louders InQmQHQ
Inleiding
Antwoord van het College
van burgemeester en wethouders
op de
Ie /IJmCI I lül lü in het kader van de behandeling van de begroting
<a-
-
Beleids- en beheers
instrumentarium
Hoofdfunctie 1:
Openbare orde en
veiligheid
Gemeentelijke herindeling
Klachten
Inspraak
Besloten
raadsvergadering
Leesbaarheid stukken
Fietsenstalling
Vandalisme
Horeca
Brandweerkosten
Gemeentekrant
Verkiezingen
e
Bestuursorganen
9
Sturen of hoofdlijnen
Hoofdfunctie 0:
Algemeen bestuur
Samenwerking
1
INF -Tg
*6
MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 28 OKTOBER 1992
PAGINA 7
Wethouder L.A.A. Loosveld
Wethouder P. Gerlach
Burgemeester J.B.S. ter Veer
50
50.
ia
jr
'I.
)n-
sls
ds-
:el.
De procedure van gemeentelijke her
indeling vindt plaats overeenkomstig
de (nieuwe) wet ARHI. In dat kader
Klachten van burgers dienen te wor
den onderscheiden in bezwaren tegen
genomen beslissingen en onvrede met
de wijze van behandelen. Besluiten
van overheidsorganen zijn als regel
omgeven met een scala van mogelijk
heden voor burgers om hun ongenoe
gen te kunnen uiten. In die structuur
past geen eigen regeling.
Wanneer tegen het handelen van de
gemeente bezwaren bestaan zijn de lij
nen in ons dorp dermate kort dat
steeds een bestuurder aanspreekbaar
Beleidsontwikkeling is gebaat bij een
participatie van de burger. Een van de
instrumenten om de burger bij de ont
wikkelingen te betrekken is de in
spraak. De inspraak is geregeld in spe
cifieke regelingen. Daarnaast wordt in
onze gemeente de burger de gelegen
heid geboden in de vergaderingen van
is. De raadsleden hebben hierin ook
een taak. Wethouders houden weke
lijks op vaste tijden spreekuur en ook
de burgemeester is direct aanspreek
baar. Deze constructie staat naar ons
oordeel borg voor een adequate aan
pak van eventuele klachten. Een apar
te klachtencommissie heeft in dat pro
ces naar ons oordeel geen toegevoeg
de waarde.
De openbaarheid van de raads- en
commissievergaderingen is een groot
goed dat de democratische legitime
ring van het totale besluitvormingspro
ces ten goede komt. Toch zal in onze
rechtsstaat steeds ruimte dienen te zijn
voor het houden van besloten verga
deringen. Immers, de gemeente parti
cipeert in het maatschappelijk verkeer,
heeft - soms niet onaanzienlijke - belan
gen en beschikt veelal over vertrouwe
lijke informatie. Daar waar het belang
Het proces van de besluitvorming is er
mee gebaat dat raads- en commissie
voorstellen helder en toegesneden op
de essentie zijn geformuleerd. Dit stelt
hoge eisen aan de taalvaardigheid van
de redacteuren van de diverse stukken
In ieder vak wordt - en dat is juist inge
geven om stukken sneller toegankelijk
te maken - gebruik gemaakt van een
eigen begrippenkader, het 'jargon’.
Gaandeweg moeten we met u consta
teren dat het jargon in dit licht bezien
zijn doel voorbij schiet. Dit komt met na
me tot uiting in de correspondentie aan
de burger.
Op dit vlak wordt het ambtelijk appa
raat bijgeschoold.
de commissies en de raad het woord
te voeren. Naar ons oordeel is deze
mogelijkheid genoegzaam bekend.
Inspraak is echter geen doel op zich.
Het advies inzake de verwijdering van
de fietsenstalling wordt overgenomen.
Het college onderzoekt thans de mo
gelijkheden van hergebruik elders.
Wanneer dat geen resultaat oplevert
zal op korte termijn besloten worden tot
amovering.
Op initiatief van buro HALT zijn in sa
menwerking met het ’regionaal buro
voorkoming misdrijven' en de gemeen-
Door wijziging in de landelijke regelge
ving ook horecabedrijven zijn hinder-
wetplichtig - zal op gemeentelijk niveau
een geïntegreerd horecabeleid moeten
worden opgezet. Hierin wordt primair
aandacht besteed aan horeca-specifie-
ke zaken (bijv, vergunningverlening,
terrassen, sluitingsuur) maar ook
horeca-relevante aangelegenheden
(bijv, verkeer, parkeren) zullen worden
meegenomen. Het beleid ter zake zal
worden neergelegd in een horeca-
nota.
Ten einde het ’horeca-toerisme’ niet te
bevorderen zal op hoofdlijnen afstem
ming plaats vinden met de omliggen
de gemeenten. Elementen als overlast,
sluitingsuur etc. zullen daarbij aan de
orde komen.
Op de zondagavond wordt extra capa
citeit van de rijkspolitie ingezet ten ein
de mogelijke overlast zo goed moge
lijk terug te dringen.
De basis waarover de 15°/o zijn bere
kend is aanzienlijk verhoogd en dat
heeft zijn doorwerking in de doorbe-
lasting naar de brandweer. Daarnaast
zijn er - ook vanuit die integrale kosten
toerekening - uren toegerekend aan de
post brandweer. Dit zijn niet alleen uren
die betrekking hebben op de buiten-
dienst-medewerkers, maar ook uren
die intern nog ten behoeve van de
brandweer gemaakt worden. Dat geeft
een extra verhoging. Toegezegd wordt
bij de voorbereiding van de begroting
1994 deze zaak nog eens kritisch te
bezien.
De gemeentekrant zal in 1993 vier
maal verschijnen. In iedere editie staat
een bepaald thema centraal. Bij de
keuze van de thema's staan wij open
voor suggesties.
Met de aanschaf van de stemmachi
nes hebben wij de basis gelegd voor
een snelle en efficiënte wijze van ver
werking van de uitgebrachte stemmen.
Dat dit gepaard gaat met nostalgische
gevoelens beseffen wij. Dit kan echter
geen reden zijn om ontwikkelingen bui
ten de deur te houden.
van de gemeente Moergestel dat
vergt, dient vergaderen achter gesloten
deuren mogelijk te zijn. Wij zijn van oor
deel dat het gebruik maken van deze
mogelijkheid tot het uiterste beperkt
dient te blijven.
d
In de commissie Algemeen Bestuurlij
ke Zaken is op 28 september jl. ge
sproken over het ter inzage leggen van
ambtelijke stukken. Wij hebben ten
aanzien van dit punt in de collegever
gadering van 13 oktober 1992 een
beslissing genomen. Via deze weg wil
len wij uw raad hieromtrent informeren.
Ambtelijke pré-adviezen en de daarop
betrekking hebbende relevante stuk
ken zullen voortaan voor de commissie
en de raad ter inzage worden gelegd,
tenzij de Wet openbaarheid bestuur
en/of de Wet persoonsregistratie dit
verhinderen.
P-
k-
>st
>n
ig
rst
iet
;e!
ui-
lur
a-
2l,
jn
k-
?n
s,
?n
e:
jr-
Het is inderdaad zo dat - in het licht van
zijn bestuursprimaat - van de gemeen
teraad een beleidsinitiërende en sturen
de rol verwacht mag worden. Eén van
de instrumenten die daarbij dienstig
kan zijn is de productgerichte begro
ting. Deze eerste aanzet zal zijn vervolg
krijgen in een nieuwe opgezette proce
dure inzake delegatie en mandaat naar
college en ambtelijk apparaat.
Hierbij wordt het afleggen van kwanti-
Nadat op 19 december 1991 uw raad
besloten heeft tot het aangaan van een
convenant tot samenwerking met de
gemeente Oisterwijk heeft de stuur
groep in februari 1992 rond diverse
concrete beleidsterreinen werkgroepen
samengesteld.
De stuurgroep heeft op 13 oktober jl.
opdracht gegeven om op basis van 10
maanden samenwerking en aan de
hand van de ontvangen tussenrappor
tages en werknotities de voortgang als
mede de stand van zaken van behaal
de, hierna te noemen beleidspunten
overzichtelijk qua resultaten en
perspectieven in beeld te brengen. De
ze rapportage zal vervolgens via de
commissies aan de raad worden door
geleid.
Deze beleidspunten betreffen:
- openbare werken;
- milieu en energiecoördinatie;
- interne zaken;
- communicatie en voorlichting;
- onderwijs.
Wij stellen met voldoening vast
dat de gewijzigde begrotings-
opzet door alle partijen als een
verbetering in de informatie
voorziening wordt ervaren.
Terecht wordt er op gewezen
dat op een aantal onderdelen
nog verfijningen moeten wor
den aangebracht. In de nota
van aanbieding hebben wij dit
zelf ook reeds aangegeven en
expliciet aangeduid wat nog
verbeterd moet worden. Het
komende jaar zal door het Col
lege, in samenspraak met de
commissie en het ambtelijk ap
paraat, hieraan veel aandacht
worden geschonken.
De huidige tussentijdse rap
portages (budgetinformatie)
zijn uitsluitend input-gericht.
Wij zullen deze omvormen tot
output-gerichte verantwoor-
dingsverslagen, waarmee een
koppeling tussen de beleid
suitgangspunten in de voorlig
gende begroting en de realise
ring ervan tot stand wordt ge
bracht.
Ook het jaarverslag zal - in te
genstelling tot de huidige in-
putgerichte jaarrekening - in
het teken staan van de evalua
tie van het gerealiseerde be
leid.
vond op 13 juli 1992 het zogenaamde
open overleg plaats met de gedepu
teerde, de heer drs. L.J.J. van Nistel-
rooij. In dit overleg is door ons het met
uw raad in de vergadering van 25 ju
ni 1992 besproken standpunt ingé
bracht.
Van het gesprek is een verslag opge
maakt, welk verslag door ons is gea
mendeerd. Na ontvangst zal het aan
uw Raad ter kennisneming worden
aangeboden.
De planning voorziet erin dat Gedepu
teerde Staten in februari 1993 het her-
indelingsplan aan uw Raad toezenden.
Binnen 3 maanden na ontvangst wordt
uw oordeel omtrent het plan bij de pro
vincie ingewacht.
Het herindelingsplan en de reacties
van de gemeenteraden leiden uiteinde
lijk tot een ontwerp-regeling gemeente
lijke herindeling die in september 1993
door Provinciale Staten zal worden
vastgesteld.
tatieve en kwalitatieve verantwoording
één van de belangrijkste sturingsmid
delen voor de raad. Effektiviteit en effi
ciency zijn in deze sleutelbegrippen.
^X^eschouwingen “|QQQ
V