130
Slagerij J. van Zon-Reyrink
IVKO-MAVO ’Skarabee’
7.25
9.50
MAGER HACHEEVLEES
7.75
Jeugdig enthousiasme
in Hotel ’De Meerpaal
BLINDE
VINKEN
RIBKARBONADE
STOOFLAPPEN
M
De andere Mavo
Oisterwijk
heeft eerste stap gezet
naar volwaardig
kringloopbedrijf
A
Er viel weer heel wat te genieten afgelopen weekend in ’Den Boogaard’.
belangstelling daarbij uit in de richting van het
EXTRA DEZE WEEK
SPEKLAPPEN
VARKENSLAPPEN
VLEESRIBBETJES
VARKENSLAPPEN
HAMBURGERS
BOTERHAMWORST
WORSTEBROODJES
Staat u als ouder met uw kind voor de keuze van een vorm van voortgezet
onderwijs en gaat uw
MAVO-onderwijs?
Dan is het, dachten wij, de moeite waard om het onderstaande artikel
over onze school te lezen.
IEDERE WOENSDAG
k 1 kg Gehakt
1+ 1 kg
F Verse worst
Toneelgroep ’De Tweede Jeugd’ stond er weer op de planken en ditmaal
had men gekozen voor een klucht in vier bedrijven: Hotel ’De Meerpaal’.
6
PAGINA 7
9
JI1 i
500 gram
500 gram
500 gram
MAANDAG
DINSDAG
Nico van Elderen, Dien Ketelaars, Willeke de Laat en Sjaan van Lieshout
i-
:n
a.
e-
M.O.
n
ie
Jeanne Deliën en Jan Habraken
samen voor
slechts
a-
i-
is
ie
at
>r
>P
Geldig van
donderdag 30 jan.
t/m woensdag
5 februari 1992
100
gram
Open avonden:
Maandag 24 februari van 19.00-21.30 uur en
dinsdag 25 februari van 19.00-21.30 uur.
Het adres van de school is: IVKO-MAVO ’Ska
rabee’, Leo XHI-straat 90, 5046 KK Tilburg,
tel. 013-425409.
UIT EIGEN KEUKEN
GEKOOKTE HAM
RAUWE HAM
MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 29 JANUARI 1992
!D
:n
u-
500 gram 5.45
3 stuks 2.00
100 gram 2.50
100 gram 2.50
100 gram 1.00
6 stuks 2.75
:n
3-
kilo 6.95
500 gram 5.45
kilo 7.50
is
rs
3F
s,
ie
1-
^e
ij
m
e-
:n
a-
Üf
li
s
la
>g
e-
■g
3
s.
in
d
3-
k.
:n
l.
*g
a.
m
a-
G
*|*|90
Regisseuse Wilna Schut had de bezetting prima
voor elkaar. De door haar verdeelde rollen pasten
precies bij de aangewezen personen.
Kees Jansen en Mien van de Snepscheut speel
den hun rol als hotelhouders overtuigend, zelf
verzekerd en met volledige inzet.
Hetzelfde kan echter ook gezegd worden van An
nie van den Meijdenberg en Riet van Gisbergen
die eveneens bewezen ’n ’zwaardere’ rol wel de
gelijk aan te kunnen.
Ook Willeke de Laat zette zijn vlotte typetje van
Teun de Haas perfekt neer evenals Nico van El
deren als de serieuze brigadier Hoekema.
Het ’baronechtpaar’, dat bestond uit Jeanne De
liën en de al even ervaren Jan Habraken kwam
als zodanig uitstekend uit de verf, daarbij des
kundig geholpen door hun ’huisdame’ (debutan
te) Army Nouwens.
Hoofdzaak bij ’n klucht is natuurlijk het feit dat
er gelachen moet worden en de in dit toneelstuk
wat dat betreft meest in het oog springende rol-
ROOTVEN 74 MOERGESTEL TELEFOON 04243 -1769
Mavo Skarabee is de enige vorm van Voortgezet
Montessori Onderwijs in Tilburg en verre omge
ving. Vaak krijg je van mensen, die onze school
bezoeken, te horen, dat er zo’n fijne sfeer hangt.
Maar om nou precies aan te geven waardoor dat
komt vinden wij erg moeilijk. Wij denken dat het
een samenwerking is tussen onderstaande com
ponenten, die we nader hebben uitgewerkt.
Onze school gaat uit van de ideeën van Kees
Boeke en Maria Montessori, waarbij gevoel voor
verantwoordelijkheid, ontwikkelen van zelfstan
digheid, kreativiteit en zelfkennis voorop staat.
Mentoraat: we werken vanuit groepen, met
ieder een eigen mentor, die de leerlingen vier jaar
lang begeleidt. Binnen de mentorgroep heeft
ieder de verantwoordelijkheid voor zichzelf en
voor andere groepsleden en wordt daarop aan
gesproken. Het leren omgaan met en het respec
teren van anderen vinden we erg belangrijk.
De ’Skarabee’ staat een individuele begeleiding
voor en maakt die ook waar. Niet alleen in de
omgang van docenten en leerlingen, maar ook in
de manier van werken en begeleiden.
De lessen: worden gegeven in blokken van twee
keer vijftig minuten, wat vele voordelen oplevert:
- zo wordt er in de lessen tijd ingeruimd voor het
verwerken van de angeboden stof, zodat de
leerlingen na school meer vrije tijd overhou
den. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze
thuis niets hoeven te doen, want het repeteren
zal toch voor een stuk door middel van huis
werk moeten gebeuren;
- tijdens het werken in de lessen heeft de docent
de gelegenheid en de tijd om die leerling, die
met vragen zit, te helpen;
- zo komen er gemiddeld per dag niet meer dan
drie ’leervakken’ aan bod, wat ook weer tijd
winst oplevert, evenals het feit dat er op school
niet zoveel leswisselingen plaatsvinden door
het blokurensysteem;
- ze leren zelfstandig werken in de groep, tijdens
het lesgebeuren zelf.
Aftekeningen: de leerstof van een heel jaar is per
vak verdeeld over zes aftekeningen, die ieder
voor zich worden afgesloten met een toetsing,
maar waarbij ook het gemaakte werk en de werk
houding in de beoordeling worden betrokken.
Mocht door ziekte of anderszins een toets moe
ten worden ingehaald, dan levert dat maar wei
nig problemen op, want elke donderdag is er na
het mentoruur een zogenaamd'i-uur, waarin el
ke leerling naar de vakdocent kan gaan om uit
leg te vragen of om een toets in te halen. Ook kan
een leerling door de mentor naar een vakdocent
gestuurd worden.
Als een aftekening naar tevredenheid is afgeslo
ten, wordt de volgende aftekening onder handen
genomen. Door dit systeem kent de school geen
zitten blijven.
Cijfers worden er niet gegeven, de beoordelingen
vinden plaats door een plus- min- systeem en een
persoonlijke verslaggeving.
Natuurlijk wordt er ook naar een diploma ge
werkt en omdat de Schoolonderzoeken en het
Centraal Schriftelijk Examen toch net zoals op
andere Mavo-scholen in een cijfer moeten wor
den uitgedrukt heeft ’Skarabee’ in deze een con
cessie moeten doen. Op het einde van het derde
cursusjaar wordt elk vak afgerond met een ge
middeld cijfer.
Verslaggeving: als leerling heb je je eigen verant
woordelijkheid, daarom wordt de persoonlijke
verslaggeving door de leerlingg in het mentoruur
voorbereid en wordt het verslag van de docenten
vergadering over de leerling eerst door de men
tor in de groep besproken, waarna de leerling sa
men met de mentor de ouders uitnodigt voor een
bespreking.
Kreativiteit: dit heeft alles te maken met de per
soonlijke mogelijkheden van de leerling en met
wat hij of zij daarmee wil doen. De leerlingen
krijgen de kans om zelf ideeën en oplossingen te
bedenken voor allerlei dingen die zich kunnen
voordoen. Dat kan liggen op het gebied van de
vakken, waar de leerlingen vooral zelf werkzaam
bezig zijn, in het bijzonder vakken zoals muziek,
tekenen, techniek, handenarbeid, computertech
niek of gewoon in het dagelijkse werk op schooi,
in de verschillende vieringen en weekopeningen
in de wisselende aktiviteiten (b.v. kalligrafie, ko
ken, schilderen, poppen maken, e.d.) of in de
mentoruren, waar kreatief en positief meedenken
extra worden geoefend.
O ja, medeverantwoordelijkheid voor de school
wil ook zeggen dat je bij toerbeurt, samen met de
hele groep, enkele weken per jaar een handje zult
moeten toesteken om het schoolgebouw op orde
te houden, door in die weken om de beurt de
gangen en trappen te vegen, de bekers af te was
sen of de gemeenschapsruimte te stofzuigen.
Is uw belangstelling gewekt en wilt u graag meer
weten over onze school, dan kunt u mogelijk één
van de onderstaande open avonden reserveren, of
kontakt opnemen met de heer B. Verschuren, di-
rekteur van onze school.
len waren die van de tweelingzusjes Blok: Sjaan
van Lieshout en Dien Ketelaars.
Wat moet het heerlijk zijn om samen met hen in
één toneelstuk te spelen!
Hun enthousiasme slaat over naar heel de groep
die er gretig (en dat is ook ’n kunst) op inspeelt.
Het best is dat te merken als je zo’n toneelstuk
twee keer ziet. Waren we vrijdag bij de eerste op
voering dan is het logisch dat er hier en daar nog
wat wordt geaarzeld, maar wanneer je dan de
groep na ’n paar opvoeringen bezig ziet kun je
pas echt genieten!
’n Niet onbelangrijk steentje aan het succes werd
natuurlijk ook bijgedragen door de mensen ach
ter de schermen: de beide souffleuses Will Flier
en Colette van Raak, grimeuse Corry Slender-van
Opstal en technicus Ron Siteur. In ’n prachtig
decor van Jan Weideveld hebben we weer kun
nen genieten van wat Moergestel op cultureel ge
bied o.a. rijk is. Komplimenten daarom graag
aan Toneelgroep ’De Tweede Jeugd’.
Kringloop Bedrijven opdracht gegeven een haal
baarheidsonderzoek te verrichten en een ont
werpplan te maken voor een kringloopbedrijf.
Zij concludeerden dat dat mogelijk moest zijn,
zeker als de gemeente bepaalde diensten zou
overdragen aan het kringloopbedrijf. Te denken
valt dan aan het inzamelen van componenten eg
de inzameling van grof huisvuil.
De gemeente staat hier niet onwelwillend tegen
over. Door het gemeentelijk milieubeleidsplan is
er ook meer ruimte ontstaan voor een plaatselijk
kringloopbedrijf.
In afwachting van de verdere beslissingen van de
gemeente heeft de Stichting Kringloop Bedrijven
op 31 december het Kringloop Bedrijf Oisterwijk
opgericht.
Spul Genoeg is met het personeel overgedragen
aan het Kringloopbedrijf.
De Regionale Kringloop Bedrijven blijven zor
gen voor begeleiding en ondersteuningg. In de
loop van 1992 zullen de activiteiten van het
kringloop Bedrijf Oisterwijk verder uitgebreid
worden. Een en ander is ook afhankelijk van een
geschikte lokatie. Voorlopig is Spul Genoeg nog
te vinden op het oude adres.
Na ruim vijf maanden voorbereiding is de Stich
ting Werkvormen Oisterwijk, samen met de Re
gionale Kringloop Bedrijven, er in geslaagd te
komen tot een Kringloop Bedrijf Oisterwijk.
Met de overname van de winkel in tweedehands
goederen Spul Genoeg van de Stichting Werk
vormen Oisterwijk is hiermee de eerste stap ge
zet naar een vol waardig recyclingbedrijf.
In Oisterwijk is Spul Genoeg geen onbekende
meer. Al enkele jaren probeert men hier om nog
goede bruikbare spullen een tweede leven te ge
ven. Spul Genoeg is een initiatief van de Stich
ting Werkvormen Oisterwijk. Om het voortbe
staan van Spul Genoeg te garanderen heeft deze
stichting contact opgenomen met de gemeente.
Die heeft op haar beurt de Stichting Regionale
a.
a.
at
ie
s-
c.
tb