Superbiker’ Wil Moorman nog niet vrij van pech 0 Société des Bières Spéciales in Oisterwijk zoekt nieuwe leden s. Dansavond nieuwe stijl fietsers... dat zijn gezellige lui w 5 STAD EN LAND AAN KANT. DAT HEB JE MOOI ZELF IN DE HAND. SAMEN MAKEN WE NEDERLAND SCHOON. Over onze plaatsgenoot Wil Moorman, fervent motorliefhebber en uit komende in de ’superbike’-klasse heeft u de afgelopen maanden regel matig kunnen lezen in ’Moergestel-Nieuws’. Deze week (en een van de volgende) geven we wat resultaten van wedstrijden. Verslagen die door hem zelf zijn geschreven. 21 Al V Al Al 01 De gev sch len wel ker dor te AU wai H; Wedstrijdverslag Assen 16 aug. Wedstrijdverslag Tolbert 12 juli Wedstrijdverslag Chimay 7 juni Wedstrijdverslag Zolder België 26 juli Wedstrijd- en reisverslag Tallin 28 juni ui tv 'M' MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1992 PAGINA 12 op gegaan, maar het snelle rechte eind kwamen er nog 2 coureurs voorbij. Door te laat remmen kon ik de 63 plaats 5 ronden handhaven, daarna begon de versnellingsbak problemen te geven. De eerste en de tweede versnelling vielen regel matig weg. De oorzaak hiervan was een ingesla gen schakelwals en een kromme schakelvork. Door deze problemen moest er in een hoge ver snelling door de haakse bochten gegaan worden en dat was niet bevorderlijk voor snelle ronde tijden. Ik ben daardoor afgezakt naar een 16e plaats op het einde van de wedstrijd. Het was jammer want een goede klassering had er zeker ingezeten. NEDERLAND SCHOON Al lei Uil Au Au R.) Pr< Au 17. Pr< Au Vil Au Be oe an in ko Sn uu SU wi zij ve he dit tei Zc de gel da wa ko we ke IX nk o vi te mi In tin bij set tei de Pn Ire Ro Au Au Au Sai Au De SV Au Pn Sti Au Ne Au Au Sai Au Uil Ne Ne Au Ne U Ai Ai Bi Oi w Ai Ai Ai Oi De Gr< ger me Uil We We M7 JA. Elke twee weken verzamelt zich op maandaga vond een groep enthousiaste bierliefhebbers, le den van de Société des Bières Spéciales, in het eigen stamlokaal, Grand Café La Belle Epoque aan de Lind in Oisterwijk. Zo’n twee uur lang wordt er dan gesproken óver en geproefd van speciaalbieren. Het vergroten van de eigen kennis over bieren van hoge, lage en spontane gisting staat voor op, het drinken van zoveel mogelijk bier abso luut niet. Maar de gezelligheid binnen de club staat natuurlijk wel op de tweede plaats, direkt na het hoofddoel van de Société: ’Het vergro ten van de eigen kennis over speciaalbieren en het promoten van deze bieren bij het nu nog meestal pilsdrinkende publiek'. De Société des Bières Spéciales bestaat inmiddels al 7 jaar. In Grand Café La Belle Epoque aan de Oisterwijkse Lind besloten destijds enkele lief hebbers van speciale bieren dat het zowel zinvol ler als gezelliger zou zijn om in clubverband de ze hobby te beoefenen. Niet dat het een hele gro te club zou moeten worden, zo’n 15 leden zijn en waren voldoende. De belangstelling was echter in eerste instantie 7 jaar geleden heel erg groot. Velen haakten snel af toen bleek dat het niet om de kwantiteit maar juist om de kwaliteit van speciaalbieren ging. In de loop van de afgelopen jaren ontstond daardoor een hecht clubje met steeds tussen 10 en 20 Dat je regelmatig een avondje gezellig kon stijl dansen in ’Den Boogaard’ is voor velen al be kend. Maar nu heeft het partycentrum een nieu we opzet gemaakt. Je kunt voortaan op echte live-muziek swingen en het is zelfs mogelijk dit compleet te maken met een lekker etentje naar keuze. En dat kan al lemaal al vanaf 23,50. In Assen waren de verwachtingen weer hoog voor mijzelf, namelijk het snelle motorblok had ik weer tot mijn beschikking. Ook zou dit weekend een aantal coureurs uit Talling Estland deelne men aan de wedstrijden. Voor deze coureurs had mijn sponsor Arrie Westgeest brandstof beschikbaar gesteld voor hun terugreis. Voor hun verblijf in Nederland hadden een aan tal andere coureurs gezorgd. Ook zou dit weekend in een aantal andere race- klassen de Nederlandse titel bekend worden. In de trainingen begon ik rustig om de nieuwe onderdelen in te rijden. Toen ik na een aantal ronden het gas verder opendraaide was er het gevoel dat er echt veel vermogen in het blok zet, maar bij het passeren van de pits was het weer zover. Een grote witte pluim rook was een teken dat het blok de geest had gegeven, een weggesmolten zuiger was de oorzaak. Hierdoor moest er tussen de trainingen in weer het andere motorblok in gebouwd worden. Iets wat mijn monteur Wim van Beers en ik in IVz uur voor elkaar hadden. In de tweede trai ning ging ik een keer volgas van de baan af in een poging alsnog een goede tijd te zetten met het standaardblok, maar verder dan een 37e tijd kwam ik niet. Een coureur uit Estland reed de 38e tijd van de 48 rijders. Op zondag moest ik de wedstrijd beginnen van af de 9e startlijNa een redelijke start kon ik nog tot de 31e plaats opklimmen. Mijn persoonlijk re cord had ik scherper gezet namelijk 1,34 minu ten en 9 seconden langzamer dan winnaar Jeffry de Vries. De coureur uit Estland werd 37e. Ron Reniers werd dit weekend Nederlands kam pioen in de 125 cc klasse. Dit was de laatste ra ce van het seizoen, voor volgend jaar hoop ik weer van start te kunnen gaan met een nieuwe motor beter geprepareerd en iets meer pk’s dan het afgelopen race-seizoen. Zwerfafval past met in deze tijd. En al helemaal niet op straat, langs de weg, op het strand,' in het bos en op de camping. Onze rommel hoort eigenlijk nérgens rond te slingeren. Dan hoeft het ook niet opgeruimd te worden en dat zou veel geld besparen. Nog belangrijker is dat zonder zwerfafval ons milieu meer toekofnst heeft. En daarmee onze kinderen en kleinkinderen. Afval hoeft ook helemaal geen zwervend bestaan te leiden. Als we maar gebruik maken van de vele afvalbakken in de buitenlucht of ons afval keurig thuis weggooien. Zo maken én houden we samen Nederland schoon. Dat hebben we mooi zelf in de hand. Oostenrijkers, Duitsers en 3 Nederlanders. De trainingen verliepen vlot over het hobbelige cir cuit en als je niet aan de vele bomen langs de baan dacht was er goed te rijden. Ik reed een 7e trai- ningstijd. Daar dit geen permanent circuit was moest er na afloop van de training en het rennerskwartier weer opgebroken worden. Een motorcamping 1 kilometer verderop bood ons onderdak. Zaterdagavond gingen we naar de stad om wat te eten. Onderweg sloeg het noodlot toe. Een Lada reed in een onoverzichtelijke bocht, dat onderdeel van het circuit is, met volle vaart voor onder mijn bus. De Lada-bestuurder had een gebroken been en verschillende verwondin gen. Een passagier in mijn bus was aan zijn hoofd geraakt. Ze moesten allebei naar het ziekenhuis om behandeld te worden. De bus was zwaar beschadigd, het stuurhuis was afgebroken, de vooras er onderuit gebroken plus nog aanzienlijke plaatschade. De sleepdienst zou pas de volgende ochtend om 8 uur beginnen, dus moest er ter plaatse midden op de weg gerepa reerd worden. Met behulp van 2 leden van de motorclub Kalev uit Talling zou het nog tot 5 uur in de morgen duren voordat we weer terug kon den gaan naar de motorcamping. Door al deze moeilijkheden en die er nog zouden komen, werd er besloten om niet aan de wed strijd deel te nemen. De wedstrijd werd bezocht door ongeveer 25000 mensen, de beste Nederlan der eindigde op de 4e plaats. We moesten nog een aantal dagen in Estland blijven om de bus te repareren en de papierwinkel af te handelen. On derweg naar huis kregen we nog een klapband en bij de Poolse grens 13 uur wachttijd. Ondanks al le pech zijn we toch nog, later dan gepland, in Nederland gearriveerd en hebben we besloten om volgend jaar toch weer terug te gaan naar Tallin. Het Groningse Tolbert was de gastheer voor de volgende wedstrijd. Het circuit behoort tot een van de laatste straatcircuits van Nederland. In feite bestaat het circuit uit slechts 4 haakse bochten plus wat slingers, maar het is een mooi baantje waar goed te rijden is. In de trainingen ging het deze keer goed, de motor liep perfect en de remmen deden ook hun werk. Deze zijn van groot belang omdat op dit baantje er 4 keer hard geremd moet worden voor de haakse bochten en dan weer voluit axcellereren. Dit alles resulteerde in een 9e trainingstijd, een plaats waar ik zelf uiterst tevreden over was. Op zondag leek het er op dat het een regenrace zou worden, maar het werd op tijd droog. Iets wat in Tolbert een uitzondering is want in de laatste 20 jaar heeft men slechts 4 wedstrijd- weekenden zonder regen kunnen rijden. Zodoen de kon er toch op slicks vertrokken worden. Bij de start zat ik er zeer goed bij. Na de eerste ^**ht ben ik als 4e het rechte eind leden. Om de twee weken, uitgezonderd de zomer maanden, verzamelt iedereen zich op maanda gavond in het eigen stamlokaal om te praten over onderwerpen als Belgische, Duitse, Brit se en spontaan gistende bieren. Maar ook de gevaren van alcoholgebruik in het verkeer kwa men aan de orde toen een politieman te gast was bij de Société. Terwijl een andere keer di verse alcoholvrije bieren aan een smaakonder zoek werden onderworpen. Naar buiten toe treedt de Société maar één keer per jaar, maar dan gebeurt dat wel meteen op he le grote schaal. De eerste zondag in juli is de Lind omgetoverd in een groot feestterrein, want dan is het weer tijd voor het Speciaalbiermatinee. Af gelopen zomer bezochten ondanks de concurren tie van andere grote festiviteiten in de hele regio naar schatting ruim 5000 grote maar ook kleine bierliefhebbers en geïnteresseerden dit inmidels wijd en zijd bekende evenement. Inmiddels gaat het nieuwe seizoen weer van start. En hebben enkele leden de Société moeten ver laten door onder meer militaire dienst of drukke werkzaamheden en dus tijdgebrek. En dat bete kent dat enkele nieuwe leden van harte welkom zijn. Voorzitter Rinus Snoeren van de Société en uitbater van Grand Café La Belle Epoque is al tijd bereid om geïnteresseerden meer informatie te geven. En natuurlijk kan dan ook een afspraak gemaakt worden om helemaal vrijblijvend een clubavond te bezoeken. Want een nieuw lid moet natuurlijk wel net zo goed bij de club passen als de club bij het nieuwe lid. Maar in de praktijk van de afgelopen jaren is toch steeds gebleken dat mannen en vrouwen, jong of oud, die meer over speciale bieren wil len weten èn daarnaast van gezelligheid hou den, zich heel goed thuisvoelen bij Société des Bières Speciales. En voorzitter Rinus Snoeren is altijd wel te bereiken bij Grand Café La Belle Epoque, de Lind 71 in Oisterwijk, telefoon 04242-84850 om alle mogelijke vragen te beant woorden. Op een regenachtige vrijdagavond werd er een plekje gezocht op het bomvolle rennerskwartier van het ’Circuit de Chimay’. Een circuit vol herinneringen aan vervlogen ja ren toen grootheden zoals Barry Sheen, Jack Middelburg, Wil Hartog, Boet van Duimen, Marco Lucchinelli en John Ekrold nog deelna men aan deze races. Een circuit dat behoort tot de snelste van Europa. Een gemiddelde snelheid van 225 kilometer per uur een top van 330 kilometer per uur, kortom een prachtig circuit. Er zijn voor de veiligheid nu 2 chicanes in gebouwd. Dit jaar was er in de Superbikes ook een interna tionaal startveld aanwezig. De wedstrijd zou in 3 manches van elk 100 kilo meter gereden worden. De trainingen verliepen vlot, de meeste bochten konden vol in 6 genomen worden, maar het duurde toch nog wel even voordat ik aan het cir cuit gewend was. Een 30e trainingsplaats was het resultaat van de 40 deelnemers. Zondag bij de start van de eerste manche, welke vrij rommelig verliep, kon er door laat remmen voor de eerste chicane veel goed gemaakt wor den. Hierdoor kon ik als 20e over de finish gaan. Een resultaat waar ik zelf best mee tevreden was als je in ogenschouw neemt dat er op dit circuit blinde bochten zijn waar op volle snelheid in gestoken moet worden en waarbij dan van de kerk, die in de uitloopstrook staat, de voor- en achterdeur open staan om bij een eventuele fout er dwars door de kerk gereden kan worden. In de tweede manche ging ik een paar keer tegen de banden omhoog die de chicanes vormden. Dat deed de motor en de ronde-tij den geen goed. Een 25e plaats in de totale uitslag was mijn deel van de wedstrijd. Verder was het weer een geslaagde race-weekend. Dit biedt dus ook mogelijkheden voor kleine ge zelschappen en personeels-/verenigingen die een feest willen organiseren maar waarvoor een or kest al gauw te duur wordt. Inclusief casinospel of Mexicaanse avond? U zegt het maar. Het kan allemaal geregeld worden voor de wat grotere groepen. Zaterdag 19 september is de eerste dansavond met Moonlight. Aanvang: 20.00 uur en de en treeprijs is nu 5,- per persoon inclusief een kop koffie. De deuren staan voor u open! Op het circuit van Terlamen in Zolder België zou de 5e ronde van het Nederlands kampioenschap plaats vinden. Een weekend dat samenviel met een autorace. Daardoor wat het rennerskwartier weer eens bomvol, om een goede plaats te vinden moest je er al op woensdagavond voor de wedstrijd zijn. Het zou een weekend zonder spectaculaire din gen worden. Zoals ik zelf al verwacht zou hier weer het ver schil in vermogen duidelijk worden tussen mij en de jongens vooraan in het klassement. Tijdens de trainingen zou ik met mijn standaard Suzuki een 26e plaats behalen. Op zondag na een matige start reed ik nog een persoonlijk record. maar meer dan een 25e plaats zat er niet in. Aan deze wedstrijd zal ik nog lang herinneringen bewaren. Het begon met een rit naat het circuit van ongeveer 2500 kilometer en die meer dan 48 uur duurde. Tallin ligt ongeveer 200 kilometer onder Leningrad. Een weg waar de bus en cara van het nodige te verduren kregen door de vele gaten en hobbels in de weg. Ook een onverhar de weg is in de voormalige Sovjet-Unie geen uit zondering. De omgeving wordt er gekenmerkt door het ve le natuurschoon. Het circuit zelf ligt voor een groot deel in de bossen. Verder is er ook nog een gedeelte van de boulevard in het circuit opgeno men, twee brugen over een rivier zorgen voor een springschans. Het deelnemersveld in de superbike klasse be stond uit een gezelschap van Ieren, Engelsen,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1992 | | pagina 12