Algemene Beschouwingen VERVOLG Hoofdfunctie 5 Cultuur en Recreatie. SOCIALE PARTIJ MOERGESTEL Hoofdfunctie 7 V olksgezondheid. Tenslotte Hoofdfunctie 8 Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting. Hoofdfunctie 9 Financiëring en algemene dekkingsmiddelen. Hoofdfunctie 6 Sociale voozieningen en Maatschappelijk werk. MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 6 OKTOBER 1993 PAGINA 17 H6 thaf- nwij naar i als neer r die i vol- van baar loer- imte iree- voor tuur iden ren. een In aan- aan iurg naai seld bre- het het Voor wat betreft de huisvesting van diverse verenigingen en clubs is de S.P.M. benieuwd naar het definitieve voorstel van het college. Blij is de S.P.M. in ieder geval met het feit dat het college serieus rekening houdt met de wensen die geuit door de diverse partijen. Denk hierbij aan parkeer en geluidsoverlast, alterna tieve mogelijkheden, financiële con sequenties voor de belanghebbende partijen, overleg met diverse instel lingen, en de mogelijkheid om in ieder geval de mogelijkheid te bezien voor het verbouwen van de sportzaal naar een sporthal. Zoals de S.P.M. in het verleden heeft laten weten hechten wij vooral aan het laatste. Wij denken dat het ad hoe beleid in het verleden ons nu parten gaat spelen, zowaar een minder fraaie erfenis, De S.P.M. vind niet dat er een vol waardige sporthal moet komen, maar wil wel uitdrukkelijk onderzocht zien of er mogelijkheden zijn tot het uit bouwen van de huidige sportzaal naar een sporthal waar alle sporten in be dreven kunnen worden. Wat dat betreft nemen wij de signa len van de betreffende verenigingen, dat er echt behoefte aan is, serieus. In 1993 is met ROEF! overeenstem ming bereikt over privatisering van de gebouwen. Dat doet ons deugd. Des te meer vinden wij het jammer dat met Audacia tot op heden geen overeenstemming is bereikt. Ons standpunt in deze is dat wij het college steunen in haar beleid. Wij vinden dat er een moment moet zijn waarop een van de partijen (of beide) moet durven toegeven dat al les is geprobeerd maar dat verder overleg geen zin meer heeft. Wij zijn tegen solo- acties van deze of gene die het beleid van het college gaan doorkruisen. Het hele proces wordt dan erg onoverzichtelijk en verwarrend voor alle partijen. Het vrouwenoverleg is druk doende om een emancipatie nota te schrijven. We hebben al enkele deelnotities mo gen ontvangen en onlangs zijn er weer een paar gereed gekomen. De S.P.M. wil met grote spoed deze deel notities op de politieke agenda gezet zien. Ook is er vanuit een van de deelnoti- De S.P.M. is blij dat de bezuinigings ronde die in 1992 en 1993 aan het sociaal-cultureel werk is opgelegd, is voltooid. Met het college zien wij geen reden om verder te bezuinigen op het wel- zijns werk. Immers de bijdrage die de gemeente geeft aan allerlei verenigingen, instel lingen en stichtingen zijn voor deze organisaties een belangrij ke bron van inkomsten, zoniet de belangrijkste. Het dient dan ook geen enkel belang om tot op het bot door te bezuinigen, zolang we in staat zijn het een en an der te financiëren. Wel is de S.P.M. mate het college van mening dat er diverse instellingen zijn waarbij een vinger aan de pols moet worden gehouden. Wij denken met name aan de Streekmuziekschool en aan de Bibliotheek. bestuur gevraagd dan wel opgelegd kunnen worden. Ook het bijzonder onderwijs zou hier de nodige aan dacht aan moeten besteden. Als laatste wil de S.P.M. ook vragen of er op de scholen aandacht besteed kan worden aan natuur en milieu educatie. Voor de openbare school geldt het zelfde als hierboven omschreven. Op deze plaats wil de S.P.M. even stil staan bij het jeugdvakantie werk. Af gelopen jaar deden zo ongeveer 400 kinderen mee aan allerlei aktiviteiten die door vele vrijwilligers georgani seerd en begeleid zijn. De S.P.M. vind dan ook dat er de nodige speelruimte zou moeten zijn in de subsidie om de kwaliteit te waarborgen. Wellicht kan er geschoven worden met geld binnen de begroting. Wij denken er met name aan b.v. het oranjecomite wat minder te bedelen en dit geld ten goede laten komen aan het jeugd va kantiewerk. om aktief te gaan deelnemen aan de politiek, en is het gewenst dat er meer vrouwen in de gemeenteraad zitting nemen. Aangezien wij denken dat deze stap voor veel vrouwen wel erg groot is zouden wij het toejuichen als meer vrouwen zich voor bestuursfunties zouden opgeven in een van de vele verenigingen die Moergestel kent. Wij denken met name aan b.v. Sport, Bibliotheek, Schoolbestuur, enz. In dit kader zou het volgens de S.P.M. een zinvolle gedachte zijn om een sti- muleringspremie in te voeren voor vrouwelijke bestuursleden. Natuurlijk zou een en ander aan be paalde voorwaarden moeten voldoen. Concreet denken wij bij voorbeeld: Een vrouwelijke voorzitter F1000,- Secretaris F500,- Penningmeester F500,- Het bedrag zou eenmalig uitgekeerd kunnen worden en betaald kunnen worden uit de niet bestede gelden die momenteel zo’n f30.000,- bedragen. Uiteraard moet het een en ander nog nader uitgewerkt worden. Wel vind de S.P.M. dat politieke pa rijen uitgesloten moeten worden van deze stimuleringspremie. De monumentenlij st is definitief vast gesteld zo lezen wij. Het bevreemd ons enigzins dat het gebouw nabij de kerk ,het huidige d’n Tob niet op de ze lijst voorkomt. De S.P.M. zou willen pleiten dit ge bouw er alsnog bij te voegen. Onder havig gebouw is een oud industrieel pand en zou volgens de S.P.M. behou den moeten worden. Als laatste punt in deze Hoofdfunctie vragen wij de aandacht voor het kunstproject dat geplaatst gaat wor den aan het Rootven. Voor de S.P.M. is het niet noodzakelijk dat dit een cultuur-historisch object wordt. Te veel wordt er in Möergestel terugge grepen naar het verleden. Voor de S.P.M. zou het kunstobject een ont moeting tussen heden en verleden moeten uitstralen. Of iets waar duidelijk humor in terug te vinden is zoals de man die het bus kruit niet uitvond. Ook zou de mogelijkheid bekeken moeten worden om sponsors te zoe ken om er duidelijk iets moois van te maken. (Liever niet van de vrouw van Brinkman) In 1993 is een derde woning aangewe zen voor opvang van asielzoekers. Hiermee voldoet de gemeente aan de door het Rijk gestelde norm. In ver- gelij king met diverse andere gemeen tes lijkt dit ruimhartig, maar de ge meente heeft in deze weinig keus. Zou zij weigeren dan krijgt men van het Rijk een verplichting opgelegd. Ten opzichte van weer ander ge meentes blijft Moergestel redelijk buiten schot in het immigratiepro bleem. Volgens de S.P.M. is het dan ook no dig dat er een goede voorlichting komt naar de bevolking toe om aller lei negatieve tendenzen te voorko men. Ook is het voor de S.P.M. nood zaak om voor de blijvers de mogelijk heden te scheppen om volwaardig te kunnen integreren. Ook hier is een goede voorlichting een ‘must’. De S.P.M. is blij dat er uiteindelijk toch nog een project is gevonden waar zij steun aan verleent in ver band met de ontwikkelingssamen werking. Wij steunen van harte het voornemen een proces van bewustwording, edu catie en voorlichting in gang te zetten voor de Moergestels bevolking en ze ker ook de scholen. Onlangs is door het college een mach tiging gevraagd om de plannen met betrekking tot het realiseren van kin deropvang. Het gaat dan met name om de gebou welijke situatie. Een onzeker punt hierin blijft de fi- nanciëring. Wij hopen dan ook zo snel mogelijk hier duidelijkheid over te krijgen. Wij begrijpen dat het college moet wer ken onder een tijdsdruk, daarom steunen wij nu de plannen. Dat er voor de gemeente veel gaat veranderen aangaande de Wet Voor zieningen Gehandicapten staat ook voor de S.P.M. als een paal boven wa ter. Ten aan zien van dit punt maken wij ons sterk om de eigen bij dragen te innen op basis van draagkracht. Wel moet er volgens ons een ondergrens aangebracht worden. De S.P.M. is blij met de opmerking dat in samenwerking met Oisterwijk, SMB, en de politie de handhaving en controle in 1994 zal worden geïnten siveerd ten aan zien van het milieu. Zeker nu is dat zeer belangrijk.De ge meente zal ook een beroep op de be volking moeten doen om,daar waar nodig en mogelijk mee te werken aan het signaleren en melden van wan toestanden. Medewerking van de bevolking is in deze zeer gewenst. De S.P.M. zou willen voorstellen om het ophalen van grof vuil kostendek kend te maken door middel van een eigen bijdrage. Momenteel is het zo dat mensen met een grote tuin wel op een erg aantrek kelijke manier van hun vuil kunnen afkomen. Wij juichen het initiatief toe dat er in de toekomst een containerparkje komt waar iedereen zij n grof vuil kan storten. Wij hopen dan ook dat er snel een ge schikte lokatie zal worden gevonden. Ook doen wij het voorstel om het wa terverbruik te koppelen aan de riool rechten. Dit betekend dat bij een ho ger waterverbruik ook hogere lasten horen. Dit om te komen tot het ver antwoordelijk en milieu vriendelijk omgaan met water. Tevens maken wij gebruik van de ge legenheid om op te merken dat voor de omwonenden de Boerenbond nog loopt dat? De privatisering van het woningbe drijf snel rondmaken De lege plekken in ons dorp zijn ons steeds meer een doom in het oog. Het is een ontsiering van het dorp en het duurt naar onze mening allemaal veel te lang, hoe staan de zaken, en kan er eventueel onteigend worden. De S.P.M. wil dat de gemeente bij verbouw en nieuwbouw op een milieu vriendelijke manier bouwt en hier het voorbeeld geeft aan particulieren. Deze daarbij oproept hetzelfde te doen en een goede voorlichting om trent deze materie opzet. Wij vinden het vreemd dat een huwe lijksvoltrekking kostendekkend moet zijn, terwijl we voor de uitvoering van de jachtwet en de wet wapens en munitie jaarlijks f7000,- uit de alge mene middelen bijleggen. Dit geld kan beter gebruikt worden. Ten slotte wil de S.P.M. nogmaals zeggen dat zij het college in grote lij nen steunt. Een ieder zal moeten bea men dat er in het afgelopen jaar en voorgaande jaren veel gebeurd is. Natuurlijk blijft ook de S.P.M. wen sen houden maar zij is realistisch ge noeg te bedenken dat niet alles haal baar is. Wij zullen dit college dan ook kritisch blijven volgen en hopen dat de be leidsbeslissingen die nu en in de toe komst worden genomen ten goede zal komen aan de Moergestelse bevol king, hoe deze ook samengesteld mo gen zijn. Bestuur, Fractie en Leden van de S.P.M. agen gani- arbij eren- Het olle- nge- sing hooi- r als feko- later oral- tabel De S.P.M. steunt het college als zij zegt te blijven streven naar een uit breiding van het woningcontingent. Wij zijn blij dat het richtcijfer al be hoorlijk is bijgesteld. Toch willen wij op deze plaats het vol gende onder de aandacht brengen. Momenteel heeft de autochtone Moergestelnaar de meeste kans om voor een woning in aanmerking te komen. De vraag is of dit niet in strijd is met de europese wetgeving dat elke euro- peaan zich vrij mag vestigen in elk europees land en dus in elke stad of dorp. Dat gemeentes regels in het leven roepen die ervoor moeten zorgen dat de eigen bevolking het eerst aan zijn trekken komt is begrijpelijk. Toch zouden wij willen vragen om niet al te protectionistisch op te treden en te denken. Het zou volgens de S.P.M. de gemeente ten goede komen als ook mensen van buitenaf zich kunnen vestigen in ons dorp. Andere mensen brengen hun eigen cultuur, achtergrond en ervaringen mee. In het verleden heeft Moer gestel hier al behoorlijk van kunnen profiteren, denk bij voorbeeld eens aan al die mensen die van buiten Moergestel gekomen zijn en betuurs- functies hebben vervuld in het vere nigingsleven en politieke partijen. Voor wat betreft het bouwprogram ma zou het volgens de S.P.M. niet verkeerd zijn als ook andere vormen van wonen gerealiseerd kunnen wor den. Wij denken met name aan het opsplitsen van een wonig om al leenstaanden of jongeren de gelegen heid te geven een kamer of een paar kamers te huren. Ook kan gedacht worden aan bouwen van appartementen met b.v. een ge meenschappelijke keuken,het bou wen van een gebouw met een aantal te verhuren wooneenheden,kamers, enz. Door deze ontwikkelingen zou het volgens de S.P.M. een goede zaak zijn als jongeren zich al bij een leeftijd vanaf 16 jaar zouden kunnen inschrij ven als woningzoekenden en toe te kennen bij een leeftijd van 18 jaar. De S.P.M. vraagt zich af in hoeverre het mogelijk is om het bouwprogram ma naar voren te schuiven in verband met de huidige gunstige rentestand. Verder vragen wij aandacht voor het volgende: Wij verwachten van het college vol doende aandacht voor de kwaliteit van de renovatie. Wij willen dat het spreekuur van het N.C.I.W. opnieuw onder de aandacht wordt gebracht bij betrokkenen. Wij vinden dat de communicatie met de huurders op de werkplek moet plaatsvinden en dat hier zorgvuldig mee wordt omgegaan. Het lijkt ons zinvol om de huurders op te roepen om hun eventuele klachten schriftelijk te melden zodat er een duidelijk overzicht ontstaat waar de meeste knelpunten liggen. Zoals wij hiervoor al aangaven willen wij geplande investeringen in hard en software voor het gemeentelijk ap paraat zoveel mogelijk vermijden. Daarvoor zijn wellicht extra inspan ningen nodig van het ambtelijk appa raat. Het is niet prettig om met ver ouderde instrumenten te moeten werken.Ook om die reden willen wij dat een gedeelte van die geplande budgetten gebruikt gaan worden voor het sociaal plan. Het college vra gen wij om daarvoor overleg te star ten met de personeelsvertegenwoor- digers. Vanuit onze partij is de vraag gerezen in hoeverre de hertaxatie niet kan worden vervangen door een simpele indexering. Dat bespaart al gauw en kele tien-duizenden guldens. Over de gang van zaken rondom de subsidie aanvraag voor het riool is door de andere partijen al het nodige gevraagd. Het antwoord van het col lege is voor ons helder, op een punt na. Was het voor de aanvraag wel nodig om over ALLE berekeningen en deelplannen te beschikken. Zou een simpel raamplan niet hebben volstaan! Daar waar sprake is van een schuld vraag willen wij er in ieder geval op wijzen dat in de huidige coalitieperi ode ook het C.D.A. voor vertraging heeft gezorgd. Bij de product gerichte benadering van de begroting heeft de S.P.M. kun nen constateren dat de gemeente in direct het wapen en jachtacte bezit subsidiëert. De S.P.M. stelt voor dat de kosten voortaan volledig worden doorbe rekend. >-■ ervaren. Onder andere door de over last van het af en aan rij den van zwa re vrachtwagencombinaties. Verder zij n wij helaas afhankelij k van de Raad van State. Wij wachten dan ook met de nodige belangstelling af. Op deze plaats willen wij ook even kwij t dat de noodvoorziening die Dhr. van Delft heeft ingericht voor zijn praktijk wel erg lang in gebruik blijft. Hoe lang, zo vraagt de S.P.M. zich af, moeten patiënten hiermee nog genoe gen nemen? Hoe lang is eigenlijk ‘tijdelijk’? Als laatste willen wij vragen of er niet kan worden overwogen de jacht op in het wild levende zoogdieren en vogels algemeen te verbieden en alleen toe te staan bij uitzondering ter voorko ming van ernstige schade. Kortom geen jachtaktes meer afgeven. De herinrichting van de Algemene bijstandswet staat voor de deur. Dit brengt voor de gemeente, volgens de S.P.M., bijna zeker extra kosten met zich mee. De S.P.M. wil mede daarom het minimabeleid continuëren. Extra aandacht zou moeten uitgaan naar een-oudergezinnen. Wij pleiten dan ook voor een intensieve aanpak en willen de drempel zo laag mogelijk houden,dan wel maken. Goede voorlichting is dan ook onont beerlijk. Volgens de S.P.M. zou er ook via het Maatschappelijk werk een goede ingang zijn te vinden, waar mensen op de mogelijkheden worden :vre- nwij min r dat vilde kent loca- wijs, baar geld tide ibij tidie blij ;gin

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1993 | | pagina 17