2(30 uur in 't Draaiboompje: I e t r et MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 27 JANUARI 1993 PAGINA 7 (ADVERTENTIE) ht ar 1, Het is uit zijn voegen gegroeid. Pieten Ja, in principe wel ja. LV. 'De Durdraaiers Wat is het moeilijkste voor de artiest? Pieter: Ik denk dat de voorbereidingen maanden van te voren te oefenen en dat is nu anders. De kwaliteit is niet minder geworden maar het komische wel denk ik. Zoals ik er tegenaan kijk kon ik vroeger een stuk zien dat ik dubbel van het lachen lag. En nu denk ik van het is hartstikke leuk en er is veel werk aan besteed, maar er zit volgens mij meer in. Maar is dat niet de invloed van de Playback-show op TV? Ook wel, maar bijna alle stukken die worden gedaan komen van de radio en TV. Niet alles, maar toch wel veel en dat was toen ook maar er werd meer omheen gemaakt. Als je de typerende eigenschappen van de vereniging moet omschrijven met trefwoorden wat zijn dan die trefwoorden en hoe zijn die weer te herkennen in het artiestengala? Ten eerste het ledenbal, want daar is toch het artiestengala uit voortgekomen. Het aantal mensen dat er aan meewerkt. Het aantal vrijwilligers dat meewerkt dat is een noodzaak zowel binnen de vereniging als bij het artiestengala. En fanatieke carnavalsvierders. Heb jij nog aanvullingen Pieter? Nou, ons kent ons. En dat geldt ook voor het artiestengala. Het is een combinatie van factoren, er zijn mensen en die zijn geboren artiest. Veel artiesten die bij ons mee doen, die zou je op hun tenen gaan staan op het moment dat je zou zeggen we gaan kijken wie er wel of niet mee mag doen. Je kunt geen splitsing aan Maar ik neem aan dat er in de kleedkamers de nodige kicks te halen zijn? Pieter: Ja ja, dat is gezelligheid alom. Ria: Dat heb ik altijd het leukste gevonden, dat noem ik een georganiseerde puinhoop, erg gezellig. Pieter: Alles loopt door elkaar heen, iedereen staat voor elkaar klaar. Al moet er, bij wijze van spreken, een trui gebreid worden op een brei-machine, dan komt er een brei-machine en dan komt er een trui. Het is zo gek niet, of het kan. Maar diegenen die op moeten treden worden op dat moment gesteund en als ze van het podium af komen staan zij weer klaar voor anderen. Hoe wordt zo'n artiesten-gala georganiseerd? Ria: Door de vereniging, maar het totale werk is onderverdeeld over een aantal commissies. De artiesten bereiden natuurlijk de acts voor. Een aantal medewerkers bouwen het podium op en als bekend is wie er mee doen dan bepalen wij de volgorde en bereiden o.a. de presentatie voor. naar binnen helpen, achthonderd mensen hebben plezier, maar er genieten er maar driehonderd van het artiesten gala en de andere vijfhonderd zijn blij dat ze er zijn. Nou, volgend jaar in een tent misschien. Wat is jullie verwachting voor het artiesten-gala 1993 Het is tenslotte een jubileum-jaar. Ria: De opzet is iets anders dan voorafgaande jaren, we hebben een iets andere vorm van presenteren. Precies kan ik niet zeggen wat de bedoeling is want dat moet een verrassing blijven. En verwachting? De verwachting is goed, het wordt weer beter als vorig jaar. Pieter: Er wordt veel werk verricht om de avond in alle opzichten te doen slagen. We hebben in tien jaar erg veel geleerd en wat we in die tien jaar hebben geleerd proberen we met het jubileum allemaal goed te doen, zowel voor de mensen die komen als voor de mensen die optreden. We hebben nog nooit zoveel artiesten gehad als in '93. Dat betekent dat er nieuwe artiesten zijn en een groot aantal mensen die al jaren meedoen. het makkelijkst zijn omdat die in eigen sfeer en omgeving gebeuren. En iedereen die denkt dat optreden heel leuk is, heeft wel gelijk, maar het heeft ook moeilijke kanten. Want vanaf het moment dat de artiest binnenkomt wordt die geleefd. Want er doen waarschijnlijk tachtig mensen mee en alleen het schmincken vergt al 80 maal 5 minuten, dat is al vierhonderd minuten, bijna zeven uur schmincken tussen ongeveer 20.00 en 24.00 uur, daarom zitten we continu met twee grimeuses. De kleedkamers zijn helemaal leeggehaald voor de omkleedpartijen, de tussenruimten en overkapte ruimte buiten de zaal zijn bedoeld voor opslag van de attributen. Inclusief de raad van elf zijn dus ongeveer honderd mensen in de weer om een avondvullend programma te bieden. Dat levert een dusdanige stress dat er nogal eens, om niet te zeggen gefoeterd wordt, maar er wordt wel gezegd: schiet eens op, je bent niet op tijd. Op die momenten wordt wel eens vergeten dat ook zij hun eerste carnavals avond hebben. Hier wil ik mee aantonen dat die artiesten best wel een schouderklopje gegeven mag worden en dat wordt op die avond vergeten. Daarom alsnog via deze weg dat schouderklopje. Ria: Normaal krijgen ze wel een bos bloemen, die de avond meestal niet overleeft, maar dit jaar hebben we iets extra' s in petto. kennen, ook door de generale repetitie de dag daarvoor. Je praat met iedereen over wat en hoe ze het gaan doen, de band is heel goed. De spanning is ook iets moois. Enerzijds als artieste de gezellige spanning, maar van de andere kant als presentatrice ben je heel serieus bezig en dan komt er toch een andere spanning bij. Als artiest is het vaak komisch en gezellig, maar als presentatrice heb ik toch wel een enkele slapeloze nacht gehad. Maar over het algemeen is het heel erg leuk. Enkele jaren heb ik niet meegedaan, maar dat is helemaal niks. n. 3t gaan brengen omdat je bijvoorbeeld 12 optredens wilt en geen 13. Kortom wie mee wil doen kan meedoen. Ria: Binnen een vereniging is het belangrijk samen te werken en met zo'n artiestengala zal dat ook zeker moeten. Pieter: Het is een heel stuk discipline. Het is niet zo van ik kom om negen uur, kleed me om en dan komt dat optreden om elf uur wel goed. Nee iedereen moet daar de hele avond wel rekening mee houden. De mensen zijn over het gemiddelde al 2 uur voor het eigen optreden geschminckt, dus eigenlijk hebben de artiesten aan hun carnavalsavond niks. Alleen het genot van hun eigen optreden. Ria: Ja het jammere is dat je als artiest van heel de verdere avond weinig beleeft, je zit de ene helft in de kleedkamers en de andere helft kun je misschien nog iets zien. Kun je iets vertellen over de kwaliteit van de artiesten en is er een verschil met de beginperiode en de laatste jaren? Dat verschil is er wel en zoals Pieter net heeft aangehaald, vroeger begonnen ze Wat zou een positieve aanpassing kunnen zijn van de huidige vorm? Pieter: Verhuizen naar een tent. De zaal is al jaren te klein. Dus het wordt hoog tijd dat we een grotere plaats gaan zoeken. Ria: Ook i.v.m. het geluid. Pieter: De podium-hoogte, alles is inmiddels eigenlijk te bekrompen. Het is letterlijk zo: je kunt achthonderd mensen -■

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1993 | | pagina 7