■■Ml *6 binnen een planmatig kader worden uitgevoerd. HOOFDFUNCTIE O - ALGEMEEN BESTUUR opgemerkt over het aspect cultuu romslag merken wij op het eens te zijn met het belang daarvan voor een geslaagd hernieuwd functioneren van de nieuwe organisatievorm. Wij wijzen er op, dat hierbij ook de inge zette BBI-lijn van groot belang is, en ook steunt op cultuur als draagvlak, een verbindend element binnen de organisatie. In dat verband ver wachten wij in 1994 de eerste expe rimenten uit te voeren met meer zelfstandige taakuitoefening binnen het ambtelijk apparaat, middels bud get en resultaat-verantwoordelijk- heid via ruim mandaat en delegatie. Functiewaardering Tevens zeggen wij u toe dat dan ook de functiewaardering zal zijn afge rond. Hierbij dient te worden opge merkt dat de huidige functies zijn beschreven in functie-karakteristie- ken. Er waren geen actuele functie beschrijvingen voorhanden. In het kader van de samenwerking heeft af stemming plaatsgevonden op de re geling ’formatieplaatstyperingen’ van de gemeente Oisterwijk. Deze regeling zal in november door het college worden vastgesteld, waarna direct zal worden begonnen met de organieke beschrijving van alle func ties. De beschrijving en waardering van de functies zal in het eerste kwartaal van 1994 worden afgerond. De regeling functie-beoordeling is in middels door het college vastgesteld. De eerste beoordelingsgesprekken zijn gevoerd. In 1994 zal dit verder voorlichting. Ook al klinkt hier en daar enige twijfel omtrent het ver volg van deze info-krant door, wij blij ven van oordeel dat deze in een duide lijke behoefte voorziet. Automatisering In de nota van aanbieding hebben wij aangegeven, dat momenteel wordt onderzocht op welke wijze tot het tijdstip van herindeling met de auto matisering van de gemeentelijke ad ministratie moet worden omgegaan. Uitgangspunt daarbij is voor ons col lege, dat het huidige niveau in de In formatievoorziening en de automati sering gehandhaafd dient te blijven. Daarenboven mag een en ander uiter aard geen of zo min mogelijk kapi taalsvernietiging tot gevolg hebben, terwijl, waar mogelijk en wenselijk, rekening wordt gehouden met de mo gelijkheden van de samenwerking met de gemeente Oisterwijk. Wij verwachten nog dit j aar terzake met een afgerond voorstel te kunnen komen. Leges bij huwelijken De verhoging van deze leges waren niet strikt noodzakelijk om de begro ting sluitend te krijgen. Het college is, in zijn algemeenheid en uitgaande van het profijtbeginsel, echter van mening dat voor een aantal activitei ten een meer kostendekkend tarief kan worden ingevoerd. Dit past te vens in de ’B.B.I.-gedachte’. Het komt steeds vaker voor dat hu welijken op zaterdag gesloten wor den. Het mag duidelijk zijn dat hier aan voor de gemeente extra kosten verbonden zijn. Wij vinden het dan ook zeer billijk dit door te belasten. Ter informatie delen wij u nog mede dat in de regio reeds hogere tarieven worden berekend (gemeente Oister wijk op zaterdag 850,00 en op ande re dagen 210,00). HOOFDFUNCTIE 1 - OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID Brandweer Wij onderschrijven de eigen rol die een vrouw bij slachtofferhulp zou kunnen vervullen. Mede gelet op haar beschikbaarheid en het feit dat de vrouw in dè brandweerwereld een normale verschijning is geworden, zullen wij ons beleid daarop aanpas sen. Wanneer er bij de brandweer plaatsen vrijkomen, zal ter vervulling daarvan dan ook tevens de aandacht uitgaan naar de vrouw. Wij zijn van mening, dat het in dat geval aanbeve ling verdient minimaal twee vrouwen tegelijk te benoemen. Het moge ove rigens duidelijk zij n, dat deze terech te ontwikkeling ook in materieel-ge- bouwelijke zin consequenties heeft. Wat betreft de beoogde samenwer king met de brandweer van Oister wijk delen wij u mede, dat daarover door het commando van beide korp sen een rapport is uitgebracht, geda teerd 31 augustus 1993. Na bespre king hiervan door uw voorzitter met zijn ambtgenoot uit Oisterwijk, is dit onderwerp van bespreking geweest in het gezamenlijke overleg van bei de colleges op 28 september 1993. Het voorstel daaromtrent zal allereerst op 1 november a.s. onderwerp van ge sprek zijn in de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken. Uitgangspunt daarbij zal zijn, dat de samenwer- king/samenvoeging tussen beide korpsen niet ten koste mag gaan van de grote mate van betrokkenheid, zo als die by de leden van de brandweer te constateren valt. Voorop dient te staan, dat de brandweereenheid in deze gemeente zelfstandig moet kun nen blijven opereren. In dit verband merken wij op, dat bij elke wijziging dan ook menselijk aspect en het zijn van vrijwilliger centraal dient te staan. Geluidoverlast De handhaving en controle met be trekking tot geluidsoverlast is voor het college een voortdurende zorg. INLEIDING Wij hebben vastgesteld dat nagenoeg alle partijen de beleidsbegroting, zoals deze thans is gepresenteerd, als voldoende basis beschouwen om op hoofdlijnen het gemeentelijk beleid te kunnen toetsen. In de nota van aanbieding hebben wij aangegeven ook in 1994 nadrukkelijk aandacht te besteden aan de verdere ontwikkeling van dit en andere beleids- en beheersinstrumenten. Een van die instrumenten is de bestuursrapportage, waarvan u de eerste proeve in juni 1993 is aangeboden. Het lag in ons voornemen om de tweede bestuursrapportage in oktober te presenteren. Door het samenlopen van een aantal voor onze organisatie grotere projecten en de daarbij gepaard gaande werkdruk zal dit voornemen niet gerealiseerd kunnen worden. Wij zullen u de tweede bestuursrapportage medio november toesturen; zodat behandeling in de decembervergaderingen kan plaatsvinden. Antwoord van het college van burgemeester en wethouders op de Algemene Beschouwingen in het kader van de behandeling van de beleidsbegroting 1994. Bestuursorganen Door alle partijen wordt bijzondere aandacht gevraagd voor de samen werking met de gemeente Oister wijk in realisatie tot de voorgeno men samenvoeging van beide ge meenten. Aandacht voor een goede belangenbehartiging van het perso neel in de vorm van een organisatie onderzoek, het opstellen van een mo daal plan, maar ook voor en tijdige ongoede voorlichting naar de meest tórokkenen bij deze herindeling, ajnde de burgers van onze gemeen te. In de vergadering van 28 januari 1993 hebben wij u uitvoerig geïnfor meerd over de voortgang van het project samenwerking met de ge meente Oisterwijk. Geconcludeerd werd dat, mede gezien in het licht ran de notitie ’Hoofdlijnen gemeen telijke Herindeling Midden-Brabant’ bet provinciaal bestuur een ver volgstap heeft gezet op het herinde- lingstraject die zijn consequenties had voor het samenwerkingsproject. Besloten werd het samenwerkings project af te ronden en over te gaan naar een tweede fase. In deze fase overleggen de commis sies Algemeen Bestuurlijke Zaken en de colleges van burgemeester en wethouders van beide gemeenten frequenter met elkaar over voorlich ting, invulling vacatures in beide or ganisaties, reacties naar externe in stanties in het kader van gemeen schappelijke regelingen, beslissingen van Gedeputeerde Staten, aanpak van nieuwe beleidszaken, aanschaf van materieel en materiaal en pro jecten van gezamenlijk belang. Inmiddels is duidelijk geworden, dat ie provinciale zienswijze met be trekking tot de herindeling in Midden-Brabant substantieel is ge wijzigd. Hoe Provinciale Staten een en ander definitief gaan invullen is nog onduidelijk. Het mag zich wel licht nog zo ontwikkelen, dat het aanvankelijke plan voor samenvoe ging van Oisterwijk en Moergestel op enige wijze ook nog aan een ver andering onderhevig zal zijn, het geen naar wij hopen en wel op grond van het concept dat thans voorligt, niet het geval zal zijn. Vergaande maatregelen gericht op de integratie van de beide gemeen telijke organisaties moeten ons in ziens eerst dan genomen worden na dat Provinciale Staten zich definitief hebben uitgesproken over de ge meentelijke herindeling in Midden- Brabant. Het mag duidelyk zij dat de hierdoor ontstane vertraging van tenminste een halfjaar niet alleen zijn uitwer king heeft op het door ons gevoerde overleg, maar ook het moment van informatie naar de burger daarmede naar een later tijdstip wordt ver schoven. De burger is het meest ge diend met concrete informatie en voornemens. Temeer daar Gedepu teerde Staten hebben aangegeven, dat het sluiten van vergaande conve- nanten, vooruitlopende op de uitein delijke gemeentelijke herindeling niet meer is toegestaan. Toch blijven wij ook nu van oordeel, dat het overleg met de gemeente Oisterwijk over de genoemde zaken, bezien in het licht van het voorgaan de, vruchten afwerpt en moet blij ven worden gevoerd teneinde op enig later moment adequaat te kun nen inspelen op de uiteindelijke her- indelingsoperatie. Met zorg, maar niet minder alert, zullen wij de zet ten op het provinciaal schaakbord blijven volgen. Evaluatie van de reorganisatie Ingaande 1 oktober 1992 is de orga nisatieverandering op de secretarie doorgevoerd en sindsdien wordt ge werkt met het zgn. sectorenmodel. Zoals uit het destijds gepresenteer de plan van aanpak van de reorgani satie bly'kt, dient niet eerder dan 6 maanden na de organisatieverande ring - doch ook niet later dan na 1,5 jaar - een evaluatie plaats te vinden, waarbij de realisatie van de gefor muleerde doelstellingen worden ge toetst. Momenteel wordt gewerkt aan de voorbereiding van deze eva luatie en wij zeggen u toe deze uiter lijk vóór april 1994 te hebben afge rond. Met betrekking tot hetgeen is Communicatie In september 1992 zijn wij gestart met het verspreiden van de Gemeen telijke Informatiekrant, als onder deel van het collegeprogramma 1992-1994. Sindsdien zijn vier edities verschenen, te weten: ’Wonen in Moergestel’, ’Begroting 1993’, ’Groen in Moergestel’ en ’Veiligheid’. Gemiddeld komen de kosten neer op een bedrag van 5.700,00 all in. Uit gaande van vier kranten dient op jaarbasis rekening te worden gehou den met een totale som van 22.800,00. Het verschil met de be grote kosten heeft betrekking op an dere activiteiten op het gebied van MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 20 OKTOBER 1993 PAGINA 7 m- en en rk- nt. )U- iu. Is? 12- ast de iel )U ffi- ijk. )m xi- 13 en w- rst iet :e! m. nö an au i 'P- rk- ast njn ju- Algemene Beschouwingen

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1993 | | pagina 7