Algemene Beschouwingen PGB 1991 Ve St PGB-fraktievoorzitter Noud Smits Herindeling Financiën Rond de begroting is het gebruike lijk, dat de raadsfrakties hun 'Alge mene Beschouwingen’ houden. Een gebruik, dat verder reikt dan een zogenaamd 'verplicht nummer', in de beschouwingen kunnen de frakties hun gedachten formuleren met betrekking tot het gevoerde en te voeren beleid. VE] sterk dan beter zuini meer nood verni gezar Werr (ruim misci lieu e stijge den t leder perin orgar gend daad’ men het i aanp tegre ren o De h; ment hetb Later strat Bane leger Inves ten e zelfsi vraat softv verb< orgai maat gepit met takei PAGINA 16 'MO Privatiseren is niet langer een modewoord. Be paalde projekten in Moergestel zouden om meer dan één reden gebaat zijn bij deze vorm van 'afstoten onder voorwaarden'. Geprivati seerde sportaccommodaties bijvoorbeeld trek ken gemiddeld meer gebruikers als gevolg van verruimde openingstijden en door onderne- mingsaktiviteiten kan er beter en sneller in gespeeld worden op de verlangens van de ge bruikers. Hiermee zou aan ongeorganiseerde sportgebruikers een nieuwe mogelijkheid ge boden kunnen worden. Daarnaast zal op basis van goede afspraken met betrekking tot ge bruik door leerlingen van basisscholen en jeugdleden van sportverenigingen een gewaar borgde invulling gegeven dienen te worden. In de afgelopen raadsperioden hebben zowel het college van B W als de Raad unaniem besluiten genomen met alle lusten en lasten, die hun doorwerking hebben naar de toe komst. Die besluiten liggen op velerlei terrein, zoals aanschaf materiaal ten behoeve van de brandweer, automatisering, uitbreiding cen trale antennesysteem, onderhoud en verbete ring van wegen met het accent op die in het buitengebied, accommodaties ten behoeve van het verenigingsleven en de openbare school en deze opsomming kan zonder enige moeite met een behoorlijk aantal projekten uitgebreid worden. Dit alles brengt Moergestel niet alleen voor wat betreft het aantal maar vooral ook voor wat betreft de kwaliteit aan voorzieningen op een niveau, dat er zijn mag. We moeten zuinig zijn op wat we hebben. De P.G.B. hecht er derhalve aan te verklaren, dat voor de komende jaren alles in het werk gesteld moet worden om dat voorzieningenni veau in stand te houden. Voor de verkiezingen al waren alle frakties het erover eens, dat de gemeente weer een goe de financiële basis moest krijgen. Dat betekent, dat we ten aanzien van nieuwe investeringen op de plaats rust' moeten geven, zonder daar bij uiteraard nieuwe noodzakelijke voorzienin gen te blokkeren. Zaak is, om onze aandacht te richten op behoud van wat we hebben. De beschouwingen van de Partij voor Gemeen schappelijke Belangen zullen danook in het te ken staan van het 'weer financieel gezond ma ken' van onze gemeente. De doelstelling van het College van B W is dezelfde, maar de ma nier waarop wijkt duidelijk af van die welke wij als P.G.B. voorstaan. Tërecht heeft het College van B&W gezegd, dat het financiële beleid van de gemeente 'eer ste prioriteit' krijgt. Daar waren alle raadsfrak ties het voor de verkiezingen al allemaal over eens. Het is danook een goede zaak, dat de ver bouw van het gemeentehuis voor f 200.000,- niet doorgaat. Daarentegen verbaast het ons in hoge mate, dat wél een verbouwing van Ge meentewerken aan de Kloosterlaan f 50.000,- én nog eens f 25.000,- aan eigen inbreng mag gaan kosten: een beslissing, waarvan onze ge meenschap niets begrijpt. Zowel he^College van B&W als de raadsfrakties, die het college steunen, vonden dit bedrag een verantwoor de uitgave, afgezet uiteraard tegen de weinig rooskleurige financiële positie van de gemeen te, waarover ieder zo hoog op geeft. 'De tering naar de nering zetten', niet meer wil len uitgëven dan je verdient en alleen noodza kelijke uitgaven doen, geldt ook voor het ge meentebestuur. Een onzes inziens dure uitga ve van de 'Begroting in één oogopslag' (Bieo), welke huis-aan-huis verspreid is, komt over als een prestige-daad van het College van B&W. Onder het mom van ’openheid' is in deze tijd van 'aangekondigde bezuiniging' een daad gesteld, die zo uitgevoerd en voor wat betreft de inhoud, onze goedkeuring niet kan wegdra gen. Zonder de noodzakelijke achtergrondin formatie, op grond waarvan 'buitenstaanders' zich een beeld kunnen vormen van deze inge wikkelde materie, is het nut en rendement van evengenoemd boekje zodanig minimaal, dat het dezelfde weg gaat zoals zoveel 'folderma teriaal', dat wekelijks zoniet dagelijks in onze brievenbus belandt. We zullen kort ingaan op de beleidsterreinen, waar wij als P.G.B. grote terughoudendheid voorstaan en zelfs voorstellen 'pas op de plaats' te maken en andere mogelijkheden aan dragen voor het te voeren gemeentelijk beleid. -toch moet hebben van door de eigen dienst aangeleverde informatie. Dit kan zeer goed door de eigen organisatie zelf, maar dan niet op een dilettantistische manier door via een formulier aan iedere medewerker te vragen waar hij/zij denkt te kunnen bezuinigen en hoe het werk efficiënter verricht kan worden. Bo vendien, als het systeem zodanig werkt dat de formulieren niet ingeleverd worden of slechts gedeeltelijk ingevuld, dan kan daaraan geen en kele zinvolle conclusie verbonden worden.Over de werkdruk van het personeel wordt zodanig opgegeven, dat deze ontoelaatbaar hoog is, re den waarom er niet tot een goede en tijdige af handeling van zaken gekomen kan worden. Uit gangspunten ter beoordeling hiervan moeten de kengetallen zijn. Door het zichtbaar maken van het cliëntenbestand, door het aantal af te handelen aktiviteiten 'aan de balie', door het aantal te verstrekken vergunningen kan men aantonen, dat er van een 'werkdruk' sprake is. Echter, voldoende bestuurskracht moet blij ken uit een beleidsplan, dat goed doordacht is en dat aangeeft op welke beleidsterreinen en binnen welke beleidssectoren met de hoe veelheid en de kwaliteit van de mensen het 'werk' geklaard kan worden. Zo'n gemeente lijk beleidsplan op jaarbasis met een aktivitei- tenplan, op grond waarvan duidelijk aangege ven wordt wat gerealiseerd kan worden, ach ten wij noodzakelijk om een helder inzicht te krijgen in de organisatie. De manier van wer ken ter secretarie kan duidelijk verbeterd wor den: de wijze en momenten van stukken aan leveren; mandateren, ook naar de ambtenaar toe, zodat er sneller en klantgericht gewerkt kan worden (factor tijd levert een enorme be sparing op); het besluitvormingsproces stroomlijnen en bekorten.Via de werkwijze met behulp van standaardformulieren kan een hele hoop werk bespaard worden. Door minder tijd te besteden aan de in onze gemeente uit de voegen getilde vergadercultuur, zowel intern als extern, met de staf van onze omvang, door een voortdurende planning en aandachtscon- trole kan er sneller, doelmatiger en klantvrien delijker gewerkt worden. Een bestuur, dat zich inleeft in haar organisatie weet en onderkent de zwakke plekken en weet daarnaar te hande len. De P.G.B.-fraktie wil van het College van B&W vernemen in hoeverre er met een gericht doel aan 'tijdschrijven' wordt gedaan en tevens wil onze fraktie een overzicht van de over- legstrukturen en een schatting van het daar mee gemoeide aantal uren. In de non-profit sector is de algemene kreet, dat de toenemen- Een doorlichting van de kapitaallasten mag zich in een organisatie nooit beperken tot een momentopname Het moet een continu proces zijn, waardoor tussentijds zicht ver schaft wordt op mogelijkheden tot bezuiniging door wijziging van afschrijvingstermijnen en/of rente-conversie. de werkdruk oorzaak is van vertraging en an derszins. De vraag dringt zich daarbij op of het niet tijd wordt te overwegen welk takenpak ket men wil uitvoeren, welke taken men wil afstoten of anders Inrichten. Het is beter goede taken te doen en taken goed te doen, dan een veelheid aan taken zich toe te eigenen om daarmee het beeld te scheppen, dat men op velerlei terrein onmisbaar is. In he wach beste ven d oude heid, ring c wijkei De re sterie Wat\ en w. Moer tel kt Hij Oiste "MOERGESTEL-NIEUWS” WOENSDAG 16 JANUARI r991 Op afzienbare termijn wordt zo een besparing bereikt ten aanzien van groot onderhoud, een sowieso 'onrendabel' projekt en de te voorzie ne investering van f 200.000,--. Thans ontvangen de gemeenten gemiddeld 90% van hun inkomsten van het Rijk. Hiervan bestaat 63% uit specifieke uitkeringen en 27% uit de Algemene uitkering via het Gemeente fonds. De eigen inkomsten uit gemeentelijke belastingen en heffingen bedragen slechts 10% van de gemeentelijke inkomsten. Het ligt in het voornemen van het Rijk om de verhou ding van het geheel van gemeentelijke in komsten zodanig te wijzigen, dat de eigen ge meentelijke inkomsten ten koste van de specifieke uitkeringen zullen stijgen tot 20 a 25%. Ook de algemene uitkering kan dalen tot een niveau dat evenredig is aan dat van de eigen gemeentelijke inkomsten. Dit pleit er voor om enerzijds bepaalde taken af te stoten en voor de gemeente onrendabele projekten te privatiseren en/of deze efficiënter te behe ren en anderzijds een grotere intergemeente lijke samenwerking voor te staan, zodat meer deskundigheid op een projekt gezet kan wor den, waardoor uiteindelijk investering in tijd en geld betere vruchten afwerpt.Bepaalde zaken kunnen beter, sneller en efficiënter gebeuren in groter verband. Te denken valt daarbij aan de dienst Openbare Werken die voor een groot deel ondergebracht zou kunnen worden bij die van bijv, de gemeente Oisterwijk, waarbij nu reeds aansluiting bestaat met betrekking tot de huisvuilophaaldienst. De afdeling plantsoe nen zou in samenwerking met die van Oister wijk tot een goede aanpak kunnen komen, waarbij dan de DSW niet langer 'ingehuurd' zou hoeven te worden. Ook de sector Civieltech- niek zou zeer wel in groter verband meer ren dement kunnen opleveren. Evenzeer is zo'n sa menwerking zeer goed voorstelbaar op het ge bied van milieu-zaken. Aangezien wij ons sterk blijven maken voor de eigenheid van ons dorp waarover we onder 'herindeling' onze visie zullen geven moet een redelijk alternatief voor de herindelingsplan- nen gezocht worden in een betere, efficiënte re samenwerking met gemeenten met wel ke wij nu reeds samenwerkingsverbanden aan gegaan zijn. Dit geeft ontegenzeglijk een be zuiniging en een beter gemeentelijk over stijgend beleid te zien. Een gemeente van onze omvang kan en mag nu eenmaal niet al le deskundigheid in 'huis' hebben. Een derge lijke investering in personen (en dus salarissen) is voor Moergestel niet te behappen. Ingrijpen in de huidige personeelsformatie zonder meer ligt uiteraard niet in de rede. An ders is het, als privatisering en/of samengaan in groter intergemeentelijk verband, bepaalde funkties overbodig maken of deze via herschik king anders toebedelen. Niet vreemd daarbij is als bij een samengaan of privatisering binnen het sociaal plan aan bepaalde medewerkers de mogelijkheid geboden wordt om gebruik te maken van daartoe beschikbare faciliteiten c.q. natuurlijk verloop. Een en ander kan zowel voor beide partijen tot een bevredigende oplossing leiden. De organisatie, waarvan het College van B&W zomaar zonder argumentatie zegt, dat de formatie bevroren wordt, moet deskundig doorgelicht worden. Dit hoeft zeker niet door een duur extern bureau, dat het Als men het moment van voorbereiding van de gemeentelijke begroting daartoe als hét ijk punt aanmerkt, dan Js men onvoldoende flexi bel en in geen enkel opzicht alert met betrek king tot reële bezuinigingen.Evenzeer opteren wij voor bezuinigingen op bedrijfsmiddelen, hetgeen ambtelijk ook als mogelijkheid aange dragen is. Er voorshands vanuitgaan, dat daar door de normale bedrijfsgang in gevaar komt, berust te zeer op veronderstellingen en is niet gebaseerd op feitelijke gegevens. Bezuinigin gen op het verenigingsleven is de makke lijkste bezuiniging die er is. Het 'hart' van Moer gestel 'strippen', terwijl men altijd en bij elke gelegenheid zegt (en terecht), dat ons dorp zo'n bloeiend verenigingsleven heeft, is een onzalige gedachte. Bezuinigingen in de subsi diesfeer in 1992 zullen ongetwijféld leiden tot een indirekte lastenverzwaring van de burger. Dit gevoegd bij de offers, die nu reeds voorge legd zijn, zal noodzakelijkerwijs voeren tot een verarming van dat verenigingsleven. De vere niging, die minder subsidie ontvangt, zal de contributie daarop moeten bijstellen. Verhoog de contributie kan onvermijdelijk leiden tot op zeggingen van lidmaatschappen van verenigin gen. Wat dan weer met minder leden opge bracht moet worden aan huur voor accomoda- ties en deelname aan aktiviteiten, kan vervol gens weer niet anders leiden dan tot opnieuw bijstelling van de financiële bijdrage in de hoog te. Steeds zijn daarbij twee groeperingen van onze samenleving de dupe: zij die om reden van hun leeftijd (nog) niet (meer) aan het ar beidsproces deelnemen: de jongere jeugd en de ouderen. Indien mocht blijken, dat op termijn korting op de subsidies onvermijdelijk zou zijn, dan dient daarin rekening gehouden te worden met de yQ van l meer Ping lijks krijgen. Dan zal in de afweging van prioriteiten Tijde een gerichte keuze gemaakt kunnen worden, drijfs gema van d door die n: a re de De bedoeling van de Rijksoverheid inzake her- 2__- indeling is om de gemeenten te versterken, waarbij het regeerakkoord (van CDA en PvdA) het initiatief daartoe bij de provincie legt, ge heel in overeenstemming met het streven strïjï naar decentralisatie. Gemeenten versterken den, kan in de optiek van de rijksoverheid niet an- N.C. ders dan dat kleinere gemeenten op grond van een aantal criteria, opgaan in grotere gemeen ten. Hierin zijn o.a. Limburg en Friesland ons al voorgegaan en ook Noord-Brabant zal niet ont komen aan deze drang naar 'grotere gemeen ten'. De visie van de P.G.B. in dezen is, dat niet op voorhand gesteld kén en még worden, dat het opgaan van een kleine(re) gemeente in een te vormen grote(re) gemeente leidt tot het oplossen van zogenaamde knelpunten. Een be ter alternatief is om intergemeentelijke sa menwerking sterker voor te staan, zodat op een aantal beleidsterreinen (o.a. verkeer en vervoer, ruimtelijke ordening, milieu) een sterk toenemende druk kan worden uitgeoefend op die instanties, die primair op die terreinen hun verantwoordelijkheid blijven behouden. Moergestel kan dan voor zijn 'eigenheid' blijven opteren, hoeft geen speelbal te worden van ongezonde naijver tussen 'grote' gemeenten en zal zijn direkte lijnen naar de bevolking we ten te behouden. Als gekozen wordt voor een draagkracht en de spankracht van de ouderen en de jongere jeugd. Verder wil de P.G.B.-fraktie onder dit hoofdstuk weten van het College van B&W welk beleid Op 1 door haar voorgestaan wordt om via externe binn< financieringsbronnen (subsidies) gelden binnen te halen. Naar verluidt zijn er mogelijk heden door in Den Haag en Den Bosch 'op de stoep' te gaan staan teneinde subsidies te ver- Opd uit A nen t komt L. O weds baar aard imke den c deler Verd schaj wij al in hu voor; eersti sen t Tot s te te besli; bloei hiero G. v:

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1991 | | pagina 16