B volgens planning de nota 12 februari 1994 gereed moet zijn. Inmiddels is duidelijk, dat enige vertragende fac toren zijn opgetreden. Met name de niet geplande inventarisatie en voor lichting hebben vertragend gewerkt. Verder zal de tweede consultatieron de nog de nodige tij d in beslag nemen. Wij noemen in dit verband het voor overleg met de Provinciaal Planologi sche Commissie. Desalniettemin blijft het streven erop gericht om de nota nog deze raadsperiode ter vast stelling aan te bieden. Algemene Beschouwingen töi Antwoord van het college van burgemeester en wethouders ■ft VE VERVOLG Leidraad veehouderij en milieu GFT-afval HOOFDFUNCTIE 7 - VOLKSGEZONDHEID Containerparkje Hondenpoepoverlast Bedrijfsinterne milieuzorg Rioolrechten Rioleringsbeheer Bodemonderzoek bij bouwvergunningen Bestemmingsplan Buitengebied Paraplunota HOOFDFUNCTIE 8 - RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING Terrein aan de Raadhuisstraat Oistelvoirt 1993 Papenacker II Bedrijventerrein Structuurschets Afval Te Ro Mj De Milieu I stn -te Ni< vol Del Hie: van boel blio kun mer Te MO MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 20 OKTOBER 1993 PAGINA 10 1994 Met betrekking tot dit onderwerp merken wij op, dat voor 1 januari 1994 een integrale evaluatie zal worden voorgelegd, waarin naast de genoem de leidraad eveneens het in Moer gestel gevoerde eigen beleid zaTwor- den geëvalueerd. Ook zal daarbij aan dacht worden geschonken aan ont wikkelingen zoals bijv, de groen la belstal. Op 8 juli jl. hebben wij de evaluatie van de GFT-inzameling ter behande ling aan de commissie Openbare Wer ken, Natuur en Milieu aangeboden. De commissie heeft daarbij in gestemd met de in de evaluatie voor gestelde maatregelen. Een daarvan betreft het binnen de gemeenschap pelijke regeling met Oisterwijk en Udenhout onderzoeken of bijvoor beeld een wekelijkse inzameling van GFT-afval in de warme periode van het jaar tot de mogelijkheden be hoort. Een verhoogde inzamelfre- quentie in de zomerperiode kan ach terwege blijven indien sprake is van slechts een beperkte vorm van over last (bijvoorbeeld door het gebruik van de beschikbare papieren contai- nerzakken) dan wel indien dat zou lei den tot een verhoging van het tarief van de afvalheffing. Het zelf composteren van GFT-afval zullen wij doormiddel van ondermeer het instrument voorlichting sti muleren. Het toepassen van een gedifferen tieerde tariefstelling is op dit moment niet realiseerbaar. Voor wat betreft de componenten GFT en overig huis houdelijk afval vindt momenteel in de gemeente Oostzaan een experiment plaats naar gedifferentieerde ta riefstelling. Wij zullen dit experiment nauwlettend volgen. Met betrekking tot de realisatie van een containerparkje merken wij het volgende op. Op basis van het door de gemeenteraad vastgestelde Taak stellend Uitvoeringsprogramma is onderzocht of in onze gemeente een kleinschalig containerparkje reali seerbaar is. Dit in het kader van ver der onderzoek naar de versterking van de gescheiden afval- inzamel- structuur. Uiteraard zullen daarbij voor de in te zamelen componenten de geldende milieuvoorschriften worden gehanteerd. Tevens zal na realisatie van het con- De door honden veroorzaakte over last - als gevolg van het uitlaatgedrag van hun eigenaars - is al geruime tij d onderwerp van discussie. Het college is van mening, dat thans ook gehan deld dient te worden. In dat kader hebben wij een voorstel tot het creë ren van een zogenaamde hondentoilet in de commissie Openbare Werken, Natuur en Milieu van 9 september jl. ter advisering aangeboden. Daarbij is nadrukkelijk aangegeven, dat dit voorstel gezien moest worden als een experiment, vooralsnog een inciden tele activiteit derhalve. Van een alge mene beleidslijn is dan ook nog geen dies afgewacht. De genoemde uitbreiding van de toet singsgronden van de Wet Milieube heer, betekent tevens een noodzake lijk grotere deskundigheid binnen het ambtelijk apparaat bij de toetsing van aanvragen om een milieuvergun ning. In werkgroepverband wordt op dit moment gezamenlijk met de gemeen te Oisterwijk de bedrijfsinterne mi lieuzorg voor beide gemeenten ont wikkeld. Door de SPM is voorgesteld de riool rechten te koppelen aan het water verbruik. Wjj zullen dit nader onder zoeken en u hierover in het eerste kwartaal 1994 nader informeren. OP dit moment merken wij hierover het volgende op. De grondslag voor het heffen van een rioolrecht kan op verschillende wijze Zoals reeds eerder uitgebreid aange geven, komt onze gemeente niet meer in aanmerking voor enige sub sidie in het kader van de uitvoering van het nog vast te stellen riolerings- beheerplan. Ter nadere informatie kunnen wij nog meedelen, dat voor de verkrijging van deze subsidie van het waterschap ’De Dommel’ uitgewerk te plannen beschikbaar dienen te zijn. Een globaal raamplan was in dit ka der onvoldoende. is afhankelijk van de om vang van de bouwactiviteiten. Wij eisen dit bij grotere uitbreidingen van bestaande bouw en bij alle nieuwbouw. tainerparkje het grof huisvuil hier aangeboden moeten worden. Uiter aard zullen aanbieders daarvoor een (kostendekkende) vergoeding moe ten betalen. Hiermee wordt nar de mening van het college tevens recht gedaan aan de opvatting dat de ver vuiler dient te betalen. Op dit mo ment worden de kosten van inzame ling en storten van het grof huisvuil nog doorberekend in de afvalstoffen heffing. Deze heffing is kostendek kend. De door de SPM gedane sug gestie om een eigen bijdrage voor grofhuisvuilinzameling, zal nader be trokken worden bij de realisatie van de verdere versterking van de ge scheiden inzamelingsstructuur. Inmiddels heeft uw raad de bezwaren tegen de lokatie Molenstraat gegrond verklaard. Ons college onderstreept hiermee nogmaals, dat het hierdoor hoogst twij felachtig is of de realisatie van een dergelijk containerparkje in onze gemeente nog wel mogelijk is. De bouwverordening verbiedt het bouwen op verontreinigde grond. Aanvragen om bouwvergunningen dienen in beginsel vergezeld te gaan van een onderzoeksrapport inzake de bodemgesteldheid. Een en ander Het opstarten van het eigenlijke bestemmingsplan voor het buitenge bied is in hoge maten afhankelijk van de paraplunota. Nadat het proces met betrekking tot het opstellen van de paraplunota ongeveer voor 3/4 ge deelte is doorlopen, kan gestart wor den met het bestemmingsplan bui tengebied. Ook hier speelt een aantal onzekere factoren een rol. Verwacht wordt, dat in de paraplunota de eer ste aanzetten voor keuzes gemaakt De officiële start van dit project was 12 februari 1993. In het plan van aan pak is een tijdsplanning opgenomen van 12 maanden. Dit betekent, dat worden bepaald: - heffing van een vast rioolrecht per aansluiting, geen onderscheid tus sen eigenaar en gebruik; - heffing van een vast rioolrecht per aansluiting bij de eigenaar; - heffing middels een toeslag op de onroerende-zaakbelasting; - heffing van een gedifferentieerd ri oolrecht, op basis van lozing van de hoeveelheid afvalwater. Elke grondslag heeft zijn voor- en na delen. Deze hebben te maken met de invoering, het beheer, de vaststelling van het feite lij k verbruik en de lozing en invordering. Uiteraard zal het stu ringsmechanisme van beperking wa terverbruik afhankelijk zijn van het gekozen systeem. In Moergestel wordt momenteel de eigenaar met en vast bedrag belast voor het rioolrecht. Het is het college bekend, dat diver se particuliere initiatieven zijn ont wikkeld. Voor zover de gemeente daarbij betrokken is geweest, hebben wij als randvoorwaarde gehanteerd het beleid zoals dat op heden gestal te heeft gekregen. Met name dus het dorpsvemieuwingsplan en de notitie detailhandelsvoorzieningen. De ge meente voert ter zake geen actieve grondpolitiek, zodat initiatieven moe ten worden afgewacht en getoetst. Dit plan bevindt zich in de afspraak- fase. De informatie-Zinspraakavond is gepland op 26 oktober 1993. Het voor overleg is inmiddels eveneens op gestart. In het eerste kwartaal van 1994 zal het plan, na afronding van het vooro verleg, verder in procedure kunnen worden gebracht. Het plan is inmiddels in concept ge reed. Volgens planning zal het plan in de vergadering van de commissie Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en Gebouwen van november (uiterlijk december) aan de orde worden gesteld. Daarna zullen eventuele op en aanmerkingen verwerkt worden, waarna het in de bedoeling ligt om het plan in het vooroverleg en de in spraak te brengen. Er hebben inmid dels eerste gesprekken met grondei genaren plaatsgevonden. Tevens zijn taxaties gedaan. Een eerste toets op de financieel-economische haalbaar heid stemt het college hoopvol. In het kader van de structuurschets bedrijventerreinen mag Moergestel tot het jaar 2002 nog 1 ha. industrie- grond uitgeven. De werkzaamheden zij n reeds opgestart om te komen tot een bestemmingsplan. Het eerste voorontwerp hiervan is reeds gereed. Mogelijk zal dit echter aangepast moeten worden in verband met de financieel-economische haalbaarheid. Inmiddels hebben ook de eerste gesprekken met grondeigenaren plaatsgevonden en zijn taxaties uit gevoerd. De verwachting is, dat in de loop van het volgend jaar het plan zo ver gereed is, dat het wettelijk voor- overleg/inspraak kan worden opge start. Een eerste opzet voor een structuur schets is inmiddels gemaakt. Hierin worden ondermeer de toekomstige bouwlokaties nader onderzocht, waarbij ook de inbreidingslokatiesin de dorpskern worden betrokken. Naar verwachting zal deze schets voor de vergadering van de commis sie Ruimtelijke Ordening, Huis vesting en Gebouwen van november (uiterlijk december) worden geagen deerd. zullen worden met betrekking tot de confrontatie tussen milieu, landschap en landbouw. Daarin zal nadrukkelijk betrokken worden de zorg om de agrarische beroepsbevolking. Ook zullen de mogelijk vrijkomende agra rische bedrijfsgebouwen in beeld ko men. Wij merken overigens op, dat wij in de reactie op het Streekplan hierover reeds opmerkingen hebben gemaakt en onze zorg hebben uit gesproken. Met betrekking tot de door het SMB voorgestelde stijging van de stortta- rieven en de gelijkschakeling van het particulier- en bedrijfsafval kunnen wij méedelen, dat deze inmiddels deels zijn teruggedraaid. Er wordt op dit moment een mindere stijging voorgesteld, terwijl het onderscheid tussen particulier- en bedrijfsafval blijft bestaan. In het raadsvoorstel tot wijziging van de afvalstoffenhef fing, dat u in november zal worden ge daan, zal hiermede rekening worden gehouden. Wij zullen u alsdan tevens voorstellen de begroting hierop aan te passen. Het Als vooi schc gev VOO! naa: 'stn De gen ken: zalc orde bele vooi clus vest rek< dati mid geli; ovei brei uitb pam I De nieuwe Wet Milieubeheer is op 1 maart jl. gemeentelijk in werking ge treden. Daarmee is de ’beperkte’ hin derwet vervallen. De Wet Milieube heer is een integrale milieuwet, waar in alle relevante milieu- onderwerpen zijn/worden vervat. Op dit moment voorziet deze wet onder andere in za ken als afval en energie. In de naaste toekomst komen ook andere zaken (zoals geluid) onder de werking van deze wet. Voorts biedt de wet de mo gelijkheid in het kader van de vergun ningverlening tevens te toetsen op doelmatigheid. Op landelijk en stede lijk (Amsterdam, Rotterdam) niveau worden thans studies verricht om te bezien hoe de verruimde reikwijdte het best kan worden benut. Omdat de Wet Milieubeheer relatief nieuw is, worden vooralsnog deze stu Uit woi moj ’D rom his sefi de i seer D (ver ovei oorl D ce f Der ona -W hof De gezi een •Ri 1. de c of I Hie de hui pla£ mei I is u kun bew hou gen tot: det ove: een sprake. De invoering van een moge lijke hondenbelasting moet hieraan naar onze mening dan ook niet gekop peld worden. Dit is pas aan de orde, zodra en voor de gemeente op dit on derdeel algemeen beleid wordt gefor muleerd. De door de commissie Open bare Werken, Natuur en Milieu ideeën worden momenteel verwerkt in een nieuw voorstel. Daarbij zullen ook schepjes en zakjes betrokken worden. I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1993 | | pagina 10