c
Beantwoording Algemene Beschouwingen 1991 j
s
4
HOOFDFUNKTIE 8:
RUIMTELIJKE ORDENING EN
VOLKSHUISVESTING
B.
FINANCIËN ALGEMEEN
vervolg
653-
hr -
653-
653
Moergestel, 22 januari 1991
Ruimtelijke ordening
1. Nota Brabant op Streek
De reaktie van ons kollege op de overlegnota
Brabant op Streek (vooroverlegnota m.b.t.
voorgenomen streekplanherziening) gaat in op
de verschillende onderdelen van het voor
gestane provinciale beleid zoals dit nader vast
gelegd zal worden in een herziening van het
Streekplan. Wij veronderstellen onze reaktie,
die vooraf om advies is voorgelegd aan de
kommissie Ruimtelijke Ordening, Volkshuisves
ting en Milieu, bij u als bekend. Volledigheids
halve wijzen wij U erop, dat, zodra deze beleids
nota vertaald is een konsept-herziening van
Streekplan, door uw raad binnen de wettelijke
procedure nog een formele reaktie kenbaar
gemaakt zal kunnen worden.
2. Bestemmingsplannen voor het stedelij-
ke gebied.
a. Aanpassing/herziening bestemmingsplannen
In het kader van de ruimtelijke ordening dient
het streven er op gericht te zijn om een voort
durende inspanning te leveren niet alleen in de
ontwikkeling van nieuwe (uitbreidingsplannen,
maar ook in het aanpassen van plannen aan de
eisen welke in de huidige samenleving m.n. aan
de direkte woonomgeving worden gesteld.
Niet alleen wordt dan voldaan aan de wettelij
ke verplichting om een bestemmingsplan elke
10 jaar te herzien, doch evenzeer wordt dan
bereikt dat een eigentijds evenwicht wordt ge
vonden tussen individuele wensen/eisen en de
bescherming van de belangen van de omge
ving. Bovendien worden door verschillende
rechten/plichten uit de vele verschillende be
stemmingsplannen onrechtvaardigheden er
varen die mede aanleiding geven tot kostbare
en tijdrovende bezwaar- en beroepprocedures
bij vergunningaanvragen.
Duidelijk dient te zijn dat de inspanning erop
gericht zal zijn om m.n. de oudere bestem
mingsplannen te herzien.
Binnen de verschillende optieken van bestem
mingen zal er naar gestreefd worden - mede
gelet op het eerdergenoemde beginsel van ge
lijkheid - dat er een bepaalde vorm van unifor
mering plaats vindt in m.n. de voorschriften
van de diverse bestemmingsplannen.
b. Onderzoek nieuwbouw
Daarnaast wordt stelselmatig een inspanning
gevraagd in het onderzoek naar de mogelijk
heid tot ontwikkeling van nieuwe uitbrei-
dingslokaties. Uiteraard zullen wij ons uiterste
best blijven doen om een voor Moergestel zo
redelijk mogelijk aandeel van de woningbouw
in regionaal en provinciaal verband te verkrij
gen. Wij hebben daarbij echter rekening te
komen tot een komposteerinrichting voor zgn.
groenafval wordt door ons positief benaderd.
Naast de milieu-aspekten dienen hierbij ook
planologische aspekten in de overweging te
wordenbetrokken en dient ook op dit terrein
aandacht te worden geschonken aan de inter
gemeentelijke samenwerking.
e. drijfmest dumpen
Ons hebben geen signalen bereikt waaruit zou
blijken dat op enigerlei wijze drijfmest wordt
gedumpt.
Volkshuisvesting
1Richtcijferproblematiek groei klassebe-
leid
De richtcijferproblematiek, die u bekend is en
onder het onderdeel Ruimtelijke Ordening ook
reeds aan de orde kwam, baart ons mede ge
let op de bestaande vraag naar woningen gro
te zorgen.
Duidelijk is dat het provinciaal beleid m.n. de
groeikorting van 30% zich steeds duidelijker
laat voelen. In het kader van de nota Brabant
op Streek hebben wij reeds richting provincie
aangegeven dat wij van mening zijn dat de
eigen natuurlijke aanwas opgevangen moet
kunen worden. Daarop dient het provinciaal
beleid naar ons oordeel te worden afgestemd.
2. Woningzoekenden
Momenteel vindt de jaarlijkse enquête onder
de woningzoekenden plaats. In de begelei
dingsbrief hebben wij de aanvragers uitvoerig
geïnformeerd over de minder rooskleurige si
tuatie op de plaatselijke woningmarkt. Voor 1
februari a.s. moet men via het terugzenden
van een formulier melden of men de wonin-
gaanvraag wenst te handhaven. Na de verwer
king van de formulieren zal de lijst van woning
zoekenden zijn geaktualiseerd. Wij nemen aan
dat de woningaanvragen serieus zijn en dat de
verzoekers op korte of langere termijn een
huur- of koopwoning of bouwperceel van on
ze gemeente wensen.
De kommissie Ruimtelijke Ordening, Volkshuis-
houden met het provinciaal beleid, zoals vast
gelegd in het Streekplan, en het beleid zoals
dat regionaal mede door ons richting wordt
gegeven.
In dit kader moet - zoals al eerder is medege
deeld - helaas worden vastgesteld dat de richt-
cijfers voor de komende jaren naar ons oordeel
te laag zijn om aan de woningbehoefte voor
onze eigen inwoners te kunnen voldoen.
Mede in het licht van de woningbouwkontin-
gentering zal nagegaan worden op welk mo
ment de voorbereiding van een nieuw bestem
mingsplan (Papenacker 2) ter hand genomen
zal dienen te worden.
c. Kom Moergestel I
In 1991 zal de aanpassing van het bestem
mingsplan aan de uitspraak van de Kroon
gestalte dienen te krijgen. Dit betekent op ba
sis van deze uitspraak van de Kroon ook een
aanpassing van de bebouwingsmogelijheden
voor de Boerenbond. Besprekingen vinden
plaats en zullen nog plaats vinden terwijl uiter
aard inspraak-bezwaar mogelijk zal zijn. Daar
waar nodig zal, indien hieromtrent tijdig duide
lijkheid bestaat, bekeken worden of op bepaal
de ontwikkelingen op andere lokaties kan wor
den ingesprongen.
3. Buitengebied
Voor de algehele herziening van het bestem
mingsplan buitengebied is door uw raad een
krediet gevoteerd. De overlegnota Brabant op
Streek en met name de mogelijke gevolgen
van die nota, indien die zal leiden tot een her
ziening van het Streekplan, alsmede de door
de provincie opnieuw vast te stellen Nota in
richting bestemmingsplannen voor het buiten
gebied, hebben ons doen besluiten om in zo
verre pas op de plaats te maken dat voorals
nog enkel een inventarisatie plaats zal vinden.
Wij verwachten evenwel dat wanneer deze in
ventarisatie gereed is er meer duidelijkheid zal
zijn ten aanzien van het provinciaal beeld. Wij
stellen ons voor U via de betreffende kommis
sie t.z.t. nader te informeren.
4. woningbedrijf
De voorschriften zoals van toepassing op het
gemeentelijk woningbedrijf bepalen dat de re
serves van een toegelasten instelling rentege-
vend dienen te worden belegd. Wij zijn van oor
deel, dat met de thans voorgestelde stijging
tot 6% een redelijk rendement wordt verkre
gen. Wij voelen ons hierbij gesterkt door het
volgende:
De begroting en jaarrekening van het Woning
bedrijf dient jaarlijks te worden ingezonden
naar de Direktie van de Volkshuisvesting van
het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelij
ke Ordening en Milieubeheer. Dit is uiteraarcf
ook gebeurd met de begrotingen en rekenin
gen over de afgelopen jaren waarbij sprake
was van rentevergoedingen van 4,41/2 en 5%.
Noch bij deze normale inzending, noch bij het
periodiek onderzoek ter plaatse dat laatstelijk
in 1989 heeft plaatsgevonden is vanuit het Mi
nisterie enige opmerking gemaakt ten aanzien
van de belegde reserves. Dat met deze reser
ves niets gedaan kan worden is door ons Kol
lege nimmer beweerd. Wel is nadrukkelijk
gesteld dat bij het beschikken over de reserves
van het gemeentelijk Woningbedrijf voldaan
moet worden aan de regels zoals deze door
het Ministerie zijn gesteld.
In artikel 21 van het Besluit Toegelaten Instel
lingen wordt nadrukkelijk aangegeven dat de
Algemene Bedrijfsreserve uitsluitend bestemd
mag worden voor doeleinden in het belang
van de volkshuisvesting.
indien gelden uit de Algemene Bedrijfsreserve
worden aangewend heeft ons kollege het afge
lopen jaar hiervoor vooraf schriftelijk toestem
ming gevraagd aan meergenoemd ministerie.
Dit is een gedragslijn die wij ook in de toekomst
zullen handhaven.
In dit kader hebben wij ook toestemming ge
vraagd om ten laste van het woningbedrijf-
over te gaan tot rationeel gebouwenbeheer en
de aanschaf van een daartoe geëigend geauto
matiseerd systeem. Op korte termijn zullen U
hiertoe voorstelen bereiken.
Op basis hiervan zal U in de loop van 1991 het
gevraagde inzicht In de onderhoudstoestand
van het gemeentelijk woningbezit kunnen wor
den gegeven.
In het kader van de Nota Gemeentelijke Wo
ningbedrijven, zoals deze in onze nota van aan
bieding nader is omschreven, zal nader aan
dacht geschonken dienen te worden aan de
toekomstige positie van ons woningbedrijf.
Hierbij zal ook de positie van de huurders aan
de orde komen. Binnen dit kader staan wij ook
de instelling van een huurdersoverleg voor.
Stads- en dorpsvernieuwing
Het ten behoeve van de Stads- en dorpsver
nieuwing binnen de begroting opgenomen be
drag is het bedrag dat wij van de provincie ter
uitvoering van de Stads- en dorpsvernieuwing
vesting en Milieu zal een evaluatie van de toe
passing van de Woonruimteverordening wor
den voorgelegd.
3. verkoop woningwetwoningen
Een eerste versie van een nieuwe nota ver
koop woningwetwoningen is door ons om ad
vies aan de kommissie Ruimtelijke Ordening,
Volkshuisvesting en Milieu voorgelegd. Wij zul
len deze nota mede naar aanleiding van de
gestelde vragen en gemaakte opmerkingen
opnieuw aan deze kommissie voorleggen,
waarna deze in Uw vergadering van februari
aan de orde zal worden gesteld. Vooralsnog op
teren wij er - om de in de nota genoemde re
denen en met name terwille van een even
wichtig sociaal volkshuisvestingsbeleid - voor
om niet langer over te gaan tot verkoop van
woningwetwoningen.
Burgemeester en wethouders
van Moergestel
de burgemeester, J.B.S ter Veer
de sekretaris, A.W.G.J. van Kessel
E
Ni
Bi]
ten
zijr
De.
te
Voi
der
A.
de
Voi
rie
Bij
leg
de
Op
ka<
De
mii
Ind
Bij
ter
Vo
A.
de
Vo
rie
Bij
pir
uitl
B.
vei
m<
de
zei
lee
va
Er
tre
Ee
m<
Int
De
hot
kei
en
ker
De
mir
Hel
dur
voc
bij
MOERGESTEL-NIEUWS” WOENSDAG 30 JANUARI l£'
verse hoofdfunkties al afdoende aangetoorj
dat diverse voorstellen om in afwijking van t
door ons kollege gepresenteerde begroting d
noodzakelijke financiële saneringsoperatie t(
een goed einde te brengen geen effektsort
ren. Onderstaand zullen wij nog op enige algi
mene financiële opmerkingen nader ingaan
Belastingmaatregelen
In onze nota van aanbieding hebben wij eet
tweetal nieuwe belastingen aangekondic
d.w.z. de invoering van een hondenbelastin
en een toeristenbelasting.
Ten aanzien van de hondenbelasting merkel
wij op, dat uitgegaan wordt van een netti
opbrengst inhoudende dat rekening gehou
den is met de kosten van invordering en mt
een aantal te treffen maatregelen ter bepei
king van de overlast die thans van hondenuil
werpselen wordt ondervonden. Overigens zj
bij de verdere uitwerking van ons beleidsvool
nemen een nadere afweging van de voor- et
nadelen van invoering van deze belastingen
plaats dienen te vinden.
Omzetten dure geldleningen
Zoals U uit de staat E had kunnen zien zijn alk
leningen van de algemene dienst, behouden
die voor woningwetwoningen en woonwagen
gesloten tegen een rentepercentage dat lage
ligt van 7,75%, hetgeen bij de huidige ren
testand geen enkele mogelijkheid biedt om ta
konversie van geldleningen over te gaan.
Aktief kasgeld en depositiebeleld
Door ons wordt getracht het benodigde kor
geld op de meest voordelige wijze aan te trek
ken. Gelet op de liquide positie van de gemeen
te, hetgeen ook af te leiden is uit de begro
tingsstukken, rente-omslag, waar immers eer
financieringstekort wordt voorzien var
f 2.000.000,- zal aan het deposito-beleid geer
aandacht behoeven te worden geschonken.
Samenvattend stellen wij U voor hetgeen in de
Nota van Aanbieding als uitgangspunt van fi
nancieel beleid voor de periode 1991-1994 is
aangegeven als zodanig over te nemen mid
dels vaststelling van:
a. de begroting 1991 van het Woningbedrijf
overeenkomstig het U aangeboden kon
sept;
b. de primitieve begroting 1991 van de Alge
mene Dienst overeenkomstig het U aange
boden konsept;
c. de investeringsplanning 1991-1994 over
eenkomstig het U aangeboden konsept;
d. de meerjarenbegroting 1992-1994 over
eenkomstig het U aangeboden konsept;
PAGINA 1|
-MOE
ontvangen. Aangezien dit budgettair neutra
verloopt kan hierop geen besparing worde
bereikt.
Uitvoering van het ontworpen konsept-doro
vernieuwingsplan achten wij om financiëlen
denen vooralsnog niet mogelijk. Naar ons oo
deel dient dit konsept-ontwerp-plan wel i
drukkelijk als toetsingskader te worden gem
men voor toekomstige ontwikkelingen in 4
kern van ons dorp.
Daarnaast zal bij de uitvoering van noodzaki
lijke rioleringswerkzaamheden en van het wei
beheersprogramma vanzelfsprekend aai
dacht geschonken worden aan dit dorpsve
nieuwingsplan.
In het vorenstaande hebben wij onder de d