0 ■T I O I ïïl Moergestel Kreatief 1990 3 X King Cornelissen (olieverf) Leo Roosen (foto’s) Wim Willems (aardewerk handvorm) Marij de Klerk (aquarellen/olieverf) Piet van de Schoot (foto’s) Annemiek van Seters (kleurpotlood- en pentekeningen) Annemiek van Seters-Leppens woont nu drie jaar in Moergestel en doet dit jaar voor het eerst mee aan Moergestel Kreatief. Al vanaf haar jeugd heeft ze ontzettend veel tijd besteed aan tekenen en schilderen. Jeu Houben (foto’s) Ria Vertogen (fantasiepoppen) Tosca van Waelsden (portretten /landschappen) Lia Oerlemans (glasgraveren) Bertus van Berkel (foto’s) Ton van Elsdingen (foto’s) Jan Geerts (foto’s) Frans Hurkmans (olieverf) Ria Kromhof (kalligrafie) BI t4 MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 19 DECEMBER 1990 Annemiek van Seters Tosca van Waelsden Lia Oerlemans Wim Willems Sinds zijn pensionering een verwoed tuinliefheb ber. Zonder enige kennis, maar met de hulp van zijn vrouw, ontwikkelde hij deze hobby, ’n Zestal jaren geleden was het wederom zijn vrouw die hem stimuleerde te gaan tekenen en schilde ren. Gestart met Hindelopen stapte hij na 2 jaar over naar creatief schilderen. Bijna 5 jaar al heeft hij nu les van Cees van Gameren. Van beroem de schilders tracht hij veel te leren maar legt zijn eigen kunnen in de landschappen en modellen die hij maakt met olieverf of aquarel. Lid van Fotogroep Moergestel en doet dit jaar voor de zesde keer mee aan Moergestel Kreatief, ditmaal alleen met kleurenfoto’s. Er zijn ’n paar foto’s bij van details omdat deze vaak een bepaalde rust uitstralen. Voor de andere foto’s nodigt hij iedereen uit om te komen kijken wat hij door de lens van zijn camera gezien heeft... Het heeft met je vak te maken. Je wilt weten hoe aardewerk vervaardigd wordt. Je begint op een draaischijf potjes en vaasjes te draaien in verschillende modellen. Je laat ze bak ken, je glazuurt ze door middel van spatten en daarna worden ze weer gebakken en zijn ze klaar. Maar je ziet dat je meer met klei kunt doen en je gaat een andere techniek leren, bijv, handvorm: het uit de hand maken door verschillende tech nieken toe te passen en verschillende soorten klei te gebruiken. Het bakken in een oven kan ook op diverse ma nieren, bijv, een elektrische oven en het kan ook in een oven buiten: Raku stoken. Het opstoken tot een temp, van ong. 1100°C, laten afkoelen in zaagsel en daarna verder laten afkoelen in water. Omdat het zo snel afkoelt gaat de glazuur ’rakle- ren’, dit is het verder kleuren en kleine spronget jes vertonen. Op latere leeftijd is zij begonnen aan haar hob by. Haar kinderen waren het huis uit dus kreeg ze meer vrije tijd. Marij ging les nemen bij Joop Mijsbergen op z’n atelier; eerst olieverf en later, ging zij zich specialiseren in aquarellen. Toen ze naar Moergestel kwam ging ze op cur sus bij Cees van Gameren waar ze het erg naar haar zin heeft. Is al ruim 15 jaar bezig met fotografie. Eerst als lid van Fotogroep Oirschot en daarna als lid van Fotogroep Moergestel. Samen met Jan Geerts is hij oprichter van deze laatstgenoemde groep. De tail, compositie en meerdere opnames van een onderwerp (serie) spelen een grote rol in zijn fo to’s. Soms lijken zijn foto’s wat gewaagd wat uit snede betreft, maar bij nadere beschouwing geeft dat nu juist het speciale effect, trekt dat de aandacht. Tijdens haar jeugd bestond haar werk voorname lijk uit tekenwerk. In een later stadium concen treerde ze zich vooral op het werken met olieverf. Onder meer door tijdgebrek is haar aandacht voor olieverf de laatste twee jaren enigszins afge nomen en verlegd naar de (’snellere’) pen- en (kleur)potloodtekeningen Een belangrijk uitgangspunt in het werk van An nemiek is het ’tekenen en schilderen naar de waarheid’. Natuur, ook in eigen omgeving, is altijd boeiend. Dat vastleggen met de camera is ’n hobby van Jeu Houben. Uit het grote geheel van levende en dode zaken probeert hij veelal details te isoleren die o.m. door hun structuur, vorm en/of kleur extra boeien. Thuis, in de donkere kamer, is het dan telkens weer spannend te ervaren of en in hoeverre de opnamen aan de verwachtingen vol doen. Het laten zien van de resultaten en ook het bespreken ervan in fotogroep Moergestel werkt bij dat alles sterk inspirerend. Ongeveer 3 jaar geleden is Ria Vertogen-Vos be gonnen met het maken van fantasiepoppen. Ze kreeg daarvoor les van Betty Nagel. Poppen maken is ’n veelzijdige hobby; het is ’n combinatie van fantasie, boetseren, beschilderen en kleding. Naast het maken van poppen heeft ze nog ver scheidene andere hobby’s, zoals: zijdeschilderen, bloemschikken, tuinieren en sinds enige jaren zit ze in de schildersgroep van Cees van Gameren. Met haar fantasiepoppen wil ze graag een bijdra ge leveren aan Moergestel Kreatief. Pagina 7 lijkheden waren om op cursus te gaan. Op de expositie toont zij enkele van de vele mo gelijkheden die deze schitterende hobby haar biedt. Naast vazen en asbakken zijn dat o.a. wijnglazen, geboorteschilderijtjes en spiegels. Een enerverende hobby die zij met veel plezier beoefent. Tosca schildert graag en geeft de voorkeur aan pastel. Beter gezegd: ze heeft ’n band met pastel. Ze houdt van haar krijtjes. Ze zijn voor haar het medium om datgene uit te drukken waaraan ze zo verknocht is: de mens, de dieren en de natuur. Als ze naar haar schilderijen kijkt voelt ze zich gelukkig. Hopelijk, zegt ze, zijn er ook andere mensen die graag naar mijn schilderijen kijken, dat is dan mooi meegenomen... Lia Oerlemans-Antonis neemt dit jaar voor de eerste maal deel aan Moergestel Kreatief. Zes jaar geleden begon zij met glasgraveren, ’n hobby waarvoor zij op het spoor werd gezet door haar dochter. Die vroeg en kreeg met haar verjaardag een graveerset maar zij vond het graveren te moeilijk. Daarna ging Lia aan het experimente ren en slaagde erin om zichzelf de kunst van het graveren eigen te maken, omdat er geen moge- De fotograaf kan zijn lens richten. Details vast leggen, en de fotografie gebruiken als een uit drukkingsmiddel. Elk onderwerp als een fotografische uitdaging zien en zoeken om die onderwerpen op een eigen manier in beeld te brengen. Ria Vertogen Evenals voor het maken van een goed schil derstuk zijn ook voor het maken van een goede foto een aantal vereisten. Allereerst moet men de benodigde techniek be heersen; een foto met technische fouten is geen goede foto. Vervolgens moet men kennis bezit ten van een aantal min of meer vastomlijnde re gels met betrekking tot de compositie: beeldvul ling, invoerende lijnen, contrast, etc. Ten derde moet men om tot een goede foto (of schilderstuk) te komen uiteraard smaak hebben; een zonder smaak vervaardigd werkstuk zal, ondanks juiste techniek en toepassing van de benodigde compo- sitaire regels, toch niet mooi zijn. Tenslotte is het soms ook nog zo, dat de maker van ’t werkstuk een bepaalde bedoeling heeft met zijn foto: waa rom heeft hij juist dat onderwerp op deze wijze gefotografeerd en onder dusdanige omstandighe den. Dit laatste kan men het idee noemen, het uitgangspunt, de visie of de filosofie achter de foto. Jan Geerts fotografeert ’t meest in de zomer. Hij wil mooie dingen - over het algemeen details - vastleggen, later nog eens ervan genieten, een grote afbeelding ervan zien die - goed ingelijst- gezien mag worden. Foto’s ook die hij graag aan anderen wil tonen. Frans is met zijn 83 jaar de oudste deelnemer aan de expositie. Frans is veelal te vinden in zijn als knus atelier ingerichte hoekje in zijn woning bij ’De Reuselhof’. Het meedoen van Frans bewijst eens te meer, dat het beoefenen van een dergelijke mooie hobby niet aan leeftijd gebonden is. Ria Kromhof, die sinds 1981 in Moergestel woont, kon men als kind geen groter plezier doen dan door haar materiaal te geven waarmee ze kon schrijven. Bij Cees van Gameren kreeg haar schrijfkunst de kans om zich te ontplooien. In het werk dat zij op Moergestel Kreatief laat zien, wil zij de vele stijlen en de sierlijke moge lijkheden van de kalligrafie tonen. Ook dit jaar is het weer mogelijk om de ten toonstelling ’Moergestel Kreatief plaats te laten vinden in de Burgerzaal van het gemeentehuis. Gelukkig maar, want was de gemeente financieel wat rijker geweest dan had deze tentoonstelling waarschijnlijk geen doorgang kunnen vinden. En zij biedt toch een kijkje op wat Moergestelse personen zoal in hun vrije tijd aan kreatiefs be denken en vervolgens vervaardigen. Zondag 23 december om 12.30 uur valt Hans van Brunschot de eer te beurt deze expositie te openen die te zien is tot en met dinsdag 8 janu ari 1991. Op werkdagen van 9.00 tot 16.00 uur en op zon- en feestdagen van 12.00 tot 17.00 uur kunt u het geexposeerde komen bekijken. Op de zaterdagen en op le kerstdag is de expo sitie gesloten. Enkele bijzonderheden over de personen en hun werk:

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1990 | | pagina 7