1 Algemene Beschouwingen Antwoord van het college van burgemeester en wethouders VERVOLG VI N; Kleine criminaliteit Bereikbaarheid van de politie Evenementen Speelautomaten Jachtaktes Openbaar vervoer Rootven Kloosterlaan Reclame-verordening HOOFDFUNCTIE 2 - VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT Rotonde Akkerweg/Tilburgseweg Bereikbaarheidsplan Regio Parkland Zuid-Oost Markt HOOFDFUNCTIE 3 - ECONOMISCHE ZAKEN Si H Cl R M Wegen binnen de kom HALT-project Verkeersveiligheid H o: 0] Mc b& obj eei ge’ vei wij za< vei de 19< Inl we afs te naj am spi is a de kaï vei hel aai tel Vo kei vai V(X lijr Aardgasvoorziening buitengebied Overleg boerenorganisaties >- MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 20 OKTOBER 1993 1994 Het college is van mening dat de term ’kleine’ criminaliteit beter gelezen kan worden als ’veel voorkomende’ criminaliteit. Criminaliteit wordt im mers op verschillende wijze geïnter preteerd en gedefinieerd. Ongeacht de kwalificatie die aan criminaliteit gegeven kan worden, is het college er alles aan gelegen dit verschijnsel zo veel mogelijk terug te dringen, en de leefbaarheid en veiligheid in onze ge meente veilig te stellen en zo mogelijk te bevorderen. De samenwerking met de politie wordt dan ook geïnten siveerd. De werkzaamheden vanbu- ro HALT krijgen van ons alle aan dacht en ondersteuning. Afgezien van de financiële b ij drage ten behoe ve van buro HALT, die 0,71 per in- De politieman of -vrouw op straat, dicht bij de mensen, dat is het doel waar het bestuur, het Openbaar Mi nisterie en de politie naar streven. Er loopt al enige tijd een proefproject vanuit het team Oisterwijk, waarbij de politie duidelijk aanwezig is op de weekmarkt in Moergestel. Elke vrij dag een aantal uren, waarbij de kor te ervaring leert, dat de mensen het als een goed alternatief ervaren. Recentelijk is aan dit punt meer pu bliciteit gegeven en dit zal worden herhaald. In een voorgenomen eva luatie zal bekeken worden of afwisse lend ook niet een van de wij ken liefst per fiets op de vrijdagmiddag kan worden bezocht. De politie-praatpaal is als experiment op dit moment meer bedoeld, om de meer uitgestrekte gebieden (Fries land) te kunnen bedienen. De toe komst zal ons daaromtrent meer leren! Zoals recentelijk in de commissie Al gemeen Bestuurlijke Zaken is af gesproken zal de voorzitter van ons college de problematiek inzake politie-persberichten onder de aan dacht brengen van de korpsleiding en bespreken in het driehoeksoverleg. De berekening van leges voor evene menten is geregeld in de legesveror- dening. Deze verordening bedoelt een redelijke tegemoetkoming in de (gemeentelijke) kosten te be werkstelligen. Verder reikt de veror dening niet. Bovendien is het thans niet mogelijk om de kosten voor extra inspanningen door de politie vast te stellen. Daarnaast menen wij, dat de kosten voor handhaving van de open bare orde door de politie tot op zeke re hoogte vergelijkbaar is met die voor brandbestrijding. Met betrek king tot dit laatste heeft de Hoge Raad in het brandweerkosten-arrest bepaald, dat kosten in verband met brandbestrijding voor rekening van de overheid dienen te komen. Het beleid omtrent de speelautoma ten wordt door het college gestalte gegeven in de horecanota welke nu in voorbereiding is. Het leeftij dsaspect zal daarin eveneens aandacht krijgen. Nadrukkelijk merken wij op, dat handhaving en effectuering van dit beleid een zaak is van bestuur en po litie tesamen. Wij zullen niet nalaten samen met de politie en het Openbare Ministerie de ze niet eenvoudige en weerbarstige problematiek de baas te worden. Ook zullen hierbij de betreffende ge luidsproducenten worden betrokken. Met betrekking tot de in 1993 aange gane pachtovereenkomsten voor de jacht delen wij u mede, dat deze over eenkomsten een looptijd hebben van 6 jaar. Wij herhalen nogmaals, dat de jacht op de Kerkeindse Heide bij de volgende pachttermijn ter discussie zal worden gesteld. Het in zijn algemeenheid verbieden van de jacht is niet mogelijk. Het hoofd van de plaatselijke politie is be voegd tot het afgeven van jachtaktes. Deze bevoegdheid wordt ontleend aan artikel 15 van de Jachtwet. Hierin staat limitatief opgesomd in welke ge vallen en jachtakte niet verleend mag worden. De gemeente heeft hierin geen beleidsvrijheid. De tarieven welke in rekening wor den gebracht bij de afgifte van jach taktes en wapenvergunningen zij n by wet geregeld en derhalve door ons niet beïnvloedbaar. Het college is doende om via het SMB binnen de vervoerregio te pleiten voor verbetering van het openbaar vervoer. Met betrekking tot het geplaatste straatmeubilair, willen wij voorals nog enige praktijkervaring opdoen. In de loop van 1994 zullen wij aan de hand hiervan bekijken of en in hoe verre het geplaatste meubilair moet worden vervangen. Uw suggestie tot het aanleggen van een voetpad aan de Kloosterlaan zal door ons nader worden onderzocht. Voorstellen hierover zullen wij u via de commissie Openbare Werken, Na tuur en Milieu in de loop van 1994 doen toekomen. Op grond van de zogenaamde reclame-verordening wordt opgetre den tegen de zogenaamd visuele ver vuiling door reclame-boodschappen aan de weg of in het landschap. Met ons heeft u kunnen constateren, dat de verscherping van het toezicht op dit punt zijn vruchten heeft afgewor pen. Op grond echter van de grond wet zijn boodschappen in het kader van de vrijheid van meningsuiting uitgesloten van de verordening. Het is dan ook niet mogelijk hiertegen op te treden. Zoals vermeld, is ook de aanleg van een rotonde op de kruising Akker weg/Tilburgseweg opgenomen in het bereikbaarheidsplan Regio Parkland Zuid-Oost. Zodra de besluitvorming omtrent de financiële inbreng van alle partijen heeft plaatsgevonden zal met de uit voering van dit onderdeel van het be reikbaarheidsplan worden gestart. Naar verwachting zal dit in de loop van 1994 het geval zjjn, waarbij reke ning moet worden gehouden dat de uitvoering doorloopt tot in 1995. Wij overwegen niet de rotonde uit dit tra- Zoals inmiddels bekend is, komt de realisatie van fietsverbindingen met Tilburg en Oirschot steeds naderbij De fietsverbinding met Tilburg zal daarbij worden aangelegd via het tra- Na 1 j anuari 1994 zal dor de VNG een herziening van de model- marktve- rordening worden gepresenteerd. De aanpassing zal voornamelijk betrek king hebben op de eveneens per 1 ja nuari 1994 van kracht wordende Al gemene Wet Bestuursrecht. Gelijk- tij dig hiermee stellen wij ons voor om ook het beleid ter zake aan te passen met betrekking tot het gebruik van verkoopwagens en de tot nog toe ge hanteerde tarieven. Ten aanzien van de verkoop uit de vrije hand delen wij u mede, dat wij de ons ten dienste staande middelen zullen inzetten om dit te beteugelen. rin bei vo< aai me De na1 lee pei ma Re na tre va: we be qu O] De nig no< ovi vo< eië pla Op dir M< mc da ba ooi je< bo to< op vo joi wc m< pk Uw voorstel voor de verbetering van de Schoolstraat (gedeelte Koren straat-Akkerweg) wordt door het col lege onderschreven. Binnen de huidi ge planning en bij de verschillende voorziene projecten zal dit wegge deelte in de periode 1994-1998 wor den gereconstrueerd. In afwachting daarvan hebben wij het normale on derhoud getemporiseerd, zulks na overleg met de commissie Openbare Werken, Natuur en Milieu bij het pro gramma wegen 1993. woner bedraagt, is in de begroting een bedrag van 2.500,00 vrijge maakt voor projecten op het gebied van criminaliteitsvoorlichting en - preventie. Dit bedrag is, dankzij het kostenbesparend effect van de sa menwerking met een drietal buurge meenten, gehalveerd. De in de begro ting aangehaalde 120 uur zij n de men suren van ons ambtelijk apparaat, die besteed worden aan de handhaving van de openbare orde. In samenwerking met politie en ouders, worden jeugdige raddraaiers uit bepaalde wijken op een persoonlij ke en indringende wijze benaderd. Door ze te wijzen op hun gedrag en te vens de gevolgen van een eventuele strafrechtelijke vervolging onder ogen te laten zien, wordt gepoogd het gedrag positief te beïnvloeden en daarmee het als zeer hinderlijk erva ren crimineel handel terug te drin gen. Aldus wor»»n jeugdigen uit het strafrechtelijk circuit gehouden. Elk jaar verschijnt een jaaroverzicht van het afgelopen jaar. Het jaar verslag 1992 is zojuist verschenen en worden geagendeerd voor de com missievergadering Algemeen Be stuurlijke Zaken van november 1993. In het eerste kwartaal van 1994 zal de toegezegde evaluatie-nota van het HALT-project over de afgelopen 3 jaar verschijnen, en aan uw raad wor den voorgelegd. ringvan ljulijl. is vastgesteld. Mede naar aanleiding van door uw raad gestelde vragen wordt door ons de mogelijkheid nader onderzocht om te komen tot het opstellen van een ver keerscirculatieplan. Hierin zullen on dermeer aspecten met betrekking tot parkeren, zonering, verkeersdrem pels, vrachtverkeer in de dorpskom, etc., worden geanalyseerd en beoor deeld. De opdracht voor het opstellen van een dergelijk plan zal eerdaags worden verstrekt. In 1993 is een nota verkeersveiligheid opgesteld, welke in de raadsvergade- cé over de oude Meijerijbaan (voor malige rijksweg). Dit tracé is gekozen in nauw overleg met de provincie en de gemeenten Tilburg en Berkel- Enschot. Met betrekking tot de fiets verbinding met Oirschot delen wij uw zorg omtrent het gedeelte tussen ca fé ,’t Draaiboompje’ en de brug over de Reusel. Na onderhandelingen hierover is dit gedeelte van deze ver binding dan ook opgenomen in het uit voeringsplan van het bereikbaar heidsplan Regio Parkland Zuid-Oost. Als gevolg van het toevoegen aan het uitvoeringsplan van de aanleg van een rotonde op het kruispunt Akker weg/Tilburgseweg en de fietsverbin ding met Oirschot over het gedeelte tussen café ,’t Draaiboompje’ en de brug over de Reusel wordt het gehe le plan duurder. Zoals u inmiddels via de commissie Openbare Werken, Natuur en Milieu en Financiën en Belastingen is be kend geworden, is door het college in tensief gezocht naar mogelijkheden om te komen tot een uitbreiding van het aardgasnet in het buitengebied. Wij hebben daarbij een gemeentelij ke stimuleringsbijdrage van 1.000,00 per aansluiting in het voor uitzicht gesteld. Bij de totale ge wenste realisering van 70 aansluitba- re panden bedroeg daarmee het ge meentelijke aandeel 70.000,00. Na een ingestelde enquête en een door Intergas ingesteld onderzoek naar de aansluitbereidheid van een aantal percelen in de gemeente Diessen, ble ken uiteindelijk in onze gemeente nog 15 percelen in aanmerking te komen. Daarnaast werd door Intergas de voorwaarde gesteld, dat de totale kosten voor alle projecten vooraf door de gemeente dienden te worden vol daan. Na verrekening met de eige naren van de 15 aan te sluiten perce len resteerde voor de gemeente een bedrag van bijna 67.000,00. Nage noeg het gehele budget dat beschik baar was gesteld ter stimulering van de aansluiting van 70 percelen. Het college acht dit niet verantwoord en heeft op grond daarvan besloten om vooralsnog af te zien van de realise- cé te lichten en eerder te realiseren. Dit is ingegeven door de onduidelijk heid omtrent de financiële inbreng I van alle partij en mede in relatie tot de hoeveelheid projecten. Bij het formuleren van beleid, zoals bijvoorbeeld in het kader van de toe passing van de ecologische richtlijn, wordt een afweging gemaakt van al le in het geding zijnde belangen. Eén daarvan is het economische belang. Ook in de toekomst zal bij het te for- muleren beleid met dit belang reke ning worden gehouden, zonder hier bij overigens op dit moment reeds overwegende prioriteit daaraan toe te kennen. Overleg met organisaties, waaronder ook de boerenorganisatie, vindt daarbij vanzelfsprekend plaats als de onderwerpen daartoe aanlei ding geven. Wij noemen hier als voor beeld de problematiek rondom de mo gelijke uitbreiding van het aardgas- net in het buitengebied. Het instellen van een regelmatige overlegstruc tuur met Boerenbond/NCB achten wij dan ook overbodig. I PAGINA8 i f

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1993 | | pagina 8