■■Ml
*6
binnen een planmatig kader worden
uitgevoerd.
HOOFDFUNCTIE O -
ALGEMEEN BESTUUR
opgemerkt over het aspect cultuu
romslag merken wij op het eens te
zijn met het belang daarvan voor een
geslaagd hernieuwd functioneren
van de nieuwe organisatievorm. Wij
wijzen er op, dat hierbij ook de inge
zette BBI-lijn van groot belang is, en
ook steunt op cultuur als draagvlak,
een verbindend element binnen de
organisatie. In dat verband ver
wachten wij in 1994 de eerste expe
rimenten uit te voeren met meer
zelfstandige taakuitoefening binnen
het ambtelijk apparaat, middels bud
get en resultaat-verantwoordelijk-
heid via ruim mandaat en delegatie.
Functiewaardering
Tevens zeggen wij u toe dat dan ook
de functiewaardering zal zijn afge
rond. Hierbij dient te worden opge
merkt dat de huidige functies zijn
beschreven in functie-karakteristie-
ken. Er waren geen actuele functie
beschrijvingen voorhanden. In het
kader van de samenwerking heeft af
stemming plaatsgevonden op de re
geling ’formatieplaatstyperingen’
van de gemeente Oisterwijk. Deze
regeling zal in november door het
college worden vastgesteld, waarna
direct zal worden begonnen met de
organieke beschrijving van alle func
ties. De beschrijving en waardering
van de functies zal in het eerste
kwartaal van 1994 worden afgerond.
De regeling functie-beoordeling is in
middels door het college vastgesteld.
De eerste beoordelingsgesprekken
zijn gevoerd. In 1994 zal dit verder
voorlichting. Ook al klinkt hier en
daar enige twijfel omtrent het ver
volg van deze info-krant door, wij blij
ven van oordeel dat deze in een duide
lijke behoefte voorziet.
Automatisering
In de nota van aanbieding hebben wij
aangegeven, dat momenteel wordt
onderzocht op welke wijze tot het
tijdstip van herindeling met de auto
matisering van de gemeentelijke ad
ministratie moet worden omgegaan.
Uitgangspunt daarbij is voor ons col
lege, dat het huidige niveau in de In
formatievoorziening en de automati
sering gehandhaafd dient te blijven.
Daarenboven mag een en ander uiter
aard geen of zo min mogelijk kapi
taalsvernietiging tot gevolg hebben,
terwijl, waar mogelijk en wenselijk,
rekening wordt gehouden met de mo
gelijkheden van de samenwerking
met de gemeente Oisterwijk.
Wij verwachten nog dit j aar terzake
met een afgerond voorstel te kunnen
komen.
Leges bij huwelijken
De verhoging van deze leges waren
niet strikt noodzakelijk om de begro
ting sluitend te krijgen. Het college
is, in zijn algemeenheid en uitgaande
van het profijtbeginsel, echter van
mening dat voor een aantal activitei
ten een meer kostendekkend tarief
kan worden ingevoerd. Dit past te
vens in de ’B.B.I.-gedachte’.
Het komt steeds vaker voor dat hu
welijken op zaterdag gesloten wor
den. Het mag duidelijk zijn dat hier
aan voor de gemeente extra kosten
verbonden zijn. Wij vinden het dan
ook zeer billijk dit door te belasten.
Ter informatie delen wij u nog mede
dat in de regio reeds hogere tarieven
worden berekend (gemeente Oister
wijk op zaterdag 850,00 en op ande
re dagen 210,00).
HOOFDFUNCTIE 1 -
OPENBARE ORDE EN
VEILIGHEID
Brandweer
Wij onderschrijven de eigen rol die
een vrouw bij slachtofferhulp zou
kunnen vervullen. Mede gelet op haar
beschikbaarheid en het feit dat de
vrouw in dè brandweerwereld een
normale verschijning is geworden,
zullen wij ons beleid daarop aanpas
sen. Wanneer er bij de brandweer
plaatsen vrijkomen, zal ter vervulling
daarvan dan ook tevens de aandacht
uitgaan naar de vrouw. Wij zijn van
mening, dat het in dat geval aanbeve
ling verdient minimaal twee vrouwen
tegelijk te benoemen. Het moge ove
rigens duidelijk zij n, dat deze terech
te ontwikkeling ook in materieel-ge-
bouwelijke zin consequenties heeft.
Wat betreft de beoogde samenwer
king met de brandweer van Oister
wijk delen wij u mede, dat daarover
door het commando van beide korp
sen een rapport is uitgebracht, geda
teerd 31 augustus 1993. Na bespre
king hiervan door uw voorzitter met
zijn ambtgenoot uit Oisterwijk, is dit
onderwerp van bespreking geweest
in het gezamenlijke overleg van bei
de colleges op 28 september 1993. Het
voorstel daaromtrent zal allereerst
op 1 november a.s. onderwerp van ge
sprek zijn in de commissie Algemeen
Bestuurlijke Zaken. Uitgangspunt
daarbij zal zijn, dat de samenwer-
king/samenvoeging tussen beide
korpsen niet ten koste mag gaan van
de grote mate van betrokkenheid, zo
als die by de leden van de brandweer
te constateren valt. Voorop dient te
staan, dat de brandweereenheid in
deze gemeente zelfstandig moet kun
nen blijven opereren. In dit verband
merken wij op, dat bij elke wijziging
dan ook menselijk aspect en het zijn
van vrijwilliger centraal dient te
staan.
Geluidoverlast
De handhaving en controle met be
trekking tot geluidsoverlast is voor
het college een voortdurende zorg.
INLEIDING
Wij hebben vastgesteld dat nagenoeg alle partijen de beleidsbegroting, zoals
deze thans is gepresenteerd, als voldoende basis beschouwen om op
hoofdlijnen het gemeentelijk beleid te kunnen toetsen. In de nota van
aanbieding hebben wij aangegeven ook in 1994 nadrukkelijk aandacht te
besteden aan de verdere ontwikkeling van dit en andere beleids- en
beheersinstrumenten. Een van die instrumenten is de bestuursrapportage,
waarvan u de eerste proeve in juni 1993 is aangeboden. Het lag in ons
voornemen om de tweede bestuursrapportage in oktober te presenteren. Door
het samenlopen van een aantal voor onze organisatie grotere projecten en de
daarbij gepaard gaande werkdruk zal dit voornemen niet gerealiseerd
kunnen worden. Wij zullen u de tweede bestuursrapportage medio november
toesturen; zodat behandeling in de decembervergaderingen kan plaatsvinden.
Antwoord van het
college van
burgemeester en
wethouders op de
Algemene
Beschouwingen in het
kader van de
behandeling van de
beleidsbegroting
1994.
Bestuursorganen
Door alle partijen wordt bijzondere
aandacht gevraagd voor de samen
werking met de gemeente Oister
wijk in realisatie tot de voorgeno
men samenvoeging van beide ge
meenten. Aandacht voor een goede
belangenbehartiging van het perso
neel in de vorm van een organisatie
onderzoek, het opstellen van een mo
daal plan, maar ook voor en tijdige
ongoede voorlichting naar de meest
tórokkenen bij deze herindeling,
ajnde de burgers van onze gemeen
te.
In de vergadering van 28 januari
1993 hebben wij u uitvoerig geïnfor
meerd over de voortgang van het
project samenwerking met de ge
meente Oisterwijk. Geconcludeerd
werd dat, mede gezien in het licht
ran de notitie ’Hoofdlijnen gemeen
telijke Herindeling Midden-Brabant’
bet provinciaal bestuur een ver
volgstap heeft gezet op het herinde-
lingstraject die zijn consequenties
had voor het samenwerkingsproject.
Besloten werd het samenwerkings
project af te ronden en over te gaan
naar een tweede fase.
In deze fase overleggen de commis
sies Algemeen Bestuurlijke Zaken
en de colleges van burgemeester en
wethouders van beide gemeenten
frequenter met elkaar over voorlich
ting, invulling vacatures in beide or
ganisaties, reacties naar externe in
stanties in het kader van gemeen
schappelijke regelingen, beslissingen
van Gedeputeerde Staten, aanpak
van nieuwe beleidszaken, aanschaf
van materieel en materiaal en pro
jecten van gezamenlijk belang.
Inmiddels is duidelijk geworden, dat
ie provinciale zienswijze met be
trekking tot de herindeling in
Midden-Brabant substantieel is ge
wijzigd. Hoe Provinciale Staten een
en ander definitief gaan invullen is
nog onduidelijk. Het mag zich wel
licht nog zo ontwikkelen, dat het
aanvankelijke plan voor samenvoe
ging van Oisterwijk en Moergestel
op enige wijze ook nog aan een ver
andering onderhevig zal zijn, het
geen naar wij hopen en wel op grond
van het concept dat thans voorligt,
niet het geval zal zijn.
Vergaande maatregelen gericht op
de integratie van de beide gemeen
telijke organisaties moeten ons in
ziens eerst dan genomen worden na
dat Provinciale Staten zich definitief
hebben uitgesproken over de ge
meentelijke herindeling in Midden-
Brabant.
Het mag duidelyk zij dat de hierdoor
ontstane vertraging van tenminste
een halfjaar niet alleen zijn uitwer
king heeft op het door ons gevoerde
overleg, maar ook het moment van
informatie naar de burger daarmede
naar een later tijdstip wordt ver
schoven. De burger is het meest ge
diend met concrete informatie en
voornemens. Temeer daar Gedepu
teerde Staten hebben aangegeven,
dat het sluiten van vergaande conve-
nanten, vooruitlopende op de uitein
delijke gemeentelijke herindeling
niet meer is toegestaan.
Toch blijven wij ook nu van oordeel,
dat het overleg met de gemeente
Oisterwijk over de genoemde zaken,
bezien in het licht van het voorgaan
de, vruchten afwerpt en moet blij
ven worden gevoerd teneinde op
enig later moment adequaat te kun
nen inspelen op de uiteindelijke her-
indelingsoperatie. Met zorg, maar
niet minder alert, zullen wij de zet
ten op het provinciaal schaakbord
blijven volgen.
Evaluatie van de
reorganisatie
Ingaande 1 oktober 1992 is de orga
nisatieverandering op de secretarie
doorgevoerd en sindsdien wordt ge
werkt met het zgn. sectorenmodel.
Zoals uit het destijds gepresenteer
de plan van aanpak van de reorgani
satie bly'kt, dient niet eerder dan 6
maanden na de organisatieverande
ring - doch ook niet later dan na 1,5
jaar - een evaluatie plaats te vinden,
waarbij de realisatie van de gefor
muleerde doelstellingen worden ge
toetst. Momenteel wordt gewerkt
aan de voorbereiding van deze eva
luatie en wij zeggen u toe deze uiter
lijk vóór april 1994 te hebben afge
rond. Met betrekking tot hetgeen is
Communicatie
In september 1992 zijn wij gestart
met het verspreiden van de Gemeen
telijke Informatiekrant, als onder
deel van het collegeprogramma
1992-1994. Sindsdien zijn vier edities
verschenen, te weten: ’Wonen in
Moergestel’, ’Begroting 1993’,
’Groen in Moergestel’ en ’Veiligheid’.
Gemiddeld komen de kosten neer op
een bedrag van 5.700,00 all in. Uit
gaande van vier kranten dient op
jaarbasis rekening te worden gehou
den met een totale som van
22.800,00. Het verschil met de be
grote kosten heeft betrekking op an
dere activiteiten op het gebied van
MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 20 OKTOBER 1993
PAGINA 7
m-
en
en
rk-
nt.
)U-
iu.
Is?
12-
ast
de
iel
)U
ffi-
ijk.
)m
xi-
13
en
w-
rst
iet
:e!
m.
nö
an
au
i
'P-
rk-
ast
njn
ju-
Algemene
Beschouwingen