Hakendover: oerbrabantse bedevaart met zeer rijke traditie I I 8 Interessante ontmoetingen (10) Ja Van heinde en verre stromen jaarlijks duizenden pelgrims naar Haken dover, een beroemd Brabants dorpje, dicht bij Tienen in België gelegen. Zo begint de interessante geschiedenis, uitgegeven ter gelegenheid van het 1300-jarig bestaan van het ’Genadeoord Hakendover’. Op het gebied van bedevaarten heeft zowel Belgisch als Nederlands Bra bant een zeer rijke historie. Het ’Dertien maal’ y Voor de 65e keer... Twaalf werklieden Terug naar Hakendover PAGINA 6 MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 6 APRIL 1994 'M Bekende voorbeelden in België zijn: Scherpen heuvel, met de Maria-bedevaart; het pelgrims- dorp Hoogstraten, gelegen ten zuiden van Bre da met z’n schitterende kerk waar de Heilige Bloeddoeken worden vereerd, en met een beken de klank voor Moergestel: het plaatsje Meldert in de buurt van Hoegaarden met de beroemde brouwerij. In Meldert wordt de H. Ermelindus vereerd. In vroeger jaren werd tijdens een processie in Moergestel altijd een vaandel ter ere van deze heilige meegevoerd. Ook de toenmalige Coöp. Zuivelfabriek aan de Postelstraat was naar deze heilige genoemd. In onze provincie zijn ook vele bedevaartsoorden. Zo zijn Ommel, Handel, Meerveldhoven, Oir- schot en Den Bosch echte Maria-pelgrimsoorden. Allerlei andere heiligen worden nog in vele ande re plaatsen vereerd. Dit vrome gebruik bestond hieruit: Om 12.00 uur in de nacht van 16 op 17 januari komen er veel pelgrims in de kerk. De pastoor van Haken dover hield dan een korte toespraak in het Ne derlands en in het Frans en daarna gaf hij de ze gen met de monstrans. De bedevaartgangers gingen dan biddend op weg naar Grimde, waar een prachtige kapel ter ere van O.L. Vrouw ten Steen staat. N V( d( d( M H V di lil ze P’ m m as T ki nt lij vi N. N m st k< Graard Ketelaars werd bij gelegenheid van zijn 60e bezoek aan Hakendover onderscheiden door Mgr. Ernst, bisschop van Breda. van de kerk zou aanwijzen. De gebeden werden verhoord en de ’Heer’ stuur de een engel die zei: ’Maagden, God heeft uw ge bed verhoord; sta op en volg Mij; Ik zal u de plaats aanduiden die God behaagt, waar gij uw kerk kunt bouwen’. Grimde is een klein gehucht, ongeveer 2.5 km. van Hakendover vandaan. In de buurt van die kapel zouden de drie maagden begraven liggen. De pelgrims maakten dan 13 maal de tocht van de kerk van Hakendover naar Grimde. Telkens als ze bij een van de godshuizen aankwamen werd er knielend een kort gebed gezegd. Dat was vaak geen sinecure, want de wegen zijn er slecht en het is midden in de winter: bar koud dus en dikwijls gepaard gaand met ijs, sneeuw of regen. Deze dertien ’ommegangen’ slaan na tuurlijk terug op die dertiende werkman, die volgens de legende, de Goddelijke Zaligmaker zelf zou zijn geweest. Slechts enkelen herhalen vandaag de dag nog jaarlijks dit gebruik. De grote dag voor Hakendover is echter Twee de Paasdag, doch voor vele pelgrims begint de bedevaart naar Hakendover reeds op Eerste Paasdag. Zo hebben jarenlang tientallen Moergestelnaren deze tocht gemaakt... Volgens Graard Ketelaars van de Oirschotse- weg (bijna 80 jaar...) waren het er in de vijfti ger jaren soms wel 30. De Moergestelse bede vaart naar Hakendover heeft volgens hem een lange traditie. Wijlen Comelis Roozen, de mo lenaar, maakte deze tocht al voordat de Til- burgse processie bestond. Hij ging toen al met de Bredase processie mee. Andere Moergestelnaren die vroeger al samen met Cornelis Roozen gingen waren Simon Mul ders en Toon Vriens. De Tilburgse bedevaart bestaat dit jaar 90 jaar: Graard Ketelaars ging dit jaar voor de 65 keer mee. Volgens Graard vertrekken ze op Eerste Paasdag reeds per bus van Tilburg naar het genadeoord, waar ze dan om ca. 12.00 uur aankomen. Het logeeradres is de bekende familie Rogge, waar slaapgelegenheid voor de komende nacht besproken wordt. De boerenfamilie Rogge heeft voor deze paasbedevaart een grote tent geplaatst waar men bier en andere dranken kan kopen. Er wordt primitief geslapen; vroeger deed men dat op een strozak, tegenwoordig zijn het meer normale matrassen. Men ken echter niet in een bed slapen, maar zo ergens op de grond. Volgens Graard is het wel eens voorgekomen dat er wel 120 mensen op alle mogelijke plaatsen lagen te ronken: in de keuken, in de kamer, op de zolder, enz. Tenslotte ze de engel tegen de vrouwen: ’Laat hier een kerk bouwen en zet niet meer dan twaalf werklieden aan het werk. God zelf zal de dertien de zijn’. Toen hij dit gezegd had, verdween de bovennatuurlijke geest. De drie vrouwen waren met dit bijzonder teken van God zeer gelukkig. Zij kozen de twaalf bes te werklieden die er voor het bouwen van de kerk te vinden waren. Zolang het bouwen van de kerk duurde, werden er op het werk dagelijks dertien arbeiders geteld, doch bij de maaltijden en de uitbetalingen waren er steeds maar twaalf. (Een Belgische pelgrim zei onlangs: ’Tegenwoordig komt het wel voor dat er maar ’n stuk of tien werken, maar dat er twin tig komen beuren. De tijden zijn veranderd’). Deze twaalf mensen wisten niet en konden ook niet achterhalen wie er dan eigenlijk ontbrak, want het leek hen dat zij allen steeds aanwezig waren. ’Wanneer nu eindelijk de kerk op bovenstaan de manier is gebouwd geworden, werd zij door God’s Zegen op de volgende manier gewijd: Iedere zondaar of zondares die deze plaats be zoekt en een oprecht berouw heeft en een goe de biecht spreekt, zal naar ziel ën lichaam een zaligheid verkrijgen. Later kwamen twee bis schoppen die vurig verlangden om de kerk naar het gebruik van de Christenen te wijden. De een begon het water te wijden, maar door een goddelijke straf verloor hij het gezichtsvermo gen en de andere bisschop pakte de wijwater kwast en werd direct verlamd. De twee kerkvoogden dachten lang na en zij er kenden dat zij door God’s hand waren geslagen. Zij vroegen de Heer om vergiffenis. God was barmhartig; Hij verhoorde hun gebed en gaf de twee bisschoppen hun gezondheid terug. Sindsdien zijn vele mirakelen gebeurd, doch het zijn er veel te veel om die allen te vermelden’. Dit is in grote lijnen de geschiedenis van de stich ting van de Hakendoverse kerk. Het is een gro ve vertaling van een geschrift, dat nu nog in de kerk van de Goddelijke zaligmaker te Hakendo ver te zien is: ’Gedaan in het jaar 1432, de 24e september’. (Het hele stuk is in het latijn ge schreven en opgetekend door drie inwoners van Hakendover. De tekst is in het Nederlands ver taald door: S en G Callebout in ’Brabants Folklo re’ 1964, pag. 3-52). De geschiedenis van dit dorp vertellen is niet een voudig; het is een erg lang verhaal. Volgens de legende werd in het jaar 690 reeds de eerste kerk gebouwd. De stichting van deze kerk vond op buitengewone en wonderbare wijze plaats, hetgeen blijkt uit een door 3 kerkmeesters in 1432 opgeschreven verhaal. Dit geschiedkundig verhaal werd naar Rome op gestuurd en na een lang en nauwkeurig onder zoek door de toenmalige paus Julius II op 10 no vember 1508 goedgekeurd. De inhoud van dit door de paus goedgekeurde verhaal bevat in grote lijnen het volgende. Omstreeks 690 leefden er in de omgeving van Hakendover drie godvruchtige adellijke maag den. Deze drie vrouwen wilden op hun kosten doch met goddelijke inspraak ter ere van de Za ligmaker en tot zaligheid van alle gelovigen een kerk laten bouwen. Het grote probleem was echter, waar die kerk dan gebouwd zou moeten worden. In opdracht van de drie maagden is er diverse keren aan de bouw begonnen, doch wat overdag door de wer klieden gebouwd was, werd de nacht daaropvol gend weer door engelen afgebroken. Toen de drie vrouwen zagen dat het ondernomen werk niet afgemaakt kon worden, werden ze zeer bedroefd. De adellijke dames dachten dat het kwam omdat ze zondaressen zouden zijn. Zij hebben toen tot de ’Almachtige’ gebeden en hoopten, dat hun zonden vergeven zouden wor den en dat God de goede plaats voor het bouwen - Dit keer in de serie ’Interessante Ontmoe tingen’ een geheel ander verhaal van Ge rard Knijpers. Telkenjare trekt hij met en kele andere Moergestelnaren op Tweede Paasdag ter beevaart naar Hakendover. Over het waarom van Hakendover en waaruit de bedevaart precies bestaat gaat het hierbijgaande verhaal. De foto van de heren Hofhuizen, Ketelaars en Jonkers kwam van de hand van onze fotograaf Chris van den Bijgaart. De andere foto’s komen uit het privé-archief van de hoofd personen en de auteur. De logieskosten zijn altijd hetzelfde gebleven: 100 frank per nacht. Ook de koffie kost er te genwoordig nog steeds 20 frank en men kan er zo veel drinken als men wil. Er heerst een gezellige sfeer; de mensen die er komen hebben over het algemeen een agrari sche achtergrond. Ik zou bijna zeggen: Bra- bantser kan het niet! "Sss Het beeld van de Goddelijke Zaligmaker. Dit gebeurde op de 13e dag na Driekoningen. Het had hard gevroren en gesneeuwd. Als de maagden de plek naderden die was aangewezen en waar de kerk nu nog staat, zagen zij de God delijke tekenen en mirakels. Rondom heel de oppervlakte waarop de tegenwoordige kerk staat, zagen zij een zijden draad. Binnen die draad stonden vele prachtige, met overvloedi ge dauw verfriste, bloeiende planten, en op de plaats waar nu het hoofdaltaar staat, stond en bloeiende hagedoom (meidoorn); groen en vol bloemekens. Allerlei vogels zongen het hoogste Red en een van die vogels droeg in zijn rechterpootje een papier waarop stond: ’Dit is de door God uitverkoren plek’. h

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1994 | | pagina 6