B
volgens planning de nota 12 februari
1994 gereed moet zijn. Inmiddels is
duidelijk, dat enige vertragende fac
toren zijn opgetreden. Met name de
niet geplande inventarisatie en voor
lichting hebben vertragend gewerkt.
Verder zal de tweede consultatieron
de nog de nodige tij d in beslag nemen.
Wij noemen in dit verband het voor
overleg met de Provinciaal Planologi
sche Commissie. Desalniettemin
blijft het streven erop gericht om de
nota nog deze raadsperiode ter vast
stelling aan te bieden.
Algemene
Beschouwingen
töi
Antwoord van het college
van burgemeester en wethouders
■ft
VE
VERVOLG
Leidraad veehouderij en
milieu
GFT-afval
HOOFDFUNCTIE 7 -
VOLKSGEZONDHEID
Containerparkje
Hondenpoepoverlast
Bedrijfsinterne
milieuzorg
Rioolrechten
Rioleringsbeheer
Bodemonderzoek bij
bouwvergunningen
Bestemmingsplan
Buitengebied
Paraplunota
HOOFDFUNCTIE 8 -
RUIMTELIJKE
ORDENING EN
VOLKSHUISVESTING
Terrein aan de
Raadhuisstraat
Oistelvoirt 1993
Papenacker II
Bedrijventerrein
Structuurschets
Afval
Te
Ro
Mj
De
Milieu
I stn
-te
Ni<
vol
Del
Hie:
van
boel
blio
kun
mer
Te
MO
MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 20 OKTOBER 1993
PAGINA 10
1994
Met betrekking tot dit onderwerp
merken wij op, dat voor 1 januari 1994
een integrale evaluatie zal worden
voorgelegd, waarin naast de genoem
de leidraad eveneens het in Moer
gestel gevoerde eigen beleid zaTwor-
den geëvalueerd. Ook zal daarbij aan
dacht worden geschonken aan ont
wikkelingen zoals bijv, de groen la
belstal.
Op 8 juli jl. hebben wij de evaluatie
van de GFT-inzameling ter behande
ling aan de commissie Openbare Wer
ken, Natuur en Milieu aangeboden.
De commissie heeft daarbij in
gestemd met de in de evaluatie voor
gestelde maatregelen. Een daarvan
betreft het binnen de gemeenschap
pelijke regeling met Oisterwijk en
Udenhout onderzoeken of bijvoor
beeld een wekelijkse inzameling van
GFT-afval in de warme periode van
het jaar tot de mogelijkheden be
hoort. Een verhoogde inzamelfre-
quentie in de zomerperiode kan ach
terwege blijven indien sprake is van
slechts een beperkte vorm van over
last (bijvoorbeeld door het gebruik
van de beschikbare papieren contai-
nerzakken) dan wel indien dat zou lei
den tot een verhoging van het tarief
van de afvalheffing.
Het zelf composteren van GFT-afval
zullen wij doormiddel van ondermeer
het instrument voorlichting sti
muleren.
Het toepassen van een gedifferen
tieerde tariefstelling is op dit moment
niet realiseerbaar. Voor wat betreft
de componenten GFT en overig huis
houdelijk afval vindt momenteel in de
gemeente Oostzaan een experiment
plaats naar gedifferentieerde ta
riefstelling. Wij zullen dit experiment
nauwlettend volgen.
Met betrekking tot de realisatie van
een containerparkje merken wij het
volgende op. Op basis van het door de
gemeenteraad vastgestelde Taak
stellend Uitvoeringsprogramma is
onderzocht of in onze gemeente een
kleinschalig containerparkje reali
seerbaar is. Dit in het kader van ver
der onderzoek naar de versterking
van de gescheiden afval- inzamel-
structuur. Uiteraard zullen daarbij
voor de in te zamelen componenten de
geldende milieuvoorschriften worden
gehanteerd.
Tevens zal na realisatie van het con-
De door honden veroorzaakte over
last - als gevolg van het uitlaatgedrag
van hun eigenaars - is al geruime tij d
onderwerp van discussie. Het college
is van mening, dat thans ook gehan
deld dient te worden. In dat kader
hebben wij een voorstel tot het creë
ren van een zogenaamde hondentoilet
in de commissie Openbare Werken,
Natuur en Milieu van 9 september jl.
ter advisering aangeboden. Daarbij is
nadrukkelijk aangegeven, dat dit
voorstel gezien moest worden als een
experiment, vooralsnog een inciden
tele activiteit derhalve. Van een alge
mene beleidslijn is dan ook nog geen
dies afgewacht.
De genoemde uitbreiding van de toet
singsgronden van de Wet Milieube
heer, betekent tevens een noodzake
lijk grotere deskundigheid binnen het
ambtelijk apparaat bij de toetsing
van aanvragen om een milieuvergun
ning.
In werkgroepverband wordt op dit
moment gezamenlijk met de gemeen
te Oisterwijk de bedrijfsinterne mi
lieuzorg voor beide gemeenten ont
wikkeld.
Door de SPM is voorgesteld de riool
rechten te koppelen aan het water
verbruik. Wjj zullen dit nader onder
zoeken en u hierover in het eerste
kwartaal 1994 nader informeren. OP
dit moment merken wij hierover het
volgende op.
De grondslag voor het heffen van een
rioolrecht kan op verschillende wijze
Zoals reeds eerder uitgebreid aange
geven, komt onze gemeente niet
meer in aanmerking voor enige sub
sidie in het kader van de uitvoering
van het nog vast te stellen riolerings-
beheerplan. Ter nadere informatie
kunnen wij nog meedelen, dat voor de
verkrijging van deze subsidie van het
waterschap ’De Dommel’ uitgewerk
te plannen beschikbaar dienen te zijn.
Een globaal raamplan was in dit ka
der onvoldoende.
is afhankelijk van de om vang van de
bouwactiviteiten. Wij eisen dit bij
grotere uitbreidingen van bestaande
bouw en bij alle nieuwbouw.
tainerparkje het grof huisvuil hier
aangeboden moeten worden. Uiter
aard zullen aanbieders daarvoor een
(kostendekkende) vergoeding moe
ten betalen. Hiermee wordt nar de
mening van het college tevens recht
gedaan aan de opvatting dat de ver
vuiler dient te betalen. Op dit mo
ment worden de kosten van inzame
ling en storten van het grof huisvuil
nog doorberekend in de afvalstoffen
heffing. Deze heffing is kostendek
kend. De door de SPM gedane sug
gestie om een eigen bijdrage voor
grofhuisvuilinzameling, zal nader be
trokken worden bij de realisatie van
de verdere versterking van de ge
scheiden inzamelingsstructuur.
Inmiddels heeft uw raad de bezwaren
tegen de lokatie Molenstraat gegrond
verklaard. Ons college onderstreept
hiermee nogmaals, dat het hierdoor
hoogst twij felachtig is of de realisatie
van een dergelijk containerparkje in
onze gemeente nog wel mogelijk is.
De bouwverordening verbiedt het
bouwen op verontreinigde grond.
Aanvragen om bouwvergunningen
dienen in beginsel vergezeld te gaan
van een onderzoeksrapport inzake de
bodemgesteldheid. Een en ander
Het opstarten van het eigenlijke
bestemmingsplan voor het buitenge
bied is in hoge maten afhankelijk van
de paraplunota. Nadat het proces met
betrekking tot het opstellen van de
paraplunota ongeveer voor 3/4 ge
deelte is doorlopen, kan gestart wor
den met het bestemmingsplan bui
tengebied. Ook hier speelt een aantal
onzekere factoren een rol. Verwacht
wordt, dat in de paraplunota de eer
ste aanzetten voor keuzes gemaakt
De officiële start van dit project was
12 februari 1993. In het plan van aan
pak is een tijdsplanning opgenomen
van 12 maanden. Dit betekent, dat
worden bepaald:
- heffing van een vast rioolrecht per
aansluiting, geen onderscheid tus
sen eigenaar en gebruik;
- heffing van een vast rioolrecht per
aansluiting bij de eigenaar;
- heffing middels een toeslag op de
onroerende-zaakbelasting;
- heffing van een gedifferentieerd ri
oolrecht, op basis van lozing van de
hoeveelheid afvalwater.
Elke grondslag heeft zijn voor- en na
delen. Deze hebben te maken met de
invoering, het beheer, de vaststelling
van het feite lij k verbruik en de lozing
en invordering. Uiteraard zal het stu
ringsmechanisme van beperking wa
terverbruik afhankelijk zijn van het
gekozen systeem.
In Moergestel wordt momenteel de
eigenaar met en vast bedrag belast
voor het rioolrecht.
Het is het college bekend, dat diver
se particuliere initiatieven zijn ont
wikkeld. Voor zover de gemeente
daarbij betrokken is geweest, hebben
wij als randvoorwaarde gehanteerd
het beleid zoals dat op heden gestal
te heeft gekregen. Met name dus het
dorpsvemieuwingsplan en de notitie
detailhandelsvoorzieningen. De ge
meente voert ter zake geen actieve
grondpolitiek, zodat initiatieven moe
ten worden afgewacht en getoetst.
Dit plan bevindt zich in de afspraak-
fase. De informatie-Zinspraakavond is
gepland op 26 oktober 1993. Het voor
overleg is inmiddels eveneens op
gestart.
In het eerste kwartaal van 1994 zal
het plan, na afronding van het vooro
verleg, verder in procedure kunnen
worden gebracht.
Het plan is inmiddels in concept ge
reed. Volgens planning zal het plan in
de vergadering van de commissie
Ruimtelijke Ordening, Huisvesting
en Gebouwen van november (uiterlijk
december) aan de orde worden
gesteld. Daarna zullen eventuele op
en aanmerkingen verwerkt worden,
waarna het in de bedoeling ligt om het
plan in het vooroverleg en de in
spraak te brengen. Er hebben inmid
dels eerste gesprekken met grondei
genaren plaatsgevonden. Tevens zijn
taxaties gedaan. Een eerste toets op
de financieel-economische haalbaar
heid stemt het college hoopvol.
In het kader van de structuurschets
bedrijventerreinen mag Moergestel
tot het jaar 2002 nog 1 ha. industrie-
grond uitgeven. De werkzaamheden
zij n reeds opgestart om te komen tot
een bestemmingsplan. Het eerste
voorontwerp hiervan is reeds gereed.
Mogelijk zal dit echter aangepast
moeten worden in verband met de
financieel-economische haalbaarheid.
Inmiddels hebben ook de eerste
gesprekken met grondeigenaren
plaatsgevonden en zijn taxaties uit
gevoerd. De verwachting is, dat in de
loop van het volgend jaar het plan zo
ver gereed is, dat het wettelijk voor-
overleg/inspraak kan worden opge
start.
Een eerste opzet voor een structuur
schets is inmiddels gemaakt. Hierin
worden ondermeer de toekomstige
bouwlokaties nader onderzocht,
waarbij ook de inbreidingslokatiesin
de dorpskern worden betrokken.
Naar verwachting zal deze schets
voor de vergadering van de commis
sie Ruimtelijke Ordening, Huis
vesting en Gebouwen van november
(uiterlijk december) worden geagen
deerd.
zullen worden met betrekking tot de
confrontatie tussen milieu, landschap
en landbouw. Daarin zal nadrukkelijk
betrokken worden de zorg om de
agrarische beroepsbevolking. Ook
zullen de mogelijk vrijkomende agra
rische bedrijfsgebouwen in beeld ko
men. Wij merken overigens op, dat
wij in de reactie op het Streekplan
hierover reeds opmerkingen hebben
gemaakt en onze zorg hebben uit
gesproken.
Met betrekking tot de door het SMB
voorgestelde stijging van de stortta-
rieven en de gelijkschakeling van het
particulier- en bedrijfsafval kunnen
wij méedelen, dat deze inmiddels
deels zijn teruggedraaid. Er wordt op
dit moment een mindere stijging
voorgesteld, terwijl het onderscheid
tussen particulier- en bedrijfsafval
blijft bestaan. In het raadsvoorstel
tot wijziging van de afvalstoffenhef
fing, dat u in november zal worden ge
daan, zal hiermede rekening worden
gehouden. Wij zullen u alsdan tevens
voorstellen de begroting hierop aan
te passen.
Het
Als
vooi
schc
gev
VOO!
naa:
'stn
De
gen
ken:
zalc
orde
bele
vooi
clus
vest
rek<
dati
mid
geli;
ovei
brei
uitb
pam
I
De nieuwe Wet Milieubeheer is op 1
maart jl. gemeentelijk in werking ge
treden. Daarmee is de ’beperkte’ hin
derwet vervallen. De Wet Milieube
heer is een integrale milieuwet, waar
in alle relevante milieu- onderwerpen
zijn/worden vervat. Op dit moment
voorziet deze wet onder andere in za
ken als afval en energie. In de naaste
toekomst komen ook andere zaken
(zoals geluid) onder de werking van
deze wet. Voorts biedt de wet de mo
gelijkheid in het kader van de vergun
ningverlening tevens te toetsen op
doelmatigheid. Op landelijk en stede
lijk (Amsterdam, Rotterdam) niveau
worden thans studies verricht om te
bezien hoe de verruimde reikwijdte
het best kan worden benut.
Omdat de Wet Milieubeheer relatief
nieuw is, worden vooralsnog deze stu
Uit
woi
moj
’D
rom
his
sefi
de i
seer
D
(ver
ovei
oorl
D
ce f
Der
ona
-W
hof
De
gezi
een
•Ri
1.
de c
of I
Hie
de
hui
pla£
mei
I is u
kun
bew
hou
gen
tot:
det
ove:
een
sprake. De invoering van een moge
lijke hondenbelasting moet hieraan
naar onze mening dan ook niet gekop
peld worden. Dit is pas aan de orde,
zodra en voor de gemeente op dit on
derdeel algemeen beleid wordt gefor
muleerd. De door de commissie Open
bare Werken, Natuur en Milieu
ideeën worden momenteel verwerkt
in een nieuw voorstel. Daarbij zullen
ook schepjes en zakjes betrokken
worden.
I