Algemene Beschouwingen SPM 1992 Samenvatting VER\ 3. ECONOMISCHE ZAKEN 5. CULTUUR EN RECREATIE 1. OPENBARE VEILIGHEID 4.ONDERWIJS 0. ALGEMEEN BESTUUR Over het beleid van het afgelopen jaar en het voorgenomen beleid heb ben wij de volgende opvattingen: - het bestuur moet verbeterd wor den door een beter samenspel tus sen college, raad, commissies - de geplande verbetering van de Til- burgseweg en een gedeelte van het Rootven moet uitgebreid worden tot het gehele Rootven - groei van het industrieterrein heeft voor ons geen grote prioriteit - subsidie voor de districtskatecheet moet beëindigd worden, en omge zet in een bijdrage voor de con- ciërgekosten - de bezuinigingen voor cultuur en recreatie moeten veel verder gaan, willen we de begroting gezond maken - de privatisering van Audacia en Roef moet ook de sportvelden om vatten - de Kerkeindse Heide moet voor de toekomst worden veiliggesteld - de 6000 gulden voor ontwikke lingssamenwerking moet aange wend worden voor concrete hulp in een van de armste landen - de raad moet’anticiperen op het landelijk en provinciaal beleid in zake natuur en milieu. Voor Moer gestel en met name het Reuseldal heeft dat grote gevolgen - de reserves van het woningbedrijf moeten worden aangewend voor woningverbetering en vervetering van het exploitatieresultaat - het woningbedrijf als zelfstandige tak van dienst moet nu al meer be leidsruimte krijgen - het college heeft op dit punt on voldoende actie ondernomen. Hierna zullen we uitvoeriger ingaan op de verschillende functies zoals die in de begroting zijn opgenomen. 2. VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT 1991). 'MOERGESTEL-NIEUWS' WOENSDAG 30 OKTOBER 19** PAGINA 12 MOER 5 De SPM pleit voor een integrale aanpak van Til- burgseweg en (het gehele) Rootven. Voor de dekking van de extra kosten kan een beroep wor den gedaan op het overschot op de jaarrekening weekend vandal isme en het afnemende gevoel van veiligheid bij vrouwen. Voor het eerste punt moet o.i. met de verantwoordelijke horeca ondernemers nog eens dringend gesproken wor den. Als dit niets oplevert, zal het college met zwaarder geschut moeten komen. De gevolgen van de uitbreiding van Den Boogaard zullen nauwlettend moeten worden gevolgd. Van het vrouwenberaad verwachten we voor stellen op het punt van vrouwveiligheid. Op on ze sympathie kan men rekenen. Het gevoel van veiligheid beschouwen wij als een voorwaarde voor verdere emancipatiezaken. De SPM ziet niets in het plan om 5000 gulden te besteden aan de bestrijding van de kleine cri minaliteit. Daarmee zou de gemeenteuitgave van 0 gulden enkele jaren geleden, via de 4200 gulden voor Halt stijgen naar 5200 gulden. Wij zijn daar alleen voor als de landelijke over heid de extra rekening betaalt, en daar is ons niets van bekend. De 5000 gulden willen wij in zetten voor het behoud van de conciërges op de basisscholen. De relatie tussen de raad, commissies en colle ge vraagt om verbetering. De soms verregaande polarisatie leidt niet tot effectief bestuur en is geenszins een voorbeeld voor het ambtelijk ap paraat. Wij stellen voor om dit punt op de poli tieke agenda te zetten. Het verschil in politieke opvattingen hoeft daarvoor ons inziens geen be lemmering te vormen, ook al leidt dat verschil bij concrete beleidszaken tot tegengestelde inzich ten, en stemgedrag. Een verder aanvulling en concretisering van het collegeprogramma kan wellicht ook leiden tot een meer gezamenlijk gedragen meerjarenpro gramma, en een beter programma. Bescheiden heid siert de mens, ook (alle) raadsleden dus. De belangentegenstelling tussen het woningbe drijf en de gemeente vraagt ook om een organi satorische oplossing. Het woningbedrijf dient rechtstreeks aan het college verantwoording af te leggen en niet via de afdeling financiën. In het college moet het woningbedrijf voor beleid en financiën in een hand komen. Verdeling over twee wethouders is geen goede keus geweest. Hoewel de begroting afgelopen twee jaar meer inzichtelijk is geworden voor raadsleden dient van 1990 en een gedeelte van het onderhoud wegbeheer 1992. Wij vragen het college om e.e.a. in deze zin verder uit te werken. Als vol gende prioriteit willen wij de Oirschotseweg op de agenda geplaatst zien. Het gaat ons daarbij om de verkeersveiligheid en op termijn om in standhouding van de bomenrij. Een extra uitgave van 4000 gulden voor een der de plattegrondskast in het buitengebied zien wij niet zitten. Voor dit geld zijn bij deze hoofdfunc tie betere bestemmingen te vinden. De veelbesproken fietspaden blijven helaas fi nancieel een onhaalbare zaak. De landelijke overheid laat het op dit punt afweten. Het colle ge zal daarom in deze naar actiegroepen duide lijk moeten zijn; alle partijen zijn voor, maar het geld ontbreekt. Wij zouden verder van het college willen horen in hoeverre de totale meerkosten (44.000 gul den) bij ecologisch bermbeheer nog een juiste raming zijn. De SPM zou graag de conciërgefuncties in stand gehouden zien, ook voor het bijzonder onder wijs. Wij denken daarbij op termijn aan 2 func ties. Wij zijn van mening dat daarvoor naast de 5000 gulden (kleine criminaliteit) gebruik moet worden gemaakt van de 9500 gulden die deze gemeente betaalt als subsidie aan het RK School bestuur voor de districtskatecheet. Wij vonden, vinden en blijven vinden dat de gemeente geen religieuze activiteiten moet subsidiëren. Dat de gemeente Moergestel dit nog steeds doet, be schouwen wij als een anachronisme. Concreet stellen wij voor om deze subsidie te beëindigen en de 9500 te bestemmen voor het instandhou den van de conciërgefuncties. Daarmee levert de gemeente een bijdrage van 14.500 voor deze functies. Gezien de grote bijdrage die de ge- met name de beleidsbegroting nog veel duide lijker een beleidsstuk te worden. Het collegepro gramma zou de rode draad kunnen vormen, de toetssteen. Uiteraard aangevuld met beleidsno ta's van afgelopen jaren. Het beleidsgedeelte van dit jaar is nogal gemakzuchtig beperkt tot enke le nieuwe beleidspunten. Wat de SPM aan veranderingen waardeert is de toegenomen openbaarheid vanuit het college naar raad en vanuit de raad naar de burgers. Hoewel openheid ook een mental iteitskwestie is, is formalisering ervan een niet onbelangrijke stap. De openstelling van de avondsecretarie (als experiment) kan die openheid ook in figuurlijke zin doen toenemen. De geplande toename van klantvriendelijkheid bij de ambtenaren is voor ons alleen interessant als het gepaard gaat met een mentaliteitsverandering. Het meedenken van de ambtenaren moet verder gaan dan bij de bank met het bekende motto. Het reserveren van 10.000 gulden voorde aan pak van de samenwerking met Oisterwijk vinden wij een prima voorstel. Op dit moment is het be ter om hierin te investeren dan in de herziening van het SMB. Na de gemeentelijke herindeling en verdere beleidsontwikkeling van de landelij ke overheid voor de stadsregio's zijn we graag bereid om aan verbetering van het SMB con structief mee te werken. Dat kan dan vanuit de positie van een sterkere gemeente. Op dit mo ment wordt o.i. de gemeente Moergestel in het SMB niet (echt) serieus genomen. Zowel landelijk als provinciaal worden de stads regio's aangewezen als de motor voor verdere economische groei. Zeker als het gaat om indu striële activiteiten sluiten wij ons daarbij aan. Wij leggen bij het werven van gronden voor weer een nieuw industrieterrein geen al te grote prio riteit. Bovendien zullen wij ons verzetten tegen locaties die niet passen bij onze opvattingen over bescherming en ontwikkeling van de natuur. Wij sluiten ons daarin aan bij Het Natuurbeleidsplan en Ontwerp Streekplan. Enige aandacht van het college bij het zoeken naar geschiktere locaties voor de supermarkten lijkt ons minstens van even groot economisch belang voor de gemeenschap, als industrieloca- ties zoeken. Vanuit hierboven genoemde opvattingen verzet ten wij ons tegen toeristische ontwikkelingen die de natuur onevenredig belasten en het beleid uit de genoemde nota's frustreren. Het Reuseldal mag op geen enkele wijze legaal en illegaal ver der worden belast. Wij zijn dan ook tegen ver dere uitbreiding van Camping de Bosfazant en voor beëindiging van alle illegale activiteiten bij de Kanoboerderij. Hierboven heben wij al gewezen op de span ning tussen het economische belang van horeca- exploitanten en de openbare orde. Het is met de openbare veiligheid in Moergestel zonder meer goed gesteld. Toch zijn er enkele zaken die vanuit de gemeente zouden kunnen worden opgepakt. Wij denken daarbij aan het I’ i let ve velden 8 in ei8e k overigs reactie Uiterai ||ge blijs den. O ■- de gebi 4 Het lijk ™delijkh gen vat gelijkhi re hers licht oi kunner Ook naar andere gesubsidieerde instellingen geldt dit verhaal. Over de privatisering van Au dacia en Roef kunnen wij kort zijn. Wij stemmen alleen in met volledige privatisering (dus inclu-5 sief de sportvelden). moest t Het verbaast ons dat de bereidheid van Roef om sjag j(j daaraan mee te werken niet wordt gehonoreerd, [let dat gebouwen voor een appel en een ei worden werden overgedragen, dat Openbare Werken vol ledige Inbrak privatisering probeert te verhinderen. :ekend< Het twi je week if en to itond A in verd Te 2 n< testel g serry noest 1 Tok bij ia vier 1-2. D( naar 1 let. Me och eet ié Oerl naai. Jitslag doerge doerge doerge ‘rograr doerge doerge doerge kan van ‘ubliel edere r 10.00-2 tijken. De SPM is, met anderen, voorstander van een to- taal andere subsidievorm voor instellingen onder 113] deze functie. Het gemak waarmee nu rekenin- r- gen bij de gemeente worden gedeponeerd is uit l u de tijd. Het automatisch aanvullen van exploita tietekorten stimuleert op geen enkele wijze ini-Het sei tiatieven van instellingen die leiden tot kosten-Na een beheersing en inkomstenvermeerdering. HetisPeterS alleen mogelijk de kwaliteit van de basisvoorzie- middel ningen op hetzelfde niveau te houden als instel-met 22 lingen hun verantwoordelijkheid ook op finan-met 22 cieel beleid waarmaken. De noodzakelijke be-]”ƒ25 zuinigingen van de gemeente zullen anders on- 2 P4 herroepelijk tot kwaliteitsverlies leiden. Pkk e Wij vinden dan ook dat de eerste bezuinigingjoj J,’.’ van 6000 gulden op de openbare bibliotheek ge-sen jz’ woon moet doorgaan, een bezuiniging van 2000 j<omcr" gulden (op een bedrag van ongeveer 2 50.000Konin; gulden) vinden wij lachwekkend. Dat hetcolle-geen w ge dit slikt, vinden wij onbegrijpelijk. den da; lijk die Op deze wijze komt er van een driesporenbe- leid niets terecht en wordt de bezuinigingsope ratie een ordinaire lastenverhoging voor de bur ger, de raad heeft alleen ingestemd met de ogb- verhoging als onderdeel van een totaal bezuini gingsplan. v ./k raad nu i. .^bijdrag SPM-fraktievoorzitter Frans Goris me van sies en Wat on meente jaarlijks uit eigen middelen financiert, re com zal het duidelijk zijn dat er in de huidige situa- voegd tie geen verdere groei mogelijk is. Het is goed beraad om erop te wijzen dat de grote jaarlijkse kosten zou wa mede veroorzaakt zijn door het korte termijnbe- tot 'vro leid dat het RK Schoolbestuur in het verleden heeft gevoerd. De SPA Alle pogingen van de toenmalige wethouder om sie die i te komen tot een nieuw scholenplan zijn destijds geringe gestuit op een muur van onwil of onbegrip. Hel meente is niet uitgesloten dat e.e.a. de komende jaren ze com nog tot onaangename financiële consequenties den zv voor de gemeente zal leiden: leegstand waar-Kerkeir voor het ministerie geen vergoedingen meerbe-tedragi taalt. Hopelijk denkt het college nu al na over de doende oplossing van dat probleem. len.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1991 | | pagina 12