CHRIS VAN DE BIJGAART
Wanneer komen de fietspaden
Oirschot-Oisterwijk-Moergestel?
Als u iemand écht wilt verrassen tijdens de komende feestdagen
e
Werkgroep 'fietspad Oirschot-Oisterwijk-Moergestel'
Rootven 26, Moergestel, Telefoon 04243 -1421
Foto s in opdracht van Moergestel-
Nieuws’ gemaakt zijn foto’s van
Chris van de Bijgaart
Fotografie
Weet u nog, dat op 16 december 1990 een demonstatieve fietstocht ge
organiseerd werd door de werkgroep Fietspad O.O.M (Oirschot-
Oisterwijk-Moergestel), om aandacht te vragen voor de noodzaak van
realisering van de fietspaden tussen de genoemde gemeenten?
MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 13 NOVEMBErWi
PAGINA 14 'MOE
var
Hel
691-:
t»
691-3
«7
Bui
no’
de
De
te r
afg
- P
m
w
Het
deli
Ge<
noe
zou kunnen hebben - op publiciteit, die de pro
vinciegrenzen overschrijdt.
- De werkgroep zint - mocht de realisering van
het projekt verder vertraagd worden - op ’voor
alsnog’ ludieke akties om aandacht voor de
noodzaak van realisering van het projekt te
krijgen.
Hebt u reakties? Wendt u tot werkgroep
O.O.M. (tel. 04243-1161)
Burc
verg
1. k
r<
v
2. A
a
3. L
n
4. J
ri
d
d
Vooi
de v
Vooi
voor
De c
gen
09.0
Bovi
Schi
Ged
brac
de t
te zi
zoel
Burc
gunr
1. 4
ki
5
2. C
rr
3. J
d
De a
mee
uur.
vans
bliot
Tijde
gedi
doer
Mon
1991
van
Alsd
aan\
Volle
wijze
de g
dien
Wat is er intussen allemaal (niet) gebeurd?
Op een gegeven ogenblik leek de realisatie van de
bedoelde fietspaden nog maar een kwestie van
kortere termijn, maar helaas toen de financiële
perikelen van de betrokken gemeenten bleken te
zijn geregeld, was er nog geen duidelijkheid ter
verkrijging van de benodigde rijksbedragen.
Hiervoor kwamen twee Ministeries (Economi
sche Zaken en Landbouw Natuurbehoud en Vis
serij) in aanmerking. Het eerste Ministerie heeft
besloten geen bijdrage ter beschikking te stellen
en het tweede Ministerie is daartoe alleen bereid
als ook het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
participeert.
De toekenning van subsidies loopt via Rijkswa
terstaat, die op haar beurt heeft gesteld, dat on
voldoende is aangetoond, dat bij realisering van
het projekt de mobiliteit van het fïetsverkeer zal
toenemen ten koste van het autoverkeer. Hier
toe moest een aanvullend onderzoek in de pe
riode juli-oktober 1991 worden verricht.
De Provincie Noord-Brabant (gedeputeerde Sta
ten) heeft gesteld hieraan alleen gevolg te geven
als het projekt doorgang zal vinden.
De Provincie wil eind dit jaar weer overleg met
de betrokken gemeenten voeren en gaat ervan uit
dat dan definitieve besluiten over de realisering
van het plan kunnen worden genomen. In dat
verband heeft men de gemeenten verzocht om de
reeds gereserveerde bedragen bij de komende be
grotingen veilig te stellen. Ook zijn de gemeen
ten verzocht om reeds ’mobiliteitsbeheersmaatre-
gelen’ te nemen. Dit betreft bepaalde wegafslui-
tingen (voor autoverkeer) en wijzigingen in be
wegwijzering om het kruispunt van de wegen bij
Spoordonk te ontlasten.
Wat heeft de werkgroep intussen gedaan en wat
zijn de plannen als de uitvoering van het pro
jekt op de lange baan wordt geschoven?
- De werkgroep heeft intensief de ontwikkelin
gen gevolgd tot het moment, dat zij het nood
zakelijk vond om haar ’achterban’ informatie
te verstrekken.
- De werkgroep zint - gezien de unieke samen
werking tussen de 3 betrokken gemeenten en
de voorbeeldfunktie, die ons projekt landelijk
688-
Vi
VI
n;
v<
Vi
n;