Zaterdag 20 februari v.a. 2(3(
IR
w.
$1^ I
Carnaval wordt dit jaar geopend met de tiende editie van het artiestengala van
carnavalsvereniging De Durdraaiers. Omdat in verband met deze jubileumeditie
ook een aantal oud-artiesten op zullen treden zal er nóg vroeger met het
programma gestart worden, de verwachting is 's-zaterdags om 20.30 uur.
Om meer te weten te komen van dit jaarlijks terugkerende gala hebben we de
presentatoren, Pieter van Opbergen en Ria Antonis-Wolfs, geïnterviewd.
k.
I 3
'MOERGESTEL-NIEUWS' WOENSDAG 27 JANUARI 1993
PAGINA 6
(ADVERTENTIE)
Waarom niet?
Hoe zagen de eerste optredens er uit?
Die waren gewoon geweldig, er werd
ontzettend veel tijd en zorg besteed aan
de stukken die gebracht werden; er
werden liedjes en stukken verzonnen die
Nou er zijn wel leden geweest die met
varkens binnen kwamen; we hebben
verschillende tonpraoters gehad zoals
Wim Rijnen en Hanny Swinkels. De
Raad van Elf was zelf vrij goed in het
verkleden. De ideeën kwamen al weken
van te voren in een gezamenlijk
onderonsje naar voren. Het was vroeger
ook zo dat de raad enkele weken, soms
slechts een week van tevoren, bij elkaar
kwam om speciaal iets voor het ledenbal
te organiseren, dat is nu niet meer, maar
dit gebeurde om het ledenbal echt tot
een succes te maken. Dat waren eigenlijk
altijd optredens van meerdere mensen.
In principe wel, de Durdraaiers zelf
organiseerden al jaarlijks tijdens hun
gesloten ledenbal optredens om deze
avonden te vullen en deze gaven een
goede injectie tot wat later het
artiestengala is geworden.
Zijn er nog voorbeelden van te
noemen?
Was er een concreet voorval dat
leidde tot het organiseren van een gala
voor artiesten?
Het podium heeft altijd een belangrij
ke functie gehad binnen het
artiestengala. Zou je een beschrijving
kunnen geven van het ontstaan?
Allereerst hebben we een podium gehad
dat in '81 en '82 gebruikt werd bij het
ledenbal. Er werden een aantal bielzen
gehaald bij de plaatselijk bloemist of bij
Petra van Corkum, die over het
algemeen wel wat hadden liggen; zo niet
dan keek men bij een of andere boer die
een grote kachel had in zijn varkensstal
en daar bielzen in stookte. Die werden
het eerste jaar gebruikt om een stukje
podium te maken voor de artiesten. Het
grote probleem van 't Draaiboompje is
dat je de hoogte in moet werken, want
anders ziet er niemand iets, maar men
kan niet echt veel omhoog. Artiesten
moeten echter op een podium. In '84
hadden we een aantal leden in onze
vereniging, oudleden inmiddels die niet
meer actief zijn in de raad van Elf, die
echt veel tijd gestoken hebben in het
ontwikkelen van een podium, waaronder
Wim Willems en Rien van de
Meydenberg. Zij hebben weken gewerkt
aan het maken van het podium. Het was
zelfs zo dat het eerste podium dat
gemaakt is eerst in maquettevorm
helemaal uit karton is gemaakt, om als
voorbeeld te dienen of het zo gemaakt
kon worden. Maar goed, alle artiesten
moeten op een podium staan en
afhankelijk van de hoogte van de zaal en
van de afmetingen die daar waren
hebben zij het podium gemaakt en dat is
nog steeds hetzelfde als wat nu gebruikt
wordt.
Het mooiste vind ik de gezelligheid, de
verbondenheid met de andere artiesten,
artiesten tussen aanhalings- en
sluittekens. Je leert iedereen goed
Op de eerste plaats denk ik de
gezelligheid, want de avond heeft een
bepaalde sfeer, de nummers die gebracht
worden zijn allereerst carnavalesk of
dusdanig goed in elkaar gestoken door
de artiesten dat menigeen die daar naar
staat te kijken er ontzettend van geniet.
En als je 60 tot 80 mensen actief bezig
krijgt op een zaterdagavond om te
acteren voor 800 mensen dan straalt daar
iets vanuit, zowel van die 800 mensen
als die 80 artiesten.
Wat is de kracht van dit gala, dat
zoveel mensen er toe beweegt jaarlijks
dit evenement te bezoeken?
Nou ik zag het laatste jaar zelfs een
TV-scherm voorbij schuiven.
Nou, wij zijn begonnen met dat
standaard podium waar verlichting in zat
en verlichting op gepresenteerd werd wat
in principe in heel Nederland te huur is,
met wat rookontwikkeling met behulp
van rookkanonnen en dan heb je het qua
technische ontwikkelingen ver gehad. De
problemen komen uiteraard met de jaren
en met het 10-jarig bestaan heb je ook de
problemen van 10 jaar en een van de
grote problemen was dat de mensen die
meer dan 10 meter van het podium
afstonden niks meer zagen. Dat los je
dan op door middel van camera's en
monitoren in de zaal om op deze manier
zoveel mogelijk mensen van het
artiestengala te laten genieten. Ook een
van de redenen waarom MTV er altijd
gestaan heeft om een stukje naslag te
hebben wat door menig artiest achteraf
nog eens bekeken kon worden om te
zien hoe hun eigen optreden was. Omdai
mensen die lange tijd bezig zijn voor
hun artiestengala en niets zien en dat zou
natuurlijk wel jammer zijn.
Wat voor technische ontwikkelingen
zaten er in het podium?
Techische ontwikkelingen zitten er geen
in.
Pieter hoe lang ben jij al lid van C.V.
de Durdraaiers en wat gebeurde er
binnen de carnavalsvereniging voor de
geboorte van het Artiestengala 10 jaar
geleden?
Veertien jaar ben ik lid denk ik, dat zou
ik eens na moeten kijken. In Moergestel
startte vroeger carnaval altijd pas op
zonddag. 's-Zaterdags was er eigenlijk in
Moergestel niks te doen. Het was op
zaterdag heel rustig. Met de gedachte van
een goed begin met carnaval dan wordt
heel de carnaval goed, werd een
programma gestart voor de eerste
carnavalsdag, wat de zaterdag toch is.
een stukje
10e Artiestengala C
Je combineert al jaren het
presenteren en het optreden als artiest.
Is dit een goede combinatie?
Dat is een vraag die je mij niet moet
stellen.
eigenlijk niet bestonden. De mensen
begonnen zich echt al maanden van te
voren in te zetten om hun optreden, wat
ook echt hün optreden was, goed te
verzorgen. De optredens waren dus
eigenlijk heel goed en dat is wel zo
gebleven, maar er werd erg veel tijd
besteed aan het brengen, niet zozeer het
zingen en/of nadoen van andere mensen
maar aan het neerzetten van
karaktereigenschappen en van
cabaret en noem maar op.
Ik weet niet, ik heb er gewoon plezier in.
Het presenteren op zich vind ik leuk, het
is gewoon heel prettig, ik denk dat elke
presentator dat heeft, als hij op het
podium staat en de microfoon in zijn
hand heeft en hij ziet voor zich een
aantal mensen genieten van het 'uit' zijn,
dan is je avond goed. Dan hoeft er in
principe weinig meer te gebeuren en als
je dan toch een bepaalde sluiting van het
artiestengala moet hebben en je vraagt
80 mensen te acteren, dan denk ik dat je
zelf ook een keer de microfoon moet
nemen om mee te doen. Maar of dat nu
een goede combinatie is, is niet aan mij
om daarover te oordelen.
Ria, na enkele malen als artieste te
hebben opgetreden presenteer je sinds
een jaar samen met Pieter dit gala. Wat
vind jij het mooiste van deze
carnavalsavond?
3»
a
.4