rr PARTIJ GEMEENSCHAPPELIJKE BELANGEN w V k rR De herziene Gemeentewet, welke medio 1993 in het Staatsblad afgekondigd zal worden, zal een belangrijk stuk wijden aan de politieke verantwoordelijkheden van de Raad. Voornoemde nieu we Gemeentewet gaat het bestuursprimaat van de Raad nieuw leven inblazen. MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 14 OKTOBER 1» PAGINA 8 jflgemene ^^rDescl schouwingen ppp Wij plaatsen enkele kritische kantteke ningen. Ten aanzien van het tarieven- beleid vragen wij wat voor de komen de jaren als beleid gezien kan worden. Het is op zich best leuk en interessant kennis te nemen van de belastingop brengsten van 1991 en 1992 van de SMB-gemeenten, maar de quintessens ervan ontgaat ons. Is dat gedaan om Moergestel te positioneren of om de raad ervan te overtuigen, dat de tarie ven nog flink in de hoogte bijgesteld kunnen worden? Evenzo ware het in teressant geweest om een dergelijk vergelijkbare tabel te produceren met betrekking tot de Algemene Uitkerin gen Gemeentefonds. Met genoegen hebben wij mèt U kun nen concluderen, dat de financiële positie van de gemeente Moergestel redelijk tot goed genoemd kan wor den. Het doemdenken van het vorige college en de bizarre voorstelling van zaken met betrekking tot de zeer slech te financiële positie van de gemeente toén is schijnbaar door een realistische visie en een deskundige aanpak al gauw zodanig omgebogen kunnen worden, dat er van een rooskleurige si tuatie gesproken kan worden. Ten aanzien van privatisering willen Nieuw is o.a., dat de gemeenteraad bevoegd wordt algemene regels in de vorm van richtlijnen te stellen, waar mee de andere gemeentelijke organen - niet alleen B W, maar ook de bur gemeester en eventueel bestuurscom missies - bij de uitvoering van hun eigen medebewindsbevoegdheden re kening moeten houden. Het succes van de 'instructies vanuit de Raad' hangt uiteraard af van het ge bruik, dat er in de praktijk van zal wor den gemaakt. De nieuwe Gemeentewet bevat echter nog meer nieuwe voorstellen, waaron der de verruimde mogelijkheden voor de raad om zelf de interne bestuurs structuur binnen de gemeente te bepa len door bijvoorbeeld verruimde dele gatiemogelijkheden; een informatie plicht van B W en van de burge meester aan individuele raadsleden; de mogelijkheid om in een raadsverorde- ning in het kader van rechtsbescher ming beroep op de raad zelf open te stellen; het uitgangspunt, dat de uitvoe ring van wettelijke regelingen bij de raad (en niet bij B W, zoals de huidi ge gemeentewet bepaalt) gaat be rusten als de wetgever niet expliciet een ander orgaan bevoegd heeft ver klaard. Van de gemeenteraad mag een be- leidsinitiërende en sturende rol ver wacht worden. De vraag werpt zich danook op, of Uw College het zó heeft bedoeld, zoals de wetgever het aangeeft als U in Uw in leiding stelt, dat de 'Raad op hoofdlij nen kan sturen’. De wetgever heeft immers de opzet gehad het bestuursprimaat van de raad niet alleeen op papier te verster ken, maar dit in de praktijk handen en voeten te geven als de raad tenminste deze juridische handreikingen aan neemt. Wij beperken ons in ons commentaar hoofdzakelijk tot hetgeen door Uw Col lege verwoord is in de beleidsbegro ting Wij zijn gecharmeerd van de dui delijke presentatie: overzichtelijk en be knopt. Wij vinden overigens wel, dat U in Uw toelichting op de beleidsontwik keling te vaag bent gebleven en wij missen node de vergelijkingen met voorgaande jaren, te weten de reke- ningcijfers 1991, ook al zegt U, dat door de gewijzigde methodiek deze niet opgenomen kunnen worden. de evaluatie-nota’s en op te stellen plannen, zoals Rioolplan en Groenbe- heersplan, zodat gesteld mag worden, dat er heel wat op ons af komt. Een en ander zal minstens in tijd en energie een flinke aanslag plegen op bestuur der en ambtelijk apparaat. Het moet ons van het hart, dat het té vaak voor komt, dat té veel beleidsnota’s slecht leesbaar zijn. Recent nog mochten wij ten aanzien van voorstellen van Uw kant daarvan een voorproefje hebben, t.w. over de Kaderwet Volwassenen educatie en de Wet Openbaarheid van Bestuur Er moet méér werk gemaakt worden van helderheid, toeganke lijkheid en leesbaarheid Wij vragen ons af of een gedegen presentatie door de gemeentesecretaris de erva ring heeft ons geleerd, dat zulks moge lijk is - gevolgd door een puntige sa menvatting van het voorgestane beleid, in dezen niet meer effect sorteert en in onkruid in de kom. Dat er niet met chemische bestrijdingsmiddelen het onkruid te lijf wordt gegaan, hoeft nog niet te betekenen, dat een milieuvrien delijke aanpak (infrarood bestrijding of 'schoffelen') achterwege moet blijven! Voorzitter, wij willen - de beleidsbegro ting doorbladerend - enkele kantteke ningen plaatsen. Onder de kop Wegen zagen wij graag aandacht voor de sociale en verkeers veiligheid. Voor wat betreft wegen bin nen de kom ware te denken aan rolstoelgebruikers, moeders met kin derwagens en oudere verkeersdeelne mers. Verhoging van de verkeersveilig heid voor kwetsbare deelnemers aan het verkeer verdient alle aandacht. Fietspaden voor het woon-/werkver keer hebben een hoge prioriteit. Graag zouden wij zien, dat Uw creativiteit en inventiviteit op zijn minst de gevaarlijke 'rechtstand’ van de Oirschotseweg in de tijd bezien sneller werkt en goedko per is. Té gemakkelijk wordt ervan uitgegaan, dat bepaalde in gang gezette initiatie ven hun logisch vervolg moeten krij gen, zonder geëvalueerd te hebben of een vervolg wel past binnen de afwe ging van 'nut en offer'. De gemeente lijke informatiekrant is daarvan een voorbeeld. Een frequentie van vier uit gaven per jaar vereist veel energie. Er heeft na het verschijnen van het eerste exemplaar geen evaluatie plaatsge vonden. Van de zijde van de burgers is geen invloed uitgeoefend kunnen worden op de te behandelen thema's. Informatieverstrekking op zich is een goede zaak en wij juichen het toe, dat U probeert het gemeentelijk reilen en zeilen onder de aandacht van de bur ger te brengen en daarmee een grote re betrokkenheid voor te staan. Heeft U gepeild of die 'burger er op zit te wach ten?' Staan de kosten in verhouding tot het rendement? vanzelfsprekendheid gezien mag wor den om als gemeente zijn voordeel te doen om met genoemd Vrouwenover- leg over allerlei zaken daadwerkelijk in overleg te treden. Wij vragen ons verder af hoe U onder Cultuur uitvoering denkt te geven aan wat Uw College noemt 'toevoeging van een of meer beeldbepalende kunstzinnige objecten' bij de renovatie van het Rootven. Heeft Tilburg met zijn ’Masterplan’ hierbij model gestaan? Wordt de bevolking erbij betrokken? Wordt daartoe het fonds aangespro ken? Onder Groenvoorziening willen wij opnieuw een lans breken om een en ander in een groter perspectief te zien dan alleen maar 'openbaar, groen’. Het feit, dat Moergestel vanuit de lucht (nog) oogt als een groene gemeente mag daadwerkelijk gestalte krijgen door alle groen 'tot op de 'zijn vaart’ belemmert. In hoever kan op termijn door de wijziging van schoollocaties een extra aandachts punt voor wat betreft veiligheid aan de serie toegevoegd worden? Moeten we wéér komen tot participatie van vrijwil ligers, zoals de verkeersbrigadiers? Zijn er alternatieve vervoersmogelijkheden te ontwikkelen, waardoor ziekenhuisbe zoek voor ouderen gemakkelijker toe gankelijk wordt (bijv, belbus)? Onder het hoofdstuk Onderwijs vra gen wij duidelijkheid over hetgeen U verwoordt ten aanzien 'van de toekom stige ontwikkeling op het gebied van schaalvergroting van de bestuurlijke onderwijsstructuur’. Pas als ons duide lijk is wat hier bedoeld wordt, kunnen wij 'in hoofdlijnen’ meedenken. Emancipatie strekt zich niet alléén uit tot wat in Uw doelstelling staat ver woord: 'Stimuleren en ondersteunen van activiteiten, gericht op de emanci patie van vrouwen.' Het Vrouwenover- leg, voorzitter, is in dezen ruimdenkend en wil óók de mannen in de doelstel ling betrokken weten. Evenzeer als de gemeente eraan hecht ten aanzien van het milieu een voorbeeldfunctie te willen vervullen, zou dit ook op dit be leidsterrein gestalte moeten krijgen We hebben recent mogen constateren tot welk niveau door het Vrouwenoverleg gekomen wordt waar het samenstellen van notities betreft, zodat het als een grond’ in kaart te brengen, een plan ontwikkelen tot renovatie en conserve ring van het totale groen in onze ge meente. Op het beleidsterrein Recreatie zou tijdig onderhoud aan ö.a speelwerk tuigen in de wijk en aan het trimpar- cours in de Kerkeindse heide erger hebben weten te voorkomen. Daar waar elders overheden stimuleren tot 'Meer bewegen’ worden in Moergestel de mogelijkheden stelselmatig gedege nereerd tot 'kachelhout’. Moergestel gaat gebukt onder een tè klein woningbouwcontingent. Door positief mee te denken ten aanzien van huisvesting voor asielzoekers en ont heemden ware het zinvol bij de rijkso verheid om extra contingent te vragen. De reserves van het Woningbedrijf zouden wij graag aangewend zien voor verdere verbetering van de wo ningwetwoningen en opwaardering van de wijk. Wij staan aanpassing voor van de oudere bejaardenwoningen aan de Pastoor van Doorenstraat. Wij zouden U in dezen willen wijzen op subsidie vanuit de Regionale Bijdrage Woonconsumenten en Sociale Ver nieuwing 1992. De gemeentelijke verantwoordelijkheid ten aanzien van Ouderenzorg wordt voortreffelijk opgepakt, waarbij naast de gemeente alle in het geding zijnde disciplines ervoor ijveren om een beter op elkaar afgestemd ouderenbeleid te voeren. Wel vragen wij ons af waarom de gemeente Moergestel het bedrag ad f 43.000,- geschrapt heeft uit de begroting van de Regionale Stichting Welzijn Ouderen tot invulling van een ontstane vacature. Daarmee wordt menselijke roofbouw gepleegd ten aanzien van de functionarissen, die tóch al onder werkdruk hun taak vol brengen. Ook hier moet sprake zijn van een goed personeelsbeleid. De mogelijkheden van kinderopvang in Moergestel worden nader onder zocht, zo stelt U. Momenteel wordt (nog) uitgegaan van opvang in Oister- wijk. Getuigt het van realiteitszin, zowel uit financieel oogpunt als in het kader van samenwerking met Oisterwijk, om een eigen opvang te creëren? Ten aanzien van Afvalverwijdering wordt gewag gemaakt van een klein schalig containerparkje. Als er al zo’n parkje moet komen, dan pleiten wij voor inspraak vanuit de bevolking en een goede afweging van alle voors en tegens, zeker met betrekking tot te voorziene overlast. Dat de zogenaam de ’bruine’ G.F.T.-container in het ka der van gescheiden ophalen van daar toe benoemd afval voor onhygiënische toestanden zorgt (stank en ongedierte), vraagt om nadere beschouwing. Noud Smits Fraktievoorzitter PGB wij opmerken, dat het een betreurens- waardig feit is, dat de onderhandelin- gen met 'Audacia' zijn stukgelopen. Zowel de voetbalvereniging als de ge meente zijn voorstander van privatise ring, doch de standpunten schijnen dusdanig ver van elkaar verwijderd te zijn geraakt, dat men niet tot een bevre digende oplossing kan komen. Wij ver zoeken Uw College indringend op nieuw het initiatief te nemen tot het op nieuw opstarten van de onderhande- lingen. Eveneens in zijn algemeenheid willen wij Uw College voorhouden om op ve lerlei beleidsterreinen en zaken in spraak van belanghebbenden als doelstelling te hanteren Voorzieningen treffen zonder daaraan een behoefte peiling vooraf te laten gaan, mag als weinig realistisch gezien worden. Een democratische aanpak, waarbij aan de basis het fundament gelegd wordt middels inspraak, mag gelden ten aanzien van inrichting bestem mingsplannen, invoering gemeentelijke identiteitskaart, verbetering verkeersvei ligheid, bouw van soort woningen, enz., enz. In Uw beleidsbegroting kondigt U een niet mis te verstaan aantal te presente ren beleidsnota's aan: Nota Perso neelsbeleid; Nota Communicatie; No ta Levensbeschouwelijk Onderwijs; No ta Recreatie en Toerisme; gevoegd bij Dat U bij het milieubeleid het accent legt op het handhaven en controleren is een goede zaak. Toch kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken, dat het beleid van 'Onkruidje roer me niet’ weinig verwantschap heeft met wat de 'man in de straat' verstaat onder een gedegen milieu-aanpak. Wij doelen op het sterk ontsierende karakter van '/ty f'

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1992 | | pagina 8