Wandelen in de natuur
Zomeravondvoetbal
Roef! handbal
FC ’t Centrum
wisselbokaal
N atuurwandeling
Buurtvereniging
H.O.V.
Motorcoureur
Wil Moorman
door pech achtervolgd
Koni schokdemper-
testmachine
voor garage Donkers
Smokkelen en
smikkelen in het
zuiden van Nederland
Vanwege de vakantie
zal ’Moergestel-Nieuws’
niet verschijnen
op de woensdagen
5,12 en 19 augustus a.s.
Honk-, Soft-, Peanutbal
Uitslagen 17 juni:
Kom allemaal kijken!
Slechte schokdempers wennen
Opgeven voor S.V. Audacia
De Rietgors 60
jF i
MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 24 JUN11992
PAGINA 11
A 10
wa-
Uitslagen:
SB jun.: Twins - Roef!
HB jun.Roef! - Blue Sox
HB asp. 1: Roef! - Ducks
VANDALISME IS ZÓÓÓ KINDERACHTIG.
het programma in Tallin in de voormalige Sovjet
unie. Daar hoopt Wil weer gebruik te kunnen
maken van het snelle blok dat tegen die tijd ge
repareerd zal zijn.
De Veerkes - De Schouw9-3
KC de Brouwer - ’t Centrum3-1
Boerenbond I - ’t Draaiboompje3-1
Stand punten doelsaldo
1. Boerenbond II10-17 (31-14)
2. De Veerkes10-14 (26-11)
3. Boerenbond I11-13 (24-16)
4. De Schouw11-10 (25-26)
5. KC de Brouwer9- 8 (12-16)
6. ’t Draaiboompje10- 5 (17-29)
7. ’t Centrum9- 3 (11-34)
Donderdag 25 juni om half 7 begint de laatste
trainingsavond voor de jeugdleden.
Op deze avond gaan we niet gewoon trainen maar
gaan we strafworpen (7 meter) nemen. Iedereen
is welkom om te komen kijken en de spelers en
speelsters aan te moedigen.
Fanatieke ouders mogen ook een kansje wagen
de bal in het net te gooien.
Dus: papa’s en mama’s, opa’s en oma’s, tantes
en ooms kom allemaal donderdag kijken.
Er wordt natuurlijk een wisselbeker uitgereikt
voor de beste scoorder/scoorster.
Tot donderdag 18.30 uur op het Roef!-terrein.
De voorbereidingen voor het nieuwe seizoen wa
ren zeer hoopvol:
- een motorfiets met een nieuw motorblok van
135 Pk;
- een vaste helper voor het hele jaar;
- sponsoring c.q. onderdelenvoorzieningen
ren redelijk geregeld.
Het kan toch anders lopen...
De eerste trainingen in Lezenes (Frankrijk) ver
liepen zeer naar wens en er was voldoende snel
heid aanwezig om de mannen aan de kop te kun
nen volgen.
28 Maart was dan de eerste wedstrijd voor het
Open Nederlands Kampioenschap ’Superbike’.
Al in de eerste training na 1Vz ronde gaf het blok
de geest. Bij nader onderzoek bleek dat er een
tuimelaar afgebroken was. Hierdoor was een aan
tal klepveren gebroken, kleppen kromgebogen,
een zuiger totaal vernield en de verbrandingska-
mers in de cylinderkop vernield. De wedstrijd
heeft Wil verder niet meer mee kunnen doen.
Daar het motorblok speciaal geprepareerd was
zou het repareren van de schade niet zo vlug ge
beurd zijn, de levering van de speciale zuigers
zou op zich laten wachten. Zodoende moest het
originele standaardblok van 108 Pk weer ge
monteerd worden.
In ’Moergestel-Nieuws’ van 25 maart jl. beloof
den we van tijd tot tijd te berichten over de re
sultaten van Wil Moorman in de superbike-klas-
se. Hier een eerste overzicht in het seizoen tot nu
toe.
Vanaf heden heeft Autobedrijf Donkers de be
schikking over de Koni Shock-Test-Tronic. Dit
is een elektische testmachine waarmee de schok
dempers van personenauto’s en lichte bestelwa
gens eenvoudig woren getest.
Het testen van de dempers gebeurt door het la
ten ’vallen’ van de autowielen 10 centimeter),
waarbij aan de hand van de bewegingen van de
carrosserie de werking van de schokdempers
wordt beoordeeld.
De bewegingen worden door een computer gere
gistreerd en verwerkt. Het testresultaat is door
middel van lampjes op het bedieningspaneel di
rect zichtbaar.
De installatie van de Koni Shock-Test-Tronic be
tekent dat automobilisten in en rond Moergestel
voortaan bij Donkers tercht kunnen voor vak
kundige schokdempercontrole en daar zo nodig
originele Koni schokdempers kunnen laten mon
teren door ervaren en door Koni opgeleide
monteurs.
Garage Donkers is er van overtuigd dat de Koni
Shock-Test-Tronic bijdraagt tot een hogere ver
keersveiligheid, vooral nu gebleken is dat bij 20%
van het APk-gekeurde wagenpark iets met de
schokdempers aan de hand is.
Koni schokdempers hebben, als Nederlands pro-
dukt, een wereldwijde reputatie weten te vesti
gen. Ze hebben bijgedragen tot talloze overwin
ningen en ruim een dozijn wereldkampioen
schappen in de Formule 1 racerijmaar ook tot
het succes van de Franse supersnelle trein ’TGV’
en de stabiliteit van bijvoorbeeld de Zeelandbrug.
Ook die staat op Koni schokdempers.
Belangrijker is echter dat Koni schokdempers de
wegligging, het rijgedrag en de veiligheid van
miljoenen auto’s over de gehele wereld verbeterd
hebben en dat nog steeds doen. Koni’s reputatie
stoelt op pure kwaliteit, die nog eens on
derstreept wordt door de levenslange garantie die
Koni op schokdempers voor personenauto’s
geeft.
Waar automobielfabrikanten veel meer aan hun
hoofd hebben dan alleen wegligging, heeft men
zich bij Koni daarop juist volledig toegelegd. Zo
zeer zelfs dat men durft te stellen dat
wegligging, het rijgedrag en veiligheid van vrij
wel elke auto belangrijk verbeterd kan worden
met Koni schokdempers, zelfs als die auto nieuw
uit de fabriek komt.
Er zijn echter uitzonderingen, want bij merken
als Ferrari, Lotus, Lamborghini en Aston Mar
tin zijn Koni schokdempers standaard ge
monteerd.
Het gebeurt dan ook steeds vaker dat bewuste
automobilisten al bij de aanschaf van een nieuwe
auto eerst Koni’s laten monteren.
Een probleem met schokdempers is dat je, in te
genstelling tot banden, aan de buitenkant meestal
niets ziet van slijtage. Die slijtage gaat bovendien
zo geleidelijk, dat u er niets van merkt en u er
zelfs aan went dat rijgedrag, wegligging en vei
ligheid van uw auto gaandeweg slechter worden.
Koni schokdempers gaan een autoleven mee en
zorgen vanaf de eerste tot de laatste kilometer
voor een optimaal contact met de weg en vangen
alle klappen op die een auto te verduren krijgt.
Als U wilt weten hoe het met de conditie van uw
schokdempers en die van uw auto in het alge
meen gesteld is, kunt u dus terecht bij Autobe
drijf Donkers.
Dankzij het mooie weer en de sportieve inzet was
het voetbaltoernooi om ,’t Centrum wisselbokaal’
op 14 juni opnieuw succesvol.
De einduitslag:
1. FC Verkooijen met 16 punten;
2. FC de Poekeltjes met 11 punten;
3. FC ’t Draaiboompje met 10 punten;
4. FC ’t Centrum met 5 punten.
Wij danken:
E.H.B.O., de scheidsrechters, café 't Centrum,
Le Changement en F. van Velthoven.
10-0 en 8-6
9-2
11-11
HB pup. B: Roef! - Hazenkamp 2-11 en 2-5
HB pup. C: Roef! - Starlights... 18-13 en 6-10
HB 1Indians - Roef!8-8
Wedstrijden woensdag 24 juni:
HB jun. 19.00: All In - Roef!
Zaterdag 27 juni:
SB jun. 10.30: Roef! - Eurostars (dubbel)
HB asp. 1 13.00: All In - Roef!
HB pup. B 11.00: Ducks - Roef!
HB pup. C 10.30: Roef! - DVS (dubbel)
Peanuts 11.00: Ducks - Roef!
Zondag 28 juni:
SB 1 12.00: Mulo - Roef! (dubbel)
SB 2 10.30: Starlights - Roef! 2
HB 1 11.00: Roef! - Gemert
Maandag 29 juni:
Rekr. 19.00: Mulo - Roef!
12 April: de 2e ronde van het Nederlands Kam
pioenschap. De pechvogel was wederom meege
reisd, want ook nu liep de motor zeder beroerd
zodra er meer vermogen gevraagd werd.
De problemen moesten gezocht worden in het
electrische systeem van de motor. Na de trainin
gen werd daarom het hele systeem vervangen.
Wil mocht in de wedstrijd toch starten en wel op
de 40e plaats. Hoewel er gebrek was geweest aan
training wist hij toch nog een 32e plaats te beha
len.
26 April: Internationale wedstrijd ’Superbike’ in
Hengelo. Bij de eerste training regende het. Na
’n tijdje de 4e trainingstijd vastgehouden te heb
ben zakte Wil op het eind van de training tot een
nog altijd goede 7e tijd. In de tweede training was
het echter droog en nu zouden de jongens met de
snelle motoren in het voordeel zijn, wat voor Wil
resulteerde in een 2e trainingstijd.
Volgens onofficiële berichten zou de topsnelheid
van de topcoureurs op het rechte stuk van Hen
gelo 300 km/uur zijn terwijl de Suzuki van Wil
bleef steken op een top van 250 km/uur. In de
wedstrijd werd nog een 21e plaats behaald, maar,
wat belangrijker was: de motor bleef heel.
Bij de 4e ronde van het kampioenschap op het
circuit van Zolder was het vetrouwen in het stan
daardblok weer terug. Een 21e tijd werd op de
klokken gezet.
Op het zonovergoten circuit werd zeer goed
gestart. Bij het ingaan van de eerste bocht lag Wil
op ’n 12e plaats, de kop was goed te volgen. Door
strak te sturen kwamen er in 3 ronden slechts 3
snellere motoren voorbij. In de 4e ronde was de
pret voorbij... een wegbrekende achterband
zorgde ervoor dat er bij de kanaalbocht door de
grindbak gegaan moest worden. Hierdoor sloeg
de kuip de bougiedop kapot waardoor verder ra
cen onmogelijk was.
Op 28 juni staat de eerstvolgende wedstrijd op
Het Europees Kampioenschap voetbal is nog vol
op bezig in Zweden.
De jeugdcommissie van Audacia is druk bezig
met de voorbereiding van een nieuw voetbalsei
zoen dat eind augustus begint.
Om te weten met hoeveel jeugdelftallen wij bij
Audacia in de nieuwe competitie kunnen starten,
is er nu de beste gelegenheid voor om zich op te
geven als pupil of als junior van onze voetbalclub.
Het hoeven echt geen van Bastens, een Gullit of
een Rijkaard te zijn, maar heb je de kriebels na
het zien van Nederland-Duitsland, twijfel dan
niet en geef je snel op.
Naast het voetballen zijn er bij Audacia nog di
versen neven-aktiviteiten voor de jeugdige voet
ballers.
Wil je lid worden dan kunt u terecht voor jon
gens van 6 tot 12 jaar bij N. Oerlemans, Pater
Helmerplein 22, tel. 1283
Voor jongens van 13 tot 18 jaar bij R. Smits,
Oisterwijkseweg 46, tel. 2127.
Vier dagen met de auto de oude smikkelroutes
van en naar België verkennen en tegelijkertijd ge
nieten van de heerlijkste streekgerechten. Dat
kan door deel te nemen aan het ’Smokkel, Smik
kel drie provincies-arrangement’, georganiseerd
door de Provinciale VW’s van Limburg, Bra
bant en Zeeland. In alle drie de provincies wordt
steeds maar weer de grens overgestoken via oude,
sfeervolle en spannende weggetjes. De totale af
stand bedraagt ongeveer 550 km.
Nu de grenzen steeds meer verdwijnen en het
doek valt voor de smokkelaars is de tijd rijp voor
een arrangement dat een stukje smokkelroman-
tiek bewaart.
Gesmokkeld wordt er al eeuwenlang, zout, boter,
jenever, enzovoorts. Vooral rond het smokkelen
in oude tijden hangt een zweeem van romantiek.
Heel wat anekdotes zijn bewaard gebleven. Een
aantal ervan ontvangt de deelnemer bij de uitge
breide routebeschrijving.
De tocht voert door gehuchtjes met uitgebreide
smokkelhistorie. Onderweg kan gestopt worden
bij één van de ouderwetse herbergen waar op z’n
tijd tussen ’twee slokskes stuk water’ ook nog een
sterk verhaal wordt verteld.
Juist door de hele grens met België te volgen ziet
men de grote variatie die Zuid-Nederland biedt,
onder andere het heuvelland in Zuid-Limburg,
de typische boerenstulpjes in Brabant en de rui
ge waterrijke omgeving in Zeeland.
Het gehele jaar door kan geboekt worden (met
uitzondering van Kerstmis en Pasen) bij de Pro
vinciale VVV’s, de grote WV-kantoren en
ANVR-reisbureaus. Gestart kan worden in Bres-
kens en in Vaals. Verblijf is geregeld in drie sfeer
volle middenklasse hotels (halfpension).
met Johan van Oosterhoud
Ik zoek nog wel eens een dichte oeverbegroeiing
van riet, bies en wilgen op. In zo’n moerassig ter-
reintje, echt Hollands overigens, is vaak een grote
variatie aan vogels te zien en te horen. Om van
insekten nog maar niet te spreken. Vooral zang
vogels, gorzen, futen, eenden en waterhoentjes.
Een dergelijk gebied ligt o.a. bij De Brand, ten
zuiden van ’De Rustende Jager’. Een daar over
zomerend vogeltje is de rietgors. Het mannetje
heeft een zwarte kop en keel. De keel is voorzien
van een witte halsband, evenals een baardstreep.
Zijn vrouwtje is gestreept en heeft een bruine kop
en zowel zwarte als witte baardstrepen. De riet
gors is schuw en, als u zich verdekt opstelt, kunt
u hem met de kijker best observeren. Het voed
sel bestaat uit zaden en ook insekten..Vaak is de
rietgors op een rietstengel te zien van waaruit hij
zijn solo’s ten beste geeft. Zijn zang bestaat uit
een kort en gevarieerd liedje, dat eindigt met een
’tsietsiesik’.
In verband met de finale wedstrijd van de Euro
pacup, is de geplande wandeling rondom natuur
gebied, H. Eik, van 26 juni een week uitgesteld
en wel vrijdag 3 juli vertrekken we om 7 uur per
fiets aan de Heikant. We verwachten een grote
opkomst van groot tot klein.
Bestuur H.O.V.