Beantwoording Algemene Beschouwingen 1991 fe... 90 <9 INLEIDING DAG HOOFDFUNKTIE O: ALGEMEEN BESTUUR Zoals wij reeds in onze Nota van Aanbieding hebben gememo reerd is in het Kollegeprogramma 1990-1994 in Hoofdlijnen, zoals dat op 2 mei 1990 door ons Kollege is vastgesteld en in uw verga dering van 29 juni 1991 aan de orde is gesteld en daarbij voor ken nisgeving is aangenomen, één van de centrale beleidsdoelstellin gen als volgt geformuleerd: "Met het daar waar dit binnen de huidige financiële situatie mo gelijk is, is zoveel mogelijk handhaven en daar waar dit mogelijk, noodzakelijk en/of wenselijk is, op onderdelen uitbreiden van het bestaande voorzieningenniveau, wordt het beleid primair gericht op een algeheel financieel herstel. Bij de noodzakelijke prioriteitsstelling zal niet alleen naar de wen selijkheid van bepaalde aktiviteiten/voorzieningen maar met na druk naar de (financiële) haalbaarheid worden gekeken. Nadrukke lijk zal hierbij ook de mogelijkheid tot het verkrijgen van subsidies in de beoordeling worden betrokken zonder dat hierdoor reeds vooraf de keuze bij de noodzakelijke prioriteitsstelling wordt vastgelegd." ;t GINA ’’MOERGESTEL-NIEUWS” WOENSDAG 30 JANUARI 1991 PAGINA 7 zie volgende pagina Het feit dat wij U een op termijn weer sluiten de begroting voor hebben kunnen leggen be tekent geenszins, dat de saneringsoperatie is afgerond. Zoals reeds meerdere malen in de Kommissie Financiën is besproken - en ook op Wij herinneren u eraan, dat van de bij de be handeling van ons Kollegeprogramma in Uw vergadering van 29 juni 1990 met name aan de niet koalitiepartners geboden gelegenheid om het Kollegeprogramma (op onderdelen) te onderschrijven of suggesties te doen tot aan- passing/aanvulling van dit Kollegeprogramma geen gebruik is gemaakt. Het verheugt ons dan ook, dat op dit moment in door U aangeboden algemene beschouwin gen gekonstateerd wordt, dat reeds voor de verkiezingen van 21 maart 1990 alle frakties het erover eens waren dat de gemeente weer een goede financiële basis zou moeten krijgen. Dit betekent dan ook dat wij ons ten aanzien van nieuwe investeringen beperkingen op die nen te leggen. Vanzelfsprekend mogen daarbij uiteraard nieuwe noodzakelijke voorzieningen niet worden geblokkeerd. Op zichzelf is dit ook geen vreemde konstate- ring. Reeds bij de behandeling van de begro ting 1990 is door het toenmalige kollege na drukkelijk aandacht gevraagd voor de zorg wekkende ontwikkeling van de financiële situa tie in meerjarenperspektief. Hierbij is gesteld dat aan het gezond maken van de financiële huishouding de hoogste prioriteit toegekend diende te worden. In aansluiting op vorenstaande opmerkingen zullen wij in het vervolg van onze beantwoor ding hoofdfunktiegewijze op de door U inge diende algemene beschouwingen ingaan. Gemeentelijke herindeling Terecht wordt gekonstateerd, dat de gemeen telijke herindeling de komende jaren onze bij zondere aandacht zal vragen. Reeds diverse malen hebben wij de gemeentelijke herinde- Juist in een periode dat in het licht van de dis- kussies omtrent de gemeentelijk herindeling en bestuurlijke vernieuwing een extra beroep gedaan moet worden op niet alleen een des kundig, maar ook op een gemotiveerd ambte lijk apparaat, draagt een en ander niet bij tot wederzijds begrip en goede verhoudingen. Wij hechten eraan en vinden het onze verant woordelijkheid om dit hier nadrukkelijk onder uw aandacht te brengen. Zonder hier nader op het onderwerp gemeen telijke herindeling in te willen gaan, wijzen wij U erop, dat in het rapport 'Verkenning herinde- lingsbeleid-deelrapport T van de Kommissie Schampers onder de bestuurlijke/juridische knelpunten als aandachtspunt van provinciaal beleid is opgenomen dat zelfstandige ge meentelijke dienstverlenening op het gebied van sociale wetgeving, ruimtelijke ordening, volkshuisvesting en gemeentewerken een ho ge prioriteit behoort te hebben. In het vervolg van onze beantwoording zullen wij hierop onder 'Intergemeentelijke samen- ling in de provincie Noord-Brabant in de verga deringen van de Kommissie Algemeen Be stuurlijke Zaken aan de orde gesteld. Door deze Kommissie, waarin de fraktievoorzit- tens van de politieke partijen zitting hebben, is geadviseerd de diskussie omtrent de gemeen telijke herindeling aan de hand van een op te stellen notitie omtrent de gemeentelijke her indeling in zijn algemeenheid en de positie van onze gemeente daarbij in het bijzonder, uit te stellen tot na het aantreden van Uw raad in de huidige samenstelling. Op basis van dit advies, nader gekonkretiseerd in de kommissievergadering van 8 oktober 1990, en de ontwikkelingen m.b.t. de gemeen telijke herindeling in Brabant Noord-Oost en de regio Den Bosch, hebben wij besloten gezien het belang van deze materie ook voor onze ge meente - een informele bespreking met Uw raad te beleggen. Hierbij heeft ook de diskus sie die thans gevoerd wordt omtrent bestuur lijke vernieuwing een rol gespeeld. Gezien het belang van dit onderwerp, achten wij het wenselijk dat alvorens hieromtrent in openbaarheid standpunten worden ingeno men, binnen Uw raad een diskusssie omtrent de toekomstige bestuurlijke positie van onze gemeente op gang wordt gebracht. Aangezien interne organisatie In het kader van de uitvoering van het Oplei dingsplan is aan de orde gesteld, dat het wen selijk zou zijn, dat een sterkte-zwakte-analyse plaats zou vinden van het bestuurlijk en amb telijk funtioneren in onze gemeente. Het initia tief zou hierbij nadrukkelijk bij Uw raad liggen. Wij moeten konstateren, dat dit initiatief door Uw raad niet verder is uitgewerkt. Daarnaast is in het kader van de behandeling van de begroting 1990 reeds aan de orde ge weest dat, na de diverse mutaties binnen de ambtelijke organisatie en deaanpassing daar van aan een zich wijzigend gemeentelijk taken pakket, de aandacht verder gericht diende te worden op een zo optimaal mogelijk funktio- neren van deze interne organisatie. Hierbij is gesteld, dat gezien de toenemende druk die op diverse onderdelen van de organi satie wordt gelegd en de noodzaak om te ko men tot full-time systeembeheer aan de totale organisatie omvattend personeelsplan op gesteld zou dienen te worden. De hieromtrent gevoerde diskussie vond mede plaats in het licht van de op dat moment nog in de begro ting gehandhaafde vakatures voor 116 forma tieplaats. Een dergelijk personeelsplan dient, in aanslui ting op de ook door U voorgestane sterkte- zwakte-analyse zowel de ambtelijke als de be stuurlijke organisatie te omvatten. In dit plan, zou behalve aan de verbeteringen die, zoals voor elke andere organisatie ook voor onze ambtelijke en bestuurlijke organisa tie wenselijk zijn, aandacht geschonken kunnen worden aan de werkverdeling, de doelgericht heid en de doeltreffendheid van onze totale organisatie. Daarnaast zouden dan ook de mogelijkheden tot het afstoten van taken nader aan de orde kunnen komen. Ter uitvoering van hetgeen hieromtrent tij dens de begrotingsbehandeling is gesteld heb ben wij stappen ondernomen om te komen tot werking' en 'interne organisatie' nader terug komen. intergemeentelijke samenwerking Met verbazing hebben wij er kennis van geno men dat thans, in tegenstelling tot het in het verleden gevoerde beleid en de op basis daar van genomen besluiten, zoveel waarde wordt gehecht aan intergemeentelijke samenwer king. Desondanks onderschrijven wij dat inter gemeentelijke samenwerking in het heden daagse bestuur een belangrijke plaats in neemt. In de diskussie omtrent de bestuurlijke ver nieuwing zal hier dan ook, mede door de instel ling door het SMB van de werkgroep bestuur lijke organisatie in Midden-Brabant, nader aan dacht aan worden geschonken. Mogelijkerwijs dat hierbij ook het afstoten van bepaalde ta ken of taakonderdelen aan intergemeentelijke samenwerkingsvormen nadrukkelijk in beeld zal komen. De milieutechnische samenwerking is hier ove rigens al een goed voorbeeld van. Dit laat evenwel onverlet dat bepaalde kernta ken zelfstandig binnen de eigen bestuurlijke en ambtelijke organisatie verricht moeten kun nen worden. Op basis hiervan is er naar ons oordeel medio 1989 ook terecht voor gekozen om, nadat ook de mogelijkheden tot samen werking met nabuurgemeenten waren onder zocht, de toenmalige afdeling Gemeentewer ken uit te breiden met het takenpakket Bouw en woningtoezicht, zorg voor de gebouwde en de te bouwen gemeente-eigendommen en de technische aspekten van de milieuwetgeving. Het afstoten van (delen van) deze kerntaken is naar ons oordeel vooralsnog niet aan de orde. Een andere vraag is het of bepaalde (deel)werk- zaamheden niet op enigerlei wijze uitbesteed kunnen worden. Zo maken wij voor het taak veld onderhoud plantsoenen in belangrijke ma te gebruik van de DSW. De vraag moet gesteld worden of bij een verdergaande bezuiniging ook op dit onderdeel bezuinigd zal dienen te worden, ofwel middels een beperking van het onderhoud danwel middels uitbesteding van dit werk of delen daarvan aan anderen. Wij be nadrukken dat wij bij de beoordeling van deze vraag op welke wijze en tot welke omvang de thans door DSW-krachten te verrichten werk zaamheden in de naaste toekomst zullen wor- den verricht ook oog zullen dienen te hebben voor de funktie die de DSW in onze samenle ving vervult. Dit betekent geenszins, dat er nu beleidsmatig niets wordt gedaan zoals wordt gesuggereerd. Reeds nu wijzen wij U erop dat voor 1991 toch nog is voorzien in een investeringsbedrag van f 45.000,- en dat een nieuw beleid voor het ge bouwenbeheer wordt ingezet waarbij het voor normaal onderhoud (lees handhaving van het voorzieningenniveau) beschikbare bedrag van f 35.000,- met 100% wordt verhoogd tot f 70.000,-. Bij de uitvoering van deze financiële sanerings operatie hebben wij onder begeleiding van de Stichting BBI voor een bepaalde opzet geko zen. Er zijn uiteraard andere methoden denkbaar. Dit betekent evenwel volstrekt niet dat de door ons gevolgde methode, die zijn basis vindt in het door het Ministerie van Binnen landse Zaken geïnitieerde BBI-projekt dat in den lande al op tal van plaatsen tot goede re sultaten heeft geleid, in onze gemeente niet tot het beoogde resultaat zou kunnen leiden. In ieder geval staat vast dat wij er op deze wij ze in geslaagd zijn U een begroting, een meer jarenbegroting en een investeringsplan voor te leggen, waarbij binnen deze raadsperiode gekomen kan worden tot een sluitende begro ting. Tijdens de gehele operatie is de Kommissie Fi nanciën en Openbare Werken geïnformeerd over de voortgang. Wij herinneren U eraan, dat in de vergadering van de Kommissie Financiën van 13 september 1990 de eerste ambtelijke versie van de begroting 1991 en de meerjaren begroting 1991-1994 uitvoerig mondeling is toegelicht (ook dit is een stuk openheid en openbaarheid) door middel van presentatie op sheets. Deze sheets, 43 bladzijden in totaal, zijn aan alle kommissieleden toegezonden. Het is dan ook een volstrekt onjuiste voorstel ling van zaken, indien gesteld wordt dat de in vergelijking met de eerste onbekende ambte lijke versie van de begroting 1991, uitgevoer de operatie gericht op sanering der financiën, zich aan het waarnemingsvermogen van Uw raad onttrekt. Wij herhalen hierbij nadrukkelijk, dat wij bij de voorbereiding van de voorliggende begroting 1991, meerjarenbegroting 1991-1994 en de in- vesteringsplanning 1991-1994 hebben moeten konstateren, dat de aandacht in nog grotere mate dan wij bij de vaststelling van het kolle geprogramma reeds vermoedden, gericht diende te worden op een algeheel financieel herstel van onze gemeentelijke huishouding. Het getuigt naar ons oordeel dan ook van rea- liteitszin en bestuurlijke moed, om bij het op basis van ons kollegeprogramma uit te voeren beleid primair uit te gaan van de financiële mo gelijkheden. In konkreto betekent dit dat, bin nen het uitgangspunt dat het bestaande voor zieningenniveau zoveel mogelijk gehandhaafd dient te blijven, gekomen dient te worden tot een algehele financiële sanering. Eerst op het moment dat de gemeentelijke financiële huis houding weer gezond genoemd mag worden bestaan er mogelijkheden om te denken aan een uitbreiding van gemeentelijke aktiviteiten in ruime zin. de op 20 december 1990 gehouden voorlich tingsavond is uiteengezet - is het BBI-projekt een proces van jaren. Reeds in onze nota van aanbieding hebben wij aangekondigd dat wij in 1991 een verdere ombouw van de begroting naar een produktiegerichte begroting (output- begroting) zullen pogen te realiseren. Hiervoor mogen wij U verwijzen naar pag. 27 van de no ta van aanbieding. In aansluiting op onze konstatering, dat met het vaststellen en verder uitwerken van de door ons aangeboden op termijn weer sluiten de begroting de belangrijkste centrale beleids doelstelling van ons kollegeprogramma gro tendeels gerealiseerd zal worden, zullen de overige beleidsdoelstellingen, voor zover dit nog niet het geval is, de vereiste aandacht krijgen. Aan het slot van deze inleiding konstateren wij dat Uw algemene beschouwingen niet - althans niet allen - beperkt gebleven zijn tot de poli- tiek/bestuurlijke aspekten, maar dat het geheel in afwijking van wat algemeen gebruikelijk is - nl. dat het bestuur op beleid en uitvoering wordt aangesproken - thans op deze plaats en nog wel op een zo'n indringende, direkte en vooral algemeen geldende wijze, het ambtelijk apparaat ter diskussie wordt gesteld. deze diskussie op korte termijn plaats zal vin den, achten wij het prematuur hier nu al onzer zijds met een standpunt naar buiten te treden. Wij zijn evenwel in het kader van de ook m.b.t. dit onderwerp te betrachten openbaarheid na drukkelijk van oordeel dat nog een weg gevon den zal dienen te worden om onze inwoners tij dig en zo volledig mogelijk te informeren en bij dit vraagstuk te betrekken.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1991 | | pagina 7