Algemene
Beschouwingen
PGB 1991
Ve
St
PGB-fraktievoorzitter Noud Smits
Herindeling
Financiën
Rond de begroting is het gebruike
lijk, dat de raadsfrakties hun 'Alge
mene Beschouwingen’ houden. Een
gebruik, dat verder reikt dan een
zogenaamd 'verplicht nummer',
in de beschouwingen kunnen de
frakties hun gedachten formuleren
met betrekking tot het gevoerde
en te voeren beleid.
VE]
sterk
dan
beter
zuini
meer
nood
verni
gezar
Werr
(ruim
misci
lieu e
stijge
den t
leder
perin
orgar
gend
daad’
men
het i
aanp
tegre
ren o
De h;
ment
hetb
Later
strat
Bane
leger
Inves
ten e
zelfsi
vraat
softv
verb<
orgai
maat
gepit
met
takei
PAGINA 16
'MO
Privatiseren is niet langer een modewoord. Be
paalde projekten in Moergestel zouden om
meer dan één reden gebaat zijn bij deze vorm
van 'afstoten onder voorwaarden'. Geprivati
seerde sportaccommodaties bijvoorbeeld trek
ken gemiddeld meer gebruikers als gevolg van
verruimde openingstijden en door onderne-
mingsaktiviteiten kan er beter en sneller in
gespeeld worden op de verlangens van de ge
bruikers. Hiermee zou aan ongeorganiseerde
sportgebruikers een nieuwe mogelijkheid ge
boden kunnen worden. Daarnaast zal op basis
van goede afspraken met betrekking tot ge
bruik door leerlingen van basisscholen en
jeugdleden van sportverenigingen een gewaar
borgde invulling gegeven dienen te worden.
In de afgelopen raadsperioden hebben zowel
het college van B W als de Raad unaniem
besluiten genomen met alle lusten en lasten,
die hun doorwerking hebben naar de toe
komst. Die besluiten liggen op velerlei terrein,
zoals aanschaf materiaal ten behoeve van de
brandweer, automatisering, uitbreiding cen
trale antennesysteem, onderhoud en verbete
ring van wegen met het accent op die in het
buitengebied, accommodaties ten behoeve
van het verenigingsleven en de openbare
school en deze opsomming kan zonder enige
moeite met een behoorlijk aantal projekten
uitgebreid worden.
Dit alles brengt Moergestel niet alleen voor
wat betreft het aantal maar vooral ook voor
wat betreft de kwaliteit aan voorzieningen
op een niveau, dat er zijn mag.
We moeten zuinig zijn op wat we hebben. De
P.G.B. hecht er derhalve aan te verklaren, dat
voor de komende jaren alles in het werk
gesteld moet worden om dat voorzieningenni
veau in stand te houden.
Voor de verkiezingen al waren alle frakties het
erover eens, dat de gemeente weer een goe
de financiële basis moest krijgen. Dat betekent,
dat we ten aanzien van nieuwe investeringen
op de plaats rust' moeten geven, zonder daar
bij uiteraard nieuwe noodzakelijke voorzienin
gen te blokkeren. Zaak is, om onze aandacht te
richten op behoud van wat we hebben.
De beschouwingen van de Partij voor Gemeen
schappelijke Belangen zullen danook in het te
ken staan van het 'weer financieel gezond ma
ken' van onze gemeente. De doelstelling van
het College van B W is dezelfde, maar de ma
nier waarop wijkt duidelijk af van die welke wij
als P.G.B. voorstaan.
Tërecht heeft het College van B&W gezegd,
dat het financiële beleid van de gemeente 'eer
ste prioriteit' krijgt. Daar waren alle raadsfrak
ties het voor de verkiezingen al allemaal over
eens. Het is danook een goede zaak, dat de ver
bouw van het gemeentehuis voor f 200.000,-
niet doorgaat. Daarentegen verbaast het ons
in hoge mate, dat wél een verbouwing van Ge
meentewerken aan de Kloosterlaan f 50.000,-
én nog eens f 25.000,- aan eigen inbreng mag
gaan kosten: een beslissing, waarvan onze ge
meenschap niets begrijpt. Zowel he^College
van B&W als de raadsfrakties, die het college
steunen, vonden dit bedrag een verantwoor
de uitgave, afgezet uiteraard tegen de weinig
rooskleurige financiële positie van de gemeen
te, waarover ieder zo hoog op geeft.
'De tering naar de nering zetten', niet meer wil
len uitgëven dan je verdient en alleen noodza
kelijke uitgaven doen, geldt ook voor het ge
meentebestuur. Een onzes inziens dure uitga
ve van de 'Begroting in één oogopslag' (Bieo),
welke huis-aan-huis verspreid is, komt over als
een prestige-daad van het College van B&W.
Onder het mom van ’openheid' is in deze tijd
van 'aangekondigde bezuiniging' een daad
gesteld, die zo uitgevoerd en voor wat betreft
de inhoud, onze goedkeuring niet kan wegdra
gen. Zonder de noodzakelijke achtergrondin
formatie, op grond waarvan 'buitenstaanders'
zich een beeld kunnen vormen van deze inge
wikkelde materie, is het nut en rendement van
evengenoemd boekje zodanig minimaal, dat
het dezelfde weg gaat zoals zoveel 'folderma
teriaal', dat wekelijks zoniet dagelijks in onze
brievenbus belandt.
We zullen kort ingaan op de beleidsterreinen,
waar wij als P.G.B. grote terughoudendheid
voorstaan en zelfs voorstellen 'pas op de
plaats' te maken en andere mogelijkheden aan
dragen voor het te voeren gemeentelijk beleid.
-toch moet hebben van door de eigen dienst
aangeleverde informatie. Dit kan zeer goed
door de eigen organisatie zelf, maar dan niet
op een dilettantistische manier door via een
formulier aan iedere medewerker te vragen
waar hij/zij denkt te kunnen bezuinigen en hoe
het werk efficiënter verricht kan worden. Bo
vendien, als het systeem zodanig werkt dat de
formulieren niet ingeleverd worden of slechts
gedeeltelijk ingevuld, dan kan daaraan geen en
kele zinvolle conclusie verbonden worden.Over
de werkdruk van het personeel wordt zodanig
opgegeven, dat deze ontoelaatbaar hoog is, re
den waarom er niet tot een goede en tijdige af
handeling van zaken gekomen kan worden. Uit
gangspunten ter beoordeling hiervan moeten
de kengetallen zijn. Door het zichtbaar maken
van het cliëntenbestand, door het aantal af te
handelen aktiviteiten 'aan de balie', door het
aantal te verstrekken vergunningen kan men
aantonen, dat er van een 'werkdruk' sprake is.
Echter, voldoende bestuurskracht moet blij
ken uit een beleidsplan, dat goed doordacht
is en dat aangeeft op welke beleidsterreinen
en binnen welke beleidssectoren met de hoe
veelheid en de kwaliteit van de mensen het
'werk' geklaard kan worden. Zo'n gemeente
lijk beleidsplan op jaarbasis met een aktivitei-
tenplan, op grond waarvan duidelijk aangege
ven wordt wat gerealiseerd kan worden, ach
ten wij noodzakelijk om een helder inzicht te
krijgen in de organisatie. De manier van wer
ken ter secretarie kan duidelijk verbeterd wor
den: de wijze en momenten van stukken aan
leveren; mandateren, ook naar de ambtenaar
toe, zodat er sneller en klantgericht gewerkt
kan worden (factor tijd levert een enorme be
sparing op); het besluitvormingsproces
stroomlijnen en bekorten.Via de werkwijze met
behulp van standaardformulieren kan een hele
hoop werk bespaard worden. Door minder tijd
te besteden aan de in onze gemeente uit de
voegen getilde vergadercultuur, zowel intern
als extern, met de staf van onze omvang, door
een voortdurende planning en aandachtscon-
trole kan er sneller, doelmatiger en klantvrien
delijker gewerkt worden. Een bestuur, dat zich
inleeft in haar organisatie weet en onderkent
de zwakke plekken en weet daarnaar te hande
len. De P.G.B.-fraktie wil van het College van
B&W vernemen in hoeverre er met een gericht
doel aan 'tijdschrijven' wordt gedaan en tevens
wil onze fraktie een overzicht van de over-
legstrukturen en een schatting van het daar
mee gemoeide aantal uren. In de non-profit
sector is de algemene kreet, dat de toenemen-
Een doorlichting van de kapitaallasten mag
zich in een organisatie nooit beperken tot een
momentopname Het moet een continu
proces zijn, waardoor tussentijds zicht ver
schaft wordt op mogelijkheden tot bezuiniging
door wijziging van afschrijvingstermijnen en/of
rente-conversie.
de werkdruk oorzaak is van vertraging en an
derszins. De vraag dringt zich daarbij op of het
niet tijd wordt te overwegen welk takenpak
ket men wil uitvoeren, welke taken men wil
afstoten of anders Inrichten. Het is beter
goede taken te doen en taken goed te
doen, dan een veelheid aan taken zich toe te
eigenen om daarmee het beeld te scheppen,
dat men op velerlei terrein onmisbaar is.
In he
wach
beste
ven d
oude
heid,
ring c
wijkei
De re
sterie
Wat\
en w.
Moer
tel kt
Hij
Oiste
"MOERGESTEL-NIEUWS” WOENSDAG 16 JANUARI r991
Op afzienbare termijn wordt zo een besparing
bereikt ten aanzien van groot onderhoud, een
sowieso 'onrendabel' projekt en de te voorzie
ne investering van f 200.000,--.
Thans ontvangen de gemeenten gemiddeld
90% van hun inkomsten van het Rijk. Hiervan
bestaat 63% uit specifieke uitkeringen en 27%
uit de Algemene uitkering via het Gemeente
fonds. De eigen inkomsten uit gemeentelijke
belastingen en heffingen bedragen slechts
10% van de gemeentelijke inkomsten. Het ligt
in het voornemen van het Rijk om de verhou
ding van het geheel van gemeentelijke in
komsten zodanig te wijzigen, dat de eigen ge
meentelijke inkomsten ten koste van de
specifieke uitkeringen zullen stijgen tot 20 a
25%. Ook de algemene uitkering kan dalen tot
een niveau dat evenredig is aan dat van de
eigen gemeentelijke inkomsten. Dit pleit er
voor om enerzijds bepaalde taken af te stoten
en voor de gemeente onrendabele projekten
te privatiseren en/of deze efficiënter te behe
ren en anderzijds een grotere intergemeente
lijke samenwerking voor te staan, zodat meer
deskundigheid op een projekt gezet kan wor
den, waardoor uiteindelijk investering in tijd en
geld betere vruchten afwerpt.Bepaalde zaken
kunnen beter, sneller en efficiënter gebeuren
in groter verband. Te denken valt daarbij aan
de dienst Openbare Werken die voor een groot
deel ondergebracht zou kunnen worden bij die
van bijv, de gemeente Oisterwijk, waarbij nu
reeds aansluiting bestaat met betrekking tot
de huisvuilophaaldienst. De afdeling plantsoe
nen zou in samenwerking met die van Oister
wijk tot een goede aanpak kunnen komen,
waarbij dan de DSW niet langer 'ingehuurd' zou
hoeven te worden. Ook de sector Civieltech-
niek zou zeer wel in groter verband meer ren
dement kunnen opleveren. Evenzeer is zo'n sa
menwerking zeer goed voorstelbaar op het ge
bied van milieu-zaken.
Aangezien wij ons sterk blijven maken voor de
eigenheid van ons dorp waarover we onder
'herindeling' onze visie zullen geven moet een
redelijk alternatief voor de herindelingsplan-
nen gezocht worden in een betere, efficiënte
re samenwerking met gemeenten met wel
ke wij nu reeds samenwerkingsverbanden aan
gegaan zijn. Dit geeft ontegenzeglijk een be
zuiniging en een beter gemeentelijk over
stijgend beleid te zien. Een gemeente van
onze omvang kan en mag nu eenmaal niet al
le deskundigheid in 'huis' hebben. Een derge
lijke investering in personen (en dus salarissen)
is voor Moergestel niet te behappen.
Ingrijpen in de huidige personeelsformatie
zonder meer ligt uiteraard niet in de rede. An
ders is het, als privatisering en/of samengaan
in groter intergemeentelijk verband, bepaalde
funkties overbodig maken of deze via herschik
king anders toebedelen. Niet vreemd daarbij is
als bij een samengaan of privatisering binnen
het sociaal plan aan bepaalde medewerkers de
mogelijkheid geboden wordt om gebruik te
maken van daartoe beschikbare faciliteiten c.q.
natuurlijk verloop. Een en ander kan zowel
voor beide partijen tot een bevredigende
oplossing leiden. De organisatie, waarvan het
College van B&W zomaar zonder argumentatie
zegt, dat de formatie bevroren wordt, moet
deskundig doorgelicht worden. Dit hoeft zeker
niet door een duur extern bureau, dat het
Als men het moment van voorbereiding van
de gemeentelijke begroting daartoe als hét ijk
punt aanmerkt, dan Js men onvoldoende flexi
bel en in geen enkel opzicht alert met betrek
king tot reële bezuinigingen.Evenzeer opteren
wij voor bezuinigingen op bedrijfsmiddelen,
hetgeen ambtelijk ook als mogelijkheid aange
dragen is. Er voorshands vanuitgaan, dat daar
door de normale bedrijfsgang in gevaar komt,
berust te zeer op veronderstellingen en is niet
gebaseerd op feitelijke gegevens. Bezuinigin
gen op het verenigingsleven is de makke
lijkste bezuiniging die er is. Het 'hart' van Moer
gestel 'strippen', terwijl men altijd en bij elke
gelegenheid zegt (en terecht), dat ons dorp
zo'n bloeiend verenigingsleven heeft, is een
onzalige gedachte. Bezuinigingen in de subsi
diesfeer in 1992 zullen ongetwijféld leiden tot
een indirekte lastenverzwaring van de burger.
Dit gevoegd bij de offers, die nu reeds voorge
legd zijn, zal noodzakelijkerwijs voeren tot een
verarming van dat verenigingsleven. De vere
niging, die minder subsidie ontvangt, zal de
contributie daarop moeten bijstellen. Verhoog
de contributie kan onvermijdelijk leiden tot op
zeggingen van lidmaatschappen van verenigin
gen. Wat dan weer met minder leden opge
bracht moet worden aan huur voor accomoda-
ties en deelname aan aktiviteiten, kan vervol
gens weer niet anders leiden dan tot opnieuw
bijstelling van de financiële bijdrage in de hoog
te. Steeds zijn daarbij twee groeperingen van
onze samenleving de dupe: zij die om reden
van hun leeftijd (nog) niet (meer) aan het ar
beidsproces deelnemen: de jongere jeugd en
de ouderen.
Indien mocht blijken, dat op termijn korting op
de subsidies onvermijdelijk zou zijn, dan dient
daarin rekening gehouden te worden met de yQ
van l
meer
Ping
lijks
krijgen. Dan zal in de afweging van prioriteiten Tijde
een gerichte keuze gemaakt kunnen worden, drijfs
gema
van d
door
die n:
a re de
De bedoeling van de Rijksoverheid inzake her- 2__-
indeling is om de gemeenten te versterken,
waarbij het regeerakkoord (van CDA en PvdA)
het initiatief daartoe bij de provincie legt, ge
heel in overeenstemming met het streven strïjï
naar decentralisatie. Gemeenten versterken den,
kan in de optiek van de rijksoverheid niet an- N.C.
ders dan dat kleinere gemeenten op grond van
een aantal criteria, opgaan in grotere gemeen
ten. Hierin zijn o.a. Limburg en Friesland ons al
voorgegaan en ook Noord-Brabant zal niet ont
komen aan deze drang naar 'grotere gemeen
ten'. De visie van de P.G.B. in dezen is, dat niet
op voorhand gesteld kén en még worden, dat
het opgaan van een kleine(re) gemeente in een
te vormen grote(re) gemeente leidt tot het
oplossen van zogenaamde knelpunten. Een be
ter alternatief is om intergemeentelijke sa
menwerking sterker voor te staan, zodat op
een aantal beleidsterreinen (o.a. verkeer en
vervoer, ruimtelijke ordening, milieu) een sterk
toenemende druk kan worden uitgeoefend op
die instanties, die primair op die terreinen hun
verantwoordelijkheid blijven behouden.
Moergestel kan dan voor zijn 'eigenheid' blijven
opteren, hoeft geen speelbal te worden van
ongezonde naijver tussen 'grote' gemeenten
en zal zijn direkte lijnen naar de bevolking we
ten te behouden. Als gekozen wordt voor een
draagkracht en de spankracht van de ouderen
en de jongere jeugd.
Verder wil de P.G.B.-fraktie onder dit hoofdstuk
weten van het College van B&W welk beleid Op 1
door haar voorgestaan wordt om via externe binn<
financieringsbronnen (subsidies) gelden
binnen te halen. Naar verluidt zijn er mogelijk
heden door in Den Haag en Den Bosch 'op de
stoep' te gaan staan teneinde subsidies te ver-
Opd
uit A
nen t
komt
L. O
weds
baar
aard
imke
den c
deler
Verd
schaj
wij al
in hu
voor;
eersti
sen t
Tot s
te te
besli;
bloei
hiero
G. v: