Algemene
Beschouwingen
SPM 1992
Samenvatting
VER\
3. ECONOMISCHE ZAKEN
5. CULTUUR EN RECREATIE
1. OPENBARE VEILIGHEID
4.ONDERWIJS
0. ALGEMEEN BESTUUR
Over het beleid van het afgelopen
jaar en het voorgenomen beleid heb
ben wij de volgende opvattingen:
- het bestuur moet verbeterd wor
den door een beter samenspel tus
sen college, raad, commissies
- de geplande verbetering van de Til-
burgseweg en een gedeelte van het
Rootven moet uitgebreid worden
tot het gehele Rootven
- groei van het industrieterrein heeft
voor ons geen grote prioriteit
- subsidie voor de districtskatecheet
moet beëindigd worden, en omge
zet in een bijdrage voor de con-
ciërgekosten
- de bezuinigingen voor cultuur en
recreatie moeten veel verder gaan,
willen we de begroting gezond
maken
- de privatisering van Audacia en
Roef moet ook de sportvelden om
vatten
- de Kerkeindse Heide moet voor de
toekomst worden veiliggesteld
- de 6000 gulden voor ontwikke
lingssamenwerking moet aange
wend worden voor concrete hulp
in een van de armste landen
- de raad moet’anticiperen op het
landelijk en provinciaal beleid in
zake natuur en milieu. Voor Moer
gestel en met name het Reuseldal
heeft dat grote gevolgen
- de reserves van het woningbedrijf
moeten worden aangewend voor
woningverbetering en vervetering
van het exploitatieresultaat
- het woningbedrijf als zelfstandige
tak van dienst moet nu al meer be
leidsruimte krijgen
- het college heeft op dit punt on
voldoende actie ondernomen.
Hierna zullen we uitvoeriger ingaan
op de verschillende functies zoals
die in de begroting zijn opgenomen.
2. VERKEER, VERVOER
EN WATERSTAAT
1991).
'MOERGESTEL-NIEUWS' WOENSDAG 30 OKTOBER 19**
PAGINA 12 MOER
5
De SPM pleit voor een integrale aanpak van Til-
burgseweg en (het gehele) Rootven. Voor de
dekking van de extra kosten kan een beroep wor
den gedaan op het overschot op de jaarrekening
weekend vandal isme en het afnemende gevoel
van veiligheid bij vrouwen. Voor het eerste punt
moet o.i. met de verantwoordelijke horeca
ondernemers nog eens dringend gesproken wor
den. Als dit niets oplevert, zal het college met
zwaarder geschut moeten komen. De gevolgen
van de uitbreiding van Den Boogaard zullen
nauwlettend moeten worden gevolgd.
Van het vrouwenberaad verwachten we voor
stellen op het punt van vrouwveiligheid. Op on
ze sympathie kan men rekenen. Het gevoel van
veiligheid beschouwen wij als een voorwaarde
voor verdere emancipatiezaken.
De SPM ziet niets in het plan om 5000 gulden
te besteden aan de bestrijding van de kleine cri
minaliteit. Daarmee zou de gemeenteuitgave
van 0 gulden enkele jaren geleden, via de 4200
gulden voor Halt stijgen naar 5200 gulden.
Wij zijn daar alleen voor als de landelijke over
heid de extra rekening betaalt, en daar is ons
niets van bekend. De 5000 gulden willen wij in
zetten voor het behoud van de conciërges op de
basisscholen.
De relatie tussen de raad, commissies en colle
ge vraagt om verbetering. De soms verregaande
polarisatie leidt niet tot effectief bestuur en is
geenszins een voorbeeld voor het ambtelijk ap
paraat. Wij stellen voor om dit punt op de poli
tieke agenda te zetten. Het verschil in politieke
opvattingen hoeft daarvoor ons inziens geen be
lemmering te vormen, ook al leidt dat verschil bij
concrete beleidszaken tot tegengestelde inzich
ten, en stemgedrag.
Een verder aanvulling en concretisering van het
collegeprogramma kan wellicht ook leiden tot
een meer gezamenlijk gedragen meerjarenpro
gramma, en een beter programma. Bescheiden
heid siert de mens, ook (alle) raadsleden dus.
De belangentegenstelling tussen het woningbe
drijf en de gemeente vraagt ook om een organi
satorische oplossing. Het woningbedrijf dient
rechtstreeks aan het college verantwoording af
te leggen en niet via de afdeling financiën. In het
college moet het woningbedrijf voor beleid en
financiën in een hand komen. Verdeling over
twee wethouders is geen goede keus geweest.
Hoewel de begroting afgelopen twee jaar meer
inzichtelijk is geworden voor raadsleden dient
van 1990 en een gedeelte van het onderhoud
wegbeheer 1992. Wij vragen het college om
e.e.a. in deze zin verder uit te werken. Als vol
gende prioriteit willen wij de Oirschotseweg op
de agenda geplaatst zien. Het gaat ons daarbij
om de verkeersveiligheid en op termijn om in
standhouding van de bomenrij.
Een extra uitgave van 4000 gulden voor een der
de plattegrondskast in het buitengebied zien wij
niet zitten. Voor dit geld zijn bij deze hoofdfunc
tie betere bestemmingen te vinden.
De veelbesproken fietspaden blijven helaas fi
nancieel een onhaalbare zaak. De landelijke
overheid laat het op dit punt afweten. Het colle
ge zal daarom in deze naar actiegroepen duide
lijk moeten zijn; alle partijen zijn voor, maar het
geld ontbreekt.
Wij zouden verder van het college willen horen
in hoeverre de totale meerkosten (44.000 gul
den) bij ecologisch bermbeheer nog een juiste
raming zijn.
De SPM zou graag de conciërgefuncties in stand
gehouden zien, ook voor het bijzonder onder
wijs. Wij denken daarbij op termijn aan 2 func
ties. Wij zijn van mening dat daarvoor naast de
5000 gulden (kleine criminaliteit) gebruik moet
worden gemaakt van de 9500 gulden die deze
gemeente betaalt als subsidie aan het RK School
bestuur voor de districtskatecheet. Wij vonden,
vinden en blijven vinden dat de gemeente geen
religieuze activiteiten moet subsidiëren. Dat de
gemeente Moergestel dit nog steeds doet, be
schouwen wij als een anachronisme. Concreet
stellen wij voor om deze subsidie te beëindigen
en de 9500 te bestemmen voor het instandhou
den van de conciërgefuncties. Daarmee levert de
gemeente een bijdrage van 14.500 voor deze
functies. Gezien de grote bijdrage die de ge-
met name de beleidsbegroting nog veel duide
lijker een beleidsstuk te worden. Het collegepro
gramma zou de rode draad kunnen vormen, de
toetssteen. Uiteraard aangevuld met beleidsno
ta's van afgelopen jaren. Het beleidsgedeelte van
dit jaar is nogal gemakzuchtig beperkt tot enke
le nieuwe beleidspunten.
Wat de SPM aan veranderingen waardeert is de
toegenomen openbaarheid vanuit het college
naar raad en vanuit de raad naar de burgers.
Hoewel openheid ook een mental iteitskwestie
is, is formalisering ervan een niet onbelangrijke
stap. De openstelling van de avondsecretarie (als
experiment) kan die openheid ook in figuurlijke
zin doen toenemen. De geplande toename van
klantvriendelijkheid bij de ambtenaren is voor
ons alleen interessant als het gepaard gaat met
een mentaliteitsverandering. Het meedenken
van de ambtenaren moet verder gaan dan bij de
bank met het bekende motto.
Het reserveren van 10.000 gulden voorde aan
pak van de samenwerking met Oisterwijk vinden
wij een prima voorstel. Op dit moment is het be
ter om hierin te investeren dan in de herziening
van het SMB. Na de gemeentelijke herindeling
en verdere beleidsontwikkeling van de landelij
ke overheid voor de stadsregio's zijn we graag
bereid om aan verbetering van het SMB con
structief mee te werken. Dat kan dan vanuit de
positie van een sterkere gemeente. Op dit mo
ment wordt o.i. de gemeente Moergestel in het
SMB niet (echt) serieus genomen.
Zowel landelijk als provinciaal worden de stads
regio's aangewezen als de motor voor verdere
economische groei. Zeker als het gaat om indu
striële activiteiten sluiten wij ons daarbij aan. Wij
leggen bij het werven van gronden voor weer
een nieuw industrieterrein geen al te grote prio
riteit. Bovendien zullen wij ons verzetten tegen
locaties die niet passen bij onze opvattingen over
bescherming en ontwikkeling van de natuur. Wij
sluiten ons daarin aan bij Het Natuurbeleidsplan
en Ontwerp Streekplan.
Enige aandacht van het college bij het zoeken
naar geschiktere locaties voor de supermarkten
lijkt ons minstens van even groot economisch
belang voor de gemeenschap, als industrieloca-
ties zoeken.
Vanuit hierboven genoemde opvattingen verzet
ten wij ons tegen toeristische ontwikkelingen die
de natuur onevenredig belasten en het beleid uit
de genoemde nota's frustreren. Het Reuseldal
mag op geen enkele wijze legaal en illegaal ver
der worden belast. Wij zijn dan ook tegen ver
dere uitbreiding van Camping de Bosfazant en
voor beëindiging van alle illegale activiteiten bij
de Kanoboerderij.
Hierboven heben wij al gewezen op de span
ning tussen het economische belang van horeca-
exploitanten en de openbare orde.
Het is met de openbare veiligheid in Moergestel
zonder meer goed gesteld. Toch zijn er enkele
zaken die vanuit de gemeente zouden kunnen
worden opgepakt. Wij denken daarbij aan het
I’ i let ve
velden
8 in ei8e
k overigs
reactie
Uiterai
||ge blijs
den. O
■- de gebi
4 Het lijk
™delijkh
gen vat
gelijkhi
re hers
licht oi
kunner
Ook naar andere gesubsidieerde instellingen
geldt dit verhaal. Over de privatisering van Au
dacia en Roef kunnen wij kort zijn. Wij stemmen
alleen in met volledige privatisering (dus inclu-5
sief de sportvelden). moest t
Het verbaast ons dat de bereidheid van Roef om sjag j(j
daaraan mee te werken niet wordt gehonoreerd, [let
dat gebouwen voor een appel en een ei worden werden
overgedragen, dat Openbare Werken vol ledige Inbrak
privatisering probeert te verhinderen. :ekend<
Het twi
je week
if en to
itond A
in verd
Te 2 n<
testel g
serry
noest 1
Tok bij
ia vier
1-2. D(
naar 1
let. Me
och eet
ié Oerl
naai.
Jitslag
doerge
doerge
doerge
‘rograr
doerge
doerge
doerge
kan van
‘ubliel
edere r
10.00-2
tijken.
De SPM is, met anderen, voorstander van een to-
taal andere subsidievorm voor instellingen onder 113]
deze functie. Het gemak waarmee nu rekenin- r-
gen bij de gemeente worden gedeponeerd is uit l u
de tijd. Het automatisch aanvullen van exploita
tietekorten stimuleert op geen enkele wijze ini-Het sei
tiatieven van instellingen die leiden tot kosten-Na een
beheersing en inkomstenvermeerdering. HetisPeterS
alleen mogelijk de kwaliteit van de basisvoorzie- middel
ningen op hetzelfde niveau te houden als instel-met 22
lingen hun verantwoordelijkheid ook op finan-met 22
cieel beleid waarmaken. De noodzakelijke be-]”ƒ25
zuinigingen van de gemeente zullen anders on- 2 P4
herroepelijk tot kwaliteitsverlies leiden. Pkk e
Wij vinden dan ook dat de eerste bezuinigingjoj J,’.’
van 6000 gulden op de openbare bibliotheek ge-sen jz’
woon moet doorgaan, een bezuiniging van 2000 j<omcr"
gulden (op een bedrag van ongeveer 2 50.000Konin;
gulden) vinden wij lachwekkend. Dat hetcolle-geen w
ge dit slikt, vinden wij onbegrijpelijk. den da;
lijk die
Op deze wijze komt er van een driesporenbe-
leid niets terecht en wordt de bezuinigingsope
ratie een ordinaire lastenverhoging voor de bur
ger, de raad heeft alleen ingestemd met de ogb-
verhoging als onderdeel van een totaal bezuini
gingsplan.
v ./k raad nu
i. .^bijdrag
SPM-fraktievoorzitter Frans Goris me van
sies en
Wat on
meente jaarlijks uit eigen middelen financiert, re com
zal het duidelijk zijn dat er in de huidige situa- voegd
tie geen verdere groei mogelijk is. Het is goed beraad
om erop te wijzen dat de grote jaarlijkse kosten zou wa
mede veroorzaakt zijn door het korte termijnbe- tot 'vro
leid dat het RK Schoolbestuur in het verleden
heeft gevoerd. De SPA
Alle pogingen van de toenmalige wethouder om sie die i
te komen tot een nieuw scholenplan zijn destijds geringe
gestuit op een muur van onwil of onbegrip. Hel meente
is niet uitgesloten dat e.e.a. de komende jaren ze com
nog tot onaangename financiële consequenties den zv
voor de gemeente zal leiden: leegstand waar-Kerkeir
voor het ministerie geen vergoedingen meerbe-tedragi
taalt. Hopelijk denkt het college nu al na over de doende
oplossing van dat probleem. len.