Zaterdag 20 februari v.a. 2(3( IR w. $1^ I Carnaval wordt dit jaar geopend met de tiende editie van het artiestengala van carnavalsvereniging De Durdraaiers. Omdat in verband met deze jubileumeditie ook een aantal oud-artiesten op zullen treden zal er nóg vroeger met het programma gestart worden, de verwachting is 's-zaterdags om 20.30 uur. Om meer te weten te komen van dit jaarlijks terugkerende gala hebben we de presentatoren, Pieter van Opbergen en Ria Antonis-Wolfs, geïnterviewd. k. I 3 'MOERGESTEL-NIEUWS' WOENSDAG 27 JANUARI 1993 PAGINA 6 (ADVERTENTIE) Waarom niet? Hoe zagen de eerste optredens er uit? Die waren gewoon geweldig, er werd ontzettend veel tijd en zorg besteed aan de stukken die gebracht werden; er werden liedjes en stukken verzonnen die Nou er zijn wel leden geweest die met varkens binnen kwamen; we hebben verschillende tonpraoters gehad zoals Wim Rijnen en Hanny Swinkels. De Raad van Elf was zelf vrij goed in het verkleden. De ideeën kwamen al weken van te voren in een gezamenlijk onderonsje naar voren. Het was vroeger ook zo dat de raad enkele weken, soms slechts een week van tevoren, bij elkaar kwam om speciaal iets voor het ledenbal te organiseren, dat is nu niet meer, maar dit gebeurde om het ledenbal echt tot een succes te maken. Dat waren eigenlijk altijd optredens van meerdere mensen. In principe wel, de Durdraaiers zelf organiseerden al jaarlijks tijdens hun gesloten ledenbal optredens om deze avonden te vullen en deze gaven een goede injectie tot wat later het artiestengala is geworden. Zijn er nog voorbeelden van te noemen? Was er een concreet voorval dat leidde tot het organiseren van een gala voor artiesten? Het podium heeft altijd een belangrij ke functie gehad binnen het artiestengala. Zou je een beschrijving kunnen geven van het ontstaan? Allereerst hebben we een podium gehad dat in '81 en '82 gebruikt werd bij het ledenbal. Er werden een aantal bielzen gehaald bij de plaatselijk bloemist of bij Petra van Corkum, die over het algemeen wel wat hadden liggen; zo niet dan keek men bij een of andere boer die een grote kachel had in zijn varkensstal en daar bielzen in stookte. Die werden het eerste jaar gebruikt om een stukje podium te maken voor de artiesten. Het grote probleem van 't Draaiboompje is dat je de hoogte in moet werken, want anders ziet er niemand iets, maar men kan niet echt veel omhoog. Artiesten moeten echter op een podium. In '84 hadden we een aantal leden in onze vereniging, oudleden inmiddels die niet meer actief zijn in de raad van Elf, die echt veel tijd gestoken hebben in het ontwikkelen van een podium, waaronder Wim Willems en Rien van de Meydenberg. Zij hebben weken gewerkt aan het maken van het podium. Het was zelfs zo dat het eerste podium dat gemaakt is eerst in maquettevorm helemaal uit karton is gemaakt, om als voorbeeld te dienen of het zo gemaakt kon worden. Maar goed, alle artiesten moeten op een podium staan en afhankelijk van de hoogte van de zaal en van de afmetingen die daar waren hebben zij het podium gemaakt en dat is nog steeds hetzelfde als wat nu gebruikt wordt. Het mooiste vind ik de gezelligheid, de verbondenheid met de andere artiesten, artiesten tussen aanhalings- en sluittekens. Je leert iedereen goed Op de eerste plaats denk ik de gezelligheid, want de avond heeft een bepaalde sfeer, de nummers die gebracht worden zijn allereerst carnavalesk of dusdanig goed in elkaar gestoken door de artiesten dat menigeen die daar naar staat te kijken er ontzettend van geniet. En als je 60 tot 80 mensen actief bezig krijgt op een zaterdagavond om te acteren voor 800 mensen dan straalt daar iets vanuit, zowel van die 800 mensen als die 80 artiesten. Wat is de kracht van dit gala, dat zoveel mensen er toe beweegt jaarlijks dit evenement te bezoeken? Nou ik zag het laatste jaar zelfs een TV-scherm voorbij schuiven. Nou, wij zijn begonnen met dat standaard podium waar verlichting in zat en verlichting op gepresenteerd werd wat in principe in heel Nederland te huur is, met wat rookontwikkeling met behulp van rookkanonnen en dan heb je het qua technische ontwikkelingen ver gehad. De problemen komen uiteraard met de jaren en met het 10-jarig bestaan heb je ook de problemen van 10 jaar en een van de grote problemen was dat de mensen die meer dan 10 meter van het podium afstonden niks meer zagen. Dat los je dan op door middel van camera's en monitoren in de zaal om op deze manier zoveel mogelijk mensen van het artiestengala te laten genieten. Ook een van de redenen waarom MTV er altijd gestaan heeft om een stukje naslag te hebben wat door menig artiest achteraf nog eens bekeken kon worden om te zien hoe hun eigen optreden was. Omdai mensen die lange tijd bezig zijn voor hun artiestengala en niets zien en dat zou natuurlijk wel jammer zijn. Wat voor technische ontwikkelingen zaten er in het podium? Techische ontwikkelingen zitten er geen in. Pieter hoe lang ben jij al lid van C.V. de Durdraaiers en wat gebeurde er binnen de carnavalsvereniging voor de geboorte van het Artiestengala 10 jaar geleden? Veertien jaar ben ik lid denk ik, dat zou ik eens na moeten kijken. In Moergestel startte vroeger carnaval altijd pas op zonddag. 's-Zaterdags was er eigenlijk in Moergestel niks te doen. Het was op zaterdag heel rustig. Met de gedachte van een goed begin met carnaval dan wordt heel de carnaval goed, werd een programma gestart voor de eerste carnavalsdag, wat de zaterdag toch is. een stukje 10e Artiestengala C Je combineert al jaren het presenteren en het optreden als artiest. Is dit een goede combinatie? Dat is een vraag die je mij niet moet stellen. eigenlijk niet bestonden. De mensen begonnen zich echt al maanden van te voren in te zetten om hun optreden, wat ook echt hün optreden was, goed te verzorgen. De optredens waren dus eigenlijk heel goed en dat is wel zo gebleven, maar er werd erg veel tijd besteed aan het brengen, niet zozeer het zingen en/of nadoen van andere mensen maar aan het neerzetten van karaktereigenschappen en van cabaret en noem maar op. Ik weet niet, ik heb er gewoon plezier in. Het presenteren op zich vind ik leuk, het is gewoon heel prettig, ik denk dat elke presentator dat heeft, als hij op het podium staat en de microfoon in zijn hand heeft en hij ziet voor zich een aantal mensen genieten van het 'uit' zijn, dan is je avond goed. Dan hoeft er in principe weinig meer te gebeuren en als je dan toch een bepaalde sluiting van het artiestengala moet hebben en je vraagt 80 mensen te acteren, dan denk ik dat je zelf ook een keer de microfoon moet nemen om mee te doen. Maar of dat nu een goede combinatie is, is niet aan mij om daarover te oordelen. Ria, na enkele malen als artieste te hebben opgetreden presenteer je sinds een jaar samen met Pieter dit gala. Wat vind jij het mooiste van deze carnavalsavond? 3» a .4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1993 | | pagina 6