o
Uit Moergestel’s verleden
Chateau innovator in de
noderne caravantechniek
Nieuwe details
1991-programma
I
4
Chiara
Trophee-serie
1:
|W
i\
1.
ig-
Totaalventilatie
im0erropenrooster
hermodak
■F
-
SINAlMOERGESTEL-NIEUWS’ WOENSDAG 5 JUNI 1991
PAGINA 11
asluit
ische
emd,
Deze foto kregen we van de familie Ligtvoet aan de Industrieweg. We zien hier de verkenners tijdens hun deelname aan de Vennentocht
warmte die achter de koelkast
ontstaat niet voldoende kan
worden afgevoerd. Chateau ont
wikkelde daarom het ’tropen
rooster’, dat aan de buitenzijde
van de caravan met één handbe
weging kan worden verwijderd.
Het wegnemen van het rooster
betekent een verhoging van de
ventilatie achter de koelkast
met dertig procent. De moge
lijkheid het rooster te verwijde
ren heeft nog een groot voordeel.
Kleine servicewerkzaamheden
kunnen nu zonder problemen
worden uitgevoerd. Denk hier-
Chateau ontwikkelde het ’tropenrooster’, dat aan de buitenzijde
de caravan met één handbeweging kan worden verwijderd.
bij aan het periodiek controle
ren van de gasaansluiting en het
schoonmaken van de brander.
Bent u op zoek naar een be
trouwbare caravan met een mo
dern, licht interieur? Dan biedt
de Chiara Trophee-serie van
Chateau dé caravan voor u.
Een werkelijk verrassend inte
rieur door de harmonische af
stelling van de kleuren wit, grijs
en antraciet. Kortom, helder en
modern en dat niet alleen in de
zomermaanden, maar het gehele
In alle modellen is een groter
cassette-schuifraam met in
gebouwde rollo en hor gemon
teerd.
De modellen uit de series La
Car en Chiara hebben een an
dere ’kop’ (voorfront) gekre
gen, dat aërodynamisch is uit
gevoerd in half aluminium,
half kunststof met een wide-
body geïntegreerde disselbak.
Wet
ering
ereid
van
Opmerkelijk bij elke Chateau
caravan is de totaalventilatie
van het interieur. De waarde
van een caravan wordt op de
lange duur voor een groot deel
bepaald door een goede ventila
tie en dat betekent weer een lan
gere levensduur van het inte
rieur. Vocht krijgt geen kansom
schade toe te brengen, maar het
heeft ook zijn voordelen voor al
les wat men meeneemt. Denk
maar eens aan vochtig gewor
den kleding. Als men deze in een
niet geventileerde kast opbergt,
zijn er binnen afzienbare tijd
problemen.
e koeling van de koelkast kan
-nstig worden verstoord als bij
ge buitentemperaturen de
Chateau maakt caravans die
zich onderscheiden door hun
doordachte details. Caravannen
wordt daardoor een stuk plezie
riger. Een greep uit het Cha-
teau-nieuws voor 1991
dens het rijden (niet bij de mo-
r’ ’len uit de Confort-serie).
De kussens zijn aan de rugzij
de voorzien van ventilerende
’slaapstof’ voor behaaglijk
koel slapen in de zomer.
Nieuwe collectie gordijnen en
kussenbekleding in actuele
tinten.
Nieuw model wielkappen,
waardoor de aluminium lijst
voor de tochtstrook van de
voortent kan doorlopen en
overal makkelijk invoerbaar
is.
Alle drie-punts rangeergre-
pen zijn voorzien van een sof t-
rubbergrip aan de achterzij
de. Pijnlijke handpalmen be
horen daardoor tot het verle
den. (Deze softrubbergrip kan
ook op modellen van voor
gaande jaren worden gemon
teerd).
Modern gestyled dakluik met
ingebouwde rollo, hor en ver-
grendelingsmogelijkheid tij-
jaar door. De verschillende in
delingen, uitrustingen en leng
tes komen overeen met de La Car
Trophee-serie.
ssS
«jA
r
hateau mag als caravanbouwer één van de belangrijkste innova-
rs van de caravan-techniek worden genoemd. Het door deze fabri-
mt toegepaste thermodak en het van buitenaf verwijderbare koel-
istrooster - het zogenoemde tropenrooster - zijn twee interessante
rnieuwingen die ongetwijfeld voor navolging zullen zorgen.
de totale constructie van een
ravan neemt het dak een be-
ngrijke plaats in. Vanzelf spre-
ind moet de constructie zo
ed zijn uitgevoerd dat lekka-
ook onder barre weersom-
andigheden, is uitgesloten.
>vendien dient het dak stevig-
id te geven en moet het vol
lende geïsoleerd zijn om bin-
n een aangenaam leefklimaat
garanderen.
aateau heeft de constructie
iht nieuw onder de loep genomen
daarin een belangrijke verbe-
ringaangebracht: het thermo-
k, waarmee thans iedere Cha-
au-caravan wordt uitgerust,
es: m de normale (33 mm dikke)
qndwichconstructie is nog eens
01 'm extra laag toegevoegd, die
staat uit een tweede houten
ame waartussen glaswolisola-
van 15 mm dikte is aange
dacht. Deze extra laag, waaro-
r het aluminium buitendak
ardt gespannen, betekent niet
KI een een noS betere isolatie-
Z IM aarde, maar het scheelt ook
g eens in geluid. Wie ooit tij-
ns een regenbui in zijn cara-
n heeft gezeten, weet onmid-
^^Nllijk dat geluidisolatie heel
ettig kan zijn. Regen maakt
“ril ms een oorverdovend lawaai,
tgeen niet bevorderlijk is voor
n goede nachtrust.
op 3 juli 1965. Ongetwijfeld zullen velen zich herkennen.
Voor deze rubriek blijven foto’s nog altijd welkom op ons redaktie-adres. Ook voor onze rubriek ’Wie ben ik?’ mag u nog steeds foto’s
inleveren. We hebben er niet zo veel meer dus er is alle kans dat de door u geleverde foto niet lang hoeft te wachten om te worden geplaatst.
Toilet-doucheruimte in Ca-
teau/Home-Car met ingebouw
de porta potti.