Algemene
Beschouwingen
VERVOLG
Hoofdfunctie 5
Cultuur en Recreatie.
SOCIALE
PARTIJ
MOERGESTEL
Hoofdfunctie 7
V olksgezondheid.
Tenslotte
Hoofdfunctie 8
Ruimtelijke ordening en
Volkshuisvesting.
Hoofdfunctie 9
Financiëring en algemene
dekkingsmiddelen.
Hoofdfunctie 6
Sociale voozieningen en
Maatschappelijk werk.
MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 6 OKTOBER 1993
PAGINA 17
H6
thaf-
nwij
naar
i als
neer
r die
i vol-
van
baar
loer-
imte
iree-
voor
tuur
iden
ren.
een
In
aan-
aan
iurg
naai
seld
bre-
het
het
Voor wat betreft de huisvesting van
diverse verenigingen en clubs is de
S.P.M. benieuwd naar het definitieve
voorstel van het college.
Blij is de S.P.M. in ieder geval met het
feit dat het college serieus rekening
houdt met de wensen die geuit door
de diverse partijen. Denk hierbij aan
parkeer en geluidsoverlast, alterna
tieve mogelijkheden, financiële con
sequenties voor de belanghebbende
partijen, overleg met diverse instel
lingen, en de mogelijkheid om in ieder
geval de mogelijkheid te bezien voor
het verbouwen van de sportzaal naar
een sporthal.
Zoals de S.P.M. in het verleden heeft
laten weten hechten wij vooral aan
het laatste. Wij denken dat het ad hoe
beleid in het verleden ons nu parten
gaat spelen, zowaar een minder fraaie
erfenis,
De S.P.M. vind niet dat er een vol
waardige sporthal moet komen, maar
wil wel uitdrukkelijk onderzocht zien
of er mogelijkheden zijn tot het uit
bouwen van de huidige sportzaal naar
een sporthal waar alle sporten in be
dreven kunnen worden.
Wat dat betreft nemen wij de signa
len van de betreffende verenigingen,
dat er echt behoefte aan is, serieus.
In 1993 is met ROEF! overeenstem
ming bereikt over privatisering van
de gebouwen. Dat doet ons deugd.
Des te meer vinden wij het jammer
dat met Audacia tot op heden geen
overeenstemming is bereikt.
Ons standpunt in deze is dat wij het
college steunen in haar beleid.
Wij vinden dat er een moment moet
zijn waarop een van de partijen (of
beide) moet durven toegeven dat al
les is geprobeerd maar dat verder
overleg geen zin meer heeft.
Wij zijn tegen solo- acties van deze of
gene die het beleid van het college
gaan doorkruisen. Het hele proces
wordt dan erg onoverzichtelijk en
verwarrend voor alle partijen.
Het vrouwenoverleg is druk doende
om een emancipatie nota te schrijven.
We hebben al enkele deelnotities mo
gen ontvangen en onlangs zijn er
weer een paar gereed gekomen. De
S.P.M. wil met grote spoed deze deel
notities op de politieke agenda gezet
zien.
Ook is er vanuit een van de deelnoti-
De S.P.M. is blij dat de bezuinigings
ronde die in 1992 en 1993 aan het
sociaal-cultureel werk is opgelegd, is
voltooid.
Met het college zien wij geen reden
om verder te bezuinigen op het wel-
zijns werk.
Immers de bijdrage die de gemeente
geeft aan allerlei verenigingen, instel
lingen en stichtingen zijn voor deze
organisaties een belangrij ke bron van
inkomsten, zoniet de belangrijkste.
Het dient dan ook geen enkel belang
om tot op het bot door te bezuinigen,
zolang we in staat zijn het een en an
der te financiëren.
Wel is de S.P.M. mate het college van
mening dat er diverse instellingen
zijn waarbij een vinger aan de pols
moet worden gehouden. Wij denken
met name aan de Streekmuziekschool
en aan de Bibliotheek.
bestuur gevraagd dan wel opgelegd
kunnen worden. Ook het bijzonder
onderwijs zou hier de nodige aan
dacht aan moeten besteden.
Als laatste wil de S.P.M. ook vragen
of er op de scholen aandacht besteed
kan worden aan natuur en milieu
educatie.
Voor de openbare school geldt het
zelfde als hierboven omschreven.
Op deze plaats wil de S.P.M. even stil
staan bij het jeugdvakantie werk. Af
gelopen jaar deden zo ongeveer 400
kinderen mee aan allerlei aktiviteiten
die door vele vrijwilligers georgani
seerd en begeleid zijn. De S.P.M. vind
dan ook dat er de nodige speelruimte
zou moeten zijn in de subsidie om de
kwaliteit te waarborgen. Wellicht
kan er geschoven worden met geld
binnen de begroting. Wij denken er
met name aan b.v. het oranjecomite
wat minder te bedelen en dit geld ten
goede laten komen aan het jeugd va
kantiewerk.
om aktief te gaan deelnemen aan de
politiek, en is het gewenst dat er meer
vrouwen in de gemeenteraad zitting
nemen.
Aangezien wij denken dat deze stap
voor veel vrouwen wel erg groot is
zouden wij het toejuichen als meer
vrouwen zich voor bestuursfunties
zouden opgeven in een van de vele
verenigingen die Moergestel kent.
Wij denken met name aan b.v. Sport,
Bibliotheek, Schoolbestuur, enz. In
dit kader zou het volgens de S.P.M.
een zinvolle gedachte zijn om een sti-
muleringspremie in te voeren voor
vrouwelijke bestuursleden.
Natuurlijk zou een en ander aan be
paalde voorwaarden moeten voldoen.
Concreet denken wij bij voorbeeld:
Een vrouwelijke voorzitter F1000,-
Secretaris F500,-
Penningmeester F500,-
Het bedrag zou eenmalig uitgekeerd
kunnen worden en betaald kunnen
worden uit de niet bestede gelden die
momenteel zo’n f30.000,- bedragen.
Uiteraard moet het een en ander nog
nader uitgewerkt worden.
Wel vind de S.P.M. dat politieke pa
rijen uitgesloten moeten worden van
deze stimuleringspremie.
De monumentenlij st is definitief vast
gesteld zo lezen wij. Het bevreemd
ons enigzins dat het gebouw nabij de
kerk ,het huidige d’n Tob niet op de
ze lijst voorkomt.
De S.P.M. zou willen pleiten dit ge
bouw er alsnog bij te voegen. Onder
havig gebouw is een oud industrieel
pand en zou volgens de S.P.M. behou
den moeten worden.
Als laatste punt in deze Hoofdfunctie
vragen wij de aandacht voor het
kunstproject dat geplaatst gaat wor
den aan het Rootven. Voor de S.P.M.
is het niet noodzakelijk dat dit een
cultuur-historisch object wordt. Te
veel wordt er in Möergestel terugge
grepen naar het verleden. Voor de
S.P.M. zou het kunstobject een ont
moeting tussen heden en verleden
moeten uitstralen.
Of iets waar duidelijk humor in terug
te vinden is zoals de man die het bus
kruit niet uitvond.
Ook zou de mogelijkheid bekeken
moeten worden om sponsors te zoe
ken om er duidelijk iets moois van te
maken. (Liever niet van de vrouw van
Brinkman)
In 1993 is een derde woning aangewe
zen voor opvang van asielzoekers.
Hiermee voldoet de gemeente aan de
door het Rijk gestelde norm. In ver-
gelij king met diverse andere gemeen
tes lijkt dit ruimhartig, maar de ge
meente heeft in deze weinig keus.
Zou zij weigeren dan krijgt men van
het Rijk een verplichting opgelegd.
Ten opzichte van weer ander ge
meentes blijft Moergestel redelijk
buiten schot in het immigratiepro
bleem.
Volgens de S.P.M. is het dan ook no
dig dat er een goede voorlichting
komt naar de bevolking toe om aller
lei negatieve tendenzen te voorko
men. Ook is het voor de S.P.M. nood
zaak om voor de blijvers de mogelijk
heden te scheppen om volwaardig te
kunnen integreren. Ook hier is een
goede voorlichting een ‘must’.
De S.P.M. is blij dat er uiteindelijk
toch nog een project is gevonden
waar zij steun aan verleent in ver
band met de ontwikkelingssamen
werking.
Wij steunen van harte het voornemen
een proces van bewustwording, edu
catie en voorlichting in gang te zetten
voor de Moergestels bevolking en ze
ker ook de scholen.
Onlangs is door het college een mach
tiging gevraagd om de plannen met
betrekking tot het realiseren van kin
deropvang.
Het gaat dan met name om de gebou
welijke situatie.
Een onzeker punt hierin blijft de fi-
nanciëring.
Wij hopen dan ook zo snel mogelijk
hier duidelijkheid over te krijgen. Wij
begrijpen dat het college moet wer
ken onder een tijdsdruk, daarom
steunen wij nu de plannen.
Dat er voor de gemeente veel gaat
veranderen aangaande de Wet Voor
zieningen Gehandicapten staat ook
voor de S.P.M. als een paal boven wa
ter. Ten aan zien van dit punt maken
wij ons sterk om de eigen bij dragen te
innen op basis van draagkracht. Wel
moet er volgens ons een ondergrens
aangebracht worden.
De S.P.M. is blij met de opmerking
dat in samenwerking met Oisterwijk,
SMB, en de politie de handhaving en
controle in 1994 zal worden geïnten
siveerd ten aan zien van het milieu.
Zeker nu is dat zeer belangrijk.De ge
meente zal ook een beroep op de be
volking moeten doen om,daar waar
nodig en mogelijk mee te werken aan
het signaleren en melden van wan
toestanden.
Medewerking van de bevolking is in
deze zeer gewenst.
De S.P.M. zou willen voorstellen om
het ophalen van grof vuil kostendek
kend te maken door middel van een
eigen bijdrage.
Momenteel is het zo dat mensen met
een grote tuin wel op een erg aantrek
kelijke manier van hun vuil kunnen
afkomen.
Wij juichen het initiatief toe dat er in
de toekomst een containerparkje
komt waar iedereen zij n grof vuil kan
storten.
Wij hopen dan ook dat er snel een ge
schikte lokatie zal worden gevonden.
Ook doen wij het voorstel om het wa
terverbruik te koppelen aan de riool
rechten. Dit betekend dat bij een ho
ger waterverbruik ook hogere lasten
horen. Dit om te komen tot het ver
antwoordelijk en milieu vriendelijk
omgaan met water.
Tevens maken wij gebruik van de ge
legenheid om op te merken dat voor
de omwonenden de Boerenbond nog
loopt dat?
De privatisering van het woningbe
drijf snel rondmaken
De lege plekken in ons dorp zijn ons
steeds meer een doom in het oog. Het
is een ontsiering van het dorp en het
duurt naar onze mening allemaal veel
te lang, hoe staan de zaken, en kan er
eventueel onteigend worden.
De S.P.M. wil dat de gemeente bij
verbouw en nieuwbouw op een milieu
vriendelijke manier bouwt en hier het
voorbeeld geeft aan particulieren.
Deze daarbij oproept hetzelfde te
doen en een goede voorlichting om
trent deze materie opzet.
Wij vinden het vreemd dat een huwe
lijksvoltrekking kostendekkend moet
zijn, terwijl we voor de uitvoering
van de jachtwet en de wet wapens en
munitie jaarlijks f7000,- uit de alge
mene middelen bijleggen.
Dit geld kan beter gebruikt worden.
Ten slotte wil de S.P.M. nogmaals
zeggen dat zij het college in grote lij
nen steunt. Een ieder zal moeten bea
men dat er in het afgelopen jaar en
voorgaande jaren veel gebeurd is.
Natuurlijk blijft ook de S.P.M. wen
sen houden maar zij is realistisch ge
noeg te bedenken dat niet alles haal
baar is.
Wij zullen dit college dan ook kritisch
blijven volgen en hopen dat de be
leidsbeslissingen die nu en in de toe
komst worden genomen ten goede zal
komen aan de Moergestelse bevol
king, hoe deze ook samengesteld mo
gen zijn.
Bestuur, Fractie en Leden
van de S.P.M.
agen
gani-
arbij
eren-
Het
olle-
nge-
sing
hooi-
r als
feko-
later
oral-
tabel
De S.P.M. steunt het college als zij
zegt te blijven streven naar een uit
breiding van het woningcontingent.
Wij zijn blij dat het richtcijfer al be
hoorlijk is bijgesteld.
Toch willen wij op deze plaats het vol
gende onder de aandacht brengen.
Momenteel heeft de autochtone
Moergestelnaar de meeste kans om
voor een woning in aanmerking te
komen.
De vraag is of dit niet in strijd is met
de europese wetgeving dat elke euro-
peaan zich vrij mag vestigen in elk
europees land en dus in elke stad of
dorp.
Dat gemeentes regels in het leven
roepen die ervoor moeten zorgen dat
de eigen bevolking het eerst aan zijn
trekken komt is begrijpelijk. Toch
zouden wij willen vragen om niet al te
protectionistisch op te treden en te
denken. Het zou volgens de S.P.M. de
gemeente ten goede komen als ook
mensen van buitenaf zich kunnen
vestigen in ons dorp.
Andere mensen brengen hun eigen
cultuur, achtergrond en ervaringen
mee. In het verleden heeft Moer
gestel hier al behoorlijk van kunnen
profiteren, denk bij voorbeeld eens
aan al die mensen die van buiten
Moergestel gekomen zijn en betuurs-
functies hebben vervuld in het vere
nigingsleven en politieke partijen.
Voor wat betreft het bouwprogram
ma zou het volgens de S.P.M. niet
verkeerd zijn als ook andere vormen
van wonen gerealiseerd kunnen wor
den. Wij denken met name aan het
opsplitsen van een wonig om al
leenstaanden of jongeren de gelegen
heid te geven een kamer of een paar
kamers te huren.
Ook kan gedacht worden aan bouwen
van appartementen met b.v. een ge
meenschappelijke keuken,het bou
wen van een gebouw met een aantal
te verhuren wooneenheden,kamers,
enz.
Door deze ontwikkelingen zou het
volgens de S.P.M. een goede zaak zijn
als jongeren zich al bij een leeftijd
vanaf 16 jaar zouden kunnen inschrij
ven als woningzoekenden en toe te
kennen bij een leeftijd van 18 jaar.
De S.P.M. vraagt zich af in hoeverre
het mogelijk is om het bouwprogram
ma naar voren te schuiven in verband
met de huidige gunstige rentestand.
Verder vragen wij aandacht voor het
volgende:
Wij verwachten van het college vol
doende aandacht voor de kwaliteit
van de renovatie.
Wij willen dat het spreekuur van het
N.C.I.W. opnieuw onder de aandacht
wordt gebracht bij betrokkenen.
Wij vinden dat de communicatie met
de huurders op de werkplek moet
plaatsvinden en dat hier zorgvuldig
mee wordt omgegaan.
Het lijkt ons zinvol om de huurders op
te roepen om hun eventuele klachten
schriftelijk te melden zodat er een
duidelijk overzicht ontstaat waar de
meeste knelpunten liggen.
Zoals wij hiervoor al aangaven willen
wij geplande investeringen in hard
en software voor het gemeentelijk ap
paraat zoveel mogelijk vermijden.
Daarvoor zijn wellicht extra inspan
ningen nodig van het ambtelijk appa
raat. Het is niet prettig om met ver
ouderde instrumenten te moeten
werken.Ook om die reden willen wij
dat een gedeelte van die geplande
budgetten gebruikt gaan worden
voor het sociaal plan. Het college vra
gen wij om daarvoor overleg te star
ten met de personeelsvertegenwoor-
digers.
Vanuit onze partij is de vraag gerezen
in hoeverre de hertaxatie niet kan
worden vervangen door een simpele
indexering. Dat bespaart al gauw en
kele tien-duizenden guldens.
Over de gang van zaken rondom de
subsidie aanvraag voor het riool is
door de andere partijen al het nodige
gevraagd. Het antwoord van het col
lege is voor ons helder, op een punt
na.
Was het voor de aanvraag wel nodig
om over ALLE berekeningen en
deelplannen te beschikken. Zou een
simpel raamplan niet hebben
volstaan!
Daar waar sprake is van een schuld
vraag willen wij er in ieder geval op
wijzen dat in de huidige coalitieperi
ode ook het C.D.A. voor vertraging
heeft gezorgd.
Bij de product gerichte benadering
van de begroting heeft de S.P.M. kun
nen constateren dat de gemeente in
direct het wapen en jachtacte bezit
subsidiëert.
De S.P.M. stelt voor dat de kosten
voortaan volledig worden doorbe
rekend.
>-■
ervaren. Onder andere door de over
last van het af en aan rij den van zwa
re vrachtwagencombinaties.
Verder zij n wij helaas afhankelij k van
de Raad van State.
Wij wachten dan ook met de nodige
belangstelling af.
Op deze plaats willen wij ook even
kwij t dat de noodvoorziening die Dhr.
van Delft heeft ingericht voor zijn
praktijk wel erg lang in gebruik blijft.
Hoe lang, zo vraagt de S.P.M. zich af,
moeten patiënten hiermee nog genoe
gen nemen?
Hoe lang is eigenlijk ‘tijdelijk’?
Als laatste willen wij vragen of er niet
kan worden overwogen de jacht op in
het wild levende zoogdieren en vogels
algemeen te verbieden en alleen toe
te staan bij uitzondering ter voorko
ming van ernstige schade. Kortom
geen jachtaktes meer afgeven.
De herinrichting van de Algemene
bijstandswet staat voor de deur. Dit
brengt voor de gemeente, volgens de
S.P.M., bijna zeker extra kosten met
zich mee. De S.P.M. wil mede daarom
het minimabeleid continuëren.
Extra aandacht zou moeten uitgaan
naar een-oudergezinnen. Wij pleiten
dan ook voor een intensieve aanpak
en willen de drempel zo laag mogelijk
houden,dan wel maken.
Goede voorlichting is dan ook onont
beerlijk. Volgens de S.P.M. zou er ook
via het Maatschappelijk werk een
goede ingang zijn te vinden, waar
mensen op de mogelijkheden worden
:vre-
nwij
min
r dat
vilde
kent
loca-
wijs,
baar
geld
tide
ibij
tidie
blij
;gin