Afgestompt? p Er veranderen wat spelregels in het verkeer ’Opgebrand Afgestompt Doorgedraaid ’Zet je hoofd op iets anders in de bibliotheek’ Wie ben ik? 0 Qp 4 november starten de Openbare bibliotheken in Noord-Brabant gezamenlijke affichecampagne tG r I* K I RR MH carpool Op 1 november 1991 wordt het nieuwe Reglement verkeersregels en ver keerstekens (RW) van kracht. Een nieuw reglement, dat het accent legt op de eigen verantwoordelijkheid van de weggebruiker. Dit artikel is bedoeld om alle weggebruikers duidelijk te maken welke ver anderingen er op stapel staan. Tenslotte zult u ze in de praktijk moeten gaan toepassen. De campagne is gericht op de doelgroep 18- tot 30-jarigen. Het blijkt na melijk dat jonge mensen het vaak te druk hebben met studeren en wer- ken, waardoor de broodnodige ontspanning en dus ook de bibliotheek er nogal eens bij inschiet. MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 6 NOVEMBER 1991 PAGINA 5 INA 4 I INRIJDEN TOEGESTAAN EENRICHTINGSWEG i! RUITERPAD t - boeken, van wereldliteratuur tot detective - muziek, van klassiek tot pop - tientallen kranten en tijdschriften. Maar je kunt in de bibliotheek je hoofd ook op De affiches (te zien op de bibliotheek en op ver schillende plaatsen in de gemeente) willen duide lijk maken dat de bibliotheek een inspiratiebron is voor degenen die ’doorgedraaid, afgestompt of opgebrand’ dreigen te raken door hun snelle, drukke manier van leven. Die inspiratiebron bestaat natuurlijk uit: GEBOD TOT HET VOLGEN VAN EEN VAN DE RIJRICHTINGEN DIE OP HET BORD ZIJN AANGEGEVEN VERBOD VOOR VRACHT AUTO S OM MOTORVOERTUIGEN IN TE HALEN BORD MAG AAN BEIDE ZIJDEN WORDEN VOORBIJGEGAAN GEBOD TOT HET VOLGEN VAN DE RIJRICHTING DIE OP HET BORD IS AANGEGEVEN EINDE VERBOD VOOR VRACHT AUTO S OM MOTORVOERTUIGEN IN TE HALEN PARKEERGELEGENHEID TEN BEHOEVE VAN CARPOOLERS VERBOD VOOR MOTOR VOERTUIGEN OM ELKAAR ONDERLING IN TE HALEN GEBOD TOT HET VOLGEN VAN ÉÉN VAN DE RICHTINGEN DIE OP HET BORD ZIJN AANGEGEVEN STOP IN HET BORD KAN WORDEN AAN GEGEVEN DOOR WIE OF WAAROM HET BORD WORDT TOEGEPAST EINDE VERBOD VOOR MOTORVOERTUIGEN OM ELKAAR ONDERLING IN TE HALEN je iwofa op tets anders inde bibliotheek.. KEERVERBOD GEBOD VOOR ALLE BESTUURDERS HET BORD VOORBIJ TE GAAN AAN DE ZIJDE DIE DE PIJL AANGEEFT Wie is deze jongeman? Vorige week zagen we ia deze rubriek Sjaan- tje Hendriks (dochter van Marie Wolfs, ge huwd met Theo Groenland en wonende aan de Kloosteriaan). Sjaan was toen de foto ge maakt vier iaren jong. SPELREGELS IN HET VERKEER: EEN NOODZAAK In het wegverkeer is behoefte aan spelregels. Het verkeer is zo massaal geworden, er zijn zoveel verschillende typen wegen en zoveel soorten voertuigen, dat het verkeer zonder regels een chaos zou worden. En wat nog erger is: het aan tal verkeersslachtoffers zou niet te overzien zijn. Daarom is er behoefte aan verkeersregels in het verkeer. Daarnaast zijn er verkeerstekens nodig om de weggebruikers te kunnen laten weten wat er van hen wordt verwacht. Regels en tekens vor men samen het Reglement verkeersregels en verkeerstekens. AFSLAAN: DE VEILIGSTE MANIER Bij het afslaan is voorsorteren niet langer verplicht. Het mag dus nog wel. Een weggebruiker die linksaf wil slaan, hoeft niet per se voor te sorte ren ’tegen de as van de weg’. Van hem wordt ge vraagd, de meest veilige weg te kiezen. Soms kan het veiliger zijn even aan de rechter kant van de weg te stoppen. Denk eraan: fietsers moeten wel de mogelijkheid hebben rechts in te halen. 4 Zodra men het verkeer heeft laten passeren kan men linksaf slaan. Het voorgaande gaat niet op als er voorsorteervakken op de weg zijn aange bracht. In zo’n geval stellen we ons op zoals op de rijbaan wordt aangegeven. LAAT ZIEN WAT JE VAN PLAN BENT Weggebruikers kunnen alleen rekening met el kaar houden als ze weten wat de ander van plan is. Eén van de vuistregels in het nieuwe regle ment luidt dan ook: ’Laat zien wat je van plan bent!’ Vanaf 1 november is het niet voldoende om alleen bij het afslaan en het inhalen een seintje te geven. Voortaan moet een teken met de rich tingaanwijzer gegeven worden bij het wegrijden, inhalen, afslaan, het oprijden of verlaten van de doorgaande rijbaan en bij het wisselen van rijstrook. RECHTSAF DOOR ROOD Fietsers rijden vaak door rood als zij rechtsaf willen slaan. In de praktijk blijkt dat zelden een gevaarlijke situatie op te leveren. Het nieuwe RVV introduceert een bord met de tekst: ’Rechtsaf voor (bromfiet sers vrij’. Dit bord staat rechtsafslaande fietsers en bromfietsers toe om ook bij rood licht door te rijden. Wel moeten zij het verkeer op de kruisen de weg voor laten gaan. VLUCHTSTROOK MOET VLUCHT STROOK BLIJVEN Een vluchtstrook dient niet als extra rijstrook om een file te ontvluchten. In het nieuwe reglement is een artikel opgeno men dat het rijden op de vluchtstrook uitdrukke lijk verbiedt, zodat weggebruikers in moeilijkhe den er weer veilig hun toevlucht kunnen zoeken. Daarom doet het reglement een beroep op de weggebruikers om ook bij het invoegen de vluchtstrook zo min mogelijk te gebruiken. Dus: alleen als het echt niet anders kan. NIEUW SIGNAAL BIJ VOETGANGERS LICHTEN Op een aantal plaatsen zal het rode voetgangerslicht plaatsmaken voor een geel knip perlicht. Dat gele knippersignaal geeft aan dat voetgangers op eigen risico kunnen oversteken. Het verkeer op de rijbaan heeft dan wèl voor rang! Voor voetgangers die liever op de oude, veilige manier willen oversteken, blijft er echter de mo gelijkheid door middel van een drukknop het groene voetgangerslicht op te roepen. Het ver keerslicht voor het andere verkeer ter plaatse springt dan automatisch op rood. INHALEN Fietsers en bromfietsers mogen het snelverkeer rechts inhalen. Dat delen we met z’n allen al lang, niet wetend dat het officieel niet was toegestaan. In het nieuwe reglement is deze bepaling toegevoegd. Vanaf 1 november blijven we als (bromfietsers het snelverkeer rechts inha len. Maar nu legaal! NIET INHALEN Voertuigen mogen vlak vóór of op ’n voetgangersoversteekplaats (zebra) niet ingehaald worden. In het oude reglement was dat alleen verboden als een voertuig dat je wilde inhalen voor de oversteekplaats heel lang zaam reed of al stilstond. Een logische wijziging eigenlijk. Immers, het voertuig vóór je belem mert het zicht op de zebra waarop iemand aan het oversteken kan zijn of wil gaan oversteken. GEBOD TOT HET VOLGEN VAN DE RIJRICHTING DIE OP HET RÖRD IS AANGEGEVEN GESLOTEN VOOR RUITERS. VEE. WAGENS EN MOTORVOERTUIGEN DIE NIET SNELLER KUNNEN OF MOGEN RIJDEN DAN 25 KM/U ALSMEDE FIETSEN. BROMFIETSEN EN INVALIDENVOERTUIGEN WAAROM EEN NIEUW RW? Het reglement zoals we dat tot 1 november ge bruiken, werd vastgesteld in 1966. Sindsdien is het verkeersbeeld drastisch veranderd. Het aantal gemotoriseerde verkeersdeelnemers nam, in ver gelijking tot 1966, enorm toe. Nederland werd zó mobiel dat onze infrastructuur - wegen, ver keerspleinen - daarop eigenlijk niet berekend was. Het reglement werd dan ook nogal eens aan gepast en uitgebreid. De bestaande regels waren echter niet altijd meer even logisch of noodzakelijk. Hierdoor dreigden weggebruikers niet alleen het overzicht, maar ook het inzicht in de regelgeving te verliezen. Verder blijkt dat regels minder worden nage leefd, als de weggebruiker er het nut niet van in ziet. Het RW 1966 ging ervan uit dat elke verkeers situatie in principe moest zijn geregeld. Inmid dels is gebleken dat de meeste verkeersdeelne mers vaak goed kunnen bepalen welk gedrag wenselijk en veilig is. Velen beoordelen tegen woordig zelf of een regel of teken in een gegeven situatie en op een bepaald tijdstip wel op hen van toepassing is. Verkeersdeelnemers worden dus steeds mondiger. NIET RIJDEN OP VERDRIJVINGS- VLAKKEN Vanaf 1 november mogen bestuur ders verdrijvingsvakken niet gebruiken. Een verdrijvingsvak is het gedeelte van de rijbaan waarop schuine strepen zijn aangebracht. De meeste weggebruikers gingen er al van uit dat zo’n vlak verboden terrein was. Formeel was dit echter niet verboden. In het nieuwe RW is de ze gedragsregel dus vastgelegd in een verbod. HAAIETANDEN De betekenis van haaie- tanden op het wegdek is bij iedereen bekend. De ze tekens werden tot nu toe bij voorrangsborden gebruikt als extra waarschuwing voor de wegge bruiker. In het nieuwe RW wordt aan haaietan- den echter een zelfstandige betekenis toegekend: de bestuurders moeten voorrang geven aan bestuurders op de kruisende weg. NIET LANGER ADVIES Een elektronisch signaleringsbord, officieel ’matrixbord’ ge noemd, gaf in het oude RW een adviessnelheid aan. Met ingang van 1 november verandert dit in een maximumsnelheid. In het reglement zelf is een aantal regels opgehe ven, terwijl weer andere zijn aangescherpt. Niet alle wijzigingen zijn even ingrijpend. In dit arti kel worden dan ook alleen de opvallendste ver anderingen besproken. Hierbij wordt een over zicht gegeven van de belangrijkste nieuwe - of ge wijzigde - borden in het RVV 1990. VOETGANGERS VÓÓR Volgens het oude verkeersreglement hebben voetgangers en bestuurders van invalidenvoertuigen voorrang als zij via een zebra aan het oversteken zijn. Bestuur ders, let op: vanaf 1 november verandert er iets in deze regel. Een voetganger (of bestuurder van een invalidenvoertuig) heeft voortaan voorrang zodra hij op het punt staat over te steken, en dus niet alleen als hij op de zebra staat. Deze re gel is alleen van toepassing bij zebra’s waar géén verkeerslichten staan. Staan die er wel, dan be paalt de kleur van het licht of je al dan niet mag oversteken. UITGANGSPUNTEN VOOR EEN NIEUW RW Voor het nieuwe reglement werd een aantal uit- I gangspunten opgesteld. Allereerst moest er meer duidelijkheid komen voor de weggebruiker. Re- gels moesten helder en geloofwaardig zijn: pas als de regel duidelijk is èn de weggebruiker er het (nut van inziet, zal hij zich er aan houden. |Ook diende het nieuwe reglement een bijdrage te leveren aan een schoner milieu en een betere I doorstroming van het verkeer. Uiteraard werd Ihet hele stelsel van regels niet in de laatste plaats jherzien om de verkeersveiligheid te vergroten. NIEUW RW I In plaats van regels te bedenken voor elke moge- lijke verkeerssituatie legt het nieuwe RW een j grotere verantwoordelijkheid bij de verkeers- Jdeelnemer zelf. Immers: minder regels betekent Jdat de verkeersdeelnemer zelf nog wat meer zal Jmoeten gaan nadenken. Een mentaliteitsverande- Jring van mensen in het verkeer staat voorop. ÏHet nieuwe RW vraagt de weggebruiker reke- Jning te houden met een ander. Of, anders ge- (Zegd: zich sociaal en verantwoord te gedragen in (het verkeer. Als we zover komen, wordt het een (stuk veiliger op de weg. Niet door uitgebreide re- (gelgeving, maar dankzij een juiste instelling van (de weggebruikers. NIEUWE SPELREGELS (PER 1 NOVEMBER (De belangrijkste verandering van het reglement (heeft te maken met ons eigen gedrag in het ver- I jkeer. Geef je verstand eens voorrang! iets anders zetten omdat er steeds weer afwisse lende tentoonstellingen zijn. De bibliotheek in Moergestel biedt alle inwo ners van Moergestel, tussen de 18 en de 30 jaar (dus geboren na 31 oktober 1961) een gratis proefabonnement aan, voor 3 maanden. Dit ter gelegenheid van de campagne. Deze aan bieding geldt alleen tijdens de actie in november. Dus, maak eens tijd voor jezelf en kom eens langs bij ons!!! Tot ziens in de bibliotheek! Medewer kers Openbare bibliotheek Moergestel.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1991 | | pagina 5