0
■T
I
O
I
ïïl
Moergestel
Kreatief 1990
3
X
King Cornelissen (olieverf)
Leo Roosen (foto’s)
Wim Willems
(aardewerk handvorm)
Marij de Klerk
(aquarellen/olieverf)
Piet van de Schoot (foto’s)
Annemiek van Seters
(kleurpotlood- en pentekeningen)
Annemiek van Seters-Leppens woont nu drie
jaar in Moergestel en doet dit jaar voor het eerst
mee aan Moergestel Kreatief. Al vanaf haar jeugd
heeft ze ontzettend veel tijd besteed aan tekenen
en schilderen.
Jeu Houben (foto’s)
Ria Vertogen (fantasiepoppen)
Tosca van Waelsden
(portretten /landschappen)
Lia Oerlemans (glasgraveren)
Bertus van Berkel (foto’s)
Ton van Elsdingen (foto’s)
Jan Geerts (foto’s)
Frans Hurkmans (olieverf)
Ria Kromhof (kalligrafie)
BI
t4
MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 19 DECEMBER 1990
Annemiek van Seters
Tosca van Waelsden
Lia Oerlemans
Wim Willems
Sinds zijn pensionering een verwoed tuinliefheb
ber. Zonder enige kennis, maar met de hulp van
zijn vrouw, ontwikkelde hij deze hobby, ’n
Zestal jaren geleden was het wederom zijn vrouw
die hem stimuleerde te gaan tekenen en schilde
ren. Gestart met Hindelopen stapte hij na 2 jaar
over naar creatief schilderen. Bijna 5 jaar al heeft
hij nu les van Cees van Gameren. Van beroem
de schilders tracht hij veel te leren maar legt zijn
eigen kunnen in de landschappen en modellen
die hij maakt met olieverf of aquarel.
Lid van Fotogroep Moergestel en doet dit jaar
voor de zesde keer mee aan Moergestel Kreatief,
ditmaal alleen met kleurenfoto’s.
Er zijn ’n paar foto’s bij van details omdat deze
vaak een bepaalde rust uitstralen. Voor de andere
foto’s nodigt hij iedereen uit om te komen kijken
wat hij door de lens van zijn camera gezien
heeft...
Het heeft met je vak te maken. Je wilt weten hoe
aardewerk vervaardigd wordt.
Je begint op een draaischijf potjes en vaasjes te
draaien in verschillende modellen. Je laat ze bak
ken, je glazuurt ze door middel van spatten en
daarna worden ze weer gebakken en zijn ze klaar.
Maar je ziet dat je meer met klei kunt doen en je
gaat een andere techniek leren, bijv, handvorm:
het uit de hand maken door verschillende tech
nieken toe te passen en verschillende soorten klei
te gebruiken.
Het bakken in een oven kan ook op diverse ma
nieren, bijv, een elektrische oven en het kan ook
in een oven buiten: Raku stoken. Het opstoken
tot een temp, van ong. 1100°C, laten afkoelen in
zaagsel en daarna verder laten afkoelen in water.
Omdat het zo snel afkoelt gaat de glazuur ’rakle-
ren’, dit is het verder kleuren en kleine spronget
jes vertonen.
Op latere leeftijd is zij begonnen aan haar hob
by. Haar kinderen waren het huis uit dus kreeg
ze meer vrije tijd. Marij ging les nemen bij Joop
Mijsbergen op z’n atelier; eerst olieverf en later,
ging zij zich specialiseren in aquarellen.
Toen ze naar Moergestel kwam ging ze op cur
sus bij Cees van Gameren waar ze het erg naar
haar zin heeft.
Is al ruim 15 jaar bezig met fotografie. Eerst als
lid van Fotogroep Oirschot en daarna als lid van
Fotogroep Moergestel. Samen met Jan Geerts is
hij oprichter van deze laatstgenoemde groep. De
tail, compositie en meerdere opnames van een
onderwerp (serie) spelen een grote rol in zijn fo
to’s. Soms lijken zijn foto’s wat gewaagd wat uit
snede betreft, maar bij nadere beschouwing geeft
dat nu juist het speciale effect, trekt dat de
aandacht.
Tijdens haar jeugd bestond haar werk voorname
lijk uit tekenwerk. In een later stadium concen
treerde ze zich vooral op het werken met olieverf.
Onder meer door tijdgebrek is haar aandacht
voor olieverf de laatste twee jaren enigszins afge
nomen en verlegd naar de (’snellere’) pen- en
(kleur)potloodtekeningen
Een belangrijk uitgangspunt in het werk van An
nemiek is het ’tekenen en schilderen naar de
waarheid’.
Natuur, ook in eigen omgeving, is altijd boeiend.
Dat vastleggen met de camera is ’n hobby van
Jeu Houben. Uit het grote geheel van levende en
dode zaken probeert hij veelal details te isoleren
die o.m. door hun structuur, vorm en/of kleur
extra boeien. Thuis, in de donkere kamer, is het
dan telkens weer spannend te ervaren of en in
hoeverre de opnamen aan de verwachtingen vol
doen. Het laten zien van de resultaten en ook het
bespreken ervan in fotogroep Moergestel werkt
bij dat alles sterk inspirerend.
Ongeveer 3 jaar geleden is Ria Vertogen-Vos be
gonnen met het maken van fantasiepoppen. Ze
kreeg daarvoor les van Betty Nagel.
Poppen maken is ’n veelzijdige hobby; het is ’n
combinatie van fantasie, boetseren, beschilderen
en kleding.
Naast het maken van poppen heeft ze nog ver
scheidene andere hobby’s, zoals: zijdeschilderen,
bloemschikken, tuinieren en sinds enige jaren zit
ze in de schildersgroep van Cees van Gameren.
Met haar fantasiepoppen wil ze graag een bijdra
ge leveren aan Moergestel Kreatief.
Pagina 7
lijkheden waren om op cursus te gaan.
Op de expositie toont zij enkele van de vele mo
gelijkheden die deze schitterende hobby haar
biedt. Naast vazen en asbakken zijn dat o.a.
wijnglazen, geboorteschilderijtjes en spiegels.
Een enerverende hobby die zij met veel plezier
beoefent.
Tosca schildert graag en geeft de voorkeur aan
pastel. Beter gezegd: ze heeft ’n band met pastel.
Ze houdt van haar krijtjes. Ze zijn voor haar het
medium om datgene uit te drukken waaraan ze
zo verknocht is: de mens, de dieren en de natuur.
Als ze naar haar schilderijen kijkt voelt ze zich
gelukkig. Hopelijk, zegt ze, zijn er ook andere
mensen die graag naar mijn schilderijen kijken,
dat is dan mooi meegenomen...
Lia Oerlemans-Antonis neemt dit jaar voor de
eerste maal deel aan Moergestel Kreatief. Zes jaar
geleden begon zij met glasgraveren, ’n hobby
waarvoor zij op het spoor werd gezet door haar
dochter. Die vroeg en kreeg met haar verjaardag
een graveerset maar zij vond het graveren te
moeilijk. Daarna ging Lia aan het experimente
ren en slaagde erin om zichzelf de kunst van het
graveren eigen te maken, omdat er geen moge-
De fotograaf kan zijn lens richten. Details vast
leggen, en de fotografie gebruiken als een uit
drukkingsmiddel.
Elk onderwerp als een fotografische uitdaging
zien en zoeken om die onderwerpen op een eigen
manier in beeld te brengen.
Ria Vertogen
Evenals voor het maken van een goed schil
derstuk zijn ook voor het maken van een goede
foto een aantal vereisten.
Allereerst moet men de benodigde techniek be
heersen; een foto met technische fouten is geen
goede foto. Vervolgens moet men kennis bezit
ten van een aantal min of meer vastomlijnde re
gels met betrekking tot de compositie: beeldvul
ling, invoerende lijnen, contrast, etc. Ten derde
moet men om tot een goede foto (of schilderstuk)
te komen uiteraard smaak hebben; een zonder
smaak vervaardigd werkstuk zal, ondanks juiste
techniek en toepassing van de benodigde compo-
sitaire regels, toch niet mooi zijn. Tenslotte is het
soms ook nog zo, dat de maker van ’t werkstuk
een bepaalde bedoeling heeft met zijn foto: waa
rom heeft hij juist dat onderwerp op deze wijze
gefotografeerd en onder dusdanige omstandighe
den. Dit laatste kan men het idee noemen, het
uitgangspunt, de visie of de filosofie achter de
foto.
Jan Geerts fotografeert ’t meest in de zomer. Hij
wil mooie dingen - over het algemeen details -
vastleggen, later nog eens ervan genieten, een
grote afbeelding ervan zien die - goed ingelijst-
gezien mag worden. Foto’s ook die hij graag aan
anderen wil tonen.
Frans is met zijn 83 jaar de oudste deelnemer aan
de expositie. Frans is veelal te vinden in zijn als
knus atelier ingerichte hoekje in zijn woning bij
’De Reuselhof’.
Het meedoen van Frans bewijst eens te meer, dat
het beoefenen van een dergelijke mooie hobby
niet aan leeftijd gebonden is.
Ria Kromhof, die sinds 1981 in Moergestel
woont, kon men als kind geen groter plezier doen
dan door haar materiaal te geven waarmee ze kon
schrijven. Bij Cees van Gameren kreeg haar
schrijfkunst de kans om zich te ontplooien.
In het werk dat zij op Moergestel Kreatief laat
zien, wil zij de vele stijlen en de sierlijke moge
lijkheden van de kalligrafie tonen.
Ook dit jaar is het weer mogelijk om de ten
toonstelling ’Moergestel Kreatief plaats te laten
vinden in de Burgerzaal van het gemeentehuis.
Gelukkig maar, want was de gemeente financieel
wat rijker geweest dan had deze tentoonstelling
waarschijnlijk geen doorgang kunnen vinden.
En zij biedt toch een kijkje op wat Moergestelse
personen zoal in hun vrije tijd aan kreatiefs be
denken en vervolgens vervaardigen.
Zondag 23 december om 12.30 uur valt Hans
van Brunschot de eer te beurt deze expositie te
openen die te zien is tot en met dinsdag 8 janu
ari 1991. Op werkdagen van 9.00 tot 16.00 uur
en op zon- en feestdagen van 12.00 tot 17.00
uur kunt u het geexposeerde komen bekijken.
Op de zaterdagen en op le kerstdag is de expo
sitie gesloten.
Enkele bijzonderheden over de personen en hun
werk: