Veel kritiek op begroting en beleid
Bliksemactie
Were ld vluchtelingen
week
Begrotingsbehandeling 1991 tijdens openbare zitting gemeenteraad op donderdag 31 januari om 17.00 uur
Avondsecretarie:
ne beschouwingen van de politieke partijen ten aanzien van de begroting
1991 en het antwoord daarop van het College van Burgemeester en Wet-
houders, zou men weleens een interessante raadsvergadering mogen ver
wachten.
Hoewel er af en toe enig vuurwerk dreigde te ontstaan en betogen
doorspekt waren van de nodige kritiek, was de vergadering achteraf be
zien vrij vlak.
Verkeer:
Conciërges D.S.W.:
Sportzaal De Vonder:
Fietspaden:
V.R.O.M.:
Nieuwbouw:
Bedrijventerrein:
Milieu:
Emancipatienota
Herindeling:
Algemene Bestuurlijke Zaken:
Beleid:
Financiën:
■en Afgaande op de - ook in ’Moergestel-Nieuws’ gepubliceerde - algeme-
van 1
Interne organisatie:
PAGINA 7
i de
‘g
JA 6 MOERGESTEL-NIEUWS” WOENSDAG 6 FEBRUARI 1991
De meningen over het verruimen van de ope
ningstijden van het secretarie (openstelling in de
avonduren) lagen uiteen. Het C.D.A. vond het
een goede zaak, terwijl de V.V.D. er niets in zag.
De S.P.M. stond achter het idee om daar eerst
een enquête over te houden, terwijl de P.G.B.
voorstelde een proefperiode van een half jaar in
te voeren in het kader van de ’glijdende’ (varia
bele) werktijden, zodat het geen extra geld hoef
de te kosten.
n
is
BURGEMEESTER TER VEER:
’...er is nog zo veel goeds...’
u
P
GEMEENTEHUIS:
Raadhuisstraat 21, postadres Postbus 90,
5066 ZH Moergestel, telefoon 04243-1235 (alléén
tijdens openingsuren); geopend: 9.00-12.30 uur.
OPENBARE WERKEN:
Kloosterdreef 2, Moergestel.
Telefoon: tijdens kantooruren 04243-1235
na kantooruren:
- technische storingen zoals riolering,
wegen, centrale antenne-inrichting e.d.
04243-1244 (hebt u bij centrale antenne
eigen apparatuur gecontroleerd?)
Klein chemisch afval:
kunt u wekelijks inleveren op de dienst voor open
bare werken op vrijdag van 15.00-16.00 uur.
Grof huisvuil:
wordt elke eerste maandag van de maand opgehaald
na melding op het gemeentehuis, tel. 04243-1235.
Landbouwplastic
kunt u op alle werkdagen na telefonische afspraak
inleveren op de dienst voor openbare werken, uit
sluitend schoon en handzaam gebundeld.
WEEKMARKT:
elke vrijdagmiddag van 13.30 - 17.00 uur.
SPREEKUREN KOLLEGE VAN B W:
Burgemeester: na afspraak
Wethouders A.J.G.M. v/d Meijdenberg en Th.N.
Op ’t Hoog op maandagavond van 19.00-20.00 uur.
•e
s)
IS
Deze bliksemactie zal gehouden worden op vrij
dag 22 februari a.s.
Hier krijgt u de volgende keer informatie over
wat dit allemaal inhoudt.
Actiecomité Moergestel
tie rooskleuriger wordt voorgeschoteld dan de
ze volgens die partij is.
Dhr. Smits hekelde het feit, dat raads- en com
missieleden tot op deze avond verstoken waren
gebleven van zowel mondeling als schriftelijk toe
gezegde informatie ten aanzien van financieel-
technische zaken. Daarenboven stelde Smits, dat
de vergadering van de Cie. Financiën een wan
vertoning was, waarbij de voorzitter die avond
’handelingsonbekwaam’ was. Wethouder Op ’t
Hoog zei daarop, dat hij daarvoor zijn excuses
aangeboden had en dat hij een onjuiste inschat
ting had gemaakt met betrekking tot het ver
strekken van de toegezegde informatie.
Het C.D.A. verzocht om verbetering van het
kruispunt Oirschotseweg/Oistelvoirtjes en voorts
de nodige aandacht te blijven schenken aan de
T-31. Wethouder Op ’t Hoog zei, dat er in het
verleden al eens een onderzoek was ingesteld en
dat het kruispunt niet als direkt gevaarlijk gezien
werd. Hij zou de rijkspolitie verzoeken opnieuw
een onderzoek te laten instellen. Ten aanzien van
het kruispunt T 31/Tilburgseweg (bijv, rotonde)
stelde hij, dat eventuele wijzigingen alleen in een
groter verband gezien zouden moeten worden.
De uitkomst van de geluidsoverlast was nog niet
exact bekend.
Ten aanzien van de verkeersveiligheid in de Ko
renstraat vroeg de P.G.B. zich af in hoeverre er
van een reëel overleg met de bewoners sprake
was als een eventuele reconstructie in direkt ver
band gebracht moest worden met de slechte
toestand van het riool ter plaatse. De Heer Op 't
Hoog antwoordde, dat het oorspronkelijke plan,
mede in verband met de riolering en uit kosteno
verwegingen niet uitvoerbaar is. Hij heeft toege
zegd met een eenvoudig plannetje te komen,
waarin verkeersremmende maatregelen opgeno
men worden.
De V.V.D. vroeg om extra aandacht voor de ver
keersveiligheid, o.a. de parkeerproblematiek aan
het Rootven.
groting gereserveerd waren voor personele onder
steuning, te benutten om een extern adviesbu
reau in te huren om de organisatie door te lich
ten.
De Heer Gerlach (V.V.D.) had zich destijds al
sterk gemaakt voor een sterkte-zwakte-analyse,
maar dat hij daarin geen respons kreeg. Hij stel
de, dat er géén aktief management te onderken
nen valt en kenschetste het geheel als een passief
’horen, zien en zwijgen’.
Dhr. N. Smits (P.G.B.) stelde, dat het hier gaat
om een dienstverlenend ’bedrijf, waarbij servi
ceverlening naar het publiek verbeterd kan wor
den door een kritische doorlichting, waarvoor hij
een duur extern bureau niet ziet zitten.
Ten aanzien van verbeteringen in de organisa
tie zaten V.V.D. en P.G.B. op hetzelfde spoor.
Van de zijde van deze twee partijen werd uit
drukkelijk gesteld, dat het hier niet handelde
over personen, maar om wijzigingen, verbete
ringen en meer efficiency van het apparaat. De
Heer Smits had in het antwoord van B W
één lichtpuntje ontdekt, daar waar het college
zelf sprak van ’tekortkomingen binnen haar or
ganisatie gesignaleerd te hebben’.
Burgemeester Ter Veer had zichtbaar moeite met
de kritiek op het beleid en de organisatie, temeer,
daar die ook nog in de openbaarheid is gebracht.
Hij zegde toe het vaste voornemen te hebben er
alles aan te doen om alle zaken nog eens tegen het
licht te houden. Tevens deelde hij mee een per-
soneelsplan op te zetten dat te zijner tijd in de
commissie A.B.Z. voor advies voorgelegd zal
worden.
Het C.D.A. en de S.P.M. zijn verheugd over het
aanblijven van de conciërges op de basisscholen
dit jaar. De V.V.D. en de P.G.B. delen die
vreugde, maar zeggen, dat - gezien het belang
van die funktionaris voor de schoolorganisatie -
er structurele oplossingen geboden moeten wor
den en niet alleen maar voor één jaar.
De S.P.M. stelde, dat privatisering van de spor
thal in strijd is met het collegeprogramma. De
P.G.B. pleitte ervoor, dat dure projekten - zoals
de sportzaal er een is - best geprivatiseerd kan
worden. Men zal daarbij dan ’horeca’ moeten
toelaten teneinde te kunnen komen tot een ge
zonde exploitatie. De V.V.D becijferde daarbij
wat het voor een ’eerste bezuiniging’ zou opleve
ren als men daarbij kon afzien van de reservering
van de 200.000,—.
Het C.D.A. vroeg zich hardop af wanneer men
in Moergestel kan komen tot een volwaardige
sporthal. Dat blijft voor de christendemocraten
een vurige wens.
P.G.B. en V.V.D. zijn van mening, dat men dui
delijkheid moet scheppen met betrekking tot de
financiële haalbaarheid van realisering van het
fietspadenplan. Moergestel kan dergelijke pro
jekten niet behappen, hoezeer men de veiligheid
van de fietser ook wil voorstaan. Wethouder Van
de Meijdenberg antwoordde, dat bekeken wordt
in hoeverre men nóg hogere subsidiebedragen
kan verkrijgen. Het is nu of nooit en niemand
van de deelnemende gemeenten mag afhaken.
Gerlach zegt van deze opmerking niets te begrij
pen en vraagt zich af of er dan tóch nog financiële
ruimte is voor de fietspaden.
Ten aanzien van de nieuwbouwplannen in de toe
komst stelt de V.V.D., dat niet concreet wordt
aangegeven wat men er aan doet, hetgeen - zeker
in het kader van discussie rond herindeling - als
een doodsteek aangemerkt kan worden.
Nu het plan langs de A-58 naar alle waarschijn
lijkheid geen doorgang vindt, zijn C.D.A.,
P.G.B. en V.V.D. van mening, dat zo spoedig
mogelijk omgezien moet worden naar een ande
re lokatie.
De reeds langgeleden aangekondigde milieuno-
ta komt vóór 1 april a.s. De S.P.M. kondigde
aan, dat hier een eerste confrontatie met de coa
litiepartner denkbaar zou kunnen zijn. Hij was
blij met de visie in dezen van de P.G.B., die vol
gens Goris dicht in de buurt kwam van de
S.P.M.
De V.V.D. hoopte niet, dat de visie tot nu toe
uitgedragen symptomatisch was voor hetgeen
naar buiten zou komen in de milieu-nota. Op
vragen van de S.P.M. met betrekking tot chemi
sche onkruidbestrijding zei wethouder Op ’t
Hoog, dat alleen op verharding gespoten wordt
als daar door aanwonenden om wordt gevraagd.
Smits van de P.G.B. wilde weten hoe men stond
tegenover initiatieven als infrarood-verbranden
van onkruid.
Op ’t Hoog wilde daarvan eerst een kostenplaatje
zien, eveneens van behandeling met hogedrukrei-
niging.
Smits pleitte verder voor een zich aktief opstel
len ten aanzien van milieu-positieve projekten als
komposteerinrichtingen. Van de zijde van B W
werd gesteld, dat hier in groter verband (S.M.B.)
over gedacht werd, maar dat er ook planologische
aspecten in het geding waren.
Ten aanzien van het uitrijden van drijfmest,
waarvoor de gemeente regels heeft gesteld op tij
den waarop dit verboden is, vroeg wethouder
Van de Meijdenberg de signalen door te geven
aan bestuur of politie. Smits van de P.G.B. wees
de wethouder op zijn verantwoordelijkheid in de
zen, uitgerust met een ambtelijk apparaat dat de
controle moet verrichten en op naleving van de
regels moet toezien. Hij mag als wethouder niet
verwachten, dat hijzelf achterover leunt en
raadsleden aanzet tot controlerende taken. Ger
lach van de V.V.D. maakte dienaangaande de
opmerking, dat bij zo’n stellingname van de wet
houder zijn ’broek afzakte’. 'Het is maar goed,
dat ik goed op mijn stoel zit’.
De S.P.M. wilde het opstellen van een emanci-
patie-nota aan een op te richten vrouwenberaad
laten onder het motto ’ladies first’.
Zowel de P.G.B. als de V.V.D. wilden het eman
cipatiebeleid in een groter kader geplaatst zien.
Aan het eind van deze begrotingsbehandeling
waarbij V.V.D. en P.G.B. zich niet konden vin
den in de voorgelegde begroting zei Dhr. Ger
lach toch nog blij verrast te zijn, dat het colle
ge van B W de bereidheid heeft getoond tot
het luisteren naar opmerkingen ten aanzien van
de organisatie en het management en dat deze
vervolgens in de bespreking meegenomen zul
len worden. Dhr. Gerlach vond het een droe
ve schande, dat het C.D.A. als grootste partij
zo weinig had ingebracht en hoopte dat dit in
de toekomst zeker meer zou zijn.
Rond de klok van negen ging ieder zijns weegs.
J.M.O.
1 In eerste termijn kregen alle frakties de gelegen
heid hun visie te geven op eerder genoemde on-
derwerpen en onderdelen daarvan, waarna B
W, na een intern beraad van 1 uur, hun reaktie
gaven.
Opvallend daarbij was wel de zéér korte tijd, die
het C.D.A. nodig had om hun indrukken weer
te geven. Waar S.P.M. en vooral V.V.D. en
P.G.B. veel tijd nodig hadden en op vele
I(hoofd)onderwerpen ingingen, volstond C.D.A.
met slechts enkele minuten spreektijd over een
handje vol onderwerpen.
i Dat ontlokte een wat later binnengekomen toe
schouwer vanaf de publieke tribune tot de uit
spraak: ’Is het C.D.A. nog niet aan het woord ge
weest?’
Voorts was het opmerkelijk, dat coalitie-partnpr
S.P.M. op enkele punten kritiek uitte op het ge
voerde beleid van haar eigen wethouder.
C.D.A. en S.P.M. bekritiseerden de algemene
beschouwingen van de V.V.D., daar waar het
de kritiek van laatstgenoemde partij betrof op
de organisatie met termen als ’niet gepast’ en
’generaliserend’.
De fraktievoorzitters van P.G.B. (Smits) en
‘V.V.D. (Gerlach) haakten nog in op de beant
woording van de algemene beschouwingen door
B W, voor wat betreft de passage ten aanzien
‘van het in mei 1990 opgestelde college-program-
ma.
P.G.B. en V.V.D. stelden, dat het college-pro-
gramma éénzijdig tot stand was gekomen, waar-
bij geen ruimte geboden was voor aanpassing,
(aanvulling of wijziging en derhalve ook niets an
ders overbleef dan het programma ’voor kennis
geving aan te nemen’.
Met name de oppositie-partijen P.G.B. en
V.V.D. hadden vervolgens forse kritiek op het
gevoerde en te voeren beleid, op de organisatie en
de begroting.
De P.G.B. is van mening, dat behoud van de
zelfstandigheid van de gemeente de eerste optie
is. Maar ook met een eigen identiteit kan er op
vele fronten naar bundeling van krachten
gestreefd worden: bepaalde zaken samen doen
met andere gemeenten, gebruik maken van de
know how over en weer en zaken efficiënter en
effectiever uitvoeren. Smits noemde daarbij za
ken als ruimtelijke ordening, volkshuisvesting,
milieu, openbare werken, werkgelegenheid en
automatisering. Bovendien zou intergemeentelij
ke samenwerking in de bezuinigingssfeer goed
kunnen doorwerken: meer rendement met min
der geld.
De S.P.M. was van mening, dat er duidelijk
heid moest komen over deze materie. Goris ad
viseert tot aktie over te gaan en in overleg te
treden met de provincie. Intergemeentelijke sa
menwerking wordt niet als een alternatief ge
zien.
De V.V.D. stelde, dat samenwerking met an
deren wellicht beter kan zijn en dat daardoor de
zelfstandigheid van Moergestel behouden kan
blijven. Waarom zou een kleiner apparaat en
samenwerking met anderen niet beter kunnen
zijn? zo vroeg Gerlach zich af.
Burgemeester Ter Veer was van mening, dat we
op een kruispunt gekomen zijn van herindeling,
intergemeentelijke samenwerking en financiën.
Eerst zullen de zaken nog eens goed op een rij ge
zet moeten worden. Toegezegd werd daar op zo
kort mogelijke termijn op terug te komen.
Fraktievoorzitter M. van Velthoven (C.D.A.)
was van mening, dat het weliswaar een moeilijk
jaar was geweest, maar dat er wel degelijk beleid
was gevoerd. De Heer N. Smits (P.G.B.) stelde
echter, dat voor de financiële saneringsoperatie
de zogenaamde stofkam- of kaasschaafmethode
gekozen was, waarbij verzuimd was een be-
I leidsplan als basis te kiezen. Hij pleitte ervoor,
dat ten aanzien van het takenpakket een overwe
ging was gemaakt op welke taken te bezuinigen,
welke af te stoten en welke in gezamenlijkheid uit
I te voeren. Fraktieleider Gerlach (V.V.D.) stelde
zich eveneens uiterst kritisch op ten aanzien van
het tot nu toe gevoerde beleid en was van me
ning, dat er geen orde op zaken gesteld was.
Wethouder Th. op ’t Hoog memoreerde, dat in
het college-programma forse bezuinigingen
aangekondigd werden en kon de meningen, als
was er geen beleid gevoerd, niet delen. De
S.P.M. stelde bij monde van dhr. F. Goris, dat
het college een tè florissante voorstelling van
zaken gaf. Hij betreurde het, dat in de discus
sies vaak stappen ter bespreking opgevoerd
werden, waarover reeds beslissingen genomen
waren.
De P.G.B. was van mening, dat een (niet-amb-
telijke) boekhouder aan de basis van de begroting
had gestaan, waarbij die zich niet gerealiseerd
had waar men met overleg tot andere accenten
had kunnen komen. Het huis-aan-huis versprei
de boekje ’Begroting in één oogopslag’ beant
woordt volgens Smits niet aan het uitgangspunt
van openheid naar de burger, omdat het moeilijk
toegankelijk is. ’Een dure misser in plaats van
een schot in de roos!’ Wethouder Op ’t Hoog zei,
dat hij voor deze luxe uitgave gekozen had, om
dat het anders met zoveel ander foldermateriaal
in de prullenbak zou verdwijnen. De V.V.D. had
ongezouten kritiek op de nieuw in te voeren be
lastingen, waarvan niet duidelijk was hoe de ver
houdingen van de perceptiekosten versus de op
brengsten lagen. Zonder daar een beleid onder te
leggen vond Gerlach dergelijke voorstellen ’on
zinnig’.
Ook de S.P.M. wilde zaken nog eens helder op
een rij gezet zien en verwoordde, dat de situa-
i dat
rga-
ten.
Zen-
MARK VAN VELTHOVEN (C.D.A.):
’...er is wel degelijk beleid gevoerd...’
S.P.M.-fraktievoorzitter Goris stelde het niet be
grepen te hebben, dat de sterkte-zwakte-analyse
van de eigen organisatie geen doorgang gevonden
had en pleitte ervoor de 20.000,-, die in de be-