Algemene Beschouwingen WD 1991 M in 4 VEI Begroting 1991 ’t SU Inleiding Het afgelopen jaar is voor de Moer- gestelse politiek in het algemeen en voor de oppositiepartijen PGB en WD in het bijzonder een moeilijk, beter gezegd moeizaam verlopen jaar geweest, was er voorheen meestal sprake van open overleg, luisteren naar elkaar en besluitvor ming op basis van argumenten over en weer, thans is daarvan geen spra ke meer. Sinds de verkiezingen van maart 1990 en de vertaling van de uitslag daarvan in het college van B en w en in een bestuurlijk conve nant tussen de coalitiepartijen is er verder ook niets van enige beteke nis gepresenteerd, is er een onbe grijpelijke windstilte ingetreden, komen aangekondigde nota’s (mi- lieunota) niet naar buiten, is er nog slechts sprake van een collectieve dans om 't standbeeld van de slech te financiële positie die verwijtbaar schijnt aan de voormalige bestuur ders (alsof niet vrijwel steeds raad- breed steun werd verleend aan alle voorstellen gericht op versterking van de locale infrastructuur). vvD-fraktievoorzitter Paul Gerlach PAGINA 14 MOERGESTEL-NIEUWS” WOENSDAG 16 JANUARI "M i De WD meent dat we deze desastreuze ont wikkeling, die slecht is voor de burgers, voor de gemeenschap, die de interesse in onze politie ke situatie en activiteiten onnodig verder doet afnemen, juist op een moment dat we die hard nodig zullen hebben in het streven naar een acceptabel bestaan als gemeente in de toe komst, moeten keren. We zijn verplicht als po litici om ons met volle inzet in te zetten voor al onze medeburgers, laten we dat dan ook doen en laten we ook blijken dat we daarbij re kening houden met alle belangen. Na deze cri de coeur willen we thans overgaan tot de actualiteit van de algemene beschou wingen 1991. in de komende jaren zal het voortbestaan van Moergestel als zelfstandige gemeente het cen trale thema vormen van de politieke ontwikke lingen, ondanks het feit dat hierover in de be groting met geen woord wordt gerept. Lang zamerhand wordt het onontkoombaar dat de beslissing valt ontrent Moergestel; de eerste voornemens zijn reeds uitgelekt of bewust ver spreid en daaruit zijn al de nodige conclusies te trekken. Als deze voortekenen niet bedriegen zal Moergestel opgaan in de gemeente Oister- wijk, na afronding van alle voorgeschreven in spraak, overleg en besluitvorming op alle ni veaus. Nu zijn er in deze herindelingsontwikkeling bij gemeenten drie reacties waarneembaar, ook in onze eigen omgeving. De eerste respons op die ontwikkeling is die van gemeentebesturen die actief en enthousiast zelf met voorstellen komen om in de herindeling tot zelf voorgesta ne combinaties met andere gemeenten te ko men, zoals bijv. Esch/Haaren of Eersel/Reusel. En veelal blijkt dan dat ook de hogere overhe den die wensen honoreren, omdat consensus tussen betrokkenen natuurlijk een belangwek kend gegeven is. Er zijn ook gemeenten die al les in lijdzaamheid afwachten, ofwel omdat ze voldoende gewicht hebben om de dans te ont springen dan wel zullen worden uitgebreid, of wel omdat ze eigenlijk niet willen worden her ingedeeld doch niet weten op welke gronden dat zou moeten worden gebaseerd. De derde categorie gemeenten, ten slotte, is die van zich In plaats van samenspel is er voortdurend ge krakeel, kinnesinne tussen de huidige en de voormalige coalitie, is er kennelijk een schei ding der geesten, een breuklijn tussen partijen ontstaan, en wel een van een hardnekkig soort, een soort ook dat de attractiviteit van het po litieke gebeuren aantast. Er wordt nog nauwelijks wederzijds geluisterd naar argumenten en men laat zich er al hele maal niet meer door overtuigen. Als overleg tussen partijen en het college in commissies en raad verwordt tot een ritueel, waarbij slechts geldt dat het moet plaatsvinden en dat het slechts tot doel heeft de eigen achterban te bevoordelen, dan hebben niet alleen partijen verloren bij de laatste verkiezingen doch dan heeft de gehele Moergestelse bevolking zwaar verlies geleden. Van tenminste 40% van die be volking worden de belangen door dit bestuur niet goed behartigd. Hiermee is meteen aangegeven hoe de VVD deze vier maanden te laat gepresenteerde be groting 1991 heeft beschouwd en gewogen, namelijk op de kracht en de uitstraling van het bestuurlijke product. Want hoe fraai ook te genwoordig verpakt, het gaat bij een begro ting toch altijd om de inhoud, om de vertaling van cijfers in beleid en om prioriteiten, en dat alles wordt politiek gewogen bij de beschou wingen. Hoewel het College krampachtig pogingen in het werk stelt om in de begrotingspresentatie te benadrukken dat er in vergelijking met een onbekende eerste ambtelijke versie van de be groting 1991 een zeer belangrijke operatie ge richt op sanering der financiën is uitgevoerd moet worden geconstateerd dat zich de be oordeling daarvan aan het waamemingsver- actief tegen herindeling verzettende gemeen ten, die voor het behoud van hun zelfstandig heid te hoop lopen en de trom roeren. Het is thans voor Moergestel sedert 1987 dat deze herindelingsontwikkeling is gaan lopen en dat de klok almaar doortikt. Zodra de eerste rapporten van de Commissie Schampers zijn verschenen, waaruit al snel bleek welke crite ria voor zelfstandig voortbestaan zouden gaan gelden, werd duidelijk dat de situatie voor Moergestel kritiek zou gaan worden en dat dan met name door de factoren zelfstandig en or ganisatorisch vermogen en numerieke om vang. Reeds bij de allereerste besprekingen heeft de VVD naar voren gebracht dat, als Moergestel zelfstandig wenst voort te be staan, dan actie genomen diende te worden in de zin van sterkte-Zzwakte-analyse, volwaardi ge voorzieningen, een sterk ambtelijk appa raat, kortom een positieve presentatie en per formance noodzakelijk zouden zijn. Geconsta teerd móet worden dat daarvan tot op de dag van vandaag weinig tot niets terecht is geko men. Ook bij de recente gemeenteraadsverkie zingen was het alleen de VVD die gepleit heeft voor een actieve opstelling op dit punt. Het enige dat B en W hebben gedaan is in 1990 eni ge nieuwe rapporten en stukken aan de raad beschikbaar stellen en een discussie gaan voe ren eind januari 1991, aan de hand van een stuk dat aansluiting bij Oisterwijk plausibel acht. Dat is toch bepaald iets anders dan een actieve opstelling of moeten we hieruit impli ciet een ambtelijk en bestuurlijk reeds vastlig gende stellingname afleiden’ de sanering van de financiën tot de enig wer kelijke doelstelling van het beleid te moeten maken. De beide overige doelstellingen, parti cipatie van de burger en leefomgeving, wor den weliswaar genoemd doch absoluut ontoe reikend en onvergelijkbaar in omvang uitge werkt. En dat zegt wat over de beleidsmatige aandacht. Natuurlijk was de raad al zeer geruime tijd op de hoogte van de structurele financiële zwak-" te en problemen van onze gemeente en van de noodzaak om daaraan grote aandacht te schenken, doch dat dit zou gaan leiden tot een non-beleid is toch wel een erg rigide oplossing, een oplossing die ook met nodig is, zoals we zul len laten zien. Wat heeft het College gedaan om het tekort - op termijn - weg te werken? Voor 1991 wordt daarbij gekozen voor een pakket van belasting verhoging, bezuiniging en besparing tot een bedrag van fl. 286.000.-. Dat is een combinatie van ordinaire lastenverhoging, oplossingen met de zachte hand met risico's van stinken de wonden in de toekomst en schrapen. Voor de periode 1992-1994 komt daarbij nog eens fl. 424.000 - aan belastingen, besparingen en bezuinigingen. Op zichzelf is het College te prijzen voor zijn vaste voornemen om te komen tot ëen gezon de financiële positie voor onze gemeente. En op zich is er dan niets op tegen om de lasten druk voor de burger, waar daartoe nog ruim- het verwerven van additionele gelden door: - verkoop van zich daartoe lenende bezittin gen, zoals grond, aandelen, woningen en groenstroken; - privatisering van voorzieningen, zoals sport accommodaties en woningen; - introductie van nieuwe belastingen of heffin gen. het minder uitgeven aan: - onderhoud groenvoorzieningen; - uitbesteed advieswerk nu Fl. 100.000, waar van Fl. 25.000 nieuw); uitbesteed werk aan de DSW nu Fl 155.000); het goedkoper extern laten uitvoeren van specifieke zaken zoals: - typen, mailings, financiële administratie; het aangaan van samenwerking met ande re overheden, op het vlak van milieu, onder houd wegen en gebouwen, bouw- en woning toezicht, bijv, met: - het SMB, buurgemeenten, gemeente Oisterwijk; het heroverwegen van de noodzaak van be paalde reserveringen voor investeringen, bijv, voor automatisering, dorpsvernieu wing; sporthal; het eventueel nog omzetten van enkele du re geldleningen; het voeren van een actief kasgeld-Zdeposito- beleid; het doorvoeren van tariefwijzigingen voor sportaccomodaties; het verlagen of afschaffen van specifieke subsidies. Langs deze lijnen kan de gehele saneringsope ratie worden gerealiseerd Doch dat vergt po litieke moed, anticiperen op komende ontwik kelingen en visie op resultaat (met structure le doorwerking). En daarvan is in deze begro ting weinig te bespeuren. Deze door de VVD bepleite benadering zet meer zoden aan de dijk dan het door de betrokken ambtenaren la ten kaasschaven binnen de eigen afdelingen. Dat is gedoemd om veel te beperkt te blijven, en n ui Door lopei ganr Moei gedr dat; vita) keen van i zoals fl.1( alsb niet; amb den ders ge n Alsh mee ken, omg Op c en jo De gebo De r were dure ken Tijd zellij del mogen van de raad onttrekt. Rest ons derhal ve slechts de voorgelegde begroting. Als we de begroting naar inhoud beschouwen dan valt op dat deze er beleidsmatig, inhoude lijk bedroevend uitziet. Heel kort gezegd: in 1991 gebeurt er vanwege de gemeente niets, en misschien in 1992 een marginaal iets. An ders gezegd, het beleid van dit College is erop gericht om op de winkel te passen en vooral te korten weg te werken, waarbij vooral niet kri tisch naar de eigen organisatie gekeken mag worden. Wie zo bezig is, bestuurt niet echt. Dit is bepaald geen toonbeeld van slagvaardig be leid of van de juist voorgestane bestuurs kracht, Je zou van een nieuwe ploeg, een nieuw College, toch meer mogen verwachten, alhoewel de in de afgelopen 9 maanden opge treden windstilte al het een en ander deed ver moeden. Natuurlijk is hiermee niet gezegd dat het Col lege de financile problematiek had kunnen ont lopen, maar het had wel heel wat anders kun nen gebeuren, heel wat minder troosteloos dan nu het geval is, met pessimisme waar mo gelijk. En het is uiterst navrant dat we met de ze boodschappen, dit product, thans worden geconfronteerd op deze wijze. Cijfermatig en qua presentatie ziet het er allemaal fraaier uit dan ooit, doch inhoudelijk stelt het echter niets noemenswaardigs voor. Dat kan toch niet de bedoeling en de opzet zijn van het BBI- project. Kennelijk heeft het College er niet bij stil gestaan dat een nieuwe verpakking ooj< Verwachtingen wekt op een nieuwe inhoud. Het College heeft zich in deze begroting be perkt tot het vooral fraai presenteren van cij fers, cijfers en nog eens cijfers, die zelfs te dor zijn voor een technische behandeling in de commissie. En het College heeft gemeend om ^1 Men doet op dit moment niets, men wacht maar af, men past slechts op de winkel totdat de VUT daar is en de winkel kan worden over genomen, de hogere salarissen een feit zijn. Met een dergelijke opstelling worden kansen gemist, ofwel om zich als zelfstandige gemeen te in de toekomst te profileren, ofwel om zich alvast actief te storten op de mogelijkheden die het samengaan met een groter gemeente kan bieden. En dit laatste had reeds aantrekke lijke uitwerkingen kunnen bieden voor de zor gelijke budgettaire situatie waarin Moergestel verkeert. De benadering van deze toch zo wezenlijke kwestie voor Moergestel is symptomatisch voor het bestuurlijke product te Moergestel. te bestaat, wat te verhogen. Maar wat niet ge waardeerd wordt is dat het eigen aandeel van het gemeentelijk apparaat in de saneringsope ratie zo beperkt is, dat de formatie al op voor hand onaangetast moet blijven, en dat de lastendruk jaren lang alleen hierdoor moet worden opgeschroefd. Alsof het College niet bekend is wat er zoal aan verhogingen van hef fingen in de toekomst op ons af gaat komen. De benadering van het College is ook helemaal niet nodig; deze saneringsoperatie hoeft hele maal niet alleen via de rug van de burger ge realiseerd te worden. Allereerst, het kwam hiervoor al ter sprake, is het zo dat het Colle ge zelf al een onwrikbaar doch op termijn ook onhoudbaar standpunt heeft ingenomen dat de personeelsformatie niet mag worden aan getast. Juist daar had structureel kunnen wor den ingegrepen, als maar was gekozen, met een open oog voor sterkten en zwakten in de eigen organisatie, voor samenwerking met an- dere overheden, concentratie en overdracht van taken. En wellicht dat aldus ook reeds lang bestaand oud zeer binnen de secretarie einde lijk tot heil van alle betrokkenen en van de werkverhoudingen had kunnen worden weg genomen. Anders gezegd, er had een stap ge zet kunnen worden in de richting van een klei nere maar slagvaardiger, hoogwaardiger orga nisatie, naast een controleerbaar geheel van op kwalitatief hoog niveau uitbestede taken. Doch ook als men, om wat voor reden dan ook, de eigen organisatie buiten schot wenst te houden (uit angst voor represailles?), dan nog zou een groot aantal mogelijkheden tot inci dentele en veelal structureel doorwerkende mogelijkheden voor de sanering in beschou- wing genomen kunnen worden. Hierbij kan ge dacht worden aan de volgende zaken. Het deb niet daar Sleet nem post vanc men Dat i Hoe gedi gie gwei leid, at fit at 't re at m de ac Braz praa gran Uitc Lobi diaai

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1991 | | pagina 14