B
Beantwoording gehouden Algemene beschouwingen
naar aanleiding van de begroting 1990
I
Inleiding
De door uw frakties gehouden algemene beschouwingen hebben evenals de
door ons gepresenteerde nota van aanbieding in het teken gestaan van de
bezorgdheid omtrent de financiële situatie van onze gemeente. De aandacht
is hierbij met name gericht op het begrotingsjaar 1990 teneinde op korte
termijn financiële ruimte te bereiken om toch nog enige aanvullende wensen
te realiseren. In het bijzonder wordt hierbij gesproken over het alsnog
gedeeltelijk in uitvoering brengen van de stads- en
dorpsvemieuwingsplannen. Naar ons oordeel wordt echter teveel
voorbijgegaan aan de zorgwekkende ontwikkeling van de financiële situatie
in meerjarenperspektief. Door het op korte termijn bereiken van
bezuinigingen, teneinde aanvullende wensen te kunnen realiseren, wordt nl.
geen of slechts in beperkte mate een bijdrage geleverd aan het beperken van
het begrotingstekort over de volgende jaren. Wij benadrukken nogmaals dat
aan het gezond maken van onze financiële huishouding de hoogste prioriteit
toegekend dient te worden.
Herin
Fiets
In hel
matig
schot,
omtre
schot
ons at
Hoofdfunktie 0
Algemeen Bestuur
Hoofdfunktie 2
Verkeer, vervoer en
waterstaat
Hoofdfunktie 1
Openbare orde en veiligheid
jr a
MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 13 DECEMBER 1989
PAGINA 8
"MOEI
vervolg op pagina 9
Het la;
pen jat
den. B
reikte
Koren
breder
de verl
ze stra
komer
In eig<
dat da
legd.1
koster
tingsp
gen vt
ke me
het ka
verbal
gen. 7
beschi
te bes
gestel
aanzien
weggev
van de
hardinj
het Ro<
verhard
volg da
naar he
gebied
welke v
aan wel
konstn
kwalite
eengeg
derhou
reaiitei
lige om
een ele
bouwd<
de jaarl
vens w<
tie toeg
vesterii
mag hi
houdsr
de toek
regel a
vergt b
derhou
gen ver
konsel
prijssti
Dat de
ten de
ligging
is dus
maar h
verhari
vastges
nogma
het we
gangsp
nemen
dienst,
men b<
blijven
naar
- de k
- de h
- hett
wijze i
voorsti
Personeelsnotitie
Reeds bij de aanbieding van de begroting 1989
hebben wij aangegeven, dat na de diverse muta
ties binnen de ambtelijke organisatie en de aan
passing daarvan aan een zich wijzigend gemeen
telijk takenpakket de aandacht verder gericht zou
worden op een zo optimaal mogelijk funktione-
ren van deze interne organisatie.
Een belangrijke stap hierbij is gezet met de uit
breiding van de afdeling Openbare Werken met
het takenpakket Bouw- en woningtoezicht, zorg
voor de gebouwde en te bouwen eigendommen
en de technische aspekten van de milieuwetge
ving inklusief de kontrole taken.
Met de officiële indiensttreding van de aange
trokken medewerkers per 1 december 1989 kan
- de uitvoering van dit takenpakket daadwerkelijk
binnen de eigen organistie ter hand worden ge
nomen. Dit betekent naar het oordeel van de
meerderheid van ons kollege evenwel niet, dat de
thans in de begroting t.b.v. de afdelingen Open
bare Werken en Algemene Zaken gehandhaafde
vakatures (1 Vz formatieplaats) geschrapt zouden
kunnen worden. Wij zijn van oordeel dat het ge
zien de toenemende druk die op diverse onder
delen op de ambtelijke organisatie wordt gelegd
en de in een afzonderlijk aan u voor te leggen in-
formatieplan vastgestelde noodzaak om te komen
tot full-time systeembeheer hieromtrent eerst een
beslissing genomen zal kunnen worden nadat het
u toegezegde de totale organisatie-omvattende
personeelsplan is vastgesteld. In een dergelijk
plan zal ook de werkverdeling, die doelgericht
heid en doeltreffendheid van de organisatie aan
de orde gesteld worden. Daarnaast zal ook aan
dacht geschonken dienen te worden aan de in dit
kader aan de orde komende mogelijkheden tot
het afstoten van taken. Eerst na afronding van dit
onderzoek zal op gefundeerde wijze tot al dan
niet schrapping van vakatures overgegaan kun
nen worden. Wethouder Smits blijft van oordeel
dat aanwending van de voor deze vakatures be
schikbare financiële middelen beperkt zou die
nen te blijven tot personeelsuitbreiding voor een
halve formatieplaats t.b.v. systeembeheer. In dit
verband wijzen wij erop dat voor deze 1 Vz vaka-
ture een bedrag is geraamd van 70.000,—. Bij
uitbreiding van de personeelsbezetting ten be
hoeve van systeembeheer zal alsdan een gedeel
te van dit bedrag aangewend dienen te worden.
Ervan uitgaande dat de WD-fraktie voorstelt
f 75.000,— te bezuinigen op de personeelsfor
matie én f 75.000,— te bezuinigen als resultaat
van het funktie-onderzoek benadrukken wij dat
I
In dit verband wijzen wij er met nadruk op, dat
wij in 1990 een systematisch onderzoek per
funktie van de begroting op zullen starten. Ge
zien de complexiteit van de materie en de nor
male werkbelasting moet echter uitgesloten
worden geacht dat een dergelijk onderzoek
reeds voordat de begroting 1991 aan u wordt
voorgeiegd voor de gehele begroting zal zijn af
gerond. Wij stellen ons voor dat dit onderzoek
vooralsnog slechts bepaalde delen van de be
groting zal kunnen omvatten. Het spreekt van
zelf dat een en ander in nauw overleg met de
kommissie financiën zal geschieden.
Een ander belangrijk item van de algemene be
schouwingen is de nadruk die bij het te voeren
beleid gelegd wordt op het milieu en dan met na
me op een op korte termijn aan u voor te leggen
nieuwe milieunota, op de uitvoering van het Hin
derwet Uitvoerings Programma en op de funktie
die hierbij wordt toegedicht aan de nieuwe me
dewerkers van de Afdeling Openbare Werken.
Vooruitlopende op de opmerkingen die in het
vervolg van onze beantwoording bij de hoofd-
funktiegewijze behandeling zullen worden ge
maakt, benadrukken wij, dat met de uitbreiding
van de afdeling Gemeentewerken tot de nieuwe
afdeling Openbare Werken een drietal taakvel
den aan het takenpakket van deze afdeling zijn
toegevoegd nl.:
- Bouw- en woningtoezicht;
- zorg voor de gebouwde en de te bouwen eigen
dommen;
- milieu (voor zover het technische aspekten be
treft).
Het moge duidelijk zijn dat het milieu en dan in
hoofdzaak, maar niet tot dit aspekt beperkt, de
uitvoering van het Hinderwet Uitvoerings Pro
gramma hierbij een belangrijke plaats inneemt.
Naast de aandacht die de nieuwe medewerkers -
naast de werkzaamheden die m.b.t. dit taakveld
al op de Afdeling Algemene en Juridische Zaken
worden verricht - aan het milieu zullen kunnen
en moeten besteden - dienen ook de werkzaam
heden verbonden aan het bouw- en woningtoe
zicht en de zorg voor de gebouwde en de te bou
wen eigendommen op adequate wijze te worden
uitgevoerd. Bij dit laatste taakonderdeel kan met
name gedacht worden aan de op te zetten onder-
houdsprogramma’s voor het gemeentelijk wo-
ningbezit en de overige gemeentelijke gebouwen.
In het vervolg van deze notitie zullen wij hoofd-
funktiegewijze op de verschillende door u aange
dragen aandachtspunten c.q. gestelde vragen in
gaan.
Wegbeheer
Sinds 1987 is het rationeel wegbeheer in uitvoe
ring. Hierbij is op enkele detailwijzigingen na een
Naar ons oordeel wordt thans door de politie op
afdoende wijze kontrole uitgeoefend op de slui
tingsuren voor de café’s. Wij achten geen moge
lijkheid aanwezig om bij overtreding van de toe-
gestane openingsuren als sanktie deze ope
ningstijden te beperken.
huidige raadszaal om deze geschikt te maken
voor grotere bijeenkomsten en een gebruik voor
funkties die thans de burgerzaal vervult is daar
bij aanvullend een bedrag geraamd van
75.000,-.
Naar ons oordeel dient door uw raad t.b.v. de
noodzakelijke verbouwing van het gemeentehuis
reeds thans een krediet van 275.000,— be
schikbaar gesteld te worden.
Kommissies
In onze nota van aanbieding hebben wij in aan
sluiting op de hieromtrent reeds eerder door ons
gedane mededelingen dat u in 1990 een wijziging
van het kommissiestatuut zal worden voorgelegd.
Uitgangspunt hierbij is een beperking van het
aantal kommissies door clustering van taken me
de op basis van een naar wij hopen daarop mede
afgestemde portefeuilleverdeling binnen het Kol
lege van Burgemeester en Wethouders. De eer
ste stappen om te komen tot een efficiëntere
voorbereiding van de in de kommissies aan de or
de te stellen zaken zijn reeds gezet. Wij onder
schrijven de gemaakte opmerkingen dat de ver
slaglegging van de kommissievergaderingen be
perkt dient te worden.
Gemeentelijke Herindeling
De rapporten van de Kommissie Schampers
m.b.t. de gemeentelijke herindeling in Noord-
Brabant zijn u eerder ter beschikking gesteld. In
middels is door het Kollege van Gedeputeerde
Staten een procedure vastgesteld tot behandeling
van met name de in tweede deelrapport uitge
werkte herindelingsvoorstellen voor Brabant
Noord-Oost. Deze procedure is op 22 november
1989 aan de betrokken gemeentebesturen voor
gelegd. Omdat deze als basis zal dienen voor de
procedure in de overige delen van Brabant zijn
ook de andere gemeentebesturen in de gelegen
heid gesteld hieromtrent voor medio januari 1990
een standpunt kenbaar te maken. Wij zullen deze
procedure alsmede de algehele herindelingspro-
blematiek zoals toegëzegd nader aan de orde stel
len in de kommissie Algemene Beleidszaken.
Voorlichting
Het moge duidelijk zijn, dat wij in het kader van
de op te stellen voorlichtingsnotitie ter uitbrei
ding van de huidige voorlichtingsaktiviteiten,
aandacht zullen schenken aan de wijze waarop zo
optimaal mogelijk informatie verstrekt kan wor
den aan alle burgers. M.T.V. zal hierbij - van
zelfsprekend niet met uitsluiting van andere mid
delen tot informatieverstrekking - een rol kunnen
spelen.
Naast een goede gemeentelijke voorlichting, een
goede bereikbaarheid van de gemeentelijke dien
sten en eenadaarop mede afgestemde omvang van
de personeelsformatie, teneinde voldoende mo
gelijkheden te bieden om adequaat te reageren op
vragen, opmerkingen en klachten van burgers,
zullen wij op daadwerkelijke afdoening van de
gestelde vragen toezien.
Gemeentehuis
Reeds een tweetal jaren is de noodzakelijke ver
bouwing van het gemeentehuis op het investe
ringsplan opgevoerd.
Laatstelijk is de geraamde investering in verband
met de noodzakelijke financiële dekking van de
kosten verbonden aan de realisering van de open
bare basisschool voor het jaar 1989 van het in
vesteringsplan afgevoerd.
Reeds op dat moment hebben wij aangegeven,
dat op geen enkele wijze de noodzaak om te ko
men tot verbouwing van het gemeentehuis zou
worden ontkend. In eerste instantie zijn door ons
kollege de volgende knelpunten gesignaleerd die
de noodzaak om te komen tot een verbouwing
van het gemeentehuis onderstrepen:
- gebrek aan spreek- c.q. vergaderruimte;
- een aparte ruimte waar bestuurders bescheiden
in kunnen zien ontbreekt;
- er zijn meerdere ingangen, waardoor het pu
bliek door het gebouw zwerft;
- publieksgevoelige afdelingen zijn niet gecentra
liseerd gelegen;
- de hoofden van de afdelingen zitten niet in de
onmiddellijke nabijheid van hun afdeling;
- de typekamer is te klein.
In het kader van de nota van aanbieding behoren
de bij de begroting 1989 hebben wij uitgesproken
dat een gemeentehuis, rekening houdende met
een zich ook in de toekomst wijzigend gemeen
telijk takenpakket, na verbouwing en/of uitbrei
ding aan een aantal voorwaarden dient te vol
doen, te weten:
1een gemeentehuis dient ten behoeve van een
zo optimaal mogelijk funktioneren van de in
terne organisatie afdoende te zijn ingericht als
administratiekantoor;
2. in een gemeentehuis dient voldoende ruimte
aanwezig te zijn om de bestuurlijke taken naar
behoren te kunnen verrichten;
3. niet in de laatste plaats dient een gemeente
huis niet alleen zodanig te zijn ingericht en in
gedeeld dat het voor een ieder goed toeganke
lijk is maar dat een ieder het geheel als cliënt-
vriendelijk en als ’huis van de gemeente’ er
vaart.
Duidelijk moge zijn dat, gezien de eerder ge
noemde gesignaleerde knelpunten, het gemeen
tehuis in de huidige vorm niet aan deze voor
waarden voldoet. De noodzaak om te komen tot
een verbouwing van het gemeentehuis, zoals deze
het in afwachting van de resultaten van het door
ons kollege naast het onderhavig personeelsplan
aangekondigde systematisch funktie-onderzoek
niet mogelijk is reeds thans aan te geven of met
dit funktie-onderzoek op enigerlei wijze een
besparing en zeker niet van een bedrag van
75.000,— bereikt zal kunnen worden.
naar ons oordeel door een ieder erkend zal die
nen te worden, is nog manifester geworden door
de eerder genoemde uitbreiding van het taken
pakket van de afdeling Openbare Werken. Naar
ons oordeel is het voor een zo optimaal mogelijk
funktioneren van de ambtelijke organisatie -
waaraan ook door u in deze algemene beschou
wingen terecht eisen worden gesteld - mede in
het Echt van de omvang van de personeelsforma
tie en de wenseüjke in ieder geval gebouwelijke
clustering van taken, noodzakelijk dat de afdeling
Openbare Werken binnen het gemeentehuis
wordt ondergebracht. De huisvesting van de af
deling Openbare Werken in het gebouw van Ge
meentewerken vormt niet alleen een ernstige be
lemmering voor het funktioneren van deze nieu
we afdeling op zich zelf en binnen de gehele amb-
telijke organisatie maar draagt daarnaast op geen
enkele wijze bij aan de wenseüjke verbetering van
de bereikbaarheid van de gemeentelijke diensten.
Rekening houdende met de beperkt beschikba
re financiële middelen hebben wij een verbou
wing van het gemeentehuis opnieuw onder de
loup genomen. Hierbij hebben wij gekonstateerd
dat het met gebruikmaking van de burgerzaal
t.b.v. kantoorruimten en enige bouwkundige
aanpassingen in andere delen van het administra
tiegebouw mogelijk is voor een geraamd bedrag
van circa 200.000,— een, rekening houdende
met de beperkingen van het gebouw en de finan
ciën, zo optimaal mogelijke verbouwing te reali
seren. Ten behoeve van een aanpassing van de