Algemene
Beschouwingen
VERVOLG
Onderwijs
Cultuur en recreatie
CHRISTEN
DEMOCRATISCH
APPÈL
Ruimtelijke ordening en
volkshuisvesting
Financiering en algemene
dekkingsmiddelen
ried,
alen
t tot
ten-
■ore
chts
Sociale voorzieningen
en maatschappelijk werk
Volksgezondheid
12
MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 6 OKTOBER 1993
iën-
ise-
md-
de
iële
idi-
atie
ger
bui-
•en-
ird-
inu-
:uw
gen
van
nee
van
ten-
J<en
Ko-
Voorzitter, in de afgelopen jaren
heeft het onderwijs in onze gemeen
te wederom een aantal bezuinigin
gen moeten ondergaan, zoals school
zwemmen en het wegvallen van de
conciërge-funkties.
Onlangs hebben we weer een bezui
niging gehad op het godsdienston
derwijs, wat het CDA ten zeerste
betreurt.
Het CDA is verheugd dat de bezui
niging op het leerlingenvervoer,
voor kinderen die speciaal onderwijs
volgen buiten Moergestel, geen
doorgang heeft gevonden en de hui
dige regeling daarom ook gehand
haafd blijft. Het is echter jammer
dat het standpunt van het CDA pas
na twee raadsvergaderingen ingeno
men en ondersteund werd door de
andere fracties.
Het CDA hecht een groot belang
aan gedegen onderwijs in onze ge
meente en wil u dan ook dringend
verzoeken een halt toe te roepen aan
verdere afbrokkeling op onderwijs
gebied.
Bovenstaande bezuinigingen en het
gevoerde beleid heeft bij de plaatse
lijke bevolking veelal een negatief
beeld doen ontstaan.
Voorzitter, het CDA acht het van
groot belang dat met betrekking tot
jeugd- en jongerenhuisvesting het
college in overleg met de desbetref
fende verenigingen na zorgvuldige
voorbereidingen tot een gedegen en
adequate oplossing komt.
Ook hier hebben we te maken met
talloze vrijwilligers die door zelf
werkzaamheid deze verenigingen
een warm hart toedragen. Voorzit
ter, het CDA vindt dat deze initiatie
ven gesteund dienen te worden door
een passende huisvesting te waar
borgen, waarin men hun aktiviteiten
kan ontplooien.
Voorzitter, het college is van plan
om tot renovering van onze sporthal
‘de Vonder’ over te gaan. Het CDA
is altijd voorstander geweest van
een volwaardige sporthal. Nu er een
forse investering gedaan moet wor
den van circa 550.000,vinden wij
het een noodzaak om te onderzoeken
in hoeverre het haalbaar is om naast
deze renovering de sporthal uit te
breiden, zodat de verenigingen ge
bruik kunnen maken van een vol
waardige sporthal.
Momenteel moeten diverse vereni
gingen noodgedwongen uitwijken
naar andere gemeenten om daar hun
sport te beoefenen, omdat de ge
meentelijke sporthal tekort schiet in
haar mogelijkheden.
Deze verplichte uit wijk komt de
sportverenigingen niet ten goede,
wat op den duur ook leden zal kos
ten, omdat verenigingen in andere
plaatsen wel kunnen beschikken
over die faciliteiten.
Voorzitter, zijn er al onderzoeken
gedaan in de vorm van prijsopgaves
om een eventuele uitbreiding te kun
nen realiseren?
worden gehonoreerd. Wij vragen U
ter zake met concrete voorstellen te
komen.
Op het gebied van de ruimtelijke or
dening voorzitter, hebben ons in 1993
nauwelijks voorstellen bereikt. Met
gemak kon U zo diverse voornemens
uit de beleidsbegroting 1993 in deze
begroting letterlijk herhalen.
Voorzitter, hoe komt het toch dat er
geen schot lijkt te zitten in de invul
ling van de terreinen ‘Bertens’ en ‘de
Bokkenhoek’, in nieuwe bestem
mingsplannen en in een nieuw in
dustrieterrein?
De open plaatsen ‘Bertens’ en ‘de
Bokkenhoek’ vormen voor vele men
sen een grote ergernis. Voorzitter dat
er in de planologische invulling van de
‘de Bokkenhoek’ totaal geen schot zit,
ligt dat puur aan oorzaken buiten de
gemeente om? Voorzitter laten we
het hopen, anders kunnen we nog
voor onaangename verrassingen in
zake eventuele financiële aansprake
lijkheid komen staan.
Neem ook Papenacker II; schetsen
heeft de planoloog dunkt ons inmid
dels genoeg gemaakt doch een con
creet plan heeft ons nog steeds niet
bereikt. Hoever staat het met de
grondaankopen?
Voorzitter, we moeten er niet aan
denken dat we, nu we meer huizen
mogen bouwen, daarvoor geen pla-
nen grond ter beschikking hebben.
Hoe langer U dienaangaande de zaak
vertraagt, in des te zwakkere positie
worden we gemanoeuvreerd. Voor
tvarendheid is geboden!
Voorzitter, is al voldoende duidelijk
hoe de ophoging van het richtcijfer
exact uitvalt?
Of kunnen we rekening houden met
een jaarlijkse toename van 30, het
aantal waarvan U bent uitgegaan in
de begroting.
Is er soms geen behoefte aan in-
dustriegrond? Gaarne krijgen we
daar nader inzicht in.
De tijd die het opstellen van de
paraplu-nota zou gaan vergen is een
heel eind om.
Voorzitter we zijn benieuwd. Een
slechte zaak vinden wij het nog steeds
dat het CDA- voorstel om de plaatse
lijke NCB-afdeling er in een vroegtij
dig stadium bij te betrekken, niet is
opgevolgd.
Houdt U in de nieuwe bestem
mingsplannen ook rekening met de
milieutoets? Wij vragen ons af of dat
dan strookt met Uw beleid om paar
denstallen midden in een wijk toe te
laten. Wij zijn daar fel op tegen. Im
mers vroeg of laat geeft dat overlast
en ergernis.
Het beleid met betrekking tot de ver
koop van woningwetwoningen, zo
stelt U, wilt U ongewijzigd continue
ren. Dit is natuurlijk achterhaald nu
de PGB en het CDA elkaar in een ver-
Het door uw college gevoerde
reserve-beleid baart het C.D.A. nog
steeds grote zorgen.
De algemene reserves zullen na het
betalen van de D.S.W.-claim dalen tot
een onaanvaardbaar minimum en zal
dan niet de voorgeschreven minima
le 5 procentsgrens van de provincie
halen.
Ook het aanpassen van de toevoegin
gen aan onderhoudsfondsen op een
meer op de behoefte afgestemd ni
veau en het instellen van egalisatie
fondsen voor diverse beheerstaken
met aanzienlijke schommelingen in
het uitgavenpeil is naar onze mening
niet zonder enig financieel risico; wij
pleiten voor meer voorzichtigheid in
deze.
Het verbaast het C.D.A. dat het Col
lege geen initiatieven ontplooit om tot
invoering van de hondenbelasting en
toeristenbelasting te komen, temeer
omdat p op deze 2 terreinen reeds ac
tiviteiten heeft ontwikkeld met finan
ciële consequenties.
De door u voorgestelde lastenver
zwaringen voor de burgers, namelijk
15 meer afvalstoffenheffing, 18
meer rioolrechten en 2 stijging van
Onroerend Zaak Belasting vinden wij
in een tijd van economische recessie
een diep treurige zaak.
Wij stellen dan ook voor de O.Z.B.-
verhoging achterwege te laten, om
dat in 1994 een hertaxatie plaats
vindt, waarbij de opbrengsten toch al
zullen stijgen.
Ook uw voorstel omtrent een zo’n
drastische verhoging van de leges
voor het voltrekken van de huwelij
ken, kunnen wij geenszins ondersteu
nen. Had u dit werkelijk nodig om de
begroting sluitend te maken.
In onze vorige algemene beschouwin
gen hebben we al gewaarschuwd
voor het feit dat de rioolrechten in
1994 en daarna te rigoureus zouden
stijgen door de investeringsbedragen
in een te laat stadium op te schroeven
en tergelijkertijd tot een hoger kos-
tendekkingspercentage over te gaan.
We stellen concreet voor deze
kostenstijging over meerdere jaren
uit te smeren en het kostendekkings-
percentage in 1994 niet te verhogen
met 5% maar slechts met 2,5%.
Voorzitter, het kan toch niet zo zijn
dat de burgers het gelag moeten be
talen voor het stuntelig functioneren
van uw college ten aanzien van het op
stellen en het niet op tij d indienen van
het rioolbeheersplan, waardoor de
gemeente een half miljoen subsidie
heeft laten liggen.
De minderopbrengsten moeten ge
compenseerd worden door besparin
gen binnen het gemeentelijk appa
raat en reducties van een aantal taken
b.v. het voorlichtingskrantje; daar
naast een heroverwegin» en tempori-
sering van projecten, waarbij de ver
keersveiligheid niet voorop staat, zo
als Kerkstraat, Schoolstraat tot aan
de Bokkenhoek en Raadhuisstraat.
Voorzitter, wij zien uw antwoorden
met belangstelling tegemoet en ho
pen op een open en constructief be--
grotingsdebat.
Met vriendelijke groeten,
Namens CDA-fractie,
M.M.J. van Velthoven
1 be-
bui-
soek
een
>ter-
arte
■uit-
ie.
In
nop
tide
ijke
het
iten
kei-
tl.
die
in-
ijke
nte,
-di-
lier
den
Voorzitter, naar alle waarschijnlijk
heid zal de Wet Voorzieningen Ge
handicapten per 1 april 1994 zijn
beslag krijgen voor wat betreft de
uitvoering van diverse voorzienin
gen zoals o.a. die van het vervoer.
Het CDA is een goede zaak dat er
door Uw college naar samenwerking
is gezocht met de gemeente Oister-
wijk, hetgeen voor de uitvoering
kostenbesparend zal werken.
Het CDA vindt dat zeker in een tijd
van vele onduidelijkheden en onze
kerheden voor de minder-validen, in
een vroeg stadium deze doelgroep
geïnformeerd wordt met betrekking
tot de ontwikkelingen op dit punt.
Aangezien tevens personen boven
de 65 jaar tot bovengenoemde doel
groep gaan behoren is het van groot
belang dat adequate voorzieningen
getroffen kunnen worden, zodat de
ouderen mede daardoor langer
zelfstandig kunnen blijven wonen.
Wij willen uw college verzoeken ons
mede te delen of er al beleidsplannen
ontwikkeld zijn. Zo ja, hoe denkt u
dan de bevolking van informatie te
voorzien?
Voorzitter, het isVoor het CDA een
onverteerbare zaak dat het college
met Audacia nog niet tot overeen
stemming is gekomen inzake de pri
vatisering. Zelfs argumenten van
Audacia, zoals aantoonbaar achter
stallig onderhoud worden niet se
rieus genomen. Tevens het inschake
len van een onafhankelijk bureau
wordt van de tafel geveegd.
Voorzitter, het CDA vindt het van
groot belang om tot een snelle oplos
sing te komen, welke voor Audacia
ook acceptabel is. Memorerend naar
onze vorige beschouwingen kunnen
wij konstateren dat het college door
zijn halsstarrigheid geen vooruit
gang geboekt heeft.
Het CDA vindt het een treurige
zaak dat een vereniging, onder
steund met de inzet van zoveel vrij
willigers, zo lang aan het lijntje ge
houden wordt. Wordt deze vereni
ging door u nog wel serieus geno
men?
Voorzitter, wij vinden als CDA dat
privatisering mogelijk gemaakt
moet worden, zodanig dat het lid
maatschap voor alle leden betaalbaar
blijft.
Gezien de toekomstige vergrijzing
van onze Moergestelse bevolking
acht het CDA het van groot belang
dat er naarstig gezocht wordt naar
een zelfstandig onderkomen voor de
ze groep, zodat de ouderen hun
ontspannings- en ontmoetingsactivi-
teiten kunnen ontplooien.
Met betrekking tot de asielzoekers
het volgende:
Ten aanzien van het zogenaamde
taakstellend uitvoeringsprogramma
1992 kan worden geconcludeerd dat
op een groot aantal daarin genoem
de activiteiten achterstand is opgelo
pen. Uw desbetreffende evaluatie
verslag heeft dat overigens ook be
vestigd.
Op een enkel punt zullen we ingaan,
te beginnen bij het containerpark.
De lokatie die U hebt voorgedragen
bleek erg ongelukkig gekozen. Het
ware beter geweest om vooraf met
potentiële bezwaarmakers (buren)
overleg te plegen.
Het idee van een kleinschalig contai-
nerparkje op een andere plek blijven
wij overigens ondersteunen. Wel
licht moet aansluiting worden ge
zocht bij een van onze loonbedrijven.
Toegegeven, deze liggen niet op een
centrale plek doch ook niet op een
onoverbrugbare afstand.
Goed overleg inzake eventuele ge
volgen voor Harmonie(oud papier)
en Feviorfoud ijzer) is noodzaak.
Dan de verontreiniging door honden.
Verleden jaar heeft U als maatregel
aangekondigd dat een soort proef-
verbaal zou worden uitgeschreven
en een onderzoek zou worden
gestart met betrekking tot het ver
plicht bij hebben van schepjes en
zakjes. Op zich niet al te dure oplos
singen die wij kunnen ondersteunen.
U doet daar vervolgens niets aan en
komt met een uit zijn verband ge
rukt voorstel omtrent het maken
van hondentoiletten voor f 18.000,
Onder meer uit zijn verband gerukt
omdat dat ontleend is aan andere ge
meenten, waar het adagium luidt:
‘de vervuiler betaalt’.
Wilt U dan de hele Moergestelse ge
meenschap financieel voor de door
de honden veroorzaakte overlast op
laten draaien? Geen wonder dat zo’n
voorstel bij de burgers op de
lachspieren werkt, terwijl er op de
bestaande regels geen controle
wordt uitgeoefend.
Nogmaals voorzitter doe a.u.b. iets
aan de hondenpoepoverlast en kom
met inventieve en zinvolle voor
stellen!
Het milieu hebt U genoemd als een
van de pijlers die in de samenwer
king met Oisterwijk gestalte moet
krijgen en waarvoor een werkgroep
zou worden gevormd. Heeft die
werkgroep dienaangaande nog geen
idee gelanceerd?
Benieuwd zijn we naar het mini-
afvalstoffenplan. Gezien de stank en
insekten die de GFT- containers met
name in de zomer aan overlast ver
oorzaken, hadden wij gehoopt dat U
zou voorstellen de inzamelfrequentie
in de zomer te verhogen. Moeten wij
uit Uw opmerking, dat het beleid
met betrekking tot het ophalen van
GFT-afval zal worden gecontinu
eerd, opmaken dat U op grond van
een evaluatie van het verhogen van
de frequentie hebt afgezien?
Het zelf composteren zou van ge
meentewege moeten worden gesti
muleerd. Wanneer uitgegaan wordt
van ‘de vervuiler betaalt’ zou dege
ne die minder afval aanbiedt moeten
Hoe ver is onze eigen dienst gemeen
tewerken eigenlij k gevorderd met de
Bedrijfs Interne Milieuzorg?
Over het mislopen van de subsidie
van f 500.000,-- voor het rioolbe
heersplan, hebben wij separaat
schriftelijk vragen gesteld. Terwijl in
het verleden meerdere partijen die
naangaande op extra waakzaamheid
hebben aangedrongen, heeft U ons
met andere partijen verbaasd dat U
in eerste instantie'zo gemakkelijk
over de ‘milieumisser’ bent heen
gestapt. Met Uw antwoord op de
gestelde vragen, vooral ten aanzien
van de lastenverzwaring voor de hu
ger, wordt de zwakte van dit college
voor de zoveelste keer blootgelegd.
Graag vernemen wij van U welk be
leid U hebt ontwikkeld tot het over
leggen van bodemonderzoeken bij
het toetsen van bouwaanvragen.
Wanneer daar reden voor kan zijn,
dient naar ons oordeel hiermede
(waar mogelijk) soepel te worden om
gesprongen. Is er een vrijstellings-
beleid?
Onlangs is er een woning beschik
baar gesteld aan de Eysenbrand, die
nu bewoond wordt door een gezin uit
Sri-Lanka. Om aan de norm van het
Rijk te voldoen 2 promille van het
aantal inwoners) zal er nog een wo
ning beschikbaar gesteld moeten
worden, welke naar wij aannemen,
gecompenseerd zal worden.
Het CDA vindt dat vanuit de ge
meente meer voorlichting naar de
burgers zou moeten worden gege
ven. Daardoor kunnen eventuele
misverstanden voorkomen worden.
plaatsen, teneinde tot een hogere
kostendekking te komen, middels
een verhoging van de tarieven.
Ten aanzien van de beleidstaak
Agrarische zaken zouden we gaarne
een visie van het College op het nieu
we bestemmingsplan Buitengebied
willen zien.
Wij zijn van mening dat de agrari
sche bedrijfsontwikkeling, binnen de
mogelijkheden die de gemeente
heeft en met inachtneming van een
schoon en veilig milieu, dient te wor
den bevorderd.
Vanwege de continuïteit van deze
sector gaat onze aandacht uit naar
bedrijven in en nabij de bebouwde
kom en in gebieden van de gemeen
te behorende tot de Ecologische
Hoofdstructuur.
Reservaatgebieden, beheersgebie
den en natuurontwikkelingsprojec
ten zullen afgewogen moeten wor
den tegen de economische en sociaal
maatschappelijke belangen van de
agrarische bevolking.
Het is van groot belang dat bij het
opstellen van het bestemmingsplan
de medeverantwoordelijke lokale in
stanties in een vroegtijdig stadium
betrokken worden om het draagvlak
voor beleid zo groot mogelijk te doen
zijn.
Het zou wenselijk zijn dat u hierbij
uitgaat van de Handleiding Bestem
mingsplannen Buitengebied en de
Leidraad Veehouderij en Milieu.
>em-
laar
ach-
ge
ïnde
;est.
j zal
1994
zoor
aat;
wel-
zoor
bon-
PAGINA 13
ruiming van het beleid hebben gevon
den. Mocht blijken dat de privatise
ring de verkoop van woningwetwo
ningen gaat blokkeren, dan zullen wij
tevoren voor een verdere verruiming
van het beleid opteren.
Tot slot voorzitter vragen wij U of er
al veel gebruik is gemaakt van de sub
sidiemogelijkheden genoemd in de
monumentenverordening. Mocht dit
niet zo zijn dan herhalen we onze vi
sie om de subsidiemogelijkheid te
vergroten. Voorts dient er meer be
kendheid aan te worden gegeven. Lo
pen er overigens nog beroepszaken
inzake de plaatsing op de gemeente
lijke monumentenlijst.?