De eerste raadsvergadering in 1995... BEKENDMAKING GEMEENTEMOERGESTEL GEMEENTE MOERGESTEL GEMEENTE MOERGESTEL WET MILIEUBEHEER Mini Playbackshow ’95 BEKENDMAKING melding verandering inrichting BEKENDMAKING ingekomen aanvragen om bouwvergunning gS GEMEENTE MOERGESTEL 1TW 1 Ki Openbare kennisgeving beschikking (art. 3.40 e.v. Algemene Wet Bestuursrecht) Het is gebruikelijk aan het begin van de eerste raadsvergadering van het nieu we jaar te beginnen met een nieuwjaarsrede. De nieuwjaarsrede van Burge meester Dosker van donderdag jl. stond in het teken van ’Sociale redzaamheid ter verhoging van veiligheidsgevoel van burgers’. De samenvatting van de nieuwjaarsrede nemen we hierbij op. Overheid en burgers: een andere ver houding Schaap gestolen en ter plekke geslacht In ons dorp werden afgelopen week de resten van een schaap in een weiland aangetroffen. Door de daders is het dier ter plaatse geslacht, waarna de kop en de poten werden achtergelaten. Vermoed wordt dat een en ander is gedaan door de inzit tenden van een witte personenauto, die bij de wei gesignaleerd werd. y *i tv PAGINA 11 MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 8 FEBRUARI 1995 k 846-1 846-2 846-3 J. Wagenmakers. 846-4 Zoals elk jaar organiseert C. V. ’De Durdraaiers’ in ’t Draaiboompje weer een Mini Playbackshow met carnaval, en wel op zondagmiddag 26 fe bruari 1995. Alle kinderen van Moergestel en omstreken t/m 12 jaar kunnen zich opgeven bij Ben van Esch of Jan Rijnen (telefoon 04243-1315). Bij de opgave moet je je eigen naam, de naam van de groep die je nadoet, het aantal personen en de leeftijden van de groepsleden doorgeven. Men kan zich opgeven t/m woensdag 22 februa ri a.s. Dus als je nog te jong bent voor het Artiestengala op zaterdag, geef je dan op voor de Mini Play backshow op zondagmiddag en laat zien dat de jeugd de toekomst heeft. Moergestel, 8 februari 1995. Burgemeester en wethouders van Moergestel, de wnd. burgemeester, mr. J.J.M. Dosker, de secretaris, mr. A.A.M. van Zundert. Een andere houding van de overheid in de rela tie met de burgers en burgers in hun relatie met de overheid moet ertoe leiden dat de traditione le rol van de overheid als probleemoplosser plaats gaat maken voor een overheid die een meer on dersteunende rol vervult bij het door burgers zelf positief beïnvloeden van de eigen leefsituatie. Dit is kon gezegd, wat beoogd wordt met sociale red zaamheid. Het verdient aanbeveling een verde re studie te doen naar de vraag hoe mensen met gevoelens van onveiligheid omgaan. De resulta ten daarvan zouden dan het beleid van openba re orde en veiligheid mede kunnen bepalen. Geconstateerd wordt dat burgers graag op al le mogelijke terreinen meer greep willen heb ben op de inrichting van hun omgeving. Tege lijkertijd constateert de overheid dat in sommi ge opzichten de grenzen van de verzor gingsstaat zijn bereikt of reeds overschreden zijn. Burgers en overheid vinden elkaar bij het zoeken naar nieuwe wegen om te komen tot het oplossen van problemen. De rol van de over heid moet daarbij verschuiven van oplosser van het probleem tot de rol van stimulerende en on dersteunende partner. Dat leidt ertoe dat burgers zelf initiatief nemen om problemen in de wijken en buurten te analy seren en op te lossen. Het is voor burgers over het algemeen ook bevredigender om in een samenle ving te wonen die zij zelf kunnen beïnvloeden dan in een samenleving die grotendeels afhanke lijk is van de overheid. Sociale redzaamheid is een term die in dat verband regelmatig opduikt. Sociale redzaamheid staat voor het zoeken naar sociaal aanvaardbare oplossingen voor problemen die onstaan in onderlinge relaties. Momenteel lopen in een groot aantal gemeenten in Nederland projecten onder auspiciën van de Stichting Maatschappij en Politie om die gedach te van sociale redzaamheid tot instrument te ma ken van een betere samenleving. De centrale vraagstelling daafbij is of sociale redzaamheid een antwoord kan zijn op gevoelens van onveiligheid, verloedering van de woonomgeving en het ver kleinen van veel voorkomende criminaliteit. Het blijkt dat mensen heel vindingrijk en creatief zijn bij het bedenken van oplossingen. Het besef dringt door dat de politie er niet ’voor alles’ kan zijn. Met namen op het gebied van het woon- en leefmilieu zijn burgers soms heel actief en crea tief om tezamen met politie, gemeente en wo ningbouwcorporatie naar oplossingen te zoeken van problemen in hun woonomgeving. Die oplossingen kunnen variëren van het doen ver lichten van achterpaden, het opschonen van de buurt, het afsluiten van portieken, of het aanwij- zen van wijkcoördinatoren, die het contact on derhouden met politie en gemeente, tot en met het aanstellen van buurtconciërges, aandachts- funktionarissen of politiesurveillanten, die bij voorbeeld onafgesloten gebouwen in de wijk con troleren. Gebleken is, dat de bereidheid om zelf zaken op te lossen groter wordt, naarmate men sen er meer belang bij krijgen. Er zijn critici, die wijzen op het gevaar van ’ei genrichting’. Bekend is het voorbeeld, dat buurtbewoners een ongewenste buurman weg pesten. Die mensen zijn misschien wel uiter mate zelfredzaam, maar wat ze doen is bepaald niet sociaal. De vraag of naast het concreet gezamenlijk aan pakken van probleemsituaties sociale redzaam heid ook een bijdrage kan leveren bij de verho ging van het (subjectieve) gevoel van veiligheid in een samenleving waar de overheid zich op be paalde terreinen terugtrekt (inclusief de beschik baarheid van politie) is een gecompliceerde vraag. Naast duidelijk waarneembare criminaliteit is er het persoonlijke gevoel van veiligheidsbeleving. Juist daarom is het mede van belang dat een stu die gedaan wordt naar de beleving en verwerking van ervaringen met onveiligheidsgevoelens. Met de resultaten van deze studie zou ook rekening gehouden moeten worden bij de ontwikkeling van beleid op het gebied van openbare orde en veiligheid. Uit recent onderzoek blijkt overigens dat nog steeds veel burgers van mening zijn dat het vei ligheidsprobleem en probleem is dat door de overheid moet worden opgelost. Een herkenba re aandachtsfunctionaris van de politie, geeft blijkens datzelfde onderzoek bij burgers meer vertrouwen dan een in een project werkende politie- agent. In combinatie met zo’n aan dachtsfunctionaris hoop ik dat het begrip socia le redzaamheid in 1995 meer ingeburgerd zal raken. Juist in de sfeer van de preventie kan nog veel gedaan worden. Binnen door de over heid opgestelde spelregels kan in een sfeer van afstemming en samenwerking tussen burger en overheid sociale redzaamheid uiteindelijk een eigentijds middel blijken te zijn ter bevordering van een veiligere samenleving. Tot zover de nieuwjaarsrede. Voor de statitici onder u nog het volgende: Het Provinciale Staten van de Provincie Noord-Brabant hebben in hun vergadering van 16 december 1994 de ontwerp-regeling tot gemeentelijke herindeling voor het samenwerkingsgebied Midden-Brabant vast gesteld. In de ontwerp-herindelingsregeling voor Midden-Brabant is ook het voorstel opgenomen om een nieuwe gemeente Oisterwijk te vormen. Deze gemeente gaat ruim 24.500 inwoners tellen en bestaat dan uit de op te heffen gemeenten Oisterwijk en Moergestel en het grootste deel van het landelijk gebied ten zuidoosten van Rijksweg A/N 65 (buurtschappen Hoog en Laag Heukelom) van de op te heffen ge meente Berkel-Enschot. De ontwerp-herindelingsregeling voor Midden-Brabant ligt tot en met 10 maart 1995 ter inzage in het gemeentehuis van Moergestel aan de Raadhuisstraat 21 Moergestel, 31 januari 1995. Burgemeester en wethouders van Moergestel, de wnd. burgemeester, mr. J.J.M. Dosker, de secretaris, mr. A.A.M. van Zundert. Bij de sector Grondgebiedzaken in het gemeentehuis aan de Raadhuisstraat 21 te Moergestel ligt met ingang van 8 februari 1995 gedurende twee weken ter inzage de bovenvermelde kennisgeving met bijlagen van: Van Dal Kunststoffen, De Sonman 11 te Moergestel, tot het gewijzigd in werking hebben van een kunststofverwerkingsbedrijf, gelegen aan De Sonman 11 te Moergestel. De wijziging betreft de verplaatsing en vernieuwing van machines, een aanpassing van de stoffilter- installatie en de reductie van oplosmiddelen. De bovengenoemde wijzigingen hebben geen dan wel uitsluitend gunstige gevolgen voor het milieu. Moergestel, 8 februari 1995. Burgemeester en wethouders van Moergestel, de wnd. burgemeester, mr. J.J.M. Dosker, de secretaris, mr. A.A.M. van Zundert. Bij de sector Grondgebiedzaken in het gemeentehuis aan de Raadhuisstraat 21 te Moergestel, ligt met ingang van 8 februari 1995 gedurende zes weken ter inzage de beschikking over de ingediende aan vraag van: - C.S.O. BV, Industrieweg 21b te Moergestel om een nieuwe, de gehele inrichting omvattende ver gunning (art. 8.4 Wet Milieubeheer) voor een schachten- en onderwerkmakerij ten behoeve van de orthopedische schoenmakerij op het perceel kadastraal bekend gemeente Moergestel, sectie A, num mers 4069 en 3628, plaatselijk bekend Industrieweg 21b. De beschikking is ten opzichte van de ter inzage gelegde ontwerp-beschikking niet gewijzigd. De ver gunning is derhalve verleend onder het stellen van diverse voorschriften die noodzakelijk zijn in het belang van de bescherming van het milieu. De stukken kunnen elke werkdag van 09.00 uur tot 12.30 uur worden ingezien en buiten de kantoor uren na telefonische afspraak met de sector Grondgebiedzaken. Tegen de beschikking staat ingevolge artikel 20.1lid 1 juncto artikel 20.6, lid 1 van de Wet Milieube heer beroep open bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage. Overeenkomstig artikel 6.8 Algemene Wet Bestuursrecht staat beroep open gedurende zes weken na de dag waarop een exemplaar van de beschikking ter inzage is gelegd. Het beroep kan worden ingesteld door: - degene die bedenkingen hebben ingebracht tegen de ontwerp-beschikking; - de adviseurs, die gebruik hebben gemaakt van de gelegenheid advies uit te brengen over de ontwerp beschikking; - degenen, die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen van de beschikking ten op zichte van het ontwerp daarvan zijn aangebracht; - belanghebbenden, aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen de ontwerp-beschiking. Indien beroep wordt ingesteld kan, overeenkomstig artikel 8.3.1 van de Algemene Wet Bestuursrecht, bovendien een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voor zitter van genoemde afdeling. De burgemeester van Moergestel brengt ter voldoening aan het bepaalde in artikel 41 Woningwet ter openbare kennis, dat het college van burgemeester en wethouders van deze gemeente aanvragen om bouwvergunning heeft ontvangen van: - De heer C.A.P. van Opstal te Moergestel om op het perceel kadastraal bekend gemeente Moergestel, sectie B nummer 2572, plaatselijk bekend Stokeind 14 een tennisbaan aan te leggen; - De heer A.L.M. van Gestel te Moergestel om op het perceel kadastraal bekend gemeente Moergestel, sectie A nummer 3719, plaatselijk bekend Pastoor van den Boogaardstraat 49 een dakkapel te plaatsen; - De heer W.J. Jonkers te Moergestel om op het perceel kadastraal bekend gemeente Moergestel, sectie A nummer 3174, plaatselijk bekend Prinses Margrietstraat 21 een woning te bouwen; - De heer P.J.B.M. Peeters te Moergestel om op het perceel kadastraal bekend gemeente Moergestel, sectie B nummer 2766, plaatselijk bekend De Werft 11 een serre aan te bouwen. Moergestel, 8 februari 1995. De wnd. burgemeester voornoemd, mr. J.J.M. Dosker. aantal inwoners is in 1994 gegroeid met 4. Daar na spreekt de heer Dosker zijn medeleven uit naar allen die getroffen zijn door de watersnood. Van de ingekomen stukken krijgt de brief van de Fietsers Bond efb ruim aandacht. Het CDA, bij mode van de heer Van Gils, geeft aan zelfs tegen een tijdelijke afsluiting van de weg langs het Bak- schevense te zijn. De SPM heeft een duidelijk daaraan tegengestelde visie. Het bevreemdt wet houder Gerlach dat de partijen daar nu mee komen, terwijl het bereikbaarheidsplan door de diverse partijen werd ondersteund. Het is duide lijk dat over de eventuele afsluiting nog nader overleg nodig zal zijn. Over het kunstwerk aan het Rootven heeft de gemeente in samenwerking met de kunstenaar en de Brabantse Kunststichting gekeken naar andere locaties in de kom. Men is van mening dat de hoek Krijtestraat-Rootven de beste plek is. Deze plek geeft van alle kanten het beste zicht op het kunstobject. Dhr. Loosveld bea amt dat een goede voorlichting naar de direct omwonenden wenselijk is. Het voorstel om ten behoeve van de jacht een pachtovereenkomst af te sluiten met de WBE (Wild Beheereenheid Moergestel e.o.) wordt door alle partijen ondersteund. De WBE confor meert zich aan een landelijk opgezet wildbe- heersplan. Hierdoor wordt de jacht met meer waarborgen omkleed. Onder agendapunt 9 stond het voorstel inzake privatisering visvijver De Zandpunt aan de Bee- kersberg. De heer Van Gils (CDA) had het ge voel dat deze privatisering op een sinterklaasca deau lijkt. Men krijgt veel rechten en weinig plichten. De heer Smits (PGB) staat positief te genover deze privatisering, maar vindt het jam mer dat de in de commissie ABZ toegezegde fi nanciële onderbouwing alsnog niet is gegeven. Wethouder Loosveld antwoordt dat de visvijver voor de gemeente toch al weinig lasten inhield. Het onderhoud was en blijft bij de vereniging. Bijzondere aandacht ging vervolgens uit naar de op het terrein aanwezige 400 ton (licht vervuild) bermmaaisel. De heer Loosveld stelt voor op nieuw door monsteronderzoek na te gaan of het al dan niet verantwoord is dit maaisel te laten liggen. Bij het voorstel inzake de bestuursrapportage emancipatiebeleid 1993/1994 merkte mevr. Bergman- van der Loo (CDA) dat niet alles in de ze rapportage met emancipatie te maken had. Zij vroeg zich verder af of we niet te hard van stapel lopen. Willen mensen in een achterstandssitua tie dit eigenlijk wel. Mevr. Burgers (PGB) geeft aan positief te staan tegenover het emancipatiebeleid dat ingezet wordt. Ook de heer Loosveld prijst het emanci patiebeleid van Moergestel, waaraan veel ge meenten een voorbeeld kunnen nemen. De im pulsen hiervoor zijn met name gegeven door vrouwen uit onze dorpsgemeenschap. Er komt een wijziging in het Verstrekkingen besluit behorende bij de Verordening Voorzie ningen Gehandicapten. Alle partijen vinden de aangepaste wijzigingen een verbetering ten op zichte van de oude situatie, maar bepleiten toch een soepele hantering en een goede afstemming op de regelingen in andere gemeenten. Vooral de informatieverstrekking hierover naar de gehan dicapten moet goed zijn. Na de sluiting van de vergadering nodigde de heer Dosker de raadsleden uit voor een nieuw jaarsborrel.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1995 | | pagina 11