T4 BERICHTEN... i i I k J l* 5^1 ’Cursiefje’ Biljarten bij ’De Klaore’ 68 00 00 001 Kerkelijk nieuws op teletekst Het ontstaan van het kerkelijk jaar Pasen Statistische gegevens van de parochie Dopen Alwaar een ster bleef stille staan... S.V. Roef! Korfbal Korfbal: voel je thuis in je sport! Ons kerkgebouw Sebastiaan, patroon der schutters, beschermer tegen pest of homoheilige? Kerstmis De Goede Week Kersttijd Heiligenverklaring Beschermer tegen de pest Homoheilige Patroon der schutters I I PAGINA 3 2 360. en F. door Pastor H. v/d Broek Wedstrijdindeling Januari Driebanden Toernooi’ Poule 1, 7 januari H. van den Heuvel - P. van Kerkoerle N. van de Rijt - K. Kouwenberg J. van Gisbergen - H. van den Heuvel P. van Kerkoerle - N. van de Rijt K. Kouwenberg - J. van Gisbergen H. van den Heuvel - N. van de Rijt P. van Kerkoerle - K. Kouwenberg J. van Gisbergen - N. van de Rijt H. van den Heuvel - K. Kouwenberg P. van Kerkoerle - J. van Gisbergen Arbiters: E. van Gisbergen, T. Schilders van der Donk. Kerkelijk nieuws kunt u dagelijks bij houden met behulp van teletekst. Op Nederland 1, 2 en 3 verzorgen de Poule 2, 8 januari A. van de Wiel - E. van Gisbergen A. van den Meijdenberg - A. Nouwens R. van Eert - A. van de Wiel E. van Gisbergen - A. van den Meijdenberg A. Nouwens - R. van Eert A. van de Wiel - A. van den Meijdenberg E. van Gisbergen - A. Nouwens R. van Eert - A. van den Meijdenberg A. van de Wiel - A. Nouwens E. van Gisbergen - R. van Eert Arbiters: P. Weiberts, Q. van Eindhoven en J. van Gisbergen. Poule 3, 9 januari L. van Gisbergen - H. Denissen G. van Eindhoven - P. Schilders F. Derksen - L. van Gisbergen H. Denissen - G. van Eindhoven P. Schilders - F. Derksen L. van Gisbergen - G. van Eindhoven H. Denissen - P. Schilders F. Derksen - G. van Eindhoven L. van Gisbergen - P. Schilders H. Denissen - F. Derksen Arbiters: A. van den Meijdenberg, A. Nouwens en K. van Poppel. is in bruikleen gegeven aan het Noord- brabants Museum in Den Bosch. De copie in de kerk is in 1783 vervaardigd voor 17 gulden. Wie was nu deze St. Sebastiaan en waar komen die pijlen en dientenge volge zijn faam vandaan? Rond 300 na Christus was Sebastiaan een gardeofficier in de lijfwacht van de strenge Christenvervolger keizer Dio- cletianus. In ’t geheim was hij chris ten. Toen Diocletianus dat vernam Eet hij Sebastiaan op ’t Marsveld in Rome Poule 4, 15 januari A. van der Werf - J. van Pelt B. Dobbelsteen - M. van den Aker T. Schilders - A. van der Werf J. van Pelt - B. Dobbelsteen M. van den Aker - T. Schilders A. van der Werf - B. Dobbelsteen J. van Pelt - M. van den Aker T. Schilders - B. Dobbelsteen A. van der Werf - M. van den Aker J. van Pelt - T. Schilders Arbiters: H. van den Heuvel, P. Schilders en N. van de Rijt. Poule 5, 16 januari K. van Poppel - F. van der Donk P. Weiberts - J. Nouwens J. Swinkels - K. van Poppel F. van der Donk - P. Weiberts J. Nouwens - J. Swinkels K. van Poppel - P. Weiberts F. van der Donk - J. Nouwens J. Swinkels - P. Weiberts K. van Poppel - J. Nouwens F. van der Donk - J. Swinkels Arbiters: K. Kouwenberg, A. van de Wiel en F. Derksen. Zoals u wellicht weet loopt het kerke lijk jaar niet van 1 januari t/m 31 de cember, maar van eind november tot eind november. Hoe is dat zo ont staan? In de eerste eeuwen van het christen dom kende men geen kerkelijke feest dagen. Men vierde alleen de zondag als ’de dag des Heren’. Men herdacht dan Aantal geregistreerde parochianen: 5515 (is ongeveer 95% van de bevolking) Aantal doopsels in 1993: 61 Aantal eerste communicanten: 54 Aantal vormelingen: 48 Aantal huwelijken: 12 Aantal overledenen: 40 (6 crematies) Aantal toegetredenen tot de R.K. Kerk: Aantal samenkomsten in het parochiecentrum: Voor ouders die hun kind wiUen laten dopen en voor ouders die daar actief bij betrokken willen zijn, schreef pas tor Cor Sinnema een fraai uitgegeven boek: Dopen: teruggaan naar de bron. In het boek komen die zaken aan de orde die nodig zijn om het dopen goed voor te bereiden: bijbeluitleg, geschie denis van het doopsacrament, aan dacht voor het doopvont, doophederen enz. Jammer genoeg zijn de foto’s er wat bekaaid vanaf gekomen (48 p. ISBN 9030406933, ƒ14,90). 'MOERGESTEL-NIEUWS' WOENSDAG 5 JANUAR11994 Onze pastor heeft beloofd regelmatig een bijdrage aan deze rubriek te zul len leveren. Vandaag zijn eerste ’cur siefje’. In deze laatste drukken weken van het jaar heeft hij ook nog tijd gevon den enkele cijfers over het afgelopen jaar op papier te zetten! Zo heet een toneelstuk van Felix Tim mermans. Misschien herinnert deze of gene de namen uit dat stuk van Suskewiet en Pitje Vogel, twee sloebers, die het licht van de ster vinden op verrassende wijze... Een toneelstuk, dat refereert aan het verhaal van de drie wijzen op zoek naar de nieuwe vrede-vorst. Het licht van de ster wijst hun de weg. En ze vinden de nieuwe vrede-vorst niet in de dure paleizen bij de voorname he ren, maar in de armoedigheid van het gezin van een zekere Jozef met zijn vrouw, Maria, en het kind. Heel ver rassend, alwaar de ster bleef stille staan... Heel verrassend, waar soms het licht te vinden is, dat licht, dat hoop geeft aan deze wereld in deze tijd. We moeten het niet in de eerste plaats zoeken in het dure gedoe van de groten der aar de, misschien eerder in de Bijlmer bij de heilsoldaat, of in de sloppen van Calcutta bij die zuster, of in zo maar een straat in Cochagamba bij die ont wikkelingswerker of in Sarajevo bij die soldaat van het vredesleger. Op al die vergeten uithoeken van deze wereld gebeurt het in Zijn naam: een onder dak geven, een hand op de schouder, een pleister op de wond, een stuk brood en een glas fris drinken. Dat licht dat hoop brengt door de don kere wolken heen van een leven, dat uitzichtloos lijkt. Ellende genoeg. We worden er soms moe van. Maar dat mag niet, want dan zijn door de wol ken heen geen sterren meer te zien en dan lijkt het er op, of er alleen maar wolken zijn. Alwaar de ster bleef stille staan.. Misschien in zo maar een huis, in zo maar een straat, in zo maar een dorp ergens in Brabant. Een nieuw jaar staat weer voor ons. Een jaar waarin we proberen ons beste beentje voor te zet ten. Hier volgt het programma voor het komen de weekend 8 en 9 januari: Zaterdag: Monos: Roef. - Sp. Girls 13.30, aanwezig 13.00 Asp. B: Vessem 2 - Roef 2 12.30, vertrek 11.15 Jun.: Roef! - Bladella 11.15, vertrek 10.30 Zondag: Sen. 2: Roef! 2 - Winty 3 12.00, vertrek 11.00 Recr.: Roef - ZIGO11.00, vertrek 10.15 RKK (pag. 324) en de IKON (pag. 146) dagelijks de nieuwsvoorziening. Op de Duitse ZDF- (pag. 156) en Engelse BBC-zender (pag. 740 t/m 745) kunt u buitenlands kerkelijk nieuws lezen. Ook kunt u sinds sep tember van dit jaar via de Belgische BRT (pag. 689) het kerkelijk nieuws bijhouden. Links het originele notehouten beeldje uit ca. 1500, dat berust in het Noord- brabants Museum in Den Bosch, rechts de gepolychromeerde replica uit de kerk van Moergestel. In het Missale Romanum is 20 janua ri aangeduid als het feest van de H.H. Fabianus (paus) en Sebastianus (mar telaar). Voor de serie Ons kerkge bouw’ is laatstgenoemde heilige inte ressant. Tegen de eerste pilaar van de linker zijbeuk in onze kerk staat een heel mooi, oud klein beeldje. Een jonge man, slechts gekleed in een lendedoek, vastgebonden aan een paal, staat daar schijnbaar onbewogen, ofschoon een aantal akelige pijlen zijn lichaam heb ben doorboord. Het beeldje is een ge polychromeerde replica (beschilderde copie) van een notehouten beeldje (63,5 cm) van St. Sebastiaan, dat ei gendom is van gilde Sint Sebastiaan en Sint Barbara van Moergestel. Dit (ori ginele) beeldje dateert uit ca. 1500 en wordt toegeschreven aan een navolger van de Meester van Koude water. Het Christus’ verrijzenis. Het jodendom vierde wel kerkelijke feesten. De christenen kregen steeds meer behoefte aan momenten om hun geloof door het jaar heen te vieren. Zo werd in het jaar 325 het paasfeest in gesteld. Voortaan zou jaarlijks op de eerste zondag na de eerste volle maan na 21 maart het paasfeest worden ge vierd. Op z’n vroegst kan pasen vallen op 22 maart (maar dat zal pas in het jaar 2285 zijn!) en op z’n laatst op 25 april (in 2038). Tijdens de paasviering werden bekeer lingen gedoopt. Ter voorbereiding moesten zij in de voorafgaande tijd boete doen. Het paasfeest was dus het enige kerkelijke feest. Tijdens de regering van keizer Constantijn breidde het christendom zich sterk uit over Europa. Daardoor kwam het ook in kontakt met heiden se midwinterfeesten, zoals bv. het Ro meinse lichtfeest. Als reaktie daarop stelde men rond het jaar 350 het kerst feest in. Vanaf die tijd hadden de christenen 2 kernen in het jaar: de paaskring en de kerstkring. Daarom heen groepeerden zich de liturgische feesten. Voor Pasen stonden het Hjden en de dood van Jezus centraal: Witte Don derdag, Goede Vrijdag, Paaszaterdag. In de nacht van Paaszaterdag op Paas zondag vierde men de Paaswake, waarin licht en water als symbolen voor het nieuwe leven werden gehan teerd. Later werden de dagen voor Pa sen aangeduid als de Goede Week, die nog later geopend werd met Palmzon dag: ter nagedachtenis aan de intocht van Jezus in Jeruzalem. Terwijl vroeger de tijd voor Pasen een boetetijd was voor de dopelingen werd het nu een tijd van versterving voor al le gelovigen. Zo ontstond de vasten tijd, die 40 dagen duurde en begon op Aswoensdag. Ter voorbereiding op de komst van Christus werd de advent ingesteld, te beginnen op de vierde zondag voor 25 december. Later kwam daar op 6 januari Drieko ningen bij, ook wel Verschijning des Heren genoemd. In het Oosten viert men nu nog steeds het kerstfeest op 6 januari. Op 2 februari vierden de christenen de opdracht van Jezus in de tempel, ofwel Maria Lichtmis. Dit ontstond onder invloed van het Joodse gebruik dat de vrouw gedurende 40 dagen na de be valling onrein was en daarna door de priester werd rein verklaard. Tussen de 4e en 6e eeuw werden gelei delijk aan steeds meer heiligenfeesten gevierd. In eerste instantie werden martelaren herdacht die als bloedge tuigen voor Christus gestorven waren. Later werd dat uitgebreid met vrome christenen die zich op bijzondere wij ze in het geloof onderscheidden. Rond die herdenkingen vond ook legende vorming plaats, waaruit vaak boeien de heiligenverhalen ontstonden. De heihgenverering was vaak plaatsge bonden en dus heel verschillend. In de 9e eeuw werd het kerkelijk jaar voor heel het Westen vastgesteld zoals we dat nu kennen: advent, kerstmis, vasten, Goede Week, Pasen en Pinksteren, met daar tussen door aller lei heüigendagen. bastiaan, met pijlen doorboord, staat afgebeeld. Datzelfde doorschoten hchaam maakte Sebastiaan ook befaamd als pestheili ge. In de Middeleeuwen werd de pijl als aanstormend onheil gezien als sym bool voor een ander aanstormend on heil: de pest. Vooral in Italië, waar de pest welig tierde, werd na enkele aan roepingen en inwijdingen van altaren Sebastiaan populair als beschermheüi- ge tegen de pest. Werd St. Sebastiaan in de beeldende kunst vooreerst afgebeeld als middel eeuwse ridder, of gekleed in een Ro meins gevechtstenue, gaandeweg kwam een ander aspect in de afbeel dingen naar voren. Vooral de Italiaan se kunstenaars ontdekten Sebastiaan als en excuus om het mannelijk naakt weer te geven, als een esthetische per sonificatie van een geduldig gedragen lijden. En hier begint ’t nieuwe leven van St. Sebastiaan. Sindsdien werd hij meestal afgebeeld als een bijna naakte, vaak veel te mooie jongeman, met de armen bevallig omhoog vastgebonden aan een boom, doorboord met pijlen en de blik droef en gelaten omhoog ge richt. Veel Sebastiaanvoorstellingen hebben daardoor, bedoeld of onbe doeld, een erotische uitstraling gekre gen. Eerst in de literatuur en later in de beeldende kunst zelf ontstaat voor Sebastiaan dan ook belangstelling van uit homosexuele kring. Veel homo- sexuele kunstenaars grepen het gege ven aan om het mannelijk naakt in schoonheid weer te geven. Ook inhou delijk soms, als symbool voor hun eigen lijden: de afgeschoten pijlen als teken voor het niet geaccepteerd en veroordeeld worden. De moderne kunst heeft met Sebasti aan als thema niettemin een groot aan tal intrigerende werken opgeleverd. Sebastiaan blijkt - hoewel niet meer zozeer in de kerkelijke kunst - nog steeds een inspiratiebron voor heden daagse kunstenaar te zijn om zowel het inhoudelijke aspect (het lijden) als het uiterlijke aspect (de schoonheid) weer te geven. In het ’MarkiezenhoP te Bergen op Zoom is tot 10 januari een expositie rond St. Se bastiaan ingericht, waarin de verschillende aspecten van de kunst rondom deze heili ge uitvoerig worden belicht. Na Bergen op Zoom gaat de expositie naar het Limburgs Museum in Venlo en daarna haar het Haags Historisch Museum in Den Haag. Op de ze expositie staat ook het notehouten origi neel van ’t beeldje uit Moergestel. TvE aan een boom vastbinden en door boogschutters met pijlen doorboren. Sebastiaan overleefde de dodelijke pijl schoten echter, werd door de weduwe van de martelaar Castulus verzorgd en verscheen geheel genezen opnieuw voor Diocletianus om hem zijn wreed heid jegens de christenen te verwijten. Deze Het hem toen doodknuppelen. In alle kunstwerken die over deze marte laar zijn gemaakt - en dat zijn er veel: schilderingen, tekeningen, sculpturen, maar ook kandelaars, sieraden, kerk- zilver en gildeschilden - is nauwelijks aandacht besteed aan de uiteindelijke doodsoorzaak van Sebastiaan, het doodknuppelen. Des te meer echter aan ’t veel subtielere lijden veroorzaakt door de afgeschoten pijlen. Zo is Se bastiaan in de loop de eeuwen afge beeld, doorboord met pijlen, maar meestal onbewogen; pijn lijkt hij niet te lijden: het teken van martelaar schap. Het feit dat boogschutters hem hebben doorboord deed handbooggilden Se bastiaan uitroepen tot hun schutspa troon. Ook een van de Moergestelse gilden heeft Sebastiaan als patroon. Het patroonschap van voornamelijk handbooggilden bracht een grote kunstproductie teweeg, niet alleen dus schilderingen en beelden, maar ook drinkgerei en plaquettes, waarop Se- De wedstrijden in poule 1, 2 en 4 beginnen zo als bekend om 19.30 uur. De wedstrijden op zon dag in poule 3 en 5 beginnen om 14.00 uur. Willen de arbiters er voor zorgen ook tijdig aan wezig te zijn? De arbiter die, op de hem aange wezen datum, verhinderd is, wordt verzocht zelf voor een vervanger te zorgen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1994 | | pagina 3