De Moergestelse busondernemingen 1 AUTOBEDRIJF WOLFS VERKERK B.V. te overleven (Jg) TOYOTA Een verhaal over ondernemersdurf en gevechten om Tilburgseweg 111-113, Oisierwijk. Telefoon: 04242-86116. Overdekte kuil In 'n drietal afleveringen brengen wij u het volledige verhaal over de Moergestelse busondernemingen zoals dat geschreven werd door oud-Moergestelnaar Ad Wolfs, tegenwoordij Eindhoven. Voor de totstandkoming van de geschiedenis AUTOBUS te water. g woonachtig in •hiedenis van de busondernemingen sprak hij o.a. met Jan van Beers en Rien Bertens. Vandaag de eerste aflevering. De E.M.A.D. w PAGINA 11 MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 15 MAART 1995 Uit de Tilburgsche Courant 9 aug. 1926 OFF SUB DEALER VAN TOYOTA voor: Oisterwijk. Haaren. Udenhout Moergestel. Oirschot De kinderdroom van Jan om ook chauffeur te worden op zulke bussen wordt bewaarheid, alleen echter niet bij Presto, want daar heeft Fick snel andere plannen mee. Verder onderzoek leert dat Leo Fick, wonend aan 'de Rootvenschestraat', inderdaad de ei genaar van de Presto is. Hij is de zoon van 'meester' A.C. Fick, die vele jaren als school hoofd de Moergestelse jeugd onder zijn hoede heeft. Leo Fick (geboren in 1881) is ook nog enige jaren onderwijzer in ons dorp geweest, De droom van [an van Beers wordt werkelijk heid, maar wel bij Vitesse. aan de gemeenten waarin de inspecties wor den aangekondigd: "Het enige wat hij nodig heeft is een overdekte kuil, welke in de mees te gemeenten wel in een of andere vorm te vinden is". In 1926 wordt voor het rijden van een lijndienst een vergunning van G.S. een vereiste. Van den Biggelaar besluit samen met zijn knecht Jan Helmer een autobusdienst te be ginnen. De medevennoot wordt echter An- toon Helmer, de vader van Jan, die over de financiële middelen beschikt. Jan Helmer wordt de bedrijfsvoerder. Rini Bertens kan hierover uit betrouwbare bron het volgende vertellen: 'In Tilburg bij Knegtel kopen zij op kaal chassis een Ford en een Studebaker. Jan Helmer gaat ze halen. Hij bezit geen rijbewijs, maar dat is in deze tijd geen probleem. Als koetsenbouwers bou wen zij zelf een carosserie, die geschikt is voor vervoer van resp. 12 en 15 personen'. de vrede in 1918 gaat de ontwikkeling snel; er is dan ook een ruime keus aan bussen van de in het buitenland volop producerende au- tofabrieken. Aanschaf wordt ook vergemak kelijkt door het grote aanbod van goedkope legertrucks en -bussen. Begin jaren twintig is het openen van een buslijn een simpele aangelegenheid. Er is geen enkele vergunning nodig, behalve toe stemming van de gemeenten, waarin begin- en eindpunt van de lijn liggen. Tevens moet de opening van de dienst met het aangeven van de route en de tarieven in de plaatselijke bladen worden aangekondigd. Vanaf 1924 is voor bussen een keuringsbe wijs vereist. Een door de provincie aangesteld deskundige komt dan in de (grotere) gemeen ten de controles uitvoeren. De opzet is nog primitief, getuige een zinsnede uit een brief 'De Prestobussen waren van Leo Fick, die le raar was aan de H.B.S. in Tilburg. Hij bouwde naast ons ouderlijk huis aan de Oisterwijkse- weg (huidige nr. 62) een houten garage op een stenen fundering. De drie bussen die hij had werden daar 's-avonds ingereden. In de win ter tapten de chauffeurs 's avonds het koel water af. Elke morgen om 6 uur ging mijn vader met een emmer heet water de garage in om de radiatoren weer te vullen. Ik heb daar mee vaak mogen helpen. Als de chauffeurs een half uur later kwamen konden zij met een starten en wegrijden. Wat vader daar voor beurde weet ik niet, maar we hadden wel vrij vervoer'. 'De chauffeurs kenden ons natuurlijk, zodat we niet hoefden te betalen als we bijv, naar Tilburg gingen. Voor het geval dat er eens eens 'vreemde' chauffeur was moest vader een foto laten zien, die als vrijkaart gold. Op die foto stonden behalve vader en moeder alléén die kinderen op die nog thuis waren, voor wie dat gratis vervoer alleen geaccepteerd werd'. Een derde bus moet in mei 1923 klaar zijn, het geheel vraagt een forse investering. De drie bussen kosten samen 6000 gulden. Daar voor hebben de compagnons elk 1500 gulden als bedrijfskapitaal in het bedrijf moeten ste ken. In februari 1923 gaan zij van start. Aan vankelijk drie maal per dag van Eindhoven naar Tilburg. Kort daarna laat men het traject Eindhoven-Oirschot vallen, waarschijnlijk omdat de Oirschotse vervoersmaatschappij (Verhoeven) daar al reed. E.M.A.D. legt zich dan helemaal toe op de lijn Oirschot-Tilburg. Het eerste jaar is moeilijk, zoals de exploita tierekening laat zien. Men heeft wel een subsidie ontvangen van de gemeente Moergestel ter hoogte van 100 gulden, maar het verlies over het eerste half jaar van 1923 bedraagt toch 1278 gulden. Rini Bertens vervolgt: 'Vooral de onderhouds kosten van de wagens waren hoog. Zij had den stevige maar ook zware wagens gebouwd. De weg was nog niet geasfalteerd, maar be stond uit grint met vele kuilen. Het laat zich raden dat de veren van de wagens en de ban den veel te lijden hadden'. De nieuwe onderneming zit nog in de aan loopproblemen als de concurrent - de Presto- om de hoek komt kijken. wordt vervolgd... Het ligt voor de hand dat Van den Biggelaar heeft zitten overwegen om over te schakelen op carrosse- riebouw voor autobussen of een autobusdienst te beginnen. De eerste over weging ligt voor de hand; immers verschillende rijtuigbouwers, waar onder de bekende Den Oudsten in Woerden en Verheul in Waddinxveen wagen die stap ook. Een ander alternatief is het starten met een autobusdienst. In 1923 kent Moergestel nog geen dagelijkse verbinding met Tilburg. Verhoeven en Zonen uit Oirschot rijden in de zomermaanden op vrijdag al wel een personendienst op Tilburg en daarnaast een autovrachtdienst op vrijdag en alle dagen van de maandmarkten. Het openen van een autobusdienst is in de jaren vóór en tijdens de eerste wereldoorlog nog een hele gebeurtenis waar de kranten veel aandacht aan besteden. Na het sluiten van Verschillende oudere Moergestelnaren heb ben mij het afgelopen jaar gevraagd te schrij ven over de E.M.A.D. (Eerste Moergestelse Autobusonderneming) en de Vitesse. Ook Presto - de maatschappij, waarvan de naam later veranderd zou zijn in Vitesse - wordt dan genoemd. Bij een eerste oriëntatie blijken de busonder nemingen sterk te leven, maar de Moergeste lnaren weten er toch niet veel over te vertel len. In hun verhalen klinkt wel steeds iets door van de 'roemruchte tijden van weleer', voldoende in ieder geval om mijn nieuwsg ierigheid te wekken. Het resultaat van mijn onderzoek blijkt dermate interessant, dat ik U dit niet wil onthouden. De eerste bij wie ik mijn licht opsteek is Jan tje van Beers, die een groot deel van zijn le ven chauffeur is geweest bij de Vitesse. Jan zit snel op zijn praatstoel. Hij is geen chauf feur geweest bij de Presto, maar enige ervarin gen zijn nog zo in zijn geheugen gegrift dat hij zich die als de dag van vandaag herinnert. Geen ernstige peraconijk» on^elul'k^. Hcdciunorflcn is ecu Autubv-i van de EM A I). nut .>n;;vvrcr acht pc.*" .uiiers ten- Zcvoije van een defect tan de ituurinrieh- t:n.: tusschen Idburg *.n Moergestel n.ibij Oude Wielerbaan van den weg af ia cm ...out gereden. De inzittenden, waarvan meevtcn niet ernstige verwondingen p'n, konden slechtte met moeite uit de nee' omgekeerd liggende bos worden Cered. De G. G D. van Tilburg -vas spoedig ter p'-tamc. maar behoefde slechts een der pc;- MRiert ie verbinden, do overigen hadden hun reis p< r auto aaar Moergestel voc.t- Al vele jaren heeft Constant van den Biggel aar een bloeiende rijtuigenfabriek. Begin 1900 is hij de eerste Moergestelse ondernemer die een stoommachine aanschaft. Hij loopt dan voor op de andere fabrieken zoals de melkfab riek St. Ermelindus en Cevabo. Waarschijn lijk is het echter een zuiggasmotor geweest. Dit is in feite een gasgenerator die een gas motor aandrijft. Zijn bedrijf is gevestigd in het pand dat later de garage van J. Bertens in de Raadhuisstraat wordt. Hij bezit ook een remise aan het Rootven. Hij heeft in deze ja ren een twintigtal arbeiders in dienst, waaron der Theo Willems en Kees van Oirschot die hun vak van respectievelijk zadelmaker en autobekleder daar moeten hebben geleerd. Jan Helmer is dan voerman die de rijtuigen naar hun plaats van bestemming rijdt. Maar in 1920 is het einde van zijn bedrijf in zicht. De auto is dan aan zijn opmars begon nen. Rond de eeuwwisseling komen de spoor wegen tot stand en tussen de minder grote plaatsen gaan de buurtspoorwegen en tramdiensten hun vervoersrol vervullen. Kort daarna rijzen de autobusdiensten als padde stoelen uit de grond om de overblijvende ge bieden uit hun isolement te verlossen. In de steden is ook de omschakeling van paarde- busdiensten en paardetrams naar gemotori seerde bussen in volle gang. Rini Bertens: ‘We hebben nog lang een brief gehad die de Vereniging van Rijtuigfabrikanten aan Van den Biggelaar schreef. Hieruit werd geadviseerd de bakens te verzetten en om te zien naar andere activiteiten, omdat de dagen van rij- tuigfabrieken voor tie het bedrijf waren geteld'. maar dan zoekt hij het hogerop. Hij is tussen 1917 en 1947 aardrijkskundeleraar van het Odulphuslyceum in Tilburg. Hij woont daar aanvankelijk, maar komt in 1920 naar Moer gestel waar hij aan het Rootven in 'villa Jo hanna' gaat wonen. Later bouwt hij op deze plaats (nu Rootven 61) een nieuwe villa. Hij heeft thuis al veel gehoord over busvervoer, omdat zijn vader ermee te maken had, maar dat is een verhaal op zich. Leo Fick richt medio 1924 de Autobusdienst- onderneming Presto op, maar wel op naam van zijn vrouw Johanna Fick-van Beek. Hij heeft waarschijnlijk geen ruzie willen heb ben met het lyceum. Hij koopt enige auto bussen en gaat de lijn Oirschot-Eindhoven rijden. Wat hij daar in heeft gezien, blijft een raad sel want de E.M.A.D. van Jan Bertens reed deze dienst al. Enige maanden heeft Presto nog op Oister- wijk gereden en wel op maandag en vrijdag en dan drie maal per dag, maar dit zal wel geen rendabele lijn zijn geweest, want hij geeft die na korte tijd weer op. Hoe vergaat het de Presto verder? Daarvoor moeten we eerst terug naar de E.M.A.D., die inderdaad de eerste Moergestelse autobuson derneming is, zoals de naam zegt. Het vrij-vervoersbewijs van de familie van Beers. De kinderen zijn fan, Anneke en Ciska.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1995 | | pagina 11