Twee halen één betalen FOTOGRAFIE RONDOM DE KERK... 5 ia» T 001 00 00 ff 1 - J.v.R. W '-<d Stille Omgang Vasten vroeger... vasten nu... Spontane herinneringen van enkele oudere Moergestelnaren Stille tocht De Heilige Stede Nieuwe katechismus: al ruim 4,5 miljoen exemplaren Maar het vasten nu Van al je foto’s een tweede afdruk gratis.* feSjpijnSBK MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 15 FEBRUAR11995 PAGINA 10 TvE Presto Print. Ongelooflijk goed in kleur. PRESTO—Print Rootven 26, Moergestel, Telefoon 04243 - 1421 Bij ontwikkelen en afdrukken van uw volle lilm. 10 x 15 cm ’Men zegt dat het de mens zo moeilijk valt om met weinig te vreden te zijn, en toch is bijna iedereen het met zichzelf’ ’Voor velen van ons is armoede niet het bezitten van weinig, doch het niet bezitten van veel’ Redactie: Ton van Elsdingen Sjef Nijtmans Jo van Os Julia van Rijsingen Ireen Stieger Peter Verheijen ’Een goede manier om een vriend te hebben is er een te zijn’ Enkele vragen over het vasten uit de Catechismus van het Bisdom ’s-Hertogenbosch van 1948. 4 526. Wat verbiedt de H. Kerk op de onthou- dingsdagen Op onthoudingsdagen verbiedt de H. Kerk vlees en jus uit vlees te gebruikenmaar spijzen met dieren vet bereid zijn geoorloofd. Amsterdam, 16 maart 1345, de dins dag voor Palmzondag. In het hart van het toen nog onaanzienlijke dorp aan de Amstel, dat evenwel net de stads rechten had ontvangen, ligt een man op sterven in zijn huisje aan ’die La ne’, nu de wereldberoemde Kalver- straat. Als je Sjef Meeuwis (75) naar zijn her inneringen aan de vasten vraagt komt het snoeptrommeltje als eerste naar boven: ’Op paaszaterdag, ’s middags om één uur, na het eten, mochten we dat open maken en dan was het feest. En ’s avonds kregen we gebakken balkenbrij. Bij ons thuis werd er echt gevast. Maar één keer per dag vlees en wij als kinderen moesten snoep en centen opsparen. Mijn vader was diepgelovig. Hij is opgegroeid in een weeshuis bij Arnhem en daar werden ze streng in de leer opgevoed’. Iets anders uit de vastentijd heeft ook een diepe indruk achtergelaten: de vastenpreken van de pastoor. ’Dan zat je te bibberen op de bank!’ Meeuwis herinnert zich wel een gezel lige jeugd. ’We waren met negen kinderen, er waren altijd veel vriendjes over de vloer. Dan waren we aan het zingen en muziek maken. Toen mijn vrouw en ik in 1951 trouwden zijn we ongeveer op dezelf de voet verder gegaan’. Loopt en bidt U mee? Dit jaar, in de nacht van zaterdag 18 op zondag 19 maart, zal de 650ste Stille Omgang worden gelopen. De intentie van dit jaar luidt: ’Opdat al len één zijn’. Moergestelnaren die onder deze in tentie zich in gebed willen aansluiten bij deze stille bedetocht kunnen zich voegen bij de afdeling Hilvarenbeek en omgeving. Het wordt vanuit deze contreien dan een tocht van onge veer 120 personen. Gestart wordt met een plechtig lof in de St. Petrus kerk in Hilvarenbeek op zater dagavond 18 maart om 23.30 uur, waarna in bussen vertrokken wordt naar Amsterdam. Na de bidtocht van een uur wordt de Eucharistie gevierd in de kerk van het Begijnhof. Om ongeveer 6.30 uur op zondagmorgen 19 maart is men terug in Hilvaren beek. Naar Hilvarenbeek en terug gaan we op eigen gelegenheid, waar bij in enkele auto’s kan worden sa mengereden. De kosten van ’t geheel bedragen f 12,50 per persoon. Zij die willen deelnemen worden ver zocht dit onder opgave van naam, adres en telefoonnummer te melden bij Ton van Elsdingen, de Looijak- ker 17, tel. 3266. Opgave schriftelijk of telefonisch s.v.p. vóór 11 maart. ’Een heleboel mensen danken hun goede geweten aan een slecht geheugen’ l' na de reformatie van 1517 in 1578 ove rging naar de Hervormden. In 1908 moest de kerk ten gevolge van verre gaande verwaarlozing worden afgebro ken, zonder dat het de Katholieken vergund was dit cultuurmonument te restaureren. Na de reformatie, toen de Protestan ten de kerk van de H. Stede hadden overgenomen, werd de kerk van het Begijnhof, waar reeds een jaar na het Mirakel, in 1346, begijnen zich had den gevestigd, de tweede H. Stede. Hoewel het kerkje van het Begijnhof in 1607 ook overging in andere han den (de Engelse Presbyterianen) liet men sindsdien oogluikend toe dat men in de tegenoverliggende sacristie de Eucharistievieringen hield. Het werd een zogenaamde schuilkerk, een ver bouwd woonhuis, zoals er in die tijd zovele in Amsterdam waren, met na men van pakhuizen (de Duif, de Pa pegaai, de Krijtberg, etc.). Sindsdien is dit kleine stemmige schuilkerkj e startpunt en eindpunt van de bede vaartstocht geworden. Na het begin van de reformatie was het de Katholieken ook niet meer toegestaan plechtige processies te hou den. Het gevolg was dat de inmiddels massale, geestdriftige en plechtige ver ering een ander karakter kreeg. Sinds dien trekken de bedevaartgangers ’s nachts in alle stilte biddend en medi terend door Amsterdam, over de rou te van de eerste plechtige overbrenging van het H. Sacrament, waarbij men telkens driemaal rond de plaats van de vroegere H. Stede trekt (Kalverstraat, Wijde Kapelsteeg, Rokin, Enge Ka pelsteeg, Kalverstraat). Eén grote zwijgende massa van dui zenden bedevaartsgangers uit het he le land. Ieder gaat de bidweg als was hij alleen, bisschop en leek naast elkaar. Dit is de specifiek katholieke ’Stille Om gang’. Men loopt, zwijgt en bidt en er vaart de zekerheid dat de Heer in de Eucharistie onder ons aanwezig is. God en mens vinden elkaar in de stil te van het gebed. Elke stap is een geloofsbelijdenis. De diepe zin van de Stille Omgang is hierin gelegen, dat wij, net zoals de Emmaüsgangers Christus herkennen bij het breken van het Brood. En net zoals de Emmaüs gangers verzuchten we: ’Blijf bij ons Heer, want het wordt avond’. Nu, nog steeds, in 1995. 5 528. Wat verbiedt de H. Kerk op vastendagen Op vastendagen verbiedt de H. Kerk meer dan ééns een volle maaltijd te gebruiken. Het is echter geoor loofd ’s morgens en ’s avonds enige spijzen te gebrui ken volgens de goedgekeurde gewoonte in het land. Een priester werd gehaald om hem in de gelegenheid te stellen te biechten en de communie te ontvangen. De priester kwam en de man, Ijsbrand Dommer, communiceerde. Laat in de avond werd de man onwel en moest overgeven. Een van de vrouwen die de nachtwake hielden ving in een vat op wat de man uitspuwde en wierp het vat leeg in het haardvuur dat in de ziekenkamer brandde. Toen een van de vrouwen de volgende morgen bij het opstaan het vuur wilde opstoken zag zij te midden van de vlammen een witte, volkomen gave hostie zweven. Geschrokken greep zij de H. Hostie midden uit de vlammen en schroeide haar hand niet; de hostie voelde koud aan. Ontdaan waarschuwde zij haar echt genoot en samen legden zij de hostie, gewikkeld in een schone doek, in een kist. Een gewaarschuwde priester van de parochie legde de H. Hostie later in een pyxis en bracht hem in alle stil te terug naar de kerk. De volgende dag ontdekte de vrouw de H. Hostie op nieuw in de kist. Weer werd de priester gewaarschuwd en weer werd in stilte de hostie naar de kerk terugge bracht. Toen op de derde dag de H. Hostie weer in de kist werd aangetrof fen begreep men dat het kennelijk Gods bedoeling was dat het wonder publiek bekend gemaakt moest wor den. De priesters en gelovigen ’binnen Amsterdamme’ kwamen toen samen ’met kruyssen en vanen ter heyliger stede’ en zij brachten het H. Sacra ment met grote lof terug naar de parochiekerk. Dat was toen de Sint-Nicolaaskerk, de huidige ’Oude Kerk’ op het Oudekerksplein. Wat er verder met Ijsbrand Dommer gebeurde is niet meer bekend. Maar zijn huis werd een bedevaartsoord. De woning werd later afgebroken tot op de muur met de schouw. Deze werd opgenomen in een kapel die op dezelf de plaats werd gebouwd. Sindsdien trokken er elk jaar midden maart Sacramentsprocessies rond de H. Ste de. Er werd een ’Heilige Weg’ (een ge deelte van deze weg heet nog steeds zo) aangelegd om de bedevaartgangers uit de naburige dorpen in de gelegenheid te stellen ter pelgrimage te komen. De toeloop van zoveel mensen versnelde de groei van de stad; er vestigden zich kooplui en ambachtslieden. De kapel werd te klein en bouwvallig en in 1421, na de stadsbrand, werd een grotere kerk ge bouwd. Toen ook deze in 1452 weer door brand werd verwoest, waarbij het H. Mirakel eigenlijk werd herhaald, omdat temidden van de laaiende vuur zee de monstrans met de H. Hostie on gerept bleef, werd een grote stenen driebeukige kerk in laat-Gotische stijl gebouwd, met de ingang aan de Kalverstraat en de achterzijde aan het Rokin. Deze kerk heeft het vijf eeu wen uitgehouden, zij het dat de kerk 3 525. Zeg het derde gebod van de H. Kerk „Gij zult op onthoudingsdagen geen vlees gebruiken en op vastendagen vasten.” December twee jaar geleden is de kate chismus van de roomskatholieke kerk uitgebracht. Sindsdien zijn er al bijna 5 miljoen exemplaren van verschenen. Alleen al de Engelstalige versie is goed voor zo’n 1,5 miljoen exemplaren. In Nederland, waar de vertaling nog op zich laat wachten, zijn al over de 10.000 bestellingen geplaatst bij de uit gever. Meer dan 50 landen hebben in middels laten weten het boek te willen uitgeven in verschillende talen, waa ronder Swahili, Tagalog, Arabisch, Chinees en Noors. Vanwege de vertraging die opgelopen is bij de Nederlandse vertaling en beoordeling ervan door Rome, is het boek nog niet in de Nederlandse uit voering te koop. Verwacht wordt dat in het voorjaar van 1995 de Neder landse katechismus in ons land en Bel gië zal verschijnen. Ook mevrouw Kee Wolfs-Mulders (75) en geboren en getogen in Moer gestel heeft een herinnering aan stren ge vastenpreken over boete doen en vergeving vragen. Verder vertelt ze: ’We kregen in de vasten geen honing, suiker en jam. Dat was zoet en dat mocht niet. We kregen één keer per dag spek, maar dan aten we wel drie keer zoveel als anders. Aswoensdag, Witte Donderdag, Goe de Vrijdag, dat waren de mijlpalen en dan kwam Paaszaterdag, daar hadden we zo naar uitgekeken, dan stond het water ons aan de lippen en dan ging de snoeptrommel open. Ons moeder kookte een grote pan vol eieren en dan was het smullen en we zongen paas- liedjes zoals ’Een ei is geen ei. Als we duwe hoefde ze zelf niet te vasten, dat kwam de pastoor haar speciaal vertel len, maar ze deed het toch.’ Verder herinnert ze zich dat je door in de vasten extra veel te bidden en te vasten minder hoefde te offeren en geld te geven. En dat was in die tijd natuurlijk voor een heleboel mensen een uitkomst. Voor Johan Prinsen (oud-directeur van de boterfabriek) ligt de kindertijd in Schaijk nog een flink stuk verder weg. Hij is al diep in de negentig, maar zit nog regelmatig op de fiets. Alleen z’n ogen zijn niet meer wat ze waren. Hij heeft geen slechte herinneringen aan de vasten. ’Op de preekstoel werd wel bekend gemaakt waar je je aan houden moest, maar ieder gezin deed dat dan voor zich zelf. Bij ons thuis gebeurde dat niet zo fanatiek. We moesten wel onze snoep bewaren tot Paaszaterdag 12 uur en dan zongen de mensen: ’Halleluja gezongen, de vasten gesprongen’. Maar ik heb er niks mee geleden! Sjef Nijtmans kan zich nog herinne ren dat hij bij een uitstapje van het ge- meentepersoneel om dispensatie van de Vastenwet heeft gevraagd (en ge kregen) bij de toenmalige pastoor. Misschien een tijd om ons weer eens te bezinnen op het leven, op het mens zijn in deze ongelijk verdeelde wereld. Even stil te staan bij wat het moet betekenen om dag in dag uit te moe ten ploeteren en te vechten voor het bestaan. Dan worden veel van onze zorgen en beslommeringen toch wat lichter. En misschien is het dan gemakkelijker om ons solidair te voe len met die anderen en te geven en mee te laten delen. 4 527. Wie moeten zich onthouden Zich onthouden moeten zij, die zeven jaar zijn of ouder, als zij niet om wettige reden ontslagen zijn. 5 529. Wie moeten vasten Vasten moeten de mensen tussen 21 en 59 jaar, als zij niet door ziekte, zware arbeid of een andere wettige reden ontslagen zijn. Doodt wat aards is in uw leden ontucht, onrein heid, drift, boze begeerte en hebzucht. Kol. 3, 5. Zij, die Christus toebehoren, hebben het vlees gekruisigd met zijn driften en begeerten. Gal. 5, 24. 6 524. Tot welke lichamelijke versterving ver plicht ons de H. Kerk in het bijzonder De H. Kerk verplicht ons in het bijzonder tot vasten en onthouding.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1995 | | pagina 10