De eerste raadsvergadering in 1995...
BEKENDMAKING
GEMEENTEMOERGESTEL
GEMEENTE MOERGESTEL
GEMEENTE MOERGESTEL
WET MILIEUBEHEER
Mini Playbackshow ’95
BEKENDMAKING
melding verandering inrichting
BEKENDMAKING
ingekomen aanvragen om bouwvergunning
gS GEMEENTE MOERGESTEL
1TW
1
Ki
Openbare kennisgeving beschikking (art. 3.40 e.v.
Algemene Wet Bestuursrecht)
Het is gebruikelijk aan het begin van de eerste raadsvergadering van het nieu
we jaar te beginnen met een nieuwjaarsrede. De nieuwjaarsrede van Burge
meester Dosker van donderdag jl. stond in het teken van ’Sociale redzaamheid
ter verhoging van veiligheidsgevoel van burgers’.
De samenvatting van de nieuwjaarsrede nemen we hierbij op.
Overheid en burgers: een andere ver
houding
Schaap gestolen en ter plekke geslacht
In ons dorp werden afgelopen week de resten van
een schaap in een weiland aangetroffen. Door de
daders is het dier ter plaatse geslacht, waarna de
kop en de poten werden achtergelaten. Vermoed
wordt dat een en ander is gedaan door de inzit
tenden van een witte personenauto, die bij de wei
gesignaleerd werd.
y *i tv
PAGINA 11
MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 8 FEBRUARI 1995
k
846-1
846-2
846-3
J. Wagenmakers.
846-4
Zoals elk jaar organiseert C. V. ’De Durdraaiers’
in ’t Draaiboompje weer een Mini Playbackshow
met carnaval, en wel op zondagmiddag 26 fe
bruari 1995.
Alle kinderen van Moergestel en omstreken t/m
12 jaar kunnen zich opgeven bij Ben van Esch of
Jan Rijnen (telefoon 04243-1315).
Bij de opgave moet je je eigen naam, de naam
van de groep die je nadoet, het aantal personen
en de leeftijden van de groepsleden doorgeven.
Men kan zich opgeven t/m woensdag 22 februa
ri a.s.
Dus als je nog te jong bent voor het Artiestengala
op zaterdag, geef je dan op voor de Mini Play
backshow op zondagmiddag en laat
zien dat de jeugd de toekomst heeft.
Moergestel, 8 februari 1995.
Burgemeester en wethouders van Moergestel,
de wnd. burgemeester, mr. J.J.M. Dosker,
de secretaris, mr. A.A.M. van Zundert.
Een andere houding van de overheid in de rela
tie met de burgers en burgers in hun relatie met
de overheid moet ertoe leiden dat de traditione
le rol van de overheid als probleemoplosser plaats
gaat maken voor een overheid die een meer on
dersteunende rol vervult bij het door burgers zelf
positief beïnvloeden van de eigen leefsituatie. Dit
is kon gezegd, wat beoogd wordt met sociale red
zaamheid. Het verdient aanbeveling een verde
re studie te doen naar de vraag hoe mensen met
gevoelens van onveiligheid omgaan. De resulta
ten daarvan zouden dan het beleid van openba
re orde en veiligheid mede kunnen bepalen.
Geconstateerd wordt dat burgers graag op al
le mogelijke terreinen meer greep willen heb
ben op de inrichting van hun omgeving. Tege
lijkertijd constateert de overheid dat in sommi
ge opzichten de grenzen van de verzor
gingsstaat zijn bereikt of reeds overschreden
zijn. Burgers en overheid vinden elkaar bij het
zoeken naar nieuwe wegen om te komen tot het
oplossen van problemen. De rol van de over
heid moet daarbij verschuiven van oplosser van
het probleem tot de rol van stimulerende en on
dersteunende partner.
Dat leidt ertoe dat burgers zelf initiatief nemen
om problemen in de wijken en buurten te analy
seren en op te lossen. Het is voor burgers over het
algemeen ook bevredigender om in een samenle
ving te wonen die zij zelf kunnen beïnvloeden
dan in een samenleving die grotendeels afhanke
lijk is van de overheid. Sociale redzaamheid is
een term die in dat verband regelmatig opduikt.
Sociale redzaamheid staat voor het zoeken naar
sociaal aanvaardbare oplossingen voor problemen
die onstaan in onderlinge relaties.
Momenteel lopen in een groot aantal gemeenten
in Nederland projecten onder auspiciën van de
Stichting Maatschappij en Politie om die gedach
te van sociale redzaamheid tot instrument te ma
ken van een betere samenleving. De centrale
vraagstelling daafbij is of sociale redzaamheid een
antwoord kan zijn op gevoelens van onveiligheid,
verloedering van de woonomgeving en het ver
kleinen van veel voorkomende criminaliteit. Het
blijkt dat mensen heel vindingrijk en creatief zijn
bij het bedenken van oplossingen. Het besef
dringt door dat de politie er niet ’voor alles’ kan
zijn. Met namen op het gebied van het woon- en
leefmilieu zijn burgers soms heel actief en crea
tief om tezamen met politie, gemeente en wo
ningbouwcorporatie naar oplossingen te zoeken
van problemen in hun woonomgeving. Die
oplossingen kunnen variëren van het doen ver
lichten van achterpaden, het opschonen van de
buurt, het afsluiten van portieken, of het aanwij-
zen van wijkcoördinatoren, die het contact on
derhouden met politie en gemeente, tot en met
het aanstellen van buurtconciërges, aandachts-
funktionarissen of politiesurveillanten, die bij
voorbeeld onafgesloten gebouwen in de wijk con
troleren. Gebleken is, dat de bereidheid om zelf
zaken op te lossen groter wordt, naarmate men
sen er meer belang bij krijgen.
Er zijn critici, die wijzen op het gevaar van ’ei
genrichting’. Bekend is het voorbeeld, dat
buurtbewoners een ongewenste buurman weg
pesten. Die mensen zijn misschien wel uiter
mate zelfredzaam, maar wat ze doen is bepaald
niet sociaal.
De vraag of naast het concreet gezamenlijk aan
pakken van probleemsituaties sociale redzaam
heid ook een bijdrage kan leveren bij de verho
ging van het (subjectieve) gevoel van veiligheid
in een samenleving waar de overheid zich op be
paalde terreinen terugtrekt (inclusief de beschik
baarheid van politie) is een gecompliceerde vraag.
Naast duidelijk waarneembare criminaliteit is er
het persoonlijke gevoel van veiligheidsbeleving.
Juist daarom is het mede van belang dat een stu
die gedaan wordt naar de beleving en verwerking
van ervaringen met onveiligheidsgevoelens. Met
de resultaten van deze studie zou ook rekening
gehouden moeten worden bij de ontwikkeling
van beleid op het gebied van openbare orde en
veiligheid.
Uit recent onderzoek blijkt overigens dat nog
steeds veel burgers van mening zijn dat het vei
ligheidsprobleem en probleem is dat door de
overheid moet worden opgelost. Een herkenba
re aandachtsfunctionaris van de politie, geeft
blijkens datzelfde onderzoek bij burgers meer
vertrouwen dan een in een project werkende
politie- agent. In combinatie met zo’n aan
dachtsfunctionaris hoop ik dat het begrip socia
le redzaamheid in 1995 meer ingeburgerd zal
raken. Juist in de sfeer van de preventie kan
nog veel gedaan worden. Binnen door de over
heid opgestelde spelregels kan in een sfeer van
afstemming en samenwerking tussen burger en
overheid sociale redzaamheid uiteindelijk een
eigentijds middel blijken te zijn ter bevordering
van een veiligere samenleving.
Tot zover de nieuwjaarsrede.
Voor de statitici onder u nog het volgende: Het
Provinciale Staten van de Provincie Noord-Brabant hebben in hun vergadering van 16 december 1994
de ontwerp-regeling tot gemeentelijke herindeling voor het samenwerkingsgebied Midden-Brabant vast
gesteld.
In de ontwerp-herindelingsregeling voor Midden-Brabant is ook het voorstel opgenomen om een nieuwe
gemeente Oisterwijk te vormen. Deze gemeente gaat ruim 24.500 inwoners tellen en bestaat dan uit
de op te heffen gemeenten Oisterwijk en Moergestel en het grootste deel van het landelijk gebied ten
zuidoosten van Rijksweg A/N 65 (buurtschappen Hoog en Laag Heukelom) van de op te heffen ge
meente Berkel-Enschot.
De ontwerp-herindelingsregeling voor Midden-Brabant ligt tot en met 10 maart 1995 ter inzage in het
gemeentehuis van Moergestel aan de Raadhuisstraat 21
Moergestel, 31 januari 1995.
Burgemeester en wethouders van Moergestel,
de wnd. burgemeester, mr. J.J.M. Dosker,
de secretaris, mr. A.A.M. van Zundert.
Bij de sector Grondgebiedzaken in het gemeentehuis aan de Raadhuisstraat 21 te Moergestel ligt met
ingang van 8 februari 1995 gedurende twee weken ter inzage de bovenvermelde kennisgeving met
bijlagen van:
Van Dal Kunststoffen, De Sonman 11 te Moergestel,
tot het gewijzigd in werking hebben van een kunststofverwerkingsbedrijf, gelegen aan De Sonman 11
te Moergestel.
De wijziging betreft de verplaatsing en vernieuwing van machines, een aanpassing van de stoffilter-
installatie en de reductie van oplosmiddelen.
De bovengenoemde wijzigingen hebben geen dan wel uitsluitend gunstige gevolgen voor het milieu.
Moergestel, 8 februari 1995.
Burgemeester en wethouders van Moergestel,
de wnd. burgemeester, mr. J.J.M. Dosker,
de secretaris, mr. A.A.M. van Zundert.
Bij de sector Grondgebiedzaken in het gemeentehuis aan de Raadhuisstraat 21 te Moergestel, ligt met
ingang van 8 februari 1995 gedurende zes weken ter inzage de beschikking over de ingediende aan
vraag van:
- C.S.O. BV, Industrieweg 21b te Moergestel om een nieuwe, de gehele inrichting omvattende ver
gunning (art. 8.4 Wet Milieubeheer) voor een schachten- en onderwerkmakerij ten behoeve van de
orthopedische schoenmakerij op het perceel kadastraal bekend gemeente Moergestel, sectie A, num
mers 4069 en 3628, plaatselijk bekend Industrieweg 21b.
De beschikking is ten opzichte van de ter inzage gelegde ontwerp-beschikking niet gewijzigd. De ver
gunning is derhalve verleend onder het stellen van diverse voorschriften die noodzakelijk zijn in het
belang van de bescherming van het milieu.
De stukken kunnen elke werkdag van 09.00 uur tot 12.30 uur worden ingezien en buiten de kantoor
uren na telefonische afspraak met de sector Grondgebiedzaken.
Tegen de beschikking staat ingevolge artikel 20.1lid 1 juncto artikel 20.6, lid 1 van de Wet Milieube
heer beroep open bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500
EA 's-Gravenhage.
Overeenkomstig artikel 6.8 Algemene Wet Bestuursrecht staat beroep open gedurende zes weken na
de dag waarop een exemplaar van de beschikking ter inzage is gelegd.
Het beroep kan worden ingesteld door:
- degene die bedenkingen hebben ingebracht tegen de ontwerp-beschikking;
- de adviseurs, die gebruik hebben gemaakt van de gelegenheid advies uit te brengen over de ontwerp
beschikking;
- degenen, die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen van de beschikking ten op
zichte van het ontwerp daarvan zijn aangebracht;
- belanghebbenden, aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben
ingebracht tegen de ontwerp-beschiking.
Indien beroep wordt ingesteld kan, overeenkomstig artikel 8.3.1 van de Algemene Wet Bestuursrecht,
bovendien een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voor
zitter van genoemde afdeling.
De burgemeester van Moergestel brengt ter voldoening aan het bepaalde in artikel 41 Woningwet ter
openbare kennis, dat het college van burgemeester en wethouders van deze gemeente aanvragen
om bouwvergunning heeft ontvangen van:
- De heer C.A.P. van Opstal te Moergestel om op het perceel kadastraal bekend gemeente Moergestel,
sectie B nummer 2572, plaatselijk bekend Stokeind 14 een tennisbaan aan te leggen;
- De heer A.L.M. van Gestel te Moergestel om op het perceel kadastraal bekend gemeente Moergestel,
sectie A nummer 3719, plaatselijk bekend Pastoor van den Boogaardstraat 49 een dakkapel te
plaatsen;
- De heer W.J. Jonkers te Moergestel om op het perceel kadastraal bekend gemeente Moergestel,
sectie A nummer 3174, plaatselijk bekend Prinses Margrietstraat 21 een woning te bouwen;
- De heer P.J.B.M. Peeters te Moergestel om op het perceel kadastraal bekend gemeente Moergestel,
sectie B nummer 2766, plaatselijk bekend De Werft 11 een serre aan te bouwen.
Moergestel, 8 februari 1995.
De wnd. burgemeester voornoemd,
mr. J.J.M. Dosker.
aantal inwoners is in 1994 gegroeid met 4. Daar
na spreekt de heer Dosker zijn medeleven uit
naar allen die getroffen zijn door de watersnood.
Van de ingekomen stukken krijgt de brief van de
Fietsers Bond efb ruim aandacht. Het CDA, bij
mode van de heer Van Gils, geeft aan zelfs tegen
een tijdelijke afsluiting van de weg langs het Bak-
schevense te zijn. De SPM heeft een duidelijk
daaraan tegengestelde visie. Het bevreemdt wet
houder Gerlach dat de partijen daar nu mee
komen, terwijl het bereikbaarheidsplan door de
diverse partijen werd ondersteund. Het is duide
lijk dat over de eventuele afsluiting nog nader
overleg nodig zal zijn.
Over het kunstwerk aan het Rootven heeft de
gemeente in samenwerking met de kunstenaar
en de Brabantse Kunststichting gekeken naar
andere locaties in de kom. Men is van mening
dat de hoek Krijtestraat-Rootven de beste plek
is. Deze plek geeft van alle kanten het beste
zicht op het kunstobject. Dhr. Loosveld bea
amt dat een goede voorlichting naar de direct
omwonenden wenselijk is.
Het voorstel om ten behoeve van de jacht een
pachtovereenkomst af te sluiten met de WBE
(Wild Beheereenheid Moergestel e.o.) wordt
door alle partijen ondersteund. De WBE confor
meert zich aan een landelijk opgezet wildbe-
heersplan. Hierdoor wordt de jacht met meer
waarborgen omkleed.
Onder agendapunt 9 stond het voorstel inzake
privatisering visvijver De Zandpunt aan de Bee-
kersberg. De heer Van Gils (CDA) had het ge
voel dat deze privatisering op een sinterklaasca
deau lijkt. Men krijgt veel rechten en weinig
plichten. De heer Smits (PGB) staat positief te
genover deze privatisering, maar vindt het jam
mer dat de in de commissie ABZ toegezegde fi
nanciële onderbouwing alsnog niet is gegeven.
Wethouder Loosveld antwoordt dat de visvijver
voor de gemeente toch al weinig lasten inhield.
Het onderhoud was en blijft bij de vereniging.
Bijzondere aandacht ging vervolgens uit naar de
op het terrein aanwezige 400 ton (licht vervuild)
bermmaaisel. De heer Loosveld stelt voor op
nieuw door monsteronderzoek na te gaan of het
al dan niet verantwoord is dit maaisel te laten
liggen.
Bij het voorstel inzake de bestuursrapportage
emancipatiebeleid 1993/1994 merkte mevr.
Bergman- van der Loo (CDA) dat niet alles in de
ze rapportage met emancipatie te maken had. Zij
vroeg zich verder af of we niet te hard van stapel
lopen. Willen mensen in een achterstandssitua
tie dit eigenlijk wel.
Mevr. Burgers (PGB) geeft aan positief te staan
tegenover het emancipatiebeleid dat ingezet
wordt. Ook de heer Loosveld prijst het emanci
patiebeleid van Moergestel, waaraan veel ge
meenten een voorbeeld kunnen nemen. De im
pulsen hiervoor zijn met name gegeven door
vrouwen uit onze dorpsgemeenschap.
Er komt een wijziging in het Verstrekkingen
besluit behorende bij de Verordening Voorzie
ningen Gehandicapten. Alle partijen vinden de
aangepaste wijzigingen een verbetering ten op
zichte van de oude situatie, maar bepleiten toch
een soepele hantering en een goede afstemming
op de regelingen in andere gemeenten. Vooral de
informatieverstrekking hierover naar de gehan
dicapten moet goed zijn.
Na de sluiting van de vergadering nodigde de
heer Dosker de raadsleden uit voor een nieuw
jaarsborrel.