eschouwingen
VERVOLG
Antwoord van het College van Burgemeester en wethouders
op de Algemene Beschouwingen
in het kader van de begroting 1993
Hoofdfunctie 2:
Verkeer, vervoer en
waterstaat
Hoofdfunctie 3:
Economische Zaken
Hoofdfunctie 5:
Cultuur en recreatie
e
c
t
Rampenplan
Verkeersveiligheid
Carpoolplaatsen
Openbaar vervoer
Onderwijs
Scholen, sport en
sociaal-culturele
voorzieningen
Hoofdfunctie 4:
Onderwijs
Godsdienstonderwijs
Emancipatie
Kunstzinnige objecten
Rootven
Privatisering CAI
Aardgasleiding
buitengebied
Subsidies
Trimparcours
Privatisering
c
C
E
g
o
\A
ai
m
rr
D
v<
V(
B
VC
In
m
re
O'
tu
a<
Vi
re
m
h(
is
Vc
Pi
ve
he
de
Vc
W
ini
ks
va
m
tei
de
ge
vc
ai
PAGINA 8
i
t
t
s
De gemeente Moergestel heeft een
rampenplan vastgesteld bij raads
besluit van 27 oktober 1989
Dit is een plan op hoofdlijnen waarin
de organisatie van de rampenbestrij
ding is vastgelegd.
De daadwerkelijke bestrijding van
een ramp vraagt echter om een ge
detailleerde uitwerking.
Besloten is dit in twee fasen te laten
verlopen.
Op de eerste plaats noemen wij de
uitwerking van eenvoudige regeling
van kleinschalige incidenten (zoals
grote kettingbotsingen, ongevallen)
zodat de organisatie klaar is voor de
meest waarschijnlijke incidenten.
De regeling is regionaal uitgewerkt en
is in behandeling bij de gemeenten
om aangevuld te worden met de spe
cifiek gemeentelijke informatie (op-
vangadressen, alarmeringslijst amb
tenaren).
De regeling voor Moergestel is nog
deze maand uitvoeringsgereed.
Daarnaast geldt de uitwerking van
benodigde detailinformatie voor alle
soorten rampen die ons gebied kun
nen treffen en zijn gebundeld in het
Operationele coördinatieplan ram
penbestrijding. We noemen dit het
z.g. opschalingsmodel.
Indien dit plan klaar is, zijn ook alle
gegevens uit de regeling voor klein
schalige incidenten hierin opgeno
men. Het operationeel coördinatie
plan zal voor 95% regionaal aange
vuld worden. De per gemeente nog
in te vullen informatie komt voor het
grootste deel overeen met de per ge
meente ingevulde regeling kleinscha
lige incidenten.
Het operationele coördinatieplan
rampenbestrijding is naar verwach
ting voor wat betreft het regionale
deel (95%) in december van dit jaar
gereed.
Waar in de algemene beschouwin
gen - in het kader van het gemeente
lijk rampenplan - gesproken wordt
over voorlichting aan de burger wordt
het volgende opgemerkt.
Voor 1 december 1992 zal het draai
boek voorlichting bij rampen in
Midden-Brabant zijn afgerond.
Een plan voor de preventieve voor
lichting aan de bevolking gaat hier
aan vooraf.
De minister van Binnenlandse Zaken
heeft inmiddels landelijk materiaal
ontwikkeld, wat regionaal kan worden
ingezet.
tepolitie van Tilburg lespakketten sa
mengesteld voor gebruik binnen het
basisonderwijs. Deze pakketten wor
den binnen de regio verspreid
Eind 1992 zal dit initiatief leiden tot de
opzet van lespakketten voor het ver
volgonderwijs.
Naar ons oordeel biedt deze aanpak
de grootste kans op positieve resulta
ten bij de bestrijding van het vanda
lisme voor jeugdigen van 12 jaar en
ouder.
Met betrekking tot de verkeersveilig
heid kunnen wij meedelen, dat over
leg wordt opgestart met provinciale
Waterstaat omtrent de subsidiemoge
lijkheden voor de aanleg van een ro
tonde ter hoogte van het kruispunt
Akkerweg-Tilburgseweg. Het te voe
ren overleg zal overigens niet alleen
in het teken staan van de verbetering
van dit kruispunt, maar tevens in het
teken van de beperking van de snel
heid op de Akkerweg in zijn alge
meenheid.
Voor wat betreft noodzakelijke verla
ging van de snelheid op de Oirschot-
seweg is het college voornemens om
maatregelen te treffen die bestuur
ders van auto’s erop attent te maken
dat hun snelheid 'te’ hoog is. Ge
dacht wordt aan verkeersdrempels
en het infrezen van ribbels in het weg
dek. Alvorens tot uitvoering over te
gaan, zal wel nadrukkelijk aandacht
worden besteed aan optredende bij
verschijnselen voor aanwonenden,
zoals geluid- en trillinghinder. Met na
me de plaats van de maatregelen zal
daardoor bepaald worden.
Het college onderschrijft de noodza
kelijkheid van aanpassingen aan Ko
renstraat, Krijtestraat, Oisterwijkse-
weg en kruispunt Oirschotseweg- De
Stappert ter verbetering van de vee-
keersveiligheid Op korte termijn zal
het college de mogelijkheden onder
zoeken om te komen tot structurele
oplossingen in de vorm van ver
keersmaatregelen. Ook is het college
voornemens om in het kader van het
wegenonderhoudsprogramma on-
derhoudsmaatregelen te treffen aan
genoemde wegen en kruispunten.
De aanleg van carpoolplaatsen is ge
heel ter hand genomen door de rijk
soverheid. Desgevraagd is door de
gemeente Moergestel aangegeven
hieraan mee te werken.
Wij zijn van mening dat de bereik
baarheid van Moergestel via het
De landelijke voorlichtingscampagne
start op 8 maart 1993.
De campagne van genoemde pre
ventieve voorlichting voor Midden-
Brabant gaat daaraan vooraf en wel
in februari 1993.
De voorbereiding is in een afrondend
stadium.
Aangegeven landelijke campagne
betekent een versterking van de dan
reeds gevoerde regionale activiteiten.
Het is duidelijk de bedoeling dat jaar
lijks op een of andere wijze aan de
rampenvoorlichting aandacht wordt
besteed.
Door het ministerie van Onderwijs en
Wetenschappen wordt gestreefd
naar bundeling van krachten. Hiertoe
heeft men een tweetal projecten
gestart.
Het eerste project, ’Weer samen naar
school’, wil via samenwerking tussen
gewoon en speciaal basisonderwijs
een zorgverbreding voor de leerlin
gen bereiken. Hieraan nemen alle
Moergestelse scholen deel.
Het tweede project, 'Toerusting en
bereikbaarheid’, heeft tot doel via be
stuurlijke schaalvergroting meer effi
ciency te bewerkstelligen. De ontwik
kelingen binnen dit project worden
met belangstelling gevolgd om op het
juiste tijdstip in te kunnen spelen.
Binnen het samenwerkingsproject
Moergestel -‘Oisterwijk heeft het be
leidsterrein onderwijs speiale belang
stelling. Onze bedoeling is te streven
naar een intensieve samenwerking.
Binnenkort informeren wij u hierover.
Door de reductie van het aantal
Rooms-katholieke basisscholen en de
uitbreiding van het aantal leerlingen
van de openbare basisschool is een
herschikking van schoolgebouwen
nodig. Voorts beschikt Moergestel
niet over een volwaardige sporthal.
Van Scouting St. Jan is onlangs nog
maals het verzoek binnengekomen
om een zelfstandige huisvesting. Dit
laatste wenst ook jeugdwerk ’t Kwar-
openbaar vervoer voor grote verbe
tering vatbaar is. Met name dient
meer aandacht besteed te worden
aan de aansluitmogelijkheden in en
vanuit zowel Tilburg als Eindhoven.
Dit ervaren wij als één van de belang
rijkste knelpunten.
In de vervoerregio zal dit dan ook na
drukkelijk aan de orde gesteld wor
den.
Nogmaals wordt een herbezinning
van de subsidie voor godsdienston
derwijs gevraagd. In het Beleidsplan
1992-1994 hebben wij toegezegd
over dit onderwerp een notitie aan u
voor te leggen. Deze wordt in het be
grotingsjaar 1993 aangeboden.
Na het verzoek van de raad om voor
stellen voor emancipatiebeleid is het
Vrouwenoverleg met voortvarend
heid te werk gegaan. Enige maanden
geleden werden de eerste deelnota's
ontvangen Deze waren van een uit
stekend niveau. Bij de behandeling
door commissies en raad werden
Daar waar het college spreekt over
de toevoeging van één of meer
beeldbepalende kunstzinnige objec
ten bij de reconstructie van het Root
ven worden kleinschalige sculpturen
bedoeld, die eventueel met provincia
le subsidie ter opfleuring aan het tra
cé worden geplaatst. Alvorens hiertoe
over te gaan zal de monumenten
commissie nader advies worden ge
vraagd
commodaties. Daarnaast zal de ge
meente voor renovatie van de hand-
balvelden zorgdragen, terwijl het on
derhoud van de velden ook in de toe
komst door de gemeente zal worden
uitgevoerd.
Met het bestuur van SV Audacia heb
ben wij in de afgelopen maanden in
principe overeenstemming bereikt
over het overdragen van de gebou
wen en het onderhoud van de velden
door de gemeente. Op dit moment
bestaat nog geen overeenstemming
over de overnamekosten van de kan
tine. Op 20 oktober 1992 vond hier
over opnieuw overleg plaats met het
bestuur van SV Audacia. Het bestuur
beraadt zich thans op het door ons
gedane aanbod.
Wij streven ernaar de voorstellen over
privatisering van de sportaccommo
daties op 17 december 1992 in de
raad te bespreken.
alom complimenten gehoord. Met
vertrouwen wachten wij de vervolg-
nota's af.
In de Nota Gemeentelijk Emancipa
tiebeleid wordt het begrip ’emancipa
tie’ omschreven als zijnde een proces
van bewustwording en verandering,
gericht op keuzevrijheid van vrouwen
én mannen. Emancipatie is gericht
op een optimale ontplooiing van vrou
wen én mannen. Wij kunnen met de
ze brede basis instemmen.
In samenspraak met het Vrouweno
verleg zullen wij het beleid verder uit
bouwen en gestalte geven in de vorm
van jaarlijkse actieplannen.
Zoals bekend wordt reeds enige tijd
met de PNEM overleg gevoerd over
de overname van de centrale anten
ne inrichting (CAI). De onderhandelin-
gen zijn nu in een afrondende fase.
Wij verwachten in december u hier
omtrent definitief voorstellen te kun
nen doen.
Met de Boerenbond en Intergas zijn
onderhandelingen opgestart om te
komen tot de aanleg van een aard
gasleiding in het buitengebied. Naar
verwachting zal het traject voor het
winterseizoen 1993-1994 kunnen
worden afgerond. De gemeente zal
de voorlichting naar de toekomstige
gebruikers verzorgen en tevens een
coördinerende rol vervullen tussen de
betrokken partijen. Wij zijn voorne
mens om mede vanuit milieu- techni
sche overwegingen een stimulerings
bijdrage te verstrekken van maximaal
f 70.000,-.
Wij willen het subsidiebeleid vooral
richten op het instand houden van het
huidige voorzieningenniveau. Hierbij
staan wij voor het terugdringen van
zogenaamde open-eind financierin
gen en budgetsubsidies. Voor een
vast subsidiebedrag zal een instelling
bepaalde activiteiten en/of prestaties
moeten realiseren. Hierover zullen af
spraken moeten worden gemaakt.
De voordelen voor de gemeente lig
gen op het terrein van effectief en ef
ficiënt omgaan met de beschikbare
middelen. Voor de gesubsidieerde in
stellingen betekent deze vorm van
subsidiëring een grotere vrijheid van
handelen.
Wij hebben deze beleidslijn dit jaar al
in gang gezet. Wij zijn voornemens dit
de komende jaren verder uit te bou
wen, uiteraard in nauw overleg met
verenigingen en instellingen.
In de raadsvergadering van 26 no
vember 1992 zullen wij onze voorstel
len met betrekking van de subsidies
1993 aan de orde stellen.
Tijdens de bezuinigingsoperatie in
1990-1991 is besloten tot afstoting
van de trimbaan. Het in de begroting
geraamde bedrag is dan ook uitslui
tend bestemd voor verwijdering van
trimwerktuigen (loon-, vervoers- en
stortkosten).
De privatisering van de volkstuinen is
geagendeerd voor de raadsvergade
ring van 29 oktober 1992. Als beoog
de ingangsdatum geldt 1 januari
1993.
Met het bestuur van SV Roef! hebben
wij op 21 mei 1992 overeenstemming
bereikt over de overdracht per 1 ja
nuari 1993 van de was- en kleedac-
tierke. Daarnaast zal de K.P.J. moge
lijk op korte termijn gebouw D’n Tob
moeten verlaten. Voorts bestaat de
wens om in Moergestel kinderopvang
te realiseren.
Het inspelen op de (toekomstige) ont
wikkelingen en de diverse huis
vestingswensen is geen eenvoudige
zaak. Het leek ons zeer gewenst te
beschikken over een integraal huis
vestingsplan. Hierin moeten zowel
ruimtelijke, planologische als financië
le voorstellen worden gedaan. De
aanpak van deze materie vergt spe
cialistische kennis. Wij hebben der
halve besloten het onderzoek uit te
besteden. Een voorstel om voor de
eerste fase van dit onderzoek (huis
vesting scholen) een krediet beschik
baar te stellen is geagendeerd voor
de raadsvergadering van 29 oktober
1992. Een rapport, op basis waarvan
de besluitvorming kan plaatsvinden,
zal eind november 1992 in ons bezit
dienen te zijn. In de vergaderingen
van de commissie(s) en de raad in
december aanstaande zullen wij hier
op terugkomen.
De opdracht voor de tweede fase van
het onderzoek (sport- en sociaal- cul
turele voorzieningen) zal binnenkort
worden geformuleerd. De rapporta
ges kunnen in het eerste kwartaal
1993 tegemoet worden gezien, de
rapporten worden na ontvangst met
voorstellen aan u voorgelegd.
MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 28 OKTOBER 199?*
c
c
r
c
1
v
F
v
c
z
tl
V
il
c
c
t
li
c