Het ware verhaal vind je N ni I a in het Volendam’s museum j st Vervelende kopzorg Uren lang mooie lippen rl Vo DEZE DRACHT IS SYMBOLISCH, FUNCTIONEEL, MODISCH EN MOOI o Niemand zal ontkennen dat Volendam baat heeft bij haar historisch verleden. Een groot deel van de inkomsten van deze oude vissersplaats komt uit het toerisme. Soms heeft het gebodene alles te maken met het oude originele Volen dam, soms niets. Zo ontstond er een soort nationale kleder dracht die ontleend was aan de Volendamse, maar niets meer met de authentieke dracht te maken heeft. ders binnen afzienbare tijd niemand meer is die het ons nog kan leren’, zegt Aaf. Trots De twaalfjarige Wilfred de Boer zit op de LTS en draagt in het dagelijks leven een spij kerbroek en wat daar bij hoort. Maar voor speciale gelegenhe- Ontwikkeling De meisjes dragen hun groene of blauwe kleedjes met gebor duurde fluweeltjes op de mou wen. Om de hals een bloedko ralen ketting met zilveren slot. De hul (de muts) en een knoop- doekje zorgen voor een feeste lijk uiterlijk. Ook de vrouwen zijn in feestdracht. Bij hen kun je het tijdsbeeld goed aflezen aan de hul. Die werden in de loop der jaren steeds sierlijker. Rond 1900 gingen de ’wieken’ schuin naar beneden. Ook de toren werd hoger. De kraallap en het stikkie (de zijden rand en de boezel) werden vervaar digd met behulp van verschil lende technieken. Zo zie je ge spoten zijde, machinale bor duursels en handborduursels. Zwart werd lange tijd niet ge dragen. Alle baai was blauw. Met de komst van ijzerhou dende verf, wijzigde ook de mode. Het kostuum kreeg zwarte stoffen onderdelen. riatie, is niet aangepast aan school, werk en verkeer en het is duur. Bovendien zijn mate rialen als de originele pij waar uit mijn broek is gemaakt, niet meer te koop en beheersen de jonge mensen de technieken niet die je nodig hebt om deze traditionele kostuums te kun nen maken.’ Handwerk De mannen op zee, de vrou wen thuis. Thuis werd het zui vere handwerk gedaan. Kant klossen, hullen stijven, bordu ren en beschilderen van de kraallappen, het haken van dasjes en mutsen. Op zeer klei ne schaal wordt er vandaag de dag opnieuw tijd voor ge maakt. Om het erfgoed te be houden leren enkele jonge vrouwen opnieuw de technie ken. ’Belangrijk omdat er an- 29 se Mc ner Mc no{ den en voor het museum steekt hij zich met trots in het originele jongenskostuum met fluwelen zeventiende eeuwse broek. Hij heeft zilveren keelknopen op z’n pak waar aan je kunt zien dat hij nog geen achttien is. Dan draag je knopen van goud. Laura, de dochter van Aaf, zit in groep acht van de basisschool. Ook zij draagt haar kostuum uit sluitend voor speciale gele genheden. Ze heeft pas een nieuw gouden slot voor haar bloedkoralen halsketting ge kregen. Een historisch ge bruik dat past bij verschillen de fases in je leven en dat bij de Steurs in ere wordt gehouden. Etalages vol molentjes, een fiks aantal touringcars, restau rants in alle prijsklassen en gelukkig ook de wind, het water en het Volendam’s museum. Gespleten haarpunten. Een vervelende ’kopzorg’ waar veel mensen last van hebben. Droog en gevoelig haar is extra gevoelig voor beschadigde haarpunten. Normale shampoo is doorgaans niet opgewassen tegen dit probleem. Het haar blijft broos en is moeilijk in model te brengen. Gespleten haarpunten vragen dan ook om een doelgerichte aanpak. Informeer bij uw kapper naar een herstellend serum voor haarpunten. Dit is doorgaans een fla con met een handige opbrengpipet. De vloeistof wordt druppel- gewijs over de vingertoppen verdeeld en ingemasseerd in de be schadigde haarpunten. Het serum werkt direct met als gevolg dat het haar weer mooi gaat glanzen en er gezond uitziet. kleerscheuren de zeilen hij sen of op volle zee overstappen naar een ander schip. Zelfs de patronen en knopen hadden een functie. Spoelde er een vis ser aan op de kust dan kon men uit het patroon van zijn trui af lezen waar hij vandaan kwam. Moest hij begraven worden dan werd de plechtigheid be taald met de gouden keelkno pen van z’n pak. Niet haalbaar Wilfred en Laura behoren sa men met de jongens van het koor en het tambourkorps en enkele meisjes die shows ver zorgen tot de weinige kinde ren die nog regelmatig dracht aan hebben. In de vijftiger ja ren verdween de jongens- dracht en in de zestiger jaren de meisjesdracht uit het straatbeeld. ’Het kan ook niet meer’, zegt de heer De Boer, beheerder van het museum. ’Zelf draag ik alle dagen dracht. Ik vind het comforta bel, mooi en waardevol. Maar natuurlijk is deze kleding niet geschikt meer voor jonge men sen. Het biedt onvoldoende va- Processie In het hoofdzakelijk rooms katholieke Volendam liep men regelmatig processies. Zo’n processie is met behulp van levensechte poppen nage maakt en opgesteld in een van de vele vitrines. De mannen dragen een geborduurd befje met gouden knopen en een blempie (afgeleid van blauw hemdje) waarop een zilveren knoop en ketting is bevestigd. Aan de achterzijde van de broek zie je een groen lintje. Is het lintje zwart, dan is de dra ger in de rouw. Authentiek Aaf Steur-Sombroek is een ras Volendamse. Zij liep tot haar achttiende jaar in dracht en maakt zich binnen de Stich ting ’Volendams Museum’ sterk voor het behoud van de authentieke dracht en het be waren van de technieken die nodig zijn om de verschillende onderdelen te kunnen maken. Bij aankomst in het museum blijkt zij een viertal mensen bijeen gebracht te hebben die willen poseren voor een foto. Zij dragen de dracht met een allure die de liefde ervoor ver raadt. Lippenstift is mooi en staat verzorgt. Het nadeel alleen is dat ze steeds bijgewerkt moet worden. Op den duur ver dwijnt de kleur en blijft alleen een donker randje zichtbaar. Over de samenstelling van de nieuwste lippenstift is lang na gedacht. Het resultaat is er dan ook naar. Eenmaal opge- Praktisch De mode was niet alleen be doeld voor het mooi en de sym boliek, maar ook afgestemd op de praktijk. Niet voor niets hebben de broeken een laag hangend kruis en de mouwen wijde okselstukken. Hoe kon een visser anders zonder Het Volendams museum, op 16 maart 1991 geopend dank zij de inspanning van vele tientallen vrijwilligers en met medewer king van bedrijfsleven en ge meente, ademt in alles de sfeer uit die recht doet aan de histo rie van Volendam. .Fraaie schilderijen bijeengebracht vanuit de gehele wereld, inte rieurs van winkeltjes, café en de huiskamer, de botterzaal en de vele mooi ingerichte vitri nes brengen de bezoeker terug in vervlogen tijden. Eigenlijk zou iedereen eerst het mu seum moeten bezoeken. Dan houd je tijdens een wandeling door deze toeristische trek pleister het ware Volendam door alles heen voor ogen. Volendams museum Zeestraat 37 tel. 02993-69258 Mode gevoelig Afra Bont draagt haar ’trouw- kostuum’ regelmatig tijdens de concerten van het opera- koor waar zij lid van is. Ook zij treedt met plezier op als ’foto model’. De vier worden zorg vuldig geposteerd voor een manshoog schilderij in het mu seum. Dat museum helpt so wieso al één misverstand over de dracht uit de weg. Kleder dracht is mode van het zuiver ste water. ’Wie niet beter weet en niet beter kijkt, denkt dat de kostuums door de eeuwen heen hetzelfde waren. Zo is het niet’, legt Aaf uit. ’Het kos tuum was aan modeïnvloeden onderhevig. Nieuwe materia len zorgden voor nieuwe ont wikkelingen, toenemende welvaart voor steeds fijnere en fraaiere onderdelen en eigen ontdekkingen van de draag ster brachten af en toe zelfs trends teweeg.’ bracht, behoudt de lippenstift de hele dag haar kleur. Hoog uit één keer bijwerken is vol doende. De vorm van de stift is zo gemaakt, dat het vanaf het allereerste begin prettig op brengen is. Informeer bij wa renhuis, drogisterij en parfu merie naar deze duurzame lip penstift. MOERGESTEL-NIEUWS' WOENSDAG 25 MAART 1992 PAGINA 8 MOE

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1992 | | pagina 8