Dorpsvernieuwing start nog dit jaar
KETELAARS
BRILLEN
3
Begonnen wordt met het Rootven
Scouting
nieuws
WETJE VOOR
^WEITJE?
TIVOLISTRAAT 75
TELEFOON 013 - 434907
TILBURG
Nog dit jaar, om precies te zijn op 1 juli, wordt begonnen met de uitvoe
ring van het plan dorpsvernieuwing zoals dat er al vanaf 1985 ligt. Toen
namelijk zijn de eerste schetsen op tafel gekomen om even later te wor
den opgeborgen toen bleek dat de ambitieuze plannenmakers gezien de
financiële positie van de gemeente te overmoedig waren geweest. Inmid
dels is de positie van de gemeentekas zodanig verbeterd (als we wethou
der Paul Gerlach moeten geloven) dat met de eerste fase daadwerkelijk
kan worden begonnen.
DE WARME BAKKER
JOHN MENSINK
WOENSDAG 8 APRIL 1992 - 17e Jaargang - Nr. 710
Vragen
Informatieavond
Ingrijpend maar mooi
Nog meer
Uitvoering
Praktisch
NUU.LH... hi ju
KNAAK VOOR’NzM
NOU.EH...
TAAK!
12
■4
I®
wing voorziet echter in een niet onaanzienlijk
aantal bomen links en rechts van de weg.
Ook de openbare verlichting zal geheel ver
nieuwd dienen te worden. Door het plaatsen
namelijk van bomen dient de straatverlichting
aangepast te worden, omdat de huidige lan
taarnpalen hun licht boven de bomen zouden
verspreiden.
zaamheden zullen plaatsvinden in de periode van
1 december tot 1 maart. De plotseling wijzigen
de klimatologische omstandigheden zouden in
die periode alleen om grote problemen kunnen
vragen.
KERKSTRAAT 17
TEL 04243-1259
X MOERGESTEL
Moergestel
Wordt wekelijks gratis huis-aan-huis bezorgd in Moergestel. Biest-Houtakker en Haghorst
Uitgave en redaktie Buro 76, Oisterwijkseweg 43. 5066 XC Moergestel. Tel. 04243-2268
Inleveren kopij: uiterlijk zaterdagmiddag 12.00 uur; advertenties tot en met zondagavond
In de pauze hadden de aanwezigen de gelegen
heid gekregen om schriftelijk vragen te stellen.
Een van de vragen was o.a. waarom er geen ver
keersmaatregelen werden getroffen op de T31.
Wethouder Gerlach antwoordde daarop dat de
T31 onlangs werd overgenomen door de gemeen
te, maar intussen kwamen nogal wat mankemen
ten betreffende die weg aan het licht. Zo lang
men nog met de provincie (vorige verantwoorde
lijke T31) in onderhandeling is zijn er helaas geen
mogelijkheden om daar iets te ondernemen, al
dus de heer Gerlach.
Verder waren er nog vragen betreffende parkeer
plaatsen voor fietsen bij de bushaltes, laad- en
losplaatsen bij de ondernemers die hun nering
hebben aan het Rootven en het ontstaan van mo
gelijke sluiproutes als het Rootven wordt afgeslo
ten. Op deze vragen werd door betreffende he
ren naar tevredenheid van de stellers geant
woord.
Zoals ieder jaar komen ook dit jaar de Esta’s,
voorheen welpen-kabouters, weer aan uw deur
voor een Heitje-voor-een-Karweitje. Dit is een
actie die al vele jaren een traditie binnen Scouting
is. De kinderen komen dan bij u aan de deur en
vragen dan of u een karweitje voor hen hebt. Dus
heeft u een karweitje zoals boodschappen doen,
flessen wegbrengen, stoep vegen, tuin harken,
hond uitlaten enzovoorts, denk dan aan de
ESTA’S
De Esta’s komen tussen 21 en 24 april bij u
langs. Ze hopen op een royale beloning van u en
dit geld zal zeker goed besteed worden aan het
zomerkamp. Alvast bedankt.
Gezien vanuit de Kerkstraat zoals de planontwikkelaars het ongeveer bedoelen veel groen links en rechts
en veilige voetgangersgebieden aan weerszijden van 'n sterk versmalde rijb
Dinsdag 31 maart jl. was de zaal van Café-Res-
taurant de Brouwer tot en met de laatste plaats
bezet door vooral Rootven-bewoners om te luiste
ren naar wat er nu precies gaat gebeuren en hoe
men te werk gaat.
Burgemeester ter Veer vertelde in zijn inleiding
dat de kern van ons dorp al enkele jaren ’n zorg
was in de ogen van onze bestuurderen. Het ver
keer vooral is ’n storende faktor in de leefbaar
heid. Dat is een van de redenen van de totale her
inrichting van de dorpskern. Ook het St. Jans-
plein voldoet niet aan het gestelde doel vond hij.
’Als ontmoetingsplaats al helemaal niet’, ’n Ge
wijzigd verkeersgedrag en ’n veranderend win
kelgebied tenslotte maken deze grootscheepse
’renovatie’ noodzakelijk.
Tijdens de voorlichtingsavond op dinsdag 31 maart werden de plannen verduidelijkt door (van links naar
rechts) wethouder P. Gerlach, burgemeester J. ter Veer, de heer C. Kist van het Stedebouwkundig Ad-
viesburo uit Eindhoven (ontwerper van de plannen) en hoofd Openbare Werken Vervoort.
In de pauze hadden de aanwezigen de gelegenheid om schriftelijk vragen te stellen.
Alle aanwezigen waren het over het uiteindelij
ke resultaat wel eens. Door ’n tweetal ingekleur
de dia’s werd namelijk een blik gegund in de
toekomst.
Vraag blijft echter wel waarom men persé op het
Rootven wil beginnen, en niet als voorbeeld de
Oisterwijkseweg als eerste heeft aangepakt. Daar
had men alle mogelijkheden gehad het plan uit te
werken en eventuele tekortkomingen makkelijk
kunnen ondervangen al twijfelen we niet aan de
oprechtheid van het plan en de genomen
beslissing.
De toekomst van ons dorp ziet er in ieder geval
’mooi’ uit, dat is zeker!
MO.
Wethouder Paul Gerlach ging vervolgens punts
gewijs in op nóg ’n aantal zaken die tegelijk met
Hoofd Openbare Werken Jan Vervoort, belast
met de uiteindelijke uitvoer van de plannen,
beantwoordde o.a. vragen die gesteld werden
door bewoners en ondernemers. Met persoonlij
ke en zakelijke belangen zal rekening worden ge
houden, zo stelde hij de aanwezigen gerust. Met
de aanwonenden zal nog worden overlegd voor
dat het wegdek wordt opengebroken.
Ook vermeldde de heer Vervoort dat geen werk-
het plan dorpsvernieuwing kunnen worden uit
gevoerd.
De onveilige verkeerssituatie was het eerste
punt dat hij aan tipte. In het verleden is alles
gedaan om het de automobilist naar de zin te
maken, en werd bij aanleg van wegen alleen
maar rekening gehouden met die categorie ver-
keersgebruikers. De tendens wijzigt echter zo
danig dat veel mensen intussen gebruik maken
van de fiets. Het gehele plan voorziet daarom
in vooral veel veiligheid voor zowel fietsers als
voetgangers.
Verbetering parkeervoorzieningen lijkt op het
eerste gezicht niet overeen te komen met wat
in het vorige punt is aangehaald. Duidelijk is
gekozen voor ’n andere invulling van het hui
dige aantal, niet voor het creëren van nog meer
parkeerplaatsen voor auto’s.
Renoveren deel riolering. Onlangs is uitge
breid onderzoek gedaan naar de toestand waar
in de riolering onder het wegdek verkeert. Met
de huidige beschikbare middelen (camera’s,
red.) is nauwkeurig te zien in wat voor toe
stand zo’n riolering zich bevindt. De aanpas
singen die noodzakelijk zijn kunnen echter het
beste tegelijkertijd worden uitgevoerd nu het
wegdek er toch uit gaat. Zoals de situatie op
het ogenblik is zullen dat slechts kleine ingre
pen zijn omdat het met de toestand van het ri-
oleringnet best meevalt.
Verfraaiing van de dorpskern. Het totale ge
zicht van het dorp verandert ingrijpend door
het plan. Nergens bijvoorbeeld is ook maar één
boompje te bekennen, het plan dorpsvernieu-
De heer C. Kist van het Stedebouwkundig Ad
viesburo uit Eindhoven (de ontwerper van de
plannen, red.) ging aan de hand van ’n aantal
dia’s in op in Moergestel gekonstateerde proble
men zoals die er nu zijn en kon in vergelijkbare
situaties elders laten zien wat het uiteindelijke re
sultaat is.
- Zo zal op alle aansluitpunten ander materiaal
worden gebruikt dan voor het Rootven zelf.
Bedoeld worden hier de aansluitpunten krui
sing Tilburgseweg/Oisterwijkseweg, Krijte-
straat/Kloosterlaan, Pr. Irenestraat/Kruysac-
kerstraat, Pr. Margrietstraat, Kerkstraat en
weer Kloosterlaan. De verandering van weg
dek zal de automobilist ’vragen’ om aanpassing
van zijn snelheidsgedrag. Verder wordt het
voor die categorie bestemde weggedeelte véél
smaller.
Voetgangers krijgen de beschikking over ’n
padbreedte van 1.80 m. weerszijden van de
weg. Parkeerplaatsen aan be__^zijden zullen
het voetgangersgebied markfiF~i en door spe
ciale voorzieningen zal dit gebied autovrij blij
ven.
In de nieuwe situatie kent men geen niveauver
schil meer, uitgezonderd de uitholling van de
zgn. ’molgoot’.