekwerken? En
waarom is zo’n werk nu zo prachtig? Is het echt
’leuk’ om te luisteren naar een muziekstuk waar
in het lijden en sterven van Jezus op bijna voel
bare wijze verwoord en verklankt wordt? Waar
gaat de passie eigenlijk over?
De christelijke 'passie’ heeft twee betekenissen.
Enerzijds betekent het lijden, maar anderzijds
betekent het (naar het joodse pesach) over-
gang: overgang van dood naar leven. En dat
maakt de christelijke passie bijzonder. Net als
Redactie: Ton van Elsdingen
Sjef Nijtmans
Jo van Os
Julia van Rijsingen
Ireen Stieger
Jj Peter Verheijen
Tussen waken, tussen dromen,
in het vroege morgenlicht,
wordt de steen
van 't graf genomen
horen vrouwen het bericht,
dat door dood en duisternis
Jezus leeft en bij ons is.
Zij die zich als eerste buigen
over leven in haar schoot,
zijn op Pasen kroongetuigen
van nieuw leven uit de dood.
Vrouwen hebben Hem ontmoet,
weten zich bevrijd voorgoed.
Uit een sprakeloos verleden
weggeschoven, ongehoord,
wordt een nieuwe tuin betreden
open is de laatste poort,
sluiers worden weggedaan:
het is tijd om op te staan.
Lente kleurt de kale bomen
door het leven aangeraakt
bloeien bloemen aan de zomen,
zo wordt alles nieuw gemaakt.
Juichend stemt het leven In
met de toon van het begin.
re boodschappentasrace, de forward-hold, de va-
tenrace en de deadlift.
Het belooft weer een sportieve dag te worden
voor onze koningin.
Speciaal dit jaar is dat de nummers één en twee
na afloop gratis mee mogen in de luchtballon die
vertrekt rond half zeven op het voetbalveld! En
als deze mannen zijn teruggekeerd worden de
prijzen ’s-avonds in ’t Draai uitgereikt.
Dus mannen, als je niet bang bent meld je dan
even bij de organisatie die in handen is van sport
centrum Physique tel. 2672.
Onder Pas(s)ach werd ook verstaan: het ‘spa
ren’ van Israël en werd verbonden met de uit
tocht uit Egypte.
In de 13e eeuw voor Christus liet Farao Ramses
II na een serie verschrikkelijke rampen de Israë
lieten toe uit Egypte te vertrekken. Het was in de
lente dat Israël uit de banden van de slavernij
werd bevrijd en Mozes zijn volk via de Schelf-
zee naar de Sinai- woestijn leidde.
De Israëlieten vierden ieder jaar als herinnering
hieraan het feest van het Pascha, op de avond
van de 14e Nisan.
De traditie schreef voor dat elke familie een lam
offerde, ter herinnering aan het offer dat plaats
vond, vóórdat God de Israëlieten uit Egypte
redde.
Men at er ongezuurd brood en bittere kruiden
bij, ter herinnering aan de haast waarmee men
Egypte verliet.
Het Paasfeest was een familiefeest, dat thuis
werd gevierd.
Later, in het Nieuwe Testament, is het een pel
grimsfeest geworden dat in Jeruzalem plaats
vond. Vandaar dat Mattheus en Marcus Jezus
zijn laatste avondmaal in Jeruzalem als
Paasmaal laten vieren.
De eerste Christenen waren joden. Geen won
der dus dat zij bij hun erediensten voortbouw
den op hun joodse gebruiken. Zo maakte het le
zen uit de bijbel, gebed en preek deel uit van
zowel de synagogedienst als van de christelij
ke dienst.
Zo wordt het ritueel van het Paasfeest weer
gespiegeld in het Avondmaal van de Heer.
J.v.O.
Alhoewel het Kerstfeest in de westerse tra
ditie een familiefeest bij uitstek is, is het
PAASFEEST volgens zijn ontstaansge
schiedenis eigenlijk het echte familiefeest.
Het behoort tot de Israëlitische landbouw-
en pelgrimsfeesten en is ook één van de
belangrijkste feesten in de joodse traditie
De redactiegroep van ’Rondom de kerk’
probeert met haar stukjes altijd in te spelen
op dat wat de liturgische kalender aan
geeft. Vandaar dat we deze keer op zoek
gingen naar achtergronden en informatie
over de Goede Week en Pasen. Ook is een
van de redactieleden op bezoek geweest
op een van de katholieke basisscholen om
te praten over het begrip ’katholieke iden
titeit’. Zijn bevindingen leest U hieronder.
We hopen dat U er wat aan heeft.
Namens de redactie wensen wij U alvast fij
ne paasdagen toe en een goede ’Goede
Week’.
een inschrijfkraam klaar staat. De deelname voor
alle kinderen en jeugd t/m 15 jaar is gratis
Om 14.30 uur starten we met de trimloop en
wedstrijdloop ook weer vanaf het voetbalveld.
Het parcours loopt dan via de Heiligenboom naar
’t Stokske, dan de Zandstraat in en linksaf het
bos in naar boshuis Venkraai en vervolgens naar
Groot Speyk en terug richting ’t Stokske. De
trimlopers kunnen dan doorlopen terug naar de
finish op het voetbalveld. De wedstrijdlopers
gaan door voor een tweede ronde
De afstanden waaruit de lopers kunnen kiezen:
5 km of 10 km. (resp. 1 of 2 ronden). De wed
strijdloop gaat natuurlijk over 10 km. Er zijn
prijzen beschikbaar voor de eerste drie dames en
heren.
Inschrijven voor de Trim- en wedstrijdloop vanaf
13.30 uur bij de kraam op het voetbalveld. Er is
douche- en kleedgelegenheid aanwezig
Kosten voor deze loop 5,- vanaf 16 jaar en
ouder. Elke loper ontvangt een herinnering en
een tijdkaart
Wij verzorgen al uw inlijstwerk!
Heusdensebaan 27, Oisterwijk, 04242-84856
Openingstijden: di. t/m do. 9.00-18.00 uur
vr. 10.00-18.00 uur; za. 10.00-16.00 uur
Sportcentrum Physique organiseert op zaterdag
29 april de 2e Oranjeloop van Moergestel.
Dit jaar lopen we rond het voetbalveld van ’t
Draaiboompje, waar we vijf korte afstandswed-
strijden houden.
Om 14.33 uur starten we met de jeugdloop die
ingedeeld worden in leeftijdscategorieën:
4 en 5 jaar: lopen 2 ronden; 6 en 7 jaar: lopen 3
ronden; 8 en 9 jaar: lopen 4 ronden; 10 - 11 en
12 jaar: lopen 5 ronden; 13 t/m 15 jaar: lopen 6
ronden.
Voor elke leeftijdsgroep zijn zowel voor de jon
gens als voor de meisjes medailles te verdienen!
Na afloop krijgen alle kinderen iets ’oranjes’ te
drinken
Inschrijven kan op de 29 april op het parkeerter
rein voor het voetbalveld vanaf 13.30 uur waar
Moergestel kent 2 katholieke basisscholen:
Hertog Jan en Graaf van Ursel. Beide scho
len ressorteren onder Stichting het Katho
lieke Schoolbestuur van Moergestel. Wij
vroegen ons af hoe deze scholen in deze
tijd inhoud weten te geven aan de katholi
citeit. In dit artikel geven wij onze bevindin
gen weer.
Het bestuur verwacht van de scholen dat zij zich
duidelijk profileren. Beide scholen bieden op
eigen wijze kwalitatief goed onderwijs. Het on
derwijs is kindvriendelijk, eigentijds en streeft
naar hoge leerprestaties. Van primair belang
hierbij is een goede sfeer. Deze sfeer kenmerkt
zich door goede onderlinge verhoudingen tus
sen bestuur, directies, leerkrachten, ouders en
kinderen. De katholieke levensvisie is hierbij
richtinggevend. Niet voorschrijvend, opleg
gend, maar ruimte scheppend, met respect
voor verschil in opvattingen en overtuigingen.
Vanuit de katholieke levensvisie zoekt men in di
aloog met elkaar naar normen en waarden. Op
eigen
tijdse, herkenbare wijze zijn zij verweven met het
onderwijs en de omgang met elkaar.
In een tijd waarin normen en waarden steeds
meer vervagen ligt voor het katholiek onderwijs
meer dan ooit een ware uitdaging.
Uit het onderstaande mag blijken dat katholie
ke uitgangspunten wezenlijk een eigen waarde
kunnen toevoegen aan onderwijs en
opvoeding.
Vroeger kregen de kinderen op katholieke
scholen godsdienstles. De pastoor of kapelaan
had een belangrijk aandeel in de godsdienstles.
De kinderen leerden over het katholieke geloof
zoals dat door de katholieke kerk werd voorge
schreven. Het was een apart vak waar ze ook
een cijfer voor kregen op hun rapport. Tegen
woordig is er geen godsdienstles meer maar
schoolkatechese. De leerkrachten werken met
thema’s die in projecten zijn uitgewerkt. Gemid
deld duurt een project 6 weken en men werkt
er een- of tweemaal per week aan. Een
voorbeeld.
Momenteel wordt gewerkt met het project ‘Le
ven en laten léven.
Centraal staat de vraag: Wie ben jij voor mij?
Kinderen denken na over de vraag hoe mensen
daadwerkelijk oog hebben voor elkaar. Zij leren
hoe zij geraakt worden door hun situatie en zich
inleven in en meeleven met de ander. Zo onder
nemen zij actie om anderen te helpen. Het pro
ject wordt in deze tijd gegeven omdat er goede
aansluitingsmogelijkheden zijn bij de vasten
actie.
De projecten zijn gebaseerd op de volgende
uitgangspunten:
De inhoud moet geënt zijn op de belevings
wereld van het kind.
Normen en waarden die voortvloeien uit de
christelijke traditie.
dankbaarheid voor dat nieuwe leven aan hun
godheid te betuigen offerden de herders in de
lente zo’n pasgeboren, huppelend lammetje,
een pesach. Later werden veel van die offers fa
miliemaaltijden, waarbij men als het ware de
godheid uitnodigde deel te nemen.
Wat de Hebreeërs als herdersfeest vierden,
vierden de latere Israëlieten als boerenfeest.
Want ook de boer herademt in de lente. In Pa
lestina vindt in de lente al de eerste oogst plaats.
Van het nieuwe koren wordt brood gebakken
zonder het te vermengen met oud brood.
In de loop der eeuwen werd het onvermijdelijk
dat het Hebreeuwse dierenofferfeest en het Is
raëlitische broodfeest samen tot één lentefeest
werden verenigd.
Lam en ongezuurd brood (matza) zijn nu samen
de symbolische spijzen van het lentefeest en
verwijzen naar de wedergeboorte en nieuw
leven.
Pascha (of Pesach) is wellicht genoemd naar
een oorspronkelijk cultische dans. Het is een
oeroud herders- en landbouwfeest, dat al ver
voor Mozes werd gevierd in de nacht van vol
le maan van de lentemaand (Nisan).
Van oudsher waren de Hebreeërs veehouders
en herders. Het jaargetijde dat ze met vreugde
begroetten was, evenals wij dat doen, de lente.
De tijd waarin de natuur opnieuw tot leven komt.
De weiden zijn groen, nieuwe lammetjes wor
den geboren en huppelen en springen vrolijk
rond. (Pas(s)ach in het hebreeuws). Om hun
Wij hopen vooral op een grote Moergestelse deel
name van zowel ouders als kinderen.
Om 15.15 uur prijsuitreiking van de jeugd en om
15.30 prijsuitreiking van de wedstrijdloop.
Ook dit jaar weer wordt er weer gestreden om de
wisselbeker ’de Sterkste man van Moergestel’.
Vorig jaar was Frans van Riel de sterkste en hij
zal wederom proberen deze bokaal weer mee naar
huis te nemen. De concurrentie wordt dit jaar
groter want Jan Bertens heeft zich gemeld voor
de strijd alsook Johan van Daelen, Ron Siteur,
Gerrit Kaspers en Jan Jonkers!
Maar wie weet zijn er nog meer liefhebbers die
deze ludieke strijd aan willen gaan
Als dat het geval is meld je dan zo snel mogelijk
bij Jaap de Groot, want de komende weken gaan
we op verschillende onderdelen trainen.
De plaats van deze gladiatorenstrijd is ook weer
het voetbalveld van ’t Draaiboompje
Vooraan op de parkeerplaats beginnen we met
truckttrekken en op het veld worden de andere
onderdelen afgewerkt zoals boomstamtillen, zwa-
Jezus kennen wij het lijden. Ook wij worden
voortdurend geconfronteerd met de dood.
Maar deze confrontatie heeft niet het laatste
woord. Jezus heeft niet zomaar geleden. Zijn lij
den was een overgang van de dood naar een
ongekend en eeuwig leven. Dit geeft ons hoop,
hoop in ons eigen lijden. Als we Jezus navolgen
is misschien ook ons eigen lijden een overgang
naar een nieuw leven. Navolgen, je identificeren
met Jezus, is met Hem mee gaan, mee lijden en
mee opstaan.
Hoe kunnen we dit alles beter en dieper bele
ven dan in muziek, de taal die ons het diepste
kan raken? Als je alleen maar mee lijdt, alleen
maar huilt om deze droevige muziek, kom je
niet verder. Maar als je je laat bewegen door de
muziek,' als je mee gaat, mee lijdt en mee
opstaat, hoor je iets nieuws. Dan hoor je de ver
wachting van een nieuw leven. En dat heeft mu
ziek ons te zeggen.
De opzet moet niet belerend zijn maar ruim
te scheppend met respect voor verschil in op
vattingen en belevingen.
De districtskatecheet, Bernard van Lamoen, be
geleidt vanuit het katechetisch centrum de leer
krachten naargelang men daar behoefte aan
heeft.
In het vak ’geestelijke stromingen’ maken de
kinderen kennis met andere wereldgods
diensten en levensovertuigingen.
Vaak wordt de dag geopend met een gebed.
Dat is geen klakkeloos afrafelen van vaste ge
beden. Het zijn wisselende gebedjes. De in
houd en het taalgebruik is eigentijds en kind
vriendelijk. Een voorbeeld:
Gebed: God, feest vieren vinden we altijd leuk.
Feest is het als je jarig bent,
je krijgt cadeautjes,
je staat in de belangstelling.
Iets krijgen vinden we fijn.
Als je feest hebt mag je ook trakteren.
Je nodigt kinderen uit op je feest.
Iets geven is ook heel fijn.
De inhoud wordt bepaald door ervaringen die
vanuit de kinderen
komen en door actuele gebeurtenissen. Een
voorbeeld:
Gebed: Op een dag ging mijn oma dood.
Zal ze op weg naar de hemel zijn?
Ik hoop dat ze er gelukkig is.
Als dat zo mag zijn.
In de bovenbouw hebben de kinderen in gro
te mate een eigen inbreng in het samenstellen
van gebeden.
De katholiciteit is nauw verweven met de dage
lijkse praktijk.
Thema’s die behandeld worden in de schoolka
techese hebben veel raakvlakken met het dage
lijks leven. Enkele voorbeelden: In de voorbe
reiding naar kerst was saamhorigheid een be
langrijk onderwerp. Dit thema werd veelzijdig
toegepast in onderlinge samenwerking tussen
groepen maar ook tussen kinderen in de groe
pen. In.het verlengde van het thema ‘Zorg om
de ander’ werd medewerking verleend aan een
actie van de Zonnebloem, waarbij mensen thuis
werden bezocht door de kinderen. Zo zijn er ve
le voorbeelden te noemen waarbij duidelijk is
dat de katholiciteit zich niet beperkt tot een
schoolvak, maar de normen en waarden beïn
vloedt die men op school hanteert in de om
gang met elkaar. Ten behoeve van de ouders
verspreiden de scholen regelmatig een ouder-
folder om aan te geven welk thema in een be
paalde periode centraal staat.