rr
PARTIJ GEMEENSCHAPPELIJKE BELANGEN
w
V
k rR
De herziene Gemeentewet,
welke medio 1993 in het
Staatsblad afgekondigd zal
worden, zal een belangrijk
stuk wijden aan de politieke
verantwoordelijkheden van
de Raad. Voornoemde nieu
we Gemeentewet gaat het
bestuursprimaat van de
Raad nieuw leven inblazen.
MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 14 OKTOBER 1»
PAGINA 8
jflgemene
^^rDescl
schouwingen ppp
Wij plaatsen enkele kritische kantteke
ningen. Ten aanzien van het tarieven-
beleid vragen wij wat voor de komen
de jaren als beleid gezien kan worden.
Het is op zich best leuk en interessant
kennis te nemen van de belastingop
brengsten van 1991 en 1992 van de
SMB-gemeenten, maar de quintessens
ervan ontgaat ons. Is dat gedaan om
Moergestel te positioneren of om de
raad ervan te overtuigen, dat de tarie
ven nog flink in de hoogte bijgesteld
kunnen worden? Evenzo ware het in
teressant geweest om een dergelijk
vergelijkbare tabel te produceren met
betrekking tot de Algemene Uitkerin
gen Gemeentefonds.
Met genoegen hebben wij mèt U kun
nen concluderen, dat de financiële
positie van de gemeente Moergestel
redelijk tot goed genoemd kan wor
den. Het doemdenken van het vorige
college en de bizarre voorstelling van
zaken met betrekking tot de zeer slech
te financiële positie van de gemeente
toén is schijnbaar door een realistische
visie en een deskundige aanpak al
gauw zodanig omgebogen kunnen
worden, dat er van een rooskleurige si
tuatie gesproken kan worden.
Ten aanzien van privatisering willen
Nieuw is o.a., dat de gemeenteraad
bevoegd wordt algemene regels in de
vorm van richtlijnen te stellen, waar
mee de andere gemeentelijke organen
- niet alleen B W, maar ook de bur
gemeester en eventueel bestuurscom
missies - bij de uitvoering van hun
eigen medebewindsbevoegdheden re
kening moeten houden.
Het succes van de 'instructies vanuit
de Raad' hangt uiteraard af van het ge
bruik, dat er in de praktijk van zal wor
den gemaakt.
De nieuwe Gemeentewet bevat echter
nog meer nieuwe voorstellen, waaron
der de verruimde mogelijkheden voor
de raad om zelf de interne bestuurs
structuur binnen de gemeente te bepa
len door bijvoorbeeld verruimde dele
gatiemogelijkheden; een informatie
plicht van B W en van de burge
meester aan individuele raadsleden; de
mogelijkheid om in een raadsverorde-
ning in het kader van rechtsbescher
ming beroep op de raad zelf open te
stellen; het uitgangspunt, dat de uitvoe
ring van wettelijke regelingen bij de
raad (en niet bij B W, zoals de huidi
ge gemeentewet bepaalt) gaat be
rusten als de wetgever niet expliciet
een ander orgaan bevoegd heeft ver
klaard.
Van de gemeenteraad mag een be-
leidsinitiërende en sturende rol ver
wacht worden.
De vraag werpt zich danook op, of Uw
College het zó heeft bedoeld, zoals de
wetgever het aangeeft als U in Uw in
leiding stelt, dat de 'Raad op hoofdlij
nen kan sturen’.
De wetgever heeft immers de opzet
gehad het bestuursprimaat van de
raad niet alleeen op papier te verster
ken, maar dit in de praktijk handen en
voeten te geven als de raad tenminste
deze juridische handreikingen aan
neemt.
Wij beperken ons in ons commentaar
hoofdzakelijk tot hetgeen door Uw Col
lege verwoord is in de beleidsbegro
ting Wij zijn gecharmeerd van de dui
delijke presentatie: overzichtelijk en be
knopt. Wij vinden overigens wel, dat U
in Uw toelichting op de beleidsontwik
keling te vaag bent gebleven en wij
missen node de vergelijkingen met
voorgaande jaren, te weten de reke-
ningcijfers 1991, ook al zegt U, dat
door de gewijzigde methodiek deze
niet opgenomen kunnen worden.
de evaluatie-nota’s en op te stellen
plannen, zoals Rioolplan en Groenbe-
heersplan, zodat gesteld mag worden,
dat er heel wat op ons af komt. Een en
ander zal minstens in tijd en energie
een flinke aanslag plegen op bestuur
der en ambtelijk apparaat. Het moet
ons van het hart, dat het té vaak voor
komt, dat té veel beleidsnota’s slecht
leesbaar zijn. Recent nog mochten wij
ten aanzien van voorstellen van Uw
kant daarvan een voorproefje hebben,
t.w. over de Kaderwet Volwassenen
educatie en de Wet Openbaarheid van
Bestuur Er moet méér werk gemaakt
worden van helderheid, toeganke
lijkheid en leesbaarheid Wij vragen
ons af of een gedegen presentatie
door de gemeentesecretaris de erva
ring heeft ons geleerd, dat zulks moge
lijk is - gevolgd door een puntige sa
menvatting van het voorgestane beleid,
in dezen niet meer effect sorteert en in
onkruid in de kom. Dat er niet met
chemische bestrijdingsmiddelen het
onkruid te lijf wordt gegaan, hoeft nog
niet te betekenen, dat een milieuvrien
delijke aanpak (infrarood bestrijding of
'schoffelen') achterwege moet blijven!
Voorzitter, wij willen - de beleidsbegro
ting doorbladerend - enkele kantteke
ningen plaatsen.
Onder de kop Wegen zagen wij graag
aandacht voor de sociale en verkeers
veiligheid. Voor wat betreft wegen bin
nen de kom ware te denken aan
rolstoelgebruikers, moeders met kin
derwagens en oudere verkeersdeelne
mers. Verhoging van de verkeersveilig
heid voor kwetsbare deelnemers aan
het verkeer verdient alle aandacht.
Fietspaden voor het woon-/werkver
keer hebben een hoge prioriteit. Graag
zouden wij zien, dat Uw creativiteit en
inventiviteit op zijn minst de gevaarlijke
'rechtstand’ van de Oirschotseweg in
de tijd bezien sneller werkt en goedko
per is.
Té gemakkelijk wordt ervan uitgegaan,
dat bepaalde in gang gezette initiatie
ven hun logisch vervolg moeten krij
gen, zonder geëvalueerd te hebben of
een vervolg wel past binnen de afwe
ging van 'nut en offer'. De gemeente
lijke informatiekrant is daarvan een
voorbeeld. Een frequentie van vier uit
gaven per jaar vereist veel energie. Er
heeft na het verschijnen van het eerste
exemplaar geen evaluatie plaatsge
vonden. Van de zijde van de burgers
is geen invloed uitgeoefend kunnen
worden op de te behandelen thema's.
Informatieverstrekking op zich is een
goede zaak en wij juichen het toe, dat
U probeert het gemeentelijk reilen en
zeilen onder de aandacht van de bur
ger te brengen en daarmee een grote
re betrokkenheid voor te staan. Heeft U
gepeild of die 'burger er op zit te wach
ten?' Staan de kosten in verhouding
tot het rendement?
vanzelfsprekendheid gezien mag wor
den om als gemeente zijn voordeel te
doen om met genoemd Vrouwenover-
leg over allerlei zaken daadwerkelijk in
overleg te treden.
Wij vragen ons verder af hoe U onder
Cultuur uitvoering denkt te geven aan
wat Uw College noemt 'toevoeging
van een of meer beeldbepalende
kunstzinnige objecten' bij de renovatie
van het Rootven. Heeft Tilburg met zijn
’Masterplan’ hierbij model gestaan?
Wordt de bevolking erbij betrokken?
Wordt daartoe het fonds aangespro
ken?
Onder Groenvoorziening willen wij
opnieuw een lans breken om een en
ander in een groter perspectief te
zien dan alleen maar 'openbaar,
groen’. Het feit, dat Moergestel vanuit
de lucht (nog) oogt als een groene
gemeente mag daadwerkelijk gestalte
krijgen door alle groen 'tot op de
'zijn vaart’ belemmert. In hoever kan
op termijn door de wijziging van
schoollocaties een extra aandachts
punt voor wat betreft veiligheid aan de
serie toegevoegd worden? Moeten we
wéér komen tot participatie van vrijwil
ligers, zoals de verkeersbrigadiers? Zijn
er alternatieve vervoersmogelijkheden
te ontwikkelen, waardoor ziekenhuisbe
zoek voor ouderen gemakkelijker toe
gankelijk wordt (bijv, belbus)?
Onder het hoofdstuk Onderwijs vra
gen wij duidelijkheid over hetgeen U
verwoordt ten aanzien 'van de toekom
stige ontwikkeling op het gebied van
schaalvergroting van de bestuurlijke
onderwijsstructuur’. Pas als ons duide
lijk is wat hier bedoeld wordt, kunnen
wij 'in hoofdlijnen’ meedenken.
Emancipatie strekt zich niet alléén uit
tot wat in Uw doelstelling staat ver
woord: 'Stimuleren en ondersteunen
van activiteiten, gericht op de emanci
patie van vrouwen.' Het Vrouwenover-
leg, voorzitter, is in dezen ruimdenkend
en wil óók de mannen in de doelstel
ling betrokken weten. Evenzeer als de
gemeente eraan hecht ten aanzien van
het milieu een voorbeeldfunctie te
willen vervullen, zou dit ook op dit be
leidsterrein gestalte moeten krijgen We
hebben recent mogen constateren tot
welk niveau door het Vrouwenoverleg
gekomen wordt waar het samenstellen
van notities betreft, zodat het als een
grond’ in kaart te brengen, een plan
ontwikkelen tot renovatie en conserve
ring van het totale groen in onze ge
meente.
Op het beleidsterrein Recreatie zou
tijdig onderhoud aan ö.a speelwerk
tuigen in de wijk en aan het trimpar-
cours in de Kerkeindse heide erger
hebben weten te voorkomen. Daar
waar elders overheden stimuleren tot
'Meer bewegen’ worden in Moergestel
de mogelijkheden stelselmatig gedege
nereerd tot 'kachelhout’.
Moergestel gaat gebukt onder een tè
klein woningbouwcontingent. Door
positief mee te denken ten aanzien van
huisvesting voor asielzoekers en ont
heemden ware het zinvol bij de rijkso
verheid om extra contingent te vragen.
De reserves van het Woningbedrijf
zouden wij graag aangewend zien
voor verdere verbetering van de wo
ningwetwoningen en opwaardering
van de wijk. Wij staan aanpassing voor
van de oudere bejaardenwoningen
aan de Pastoor van Doorenstraat. Wij
zouden U in dezen willen wijzen op
subsidie vanuit de Regionale Bijdrage
Woonconsumenten en Sociale Ver
nieuwing 1992.
De gemeentelijke verantwoordelijkheid
ten aanzien van Ouderenzorg wordt
voortreffelijk opgepakt, waarbij naast
de gemeente alle in het geding zijnde
disciplines ervoor ijveren om een beter
op elkaar afgestemd ouderenbeleid te
voeren. Wel vragen wij ons af waarom
de gemeente Moergestel het bedrag
ad f 43.000,- geschrapt heeft uit de
begroting van de Regionale Stichting
Welzijn Ouderen tot invulling van een
ontstane vacature. Daarmee wordt
menselijke roofbouw gepleegd ten
aanzien van de functionarissen, die
tóch al onder werkdruk hun taak vol
brengen. Ook hier moet sprake zijn
van een goed personeelsbeleid.
De mogelijkheden van kinderopvang
in Moergestel worden nader onder
zocht, zo stelt U. Momenteel wordt
(nog) uitgegaan van opvang in Oister-
wijk. Getuigt het van realiteitszin, zowel
uit financieel oogpunt als in het kader
van samenwerking met Oisterwijk, om
een eigen opvang te creëren?
Ten aanzien van Afvalverwijdering
wordt gewag gemaakt van een klein
schalig containerparkje. Als er al zo’n
parkje moet komen, dan pleiten wij
voor inspraak vanuit de bevolking en
een goede afweging van alle voors en
tegens, zeker met betrekking tot te
voorziene overlast. Dat de zogenaam
de ’bruine’ G.F.T.-container in het ka
der van gescheiden ophalen van daar
toe benoemd afval voor onhygiënische
toestanden zorgt (stank en ongedierte),
vraagt om nadere beschouwing.
Noud Smits
Fraktievoorzitter PGB
wij opmerken, dat het een betreurens-
waardig feit is, dat de onderhandelin-
gen met 'Audacia' zijn stukgelopen.
Zowel de voetbalvereniging als de ge
meente zijn voorstander van privatise
ring, doch de standpunten schijnen
dusdanig ver van elkaar verwijderd te
zijn geraakt, dat men niet tot een bevre
digende oplossing kan komen. Wij ver
zoeken Uw College indringend op
nieuw het initiatief te nemen tot het op
nieuw opstarten van de onderhande-
lingen.
Eveneens in zijn algemeenheid willen
wij Uw College voorhouden om op ve
lerlei beleidsterreinen en zaken in
spraak van belanghebbenden als
doelstelling te hanteren Voorzieningen
treffen zonder daaraan een behoefte
peiling vooraf te laten gaan, mag als
weinig realistisch gezien worden.
Een democratische aanpak, waarbij
aan de basis het fundament gelegd
wordt middels inspraak, mag gelden
ten aanzien van inrichting bestem
mingsplannen, invoering gemeentelijke
identiteitskaart, verbetering verkeersvei
ligheid, bouw van soort woningen,
enz., enz.
In Uw beleidsbegroting kondigt U een
niet mis te verstaan aantal te presente
ren beleidsnota's aan: Nota Perso
neelsbeleid; Nota Communicatie; No
ta Levensbeschouwelijk Onderwijs; No
ta Recreatie en Toerisme; gevoegd bij
Dat U bij het milieubeleid het accent
legt op het handhaven en controleren
is een goede zaak. Toch kunnen wij
ons niet aan de indruk onttrekken, dat
het beleid van 'Onkruidje roer me niet’
weinig verwantschap heeft met wat de
'man in de straat' verstaat onder een
gedegen milieu-aanpak. Wij doelen op
het sterk ontsierende karakter van
'/ty f'