Wp 1*1. Ka eschouwingen MI 1 J! VERVOLG Antwoord van het College van Burgemeester en wethouders op de Algemene Beschouwingen in het kader van de begroting 1993 Hoofdfunctie 9: Financiering en algemene dekkingsmiddeien investeringsplanning Verkoop woningwetwoningen Reclameborden Tarievenbeleid Algemene uitkering Bedrijventerreinen Slot Toekomstige investeringsdekking BWi 10 MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 28 OKTOBER 1992 PAGINA 11 10 !0 f- 200.000,- f 170.000,- f 100.000,- f 400.000,- f 130.000,- Totaal beschikbaar f 1.000.000,- b. Moergestel, 21 oktober 1992. is te Ter verkrijging en in het belang van het behouden van een juist beeld van de budgettaire positie van de ge meente, is het noodzakelijk rekening te houden met de financiële conse quenties van de vermoedelijk in de loop van het dienstjaar aan de begro ting toe te voegen lasten van onren dabele investeringen. Op basis van globale eerste studies zijn de vermoedelijk benodigde kapi taalsuitgaven en -lasten opgenomen. In de loop van het begrotingsjaar worden deze voorgenomen investe ringen geconcretiseerd. Via de ge bruikelijke advisering door de com- Wij zijn van oordeel dat het vorig jaar ingezette beleid met betrekking tot de verkoop van woningwetwoningen een goede basis is om de hieraan ten grondslag gelegen doelstellingen te bereiken. Wij zijn, mede gelet op de hierdoor genoemde ontwikkelingen met be trekking tot het gemeentelijk woning bedrijf, dan ook niet voornemens u voorstellen te doen tot wijziging van dit beleid. Na afloop van de ingebouwde over gangsfase is met ingang van 1 okto ber 1992 gestart met de controles op de naleving van de zogenaamde re- clame-verordening. Er wordt middels aanzeggingen en aanschrijvingen fei telijk opgetreden tegen eigenaren/ houders van reclameborden wan neer deze zonder vergunning zijn ge plaatst. Bovendien zijn diverse ver zoeken om plaatsing in behandeling genomen. het college denkt dit traject in te gaan, hoe dat gecontroleerd kan worden en welke rol is weggelegd voor de com missies en de raad. De huurders zul len uiteraard hierbij worden betrok ken. Uitgangspunt bij het hele priva- tiseringsdenken van het woningbe drijf is pas dan tot privatisering over te gaan als de aanbevolen onderhouds- en verbeteringswerkzaamheden zijn voltooid. missies leidt dit uiteindelijk tot een voorstel aan de raad. Als wij de in de beleidsbegroting op genomen investeringsplanning nader beschouwen, dan is daaruit af te lei den dat hierop voornamelijk investe ringen voorkomen gericht op hand having van het huidige voorzienin- gen-niveau. Het is echter tevens bekend, en in het se budget van f 200.000,- kan blijven worden volstaan. Samenvattend betekent dit dat het to taal aan investeringswensen over de middellange termijn bezien wordt in geschat op ruim f 9 miljoen, voor de lange termijn op nog eens f 4 mil joen. Het zal duidelijk zijn dat we hier door moeten besluiten tot fasering en dat we keuzen zullen moeten maken. Zoals gevraagd zullen wij hieronder concreet aangeven wat het tarieven beleid in 1993 voor de inwoner van de gemeente Moergestel betekent. Vooraf willen wij u er op wijzen dat wij het eerder door de raad geaccor deerde tarieven-beleid voor 1993 hebben toegepast. Concreet bete kent dit dat voor de afvalstoffenhef fing de dekking wordt gehandhaafd op 100%. Hierdoor stijgen de tarie ven met f 26,— oftewel afgerond 12%. De oorzaak hiervan is met name toe te schrijven aan de sterke stijging van de exogene kosten, zoals stort- en ophaalkosten, en in geringere mate aan de verbeterde kostentoereke ning. De rioolrechten stijgen van 40% naar 45%. Gemiddeld komt dat neer op een stijging van f 30,— oftewel 30%. Deze stijging wordt veroorzaakt door de dubbele werking van de verho ging van het dekkingspercentages en van de stijging van berekenings basis. De stijging van de onroerend- goedbelasting is vastgesteld op 3%. Het tarief wordt hierdoor f 0,25 per f 3000,— hoger. Voor een woning in de prijsklasse tussen f 100.000,—en f 150.000,— komt dat neer op een maximale stijging van f 12,50. Bij de verdere ontwikkeling van het BBI-project zal zeker worden overwo gen of bij een aantal dienstverlenen de activiteiten de kosten conform het profijtbeginsel kunnen worden door berekend. Naar ons oordeel dient met de toepassing van dit beginsel te rughoudend te worden opgetreden ten aanzien van sociaal-culturele ac tiviteiten in onze gemeenschap. Evenals voorgaande jaren stellen wij u voor de aanpassingen van de zo genaamde september-circulaire be treffende de aanpassing van de uitke ring ten behoeve van de opvang van loon- en prijsstijgingen in 1993 voor alsnog te ’parkeren’ binnen de gewo ne dienst. Aan de hand van de daadwerkelijke stijgingen kan dan worden bepaald of voldoende dekking aanwezig is. In de eerste begrotingswijziging is daartoe een stelpost opgenomen. Overeenkomstig het Structuursche ma Bedrijventerreinen (SBT) van de provincie mogen wij tot het jaar 2000 één ha. bedrijventerrein in ontwikke ling brengen. Wij oriënteren ons on der meer op een mogelijke lokatie na bij het bestaande bedrijventerrein Stokeind. Gesprekken dienaangaan de zijn inmiddels gestart. dan nog f 100.000,— of verkapitali- seerd een investering van afgerond f 750.000,-. Samenvattend is op dit onderdeel op de hiervoor geschetste wijze een in vestering van f 1.500.000,— moge lijk. Dit impliceert voorts dat slechts een gering deel van de hier gewenste in vesteringen kan worden gereali seerd. Welke onderdelen concreet worden aangepakt kan nu niet wor den aangegeven, doch zullen wij met uw raad op een later tijdstip bespre ken. Tenslotte zij opgemerkt dat wij hierbij bewust nog geen rekening hebben gehouden met een mogelijke OGB- verhoging of andere specifieke heffin gen of belastingen in de toekomst. Hiermee behouden we de nodige flexibiliteit, na de terzake te voeren politieke discussies en te maken keu zen. Met het vorenstaande hebben wij u inzicht willen verschaffen in de ontwik kelingen voor de komende jaren. Dit leidt in dit stadium niet tot een begro tingswijziging of een wijziging in de in vesteringsplanning. In het licht van genoemde ontwikke lingen heeft het college nadrukkelijk aandacht geschonken aan het reser- vebeleid. Bij analyse van de financiële positie van de gemeente is vastgesteld dat teveel niet meer benodigde gelden geblokkeerd staan op een reserve rekening. Van deze situatie wil het college structureel af. Naar ons oordeel dient in de reserves een drie-deling te worden gemaakt, te weten: de algemene reserves, ega lisatievoorzieningen en bijzondere voorzieningen. Daarnaast zijn er nog de bedrijfsre- serves van.het woningbedrijf. De al gemene reserves zijn, indien vrij aan wendbaar, voor alle mogelijke doel einden inzetbaar. Hieronder vallen ook de gelden welke worden gege nereerd uit de bestemmingsplannen voor bovenWijkse voorzieningen. De egalisatie-voorzieningen zijn bestemd om een gelijkmatige verdeling van lasten voor diverse benoemde activi teiten te verkrijgen. Bij de bijzondere voorzieningen kun nen zaken concreet worden be noemd. Dit is bijvoorbeeld het geval met de situatie van de fietspaden 35 hiervoorgaanrje is daarop in onder delen reeds ingegaan, dat nog een groot aantal investerings- wensen ter optimalisering van de totale infrastruc tuur buiten beschouwing zijn geble ven. Burgemeester en wethouders van Moergestel, De burgemeester, J.B.S. ter Veer de secretaris, mr. A.A.M. van Zundert Wij hebben het totaal der wensen geïnventariseerd en komen dan tot de volgende driedeling: 1 investeringen ten behoeve van sociaal-culturele en maatschappe lijke activiteiten; 2. investeringen ter verbetering van het rioolstelsel; 3. investeringen op infra-structureel gebied. Voor de sociaal-culturele en maat schappelijke activiteiten schatten wij globaal in dat voor de hiervoor onder hoofdfunctie 4 onderdeel ’Scholen, sport en sociaal-culturele voorzienin gen’ genoemde activiteiten een in vesteringsbedrag van ih totaal f 1,7 miljoen benodigd is. Ten aanzien van de sportzaal is dan uitgegaan van een grondige verbouwing en uitbrei ding van de huidige locatie. Betreffende de verbetering van het ri oolstelsel kan pas op termijn, op ba sis van de nadere uitwerking van het rioolbeheersplan, een exact bedrag worden aangegeven. Als eerste aan zet is voor 1994 een bruto- investe ring van f 1.000.000,- geraamd. Voor de langere termijn, 1995- 2000, is daarbij te rekenen met een bedrag van f 4.000.000,-. Aangaande de infrastructurele maat regelen kan het volgende worden op gemerkt. In het onderdeel ’Verkeers maatregelen’ onder hoofdfunctie 2 zijn activiteiten genoemd, die gericht zijn op verbetering van de verkeers veiligheid en het dorpsaanzien in ver schillende delen van onze gemeente. Deze activiteiten staan niet op Zichzelf maar maken een onderdeel van een verdere integrale aanpak van het er- der gepresenteerde 'Stads- en dorps- vernieuwingsplan’. Wij schatten glo baal in dat uitvoering hiervan een in vestering van f 4.500.000,- vraagt voor dorpsvernieuwing en f 1.000.000,- voor specifieke ver keerstechnische maatregelen. Het is voorts bekend dat een analyse van het wegenonderhouds-program- ma een theoretische achterstand van f 1.300.000,- laat zien. Aan de hand van visuele inspectie zal nagegaan moeten worden hoe ’hard' deze ach terstand werkelijk is. Het mag duide lijk zijn dat ook hier een substantiële investerings-impuls, van globaal ge nomen f 1.000.000,- nodig zal zijn, opdat ook op termijn met het jaarlijk- a. de beleidsbegroting 1993-1996 van de Algemene Dienst overeen komstig het u aangeboden con cept; de eerste wijziging op de begro ting 1993 van de Algemene Dienst waarin zijn verwerkt de ge volgen van het instandhouden van het trimparcours en de gevol gen van de algemene uitkering; c. de begroting 1993 van het Wo ningbedrijf overeenkomstig het u aangeboden concept. Samenvattend stellen wij u voor over te gaan tot vaststelling van: Opgemerkt dient te worden dat hier alleen sprake is van investerings- gel den. Gevolgen in de exploitatiesfeer zijn thans niet in te schatten en dan ook niet meegenomen. Ten behoeve van 'de verbetering van het rioolstelsel staan wij een verder gaande verhoging van de kostendek king van de rioolrechten met 5% per jaar voor. Uitgaande van de lasten 1993 wordt op deze wijze een meer opbrengst van plm. f 30.000,—jaar lijks of in totaal over 10 jaar gerekend ruim f 300.000,— worden gegene reerd. Hiervoor kan f 2,5 miljoen worden geïnvesteerd, hetgeen teza men met de reeds geplande investe ring een belangrijke bijdrage kan le veren aan het aanpassen van het ri oolstelsel aan de in de toekomst daar aan te stellen eisen. Voor de infrastructurele maatregelen staan wij.de volgende financieringslijn voor. Nu het duidelijk is dat de wijzi ging van de Wet Uitkering Wegen in gaande 1993 zijn beslag zal krijgen kunnen ook de daaraan gekoppelde extra opbrengsten worden ingezet. Deze extra opbrengst hebben wij be cijferd op f 170.000,—. Wij hebben gezocht naar een zo’n optimaal mo gelijke aanwending van deze gelden. Uitgangspunt hierbij is dat in de toe komst via het normale jaarlijkse bud get het onderhoud van de wegen van een redelijk kwaliteits-niveau kan zijn. Allereerst willen wij een deel van de nu niet vrij aanwendbare reserves be nutten. Hierdoor vervalleen inkomst aan de gewone dienst, hetgeen wij willen opvangen door inzet van een gelijk deel van de f 170.000,—. Van uit een oogpunt van voorzichtig finan cieel beleid zijn wij van mening dat de Algemene Reserve minimaal f 1.000.000,— moet bedragen De stand van deze reserve per 1 januari 1993 is f 1,8 miljoen, zodat naar on ze mening hieruit f 800.000,— kan worden onttrokken. De rente-derving van de gewone dienst is dan f 70.000,— (8,75% van f 800.000,—) en zoals reeds gezegd kan dit worden onttrokken aan de meeropbrengst uit de Wet Uitkering Wegen van f 170.000,—. Van deze meer-opbrengst resteert ir >g >5 Waar wij de investeringen in drie ca tegorieën hebben opgedeeld willen wij ook ten aanzien van de dekking van deze investeringen een drietal af zonderlijke sporen aangeven. Voor de sociaal-culturele en maat schappelijke actviteiten stellen wij ons voor om vooral al reeds beschikbare dekkingsmiddeien in te zetten, te we ten de al gereserveerde bedragen in de investeringsplanning, de vrije be steedbare reserves en het verwach te resultaat 1992. Hieruit kan, naar wij voorstaan, het volgende bedrag wor den vrijgemaakt: - huisvesting scholen f - aankoop politie bureau - groot onderhoud sporthal - vrij besteedbare reserve - exploitatieresultaat 1992 «i I F i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1992 | | pagina 11