I Algemene Beschouwingen WD 1992 1 I A VE Voor gezonde politieke verhou dingen is het een vereiste dat er ideeën zijn om beleid te maken, dat er vervolgens voldoende fi nanciële ruimte is om het beleid te realiseren en dat er voldoende kwaliteit in huis is om het beleid te effectueren, Een tweede ver eiste in een democratie, is dat er een balans ontstaat tussen meer- derheidswensen en -belangen en overeenkomstige ideeën en ver langens van de minderheid, en dat argumentatie, het elkaar over tuigen op basis van informatie en logica, bepalend is voor de uit komst van besluitvormings processen. A sy Br W w; W kis Zij de. ree II, hu flo hei doi de de Au an< erl in i en act sch acl da: gei pa: da< vei me tig: be< kn val zo. ser br: hie dei die De VO< hij gel Pr< Au Au SV Oi: Au Sai Ms Au SV Au ll i1 w .jewa i ‘fLs&l PAGINA 8 'MO VVD-fraktievoorzitter Paul Gerlach wordt vastgehouden aan lastenverhogingen. Wel willen wij het college verzoeken in de pas te blijven lopen met de ons omringende ge meenten. Het jaarlijkse gedoe rond de financiering en dus van de continuering van conciërge-functies op de basisscholen gaat volstrekt voorbij aan het be lang van deze functionarissen voor de betreffen de scholen. De WD is van oordeel dat wij hier een structurele aanpak moeten kiezen. Dit laat onverlet dat wij ons kunnen vinden in de voor gestelde aanpak voor 1992. Uw priv eler derf dez vorr pak tisei op I wor ten snel wij ten dee Deze inleidende opmerkingen beogen daarmee ook vooral een uitnodiging te zijn aan alle par tijen, en dan met name aan de coalitiepartijen in deze gemeenteraad om zich actief te betonen, de houding van op-de-winkel-passen af te leg gen, om gezamenlijk het profiel te realiseren van het Moergestel van de toekomst en om daarbij alle constructieve ideeën ruimte te bieden. 'VS» De. inve de r zee naai exp na c derl ton len han Ui Ve Ai Ai Pr At Uil Wi W1 Au Au W! Au Au ZS Au SV Als we deze uitgangspunten projecteren op en confronteren met de politieke realiteit in Moer gestel dan komt het volgende beeld opdoemen: - het beleid is niet bepaald wervend, vernieu wend of actief te noemen; - de financiële ruimte is zeer beperkt; - aanwezige kwaliteit wordt aldus in onvoldoen de mate aangesproken en gestimuleerd; - van een balans tussen coalitie- en oppositie- inbreng is absoluut geen sprake; - de belangenafweging naar de diverse achter bannen is op belangrijke punten niet even wichtig; - argumentatie verliest het in het debat van de meerderheidspositie die zich niet of nauwe lijks in de discussies mengt. MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 30 OKTOBER léZ« Dit pleidooi wordt niet alleen gehouden uit on vrede met en onbegrip over de starre en verkalk te verhoudingen tussen en binnen partijen. Ook en zo mogelijk nog meer wordt het ingegeven door de noodzaak om zelf kleur en fleur te ge ven aan ons bestaan te Moergestel in al zijn fa cetten, nu we daarover nog geheel zelf beslissin gen kunnen nemen. Nu nog bepalen wij alleen het niveau, de omvang en kwaliteit van onze in frastructurele en culturele voorzieningen. Hoe dat straks, na herindeling in gemeentelijk en/of gewestelijk verband zal gaan, is onvoorspelbaar, en dus moeten we nu meer dan ooit actief zijn, samen ideeën ontwikkelen en uitvoeren. Als het straks tot een nieuwe situatie komt, moeten we klaar zijn, onze zaakjes zo in orde hebben als we dat voor de inwoners van Moergestel willen heb ben. Nu rest ons de tijd, nu nog kunnen we zelf creatief zijn, en nu nog kunnen we zelf de finan ciële inzet en de lastendruk voor de burgers bepalen. Dit is het weinig opgewekte beeld van het bedrij ven van politiek in Moergestel. Dat is niet echt een nieuwe constatering, maar deze lijn wordt wel steeds meer benadrukt, helaas. In een zoda nige situatie wordt oppositievoeren meer en meer een ritueel, en vechten tegen de bierkaai, worden talrijke vragen - toch de taak van de po litiek om het bestuur ter verantwoording te roe pen - niet of slechts gedeeltelijk beantwoord, wordt steeds meer positief gestelde en cpnstruc- tief bedoelde inbreng 'meegenomen', waar schijnlijk naar 'nowhereland', gebeurt er niets of nauwelijks nog iets in de politiek, verliest de po litiek haar aantrekkingskracht zowel voor de di rect betrokkenen als voor de burgers. Een dergelijke ontwikkeling en situatie is dode lijk voor actieve inzet, voor spiritualiteit, voor ideeën, voor attractiviteit van en betrokkenheid bij het politieke gebeuren van ons dorp. En dat is dan niet het gevolg van complexiteit, regelge ving en bureaucratie waardoor burgers op af stand werden gehouden, maar puur en alleen van non-actief en inert politiek bedrijven. En uiteindelijk vertaalt zich dat in lagere opkomst bij verkiezingen, geringere beschikbaarheid en verkiesbaarheid, het leveren van uiteenlopende bijdragen. Dit alles wil, naast constatering, vooral ook een pleidooi zijn om niet langer te berusten in deze voor eenieder onbevredigende, gezapige situa tie, maar om daaraan iets te gaan doen, om ac tief te worden, en dan vooral op de punten die het meeste in het geding zijn: wonen, werken en voorzieningenniveau, kortom de kwaliteit van ons bestaan. Ten aanzien van het fietspadenplan en de ver binding Oirschot-Moergestel-Tilburg-Oisterwijk merken wij op, dat hierover gaarne nieuwe voor stellen en nieuwe discussie in Raad en commis sies door de WD tegemoet worden gezien. Pra tend over de door ons bepleite verbetering van onze locale infrastructuur doen wij er goed aan dit belangrijke aspect daarin meteen mee te ne men. Uit dit verzoek moet overigens niet meteen worden afgeleid dat wij hiervoor onmiddellijk fi- nancieringsmogelijkheden aanwezig achten. Het verbeteren van het kostendekkingspercenta- ge voor de gemeentelijke dienstverlening is een zaak die de WD al geruime tijd heeft bepleit. gen van beleid alsmede op een aantal elemen ten die wij daarin hebben aangetroffen. Allereerst moet ons dan van het hart, dat de hoofddoelsteiling milieu nog zeer weinig con creet in beleid vastligt. Wij hebben u dat uitvoe rig voorgehouden bij de behandeling van het Milieubeleidsplan in de commissies. U weet dat wij het absoluut niet eens zijn met de aandui ding, laat staan met de inhoud van dit plan. Hoewel wij ons positief zullen blijven opstellen in het leveren van bijdragen ten behoeve van een echt milieubeleid, zijn wij, gelet op ge noemd uitgangspunt, uiterst sceptisch over de voorgenomen uitwerking. Wij vrezen fragmen- tarisme zonder duidelijk beleid. Ook uw eigen opmerkingen dat er nog geen concrete gege vens bekend zijn vormen een onderlijning van het door ons in het afgelopen jaar gevoerde betoog. De WD heeft zich al zeer geruime tijd krachtig X^?$er voordelen biedt voor de betrokken belangen. Hierbij hebben wij altijd gepleit voor het aan pakken van integrale privatisering, dat wil zeg gen voor accommodaties en terreinen waar de ze een eenheid vormen. Dit betekent dat wij de partiële aanpak die uw College voorstelt ten aan zien van de privatisering bij Roef en bij Audacia geen goede zaak achten. En wij verzoeken u dan ook met klem om de voorliggende voorstellen van tafel te halen en om te vormen tot de door ons bepleite integrale aanpak. Naar onze mening is dit op de lange termijn ook voor de verenigin gen de beste aanpak, omdat zij daarmee een structurele langjarige financiële belasting kunnen incalculeren, anders dan te moeten afwachten in welke forse mate de exploitatielasten jaarlijks zullen gaan stijgen. Dat Moergestel een bescheiden bijdrage levert via een bijdrage voor het HALT-project aan de bestrijding van kleine criminaliteit en preventie achten wij een goede zaak, zij het dat wij van oordeel blijven dat deze activiteiten op rijksni- veau gesubsidieerd dienen te worden. De zorg die uw College uitspreekt omtrent de numerieke omvang van de basisonderwijsvoor zieningen delen wij ten volle. Onze fractie iser volstrekt voorstander van dat wij met alle moge lijke middelen en argumenten richting school bestuur optreden om de noodzakelijke reductie van vier naar drie scholen op zo kort mogelijke termijn te bewerkstelligen teneinde daarmee en leegstand te vermijden en onnodige financiële lasten te voorkomen. Het kan niet meer zijn dat principes omtrent de vrijheid van onderwijs wel ke landelijk eveneens sterk in discussie zijn in Moergestel als onaantastbaar en onbespreekbaar worden gehanteerd. Immers, eigen opvattingen dienen getoetst te worden aan maatschappelij ke ontwikkelingen. De in het vooruitzicht gestelde maatregelen op emancipatiegebied ziet de WD met belangstel ling tegemoet. Hierbij tekenen wij aan dat het bepaald niet noodzakelijk is om af te wachten tot de aangekondigde nota er is en dat we alvast in eigen huis op dit punt aan de slag gaan. Kennelijk dus zonder noodzaak, en, wat kwalij ker is, zonder direct doel. Dus alleen om trends door te trekken. Naar het oordeel van de WD- fractie zou ofwel van een deel van die verhogin gen moeten worden afgezien, ofwel dient hier alsnog een aansprekend en voor de burger tast baar stuk activiteit te worden ingevuld, waarmee we in 1992 en volgende jaren bezig gaan zijn. En dat is wat ons betreft meteen in te vullen met verbetering van de algemene infrastructuur van ons dorp waaronder de uitvoering van het dorp- vernieuwingsplan met Kooiconstructie waar dat is voorgeschreven. Dan doen we écht iets voor de langere termijn en dragen we bij aan de ver betering van de infrastructurele kwaliteit. Daarmee wil niet gezegd zijn dat de WD niet met waardering heeft kennis genomen van enig nieuwe voorstellen, van geringer middelen beslag, zoals het voorlichtingsbeleid, de cursus klantvriendelijk optreden, de voortzetting van het HALT-project en gelden voor het emancipa tiebeleid. Ook achten wij het een goede zaak om alvast tienduizend gulden te investeren in de voorgenomen samenwerking met Oisterwijk. Met betrekking tot de uitgetrokken middelen voor ontwikkelingssamenwerking kunnen wij nog geen oordeel geven, omdat absoluut ondui delijk is, waaraan deze fooi besteed gaat wor den. Het inrekenen van gelden ten gevolge van de privatisering van Roef en Audacia lijkt ons re delijk prematuur daar de besluitvorming nog ge heel moet plaatsvinden. Bovendien is het ook weinig elegant vanuit de besluitvormingspositie van de Raad. Met betrekking tot het voorgenomen besluit tot afschaffing van de bijdragen voor het school zwemmen kan onze fractie zich geheel vereni gen. Evenzo zijn wij verheugd, dat onze plei dooien in commissieverband om niet over te gaan tot het invoeren van toeristenbelasting zon der toeristenbeleid en hondenbelasting zonder een effectief overlastbestrijdingsbeleid door uw college, zijn gehonoreerd. Dat u de volgende stappen zet in de richting van 100%-dekkings- percentage voor die heffingen die nog niet op dat niveau zitten heeft onze volledige instemming. Na deze opmerkingen over het dekkingsplan wil de WD thans ingaan op een aantal doelstellin- Dit gezegd zijnde richten wij ons vervolgens op de begroting voor 1992. Daarin vallen twee za ken op. In de eerste plaats ontbreken dit jaar de alarmsignalen over de armlastige positie waarin onze gemeente zou verkeren. Dat is toch opmer kelijk, omdat we in 1991 nog te horen kregen dat we aan de rand van de afgrond, aan de voor avond van een artikel 12-positie als gemeente verkeerden. Indien een als zo moeilijk beschre ven positie zo snel via wat verzwaringen van lasten voor de burger, wat overschotten uit 1991, is te verhelpen, ondanks toenemende nieuwe ta ken en verslechterde uitkeringen van Rijk en pro vincie, dan moet toch ten minste één vraagteken gezet worden bij de gegeven voorstelling van za ken en bij de realiteit daarvan. Het kan toch niet zo zijn dat de begrotingstechnische omvorming van een systematisch kapitaalstelsel naar een kasstelsel van jaar 1 naar jaar 2 zoveel effect sor teert, dat nu al in 1992 wordt afgezien van een deel der bezuinigingen (subsidies) of wordt afge zien van een deel der saneringsmaatregelen. Dat is noch begrijpelijk, noch consequent. En hele maal doet dit vraagtekens plaatsen bij de voor gestelde continuering van de verhoging van di verse lasten en belastingen. Daarmee komen we op het tweede opvallende punt, nl. dat er on danks het verbeterde financiële perspectief, De afronding respectievelijk vernieuwing van de bestemmingsplannen verdient grote aan dacht en wij zijn het dan ook eens met uw voor nemen om het bestemmingsplan Buitengebied

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1991 | | pagina 8