De Moergestelse busondernemingen O 4’lr i i Een verhaal over ondernemersdurf en gevechten om te overleven Handelsmavo De Rooi Pannen organiseert Nationale Etaleerwedstrijd De Vitesse De concurrentiestrijd ontbrandt 1 - In 'n drietal afleveringen brengen wij u het volledige verhaal over de Moergestelse busondernemingen zoals dat geschreven werd door oud-Moergestelnaar Ad Wolfs, tegenwoordig woonachtig in Eindhoven. Voor de totstandkoming van de geschiedenis van de busondernemingen sprak hij o.a. met Jan van Beers en Rien Bertens. Vandaag de tweede aflevering. MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 22 MAART 1995 PAGINA 19 I U; I wordt vervolgd... Oirschot. Autobusdienst ’Vitesse’Gereed voor het vertrek naar vier richtingen. MOTOR- NUMMERBEWMS VOOR MOTORRIJTUIG. In deze tijd worden consessies verleend door Gedeputeerde Staten, met advies van de be trokken gemeenten. Ónder het motto "het is goed voor de concurrentie" worden vaker meerdere consessies op één lijn verleend. De banden waren niet van de kwaliteit van deze tijd en de scherpe stenen van de grind weg waren vaak fataal'. Naar aanleiding van een verlenging van de vergunning in 1926 weten we dat het rijdend materiaal weliswaar veilig is voor de passa giers maar toch als ondeugdelijk wordt aan gegeven. Uitvallen van de bus of ernstige ver- We horen vaak dat Leo Fick de oprichter van Vitesse is. Dit blijkt niet juist te zijn. Vitesse komt door middel van fusie tot stand. In 1923 blijkt een Rotterdamse busonderne- mer G. Bal een standplaats aan te vragen op de markt in Eindhoven. Hij start met de lijn Eindhoven-Tilburg over Hilvarenbeek en Diessen. Hij noemt zijn onderneming 'De Vitesse'. Het gaat niet goed met hem, een fai- lissement dreigt, maar kennissen van hem, Kleingeld en J. Burik, schieten hem te hulp. Burik rijdt in Rotterdam een buslijn op Span gen. Hij krijgt soms wel drie bekeuringen op een dag, omdat zijn materiaal niet in orde is en ziet het in het Rotterdamse dan ook niet meer zitten. Hij blaast samen met G. Bal in 1924 de Vitesse nieuw leven in. De concurrentie tussen E.M.A.D en Vitesse is moordend. Beide ondernemingen rijden met Burik gaat in de kost bij hotel Van Haaren op de markt in Oirschot, waar hij ook zijn werk plaats vestigt. Kleingeld wordt zijn chef mon teur. Moeder Burik blijft in Rotterdam wonen en zijn zoon Bas Burik, dan 14 jaar, wordt zijn conducteur en woont in een kosthuis in Oirschot. L. Fick die het met zijn Presto moeilijk heeft in de concurrentie met de E.M.A.D. zoekt toe nadering tot de Vitesse. Het komt in eerste instantie tot een samenwerkingsverband. Zij gaan in 1924 onder de naam "Presto en Vites se" de lijnen Eindhoven-Tilburg via Hilva renbeek en Oirschot-Moergestel-Tilburg rij den. Gedeputeerde Staten snapt niet goed hoe het in elkaar zit, zodat Leo Fick desgevraagd nog eens bevestigt dat beide ondernemingen samenwerken door in gezamelijk overleg te rijden en niet gefuseerd zijn. Het moet toch een wat bijzondere construc tie zijn geweest. De correspondentie van Jo hanna Fick namens de Presto wordt gevoerd door Leo Fick; hij schijft echter ook de brie ven voor J. Burik namens Vitesse. Korte tijd later komt het tot een fusie van Presto en Vitesse; in de Staatscourant van 24 december 1925 wordt melding gemaakt van de oprichting van Vitesse door L. Fick, leraar Middelbaar Onderwijs, J. van Bokhoven en J. Burik, beide autobusonder-nemers in Oirschot. De oude Vitesse gaat failliet; met nieuwe compagnons leeft de naam voort. In 1926 koopt Fick zijn compagnons kennelijk uit en wordt de onderneming omgezet in een Naamloze Vennootschap 'De Vitesse N.V. Au tobusonderneming', die als doel heeft het ex ploiteren van autobusdiensten. Directeur isU raadt het waarschijnlijk al, Johanna Fick-van Beek. L.Fick zelf is gedele geerd commissaris en enig aandeelhouder. De Staatscourant, die de nieuwe vennootschap aankondigt, maakt melding van de volgende lijnen: 1. Oirschot-Moergestel-Tilburg. 2. Oirschot-M'beers-Diessen-H'beek-Tilburg. 3. Oirschot-Best-Eindhoven. 4. Oirschot-Best-Liempde-Boxtel-Gemonde- St.Michielsgestel-'s-Bosch. Of op deze lijnen in 1926 al gereden wordt is echter niet terug te vinden. De diensten worden uitgevoerd met twee La- tylbussen, twee Berliets en drie Fords. In dat jaar vraagt het bedrijf ook toestemming om een lijn Tilburg-Oisterwijk (Gemullehoeken) te mogen gaan rijden. Hiervoor wordt geen toestemming verkregen. De Afdeling Handelsmavo van scholengemeen schap De Rooi Pannen in Tilburg organiseert dit jaar de Nationale Etaleerwedstrijd voor VBO- Handel-scholen. Op donderdag 6 en vrijdag 7 april aanstaande zullen de teams van 22 scholen uit alle windstreken van het land strijden om de hoogste eer. De wedstrijd komt tot stand in sa menwerking met familie attractiepark de Efte- ling. In het gebouw van de Handelsmavo aan het Lourdesplein in Tilburg zullen telkens 2 leerlin gen per school cadeau-artikelen van de Efteling presenteren rond de thema’s Sprookjesbos, Volk van Laaf en Droomvlucht. De wedstrijd van vorig jaar werd gewonnen door Boy de Rooy en Rogier van Tilburg van De Rooi Pannen met een Mondriaan-etslage. Dat hield onder andere in dat deze scholengemeenschap dit jaar de wedstrijd organiseerd. Al snel werd con tact gezocht met de Efteling die onder andere materialen beschikbaar stelde en de leerlingen de mogelijkheid bood in het Eftelinghotel te over nachten. Een sprookje voor alle deelnemers! Twee dagen lang werken de deelnemers aan hun etalages, de decoratieve elementen daarin, het oproepen van de juiste sfeer, enzovoorts. Alles wat ze in hun lessen etaleren, decoreren er. recla- metekenen hebben geleerd kunnen ze daarin toe passen. Vervolgens zullen een vak- en een be- drijfsjury alle 22 etalages beoordelen op sfeer, uit straling, identiteit, enzovoorts. Op vrijdagmid dag worden tijdens een feestelijke prijsuitreiking de winnaars bekend gemaakt en de prijzen uitge reikt. De uiteindelijke winnende etalage zal het hele seizoen in de Efteling te bewonderen zijn. De wedstrijd kan dit jaar tot stand komen dankzij medewerking van de Efteling en bijdragen van BBA, Drukkerij Gianotten Tilburg, Galvanitas Oosterhout, Vlemmix Breda/Amsterdam en Van der Linde Amsterdam. H Na 1926 geeft het vergunningenstelsel wel een directe greep op de busondernemers. De gemeenten sturen indirect middels het sub sidiebeleid. Oirschot verleent aan Vitesse in 1929 subsi die en niet aan E.M.A.D. Het motief is dat Vitesse met haar vier lijnen het beste aan de verkeersbehoefte van het dorp voldoet en zij geen toekomst ziet voor E.M.A.D. Als in 1929 het vergroten van het tijdsverschil tussen de bussen van de beide concurrenten, door onwil van Vitesse mislukt, maakt Oirschot zelf een dienstregeling met het verzoek aan G.S. hiermee rekening te houden bij de toewijzing van de vergunning. Bas Burik, de zoon van Jan Burik die als 14 jarige jongen nog als conducteur in 1924 bij zijn vader werkte heeft de samenwerking en fusie niet bewust meer meegemaakt. 'Ik herinner me van de Oirschotse tijd nog dat mijnheer Fick vaak in de werkplaats kwam. Wij waren eenvoudige ongeletterde mensen en tegen mijnheer Fick die een hoge functie had aan een school in Tilburg keken wij hoog op. Ik heb nog op de Presto/Vitesselijn Oirschot-Tilburg gewerkt. Zo brachten wij voor het trappistenklooster de post en bood schappen mee. Ik kreeg dan steevast een dub beltje, wat een vermogen was voor een jon gen in die tijd'. 'Van de overname weet ik alleen dat mijn vader vreselijk teleurgesteld was. Hij is te rug gegaan naar Rotterdam en is daar een melkslijterij begonnen. De tijd dat wij in Oirschot woonden was moeilijk. Wij waren protestanten uit het Noorden en werden niet geaccepteerd'. Uitstapje van de zelatricen met een Vitesse- bus in 1926 naar het H. Land te Nijmegen. Enkele dames op de foto: Piëta Sebrechts- van de Loo, Cor van Gils, Koos van de Wouw- Smulders, M. van Gils-Denissen, M. Grijs- bach-Roozen, D. van Korven-van Dijk, Lena Vogels-Kastelijns, [o van Gils, Bertha Verba- kel, M. Grijsbach-van Hulten, Lies en Sjaan de Veer, Lies Moorman-Roozen, Bet Verhoe- ven-Mulders, Jans Wolfs-Pijnenburg, Marti na Rijnen, Anna van de Wouw. De dames werden vergezeld door Kapelaan Smolenaars. een tussenpoze van een half uur. Met de we gen en het materiaal van die tijd is het de practijk dat de bussen vaak nagenoeg gelijk rijden. Talloze conflicten zijn het gevolg. In het begin zijn er nog geen vaste opstap plaatsen; waar mensen staan kunnen zij op stappen. Een opgestoken hand is voldoende. Als de bus voor een café moet stoppen waar binnen passagiers zitten te wachten zet de kastelijn een vlag buiten. Als later de ge meente bushaltes vaststelt neemt men het nog niet zo nauw met de regels en neemt men vaak eikaars passagiers op. Hierdoor ontstaan klachten naar de provincie. Dat het vaststellen van haltes voor passagiers, die dat niet gewend zijn, problemen oplevert, toont een protestbrief van de bewoners van de Tilburgseweg en de Oisterwijkseweg. Zij wil len het liefst naar de oude situatie terug. De E.M.A.D. heeft het voordeel van het lu cratieve postvervoer. De P.T.T. stelt echter hoge eisen aan het nakomen van de overeen komst; op tijd rijden om vertraging in het post vervoer te voorkomen heeft de hoogste priori teit. Dat vormt een groot probleem in deze tijd. Een dag rijden zonder een lekke band is een uitzondering op de slechte grindwegen en materiaalpech, vooral veerbreuk, een is zoals gezegd een veel voor-komend euvel. Voor de familie Bertens is dit een veelbewo gen tijd. Rini Bertens heeft meer dan één maal de verhalen hierover van zijn vader ge hoord. 'Mijn opa, de vader van mijn moeder, fungeer de in die tijd als conducteur. Talloze malen moest hij bij pech uitstappen en met de post op de bus vooruit lopen. Hij kon niet op de reparatie wachten, omdat anders Simon Mul ders, de postgaarder van Moegestel die drin gend om zijn post verlegen zat, ging klagen. LétjeM 1 50 T4» 111111 £N t’IJ WILL. WET. i traging komen frequent voor.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1995 | | pagina 19