1
Algemene
Beschouwingen
Antwoord van het college
van burgemeester en wethouders
VERVOLG
VI
N;
Kleine criminaliteit
Bereikbaarheid van de
politie
Evenementen
Speelautomaten
Jachtaktes
Openbaar vervoer
Rootven
Kloosterlaan
Reclame-verordening
HOOFDFUNCTIE 2 -
VERKEER, VERVOER
EN WATERSTAAT
Rotonde
Akkerweg/Tilburgseweg
Bereikbaarheidsplan
Regio Parkland
Zuid-Oost
Markt
HOOFDFUNCTIE 3 -
ECONOMISCHE
ZAKEN
Si
H
Cl
R
M
Wegen binnen de kom
HALT-project
Verkeersveiligheid
H
o:
0]
Mc
b&
obj
eei
ge’
vei
wij
za<
vei
de
19<
Inl
we
afs
te
naj
am
spi
is a
de
kaï
vei
hel
aai
tel
Vo
kei
vai
V(X
lijr
Aardgasvoorziening
buitengebied
Overleg
boerenorganisaties
>-
MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 20 OKTOBER 1993
1994
Het college is van mening dat de term
’kleine’ criminaliteit beter gelezen
kan worden als ’veel voorkomende’
criminaliteit. Criminaliteit wordt im
mers op verschillende wijze geïnter
preteerd en gedefinieerd. Ongeacht
de kwalificatie die aan criminaliteit
gegeven kan worden, is het college er
alles aan gelegen dit verschijnsel zo
veel mogelijk terug te dringen, en de
leefbaarheid en veiligheid in onze ge
meente veilig te stellen en zo mogelijk
te bevorderen. De samenwerking
met de politie wordt dan ook geïnten
siveerd. De werkzaamheden vanbu-
ro HALT krijgen van ons alle aan
dacht en ondersteuning. Afgezien
van de financiële b ij drage ten behoe
ve van buro HALT, die 0,71 per in-
De politieman of -vrouw op straat,
dicht bij de mensen, dat is het doel
waar het bestuur, het Openbaar Mi
nisterie en de politie naar streven.
Er loopt al enige tijd een proefproject
vanuit het team Oisterwijk, waarbij
de politie duidelijk aanwezig is op de
weekmarkt in Moergestel. Elke vrij
dag een aantal uren, waarbij de kor
te ervaring leert, dat de mensen het
als een goed alternatief ervaren.
Recentelijk is aan dit punt meer pu
bliciteit gegeven en dit zal worden
herhaald. In een voorgenomen eva
luatie zal bekeken worden of afwisse
lend ook niet een van de wij ken liefst
per fiets op de vrijdagmiddag kan
worden bezocht.
De politie-praatpaal is als experiment
op dit moment meer bedoeld, om de
meer uitgestrekte gebieden (Fries
land) te kunnen bedienen. De toe
komst zal ons daaromtrent meer
leren!
Zoals recentelijk in de commissie Al
gemeen Bestuurlijke Zaken is af
gesproken zal de voorzitter van ons
college de problematiek inzake
politie-persberichten onder de aan
dacht brengen van de korpsleiding en
bespreken in het driehoeksoverleg.
De berekening van leges voor evene
menten is geregeld in de legesveror-
dening. Deze verordening bedoelt
een redelijke tegemoetkoming in de
(gemeentelijke) kosten te be
werkstelligen. Verder reikt de veror
dening niet. Bovendien is het thans
niet mogelijk om de kosten voor extra
inspanningen door de politie vast te
stellen. Daarnaast menen wij, dat de
kosten voor handhaving van de open
bare orde door de politie tot op zeke
re hoogte vergelijkbaar is met die
voor brandbestrijding. Met betrek
king tot dit laatste heeft de Hoge
Raad in het brandweerkosten-arrest
bepaald, dat kosten in verband met
brandbestrijding voor rekening van
de overheid dienen te komen.
Het beleid omtrent de speelautoma
ten wordt door het college gestalte
gegeven in de horecanota welke nu in
voorbereiding is. Het leeftij dsaspect
zal daarin eveneens aandacht krijgen.
Nadrukkelijk merken wij op, dat
handhaving en effectuering van dit
beleid een zaak is van bestuur en po
litie tesamen.
Wij zullen niet nalaten samen met de
politie en het Openbare Ministerie de
ze niet eenvoudige en weerbarstige
problematiek de baas te worden. Ook
zullen hierbij de betreffende ge
luidsproducenten worden betrokken.
Met betrekking tot de in 1993 aange
gane pachtovereenkomsten voor de
jacht delen wij u mede, dat deze over
eenkomsten een looptijd hebben van
6 jaar. Wij herhalen nogmaals, dat de
jacht op de Kerkeindse Heide bij de
volgende pachttermijn ter discussie
zal worden gesteld.
Het in zijn algemeenheid verbieden
van de jacht is niet mogelijk. Het
hoofd van de plaatselijke politie is be
voegd tot het afgeven van jachtaktes.
Deze bevoegdheid wordt ontleend
aan artikel 15 van de Jachtwet. Hierin
staat limitatief opgesomd in welke ge
vallen en jachtakte niet verleend mag
worden. De gemeente heeft hierin
geen beleidsvrijheid.
De tarieven welke in rekening wor
den gebracht bij de afgifte van jach
taktes en wapenvergunningen zij n by
wet geregeld en derhalve door ons
niet beïnvloedbaar.
Het college is doende om via het SMB
binnen de vervoerregio te pleiten
voor verbetering van het openbaar
vervoer.
Met betrekking tot het geplaatste
straatmeubilair, willen wij voorals
nog enige praktijkervaring opdoen.
In de loop van 1994 zullen wij aan de
hand hiervan bekijken of en in hoe
verre het geplaatste meubilair moet
worden vervangen.
Uw suggestie tot het aanleggen van
een voetpad aan de Kloosterlaan zal
door ons nader worden onderzocht.
Voorstellen hierover zullen wij u via
de commissie Openbare Werken, Na
tuur en Milieu in de loop van 1994
doen toekomen.
Op grond van de zogenaamde
reclame-verordening wordt opgetre
den tegen de zogenaamd visuele ver
vuiling door reclame-boodschappen
aan de weg of in het landschap. Met
ons heeft u kunnen constateren, dat
de verscherping van het toezicht op
dit punt zijn vruchten heeft afgewor
pen. Op grond echter van de grond
wet zijn boodschappen in het kader
van de vrijheid van meningsuiting
uitgesloten van de verordening. Het
is dan ook niet mogelijk hiertegen op
te treden.
Zoals vermeld, is ook de aanleg van
een rotonde op de kruising Akker
weg/Tilburgseweg opgenomen in het
bereikbaarheidsplan Regio Parkland
Zuid-Oost.
Zodra de besluitvorming omtrent de
financiële inbreng van alle partijen
heeft plaatsgevonden zal met de uit
voering van dit onderdeel van het be
reikbaarheidsplan worden gestart.
Naar verwachting zal dit in de loop
van 1994 het geval zjjn, waarbij reke
ning moet worden gehouden dat de
uitvoering doorloopt tot in 1995. Wij
overwegen niet de rotonde uit dit tra-
Zoals inmiddels bekend is, komt de
realisatie van fietsverbindingen met
Tilburg en Oirschot steeds naderbij
De fietsverbinding met Tilburg zal
daarbij worden aangelegd via het tra-
Na 1 j anuari 1994 zal dor de VNG een
herziening van de model- marktve-
rordening worden gepresenteerd. De
aanpassing zal voornamelijk betrek
king hebben op de eveneens per 1 ja
nuari 1994 van kracht wordende Al
gemene Wet Bestuursrecht. Gelijk-
tij dig hiermee stellen wij ons voor om
ook het beleid ter zake aan te passen
met betrekking tot het gebruik van
verkoopwagens en de tot nog toe ge
hanteerde tarieven. Ten aanzien van
de verkoop uit de vrije hand delen wij
u mede, dat wij de ons ten dienste
staande middelen zullen inzetten om
dit te beteugelen.
rin
bei
vo<
aai
me
De
na1
lee
pei
ma
Re
na
tre
va:
we
be
qu
O]
De
nig
no<
ovi
vo<
eië
pla
Op
dir
M<
mc
da
ba
ooi
je<
bo
to<
op
vo
joi
wc
m<
pk
Uw voorstel voor de verbetering van
de Schoolstraat (gedeelte Koren
straat-Akkerweg) wordt door het col
lege onderschreven. Binnen de huidi
ge planning en bij de verschillende
voorziene projecten zal dit wegge
deelte in de periode 1994-1998 wor
den gereconstrueerd. In afwachting
daarvan hebben wij het normale on
derhoud getemporiseerd, zulks na
overleg met de commissie Openbare
Werken, Natuur en Milieu bij het pro
gramma wegen 1993.
woner bedraagt, is in de begroting
een bedrag van 2.500,00 vrijge
maakt voor projecten op het gebied
van criminaliteitsvoorlichting en -
preventie. Dit bedrag is, dankzij het
kostenbesparend effect van de sa
menwerking met een drietal buurge
meenten, gehalveerd. De in de begro
ting aangehaalde 120 uur zij n de men
suren van ons ambtelijk apparaat, die
besteed worden aan de handhaving
van de openbare orde.
In samenwerking met politie en
ouders, worden jeugdige raddraaiers
uit bepaalde wijken op een persoonlij
ke en indringende wijze benaderd.
Door ze te wijzen op hun gedrag en te
vens de gevolgen van een eventuele
strafrechtelijke vervolging onder
ogen te laten zien, wordt gepoogd het
gedrag positief te beïnvloeden en
daarmee het als zeer hinderlijk erva
ren crimineel handel terug te drin
gen. Aldus wor»»n jeugdigen uit het
strafrechtelijk circuit gehouden.
Elk jaar verschijnt een jaaroverzicht
van het afgelopen jaar. Het jaar
verslag 1992 is zojuist verschenen en
worden geagendeerd voor de com
missievergadering Algemeen Be
stuurlijke Zaken van november 1993.
In het eerste kwartaal van 1994 zal de
toegezegde evaluatie-nota van het
HALT-project over de afgelopen 3
jaar verschijnen, en aan uw raad wor
den voorgelegd.
ringvan ljulijl. is vastgesteld. Mede
naar aanleiding van door uw raad
gestelde vragen wordt door ons de
mogelijkheid nader onderzocht om te
komen tot het opstellen van een ver
keerscirculatieplan. Hierin zullen on
dermeer aspecten met betrekking tot
parkeren, zonering, verkeersdrem
pels, vrachtverkeer in de dorpskom,
etc., worden geanalyseerd en beoor
deeld. De opdracht voor het opstellen
van een dergelijk plan zal eerdaags
worden verstrekt.
In 1993 is een nota verkeersveiligheid
opgesteld, welke in de raadsvergade-
cé over de oude Meijerijbaan (voor
malige rijksweg). Dit tracé is gekozen
in nauw overleg met de provincie en
de gemeenten Tilburg en Berkel-
Enschot. Met betrekking tot de fiets
verbinding met Oirschot delen wij uw
zorg omtrent het gedeelte tussen ca
fé ,’t Draaiboompje’ en de brug over
de Reusel. Na onderhandelingen
hierover is dit gedeelte van deze ver
binding dan ook opgenomen in het uit
voeringsplan van het bereikbaar
heidsplan Regio Parkland Zuid-Oost.
Als gevolg van het toevoegen aan het
uitvoeringsplan van de aanleg van
een rotonde op het kruispunt Akker
weg/Tilburgseweg en de fietsverbin
ding met Oirschot over het gedeelte
tussen café ,’t Draaiboompje’ en de
brug over de Reusel wordt het gehe
le plan duurder.
Zoals u inmiddels via de commissie
Openbare Werken, Natuur en Milieu
en Financiën en Belastingen is be
kend geworden, is door het college in
tensief gezocht naar mogelijkheden
om te komen tot een uitbreiding van
het aardgasnet in het buitengebied.
Wij hebben daarbij een gemeentelij
ke stimuleringsbijdrage van
1.000,00 per aansluiting in het voor
uitzicht gesteld. Bij de totale ge
wenste realisering van 70 aansluitba-
re panden bedroeg daarmee het ge
meentelijke aandeel 70.000,00. Na
een ingestelde enquête en een door
Intergas ingesteld onderzoek naar de
aansluitbereidheid van een aantal
percelen in de gemeente Diessen, ble
ken uiteindelijk in onze gemeente nog
15 percelen in aanmerking te komen.
Daarnaast werd door Intergas de
voorwaarde gesteld, dat de totale
kosten voor alle projecten vooraf door
de gemeente dienden te worden vol
daan. Na verrekening met de eige
naren van de 15 aan te sluiten perce
len resteerde voor de gemeente een
bedrag van bijna 67.000,00. Nage
noeg het gehele budget dat beschik
baar was gesteld ter stimulering van
de aansluiting van 70 percelen. Het
college acht dit niet verantwoord en
heeft op grond daarvan besloten om
vooralsnog af te zien van de realise-
cé te lichten en eerder te realiseren.
Dit is ingegeven door de onduidelijk
heid omtrent de financiële inbreng I
van alle partij en mede in relatie tot de
hoeveelheid projecten.
Bij het formuleren van beleid, zoals
bijvoorbeeld in het kader van de toe
passing van de ecologische richtlijn,
wordt een afweging gemaakt van al
le in het geding zijnde belangen. Eén
daarvan is het economische belang.
Ook in de toekomst zal bij het te for-
muleren beleid met dit belang reke
ning worden gehouden, zonder hier
bij overigens op dit moment reeds
overwegende prioriteit daaraan toe
te kennen. Overleg met organisaties,
waaronder ook de boerenorganisatie,
vindt daarbij vanzelfsprekend plaats
als de onderwerpen daartoe aanlei
ding geven. Wij noemen hier als voor
beeld de problematiek rondom de mo
gelijke uitbreiding van het aardgas-
net in het buitengebied. Het instellen
van een regelmatige overlegstruc
tuur met Boerenbond/NCB achten
wij dan ook overbodig.
I
PAGINA8
i
f