NIEUWS De Moergestelse busondernemingen Q Een verhaal over ondernemersdurf en gevechten om te overleven V 1 tllH V', HM! De rol van de overheid en de oorlogsjaren De nadagen van de Vitesse de Moergestelse busondernemingen zoals dat geschreven werd door oud-Moergestelnaar Ad Wolfs, tegenwoon Eindhoven. Voor de totstandkoming van de geschiedenis van de In 'n drietal afleveringen brengen wij u het volledige verhaal over geschreven werd dig woonachtig in iniedenis van de busondernemingen sprak hij o.a. met Jan van Beers en Rien Bertens. Vandaag de laatste aflevering. In 1994 is al 400.000 ton vruchtbare compost gemaakt van al het groen te-, fruit- en tuinafval. Meer danj1/2 miljoen huishoudens werkten hier aan mee. ï3 MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 5 APRIL 1995 PAGINA 11 L. Fick en zijn vrouw Johanna van Beek. A.P. Wolfs ■4 Jan Bertens voor zijn touringcar kort na de oorlog. EEN BETER MILIEU BEGINT BIJ JEZELF GROENTE, FRUIT- EN TUINAFVAL APART door particulieren tekent de N.S. bezwaar aan. In de loop der nu volgende jaren koopt de N.S. vele bedrijven op. In 1934 lijden vele tram- en buurtspoorweg- diensten verliezen. Dit is enerzijds een ge volg van de crisisjaren, anderzijds van de con currentie van de meer en meer oprukkende autobus. Provincie en gemeenten besluiten tot een sanering. Het tram- en buurtspoorweg- net wordt gesloten en de Brabantsche Buurt spoorwegen en Autodiensten (B.B.A.) gaan met bussen de diensten overnemen. De B.B.A. tracht van vele particuliere onder nemers de concessies over te nemen en in 1940 heeft het autob.usnet een lengte van 660 km. Vitesse blijft vooralsnog zelfstandig. Van af 1937 worden de vergunningen afgegeven door de Commissie Vergunningen Personen vervoer en komt het toezicht op vergunnin gen, tarieven etc. te liggen bij de Rijks Ver- keersinspectie. Het doel is te voorkomen, dat op eenzelfde traject onnodig meerdere lijnen in van de vorming van Streekvervoersbedrijven. In 1940 worden alle interlokale concessies ingetrokken. Degene die nog willen rijden moeten nieuwe aanvragen indienen. Door deze wet wordt de uitstoot van particuliere busondernemers versneld. De overheid voert in de dertiger jaren in feite een anti-busbeleid voor vrije ondernemers. De bus is een concurrent van de Nederlandse Spoorwegen. Na invoering van het vergunningenstelsel wordt de N.S., die een 'eigen' autobusnet heeft opgezet uitgevoerd door de A.T.O., (Algeme ne Transport Onderneming), vaak bevoor deeld. Tegen bijna alle vergunningaanvragen Uit deze vergelijking laat zich het aantal bussen van de E.M. A.D. en andere bedrijfsge gevens globaal berekenen. Het is niet duidelijk over welke lijndiensten Vitesse eind jaren dertig beschikt. De aan vraag in 1930 om Tilburg-Oisterwijk-Esch- Vught-'s-Bosch te mogen rijden wordt afge wezen omdat zit teveel concurrentie zou betekenen voor de bestaande diensten 's- Bosch-Vught en Tilburg-Udenhout-Helvoirt- 's-Bosch. In 1937 blijkt op zondag gereden te worden van de Heuvel en de Broekzijde naar het cen trum om de kerkgangers ter wille te zijn. Deze dienst bestond overigens al in 1931. Pastoor Janssen gebruikt deze dienst dan als een van de argumenten om de bisschop er van te over tuigen, dat het niet nodig is in de Heijze een kerk te bouwen,- een wens van de bewoners van Heuvel en Broekzijde. In 1936 wordt de dienst Chaam-Gilze-Hul- ten-Tilburg overgenomen van A. Franssen uit Gilze. Aanvankelijk heeft Vitesse haar gara ge in Oirschot achter de kerk, naast café 'de Beurs'. In de dertiger jaren wordt in Oirschot een nieuwe garage gebouwd (huidige garage Vullings). De geldingsdrang van de B.B.A., die ook een oog heeft op de lijn Tilburg - Eindhoven, is even bedreigend geweest voor Vitesse. Na onder meer verweer van de gemeente dat het niet fair is Vitesse deze concurrentie aan te doen, nu zij zojuist de E.M.A.D. voor veel geld heeft overgenomen wordt het verzoek afge wezen. Het is niet bekend, waarom Leo Fick in 1940 het vertrouwen in de toekomst van zijn on derneming gaat verliezen, maar bovenstaan de ontwikkelingen moeten zeker een rol ge speeld hebben. Hierbij opgeteld de moeilijkheden van de Met bijzondere dank aan Rini Bertens voor zijn mondelinge bijdrage en het beschikbaar stellen van foto’s en stukken en aan Tonnie Vriens, die de contacten legde me^ verschil lende leden van de familie Fick, het opsporen van fotomateriaal en de namen van de hierop voorkomende personen. is, dat het comité niet verder gaat dan de voor bereidingsfase. Als het benodigde kapitaal er is, moet exploitatie en beheer in handen ko men van de aandeelhouders, dus in een door de aandeelhouders gekozen bestuur. Ook de benoeming van personeel moet ge schieden door het nieuwe bestuur, zo vindt een deel van het comité. Als enige comité-leden de levering van wa gens aan een bepaalde firma willen gunnen wordt het smeulend conflict een uitslaande brand. De vertegenwoordigers van de buiten gemeenten treden uit. Zij geven als reden op, dat het te lang duurt voor het kapitaal bijeen is en dat er dus wel niets van zal komen. Het comité gaat verder met enige nieuwe leden uit respectievelijk Tilburg en uit Moergestel. Velen echter die toezeggingen hebben gedaan in de vorm van voorinschrijvingen, voor deel name aan het maatschappelijk kapitaal van de op te richten Naamloze Vennootschap, trekken zich terug. Zo laten 26 Moergestelse geldschieters in een gezamenlijke brief weten af te zien van fi nanciële steun. Een goed initiatief gaat on der in competentiestrijd. Wellicht heeft de jonge Leo Fick zijn affini teit voor het busvervoer aan deze vroege po ging tot een lijndienst te komen overgehou den. Merkwaardig is het wel te noemen dat meerdere leraren in die tijd actief zijn ge weest in het opzetten van lijndiensten. Het is duidelijk dat de situatie door de hevige concurrentie met de kapitaalkrachtiger Vi tesse niet lang stand kan houden en in 1932 legt de E.M.A.D. dan ook het loodje. Vitesse neemt de onderneming voor een bedrag van 12000 gulden over. De chauffeurs Eysermans en Treure gaan mee over. De bussen blijven eigendom van J. Bertens. Zowel de lijn Oirschot-Tilburg als de wekelijkse dienst op 's-Bosch worden overgenomen. 'Omdat het niet langer vol te houden was wilde mijn vader van de lijndienst af. Hij werd uitgenodigd naar een bepaalde persoon, waar schijnlijk de notaris, te komen, want er was een koper. Toen hij daar merkte dat die aspi rant koper L. Fick was is hij woedend wegge lopen. De onderlinge strijd was zo hevig ge weest dat hij het in eerste instantie niet over zijn hart kon verkrijgen aan hem te verko pen. Maar mijn moeder en mijn opa hebben hem er tenslotte van overtuigd, dat dit de bes te oplossing was. De lijndienst werd verkocht, maar het groepsvervoer behield hij'. De vervoerscapaciteit van beide ondernemin gen is toch aanzienlijk geweest. In 1931 zijn er in totaal 10 bussen met een capaciteit van 270 passagiers. De ondernemingen hebben dan 13 personen in dienst en er is bijna 200.000 km. afgelegd over een gemiddelde tra- jectlengte van 28 km. Er zijn in dat jaar 145000 passagiers vervoerd. Officieel wordt de E.M.A.D 16 december 1932 opgeheven. Ter vergelijking met het voorgaande jaar blijkt na de overname in 1932 dat in dat jaar met 8 bussen, die een capaciteit hebben van 228 personen, over 210.300 km. 73000 passagiers zijn vervoerd. Het gemiddelde traject is dan 56 km. geworden. Er zijn dan nog 8 personen in dienst. stand worden gehouden. Dit is het begin n dp vnrmino van ^rrppV vprvnprehprlriivpn gehele dorp veel betekend. Hij overlijdt in 1919. In de ontwerpstatuten van de op te richten Naamloze Vennootschap wordt aanvankelijk als naam ‘Eerste Noord-Brabantsche Auto- Omnibus Onderneming' gekozen. Later ko men we de nieuwe naam 'Autobus-Onderne- ming Tilburg-Moergestel-Oirschot-Best' te gen. De bedoeling van de Handelsvereniging oorlogsjaren, moeten de vooruitzichten slecht zijn geweest. Begin 1940 vordert eerst het Nederlandse leger Vitessebussen en gedure nde de bezetting zien de Duitsers deze als een gewilde prooi. Na de oorlog wordt bekend dat zelfs in Rusland een Vitessebus is gesig naleerd. In 1940 treden L. Fick en zijn vrouw uit het bedrijf. De nieuwe directeur wordt Joh. van Bokhoven uit 's-Hertogenbosch. Waarschijn lijk is dit zijn mede-firmant uit de beginjaren. Samen met een aantal andere bedrijven wordt de Vitesse kort daarna een volle dochter van de N.S. De naam Vitesse blijft hierbij gehand haafd. Pas in 1949 als de M.B.S. (Maas Buurt spoorwegen) worden toegevoegd, gaat de nieu we combinatie voortaan Zuidooster Autobus diensten heten. In dit overzicht van de Moergestelse auto busondernemers en de verlossing van Moer gestel uit haar isolement mogen pogingen daartoe in een vroeger stadium, te weten in 1914, niet onvermeld blijven. Een reden te meer is te vinden in het feit dat bij deze vroe ge pogingen A.C. (Alphons) Fick betrokken was. Begin 1914 neemt de Handelsvereniging ‘Til burg’ het initiatief om te komen tot een auto busdienst Tilburg-Moergestel-Oirschot-Best. Het achterliggende belang ligt in het naar Tilburg trekken van winkelend publiek uit de genoemde plaatsen. Zij vormt een comité onder voorzitterschap van Mr. P. Arts raadslid van de gemeente Tilburg. Uit elk van de be trokken gemeenten zijn enkele personen in het comité vertegenwoordigd. Voor Moerge stel zijn dat J. Appels-van Bommel en A.C. Fick. Jan Appels is geboren in 1882 in Goirle en wordt slethts 33 jaren oud. Hij is agent in lederwaren- en fournituren. Alphons Fick komt ter wereld in Schijndel in 1853. Hij is drie jaren schoolhoofd in Bergeijk voor hij deze functie in 1883 verwisseld voor eenzelfde in Moergestel. Deze eigenzinnige bovenmeester heeft niet alleen voor de jeugd, maar voor het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1995 | | pagina 11