I
Algemene
Beschouwingen
WD 1992
1
I
A
VE
Voor gezonde politieke verhou
dingen is het een vereiste dat er
ideeën zijn om beleid te maken,
dat er vervolgens voldoende fi
nanciële ruimte is om het beleid
te realiseren en dat er voldoende
kwaliteit in huis is om het beleid
te effectueren, Een tweede ver
eiste in een democratie, is dat er
een balans ontstaat tussen meer-
derheidswensen en -belangen en
overeenkomstige ideeën en ver
langens van de minderheid, en
dat argumentatie, het elkaar over
tuigen op basis van informatie en
logica, bepalend is voor de uit
komst van besluitvormings
processen.
A
sy
Br
W
w;
W
kis
Zij
de.
ree
II,
hu
flo
hei
doi
de
de
Au
an<
erl
in i
en
act
sch
acl
da:
gei
pa:
da<
vei
me
tig:
be<
kn
val
zo.
ser
br:
hie
dei
die
De
VO<
hij
gel
Pr<
Au
Au
SV
Oi:
Au
Sai
Ms
Au
SV
Au
ll
i1
w .jewa i
‘fLs&l
PAGINA 8
'MO
VVD-fraktievoorzitter Paul Gerlach
wordt vastgehouden aan lastenverhogingen.
Wel willen wij het college verzoeken in de pas
te blijven lopen met de ons omringende ge
meenten.
Het jaarlijkse gedoe rond de financiering en dus
van de continuering van conciërge-functies op
de basisscholen gaat volstrekt voorbij aan het be
lang van deze functionarissen voor de betreffen
de scholen. De WD is van oordeel dat wij hier
een structurele aanpak moeten kiezen. Dit laat
onverlet dat wij ons kunnen vinden in de voor
gestelde aanpak voor 1992.
Uw
priv
eler
derf
dez
vorr
pak
tisei
op I
wor
ten
snel
wij
ten
dee
Deze inleidende opmerkingen beogen daarmee
ook vooral een uitnodiging te zijn aan alle par
tijen, en dan met name aan de coalitiepartijen in
deze gemeenteraad om zich actief te betonen,
de houding van op-de-winkel-passen af te leg
gen, om gezamenlijk het profiel te realiseren van
het Moergestel van de toekomst en om daarbij
alle constructieve ideeën ruimte te bieden.
'VS»
De.
inve
de r
zee
naai
exp
na c
derl
ton
len
han
Ui
Ve
Ai
Ai
Pr
At
Uil
Wi
W1
Au
Au
W!
Au
Au
ZS
Au
SV
Als we deze uitgangspunten projecteren op en
confronteren met de politieke realiteit in Moer
gestel dan komt het volgende beeld opdoemen:
- het beleid is niet bepaald wervend, vernieu
wend of actief te noemen;
- de financiële ruimte is zeer beperkt;
- aanwezige kwaliteit wordt aldus in onvoldoen
de mate aangesproken en gestimuleerd;
- van een balans tussen coalitie- en oppositie-
inbreng is absoluut geen sprake;
- de belangenafweging naar de diverse achter
bannen is op belangrijke punten niet even
wichtig;
- argumentatie verliest het in het debat van de
meerderheidspositie die zich niet of nauwe
lijks in de discussies mengt.
MOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 30 OKTOBER léZ«
Dit pleidooi wordt niet alleen gehouden uit on
vrede met en onbegrip over de starre en verkalk
te verhoudingen tussen en binnen partijen. Ook
en zo mogelijk nog meer wordt het ingegeven
door de noodzaak om zelf kleur en fleur te ge
ven aan ons bestaan te Moergestel in al zijn fa
cetten, nu we daarover nog geheel zelf beslissin
gen kunnen nemen. Nu nog bepalen wij alleen
het niveau, de omvang en kwaliteit van onze in
frastructurele en culturele voorzieningen. Hoe
dat straks, na herindeling in gemeentelijk en/of
gewestelijk verband zal gaan, is onvoorspelbaar,
en dus moeten we nu meer dan ooit actief zijn,
samen ideeën ontwikkelen en uitvoeren. Als het
straks tot een nieuwe situatie komt, moeten we
klaar zijn, onze zaakjes zo in orde hebben als we
dat voor de inwoners van Moergestel willen heb
ben. Nu rest ons de tijd, nu nog kunnen we zelf
creatief zijn, en nu nog kunnen we zelf de finan
ciële inzet en de lastendruk voor de burgers
bepalen.
Dit is het weinig opgewekte beeld van het bedrij
ven van politiek in Moergestel. Dat is niet echt
een nieuwe constatering, maar deze lijn wordt
wel steeds meer benadrukt, helaas. In een zoda
nige situatie wordt oppositievoeren meer en
meer een ritueel, en vechten tegen de bierkaai,
worden talrijke vragen - toch de taak van de po
litiek om het bestuur ter verantwoording te roe
pen - niet of slechts gedeeltelijk beantwoord,
wordt steeds meer positief gestelde en cpnstruc-
tief bedoelde inbreng 'meegenomen', waar
schijnlijk naar 'nowhereland', gebeurt er niets of
nauwelijks nog iets in de politiek, verliest de po
litiek haar aantrekkingskracht zowel voor de di
rect betrokkenen als voor de burgers.
Een dergelijke ontwikkeling en situatie is dode
lijk voor actieve inzet, voor spiritualiteit, voor
ideeën, voor attractiviteit van en betrokkenheid
bij het politieke gebeuren van ons dorp. En dat
is dan niet het gevolg van complexiteit, regelge
ving en bureaucratie waardoor burgers op af
stand werden gehouden, maar puur en alleen
van non-actief en inert politiek bedrijven. En
uiteindelijk vertaalt zich dat in lagere opkomst
bij verkiezingen, geringere beschikbaarheid en
verkiesbaarheid, het leveren van uiteenlopende
bijdragen.
Dit alles wil, naast constatering, vooral ook een
pleidooi zijn om niet langer te berusten in deze
voor eenieder onbevredigende, gezapige situa
tie, maar om daaraan iets te gaan doen, om ac
tief te worden, en dan vooral op de punten die
het meeste in het geding zijn: wonen, werken en
voorzieningenniveau, kortom de kwaliteit van
ons bestaan.
Ten aanzien van het fietspadenplan en de ver
binding Oirschot-Moergestel-Tilburg-Oisterwijk
merken wij op, dat hierover gaarne nieuwe voor
stellen en nieuwe discussie in Raad en commis
sies door de WD tegemoet worden gezien. Pra
tend over de door ons bepleite verbetering van
onze locale infrastructuur doen wij er goed aan
dit belangrijke aspect daarin meteen mee te ne
men. Uit dit verzoek moet overigens niet meteen
worden afgeleid dat wij hiervoor onmiddellijk fi-
nancieringsmogelijkheden aanwezig achten.
Het verbeteren van het kostendekkingspercenta-
ge voor de gemeentelijke dienstverlening is een
zaak die de WD al geruime tijd heeft bepleit.
gen van beleid alsmede op een aantal elemen
ten die wij daarin hebben aangetroffen.
Allereerst moet ons dan van het hart, dat de
hoofddoelsteiling milieu nog zeer weinig con
creet in beleid vastligt. Wij hebben u dat uitvoe
rig voorgehouden bij de behandeling van het
Milieubeleidsplan in de commissies. U weet dat
wij het absoluut niet eens zijn met de aandui
ding, laat staan met de inhoud van dit plan.
Hoewel wij ons positief zullen blijven opstellen
in het leveren van bijdragen ten behoeve van
een echt milieubeleid, zijn wij, gelet op ge
noemd uitgangspunt, uiterst sceptisch over de
voorgenomen uitwerking. Wij vrezen fragmen-
tarisme zonder duidelijk beleid. Ook uw eigen
opmerkingen dat er nog geen concrete gege
vens bekend zijn vormen een onderlijning van
het door ons in het afgelopen jaar gevoerde
betoog.
De WD heeft zich al zeer geruime tijd krachtig
X^?$er
voordelen biedt voor de betrokken belangen.
Hierbij hebben wij altijd gepleit voor het aan
pakken van integrale privatisering, dat wil zeg
gen voor accommodaties en terreinen waar de
ze een eenheid vormen. Dit betekent dat wij de
partiële aanpak die uw College voorstelt ten aan
zien van de privatisering bij Roef en bij Audacia
geen goede zaak achten. En wij verzoeken u dan
ook met klem om de voorliggende voorstellen
van tafel te halen en om te vormen tot de door
ons bepleite integrale aanpak. Naar onze mening
is dit op de lange termijn ook voor de verenigin
gen de beste aanpak, omdat zij daarmee een
structurele langjarige financiële belasting kunnen
incalculeren, anders dan te moeten afwachten in
welke forse mate de exploitatielasten jaarlijks
zullen gaan stijgen.
Dat Moergestel een bescheiden bijdrage levert
via een bijdrage voor het HALT-project aan de
bestrijding van kleine criminaliteit en preventie
achten wij een goede zaak, zij het dat wij van
oordeel blijven dat deze activiteiten op rijksni-
veau gesubsidieerd dienen te worden.
De zorg die uw College uitspreekt omtrent de
numerieke omvang van de basisonderwijsvoor
zieningen delen wij ten volle. Onze fractie iser
volstrekt voorstander van dat wij met alle moge
lijke middelen en argumenten richting school
bestuur optreden om de noodzakelijke reductie
van vier naar drie scholen op zo kort mogelijke
termijn te bewerkstelligen teneinde daarmee en
leegstand te vermijden en onnodige financiële
lasten te voorkomen. Het kan niet meer zijn dat
principes omtrent de vrijheid van onderwijs wel
ke landelijk eveneens sterk in discussie zijn in
Moergestel als onaantastbaar en onbespreekbaar
worden gehanteerd. Immers, eigen opvattingen
dienen getoetst te worden aan maatschappelij
ke ontwikkelingen.
De in het vooruitzicht gestelde maatregelen op
emancipatiegebied ziet de WD met belangstel
ling tegemoet. Hierbij tekenen wij aan dat het
bepaald niet noodzakelijk is om af te wachten
tot de aangekondigde nota er is en dat we alvast
in eigen huis op dit punt aan de slag gaan.
Kennelijk dus zonder noodzaak, en, wat kwalij
ker is, zonder direct doel. Dus alleen om trends
door te trekken. Naar het oordeel van de WD-
fractie zou ofwel van een deel van die verhogin
gen moeten worden afgezien, ofwel dient hier
alsnog een aansprekend en voor de burger tast
baar stuk activiteit te worden ingevuld, waarmee
we in 1992 en volgende jaren bezig gaan zijn.
En dat is wat ons betreft meteen in te vullen met
verbetering van de algemene infrastructuur van
ons dorp waaronder de uitvoering van het dorp-
vernieuwingsplan met Kooiconstructie waar dat
is voorgeschreven. Dan doen we écht iets voor
de langere termijn en dragen we bij aan de ver
betering van de infrastructurele kwaliteit.
Daarmee wil niet gezegd zijn dat de WD niet
met waardering heeft kennis genomen van enig
nieuwe voorstellen, van geringer middelen
beslag, zoals het voorlichtingsbeleid, de cursus
klantvriendelijk optreden, de voortzetting van
het HALT-project en gelden voor het emancipa
tiebeleid. Ook achten wij het een goede zaak
om alvast tienduizend gulden te investeren in de
voorgenomen samenwerking met Oisterwijk.
Met betrekking tot de uitgetrokken middelen
voor ontwikkelingssamenwerking kunnen wij
nog geen oordeel geven, omdat absoluut ondui
delijk is, waaraan deze fooi besteed gaat wor
den. Het inrekenen van gelden ten gevolge van
de privatisering van Roef en Audacia lijkt ons re
delijk prematuur daar de besluitvorming nog ge
heel moet plaatsvinden. Bovendien is het ook
weinig elegant vanuit de besluitvormingspositie
van de Raad.
Met betrekking tot het voorgenomen besluit tot
afschaffing van de bijdragen voor het school
zwemmen kan onze fractie zich geheel vereni
gen. Evenzo zijn wij verheugd, dat onze plei
dooien in commissieverband om niet over te
gaan tot het invoeren van toeristenbelasting zon
der toeristenbeleid en hondenbelasting zonder
een effectief overlastbestrijdingsbeleid door uw
college, zijn gehonoreerd. Dat u de volgende
stappen zet in de richting van 100%-dekkings-
percentage voor die heffingen die nog niet op dat
niveau zitten heeft onze volledige instemming.
Na deze opmerkingen over het dekkingsplan wil
de WD thans ingaan op een aantal doelstellin-
Dit gezegd zijnde richten wij ons vervolgens op
de begroting voor 1992. Daarin vallen twee za
ken op. In de eerste plaats ontbreken dit jaar de
alarmsignalen over de armlastige positie waarin
onze gemeente zou verkeren. Dat is toch opmer
kelijk, omdat we in 1991 nog te horen kregen
dat we aan de rand van de afgrond, aan de voor
avond van een artikel 12-positie als gemeente
verkeerden. Indien een als zo moeilijk beschre
ven positie zo snel via wat verzwaringen van
lasten voor de burger, wat overschotten uit 1991,
is te verhelpen, ondanks toenemende nieuwe ta
ken en verslechterde uitkeringen van Rijk en pro
vincie, dan moet toch ten minste één vraagteken
gezet worden bij de gegeven voorstelling van za
ken en bij de realiteit daarvan. Het kan toch niet
zo zijn dat de begrotingstechnische omvorming
van een systematisch kapitaalstelsel naar een
kasstelsel van jaar 1 naar jaar 2 zoveel effect sor
teert, dat nu al in 1992 wordt afgezien van een
deel der bezuinigingen (subsidies) of wordt afge
zien van een deel der saneringsmaatregelen. Dat
is noch begrijpelijk, noch consequent. En hele
maal doet dit vraagtekens plaatsen bij de voor
gestelde continuering van de verhoging van di
verse lasten en belastingen. Daarmee komen we
op het tweede opvallende punt, nl. dat er on
danks het verbeterde financiële perspectief,
De afronding respectievelijk vernieuwing van
de bestemmingsplannen verdient grote aan
dacht en wij zijn het dan ook eens met uw voor
nemen om het bestemmingsplan Buitengebied