I
BERICHTEN
fM
mi
Dfl 00
-J* J
’ZOEKERTJES’ SCHRIFTELIJK OPGEVEN!
BON
;m-
Ze
Moeder
Groei
Ons kerkgebouw
Maria, Moeder Gods
Individueel geloof
Jaar van het gezin
Snoeptrommeltje
Logo
Mensen uit de
parochie
Houten beelden
Mariabeeld
Bisschoppen
8
PAGINA 9
MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 11 ME11994
Mieke Rijnen-van Dijk
I.S.
TvE
SN
men
Ds. Okke Jager z.g.
uit
gen
>ten
jlin-
het
ode
en
ide
al
zige
ters
tulp
lese
’Armoede in Nederland is
mensonterend en
godgeklaagd’
De secretaris van de Raad
van kerken
’Alleen mensen met fantasie
hebben oog voor de
werkelijkheid’
Ds. Okke Jager z.g.
’God heeft geen bezwaar
tegen theologie, maar Hij wil
wel graag enkele
verrassingen achter de hand
houden’
Het beeld van Maria dat we vandaag
bekijken is echter minder bekend. Het
laat Maria zien als moeder van het
Kind Jezus. Hier staat Maria niet, ver
teerd door smart, hier staat zij ook niet
als koningin of als beeld van de Kerk,
inse
zijn
ver-
ver-
kker
het
ente
.000
jen
de
jrlo-
de
net-
en
Met
alle-
van
slie-
Cruis
nale
het
?l en
iren.
atse
irso-
n.
Uit onderzoek blijkt dat de wereldbe
volking in de periode 1990-1993 met
5,3% gegroeid is tot 5,58 miljard men
sen. De drie wereldgodsdiensten blij
ken echter nog sneller te groeien. De
islam nam met 8,5% toe en het hin
doeïsme met 6,5%.
De grootste religie, het christendom,
steeg met 6,3% tot 1,87 miljard. Een
derde van de wereldbevolking is chris
ten. 63% van het totaal aantal christe
nen is katholiek. Dat is in totaal zo’n
1 miljard mensen.
Het is weer mei, de maand van Maria,
de moeder van de Heer.
Aandacht daarom voor een van de Ma
riabeelden in de kerk.
Regelmatig kan men in de krant lezen
dat het kerkbezoek terugloopt; de ker
ken zitten niet meer zo vol. Ondanks
het feit dat geconstateerd wordt dat
met het afnemen van de kwantiteit de
kwaliteit toeneemt, met andere woor
den: dat degenen die overblijven dan
ook zeer gemotiveerd zijn. Toch
maakt men zich in de leiding van de
Kerk zorgen over de terugloop van het
kerkbezoek. Die terugloop komt voort
uit een toenemende individualisering:
men wil tegenwoordig zelf uitmaken
hoe men zijn leven wil inrichten en dus
ook hoe men om wil gaan met het
godsbeeld, het godsbesef en het per
soonlijk beleven daarvan. ‘Dat hoeft
niet zonodig in de kerk’ zegt men dan,
‘ik kan me tot God richten waar en
wanneer dan ook’. Vaak draait men
Redactie: Ton van Elsdingen
Sjef Nijtmans
Jo van Os
Julia van Rijsingen
Ireen Stieger
Peter Verheijen
De Verenigde Naties hebben 1994 tot
’Internationaal Jaar van het Gezin’ uit
geroepen. Dat het gezin een essentië
le rol speelt in de samenleving,
blijkt wel uit de omschrijving door de
VN, van een gezin als ’kleinste demo
cratie in het hart van de samenleving’.
Tijdens de Internationale dag voor de
vrede omschreef paus Johannes Paulus
II het gezin als ’oefenplaats en bouw
steen voor een vreedzame samenle
ving’.
Uit het bovenstaande blijkt wel dat ei
op een heel verschillende manier te
gen het ’gezin’ kan worden aangeke
ken. Dat de kerk een andere invulling
geeft dan de samenleving ligt wel
voor de hand. Die verschillen wor
den meteen ook al duidelijk als het
gaat om het begrip ’gezin’.
Ook per land kan het nogal verschillen
opleveren. Een speciaal voor dit doel
opgericht Nederlands comité van de
overheid kwam met de omschrijving:
’iedere leefeenheid waarin kinderen
worden verzorgd en/of opgevoed’.
Eenzijdige en geromantiseerde beeld
vorming van het traditionele kerngezin
wordt daarbij vermeden, evenals het
uitspreken van een voorkeur voor een
bepaald type gezinsvorm.
Een speciale opdracht die het comi
té meekreeg was om ook in het bui
tenland onze verscheidenheid aan
leefvormen uit te leggen. Mlet zo’n
lea en uitvaarten uit de school moch
ten om de mis te dienen maar door de
grote veranderingen die zich ook in het
onderwijs hebben voorgedaan waren
daar van de school uit ook steeds meer
bezwaren tegen. Bovendien zitten er
maar enkele meer op de lagere school,
dus die zijn vanuit scholen buiten
Moergestel toch al moeilijk in te
zetten.
Ze vinden dat de misdienaars best
wel gemotiveerd zijn en het graag
doen. Een misdienaar die bij het ge
sprek aanwezig was vertelde dat ze
het graag deed omdat ze dan niet zo
maar hoefde te zitten en te luisteren
in de kerk maar ook iets te doen had.
De dames zorgen er verder ook voor
dat de misdienaars bij hun verjaardag
een felicitatie met een cadeautje krij
gen. Het snoeptrommeltje van de
koster in de sacristie weten ze ook
goed te staan en daar vliegen ze na de
mis als een haas op af.
Naast de hiervoor besproken misdie
naars zijn er ook nog de acolieten
(grote misdienaars).
Mannen in de leeftijd tussen de 17 en
50 jaar die over het algemeen vroe
ger ook misdienaar zijn geweest en
zich nu nog steeds bij hoogfeestda
gen zoals Kerstmis, Pasen, Pinkste-
ren, Vormsel e.d. beschikbaar stellen
om altaardienaar te zijn.
Vaak zie je dat kinderen van deze aco
lieten ook weer misdienaar worden.
De dienstroosters voor deze acolieten
worden ook door de dames Op ’t
Hoog en Rijnen verzorgd.
Dan kennen we tot slot nog een groep
acolieten, bestaande uit 50 plussers.
Mensen die overdag tijd hebben en
zich beschikbaar willen stellen om be
hulpzaam te zijn bij diensten door de
week die overdag plaats vinden, zoals
begrafenissen en jubi
lea. Hierdoor is het ook mogelijk ge
worden dat de jongeren niet meer uit
de school geroepen hoeven te worden.
Ook hier krijgt een goed voorbeeld
weer goede navolging want een klein
kind van een van de oudere acolieten
is ook weer misdienaar. Met deze
acolieten hebben de dames geen be
moeienis. De diensten hiervoor wor
den afzonderlijk geregeld.
hiermee eufemistisch om de hete brei
heen en komt er van dat persoonlijk
beleven niet zo veel terecht. Het
‘recht’ om individueel te geloven mis
bruikt men dan om geheel niet meer te
geloven.
Maar betekent dit dat met het dalen
van het kerkbezoek ook de religiositeit
in dezelfde mate is afgenomen? Ik
dacht het niet, het wordt alleen anders
beleefd, vaak gericht op andere vor
men, maar in ieder geval veel individu
eler. Eén uiting daarvan zien we zeer
dichtbij: het Mariakapelletje op de
Oisterwijkseweg. Hoe vroeg of laat
men daaraan voorbijgaat, altijd bran
den er kaarsen. En toen enige tijd te
rug het kapelletje moedwillig door
brand werd verwoest, was de veront
waardiging groot. De verering en de
liefde tot Maria is de Brabander inge
bakken.
die in het kader van een gezin instaan
voor elkaar en voor de opvoeding van
kinderen, hebben recht op de steun
van de samenleving’, aldus de bis
schoppen. Zij omschrijven het gezin
als ’de ruimte waar mensen de waar
den en deugden samen beleven, inoe
fenen en overdragen’.
Ook onze parochie zal dit jaar op haar
manier extra aandacht geven aan het
gezin. Begin februari is er al een gro
te bijeenkomst geweest voor parochie-
medewerkers over ’spiritualiteit van
huwelijk en gezin’. Verder willen we
samen met anderen die het gezin een
warm hart toedragen, proberen goede
inhoud te geven aan dit speciale the
ma.
Het logo voor het
Internationele Jaar
voor het Gezin is
ontworpen door
Catherine Litassy,
een Zwitserse kun
stenares. Het hart,
dat door een tweede hart is omgeven,
met daarboven een dak, symboliseert
het gezin als plaats waar genegenheid
en zorg voor anderen centraal staan.
De open ruimte aan de rechterkant
geeft aan dat het gezin ontvankelijk is
door invloeden van buitenaf, maar te
gelijkertijd geeft het ook de kwetsbaar
heid van het gezin aan.
Uw ’Zoekertjes’ kunt u uitsluitend tegen kontante betaling
opgeven bij ons redaktie-adres:
Oisterwijkseweg 43, Moergestel.
Ook kunt u gebruik maken van onderstaande bon (gewoon
stukje papier mag ook). Wilt u de bon duidelijk invullen?
Achter elk woord een hokje openlaten; elke punt of komma
is ook een hokje.
Voor brieven onder nr. betaalt u f 2,50 extra.
De opgave moet uiterlijk de zondagavond vóór plaatsing in
ons bezit zijn.
(Bon geld in envelop in de bus stoppen s.v.p.l)
In deze, steeds terugkerende rubriek,
waarin we mensen die actief zijn bin
nen de parochie aan U voorstellen, is
deze keer de keuze gevallen op de
misdienaars en acolieten.
nee, hier staat zij liefelijk afgebeeld als
moeder, de armen beschermend om
haar kind uitgebreid. Het ademt ge
heel de geest van het Magnificat: ‘Mijn
ziel prijst groot de Heer, Hij zag op de
geringheid van Zijn dienstmaagd
neer’.
Zij staat daar, dienstbaar, bescher
mend, de ogen gericht op haar Kind.
Het is alsof zij zegt: ‘dit is Hij, ik mag
voor Hem zorgen, want Hij is nog zo
klein’.
Het Kind Jezus staat er echter fier,
wijst met Zijn linkerhand op Zijn
H.Hart, met Zijn rechter hand wijst
Hij naar Zijn moeder. In het kind zien
we nu al de fierheid, die spreekt uit het
evangelie van Lucas, waar hij verhaalt
van de twaalfjarige Jezus, die, niet met
Zijn ouders teruggereisd vanuit Jeru
salem, zat temidden van de leraren in
de tempel en hen ondervroeg en hen
met grote schranderheid antwoordde.
In deze zin kunnen we het armgebaar
van Maria ook duiden als: ‘ga maar,
volbreng de taak waartoe je gezonden
bent’.
Dit prachtige gepolychromeerde hou
ten beeld van Maria met haar nog jon
ge Zoon'Jezus, staat op een voor de
mensen in het schip van de kerk niet
zo goed zichtbare plaats, namelijk te
gen de eerste pilaar van de linker zij
beuk, in feite in de dwarsbeuk.
In het archief van de parochie staat
over dit beeld niets vermeld. Wel heeft
pastoor Janssen ergens geschreven, dat
hij indertijd de oude gipsen beelden
uit de kerk voor ca. 50 gulden per
beeld naar Afrika en naar een pastoor
in Limburg had verkocht en had ver
vangen door (houten gepolychromeer
de) beelden, die (zo schreef hij) ‘pre
cies in mijn kerk thuis horen’.
Veel van de beelden die nu in de kerk
staan kocht hij bij antiquair Heijnen in
de Vughterstraat te ’s-Hertogenbosch.
Of hij ook dit beeld daar heeft aange
kocht is onduidelijk. Maar wie het dan
ook waar heeft aangekocht, het was
een goede keus.
We hadden daarvoor een gesprek met
twee dames die de gehele leiding met
betrekking tot de misdienaars op zich
genomen hebben, te weten: Mieke
Rijnen, Pastoor van den Boogaard-
straat 43, is gehuwd met Jan Rijnen, is
geboren aan de Oirschotseweg en heeft
haar hele leven in Moergestel
gewoond.
Tiny Op ’t Hoog-Oerlemans, Burge
meester Maeijerstraat 22, weduwe van
C. Op ’t Hoog. Zij is geboren bij de
kerk waar nu St. Jansplein is en ook zij
is haar hele leven Moergestel trouw ge
bleven.
Op de vraag hoe ze ertoe gekomen
zijn om dit te gaan doen vertelden ze
dat een van twee hiervoor benaderd
werd toen Zr. Joke de pastorie en
daarmee ook Moergestel ging
verlaten.
Ze zag er echter, mede met het oog op
de voortgang tijdens vakanties e.d. te
genop om het alleen te doen en daar
om hebben ze besloten om het maar
samen te doen. Ze doen het nu onge
veer twee jaren en ze vinden zelf dat
het nu prima loopt. De hele organisa
tie houdt nogal wat in. Zo wordt om
de twee maanden een schema gemaakt
van wie wanneer moet dienen en dat is
best een hele puzzel omdat met zoveel
wensen rekening gehouden moet wor
den. Zo stellen kinderen het op prijs
om te mogen dienen als moeder of va
der de lezing doet of in het koor zingt.
Ook moet rekening gehouden wor
den met de kinderen die bij de kin-
demevendiensten betrokken zijn. Er
zijn momenteel 21 misdienaars in de
leeftijd van 8 tot 17 jaar, waarvan
maar 3 jongens en de rest meisjes.
Het aantal vinden ze wel voldoende
maar het mocht wat beter verdeeld
zijn.
De lijsten worden telkens aan huis be
zorgd bij de leden. Bij afmelding moet
voor vervanging gezorgd worden en
dat levert vooral in de vakantie best
wel eens problemen op. Ook de oplei
ding van nieuwe misdienaartjes nemen
ze voor hun rekening. Een van twee
speelt zelf voor pastoor en zo wordt al
les enkele keren doorgenomen. De
laatste repetitie voor ze werkelijk mo
gen dienen is met misdienaarskleren
aan en met echte wierook.
Deze oefeningen zijn heel belangrijk
omdat ze anders hun handjes nog wel
eens zouden branden aan het wie
rookvat.
Vroeger mochten alleen jongens
maar misdienaar zijn en hield de
opleiding ook veel meer in als nu
want toen moesten ze ook een aantal
gebeden in het latijn van buiten
kennen.
Gemiddeld komen ze drie keer in de
twee maanden aan de beurt.
Ook dit was in het verleden anders
omdat ze toen voor huwelijken, jubi-
In de kerk van Moergestel staat meer
dan één beeld van Maria. We kennen
allen het beeld van Maria Van het
Maria-altaar naast de ingang van de sa
cristie. Ook het beeld van Maria dat
elk jaar op 15 augustus wordt meege
nomen naar de openluchtviering bij
het kapelletje aan de Oisterwijkseweg
is bekend. En tenslotte kent men ook
het mozaiek van Maria, gemaakt door
Jan Dijker, achter in de kerk, waar
Maria is afgebeeld als Moeder van al
tijddurende bijstand.
Naam
Straat
t/m
10 regels
f 7,50
t/m
6 regels
f5,-
Woonplaats
Telefoon
zijn.
Zo staat in Duitsland b.v. het traditio
nele gezin: vader, moeder en kind veel
meer in de belangstelling en in België
is het de Bond voor de Jonge en Gro
te gezinnen die zich bezig houdt met
het Jaar van het Gezin. En overal han
teert men een eigen definitie van het
begrip ’gezin’. Genoeg stof in ieder ge
val voor aardige discussies.
Uiteraard hebben de bisschoppen in
ons land zich ook uitgesproken. Zij
roepen op tot een versterking van het
draagvlak voor het gezin in de Neder
landse samenleving. ’Man en vrouw