I i I s T4 >k markant ©4E) brabant Vit het gemeentehuis 7 5 B 1 Milieu en gezondheid Convenant Karakteristiek bereikbaarheidsplan Financiën en fasering Breed draagvlak Spreekuur wethouders I 'J Effecten S.V. Roef! Korfbal /Ti Korfbal: voel je thuis in je sport! TAFELTENNIS oirschot Inleiding <7^ MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 9 FEBRUAR11994 PAGINA 12 prik van werken gezond bestaan samen n, L' bereikbaarheidsplan ©M I geen '-Si 1-9 7-3 1-9 De integrale aanpak -terugdringen automobili teit, verbeteren verkeersveiligheid, stimulering fiets en OV,- heeft in een landelijk gebied nog niet eerder plaatsgevonden. Het voorbeeldpro- ject "Bereikbaarheidsplan Oirschot, Oisterwijk, Moergestel" moet de noodzakelijke kennis en ervaring opleveren voor een integrale aanpak. De uitwerking van het integrale verkeers- en vervoerbeleid heeft op de eerste plaats gestalte gekregen door het instellen van vervoerregio’s rondom de vier grote steden in Noord-Brabant. Echter ook gebieden met intensieve recreatie en toerisme alsmede gebieden met natuur- en land schappelijke kwaliteiten staan in Noord-Brabant onder een grote druk van de auto. Het beperken van vermijdbaar toeristisch-recreatief verkeer middels een integrale aanpak is een tweede be langrijke pijler van beleid. I Specifieke maatregelen: In het plan is een groot aantal mogelijke ver- beteringen opgenomen, om te komen tot een evenwichtige bereikbaarheid en toegankelijk heid, waarbij het karakter als "park” beter tot zijn recht komt. De specifieke maatregelen zijn in een tekening aangegeven op de achterzijde van deze samenvatting. jaren te verstikken door toeristisch-recreatief verkeer. Het opgestelde bereikbaarheidsplan bevat een vijftigtal onderling samenhangende maatregelen, gericht op voornoemde doelstellingen. In het plan is een onderverdeling gemaakt in specifieke en algemene maatregelen. Voor de auto komt het in grote lijnen neer op: - wijziging van het karakter van wegen of weg- vakken (snelheidsremmers, afsluiten wegen); - wijzigen van de parkeergelegenheden (ophef fen, verplaatsen); - wijziging van de aantrekkingskracht voor In de toekomst kan het nodig zijn om ze nader uit te werken om de gestelde doelen te bereiken; in veel gevallen is het belangrijk om particuliere initiatieven op dit gebied aan te moedigen, door: De kosten worden in de eerste plaats gedragen door de gemeenten Oirschot, Oisterwijk, Moer gestel (circa 30%) en de provincie Noord-Bra bant (circa 40%). De overige 30% zal worden bijgedragen door de regionale directie van de Rijkswaterstaat Noord-Brabant. Bij de opstelling van het plan werd nog uitgegaan van een rijks- bijdrage van circa 60%. De provincie en de gemeenten zullen derhalve een grotere financiële inspanning moeten leveren om het totale plan te kunnen uitvoeren. Voor het vastleggen van o.a. de financiële af spraken is gekozen voor een bestuurlijk conve nant. In dit convenant zijn afspraken neergelegd over de financiële verplichtingen tussen de gemeenten en de provincie, de fasering van de projecten en over het uit te voeren evaluatieon derzoek. Het convenant zal naar verwachting in de eerste helft van 1994 worden ondertekend. Een aantal onderdelen van het plan is reeds uitgevoerd. Het "grote werk" zal worden ver richt in de periode 1994-1996, gevolgd door een evaluatieonderzoek - een bonus te verstrekken bij verzegeling van de auto na aankomst tot het moment van vertrek; - een flexibel fietsinleversysteem in te voeren; - een gebruiksaanwijzing voor het gebied te geven door informatie- en promotiecampagne; - het starten/verbeteren van bezorgdiensten (bagage, boodschappen, maaltijden); - het verstrekken van informatie over het ge bied en een reisadvies bij boeking of verblijf. auto’s (opheffen toeristische route, combine- ren/concentreren van auto-aantrekkende be stemmingen). i In het licht van het bovenstaande is in 1990 het Bereikbaarheidsplan Oirschot, Oisterwijk, Moer gestel ontstaan. Het betreft het landelijk-recrea- tief gebied tussen de kernen Spoordonk(Oir- schot)-Oisterwijk-Moergestel. Het bossen-, heide- en vennengebied tussen de drie gemeen ten vormt een ideale omgeving om als "proef tuin" te fungeren. Het gebied dreigt de laatste 1- 4 2- 1 6-4 8-8 13-1 Het hele plan omvat circa 40 maatregelen die een specifiek, locatiegebonden karakter hebben en circa 10 algemene maatregelen. De kosten van deze maatregelen werden medio 1990 ge raamd op circa 12 miljoen gulden. Inmiddels heeft verdere uitwerking plaatsgevonden van de maatregelen. De raming van de kosten is bijge steld als gevolg van inflatie en hogere uitvoe ringskosten tot een bedrag van circa 15 mil joen gulden. In de vooroverleg-fase is het plan besproken met de direct betrokkenen, de gemeenten Oirschot, Moergestel, Oisterwijk, het Samenwerkingsver band Midden-Brabant en met andere instanties, zoals Brabants Landschap, Natuurmonumenten, Rijkspolitie en Ruilverkavelingscommissies. Het resultaat van de besprekingen is een algeme ne instemming met het streven naar een bereik baarheidsplan Oirschot, Oisterwijk, Moergestel. De plannen en de resultaten van het bereikbaar heidsplan voor deze regio zijn inmiddels over genomen in plannen van de vervoerregio Til burg. In verband met Carnaval komt het wethouders- spreekuur van a.s. maandag 14 februari te ver vallen. Het spreekuur van de burgemeester vindt steeds plaats na telefonische afspraak. cA 0» i V v I V 2 n d d Doel van het plan is de automobiliteit in het gebied te bevriezen op het huidige niveau door het uitvoeren van een pakket van push- en pull- maatregelen, dat erop is gericht: - kwetsbare natuurgebieden in de regio ontoe gankelijk te maken voor autoverkeer; - verblijfsrecreanten en bewoners in het gebied te stimuleren gebruik te maken van alternatie ve vervoerwijzen als de fiets en het openbaar vervoer, zowel voor recreatieve verplaatsin gen binnen het gebied als naar buiten het gebied (attractie-parken); - dagrecreanten te stimuleren het gebied anders dan met de auto te bezoeken; - dagrecreanten die toch per auto het gebied willen bezoeken zoveel mogelijk op te vangen aan de randen van het gebied; - het aantal fietsverhuurpunten en fietspaden uit te breiden. In 19^2 is een aanvullende studie verricht naar de te verwachten effecten van het totale pakket van maatregelen. Uit de studie blijkt dat de groei van de automobiliteit met circa 27% kan worden teruggedrongen. Dit komt neer op een besparing van circa 20.000 autokilometers per etmaal in het gebied tussen de drie gemeenten. Voor de fiets is de meeste effectieve maatregel het aanleggen van een regionaal net van (vrijlig- gende) fietspaden. Tevens kan de fiets profiteren van maatregelen om de auto te weren. Daarnaast zal het aantal fietsverhuurpunten worden uitge breid. Voor het openbaar vervoer is de meest effectie ve maatregel het ontwikkelen van een alternatief vervoersysteem. Als alternatief systeem is in middels het recreatie-taxi project gestart. Het is evident dat het terugdringen van de auto mobiliteit en het stimuleren van andere ver voerwijzen een positieve uitwerking zal hebben op de natuurlijke omgeving, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Algemene maatregelen: Naast locatiegebonden maatregelen is er een groot aantal algemene maatregelen die kunnen helpen de bereikbaarheid en toegankelijkheid selectief te beïnvloeden. Uitslagen: Asp. A: DSV - Roef! Asp. B: Roef! 2 - DDW 2.. Jun.: Winty - Roef! Sen. 1: DSV - Roef! Sen. 2: Boskant 5 - Roef! 2 Het komende weekend zijn alle teams vrij. We gaan gezellig carnaval vieren. Het weekend van 19 en 20 februari gaon we weer gewoon deur, want ge wit: we gaon d’r veur! De tweede helft ging het aanvankelijk weer een stukje beter. Roef! kreeg weer uitzicht op de winst. Iedereen (nou ja, bijna iedereen) geloofde er weer in. De stand werd weer gelijk getrokken. Jammer dat niet iedereen deze inzet tot het ein de van de wedstrijd kon vasthouden. Onnodig werd de wedstrijd met nog maar vijf minuten te spelen alsnog uit handen gegeven. Jammer en erg vervelend voor de speelsters welke zich wel vol ledig hebben gegeven. Zaterdag 19 februari krij gen de dames een nieuwe kans in een wedstrijd tegen DDW. Ongetwijfeld zullen ze dan gebrand zijn op een revanche voor het toch wel matige spel van afgelopen zaterdag... Wedstrijdverslag Junioren. De drie voorgaande wedstrijden waren in winst omgezet dus zou het vandaag ook wel lukken. Gezien het spel van Winty zou dat eigenlijk ook moeten. Maar helaas, niet iedereen was in het be gin van de wedstrijd bij de les. Winty had geko zen voor een wel heel erg sterk aanvalsvak. De dames van Roef! hadden hier geen antwoord op. De verdediging van Winty was wat minder sterk maar de aanval van Roef! kon hier niet van pro fiteren. Er was veel (vaak onnodig) balverlies. Het was een wonder dat de ’schade’ bij de rust beperkt was gebleven tot een doelpunt. In de rust weer het bekende gemopper op de scheidsrech ter. Maar hadden de dames vandaag wel een re den om te mopperen? Het optreden van de scheids was misschien wel niet super maar het spel van de dames zelf was ook behoorlijk onder de maat. En dat kregen ze dan tijdens de rust ook te horen. Bij een relatie tussen milieu en gezondheid den ken wij direct aan rampen en aan gif in de grond. Van dat woord ’gif alleen al word je ziek. De ramp in Tsjemobyl herinneren we ons nog als de dag van gisteren. In Lekkerkerk zat echter veel minder benzeen in de grond dan men eerst dacht. Er was toen eigenlijk geen sprake meer van een gezondheidsprobleem. Wel van een milieu probleem en dat heeft men dan ook opgelost. We worden niet van alle verontreinigingen ziek. Je moet er direct mee in contact komen en de ver ontreiniging moet zo groot zijn dat een mens er ook ziek van kan worden. Wij kunnen via verschillende wegen, het water, de bodem, de lucht en de voeding door een ver ontreiniging belast worden. Afhankelijk van hoe wij ons bijvoorbeeld op het werk gedragen, hoe we met onze hobby’s omgaan, hoe we wo nen en wat we eten, kan deze belasting van mens tot mens zeer grote verschillen vertonen. Een rokende werknemer van een fabriek die or ganische oplosmiddelen verwerkt en die ’s avonds voor zijn plezier knutselpakketten in el kaar lijmt, krijg veel meer schadelijke stoffen binnen dan zijn collega die niet rookt en als hobby lezen heeft. We vergeten weleens dat we klachten kunnen krijgen van het binnenmilieu van onze woning. In het verleden zijn er veel problemen geweest met spaanplaten, die met formaldehyde waren verlijmd. Bewoners van huizen waarin die platen waren gebruikt kregen veel last van prikkelende ogen en kriebel in de keel. In veel huizen zitten nog geisers in de keuken zonder een afvoer naar buiten. Bijna iedereen kookt op gas. Ook kan een slecht werkende allesbrander in de woonkamer een andere bron zijn van schadelijke stikstofdi oxide en koolstofmonoxide. De w.c.-blokjes en motteballen zijn helemaal uit den boze. Het is hier niet de plaats om over de gevolgen van ro ken op de gezondheid te spreken; het is bekend GOOI EEN GOED MILIEU NIET WEG dat in tabaksrook zeer veel schadelijke stoffen zit ten. Vocht is een ander probleem in veel huizen. Door een te hoge vochtigheidsgraad van de lucht kunnen schimmels beter groeien. Ook huisstof mijten hebben baat bij een hoge vochtigheid. Personen die daar gevoelig voor zijn kunnen al lergische klachten krijgen van hun luchtwegen, darmen, neus, ogen en huis. Huizen, maar ook fabrieken, moeten goed geven tileerd worden. En dan bedoelen we niet, dat er zo nu en dan eens een raampje open gezet wordt, nee er moet in iedere ruimte, waar mensen aan wezig zijn, een voortdurende verversing van de hele ruimte plaatsvinden. In moderne huizen wordt de lucht afgezogen. Daardoor moeten we ook voor voldoende aan voer van lucht zorgen, en niet de schuifjes in de raamkozijnen dicht doen, omdat het anders zo tocht. Wanneer we binnens huis gaan verven of schilderen en daarmee ge bruik maken van oplosmiddelen moet er nog veel beter geventileerd worden. Met een beetje meer aandacht voor het milieu waar we toch het langst van ons leven in verblij ven, ons huis en onze werkplek, kunnen we zelf de grootste steen bijdragen aan onze eigen ge zondheid. Daarnaast blijft het natuurlijk zaak om de tips die de overheid geeft in verschillende spotjes op t.v. en andere milieu-adviezen die we kennen ter har te te nemen. Bijvoorbeeld glasbak gebruiken, milieu- onvriendelijke stoffen afvoeren via de mi- lieubox, goed omgaan met energiegebruik enzo voorts. Pij Moergestel 1 had dit maal wel een zeer sterke te genstander, Tios 2. Zelfs onze sterkste man kon geen greep krijgen op het spel. Het werd dan ook een nederlaag zoals er nog nooit eerder een was voorgekomen. Er werd slechts een punt behaald, door het winnen van het dubbel spel. De uitslag doet vermoeden dat Moergestel door de tegen stander van de tafel werd geveegd, maar dat was toch niet zo. Van de 10 partijen werden er 5 pas in de derde game beslist. Piet Habraken, Ron van Hees en Herman Reinders moesten genoegen nemen met 0 punten. Het tweede team deed het heel wat beter. De eer ste 4 partijen gingen aardig gelijk op 2-2. Daar na stoomde Moergestel door, 3 overwinningen na elkaar. De achtste partij was nog een overwin ning voor de tegenstander, maar daarna gaf Moergestel geen punt meer af. Martin Coolen en Arie Vogels wonnen ieder 3 partijen en Wil Steenbakker won 1 maal. Het derde team nam een voorbeeld aan team 1 door ook met 1-9 te verliezen. De tegenstander, Smash 2, was te sterk. Maar ook hier werden 4 partijen pas in de derde game beslist. Moergestel weerde zich dapper. Alleen Jos Essing wist 1 par tij te winnen. Bart de Cort en Theo Sprengers konden met lege handen huiswaarts keren. Uitslagen: Moergestel 1- Tios 2 Moergestel 2 - Tios 9 Moergestel 3 - Smash 2 Programma: Deze week speelt alleen het 2e team een wedstrijd tegen SBM 5. Op 17 februari speelt het 3e team tegen Blue Star 2 en het 1ste team speelt op 18 fe bruari tegen Slagzin 1. Op maandag 14 februari aanstaande is er g**- training in verband met carnaval. Wilt u inlich tingen over tafeltennis, bel dan 3365. oisterwijk bereikbaarheidsplan moergestel In de rijksnota Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVVII) en de provinciale nota Kruispunt van Wegen (KvW) is het beleid gefor muleerd om het autogebruik af te remmen. Dit kan onder meer door het stimuleren van minder milieubelastende vervoerwijzen. Dit leidt er tevens toe, dat een bijdrage wordt geleverd aan de wens om te komen tot een verminderde milieu-belasting door uitstoot van schadelijke stoffen. Naast reductie van het autogebruik is ook bevordering van de verkeersveiligheid een hoofddoelstelling van het beleid. de week ZET ÉM OF JONGENS HET CONDOOM samen werken aan een gezond bestaan aan een

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1994 | | pagina 12