■i 1 BERICHTEN w 00 00 BI ’Cursiefje’ 5 J.v.R. J.v.O ’ZOEKERTJES’ SCHRIFTELIJK OPGEVEN! -BON 7 t Waardering Ons kerkgebouw Maria-mozaiek Techniek Zorg Moergestel 150 jaren terug... Van de klok en de klepel INA 8 PAGINA 9 MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 5 OKTOBER 1994 TvE Mozaïek gemaakt door Jan Dijker lö Naam Straat Woonplaats Telefoon door Pastor H. v/d Broek De muis 'Weet jij wat vrede is?’ vroeg de muis aan de olifant. ’Nee’ zei de olifant. ’Wat is dat dan?’ ’Heel eenvoudig’, zei de muis. ’Vrede is als je precies doet wat ik zeg.’ Het geluk wordt elke dag op nieuw geboren. ’s Morgens dank ik God dat ik er weer ben; ’s avonds dat ik er nog ben. f I Redactie: Ton van Elsdingen Sjef Nijtmans Jo van Os Julia van Rijsingen Ireen Stieger Peter Verheijen ’God kan niet overal tegelijk zijn, daarom schiep hij moeders’. Joods gezegde ‘Er zijn veel mensen, die het luiden van de klok -vooral bij speciale gele genheden- waarderen. Ook naar het uurwerk wordt veel gekeken. Als er eens iets kapot is, wordt er meteen op gebeld. Sommige mensen kunnen ho ren of ik luid of iemand anders. Het gebeurt ook weleens dat er wat ver warring wordt gezaaid, bijvoorbeeld als tijdens het rondleiden van eerste- communicanten iemand een keertje de t/m 10 regels f 7,50 t/m 6 regels f5,- De kleine sacristieklok Het is de moeite waard dit mozaiek eens nauwkeurig te gaan bekijken, niet alleen om kennis te nemen van de techniek, maar vooral om de afgebeel- de taferelen te bewonderen, die Jan Dijker zo prachtig voor ons heeft vast gelegd. Het is weer oktober en deze maand is, zoals U weet, net als de mei maand, gewijd aan de H. Maagd Ma ria. Het is dus logisch om in deze ru briek weer eens een afbeelding van Maria te gaan bekijken. Het is deze keer de Maria-mozaiek achter in de kerk in de devotiekapel van de H. Maria. Dit mozaiek is in 1953 daar aangebracht door Jan Dijker, onze plaatselijke kunstenaar, die vorig jaar helaas overleed. Wat is nu precies een mozaiek? Het is een compositie die ontstaat, wanneer je kleine stukjes glas, steen, marmer of hout, volgens een vantevoren gemaak te tekening dicht tegen elkaar groe peert in natte cement, zodat een (ge woonlijk) kleurig patroon ontstaat. Reeds in de 5e en 4e eeuw voor Chris tus werden mozaieken gemaakt, meestal van kiezelstenen. Zulke mo zaieken heeft men gevonden in huizen in Macedonië. Ook de Perzen, Egyp- tenaren en Grieken maakten mozaie ken, veelal voor vloeren. In Italië werd de traditie voortgezet. Bij de opgravin gen in Pompeji, de oude stad die ge heel onder de lava verdween, heeft men veel mozaieken teruggevonden. In de Romeinse keizertijd ging men mozaieken ook gebruiken als muur-, gewelf- en plafonddecora tie. De belangrijkste mozaieken dateren van na 313. In de vroegchristelijke ba silieken, graf- en doopkapellen werd deze techniek ruimschoots toegepast op de muren en gebogen vlakken van de absis. Later in de Byzantijnse ker ken ook in de tongewelven en de koe- pelschalen. Jammer is dat in de tijd van het iconoclasme (de beeldenstrijd in het Byzantijnse Rijk in de 8e - 9e eeuw) bijna alle mozaieken uit die vroege tijd zijn vernietigd. De meeste Byzantijnse mozaieken die nog bestaan dateren uit de 10e eeuw of later. Maar ook van die mozaieken is later weer veel vernietigd door de Turken. Na 1300 verdween de techniek geheel. Pas in de 17e eeuw leefde de techniek weer op in Italië. In Nederland ging men pas mozaieken maken in de 20e eeuw. Men gebruikte hiervoor veelal mate rialen als glas en geglazuurde steen. Ouders hebben zorg over hun kinde ren. Zij geven hun kinderen, wat ze nodig hebben. Dat is meer dan eten en drinken geven, een dak boven het hoofd en kleren aan hun lijf. Het is ook mogelijkheden aanreiken, om zich te ontwikkelen. Ouders leren kinderen praten, zich aankleden en tal van vaar digheden. Ze kiezen een school, sport clubs enz. Ze wijzen op wat gevaarlijk is en op wat leuk kan zijn. Ze luisteren naar hun gedachten en verlangens, ze geven antwoord op hun vragen. Ze la ten liefde blijken in tederheid en ver rassingen. Ze brengen kinderen in contact met anderen om er medemen sen van te maken. Die zorg gaat soms gepaard met moeite en pijn, maar ook soms met plezier en dankbaarheid. Zo gaat het zo’n beetje met allerlei zorg in de samenleving: in de gezond heidszorg b. v. Er moet eten en drin ken gegeven worden, een medicijn toegediend, maar vooral ook hartelijk heid geboden worden en aandacht... Ook die zorg gaat soms met moeite, dan weer met voldoening gepaard. Zo gaat het met zorg in de gemeen schap van een parochie. Er moet wat kennis worden aangereikt t.a.v. de geloofsinhoud; het leven moet gevierd worden in allerlei facet ten; de dood moet bezien worden in hoopvol perspectief; er moet aandacht gegeven worden in mensen met hun vreugde en met hun verdriet; er moet gewezen worden op gevaren, die goed leven bedreigen en op geattendeerd op wat gelukkig maakt; er moet gemeen schapszin gekweekt worden... Heel die zorg in de geloofsgemeenschap noemen we pastorale herderlijke) zorg. Die zorg gaat ook gepaard met onbegrip soms, dan weer met waarde ring. .En zoals ouders keuzes moeten maken en consekwent moeten zijn, wil hun zorg met chaotisch worden, zo moeten in de pastorale zorg ook keu zes gemaakt worden en consekwent aan die keuzes gewerkt... Een flinke groep mensen maakt er werk van... van die zorg om mensen. H. v.d. Broek, pastor ne klokken had geleverd - over de aan schaf van nieuwe klokken. Uiteinde lijk wordt op 28 oktober 1948 gekozen voor drie nieuwe klokken: - 1 klok in toon f, diameter 117 cm, gewicht 1000 kg, de klepel 41 kg - 1 klok in toon g, diameter 104 cm, gewicht 700 kg, de klepel 28 kg - 1 klok in toon a, diameter 93 cm, ge wicht 500 kg, de klepel 20 kg De totale kosten bedragen bijna 12.000,-. Het R.K. Kerkbestuur zal zelf nog een klok aanschaffen voor het kleine torentje. (Tegenwoordig wordt de klok in deze toren nooit meer gebruikt omdat dat te gevaarlijk is in verband met de slechte staat van deze toren). Nadat de klokken in 1949 door de bis- schop worden gewijd kunnen ze in de toren worden opgehangen. Uw 'Zoekertjes' kunt u uitsluitend tegen kontante betaling opgeven bij ons redaktie-adres: Oisterwijkseweg 43, Moergestel. Ook kunt u gebruik maken van onderstaande bon (gewoon stukje papier mag ook). Wilt u de bon duidelijk invullen? Achter elk woord een hokje openlaten; elke punt of komma is ook een hokje. Voor brieven onder nr. betaalt u f 2,50 extra. De opgave moet uiterlijk de zondagavond vóór plaatsing in ons bezit zijn. (Bon geld in envelop in de bus stoppen s.v.p.l) Eind 1949 neemt de gemeenteraad het besluit het eigendom van de kerk toren voor een gulden over te dragen aan het kerkbestuur. Dit verplicht zich de toren goed te onderhouden en vrije toegang te verlenen voor het luiden van de klokken ingeval de be volking gealarmeerd moet worden en voor het uithangen van de nationale vlag. Van 1922 tot 1950 was de koster te vens bij de gemeente als klokkenist in dienst. Op 1 mei 1922 benoemde de raad in die functie de heer G. van Oir- schot, geboren op 7 augustus 1904 in Hilvarenbeek, wonend aan het Root- ven 31. De beloning bedroeg F 35,- per jaar. Met de overdracht van de to ren aan het kerkbestuur komt aan dit dienstverband ook een einde. Tegenwoordig worden de klokken ge luid door de huidige koster, de heer Jan Mulders. Hij volgde op 1 novem ber 1983 koster van de Wiel op. Hij vertelt hierover het volgende: ‘De hele en halve uren, evenals het Ange lus om 12 uur en ’s-avonds 6 uur gaan automatisch. Dat wordt geregeld door de moederklok in de sacristie. Verder moet er speciaal geluid worden. Niet meer met een touw, maar door het omzetten van een hendel. Voor iedere mis met de Angelusklok. ’s-Zondags om kwart voor tien voor de hoogmis met alle klokken.’ ‘Speciaal voor Moergestel is het luiden wanneer er iemand overleden is. Dat gebeurt ’s-morgens om 11 uur. Bij een overleden man wordt begonnen met de zware klok, voor een vrouw met de middenklok en voor een kind met de Angelusklok. Bij een begrafenis wor den alle klokken vooraf geluid, en ook op het moment dat de stoet naar het kerkhof gaat. Het Maria-mozaiek van Jan Dijker in de kerk van Moergestel is een verza meling van 3x3 taferelen. Rechts en links zijn van boven naar beneden tel kens drie taferelen uitgebeeld met be trekking tot de schepping. In het midden treft men drie taferelen aan die betrekking hebben op Maria. Het bovenste tafereel is de Annuncia tie (de boodschap van de engel aan Maria), het onderste tafereel is de Vi sitatie (het bezoek van Maria aan haar nicht Elisabeth). In het midden van deze reeks en dus ook in het midden van het gehele mozaiek is Maria afge- beeld als O.L Vrouw van Altijdduren de Bijstand, zoals zij ook in veel Rus sische iconen is afgebeeld. In de gro te boog boven deze 3x3 taferelen ziet men de H. Michaël met de draak. klok mag luiden, of wanneer de klok ken eens gerepareerd worden. Dan is Moergestel van slag! De mensen hou den het ook bij of er te vroeg of te laat geluid wordt. De klok is een belang rijk ding in de parochie. Wat mij be treft zouden ze nog vaker geluid mo gen worden. Ik doe het graag.’ Naast de ingang naar de sacristie hangt nog een klein klokje, dat de misdienaars voor en na de mis mo gen luiden. Het heeft de niet nader verklaarde inscriptie ‘1774 Gerrit Bakker’. Op geregelde tijden is er in Moergestel nog een klok te beluisteren: om 5 voor 8 wordt in het klooster Stanislaus de klok in het torentje van de Nieuwen hof geluid voor het ochtendgebed, om 5 voor half 1 voor het middageten en om 5 voor half 6 voor de Vespers. De drie torenklokken hebben ieder een eigen naam en inscriptie: de zware klok Johannes heet ik De Hemelen meet ik; Onthoofd zelfs weet ik Mijn Stem nog groot: De levenden vraag ik, De dooden beklaag ik, Uw zielen draag ik In Abrahams Schoot. 2e. klok Joseph is mijn naam Rijk aan deugden, Man van Maria mijn faam, Jezus mijn vreugde. 3e. klok Henricus Rex: Laus mea lex Het 10e hoofdstuk van het ’registrum memoriale’ van onze parochie ver meldt ’van alle merkwaardige dingen, die in de Parochie zijn voorgevallen’. Zoals in 1844: Toen is de ingang van de kerk veranderd. Vroeger ging men in de kerk aan de Zuide kant, maar toen is de kerkhof vrijgemaakt, met eenen bueke tuin rond om te planten, en van toen af op den eersten dag van de maand van Ma ria heeft men ingegaan door den toren met toelating van den Burgemeester. Hier moet bemerkt worden dat vroe ger het schoolhuis stond op den kerk hof, doch dat de kerk een stuk grond heeft aangekocht om eene nieuwe school te bouwen digt bij het klooster, en dat toen de school is afgebroken en de grond bij den kerkhof getrokken. De kerkhof vrijgemaakt zijnde, zoodat er geen paden meer overliepen, is de Zelve gewijd geworden door de paters Redemptoristen in het jaar 1845, ter gelegenheid dat die Eerw. paters de eerste missie in deezen gemeente heb ben gegeven: met wijwater van de D.H. W.Heer. J. Zwijsen, Bisschop, daartoe gewijd: toen heeft men ook voortaan de lijken kerkelijk op den kerkhof begraven vol gens de ritualen. Toen is ook tegen de kerk in het oost een missie-kruis door de Eerw. paters opgehangen: aan hetwelk volgens de paters tienduizend jaren af laat vergund zijn, als men voor het Zelve vijf onze vader en weesgegroet zal gebeden hebben. Pastoor van onze parochie was toen Lambertus van Dooren. Hij was de opvolger van Hieronymus Pessers, die gestorven is den 27 mei 1838 en aldaar te Moergestel op het kerkhof be graven. Zijne voortzaten werden gemeenlijk naar de abdij van Tongerlo vervoerd om daar begraven te worden. Op Hieronymus Pessers is gevolg Lambertus van Dooren, den 29 mei 1838: zoodat de nieuwe pastoor alreeds in bezit was, eer de voorzaat begraven was: de rede van deze zoo spoedige promotie was, om te voorkomen dat ergeen Abdij Heer zoude benoemd worden. 1 In Moergestel is regelmatig het ge beier van kerkklokken te horen. Maar het klinkt niet altijd hetzelfde. Wat zijn het voor klokken en door wie worden ze geluid? Een speur tocht langs gemeente- en parochiear- chief en enkele vragen aan de koster geven wat meer inzicht. Op 1 februari 1943 namen de Duitsers drie torenklokken en de ‘Engel des Herenklok’ die boven het priesterkoor hing mee. Deze klok was van de kerk, het torenuurwerk en de klokken in de toren waren eigendom van de gemeen te. Ter vervanging kwam er in de to ren een klein Angelusklokje. Na de oorlog doet de gemeente nog een po ging de klokken weer op te sporen, maar de klokken zijn en blijven ver dwenen. In 1947 begint er een correspondentie tussen de gemeente, de pastoor en de klokkengieterij Petit en Fritsen te Aarle-Rixel - die ook de verlorengega-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1994 | | pagina 9