Afgestompt?
p
Er veranderen wat spelregels
in het verkeer
’Opgebrand Afgestompt Doorgedraaid
’Zet je hoofd op iets anders in de bibliotheek’
Wie ben ik?
0
Qp 4 november starten de Openbare bibliotheken in Noord-Brabant gezamenlijke affichecampagne
tG
r I*
K
I
RR
MH
carpool
Op 1 november 1991 wordt het nieuwe Reglement verkeersregels en ver
keerstekens (RW) van kracht. Een nieuw reglement, dat het accent legt
op de eigen verantwoordelijkheid van de weggebruiker.
Dit artikel is bedoeld om alle weggebruikers duidelijk te maken welke ver
anderingen er op stapel staan. Tenslotte zult u ze in de praktijk moeten
gaan toepassen.
De campagne is gericht op de doelgroep 18- tot 30-jarigen. Het blijkt na
melijk dat jonge mensen het vaak te druk hebben met studeren en wer-
ken, waardoor de broodnodige ontspanning en dus ook de bibliotheek er
nogal eens bij inschiet.
MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 6 NOVEMBER 1991
PAGINA 5
INA 4
I
INRIJDEN TOEGESTAAN
EENRICHTINGSWEG
i!
RUITERPAD
t
- boeken, van wereldliteratuur tot detective
- muziek, van klassiek tot pop
- tientallen kranten en tijdschriften.
Maar je kunt in de bibliotheek je hoofd ook op
De affiches (te zien op de bibliotheek en op ver
schillende plaatsen in de gemeente) willen duide
lijk maken dat de bibliotheek een inspiratiebron
is voor degenen die ’doorgedraaid, afgestompt of
opgebrand’ dreigen te raken door hun snelle,
drukke manier van leven. Die inspiratiebron
bestaat natuurlijk uit:
GEBOD TOT HET VOLGEN VAN
EEN VAN DE RIJRICHTINGEN DIE
OP HET BORD ZIJN AANGEGEVEN
VERBOD VOOR VRACHT
AUTO S OM MOTORVOERTUIGEN
IN TE HALEN
BORD MAG AAN BEIDE ZIJDEN
WORDEN VOORBIJGEGAAN
GEBOD TOT HET VOLGEN VAN DE
RIJRICHTING DIE OP HET BORD IS
AANGEGEVEN
EINDE VERBOD VOOR VRACHT
AUTO S OM MOTORVOERTUIGEN
IN TE HALEN
PARKEERGELEGENHEID TEN
BEHOEVE VAN CARPOOLERS
VERBOD VOOR MOTOR
VOERTUIGEN OM ELKAAR
ONDERLING IN TE HALEN
GEBOD TOT HET VOLGEN VAN
ÉÉN VAN DE RICHTINGEN DIE
OP HET BORD ZIJN AANGEGEVEN
STOP
IN HET BORD KAN WORDEN AAN
GEGEVEN DOOR WIE OF WAAROM
HET BORD WORDT TOEGEPAST
EINDE VERBOD VOOR
MOTORVOERTUIGEN OM ELKAAR
ONDERLING IN TE HALEN
je iwofa op tets anders inde bibliotheek..
KEERVERBOD GEBOD VOOR ALLE
BESTUURDERS HET BORD
VOORBIJ TE GAAN AAN DE ZIJDE
DIE DE PIJL AANGEEFT
Wie is deze jongeman?
Vorige week zagen we ia deze rubriek Sjaan-
tje Hendriks (dochter van Marie Wolfs, ge
huwd met Theo Groenland en wonende aan
de Kloosteriaan). Sjaan was toen de foto ge
maakt vier iaren jong.
SPELREGELS IN HET VERKEER:
EEN NOODZAAK
In het wegverkeer is behoefte aan spelregels. Het
verkeer is zo massaal geworden, er zijn zoveel
verschillende typen wegen en zoveel soorten
voertuigen, dat het verkeer zonder regels een
chaos zou worden. En wat nog erger is: het aan
tal verkeersslachtoffers zou niet te overzien zijn.
Daarom is er behoefte aan verkeersregels in het
verkeer. Daarnaast zijn er verkeerstekens nodig
om de weggebruikers te kunnen laten weten wat
er van hen wordt verwacht. Regels en tekens vor
men samen het Reglement verkeersregels en
verkeerstekens.
AFSLAAN: DE VEILIGSTE MANIER Bij
het afslaan is voorsorteren niet langer verplicht.
Het mag dus nog wel. Een weggebruiker die
linksaf wil slaan, hoeft niet per se voor te sorte
ren ’tegen de as van de weg’. Van hem wordt ge
vraagd, de meest veilige weg te kiezen.
Soms kan het veiliger zijn even aan de rechter
kant van de weg te stoppen. Denk eraan: fietsers
moeten wel de mogelijkheid hebben rechts in te
halen. 4
Zodra men het verkeer heeft laten passeren kan
men linksaf slaan. Het voorgaande gaat niet op
als er voorsorteervakken op de weg zijn aange
bracht. In zo’n geval stellen we ons op zoals op
de rijbaan wordt aangegeven.
LAAT ZIEN WAT JE VAN PLAN BENT
Weggebruikers kunnen alleen rekening met el
kaar houden als ze weten wat de ander van plan
is. Eén van de vuistregels in het nieuwe regle
ment luidt dan ook: ’Laat zien wat je van plan
bent!’ Vanaf 1 november is het niet voldoende
om alleen bij het afslaan en het inhalen een seintje
te geven. Voortaan moet een teken met de rich
tingaanwijzer gegeven worden bij het wegrijden,
inhalen, afslaan, het oprijden of verlaten van de
doorgaande rijbaan en bij het wisselen van
rijstrook.
RECHTSAF DOOR ROOD Fietsers rijden
vaak door rood als zij rechtsaf willen slaan. In de
praktijk blijkt dat zelden een gevaarlijke situatie
op te leveren. Het nieuwe RVV introduceert een
bord met de tekst: ’Rechtsaf voor (bromfiet
sers vrij’. Dit bord staat rechtsafslaande fietsers
en bromfietsers toe om ook bij rood licht door te
rijden. Wel moeten zij het verkeer op de kruisen
de weg voor laten gaan.
VLUCHTSTROOK MOET VLUCHT
STROOK BLIJVEN Een vluchtstrook dient
niet als extra rijstrook om een file te ontvluchten.
In het nieuwe reglement is een artikel opgeno
men dat het rijden op de vluchtstrook uitdrukke
lijk verbiedt, zodat weggebruikers in moeilijkhe
den er weer veilig hun toevlucht kunnen zoeken.
Daarom doet het reglement een beroep op de
weggebruikers om ook bij het invoegen de
vluchtstrook zo min mogelijk te gebruiken. Dus:
alleen als het echt niet anders kan.
NIEUW SIGNAAL BIJ VOETGANGERS
LICHTEN Op een aantal plaatsen zal het rode
voetgangerslicht plaatsmaken voor een geel knip
perlicht. Dat gele knippersignaal geeft aan dat
voetgangers op eigen risico kunnen oversteken.
Het verkeer op de rijbaan heeft dan wèl voor
rang!
Voor voetgangers die liever op de oude, veilige
manier willen oversteken, blijft er echter de mo
gelijkheid door middel van een drukknop het
groene voetgangerslicht op te roepen. Het ver
keerslicht voor het andere verkeer ter plaatse
springt dan automatisch op rood.
INHALEN Fietsers en bromfietsers mogen
het snelverkeer rechts inhalen. Dat delen we met
z’n allen al lang, niet wetend dat het officieel niet
was toegestaan. In het nieuwe reglement is deze
bepaling toegevoegd. Vanaf 1 november blijven
we als (bromfietsers het snelverkeer rechts inha
len. Maar nu legaal!
NIET INHALEN Voertuigen mogen vlak
vóór of op ’n voetgangersoversteekplaats (zebra)
niet ingehaald worden. In het oude reglement
was dat alleen verboden als een voertuig dat je
wilde inhalen voor de oversteekplaats heel lang
zaam reed of al stilstond. Een logische wijziging
eigenlijk. Immers, het voertuig vóór je belem
mert het zicht op de zebra waarop iemand aan het
oversteken kan zijn of wil gaan oversteken.
GEBOD TOT HET VOLGEN VAN
DE RIJRICHTING DIE OP
HET RÖRD IS AANGEGEVEN
GESLOTEN VOOR RUITERS. VEE.
WAGENS EN MOTORVOERTUIGEN
DIE NIET SNELLER KUNNEN OF
MOGEN RIJDEN DAN 25 KM/U
ALSMEDE FIETSEN. BROMFIETSEN
EN INVALIDENVOERTUIGEN
WAAROM EEN NIEUW RW?
Het reglement zoals we dat tot 1 november ge
bruiken, werd vastgesteld in 1966. Sindsdien is
het verkeersbeeld drastisch veranderd. Het aantal
gemotoriseerde verkeersdeelnemers nam, in ver
gelijking tot 1966, enorm toe. Nederland werd zó
mobiel dat onze infrastructuur - wegen, ver
keerspleinen - daarop eigenlijk niet berekend
was. Het reglement werd dan ook nogal eens aan
gepast en uitgebreid.
De bestaande regels waren echter niet altijd meer
even logisch of noodzakelijk. Hierdoor dreigden
weggebruikers niet alleen het overzicht, maar
ook het inzicht in de regelgeving te verliezen.
Verder blijkt dat regels minder worden nage
leefd, als de weggebruiker er het nut niet van in
ziet.
Het RW 1966 ging ervan uit dat elke verkeers
situatie in principe moest zijn geregeld. Inmid
dels is gebleken dat de meeste verkeersdeelne
mers vaak goed kunnen bepalen welk gedrag
wenselijk en veilig is. Velen beoordelen tegen
woordig zelf of een regel of teken in een gegeven
situatie en op een bepaald tijdstip wel op hen van
toepassing is. Verkeersdeelnemers worden dus
steeds mondiger.
NIET RIJDEN OP VERDRIJVINGS-
VLAKKEN Vanaf 1 november mogen bestuur
ders verdrijvingsvakken niet gebruiken. Een
verdrijvingsvak is het gedeelte van de rijbaan
waarop schuine strepen zijn aangebracht. De
meeste weggebruikers gingen er al van uit dat
zo’n vlak verboden terrein was. Formeel was dit
echter niet verboden. In het nieuwe RW is de
ze gedragsregel dus vastgelegd in een verbod.
HAAIETANDEN De betekenis van haaie-
tanden op het wegdek is bij iedereen bekend. De
ze tekens werden tot nu toe bij voorrangsborden
gebruikt als extra waarschuwing voor de wegge
bruiker. In het nieuwe RW wordt aan haaietan-
den echter een zelfstandige betekenis toegekend:
de bestuurders moeten voorrang geven aan
bestuurders op de kruisende weg.
NIET LANGER ADVIES Een elektronisch
signaleringsbord, officieel ’matrixbord’ ge
noemd, gaf in het oude RW een adviessnelheid
aan. Met ingang van 1 november verandert dit in
een maximumsnelheid.
In het reglement zelf is een aantal regels opgehe
ven, terwijl weer andere zijn aangescherpt. Niet
alle wijzigingen zijn even ingrijpend. In dit arti
kel worden dan ook alleen de opvallendste ver
anderingen besproken. Hierbij wordt een over
zicht gegeven van de belangrijkste nieuwe - of ge
wijzigde - borden in het RVV 1990.
VOETGANGERS VÓÓR Volgens het oude
verkeersreglement hebben voetgangers en
bestuurders van invalidenvoertuigen voorrang als
zij via een zebra aan het oversteken zijn. Bestuur
ders, let op: vanaf 1 november verandert er iets
in deze regel. Een voetganger (of bestuurder van
een invalidenvoertuig) heeft voortaan voorrang
zodra hij op het punt staat over te steken, en
dus niet alleen als hij op de zebra staat. Deze re
gel is alleen van toepassing bij zebra’s waar géén
verkeerslichten staan. Staan die er wel, dan be
paalt de kleur van het licht of je al dan niet mag
oversteken.
UITGANGSPUNTEN
VOOR EEN NIEUW RW
Voor het nieuwe reglement werd een aantal uit-
I gangspunten opgesteld. Allereerst moest er meer
duidelijkheid komen voor de weggebruiker. Re-
gels moesten helder en geloofwaardig zijn: pas als
de regel duidelijk is èn de weggebruiker er het
(nut van inziet, zal hij zich er aan houden.
|Ook diende het nieuwe reglement een bijdrage te
leveren aan een schoner milieu en een betere
I doorstroming van het verkeer. Uiteraard werd
Ihet hele stelsel van regels niet in de laatste plaats
jherzien om de verkeersveiligheid te vergroten.
NIEUW RW
I In plaats van regels te bedenken voor elke moge-
lijke verkeerssituatie legt het nieuwe RW een
j grotere verantwoordelijkheid bij de verkeers-
Jdeelnemer zelf. Immers: minder regels betekent
Jdat de verkeersdeelnemer zelf nog wat meer zal
Jmoeten gaan nadenken. Een mentaliteitsverande-
Jring van mensen in het verkeer staat voorop.
ÏHet nieuwe RW vraagt de weggebruiker reke-
Jning te houden met een ander. Of, anders ge-
(Zegd: zich sociaal en verantwoord te gedragen in
(het verkeer. Als we zover komen, wordt het een
(stuk veiliger op de weg. Niet door uitgebreide re-
(gelgeving, maar dankzij een juiste instelling van
(de weggebruikers.
NIEUWE SPELREGELS
(PER 1 NOVEMBER
(De belangrijkste verandering van het reglement
(heeft te maken met ons eigen gedrag in het ver-
I jkeer. Geef je verstand eens voorrang!
iets anders zetten omdat er steeds weer afwisse
lende tentoonstellingen zijn.
De bibliotheek in Moergestel biedt alle inwo
ners van Moergestel, tussen de 18 en de 30 jaar
(dus geboren na 31 oktober 1961) een gratis
proefabonnement aan, voor 3 maanden.
Dit ter gelegenheid van de campagne. Deze aan
bieding geldt alleen tijdens de actie in november.
Dus, maak eens tijd voor jezelf en kom eens langs
bij ons!!! Tot ziens in de bibliotheek! Medewer
kers Openbare bibliotheek Moergestel.