I
i
I
s
T4
>k
markant ©4E) brabant
Vit het gemeentehuis
7
5
B
1
Milieu en gezondheid
Convenant
Karakteristiek bereikbaarheidsplan
Financiën en fasering
Breed draagvlak
Spreekuur wethouders
I
'J
Effecten
S.V. Roef!
Korfbal
/Ti
Korfbal: voel je thuis in je sport!
TAFELTENNIS
oirschot
Inleiding
<7^
MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 9 FEBRUAR11994
PAGINA 12
prik van
werken
gezond bestaan
samen
n,
L'
bereikbaarheidsplan
©M
I
geen
'-Si
1-9
7-3
1-9
De integrale aanpak -terugdringen automobili
teit, verbeteren verkeersveiligheid, stimulering
fiets en OV,- heeft in een landelijk gebied nog
niet eerder plaatsgevonden. Het voorbeeldpro-
ject "Bereikbaarheidsplan Oirschot, Oisterwijk,
Moergestel" moet de noodzakelijke kennis en
ervaring opleveren voor een integrale aanpak.
De uitwerking van het integrale verkeers- en
vervoerbeleid heeft op de eerste plaats gestalte
gekregen door het instellen van vervoerregio’s
rondom de vier grote steden in Noord-Brabant.
Echter ook gebieden met intensieve recreatie en
toerisme alsmede gebieden met natuur- en land
schappelijke kwaliteiten staan in Noord-Brabant
onder een grote druk van de auto. Het beperken
van vermijdbaar toeristisch-recreatief verkeer
middels een integrale aanpak is een tweede be
langrijke pijler van beleid.
I
Specifieke maatregelen:
In het plan is een groot aantal mogelijke ver-
beteringen opgenomen, om te komen tot een
evenwichtige bereikbaarheid en toegankelijk
heid, waarbij het karakter als "park” beter tot
zijn recht komt. De specifieke maatregelen zijn
in een tekening aangegeven op de achterzijde
van deze samenvatting.
jaren te verstikken door toeristisch-recreatief
verkeer.
Het opgestelde bereikbaarheidsplan bevat een
vijftigtal onderling samenhangende maatregelen,
gericht op voornoemde doelstellingen. In het
plan is een onderverdeling gemaakt in specifieke
en algemene maatregelen.
Voor de auto komt het in grote lijnen neer op:
- wijziging van het karakter van wegen of weg-
vakken (snelheidsremmers, afsluiten wegen);
- wijzigen van de parkeergelegenheden (ophef
fen, verplaatsen);
- wijziging van de aantrekkingskracht voor
In de toekomst kan het nodig zijn om ze nader
uit te werken om de gestelde doelen te bereiken;
in veel gevallen is het belangrijk om particuliere
initiatieven op dit gebied aan te moedigen, door:
De kosten worden in de eerste plaats gedragen
door de gemeenten Oirschot, Oisterwijk, Moer
gestel (circa 30%) en de provincie Noord-Bra
bant (circa 40%). De overige 30% zal worden
bijgedragen door de regionale directie van de
Rijkswaterstaat Noord-Brabant. Bij de opstelling
van het plan werd nog uitgegaan van een rijks-
bijdrage van circa 60%. De provincie en de
gemeenten zullen derhalve een grotere financiële
inspanning moeten leveren om het totale plan te
kunnen uitvoeren.
Voor het vastleggen van o.a. de financiële af
spraken is gekozen voor een bestuurlijk conve
nant. In dit convenant zijn afspraken neergelegd
over de financiële verplichtingen tussen de
gemeenten en de provincie, de fasering van de
projecten en over het uit te voeren evaluatieon
derzoek. Het convenant zal naar verwachting in
de eerste helft van 1994 worden ondertekend.
Een aantal onderdelen van het plan is reeds
uitgevoerd. Het "grote werk" zal worden ver
richt in de periode 1994-1996, gevolgd door een
evaluatieonderzoek
- een bonus te verstrekken bij verzegeling van
de auto na aankomst tot het moment van
vertrek;
- een flexibel fietsinleversysteem in te voeren;
- een gebruiksaanwijzing voor het gebied te
geven door informatie- en promotiecampagne;
- het starten/verbeteren van bezorgdiensten
(bagage, boodschappen, maaltijden);
- het verstrekken van informatie over het ge
bied en een reisadvies bij boeking of verblijf.
auto’s (opheffen toeristische route, combine-
ren/concentreren van auto-aantrekkende be
stemmingen).
i
In het licht van het bovenstaande is in 1990 het
Bereikbaarheidsplan Oirschot, Oisterwijk, Moer
gestel ontstaan. Het betreft het landelijk-recrea-
tief gebied tussen de kernen Spoordonk(Oir-
schot)-Oisterwijk-Moergestel. Het bossen-,
heide- en vennengebied tussen de drie gemeen
ten vormt een ideale omgeving om als "proef
tuin" te fungeren. Het gebied dreigt de laatste
1- 4
2- 1
6-4
8-8
13-1
Het hele plan omvat circa 40 maatregelen die
een specifiek, locatiegebonden karakter hebben
en circa 10 algemene maatregelen. De kosten
van deze maatregelen werden medio 1990 ge
raamd op circa 12 miljoen gulden. Inmiddels
heeft verdere uitwerking plaatsgevonden van de
maatregelen. De raming van de kosten is bijge
steld als gevolg van inflatie en hogere uitvoe
ringskosten tot een bedrag van circa 15 mil
joen gulden.
In de vooroverleg-fase is het plan besproken met
de direct betrokkenen, de gemeenten Oirschot,
Moergestel, Oisterwijk, het Samenwerkingsver
band Midden-Brabant en met andere instanties,
zoals Brabants Landschap, Natuurmonumenten,
Rijkspolitie en Ruilverkavelingscommissies.
Het resultaat van de besprekingen is een algeme
ne instemming met het streven naar een bereik
baarheidsplan Oirschot, Oisterwijk, Moergestel.
De plannen en de resultaten van het bereikbaar
heidsplan voor deze regio zijn inmiddels over
genomen in plannen van de vervoerregio Til
burg.
In verband met Carnaval komt het wethouders-
spreekuur van a.s. maandag 14 februari te ver
vallen.
Het spreekuur van de burgemeester vindt steeds
plaats na telefonische afspraak.
cA
0»
i
V
v
I
V
2
n
d
d
Doel van het plan is de automobiliteit in het
gebied te bevriezen op het huidige niveau door
het uitvoeren van een pakket van push- en pull-
maatregelen, dat erop is gericht:
- kwetsbare natuurgebieden in de regio ontoe
gankelijk te maken voor autoverkeer;
- verblijfsrecreanten en bewoners in het gebied
te stimuleren gebruik te maken van alternatie
ve vervoerwijzen als de fiets en het openbaar
vervoer, zowel voor recreatieve verplaatsin
gen binnen het gebied als naar buiten het
gebied (attractie-parken);
- dagrecreanten te stimuleren het gebied anders
dan met de auto te bezoeken;
- dagrecreanten die toch per auto het gebied
willen bezoeken zoveel mogelijk op te vangen
aan de randen van het gebied;
- het aantal fietsverhuurpunten en fietspaden uit
te breiden.
In 19^2 is een aanvullende studie verricht naar
de te verwachten effecten van het totale pakket
van maatregelen. Uit de studie blijkt dat de
groei van de automobiliteit met circa 27% kan
worden teruggedrongen. Dit komt neer op een
besparing van circa 20.000 autokilometers per
etmaal in het gebied tussen de drie gemeenten.
Voor de fiets is de meeste effectieve maatregel
het aanleggen van een regionaal net van (vrijlig-
gende) fietspaden. Tevens kan de fiets profiteren
van maatregelen om de auto te weren. Daarnaast
zal het aantal fietsverhuurpunten worden uitge
breid.
Voor het openbaar vervoer is de meest effectie
ve maatregel het ontwikkelen van een alternatief
vervoersysteem. Als alternatief systeem is in
middels het recreatie-taxi project gestart.
Het is evident dat het terugdringen van de auto
mobiliteit en het stimuleren van andere ver
voerwijzen een positieve uitwerking zal hebben
op de natuurlijke omgeving, de leefbaarheid en
de verkeersveiligheid.
Algemene maatregelen:
Naast locatiegebonden maatregelen is er een
groot aantal algemene maatregelen die kunnen
helpen de bereikbaarheid en toegankelijkheid
selectief te beïnvloeden.
Uitslagen:
Asp. A: DSV - Roef!
Asp. B: Roef! 2 - DDW 2..
Jun.: Winty - Roef!
Sen. 1: DSV - Roef!
Sen. 2: Boskant 5 - Roef! 2
Het komende weekend zijn alle teams vrij. We
gaan gezellig carnaval vieren. Het weekend van
19 en 20 februari gaon we weer gewoon deur,
want ge wit: we gaon d’r veur!
De tweede helft ging het aanvankelijk weer een
stukje beter. Roef! kreeg weer uitzicht op de
winst. Iedereen (nou ja, bijna iedereen) geloofde
er weer in. De stand werd weer gelijk getrokken.
Jammer dat niet iedereen deze inzet tot het ein
de van de wedstrijd kon vasthouden. Onnodig
werd de wedstrijd met nog maar vijf minuten te
spelen alsnog uit handen gegeven. Jammer en erg
vervelend voor de speelsters welke zich wel vol
ledig hebben gegeven. Zaterdag 19 februari krij
gen de dames een nieuwe kans in een wedstrijd
tegen DDW. Ongetwijfeld zullen ze dan gebrand
zijn op een revanche voor het toch wel matige
spel van afgelopen zaterdag...
Wedstrijdverslag Junioren.
De drie voorgaande wedstrijden waren in winst
omgezet dus zou het vandaag ook wel lukken.
Gezien het spel van Winty zou dat eigenlijk ook
moeten. Maar helaas, niet iedereen was in het be
gin van de wedstrijd bij de les. Winty had geko
zen voor een wel heel erg sterk aanvalsvak. De
dames van Roef! hadden hier geen antwoord op.
De verdediging van Winty was wat minder sterk
maar de aanval van Roef! kon hier niet van pro
fiteren. Er was veel (vaak onnodig) balverlies.
Het was een wonder dat de ’schade’ bij de rust
beperkt was gebleven tot een doelpunt. In de rust
weer het bekende gemopper op de scheidsrech
ter. Maar hadden de dames vandaag wel een re
den om te mopperen? Het optreden van de
scheids was misschien wel niet super maar het
spel van de dames zelf was ook behoorlijk onder
de maat. En dat kregen ze dan tijdens de rust ook
te horen.
Bij een relatie tussen milieu en gezondheid den
ken wij direct aan rampen en aan gif in de grond.
Van dat woord ’gif alleen al word je ziek. De
ramp in Tsjemobyl herinneren we ons nog als de
dag van gisteren. In Lekkerkerk zat echter veel
minder benzeen in de grond dan men eerst dacht.
Er was toen eigenlijk geen sprake meer van een
gezondheidsprobleem. Wel van een milieu
probleem en dat heeft men dan ook opgelost.
We worden niet van alle verontreinigingen ziek.
Je moet er direct mee in contact komen en de ver
ontreiniging moet zo groot zijn dat een mens er
ook ziek van kan worden.
Wij kunnen via verschillende wegen, het water,
de bodem, de lucht en de voeding door een ver
ontreiniging belast worden. Afhankelijk van
hoe wij ons bijvoorbeeld op het werk gedragen,
hoe we met onze hobby’s omgaan, hoe we wo
nen en wat we eten, kan deze belasting van
mens tot mens zeer grote verschillen vertonen.
Een rokende werknemer van een fabriek die or
ganische oplosmiddelen verwerkt en die ’s
avonds voor zijn plezier knutselpakketten in el
kaar lijmt, krijg veel meer schadelijke stoffen
binnen dan zijn collega die niet rookt en als
hobby lezen heeft.
We vergeten weleens dat we klachten kunnen
krijgen van het binnenmilieu van onze woning.
In het verleden zijn er veel problemen geweest
met spaanplaten, die met formaldehyde waren
verlijmd. Bewoners van huizen waarin die platen
waren gebruikt kregen veel last van prikkelende
ogen en kriebel in de keel. In veel huizen zitten
nog geisers in de keuken zonder een afvoer naar
buiten. Bijna iedereen kookt op gas. Ook kan een
slecht werkende allesbrander in de woonkamer
een andere bron zijn van schadelijke stikstofdi
oxide en koolstofmonoxide. De w.c.-blokjes en
motteballen zijn helemaal uit den boze. Het is
hier niet de plaats om over de gevolgen van ro
ken op de gezondheid te spreken; het is bekend
GOOI EEN GOED MILIEU NIET WEG
dat in tabaksrook zeer veel schadelijke stoffen zit
ten. Vocht is een ander probleem in veel huizen.
Door een te hoge vochtigheidsgraad van de lucht
kunnen schimmels beter groeien. Ook huisstof
mijten hebben baat bij een hoge vochtigheid.
Personen die daar gevoelig voor zijn kunnen al
lergische klachten krijgen van hun luchtwegen,
darmen, neus, ogen en huis.
Huizen, maar ook fabrieken, moeten goed geven
tileerd worden. En dan bedoelen we niet, dat er
zo nu en dan eens een raampje open gezet wordt,
nee er moet in iedere ruimte, waar mensen aan
wezig zijn, een voortdurende verversing van de
hele ruimte plaatsvinden. In moderne huizen
wordt de lucht afgezogen. Daardoor moeten we
ook voor voldoende aan voer van lucht zorgen, en
niet de schuifjes in de raamkozijnen dicht doen,
omdat het anders zo tocht. Wanneer we binnens
huis gaan verven of schilderen en daarmee ge
bruik maken van oplosmiddelen moet er nog veel
beter geventileerd worden.
Met een beetje meer aandacht voor het milieu
waar we toch het langst van ons leven in verblij
ven, ons huis en onze werkplek, kunnen we zelf
de grootste steen bijdragen aan onze eigen ge
zondheid.
Daarnaast blijft het natuurlijk zaak om de tips die
de overheid geeft in verschillende spotjes op t.v.
en andere milieu-adviezen die we kennen ter har
te te nemen. Bijvoorbeeld glasbak gebruiken,
milieu- onvriendelijke stoffen afvoeren via de mi-
lieubox, goed omgaan met energiegebruik enzo
voorts.
Pij
Moergestel 1 had dit maal wel een zeer sterke te
genstander, Tios 2. Zelfs onze sterkste man kon
geen greep krijgen op het spel. Het werd dan ook
een nederlaag zoals er nog nooit eerder een was
voorgekomen. Er werd slechts een punt behaald,
door het winnen van het dubbel spel. De uitslag
doet vermoeden dat Moergestel door de tegen
stander van de tafel werd geveegd, maar dat was
toch niet zo. Van de 10 partijen werden er 5 pas
in de derde game beslist. Piet Habraken, Ron
van Hees en Herman Reinders moesten genoegen
nemen met 0 punten.
Het tweede team deed het heel wat beter. De eer
ste 4 partijen gingen aardig gelijk op 2-2. Daar
na stoomde Moergestel door, 3 overwinningen na
elkaar. De achtste partij was nog een overwin
ning voor de tegenstander, maar daarna gaf
Moergestel geen punt meer af. Martin Coolen en
Arie Vogels wonnen ieder 3 partijen en Wil
Steenbakker won 1 maal.
Het derde team nam een voorbeeld aan team 1
door ook met 1-9 te verliezen. De tegenstander,
Smash 2, was te sterk. Maar ook hier werden 4
partijen pas in de derde game beslist. Moergestel
weerde zich dapper. Alleen Jos Essing wist 1 par
tij te winnen. Bart de Cort en Theo Sprengers
konden met lege handen huiswaarts keren.
Uitslagen:
Moergestel 1- Tios 2
Moergestel 2 - Tios 9
Moergestel 3 - Smash 2
Programma:
Deze week speelt alleen het 2e team een wedstrijd
tegen SBM 5. Op 17 februari speelt het 3e team
tegen Blue Star 2 en het 1ste team speelt op 18 fe
bruari tegen Slagzin 1.
Op maandag 14 februari aanstaande is er g**-
training in verband met carnaval. Wilt u inlich
tingen over tafeltennis, bel dan 3365.
oisterwijk
bereikbaarheidsplan moergestel
In de rijksnota Tweede Structuurschema Verkeer
en Vervoer (SVVII) en de provinciale nota
Kruispunt van Wegen (KvW) is het beleid gefor
muleerd om het autogebruik af te remmen. Dit
kan onder meer door het stimuleren van minder
milieubelastende vervoerwijzen. Dit leidt er
tevens toe, dat een bijdrage wordt geleverd aan
de wens om te komen tot een verminderde
milieu-belasting door uitstoot van schadelijke
stoffen. Naast reductie van het autogebruik is
ook bevordering van de verkeersveiligheid een
hoofddoelstelling van het beleid.
de week
ZET ÉM OF JONGENS
HET CONDOOM
samen werken aan een gezond bestaan
aan een