Uit het gemeentehuis
’Veel ouderen kunnen combinatie
werk en huishouding niet aan’
B
Mies van der Heyden:
Openbare besluitenlijst
vergaderingen van het college
van burgemeester en wethouders
SPORT OVERDAG
Kommissievergaderingen
Sinds begin 1990 bestaat een tegemoetkomingsregeling
Beleidslijn ten aanzien van
standplaats- en ventvergunningen
in de gemeente Moergestel:
Beleidsnotitie ten aanzien van
standplaats- en ventvergunningen
in de gemeente Moergestel
MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 12 SEPTEMBER 1990
.10
In de vergadering van het College van burge
meester en wethouders van 28 augustus 1990 is
overeenkomstig het Collegeprogramma 1990-
1994 besloten de besluiten van het College van
burgemeester en wethouders, met uitzondering
van die zaken waarvan openbaarheid o.a. vanwe
ge schending van privacy niet wenselijk is, te pu
bliceren in ’Moergestel-Nieuws’.
Op basis van dit besluit zal wekelijks in dit blad
een overzicht worden gegeven van de door het
College van burgemeester en wethouders geno
men besluiten.
In de vergadering van 28 augustus zijn o.a. de
volgende besluiten genomen:
Programma dinsdag 18 september 1990:
- warming-up
- rekoefeningen
- circuit waarbij men 1 min. werkt en 1 min.
rust. De oefeningen zijn zodanig samen
gesteld dat het hele lichaam aan bod komt.
- ontspannende stretchoefeningen
Plaats: Sportzaal ’De Vonder’
Tijd: van 9.45 - 11.00 uur.
Kosten: 3,— per persoon.
Voor meer informatie kunt u terecht bij
P. Wolfs, telefoon 2210.
Ingekomen stukken
Een aantal ingekomen stukken wordt voor ken
nisgeving aangenomen.
Dit betreft o.a.:
- het Provinciaal ontwerp-jaarprogramma Wel
zijnswerk 1991;
- het concept-ontwerp-jaarprogramma volwas-
sen-educatie Noord-Brabant 1991;
- een verslag van een symposium m.b.t. lokaal
meisjesbeleid;
- de mogelijkheden tot verwerving van een bij-
volgende kalenderjaar, waarbij:
a. voorrang van behandeling gegeven wordt aan
aanvragen die een kontinuering inhouden van
een voorgaande vergunning;
b. bij gebreke van onder a. genoemde aanvragen,
worden de aanvragen behandeld die voorzien in
een verandering van branche/dagdeel;
c. bij gebreke van onder a. en b. genoemde aan
vragen worden de overige aanvragen behandeld
op volgorde van binnenkomst;
2. aanvragen om vergunning voor een gedeelte
van een kalenderjaar, worden behandeld op volg
orde van binnenkomst.
Vergunningen
Een vergunning wordt voor maximaal de tijds
duur van 1 kalenderjaar verleend. Onderscheid
wordt gemaakt in:
- tijdelijke vergunning: dit betreft een vergun
ning voor de tijdsduur van minder dan 1 kalen
derjaar;
- vaste vergunning: dit betreft een vergunning
voor de tijdsduur van 1 kalenderjaar.
Dagdelen
de dag wordt ingedeeld in 3 dagdelen, te weten:
- de morgen: van 06.00 uur tot 12.00 uur;
- de middag: van 12.30 tot 18.00 uur;
- de avond: van 18.00 uur tot 24.00 uur.
Standplaatsen
1het Sint Jansplein is geschikt voor het innemen
van maximaal 2 standplaatsen. Deze plaatsen
worden zowel bij een bij de vergunning behoren
de situering als door middel van fysieke maatre
gelen kenbaar gemaakt. Levering van electrici-
teit is in beginsel mogelijk.
Standplaatsvergunningen
1een vergunning kan worden verleend voor de
morgen en/of middag. Omvat een vergunning zo
wel de morgen als de middag dan vervalt het
overgangs-halfuur;
2. een vergunning kan worden verleend voor al
le dagen van de week, met uitzondering van de
zondag, de dag waarop de weekmarkt gehouden
wordt en hetgeen onder 3. is bepaald;
3. uitsluitend ten behoeve van een cafetaria kan
voor elke avond van de week en voor de zondag
middag vergunning worden verleend.
Ventvergunningen
1vergunning tot het venten wordt verleend voor
de morgen en/of de middag. Omvat de vergun
ning zowel de morgen als de middag vervalt het
overgangs-halfuur;
2. geen vergunning kan worden verleend voor de
avond, voor de zondag alsmede de dag dat de
weekmarkt gehouden wordt;
3. het maximaal aantal te verlenen vergunningen
bedraagt per dagdeel 2.
Algemene bepaling
1zowel ten aanzien van hetgeen is bepaald ter
zake standplaatsvergunningen als ten aanzien van
ventvergunningen, kunnen burgemeester en wet
houders afwijken, indien sprake is van bijzonde
re, tijdelijke, aangelegenheden.
Openbaarheid/bekendmaking
1. de beleidsnotitie alsmede deze beleidslijn zul
len aan de gemeenteraad ter kennisname worden
aangeboden;
2. jaarlijks omstreeks 1 oktober zal publikatie
plaatsvinden van de beleidslijn in het in Moer
gestel verschijnend weekblad. Zonodig zal deze
publikatie worden herhaald;
3. jaarlijks zullen vergunninghouders door mid
del van het verstrekken van een exemplaar van de
beleidsnota en de beleidslijn, in kennis gesteld
worden van het door burgemeester en wethou
ders gevoerde beleid;
4. de beleidsnotitie en de daarin vervatte be
leidslijn is tegen betaling der kosten voor een
ieder verkrijgbaar.
Inwerkingtreding
1deze beleidsnotitie en beleidslijn treden in wer
king op de dag van publikatie ervan.
Moergestel, 12 september 1990.
Burgemeester en wethouders van Moergestel,
de burgemeester, J.B.S. ter Veer,
de secretaris, A.W.G.J. van Kessel.
Volgens het vergaderschema is de eerstvolgende
vergadering van de kommissie Ruimtelijke Or
dening, Volkshuisvesting en Milieu op woensdag
12 september.
In verband met het ontbreken van voldoende
agendapunten zal deze vergadering geen door
gang vinden. De volgende vergadering zal be
houdens bijzondere omstandigheden worden ge
houden op 10 oktober a.s.
De kommissie Financiën en Openbare Werken
houdt vergadering op donderdag 13 september
om 19.30 uur in het gemeentehuis.
Agenda:
1. Verslag vorige vergadering
2. Voortgang
3. Ingekomen stukken en mededelingen
4. Fietspad T-31
5. Rekening 1989 en begroting 1991 Sonnevanck
6. Budgetinformatie
7. Begrotingsproblematiek 1991
8. Rondvraag.
De kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken
houdt vergadering op maandag 17 september
om 19.30 uur in het gemeentehuis.
Agenda:
1. Opening
2. Verslag van de vergadering van 20 augustus
1990
3. Ingekomen stukken en mededelingen
4. Evaluatie van het Halt-projekt
5. Vaststelling van het Informatieplan
6. Rondvraag
7. Sluiting
PAGINA 11
drage uit het provinciaal Stads- en dorpsver-
nieuwingsfonds;
- het arbeidsmarktoverzicht juli 1990 van het Ar
beidsbureau;
- de toekenning van een subsidie van 2.000,-
t.b.v. een historische inventarisatie van de
molen.
Vergunningen ingevolge de algemeen
plaatselijke verordening
In verband met het ontbreken van een geschikt
terrein wordt geen medewerking verleend aan
een circusvoorstelling.
Mede naar aanleiding van uitspraken van de
Voorzitter van de Afdeling rechtspraak van de
Raad van State wordt een nieuwe beleidslijn
m.b.t. de toewijzing van standplaatsen vast
gesteld.
Hinderwet
Vergunningen ingevolge de Hinderwet worden
verleend aan:
- J. en W. Hendriks, Heizenschedijk 9 te Moer
gestel;
- F. Burgers, Reedijk 6 te Moergestel.
een overzicht van de in behandeling zijnde aan
vragen om een vergunning ingevolge de Hinder
wet wordt voor kennisgeving aangenomen.
aanvragen om een vergunning ingevolge de
Hinderwet ingediend voor de datum waarop het
raadsbesluit m.b.t. de ecologische richtlijn is ge
nomen d.w.z. 23 februari 1990 zullen op basis
van dit raadsbesluit worden afgewikkeld.
in beginsel wordt medewerking verleend aan de
samenvoeging van een tweetal bedrijven.
Bouwvergunningen
een inwoner wordt aangeschreven wegens het
verrichten van bouwaktiviteiten zonder vergun
ning en hij wordt in de gelegenheid gesteld als
nog een vergunning aan te vragen.
Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting
het College van Gedeputeerde Staten wordt be
richt dat de ingediende bezwaarschriften tegen
het door de raad vastgestelde bestemmingsplan
Bungalowpark Herziening I geen aanleiding ge
ven hierop nader in te gaan.
de uitgifte van bouwpercelen zal geschieden
overeenkomstig de woonruimte-verordening en
het daarop gebaseerde puntensysteem.
het pakket van eisen wordt vastgesteld t.b.v.
een woningaanpassing op grond van de Regeling
Geldelijke Steun Huisvesting Gehandicapten.
Welzijn
het verificatiebureau wordt opdracht gegeven
op basis van de subsidieverordening de financiële
administratie van een vereniging te controleren.
de jaarrekening 1989 en de begroting en jaar
programma 1991 m.b.t. de basiseducatie worden
aan de commissies voorgelegd.
Wie alleen woont en een baan heeft, leidt over het
algemeen een druk bestaan. Dagelijkse huishou
delijke klussen als boodschappen doen, eten ko
ken en afwassen, nemen na de werkdag nog een
groot deel van de vrije tijd in beslag.
Schoonmaakwerkzaamheden moeten vaak wach
ten tot het weekend of worden opgespaard tot
een vrije dag. Als je jong bent en nog veel ener
gie hebt, is dat allemaal geen probleem. Maar zo
dra de jaren gaan tellen, kunnen die twee taken
een zware belasting gaan vormen. Te zwaar, zo
blijkt uit onderzoek, want het gebeurt nogal eens
dat mensen de laatste jaren voor de pensionering
blijvend arbeidsongeschikt worden.
Vanaf begin 1990 bestaat een regeling die in dit
soort situaties de helpende hand biedt: de Taak
verlichting Alleenstaande (oudere) Werkenden.
We spraken hierover met mevrouw Mies van der
Heyden, een gedreven vrouw die jarenlang voor
een dergelijke regeling heeft gevochten. Zij weet
uit ervaring hoe zwaar het is om werk en huis
houding te combineren. Zelf belandde ze daar
door op haar 59e in de WAO.
Een leven lang werken
Vanaf haar 27e levensjaar heeft Mies van der
Heyden hard gewerkt. Ze begon in de huishou
delijke dienst van een grote instelling waar ze ge
leidelijk opklom tot hoofd van de afdeling. In die
tijd woonde zij nog samen met haar moeder en
broer. Aan haar carrière komt tijdelijk een ein
de als haar moeder ziek wordt. Mies van der
Heyden: ’Tussen mijn dertigste en veertigste had
ik een dagtaak aan de verzorging van mijn moe
der. Toen die in een bejaardentehuis werd opge
nomen moest ik opnieuw aan de slag. Dat viel
niet mee op die leeftijd. Na een jaar solliciteren
vond ik werk bij een grote onderneming in Oss,
waar ik hoofd werd van de kantine en de schoon
maakdienst.’ Het bleek een leuke maar zware
baan. Naast haar gewone dagelijkse arbeid werd
nogal eens een beroep op mevrouw van der Hey
den gedaan voor extra recepties en excursies.
Hoewel ze van haar werk genoot, merkte ze toch
dat het haar steeds zwaarder viel. Op haar 59e
laat ze aan de bedrijfsarts weten dat het echt niet
meer gaat. De eisen die het werk aan haar stelt
zijn te zwaar. ’Al vanaf mijn vijftigste was ik
steeds vaker vermoeid en regelmatig ziek. Ik
kwam ook minder snel bij van die vermoeidheid.
Toch ben ik nog vrij lang doorgegaan met wer
ken, waarschijnlijk te lang. Ik heb eens gelezen
dat het niet verstandig is om pas met werken te
stoppen als je echt niet meer kunt. Bovendien
herstel je niet meer zo makkelijk op die leeftijd’,
zegt mevrouw van der Heyden. ’Ikzelf ben in elk
geval nooit meer de oude geworden. Gelukkig
hadden mijn huisarts en de keuringsarts veel be
grip toen ik het niet meer aankon. En in miin
omgeving snapte iedereen het ook wel. Veel men
sen vinden het eigenlijk raar als een vrouw boven
de zestig nog moet werken. In bijna alle Europese
landen gaan vrouwen voor hun zestigste al met
pensioen. In Nederland bestond tot voor kort
geen enkele regeling waar men op terug kon val
len, behalve dan misschien de VUT, maar in veel
kleinere bedrijven is ook op dat gebied niets ge
regeld. Met de TAW regeling is nu een eerste
stap gezet’.
Arbeidstijdverkorting of huishoudelijke
hulp?
De TAW regeling die sinds 1990 van kracht is
biedt een vergoeding voor arbeidsduurverkorting
óf voor huishoudelijke hulp. De regeling geldt
voor alleen wonenden tussen de 55 en 65, die on
gehuwd zijn of duurzaam gescheiden en die meer
dan 30 uur per week werken bij een particulier
bedrijf of als zelfstandige. Ze mogen maximaal
eenderde méér verdienen dan het minimumloon.
Mensen die tot deze groep behoren kunnen kie
zen voor een van de 2 mogelijkheden die de re
geling biedt. Wie kiest voor arbeidstijdverkorting
tot 30 uur ontvangt een vergoeding om de ach
teruitgang in salaris op te vangen. Voor deze
vorm van arbeidstijdverkorting moet de werkge
ver natuurlijk wel meewerken. De andere moge
lijkheid is een vergoeding van werkelijke kosten
voor huishoudelijke hulp. Deze vergoeding is
echter aan miximum gebonden: nooit meer dan
105 gulden per week. En, naarmate men meer
verdient wordt de vergoeding lager. Iedereen die
voor de regeling in aanmerking wil komen moet
een medische keuring ondergaan.
Voornamelijk vrouwen
’Waarschijnlijk zullen voornamelijk vrouwen van
de regeling gebruik maken’, oppert mevrouw
van der Heyden. ’Bij vrouwen neemt de moge
lijkheid om fysiek grote prestaties te leveren im
mers eerder af dan bij mannen. Daarom telt de
dubbele belasting bij hen ook zwaarder. Mannen
worden ook makkelijker bijgestaan door familie
of vrienden als ze er alleen voor komen te staan.
Zeker de ongehuwde alleenstaande vrouw wordt
toch nog vaak gezien als een buitenbeentje’.
Daarom heeft mevrouw van der Heyden jaren
lang gevochten voor een verbetering van de po
sitie van de ongehuwde vrouw. Toen ze zelf in de
WAO belandde, richtte ze de actiewerkgroep De
Werkbijen op, met de toenmalige landelijke Om
budsvrouw uit Den Haag, Annelies van Over-
beek. Sinds 1981 is ze adviseur van het Platform
van Organisaties voor Alleenstaanden. Het
PLOA komt op voor de belangen van de al
leenstaanden in ons land en vecht tegen hun dis
criminatie. ’Ik probeer nu dingen voor anderen
te bereiken’, zegt mevrouw van der Heyden.
’Hoewel ik blij ben dat er eindelijk een regeling
is, ben ik er niet helemaal tevreden over. Zo vind
ik die medische keuring overbodig. Die zou tot
willekeur kunnen leiden. Daarnaast moet de re
geling op zijn minst gelden voor alle inkomens tot
aan de ziekenfondsgrens en mag ze geen schade
toebrengen een de pensioenopbouw. Zo zijn er
nog wel een paar dingen, bijvoorbeeld dat de re
geling nu niet geldt voor werkende ouderen die
thuis iemand verplegen. Die worden niet als al
leenstaand beschouwd. We zullen dan ook pro
beren de TAW regeling op die manier te verbe
teren. Zeker staatssecrearis Elske Ter Veld moet
zich onze kritiek voor kunnen stellen. Zij heeft
zich altijd sterk gemaakt voor de positie van de
alleenstaanden. Ik hoop wel dat de regeling zo
als hij nu is voor veel mensen uitkomst zal
bieden.’
Voor meer informatie over de TAW regeling kan
men terecht bij:
Ministerie van Sociale Zaken en
W erkgelegenheid
Postbus 20801
2500 EV Den Haag
tel. 070 - 3715812
of bij
Platform van Organisaties voor Alleenstaanden
(PLOA)
Walpoort 14
5211 DK ’s-Hertogenbosch
tel. 073 - 134357
Indienen van aanvragen
1. een aanvrage wordt, overeenkomstig artikel
1.2, leden 1 en 2 van de Algemeen Plaatselijke
verordening, schriftelijk ingediend, waarbij zo
veel als mogelijk de ter beoordeling benodigde
gegevens en bescheiden worden overlegd. Van el
ke ontvangen aanvrage moet binnen de 14 dagen
de ontvangst worden bevestigd.
2. overeenkomstig artikel 1.2, lid 3 van de
A.P.V. wordt als nadere eis gesteld dat:
a. aanvragen, die betrekking hebben op een ver
gunning voor het volgend kalenderjaar moeten
worden ingediend in de periode 1 oktober en 1
december;
b. bij aanvragen, die betrekking hebben op een
vergunning voor het volgend kalenderjaar maar
die zijn ingediend voor 1 oktober, wordt aanvra
ger, overeenkomstig artikel 1.3 van de A.P.V. in
de gelegenheid gesteld te voldoen aan de terzake
geldende eisen. Bij gebreke daaraan zal de aan
vrage niet-ontvankelijk verklaard worden;
c. aanvragen, die betrekking hebben op een ver
gunning voor het volgend kalenderjaar maar die
zijn ingediend na 1 december, worden be
schouwd als nieuwe aanvragen;
d. aanvragen, die betrekking hebben op een ver
gunning voor het lopend kalenderjaar kunnen het
gehele jaar worden ingediend.
Behandeling van aanvragen.
Ingediende aanvragen om vergunning worden als
volgt behandeld:
1ten eerste worden aanvragen om vergunning
behandeld die betrekking hebben op het gehele
In de Algemeen Plaatselijke Verordening, ge
meente Moergestel 1988 (A.P.V., in werking ge
treden 1 juni 1988), zijn in de artikelen 5.2.2 en
5.2.3 verboden opgenomen met betrekking tot
het zonder vergunning venten e.d. met goederen
resp. het innemen van een standplaats.
Op 21 december 1988 hebben wij een zgn. No
titie inzake te voeren beleid ten aanzien van
standplaats- en ventvergunningen in de gemeente
Moergestel, vastgesteld. In deze notitie is met na
me nadere invulling gegeven aan de begrippen
Openbare Orde en verkeersveiligheid, welke be
grippen kunnen dienen als weigeringsgrond voor
gevraagde vergunningen.
Ofschoon het bestaande beleid in zijn algemeen
heid voldeed, is uit uitspraken van de Voorzitter
van de Afdeling Rechtspraak van de Raad van
State gebleken dat aanpassing van genoemde be
leidslijn noodzakelijk was.
Wij hebben dan ook op 28 augustus jl. besloten
een nieuwe beleidslijn vast te stellen, welke on
derstaand wordt weergegeven.