130 Slagerij J. van Zon-Reyrink IVKO-MAVO ’Skarabee’ 7.25 9.50 MAGER HACHEEVLEES 7.75 Jeugdig enthousiasme in Hotel ’De Meerpaal BLINDE VINKEN RIBKARBONADE STOOFLAPPEN M De andere Mavo Oisterwijk heeft eerste stap gezet naar volwaardig kringloopbedrijf A Er viel weer heel wat te genieten afgelopen weekend in ’Den Boogaard’. belangstelling daarbij uit in de richting van het EXTRA DEZE WEEK SPEKLAPPEN VARKENSLAPPEN VLEESRIBBETJES VARKENSLAPPEN HAMBURGERS BOTERHAMWORST WORSTEBROODJES Staat u als ouder met uw kind voor de keuze van een vorm van voortgezet onderwijs en gaat uw MAVO-onderwijs? Dan is het, dachten wij, de moeite waard om het onderstaande artikel over onze school te lezen. IEDERE WOENSDAG k 1 kg Gehakt 1+ 1 kg F Verse worst Toneelgroep ’De Tweede Jeugd’ stond er weer op de planken en ditmaal had men gekozen voor een klucht in vier bedrijven: Hotel ’De Meerpaal’. 6 PAGINA 7 9 JI1 i 500 gram 500 gram 500 gram MAANDAG DINSDAG Nico van Elderen, Dien Ketelaars, Willeke de Laat en Sjaan van Lieshout i- :n a. e- M.O. n ie Jeanne Deliën en Jan Habraken samen voor slechts a- i- is ie at >r >P Geldig van donderdag 30 jan. t/m woensdag 5 februari 1992 100 gram Open avonden: Maandag 24 februari van 19.00-21.30 uur en dinsdag 25 februari van 19.00-21.30 uur. Het adres van de school is: IVKO-MAVO ’Ska rabee’, Leo XHI-straat 90, 5046 KK Tilburg, tel. 013-425409. UIT EIGEN KEUKEN GEKOOKTE HAM RAUWE HAM MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 29 JANUARI 1992 !D :n u- 500 gram 5.45 3 stuks 2.00 100 gram 2.50 100 gram 2.50 100 gram 1.00 6 stuks 2.75 :n 3- kilo 6.95 500 gram 5.45 kilo 7.50 is rs 3F s, ie 1- ^e ij m e- :n a- Üf li s la >g e- ■g 3 s. in d 3- k. :n l. *g a. m a- G *|*|90 Regisseuse Wilna Schut had de bezetting prima voor elkaar. De door haar verdeelde rollen pasten precies bij de aangewezen personen. Kees Jansen en Mien van de Snepscheut speel den hun rol als hotelhouders overtuigend, zelf verzekerd en met volledige inzet. Hetzelfde kan echter ook gezegd worden van An nie van den Meijdenberg en Riet van Gisbergen die eveneens bewezen ’n ’zwaardere’ rol wel de gelijk aan te kunnen. Ook Willeke de Laat zette zijn vlotte typetje van Teun de Haas perfekt neer evenals Nico van El deren als de serieuze brigadier Hoekema. Het ’baronechtpaar’, dat bestond uit Jeanne De liën en de al even ervaren Jan Habraken kwam als zodanig uitstekend uit de verf, daarbij des kundig geholpen door hun ’huisdame’ (debutan te) Army Nouwens. Hoofdzaak bij ’n klucht is natuurlijk het feit dat er gelachen moet worden en de in dit toneelstuk wat dat betreft meest in het oog springende rol- ROOTVEN 74 MOERGESTEL TELEFOON 04243 -1769 Mavo Skarabee is de enige vorm van Voortgezet Montessori Onderwijs in Tilburg en verre omge ving. Vaak krijg je van mensen, die onze school bezoeken, te horen, dat er zo’n fijne sfeer hangt. Maar om nou precies aan te geven waardoor dat komt vinden wij erg moeilijk. Wij denken dat het een samenwerking is tussen onderstaande com ponenten, die we nader hebben uitgewerkt. Onze school gaat uit van de ideeën van Kees Boeke en Maria Montessori, waarbij gevoel voor verantwoordelijkheid, ontwikkelen van zelfstan digheid, kreativiteit en zelfkennis voorop staat. Mentoraat: we werken vanuit groepen, met ieder een eigen mentor, die de leerlingen vier jaar lang begeleidt. Binnen de mentorgroep heeft ieder de verantwoordelijkheid voor zichzelf en voor andere groepsleden en wordt daarop aan gesproken. Het leren omgaan met en het respec teren van anderen vinden we erg belangrijk. De ’Skarabee’ staat een individuele begeleiding voor en maakt die ook waar. Niet alleen in de omgang van docenten en leerlingen, maar ook in de manier van werken en begeleiden. De lessen: worden gegeven in blokken van twee keer vijftig minuten, wat vele voordelen oplevert: - zo wordt er in de lessen tijd ingeruimd voor het verwerken van de angeboden stof, zodat de leerlingen na school meer vrije tijd overhou den. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze thuis niets hoeven te doen, want het repeteren zal toch voor een stuk door middel van huis werk moeten gebeuren; - tijdens het werken in de lessen heeft de docent de gelegenheid en de tijd om die leerling, die met vragen zit, te helpen; - zo komen er gemiddeld per dag niet meer dan drie ’leervakken’ aan bod, wat ook weer tijd winst oplevert, evenals het feit dat er op school niet zoveel leswisselingen plaatsvinden door het blokurensysteem; - ze leren zelfstandig werken in de groep, tijdens het lesgebeuren zelf. Aftekeningen: de leerstof van een heel jaar is per vak verdeeld over zes aftekeningen, die ieder voor zich worden afgesloten met een toetsing, maar waarbij ook het gemaakte werk en de werk houding in de beoordeling worden betrokken. Mocht door ziekte of anderszins een toets moe ten worden ingehaald, dan levert dat maar wei nig problemen op, want elke donderdag is er na het mentoruur een zogenaamd'i-uur, waarin el ke leerling naar de vakdocent kan gaan om uit leg te vragen of om een toets in te halen. Ook kan een leerling door de mentor naar een vakdocent gestuurd worden. Als een aftekening naar tevredenheid is afgeslo ten, wordt de volgende aftekening onder handen genomen. Door dit systeem kent de school geen zitten blijven. Cijfers worden er niet gegeven, de beoordelingen vinden plaats door een plus- min- systeem en een persoonlijke verslaggeving. Natuurlijk wordt er ook naar een diploma ge werkt en omdat de Schoolonderzoeken en het Centraal Schriftelijk Examen toch net zoals op andere Mavo-scholen in een cijfer moeten wor den uitgedrukt heeft ’Skarabee’ in deze een con cessie moeten doen. Op het einde van het derde cursusjaar wordt elk vak afgerond met een ge middeld cijfer. Verslaggeving: als leerling heb je je eigen verant woordelijkheid, daarom wordt de persoonlijke verslaggeving door de leerlingg in het mentoruur voorbereid en wordt het verslag van de docenten vergadering over de leerling eerst door de men tor in de groep besproken, waarna de leerling sa men met de mentor de ouders uitnodigt voor een bespreking. Kreativiteit: dit heeft alles te maken met de per soonlijke mogelijkheden van de leerling en met wat hij of zij daarmee wil doen. De leerlingen krijgen de kans om zelf ideeën en oplossingen te bedenken voor allerlei dingen die zich kunnen voordoen. Dat kan liggen op het gebied van de vakken, waar de leerlingen vooral zelf werkzaam bezig zijn, in het bijzonder vakken zoals muziek, tekenen, techniek, handenarbeid, computertech niek of gewoon in het dagelijkse werk op schooi, in de verschillende vieringen en weekopeningen in de wisselende aktiviteiten (b.v. kalligrafie, ko ken, schilderen, poppen maken, e.d.) of in de mentoruren, waar kreatief en positief meedenken extra worden geoefend. O ja, medeverantwoordelijkheid voor de school wil ook zeggen dat je bij toerbeurt, samen met de hele groep, enkele weken per jaar een handje zult moeten toesteken om het schoolgebouw op orde te houden, door in die weken om de beurt de gangen en trappen te vegen, de bekers af te was sen of de gemeenschapsruimte te stofzuigen. Is uw belangstelling gewekt en wilt u graag meer weten over onze school, dan kunt u mogelijk één van de onderstaande open avonden reserveren, of kontakt opnemen met de heer B. Verschuren, di- rekteur van onze school. len waren die van de tweelingzusjes Blok: Sjaan van Lieshout en Dien Ketelaars. Wat moet het heerlijk zijn om samen met hen in één toneelstuk te spelen! Hun enthousiasme slaat over naar heel de groep die er gretig (en dat is ook ’n kunst) op inspeelt. Het best is dat te merken als je zo’n toneelstuk twee keer ziet. Waren we vrijdag bij de eerste op voering dan is het logisch dat er hier en daar nog wat wordt geaarzeld, maar wanneer je dan de groep na ’n paar opvoeringen bezig ziet kun je pas echt genieten! ’n Niet onbelangrijk steentje aan het succes werd natuurlijk ook bijgedragen door de mensen ach ter de schermen: de beide souffleuses Will Flier en Colette van Raak, grimeuse Corry Slender-van Opstal en technicus Ron Siteur. In ’n prachtig decor van Jan Weideveld hebben we weer kun nen genieten van wat Moergestel op cultureel ge bied o.a. rijk is. Komplimenten daarom graag aan Toneelgroep ’De Tweede Jeugd’. Kringloop Bedrijven opdracht gegeven een haal baarheidsonderzoek te verrichten en een ont werpplan te maken voor een kringloopbedrijf. Zij concludeerden dat dat mogelijk moest zijn, zeker als de gemeente bepaalde diensten zou overdragen aan het kringloopbedrijf. Te denken valt dan aan het inzamelen van componenten eg de inzameling van grof huisvuil. De gemeente staat hier niet onwelwillend tegen over. Door het gemeentelijk milieubeleidsplan is er ook meer ruimte ontstaan voor een plaatselijk kringloopbedrijf. In afwachting van de verdere beslissingen van de gemeente heeft de Stichting Kringloop Bedrijven op 31 december het Kringloop Bedrijf Oisterwijk opgericht. Spul Genoeg is met het personeel overgedragen aan het Kringloopbedrijf. De Regionale Kringloop Bedrijven blijven zor gen voor begeleiding en ondersteuningg. In de loop van 1992 zullen de activiteiten van het kringloop Bedrijf Oisterwijk verder uitgebreid worden. Een en ander is ook afhankelijk van een geschikte lokatie. Voorlopig is Spul Genoeg nog te vinden op het oude adres. Na ruim vijf maanden voorbereiding is de Stich ting Werkvormen Oisterwijk, samen met de Re gionale Kringloop Bedrijven, er in geslaagd te komen tot een Kringloop Bedrijf Oisterwijk. Met de overname van de winkel in tweedehands goederen Spul Genoeg van de Stichting Werk vormen Oisterwijk is hiermee de eerste stap ge zet naar een vol waardig recyclingbedrijf. In Oisterwijk is Spul Genoeg geen onbekende meer. Al enkele jaren probeert men hier om nog goede bruikbare spullen een tweede leven te ge ven. Spul Genoeg is een initiatief van de Stich ting Werkvormen Oisterwijk. Om het voortbe staan van Spul Genoeg te garanderen heeft deze stichting contact opgenomen met de gemeente. Die heeft op haar beurt de Stichting Regionale a. a. at ie s- c. tb

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1992 | | pagina 7