louders InQmQHQ Inleiding Antwoord van het College van burgemeester en wethouders op de Ie /IJmCI I lül lü in het kader van de behandeling van de begroting <a- - Beleids- en beheers instrumentarium Hoofdfunctie 1: Openbare orde en veiligheid Gemeentelijke herindeling Klachten Inspraak Besloten raadsvergadering Leesbaarheid stukken Fietsenstalling Vandalisme Horeca Brandweerkosten Gemeentekrant Verkiezingen e Bestuursorganen 9 Sturen of hoofdlijnen Hoofdfunctie 0: Algemeen bestuur Samenwerking 1 INF -Tg *6 MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 28 OKTOBER 1992 PAGINA 7 Wethouder L.A.A. Loosveld Wethouder P. Gerlach Burgemeester J.B.S. ter Veer 50 50. ia jr 'I. )n- sls ds- :el. De procedure van gemeentelijke her indeling vindt plaats overeenkomstig de (nieuwe) wet ARHI. In dat kader Klachten van burgers dienen te wor den onderscheiden in bezwaren tegen genomen beslissingen en onvrede met de wijze van behandelen. Besluiten van overheidsorganen zijn als regel omgeven met een scala van mogelijk heden voor burgers om hun ongenoe gen te kunnen uiten. In die structuur past geen eigen regeling. Wanneer tegen het handelen van de gemeente bezwaren bestaan zijn de lij nen in ons dorp dermate kort dat steeds een bestuurder aanspreekbaar Beleidsontwikkeling is gebaat bij een participatie van de burger. Een van de instrumenten om de burger bij de ont wikkelingen te betrekken is de in spraak. De inspraak is geregeld in spe cifieke regelingen. Daarnaast wordt in onze gemeente de burger de gelegen heid geboden in de vergaderingen van is. De raadsleden hebben hierin ook een taak. Wethouders houden weke lijks op vaste tijden spreekuur en ook de burgemeester is direct aanspreek baar. Deze constructie staat naar ons oordeel borg voor een adequate aan pak van eventuele klachten. Een apar te klachtencommissie heeft in dat pro ces naar ons oordeel geen toegevoeg de waarde. De openbaarheid van de raads- en commissievergaderingen is een groot goed dat de democratische legitime ring van het totale besluitvormingspro ces ten goede komt. Toch zal in onze rechtsstaat steeds ruimte dienen te zijn voor het houden van besloten verga deringen. Immers, de gemeente parti cipeert in het maatschappelijk verkeer, heeft - soms niet onaanzienlijke - belan gen en beschikt veelal over vertrouwe lijke informatie. Daar waar het belang Het proces van de besluitvorming is er mee gebaat dat raads- en commissie voorstellen helder en toegesneden op de essentie zijn geformuleerd. Dit stelt hoge eisen aan de taalvaardigheid van de redacteuren van de diverse stukken In ieder vak wordt - en dat is juist inge geven om stukken sneller toegankelijk te maken - gebruik gemaakt van een eigen begrippenkader, het 'jargon’. Gaandeweg moeten we met u consta teren dat het jargon in dit licht bezien zijn doel voorbij schiet. Dit komt met na me tot uiting in de correspondentie aan de burger. Op dit vlak wordt het ambtelijk appa raat bijgeschoold. de commissies en de raad het woord te voeren. Naar ons oordeel is deze mogelijkheid genoegzaam bekend. Inspraak is echter geen doel op zich. Het advies inzake de verwijdering van de fietsenstalling wordt overgenomen. Het college onderzoekt thans de mo gelijkheden van hergebruik elders. Wanneer dat geen resultaat oplevert zal op korte termijn besloten worden tot amovering. Op initiatief van buro HALT zijn in sa menwerking met het ’regionaal buro voorkoming misdrijven' en de gemeen- Door wijziging in de landelijke regelge ving ook horecabedrijven zijn hinder- wetplichtig - zal op gemeentelijk niveau een geïntegreerd horecabeleid moeten worden opgezet. Hierin wordt primair aandacht besteed aan horeca-specifie- ke zaken (bijv, vergunningverlening, terrassen, sluitingsuur) maar ook horeca-relevante aangelegenheden (bijv, verkeer, parkeren) zullen worden meegenomen. Het beleid ter zake zal worden neergelegd in een horeca- nota. Ten einde het ’horeca-toerisme’ niet te bevorderen zal op hoofdlijnen afstem ming plaats vinden met de omliggen de gemeenten. Elementen als overlast, sluitingsuur etc. zullen daarbij aan de orde komen. Op de zondagavond wordt extra capa citeit van de rijkspolitie ingezet ten ein de mogelijke overlast zo goed moge lijk terug te dringen. De basis waarover de 15°/o zijn bere kend is aanzienlijk verhoogd en dat heeft zijn doorwerking in de doorbe- lasting naar de brandweer. Daarnaast zijn er - ook vanuit die integrale kosten toerekening - uren toegerekend aan de post brandweer. Dit zijn niet alleen uren die betrekking hebben op de buiten- dienst-medewerkers, maar ook uren die intern nog ten behoeve van de brandweer gemaakt worden. Dat geeft een extra verhoging. Toegezegd wordt bij de voorbereiding van de begroting 1994 deze zaak nog eens kritisch te bezien. De gemeentekrant zal in 1993 vier maal verschijnen. In iedere editie staat een bepaald thema centraal. Bij de keuze van de thema's staan wij open voor suggesties. Met de aanschaf van de stemmachi nes hebben wij de basis gelegd voor een snelle en efficiënte wijze van ver werking van de uitgebrachte stemmen. Dat dit gepaard gaat met nostalgische gevoelens beseffen wij. Dit kan echter geen reden zijn om ontwikkelingen bui ten de deur te houden. van de gemeente Moergestel dat vergt, dient vergaderen achter gesloten deuren mogelijk te zijn. Wij zijn van oor deel dat het gebruik maken van deze mogelijkheid tot het uiterste beperkt dient te blijven. d In de commissie Algemeen Bestuurlij ke Zaken is op 28 september jl. ge sproken over het ter inzage leggen van ambtelijke stukken. Wij hebben ten aanzien van dit punt in de collegever gadering van 13 oktober 1992 een beslissing genomen. Via deze weg wil len wij uw raad hieromtrent informeren. Ambtelijke pré-adviezen en de daarop betrekking hebbende relevante stuk ken zullen voortaan voor de commissie en de raad ter inzage worden gelegd, tenzij de Wet openbaarheid bestuur en/of de Wet persoonsregistratie dit verhinderen. P- k- >st >n ig rst iet ;e! ui- lur a- 2l, jn k- ?n s, ?n e: jr- Het is inderdaad zo dat - in het licht van zijn bestuursprimaat - van de gemeen teraad een beleidsinitiërende en sturen de rol verwacht mag worden. Eén van de instrumenten die daarbij dienstig kan zijn is de productgerichte begro ting. Deze eerste aanzet zal zijn vervolg krijgen in een nieuwe opgezette proce dure inzake delegatie en mandaat naar college en ambtelijk apparaat. Hierbij wordt het afleggen van kwanti- Nadat op 19 december 1991 uw raad besloten heeft tot het aangaan van een convenant tot samenwerking met de gemeente Oisterwijk heeft de stuur groep in februari 1992 rond diverse concrete beleidsterreinen werkgroepen samengesteld. De stuurgroep heeft op 13 oktober jl. opdracht gegeven om op basis van 10 maanden samenwerking en aan de hand van de ontvangen tussenrappor tages en werknotities de voortgang als mede de stand van zaken van behaal de, hierna te noemen beleidspunten overzichtelijk qua resultaten en perspectieven in beeld te brengen. De ze rapportage zal vervolgens via de commissies aan de raad worden door geleid. Deze beleidspunten betreffen: - openbare werken; - milieu en energiecoördinatie; - interne zaken; - communicatie en voorlichting; - onderwijs. Wij stellen met voldoening vast dat de gewijzigde begrotings- opzet door alle partijen als een verbetering in de informatie voorziening wordt ervaren. Terecht wordt er op gewezen dat op een aantal onderdelen nog verfijningen moeten wor den aangebracht. In de nota van aanbieding hebben wij dit zelf ook reeds aangegeven en expliciet aangeduid wat nog verbeterd moet worden. Het komende jaar zal door het Col lege, in samenspraak met de commissie en het ambtelijk ap paraat, hieraan veel aandacht worden geschonken. De huidige tussentijdse rap portages (budgetinformatie) zijn uitsluitend input-gericht. Wij zullen deze omvormen tot output-gerichte verantwoor- dingsverslagen, waarmee een koppeling tussen de beleid suitgangspunten in de voorlig gende begroting en de realise ring ervan tot stand wordt ge bracht. Ook het jaarverslag zal - in te genstelling tot de huidige in- putgerichte jaarrekening - in het teken staan van de evalua tie van het gerealiseerde be leid. vond op 13 juli 1992 het zogenaamde open overleg plaats met de gedepu teerde, de heer drs. L.J.J. van Nistel- rooij. In dit overleg is door ons het met uw raad in de vergadering van 25 ju ni 1992 besproken standpunt ingé bracht. Van het gesprek is een verslag opge maakt, welk verslag door ons is gea mendeerd. Na ontvangst zal het aan uw Raad ter kennisneming worden aangeboden. De planning voorziet erin dat Gedepu teerde Staten in februari 1993 het her- indelingsplan aan uw Raad toezenden. Binnen 3 maanden na ontvangst wordt uw oordeel omtrent het plan bij de pro vincie ingewacht. Het herindelingsplan en de reacties van de gemeenteraden leiden uiteinde lijk tot een ontwerp-regeling gemeente lijke herindeling die in september 1993 door Provinciale Staten zal worden vastgesteld. tatieve en kwalitatieve verantwoording één van de belangrijkste sturingsmid delen voor de raad. Effektiviteit en effi ciency zijn in deze sleutelbegrippen. ^X^eschouwingen “|QQQ V

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1992 | | pagina 7