Algemene Beschouwingen VERVOLG Onderwijs Cultuur en recreatie CHRISTEN DEMOCRATISCH APPÈL Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting Financiering en algemene dekkingsmiddelen ried, alen t tot ten- ■ore chts Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk Volksgezondheid 12 MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 6 OKTOBER 1993 iën- ise- md- de iële idi- atie ger bui- •en- ird- inu- :uw gen van nee van ten- J<en Ko- Voorzitter, in de afgelopen jaren heeft het onderwijs in onze gemeen te wederom een aantal bezuinigin gen moeten ondergaan, zoals school zwemmen en het wegvallen van de conciërge-funkties. Onlangs hebben we weer een bezui niging gehad op het godsdienston derwijs, wat het CDA ten zeerste betreurt. Het CDA is verheugd dat de bezui niging op het leerlingenvervoer, voor kinderen die speciaal onderwijs volgen buiten Moergestel, geen doorgang heeft gevonden en de hui dige regeling daarom ook gehand haafd blijft. Het is echter jammer dat het standpunt van het CDA pas na twee raadsvergaderingen ingeno men en ondersteund werd door de andere fracties. Het CDA hecht een groot belang aan gedegen onderwijs in onze ge meente en wil u dan ook dringend verzoeken een halt toe te roepen aan verdere afbrokkeling op onderwijs gebied. Bovenstaande bezuinigingen en het gevoerde beleid heeft bij de plaatse lijke bevolking veelal een negatief beeld doen ontstaan. Voorzitter, het CDA acht het van groot belang dat met betrekking tot jeugd- en jongerenhuisvesting het college in overleg met de desbetref fende verenigingen na zorgvuldige voorbereidingen tot een gedegen en adequate oplossing komt. Ook hier hebben we te maken met talloze vrijwilligers die door zelf werkzaamheid deze verenigingen een warm hart toedragen. Voorzit ter, het CDA vindt dat deze initiatie ven gesteund dienen te worden door een passende huisvesting te waar borgen, waarin men hun aktiviteiten kan ontplooien. Voorzitter, het college is van plan om tot renovering van onze sporthal ‘de Vonder’ over te gaan. Het CDA is altijd voorstander geweest van een volwaardige sporthal. Nu er een forse investering gedaan moet wor den van circa 550.000,vinden wij het een noodzaak om te onderzoeken in hoeverre het haalbaar is om naast deze renovering de sporthal uit te breiden, zodat de verenigingen ge bruik kunnen maken van een vol waardige sporthal. Momenteel moeten diverse vereni gingen noodgedwongen uitwijken naar andere gemeenten om daar hun sport te beoefenen, omdat de ge meentelijke sporthal tekort schiet in haar mogelijkheden. Deze verplichte uit wijk komt de sportverenigingen niet ten goede, wat op den duur ook leden zal kos ten, omdat verenigingen in andere plaatsen wel kunnen beschikken over die faciliteiten. Voorzitter, zijn er al onderzoeken gedaan in de vorm van prijsopgaves om een eventuele uitbreiding te kun nen realiseren? worden gehonoreerd. Wij vragen U ter zake met concrete voorstellen te komen. Op het gebied van de ruimtelijke or dening voorzitter, hebben ons in 1993 nauwelijks voorstellen bereikt. Met gemak kon U zo diverse voornemens uit de beleidsbegroting 1993 in deze begroting letterlijk herhalen. Voorzitter, hoe komt het toch dat er geen schot lijkt te zitten in de invul ling van de terreinen ‘Bertens’ en ‘de Bokkenhoek’, in nieuwe bestem mingsplannen en in een nieuw in dustrieterrein? De open plaatsen ‘Bertens’ en ‘de Bokkenhoek’ vormen voor vele men sen een grote ergernis. Voorzitter dat er in de planologische invulling van de ‘de Bokkenhoek’ totaal geen schot zit, ligt dat puur aan oorzaken buiten de gemeente om? Voorzitter laten we het hopen, anders kunnen we nog voor onaangename verrassingen in zake eventuele financiële aansprake lijkheid komen staan. Neem ook Papenacker II; schetsen heeft de planoloog dunkt ons inmid dels genoeg gemaakt doch een con creet plan heeft ons nog steeds niet bereikt. Hoever staat het met de grondaankopen? Voorzitter, we moeten er niet aan denken dat we, nu we meer huizen mogen bouwen, daarvoor geen pla- nen grond ter beschikking hebben. Hoe langer U dienaangaande de zaak vertraagt, in des te zwakkere positie worden we gemanoeuvreerd. Voor tvarendheid is geboden! Voorzitter, is al voldoende duidelijk hoe de ophoging van het richtcijfer exact uitvalt? Of kunnen we rekening houden met een jaarlijkse toename van 30, het aantal waarvan U bent uitgegaan in de begroting. Is er soms geen behoefte aan in- dustriegrond? Gaarne krijgen we daar nader inzicht in. De tijd die het opstellen van de paraplu-nota zou gaan vergen is een heel eind om. Voorzitter we zijn benieuwd. Een slechte zaak vinden wij het nog steeds dat het CDA- voorstel om de plaatse lijke NCB-afdeling er in een vroegtij dig stadium bij te betrekken, niet is opgevolgd. Houdt U in de nieuwe bestem mingsplannen ook rekening met de milieutoets? Wij vragen ons af of dat dan strookt met Uw beleid om paar denstallen midden in een wijk toe te laten. Wij zijn daar fel op tegen. Im mers vroeg of laat geeft dat overlast en ergernis. Het beleid met betrekking tot de ver koop van woningwetwoningen, zo stelt U, wilt U ongewijzigd continue ren. Dit is natuurlijk achterhaald nu de PGB en het CDA elkaar in een ver- Het door uw college gevoerde reserve-beleid baart het C.D.A. nog steeds grote zorgen. De algemene reserves zullen na het betalen van de D.S.W.-claim dalen tot een onaanvaardbaar minimum en zal dan niet de voorgeschreven minima le 5 procentsgrens van de provincie halen. Ook het aanpassen van de toevoegin gen aan onderhoudsfondsen op een meer op de behoefte afgestemd ni veau en het instellen van egalisatie fondsen voor diverse beheerstaken met aanzienlijke schommelingen in het uitgavenpeil is naar onze mening niet zonder enig financieel risico; wij pleiten voor meer voorzichtigheid in deze. Het verbaast het C.D.A. dat het Col lege geen initiatieven ontplooit om tot invoering van de hondenbelasting en toeristenbelasting te komen, temeer omdat p op deze 2 terreinen reeds ac tiviteiten heeft ontwikkeld met finan ciële consequenties. De door u voorgestelde lastenver zwaringen voor de burgers, namelijk 15 meer afvalstoffenheffing, 18 meer rioolrechten en 2 stijging van Onroerend Zaak Belasting vinden wij in een tijd van economische recessie een diep treurige zaak. Wij stellen dan ook voor de O.Z.B.- verhoging achterwege te laten, om dat in 1994 een hertaxatie plaats vindt, waarbij de opbrengsten toch al zullen stijgen. Ook uw voorstel omtrent een zo’n drastische verhoging van de leges voor het voltrekken van de huwelij ken, kunnen wij geenszins ondersteu nen. Had u dit werkelijk nodig om de begroting sluitend te maken. In onze vorige algemene beschouwin gen hebben we al gewaarschuwd voor het feit dat de rioolrechten in 1994 en daarna te rigoureus zouden stijgen door de investeringsbedragen in een te laat stadium op te schroeven en tergelijkertijd tot een hoger kos- tendekkingspercentage over te gaan. We stellen concreet voor deze kostenstijging over meerdere jaren uit te smeren en het kostendekkings- percentage in 1994 niet te verhogen met 5% maar slechts met 2,5%. Voorzitter, het kan toch niet zo zijn dat de burgers het gelag moeten be talen voor het stuntelig functioneren van uw college ten aanzien van het op stellen en het niet op tij d indienen van het rioolbeheersplan, waardoor de gemeente een half miljoen subsidie heeft laten liggen. De minderopbrengsten moeten ge compenseerd worden door besparin gen binnen het gemeentelijk appa raat en reducties van een aantal taken b.v. het voorlichtingskrantje; daar naast een heroverwegin» en tempori- sering van projecten, waarbij de ver keersveiligheid niet voorop staat, zo als Kerkstraat, Schoolstraat tot aan de Bokkenhoek en Raadhuisstraat. Voorzitter, wij zien uw antwoorden met belangstelling tegemoet en ho pen op een open en constructief be-- grotingsdebat. Met vriendelijke groeten, Namens CDA-fractie, M.M.J. van Velthoven 1 be- bui- soek een >ter- arte ■uit- ie. In nop tide ijke het iten kei- tl. die in- ijke nte, -di- lier den Voorzitter, naar alle waarschijnlijk heid zal de Wet Voorzieningen Ge handicapten per 1 april 1994 zijn beslag krijgen voor wat betreft de uitvoering van diverse voorzienin gen zoals o.a. die van het vervoer. Het CDA is een goede zaak dat er door Uw college naar samenwerking is gezocht met de gemeente Oister- wijk, hetgeen voor de uitvoering kostenbesparend zal werken. Het CDA vindt dat zeker in een tijd van vele onduidelijkheden en onze kerheden voor de minder-validen, in een vroeg stadium deze doelgroep geïnformeerd wordt met betrekking tot de ontwikkelingen op dit punt. Aangezien tevens personen boven de 65 jaar tot bovengenoemde doel groep gaan behoren is het van groot belang dat adequate voorzieningen getroffen kunnen worden, zodat de ouderen mede daardoor langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Wij willen uw college verzoeken ons mede te delen of er al beleidsplannen ontwikkeld zijn. Zo ja, hoe denkt u dan de bevolking van informatie te voorzien? Voorzitter, het isVoor het CDA een onverteerbare zaak dat het college met Audacia nog niet tot overeen stemming is gekomen inzake de pri vatisering. Zelfs argumenten van Audacia, zoals aantoonbaar achter stallig onderhoud worden niet se rieus genomen. Tevens het inschake len van een onafhankelijk bureau wordt van de tafel geveegd. Voorzitter, het CDA vindt het van groot belang om tot een snelle oplos sing te komen, welke voor Audacia ook acceptabel is. Memorerend naar onze vorige beschouwingen kunnen wij konstateren dat het college door zijn halsstarrigheid geen vooruit gang geboekt heeft. Het CDA vindt het een treurige zaak dat een vereniging, onder steund met de inzet van zoveel vrij willigers, zo lang aan het lijntje ge houden wordt. Wordt deze vereni ging door u nog wel serieus geno men? Voorzitter, wij vinden als CDA dat privatisering mogelijk gemaakt moet worden, zodanig dat het lid maatschap voor alle leden betaalbaar blijft. Gezien de toekomstige vergrijzing van onze Moergestelse bevolking acht het CDA het van groot belang dat er naarstig gezocht wordt naar een zelfstandig onderkomen voor de ze groep, zodat de ouderen hun ontspannings- en ontmoetingsactivi- teiten kunnen ontplooien. Met betrekking tot de asielzoekers het volgende: Ten aanzien van het zogenaamde taakstellend uitvoeringsprogramma 1992 kan worden geconcludeerd dat op een groot aantal daarin genoem de activiteiten achterstand is opgelo pen. Uw desbetreffende evaluatie verslag heeft dat overigens ook be vestigd. Op een enkel punt zullen we ingaan, te beginnen bij het containerpark. De lokatie die U hebt voorgedragen bleek erg ongelukkig gekozen. Het ware beter geweest om vooraf met potentiële bezwaarmakers (buren) overleg te plegen. Het idee van een kleinschalig contai- nerparkje op een andere plek blijven wij overigens ondersteunen. Wel licht moet aansluiting worden ge zocht bij een van onze loonbedrijven. Toegegeven, deze liggen niet op een centrale plek doch ook niet op een onoverbrugbare afstand. Goed overleg inzake eventuele ge volgen voor Harmonie(oud papier) en Feviorfoud ijzer) is noodzaak. Dan de verontreiniging door honden. Verleden jaar heeft U als maatregel aangekondigd dat een soort proef- verbaal zou worden uitgeschreven en een onderzoek zou worden gestart met betrekking tot het ver plicht bij hebben van schepjes en zakjes. Op zich niet al te dure oplos singen die wij kunnen ondersteunen. U doet daar vervolgens niets aan en komt met een uit zijn verband ge rukt voorstel omtrent het maken van hondentoiletten voor f 18.000, Onder meer uit zijn verband gerukt omdat dat ontleend is aan andere ge meenten, waar het adagium luidt: ‘de vervuiler betaalt’. Wilt U dan de hele Moergestelse ge meenschap financieel voor de door de honden veroorzaakte overlast op laten draaien? Geen wonder dat zo’n voorstel bij de burgers op de lachspieren werkt, terwijl er op de bestaande regels geen controle wordt uitgeoefend. Nogmaals voorzitter doe a.u.b. iets aan de hondenpoepoverlast en kom met inventieve en zinvolle voor stellen! Het milieu hebt U genoemd als een van de pijlers die in de samenwer king met Oisterwijk gestalte moet krijgen en waarvoor een werkgroep zou worden gevormd. Heeft die werkgroep dienaangaande nog geen idee gelanceerd? Benieuwd zijn we naar het mini- afvalstoffenplan. Gezien de stank en insekten die de GFT- containers met name in de zomer aan overlast ver oorzaken, hadden wij gehoopt dat U zou voorstellen de inzamelfrequentie in de zomer te verhogen. Moeten wij uit Uw opmerking, dat het beleid met betrekking tot het ophalen van GFT-afval zal worden gecontinu eerd, opmaken dat U op grond van een evaluatie van het verhogen van de frequentie hebt afgezien? Het zelf composteren zou van ge meentewege moeten worden gesti muleerd. Wanneer uitgegaan wordt van ‘de vervuiler betaalt’ zou dege ne die minder afval aanbiedt moeten Hoe ver is onze eigen dienst gemeen tewerken eigenlij k gevorderd met de Bedrijfs Interne Milieuzorg? Over het mislopen van de subsidie van f 500.000,-- voor het rioolbe heersplan, hebben wij separaat schriftelijk vragen gesteld. Terwijl in het verleden meerdere partijen die naangaande op extra waakzaamheid hebben aangedrongen, heeft U ons met andere partijen verbaasd dat U in eerste instantie'zo gemakkelijk over de ‘milieumisser’ bent heen gestapt. Met Uw antwoord op de gestelde vragen, vooral ten aanzien van de lastenverzwaring voor de hu ger, wordt de zwakte van dit college voor de zoveelste keer blootgelegd. Graag vernemen wij van U welk be leid U hebt ontwikkeld tot het over leggen van bodemonderzoeken bij het toetsen van bouwaanvragen. Wanneer daar reden voor kan zijn, dient naar ons oordeel hiermede (waar mogelijk) soepel te worden om gesprongen. Is er een vrijstellings- beleid? Onlangs is er een woning beschik baar gesteld aan de Eysenbrand, die nu bewoond wordt door een gezin uit Sri-Lanka. Om aan de norm van het Rijk te voldoen 2 promille van het aantal inwoners) zal er nog een wo ning beschikbaar gesteld moeten worden, welke naar wij aannemen, gecompenseerd zal worden. Het CDA vindt dat vanuit de ge meente meer voorlichting naar de burgers zou moeten worden gege ven. Daardoor kunnen eventuele misverstanden voorkomen worden. plaatsen, teneinde tot een hogere kostendekking te komen, middels een verhoging van de tarieven. Ten aanzien van de beleidstaak Agrarische zaken zouden we gaarne een visie van het College op het nieu we bestemmingsplan Buitengebied willen zien. Wij zijn van mening dat de agrari sche bedrijfsontwikkeling, binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft en met inachtneming van een schoon en veilig milieu, dient te wor den bevorderd. Vanwege de continuïteit van deze sector gaat onze aandacht uit naar bedrijven in en nabij de bebouwde kom en in gebieden van de gemeen te behorende tot de Ecologische Hoofdstructuur. Reservaatgebieden, beheersgebie den en natuurontwikkelingsprojec ten zullen afgewogen moeten wor den tegen de economische en sociaal maatschappelijke belangen van de agrarische bevolking. Het is van groot belang dat bij het opstellen van het bestemmingsplan de medeverantwoordelijke lokale in stanties in een vroegtijdig stadium betrokken worden om het draagvlak voor beleid zo groot mogelijk te doen zijn. Het zou wenselijk zijn dat u hierbij uitgaat van de Handleiding Bestem mingsplannen Buitengebied en de Leidraad Veehouderij en Milieu. >em- laar ach- ge ïnde ;est. j zal 1994 zoor aat; wel- zoor bon- PAGINA 13 ruiming van het beleid hebben gevon den. Mocht blijken dat de privatise ring de verkoop van woningwetwo ningen gaat blokkeren, dan zullen wij tevoren voor een verdere verruiming van het beleid opteren. Tot slot voorzitter vragen wij U of er al veel gebruik is gemaakt van de sub sidiemogelijkheden genoemd in de monumentenverordening. Mocht dit niet zo zijn dan herhalen we onze vi sie om de subsidiemogelijkheid te vergroten. Voorts dient er meer be kendheid aan te worden gegeven. Lo pen er overigens nog beroepszaken inzake de plaatsing op de gemeente lijke monumentenlijst.?

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1993 | | pagina 13