I BERICHTEN fM mi Dfl 00 -J* J ’ZOEKERTJES’ SCHRIFTELIJK OPGEVEN! BON ;m- Ze Moeder Groei Ons kerkgebouw Maria, Moeder Gods Individueel geloof Jaar van het gezin Snoeptrommeltje Logo Mensen uit de parochie Houten beelden Mariabeeld Bisschoppen 8 PAGINA 9 MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 11 ME11994 Mieke Rijnen-van Dijk I.S. TvE SN men Ds. Okke Jager z.g. uit gen >ten jlin- het ode en ide al zige ters tulp lese ’Armoede in Nederland is mensonterend en godgeklaagd’ De secretaris van de Raad van kerken ’Alleen mensen met fantasie hebben oog voor de werkelijkheid’ Ds. Okke Jager z.g. ’God heeft geen bezwaar tegen theologie, maar Hij wil wel graag enkele verrassingen achter de hand houden’ Het beeld van Maria dat we vandaag bekijken is echter minder bekend. Het laat Maria zien als moeder van het Kind Jezus. Hier staat Maria niet, ver teerd door smart, hier staat zij ook niet als koningin of als beeld van de Kerk, inse zijn ver- ver- kker het ente .000 jen de jrlo- de net- en Met alle- van slie- Cruis nale het ?l en iren. atse irso- n. Uit onderzoek blijkt dat de wereldbe volking in de periode 1990-1993 met 5,3% gegroeid is tot 5,58 miljard men sen. De drie wereldgodsdiensten blij ken echter nog sneller te groeien. De islam nam met 8,5% toe en het hin doeïsme met 6,5%. De grootste religie, het christendom, steeg met 6,3% tot 1,87 miljard. Een derde van de wereldbevolking is chris ten. 63% van het totaal aantal christe nen is katholiek. Dat is in totaal zo’n 1 miljard mensen. Het is weer mei, de maand van Maria, de moeder van de Heer. Aandacht daarom voor een van de Ma riabeelden in de kerk. Regelmatig kan men in de krant lezen dat het kerkbezoek terugloopt; de ker ken zitten niet meer zo vol. Ondanks het feit dat geconstateerd wordt dat met het afnemen van de kwantiteit de kwaliteit toeneemt, met andere woor den: dat degenen die overblijven dan ook zeer gemotiveerd zijn. Toch maakt men zich in de leiding van de Kerk zorgen over de terugloop van het kerkbezoek. Die terugloop komt voort uit een toenemende individualisering: men wil tegenwoordig zelf uitmaken hoe men zijn leven wil inrichten en dus ook hoe men om wil gaan met het godsbeeld, het godsbesef en het per soonlijk beleven daarvan. ‘Dat hoeft niet zonodig in de kerk’ zegt men dan, ‘ik kan me tot God richten waar en wanneer dan ook’. Vaak draait men Redactie: Ton van Elsdingen Sjef Nijtmans Jo van Os Julia van Rijsingen Ireen Stieger Peter Verheijen De Verenigde Naties hebben 1994 tot ’Internationaal Jaar van het Gezin’ uit geroepen. Dat het gezin een essentië le rol speelt in de samenleving, blijkt wel uit de omschrijving door de VN, van een gezin als ’kleinste demo cratie in het hart van de samenleving’. Tijdens de Internationale dag voor de vrede omschreef paus Johannes Paulus II het gezin als ’oefenplaats en bouw steen voor een vreedzame samenle ving’. Uit het bovenstaande blijkt wel dat ei op een heel verschillende manier te gen het ’gezin’ kan worden aangeke ken. Dat de kerk een andere invulling geeft dan de samenleving ligt wel voor de hand. Die verschillen wor den meteen ook al duidelijk als het gaat om het begrip ’gezin’. Ook per land kan het nogal verschillen opleveren. Een speciaal voor dit doel opgericht Nederlands comité van de overheid kwam met de omschrijving: ’iedere leefeenheid waarin kinderen worden verzorgd en/of opgevoed’. Eenzijdige en geromantiseerde beeld vorming van het traditionele kerngezin wordt daarbij vermeden, evenals het uitspreken van een voorkeur voor een bepaald type gezinsvorm. Een speciale opdracht die het comi té meekreeg was om ook in het bui tenland onze verscheidenheid aan leefvormen uit te leggen. Mlet zo’n lea en uitvaarten uit de school moch ten om de mis te dienen maar door de grote veranderingen die zich ook in het onderwijs hebben voorgedaan waren daar van de school uit ook steeds meer bezwaren tegen. Bovendien zitten er maar enkele meer op de lagere school, dus die zijn vanuit scholen buiten Moergestel toch al moeilijk in te zetten. Ze vinden dat de misdienaars best wel gemotiveerd zijn en het graag doen. Een misdienaar die bij het ge sprek aanwezig was vertelde dat ze het graag deed omdat ze dan niet zo maar hoefde te zitten en te luisteren in de kerk maar ook iets te doen had. De dames zorgen er verder ook voor dat de misdienaars bij hun verjaardag een felicitatie met een cadeautje krij gen. Het snoeptrommeltje van de koster in de sacristie weten ze ook goed te staan en daar vliegen ze na de mis als een haas op af. Naast de hiervoor besproken misdie naars zijn er ook nog de acolieten (grote misdienaars). Mannen in de leeftijd tussen de 17 en 50 jaar die over het algemeen vroe ger ook misdienaar zijn geweest en zich nu nog steeds bij hoogfeestda gen zoals Kerstmis, Pasen, Pinkste- ren, Vormsel e.d. beschikbaar stellen om altaardienaar te zijn. Vaak zie je dat kinderen van deze aco lieten ook weer misdienaar worden. De dienstroosters voor deze acolieten worden ook door de dames Op ’t Hoog en Rijnen verzorgd. Dan kennen we tot slot nog een groep acolieten, bestaande uit 50 plussers. Mensen die overdag tijd hebben en zich beschikbaar willen stellen om be hulpzaam te zijn bij diensten door de week die overdag plaats vinden, zoals begrafenissen en jubi lea. Hierdoor is het ook mogelijk ge worden dat de jongeren niet meer uit de school geroepen hoeven te worden. Ook hier krijgt een goed voorbeeld weer goede navolging want een klein kind van een van de oudere acolieten is ook weer misdienaar. Met deze acolieten hebben de dames geen be moeienis. De diensten hiervoor wor den afzonderlijk geregeld. hiermee eufemistisch om de hete brei heen en komt er van dat persoonlijk beleven niet zo veel terecht. Het ‘recht’ om individueel te geloven mis bruikt men dan om geheel niet meer te geloven. Maar betekent dit dat met het dalen van het kerkbezoek ook de religiositeit in dezelfde mate is afgenomen? Ik dacht het niet, het wordt alleen anders beleefd, vaak gericht op andere vor men, maar in ieder geval veel individu eler. Eén uiting daarvan zien we zeer dichtbij: het Mariakapelletje op de Oisterwijkseweg. Hoe vroeg of laat men daaraan voorbijgaat, altijd bran den er kaarsen. En toen enige tijd te rug het kapelletje moedwillig door brand werd verwoest, was de veront waardiging groot. De verering en de liefde tot Maria is de Brabander inge bakken. die in het kader van een gezin instaan voor elkaar en voor de opvoeding van kinderen, hebben recht op de steun van de samenleving’, aldus de bis schoppen. Zij omschrijven het gezin als ’de ruimte waar mensen de waar den en deugden samen beleven, inoe fenen en overdragen’. Ook onze parochie zal dit jaar op haar manier extra aandacht geven aan het gezin. Begin februari is er al een gro te bijeenkomst geweest voor parochie- medewerkers over ’spiritualiteit van huwelijk en gezin’. Verder willen we samen met anderen die het gezin een warm hart toedragen, proberen goede inhoud te geven aan dit speciale the ma. Het logo voor het Internationele Jaar voor het Gezin is ontworpen door Catherine Litassy, een Zwitserse kun stenares. Het hart, dat door een tweede hart is omgeven, met daarboven een dak, symboliseert het gezin als plaats waar genegenheid en zorg voor anderen centraal staan. De open ruimte aan de rechterkant geeft aan dat het gezin ontvankelijk is door invloeden van buitenaf, maar te gelijkertijd geeft het ook de kwetsbaar heid van het gezin aan. Uw ’Zoekertjes’ kunt u uitsluitend tegen kontante betaling opgeven bij ons redaktie-adres: Oisterwijkseweg 43, Moergestel. Ook kunt u gebruik maken van onderstaande bon (gewoon stukje papier mag ook). Wilt u de bon duidelijk invullen? Achter elk woord een hokje openlaten; elke punt of komma is ook een hokje. Voor brieven onder nr. betaalt u f 2,50 extra. De opgave moet uiterlijk de zondagavond vóór plaatsing in ons bezit zijn. (Bon geld in envelop in de bus stoppen s.v.p.l) In deze, steeds terugkerende rubriek, waarin we mensen die actief zijn bin nen de parochie aan U voorstellen, is deze keer de keuze gevallen op de misdienaars en acolieten. nee, hier staat zij liefelijk afgebeeld als moeder, de armen beschermend om haar kind uitgebreid. Het ademt ge heel de geest van het Magnificat: ‘Mijn ziel prijst groot de Heer, Hij zag op de geringheid van Zijn dienstmaagd neer’. Zij staat daar, dienstbaar, bescher mend, de ogen gericht op haar Kind. Het is alsof zij zegt: ‘dit is Hij, ik mag voor Hem zorgen, want Hij is nog zo klein’. Het Kind Jezus staat er echter fier, wijst met Zijn linkerhand op Zijn H.Hart, met Zijn rechter hand wijst Hij naar Zijn moeder. In het kind zien we nu al de fierheid, die spreekt uit het evangelie van Lucas, waar hij verhaalt van de twaalfjarige Jezus, die, niet met Zijn ouders teruggereisd vanuit Jeru salem, zat temidden van de leraren in de tempel en hen ondervroeg en hen met grote schranderheid antwoordde. In deze zin kunnen we het armgebaar van Maria ook duiden als: ‘ga maar, volbreng de taak waartoe je gezonden bent’. Dit prachtige gepolychromeerde hou ten beeld van Maria met haar nog jon ge Zoon'Jezus, staat op een voor de mensen in het schip van de kerk niet zo goed zichtbare plaats, namelijk te gen de eerste pilaar van de linker zij beuk, in feite in de dwarsbeuk. In het archief van de parochie staat over dit beeld niets vermeld. Wel heeft pastoor Janssen ergens geschreven, dat hij indertijd de oude gipsen beelden uit de kerk voor ca. 50 gulden per beeld naar Afrika en naar een pastoor in Limburg had verkocht en had ver vangen door (houten gepolychromeer de) beelden, die (zo schreef hij) ‘pre cies in mijn kerk thuis horen’. Veel van de beelden die nu in de kerk staan kocht hij bij antiquair Heijnen in de Vughterstraat te ’s-Hertogenbosch. Of hij ook dit beeld daar heeft aange kocht is onduidelijk. Maar wie het dan ook waar heeft aangekocht, het was een goede keus. We hadden daarvoor een gesprek met twee dames die de gehele leiding met betrekking tot de misdienaars op zich genomen hebben, te weten: Mieke Rijnen, Pastoor van den Boogaard- straat 43, is gehuwd met Jan Rijnen, is geboren aan de Oirschotseweg en heeft haar hele leven in Moergestel gewoond. Tiny Op ’t Hoog-Oerlemans, Burge meester Maeijerstraat 22, weduwe van C. Op ’t Hoog. Zij is geboren bij de kerk waar nu St. Jansplein is en ook zij is haar hele leven Moergestel trouw ge bleven. Op de vraag hoe ze ertoe gekomen zijn om dit te gaan doen vertelden ze dat een van twee hiervoor benaderd werd toen Zr. Joke de pastorie en daarmee ook Moergestel ging verlaten. Ze zag er echter, mede met het oog op de voortgang tijdens vakanties e.d. te genop om het alleen te doen en daar om hebben ze besloten om het maar samen te doen. Ze doen het nu onge veer twee jaren en ze vinden zelf dat het nu prima loopt. De hele organisa tie houdt nogal wat in. Zo wordt om de twee maanden een schema gemaakt van wie wanneer moet dienen en dat is best een hele puzzel omdat met zoveel wensen rekening gehouden moet wor den. Zo stellen kinderen het op prijs om te mogen dienen als moeder of va der de lezing doet of in het koor zingt. Ook moet rekening gehouden wor den met de kinderen die bij de kin- demevendiensten betrokken zijn. Er zijn momenteel 21 misdienaars in de leeftijd van 8 tot 17 jaar, waarvan maar 3 jongens en de rest meisjes. Het aantal vinden ze wel voldoende maar het mocht wat beter verdeeld zijn. De lijsten worden telkens aan huis be zorgd bij de leden. Bij afmelding moet voor vervanging gezorgd worden en dat levert vooral in de vakantie best wel eens problemen op. Ook de oplei ding van nieuwe misdienaartjes nemen ze voor hun rekening. Een van twee speelt zelf voor pastoor en zo wordt al les enkele keren doorgenomen. De laatste repetitie voor ze werkelijk mo gen dienen is met misdienaarskleren aan en met echte wierook. Deze oefeningen zijn heel belangrijk omdat ze anders hun handjes nog wel eens zouden branden aan het wie rookvat. Vroeger mochten alleen jongens maar misdienaar zijn en hield de opleiding ook veel meer in als nu want toen moesten ze ook een aantal gebeden in het latijn van buiten kennen. Gemiddeld komen ze drie keer in de twee maanden aan de beurt. Ook dit was in het verleden anders omdat ze toen voor huwelijken, jubi- In de kerk van Moergestel staat meer dan één beeld van Maria. We kennen allen het beeld van Maria Van het Maria-altaar naast de ingang van de sa cristie. Ook het beeld van Maria dat elk jaar op 15 augustus wordt meege nomen naar de openluchtviering bij het kapelletje aan de Oisterwijkseweg is bekend. En tenslotte kent men ook het mozaiek van Maria, gemaakt door Jan Dijker, achter in de kerk, waar Maria is afgebeeld als Moeder van al tijddurende bijstand. Naam Straat t/m 10 regels f 7,50 t/m 6 regels f5,- Woonplaats Telefoon zijn. Zo staat in Duitsland b.v. het traditio nele gezin: vader, moeder en kind veel meer in de belangstelling en in België is het de Bond voor de Jonge en Gro te gezinnen die zich bezig houdt met het Jaar van het Gezin. En overal han teert men een eigen definitie van het begrip ’gezin’. Genoeg stof in ieder ge val voor aardige discussies. Uiteraard hebben de bisschoppen in ons land zich ook uitgesproken. Zij roepen op tot een versterking van het draagvlak voor het gezin in de Neder landse samenleving. ’Man en vrouw

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1994 | | pagina 9