Wp 1*1.
Ka
eschouwingen
MI
1
J!
VERVOLG
Antwoord van het College van Burgemeester en wethouders
op de Algemene Beschouwingen
in het kader van de begroting 1993
Hoofdfunctie 9:
Financiering en
algemene
dekkingsmiddeien
investeringsplanning
Verkoop
woningwetwoningen
Reclameborden
Tarievenbeleid
Algemene uitkering
Bedrijventerreinen
Slot
Toekomstige
investeringsdekking
BWi
10
MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 28 OKTOBER 1992
PAGINA 11
10
!0
f-
200.000,-
f
170.000,-
f
100.000,-
f
400.000,-
f
130.000,-
Totaal beschikbaar
f 1.000.000,-
b.
Moergestel, 21 oktober 1992.
is
te
Ter verkrijging en in het belang van
het behouden van een juist beeld van
de budgettaire positie van de ge
meente, is het noodzakelijk rekening
te houden met de financiële conse
quenties van de vermoedelijk in de
loop van het dienstjaar aan de begro
ting toe te voegen lasten van onren
dabele investeringen.
Op basis van globale eerste studies
zijn de vermoedelijk benodigde kapi
taalsuitgaven en -lasten opgenomen.
In de loop van het begrotingsjaar
worden deze voorgenomen investe
ringen geconcretiseerd. Via de ge
bruikelijke advisering door de com-
Wij zijn van oordeel dat het vorig jaar
ingezette beleid met betrekking tot de
verkoop van woningwetwoningen
een goede basis is om de hieraan ten
grondslag gelegen doelstellingen te
bereiken.
Wij zijn, mede gelet op de hierdoor
genoemde ontwikkelingen met be
trekking tot het gemeentelijk woning
bedrijf, dan ook niet voornemens u
voorstellen te doen tot wijziging van
dit beleid.
Na afloop van de ingebouwde over
gangsfase is met ingang van 1 okto
ber 1992 gestart met de controles op
de naleving van de zogenaamde re-
clame-verordening. Er wordt middels
aanzeggingen en aanschrijvingen fei
telijk opgetreden tegen eigenaren/
houders van reclameborden wan
neer deze zonder vergunning zijn ge
plaatst. Bovendien zijn diverse ver
zoeken om plaatsing in behandeling
genomen.
het college denkt dit traject in te gaan,
hoe dat gecontroleerd kan worden en
welke rol is weggelegd voor de com
missies en de raad. De huurders zul
len uiteraard hierbij worden betrok
ken. Uitgangspunt bij het hele priva-
tiseringsdenken van het woningbe
drijf is pas dan tot privatisering over te
gaan als de aanbevolen onderhouds-
en verbeteringswerkzaamheden zijn
voltooid.
missies leidt dit uiteindelijk tot een
voorstel aan de raad.
Als wij de in de beleidsbegroting op
genomen investeringsplanning nader
beschouwen, dan is daaruit af te lei
den dat hierop voornamelijk investe
ringen voorkomen gericht op hand
having van het huidige voorzienin-
gen-niveau.
Het is echter tevens bekend, en in het
se budget van f 200.000,- kan blijven
worden volstaan.
Samenvattend betekent dit dat het to
taal aan investeringswensen over de
middellange termijn bezien wordt in
geschat op ruim f 9 miljoen, voor de
lange termijn op nog eens f 4 mil
joen. Het zal duidelijk zijn dat we hier
door moeten besluiten tot fasering en
dat we keuzen zullen moeten maken.
Zoals gevraagd zullen wij hieronder
concreet aangeven wat het tarieven
beleid in 1993 voor de inwoner van
de gemeente Moergestel betekent.
Vooraf willen wij u er op wijzen dat wij
het eerder door de raad geaccor
deerde tarieven-beleid voor 1993
hebben toegepast. Concreet bete
kent dit dat voor de afvalstoffenhef
fing de dekking wordt gehandhaafd
op 100%. Hierdoor stijgen de tarie
ven met f 26,— oftewel afgerond
12%.
De oorzaak hiervan is met name toe
te schrijven aan de sterke stijging van
de exogene kosten, zoals stort- en
ophaalkosten, en in geringere mate
aan de verbeterde kostentoereke
ning.
De rioolrechten stijgen van 40% naar
45%. Gemiddeld komt dat neer op
een stijging van f 30,— oftewel 30%.
Deze stijging wordt veroorzaakt door
de dubbele werking van de verho
ging van het dekkingspercentages
en van de stijging van berekenings
basis. De stijging van de onroerend-
goedbelasting is vastgesteld op 3%.
Het tarief wordt hierdoor f 0,25 per
f 3000,— hoger. Voor een woning in
de prijsklasse tussen f 100.000,—en
f 150.000,— komt dat neer op een
maximale stijging van f 12,50.
Bij de verdere ontwikkeling van het
BBI-project zal zeker worden overwo
gen of bij een aantal dienstverlenen
de activiteiten de kosten conform het
profijtbeginsel kunnen worden door
berekend. Naar ons oordeel dient
met de toepassing van dit beginsel te
rughoudend te worden opgetreden
ten aanzien van sociaal-culturele ac
tiviteiten in onze gemeenschap.
Evenals voorgaande jaren stellen wij
u voor de aanpassingen van de zo
genaamde september-circulaire be
treffende de aanpassing van de uitke
ring ten behoeve van de opvang van
loon- en prijsstijgingen in 1993 voor
alsnog te ’parkeren’ binnen de gewo
ne dienst.
Aan de hand van de daadwerkelijke
stijgingen kan dan worden bepaald of
voldoende dekking aanwezig is. In de
eerste begrotingswijziging is daartoe
een stelpost opgenomen.
Overeenkomstig het Structuursche
ma Bedrijventerreinen (SBT) van de
provincie mogen wij tot het jaar 2000
één ha. bedrijventerrein in ontwikke
ling brengen. Wij oriënteren ons on
der meer op een mogelijke lokatie na
bij het bestaande bedrijventerrein
Stokeind. Gesprekken dienaangaan
de zijn inmiddels gestart.
dan nog f 100.000,— of verkapitali-
seerd een investering van afgerond
f 750.000,-.
Samenvattend is op dit onderdeel op
de hiervoor geschetste wijze een in
vestering van f 1.500.000,— moge
lijk.
Dit impliceert voorts dat slechts een
gering deel van de hier gewenste in
vesteringen kan worden gereali
seerd. Welke onderdelen concreet
worden aangepakt kan nu niet wor
den aangegeven, doch zullen wij met
uw raad op een later tijdstip bespre
ken.
Tenslotte zij opgemerkt dat wij hierbij
bewust nog geen rekening hebben
gehouden met een mogelijke OGB-
verhoging of andere specifieke heffin
gen of belastingen in de toekomst.
Hiermee behouden we de nodige
flexibiliteit, na de terzake te voeren
politieke discussies en te maken keu
zen.
Met het vorenstaande hebben wij u
inzicht willen verschaffen in de ontwik
kelingen voor de komende jaren. Dit
leidt in dit stadium niet tot een begro
tingswijziging of een wijziging in de in
vesteringsplanning.
In het licht van genoemde ontwikke
lingen heeft het college nadrukkelijk
aandacht geschonken aan het reser-
vebeleid.
Bij analyse van de financiële positie
van de gemeente is vastgesteld dat
teveel niet meer benodigde gelden
geblokkeerd staan op een reserve
rekening. Van deze situatie wil het
college structureel af.
Naar ons oordeel dient in de reserves
een drie-deling te worden gemaakt,
te weten: de algemene reserves, ega
lisatievoorzieningen en bijzondere
voorzieningen.
Daarnaast zijn er nog de bedrijfsre-
serves van.het woningbedrijf. De al
gemene reserves zijn, indien vrij aan
wendbaar, voor alle mogelijke doel
einden inzetbaar. Hieronder vallen
ook de gelden welke worden gege
nereerd uit de bestemmingsplannen
voor bovenWijkse voorzieningen. De
egalisatie-voorzieningen zijn bestemd
om een gelijkmatige verdeling van
lasten voor diverse benoemde activi
teiten te verkrijgen.
Bij de bijzondere voorzieningen kun
nen zaken concreet worden be
noemd. Dit is bijvoorbeeld het geval
met de situatie van de fietspaden
35
hiervoorgaanrje is daarop in onder
delen reeds ingegaan, dat nog een
groot aantal investerings- wensen ter
optimalisering van de totale infrastruc
tuur buiten beschouwing zijn geble
ven.
Burgemeester en wethouders
van Moergestel,
De burgemeester, J.B.S. ter Veer
de secretaris, mr. A.A.M. van Zundert
Wij hebben het totaal der wensen
geïnventariseerd en komen dan tot
de volgende driedeling:
1 investeringen ten behoeve van
sociaal-culturele en maatschappe
lijke activiteiten;
2. investeringen ter verbetering van
het rioolstelsel;
3. investeringen op infra-structureel
gebied.
Voor de sociaal-culturele en maat
schappelijke activiteiten schatten wij
globaal in dat voor de hiervoor onder
hoofdfunctie 4 onderdeel ’Scholen,
sport en sociaal-culturele voorzienin
gen’ genoemde activiteiten een in
vesteringsbedrag van ih totaal f 1,7
miljoen benodigd is. Ten aanzien van
de sportzaal is dan uitgegaan van
een grondige verbouwing en uitbrei
ding van de huidige locatie.
Betreffende de verbetering van het ri
oolstelsel kan pas op termijn, op ba
sis van de nadere uitwerking van het
rioolbeheersplan, een exact bedrag
worden aangegeven. Als eerste aan
zet is voor 1994 een bruto- investe
ring van f 1.000.000,- geraamd. Voor
de langere termijn, 1995- 2000, is
daarbij te rekenen met een bedrag
van f 4.000.000,-.
Aangaande de infrastructurele maat
regelen kan het volgende worden op
gemerkt. In het onderdeel ’Verkeers
maatregelen’ onder hoofdfunctie 2
zijn activiteiten genoemd, die gericht
zijn op verbetering van de verkeers
veiligheid en het dorpsaanzien in ver
schillende delen van onze gemeente.
Deze activiteiten staan niet op Zichzelf
maar maken een onderdeel van een
verdere integrale aanpak van het er-
der gepresenteerde 'Stads- en dorps-
vernieuwingsplan’. Wij schatten glo
baal in dat uitvoering hiervan een in
vestering van f 4.500.000,- vraagt
voor dorpsvernieuwing en
f 1.000.000,- voor specifieke ver
keerstechnische maatregelen.
Het is voorts bekend dat een analyse
van het wegenonderhouds-program-
ma een theoretische achterstand van
f 1.300.000,- laat zien. Aan de hand
van visuele inspectie zal nagegaan
moeten worden hoe ’hard' deze ach
terstand werkelijk is. Het mag duide
lijk zijn dat ook hier een substantiële
investerings-impuls, van globaal ge
nomen f 1.000.000,- nodig zal zijn,
opdat ook op termijn met het jaarlijk-
a. de beleidsbegroting 1993-1996
van de Algemene Dienst overeen
komstig het u aangeboden con
cept;
de eerste wijziging op de begro
ting 1993 van de Algemene
Dienst waarin zijn verwerkt de ge
volgen van het instandhouden
van het trimparcours en de gevol
gen van de algemene uitkering;
c. de begroting 1993 van het Wo
ningbedrijf overeenkomstig het u
aangeboden concept.
Samenvattend stellen wij u voor over
te gaan tot vaststelling van:
Opgemerkt dient te worden dat hier
alleen sprake is van investerings- gel
den. Gevolgen in de exploitatiesfeer
zijn thans niet in te schatten en dan
ook niet meegenomen.
Ten behoeve van 'de verbetering van
het rioolstelsel staan wij een verder
gaande verhoging van de kostendek
king van de rioolrechten met 5% per
jaar voor. Uitgaande van de lasten
1993 wordt op deze wijze een meer
opbrengst van plm. f 30.000,—jaar
lijks of in totaal over 10 jaar gerekend
ruim f 300.000,— worden gegene
reerd. Hiervoor kan f 2,5 miljoen
worden geïnvesteerd, hetgeen teza
men met de reeds geplande investe
ring een belangrijke bijdrage kan le
veren aan het aanpassen van het ri
oolstelsel aan de in de toekomst daar
aan te stellen eisen.
Voor de infrastructurele maatregelen
staan wij.de volgende financieringslijn
voor. Nu het duidelijk is dat de wijzi
ging van de Wet Uitkering Wegen in
gaande 1993 zijn beslag zal krijgen
kunnen ook de daaraan gekoppelde
extra opbrengsten worden ingezet.
Deze extra opbrengst hebben wij be
cijferd op f 170.000,—. Wij hebben
gezocht naar een zo’n optimaal mo
gelijke aanwending van deze gelden.
Uitgangspunt hierbij is dat in de toe
komst via het normale jaarlijkse bud
get het onderhoud van de wegen van
een redelijk kwaliteits-niveau kan zijn.
Allereerst willen wij een deel van de
nu niet vrij aanwendbare reserves be
nutten. Hierdoor vervalleen inkomst
aan de gewone dienst, hetgeen wij
willen opvangen door inzet van een
gelijk deel van de f 170.000,—. Van
uit een oogpunt van voorzichtig finan
cieel beleid zijn wij van mening dat de
Algemene Reserve minimaal
f 1.000.000,— moet bedragen De
stand van deze reserve per 1 januari
1993 is f 1,8 miljoen, zodat naar on
ze mening hieruit f 800.000,— kan
worden onttrokken.
De rente-derving van de gewone
dienst is dan f 70.000,— (8,75% van
f 800.000,—) en zoals reeds gezegd
kan dit worden onttrokken aan de
meeropbrengst uit de Wet Uitkering
Wegen van f 170.000,—.
Van deze meer-opbrengst resteert
ir
>g
>5
Waar wij de investeringen in drie ca
tegorieën hebben opgedeeld willen
wij ook ten aanzien van de dekking
van deze investeringen een drietal af
zonderlijke sporen aangeven.
Voor de sociaal-culturele en maat
schappelijke actviteiten stellen wij ons
voor om vooral al reeds beschikbare
dekkingsmiddeien in te zetten, te we
ten de al gereserveerde bedragen in
de investeringsplanning, de vrije be
steedbare reserves en het verwach
te resultaat 1992. Hieruit kan, naar wij
voorstaan, het volgende bedrag wor
den vrijgemaakt:
- huisvesting scholen f
- aankoop politie
bureau
- groot onderhoud
sporthal
- vrij besteedbare
reserve
- exploitatieresultaat
1992
«i
I
F i