B Beantwoording gehouden Algemene beschouwingen naar aanleiding van de begroting 1990 I Inleiding De door uw frakties gehouden algemene beschouwingen hebben evenals de door ons gepresenteerde nota van aanbieding in het teken gestaan van de bezorgdheid omtrent de financiële situatie van onze gemeente. De aandacht is hierbij met name gericht op het begrotingsjaar 1990 teneinde op korte termijn financiële ruimte te bereiken om toch nog enige aanvullende wensen te realiseren. In het bijzonder wordt hierbij gesproken over het alsnog gedeeltelijk in uitvoering brengen van de stads- en dorpsvemieuwingsplannen. Naar ons oordeel wordt echter teveel voorbijgegaan aan de zorgwekkende ontwikkeling van de financiële situatie in meerjarenperspektief. Door het op korte termijn bereiken van bezuinigingen, teneinde aanvullende wensen te kunnen realiseren, wordt nl. geen of slechts in beperkte mate een bijdrage geleverd aan het beperken van het begrotingstekort over de volgende jaren. Wij benadrukken nogmaals dat aan het gezond maken van onze financiële huishouding de hoogste prioriteit toegekend dient te worden. Herin Fiets In hel matig schot, omtre schot ons at Hoofdfunktie 0 Algemeen Bestuur Hoofdfunktie 2 Verkeer, vervoer en waterstaat Hoofdfunktie 1 Openbare orde en veiligheid jr a MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 13 DECEMBER 1989 PAGINA 8 "MOEI vervolg op pagina 9 Het la; pen jat den. B reikte Koren breder de verl ze stra komer In eig< dat da legd.1 koster tingsp gen vt ke me het ka verbal gen. 7 beschi te bes gestel aanzien weggev van de hardinj het Ro< verhard volg da naar he gebied welke v aan wel konstn kwalite eengeg derhou reaiitei lige om een ele bouwd< de jaarl vens w< tie toeg vesterii mag hi houdsr de toek regel a vergt b derhou gen ver konsel prijssti Dat de ten de ligging is dus maar h verhari vastges nogma het we gangsp nemen dienst, men b< blijven naar - de k - de h - hett wijze i voorsti Personeelsnotitie Reeds bij de aanbieding van de begroting 1989 hebben wij aangegeven, dat na de diverse muta ties binnen de ambtelijke organisatie en de aan passing daarvan aan een zich wijzigend gemeen telijk takenpakket de aandacht verder gericht zou worden op een zo optimaal mogelijk funktione- ren van deze interne organisatie. Een belangrijke stap hierbij is gezet met de uit breiding van de afdeling Openbare Werken met het takenpakket Bouw- en woningtoezicht, zorg voor de gebouwde en te bouwen eigendommen en de technische aspekten van de milieuwetge ving inklusief de kontrole taken. Met de officiële indiensttreding van de aange trokken medewerkers per 1 december 1989 kan - de uitvoering van dit takenpakket daadwerkelijk binnen de eigen organistie ter hand worden ge nomen. Dit betekent naar het oordeel van de meerderheid van ons kollege evenwel niet, dat de thans in de begroting t.b.v. de afdelingen Open bare Werken en Algemene Zaken gehandhaafde vakatures (1 Vz formatieplaats) geschrapt zouden kunnen worden. Wij zijn van oordeel dat het ge zien de toenemende druk die op diverse onder delen op de ambtelijke organisatie wordt gelegd en de in een afzonderlijk aan u voor te leggen in- formatieplan vastgestelde noodzaak om te komen tot full-time systeembeheer hieromtrent eerst een beslissing genomen zal kunnen worden nadat het u toegezegde de totale organisatie-omvattende personeelsplan is vastgesteld. In een dergelijk plan zal ook de werkverdeling, die doelgericht heid en doeltreffendheid van de organisatie aan de orde gesteld worden. Daarnaast zal ook aan dacht geschonken dienen te worden aan de in dit kader aan de orde komende mogelijkheden tot het afstoten van taken. Eerst na afronding van dit onderzoek zal op gefundeerde wijze tot al dan niet schrapping van vakatures overgegaan kun nen worden. Wethouder Smits blijft van oordeel dat aanwending van de voor deze vakatures be schikbare financiële middelen beperkt zou die nen te blijven tot personeelsuitbreiding voor een halve formatieplaats t.b.v. systeembeheer. In dit verband wijzen wij erop dat voor deze 1 Vz vaka- ture een bedrag is geraamd van 70.000,—. Bij uitbreiding van de personeelsbezetting ten be hoeve van systeembeheer zal alsdan een gedeel te van dit bedrag aangewend dienen te worden. Ervan uitgaande dat de WD-fraktie voorstelt f 75.000,— te bezuinigen op de personeelsfor matie én f 75.000,— te bezuinigen als resultaat van het funktie-onderzoek benadrukken wij dat I In dit verband wijzen wij er met nadruk op, dat wij in 1990 een systematisch onderzoek per funktie van de begroting op zullen starten. Ge zien de complexiteit van de materie en de nor male werkbelasting moet echter uitgesloten worden geacht dat een dergelijk onderzoek reeds voordat de begroting 1991 aan u wordt voorgeiegd voor de gehele begroting zal zijn af gerond. Wij stellen ons voor dat dit onderzoek vooralsnog slechts bepaalde delen van de be groting zal kunnen omvatten. Het spreekt van zelf dat een en ander in nauw overleg met de kommissie financiën zal geschieden. Een ander belangrijk item van de algemene be schouwingen is de nadruk die bij het te voeren beleid gelegd wordt op het milieu en dan met na me op een op korte termijn aan u voor te leggen nieuwe milieunota, op de uitvoering van het Hin derwet Uitvoerings Programma en op de funktie die hierbij wordt toegedicht aan de nieuwe me dewerkers van de Afdeling Openbare Werken. Vooruitlopende op de opmerkingen die in het vervolg van onze beantwoording bij de hoofd- funktiegewijze behandeling zullen worden ge maakt, benadrukken wij, dat met de uitbreiding van de afdeling Gemeentewerken tot de nieuwe afdeling Openbare Werken een drietal taakvel den aan het takenpakket van deze afdeling zijn toegevoegd nl.: - Bouw- en woningtoezicht; - zorg voor de gebouwde en de te bouwen eigen dommen; - milieu (voor zover het technische aspekten be treft). Het moge duidelijk zijn dat het milieu en dan in hoofdzaak, maar niet tot dit aspekt beperkt, de uitvoering van het Hinderwet Uitvoerings Pro gramma hierbij een belangrijke plaats inneemt. Naast de aandacht die de nieuwe medewerkers - naast de werkzaamheden die m.b.t. dit taakveld al op de Afdeling Algemene en Juridische Zaken worden verricht - aan het milieu zullen kunnen en moeten besteden - dienen ook de werkzaam heden verbonden aan het bouw- en woningtoe zicht en de zorg voor de gebouwde en de te bou wen eigendommen op adequate wijze te worden uitgevoerd. Bij dit laatste taakonderdeel kan met name gedacht worden aan de op te zetten onder- houdsprogramma’s voor het gemeentelijk wo- ningbezit en de overige gemeentelijke gebouwen. In het vervolg van deze notitie zullen wij hoofd- funktiegewijze op de verschillende door u aange dragen aandachtspunten c.q. gestelde vragen in gaan. Wegbeheer Sinds 1987 is het rationeel wegbeheer in uitvoe ring. Hierbij is op enkele detailwijzigingen na een Naar ons oordeel wordt thans door de politie op afdoende wijze kontrole uitgeoefend op de slui tingsuren voor de café’s. Wij achten geen moge lijkheid aanwezig om bij overtreding van de toe- gestane openingsuren als sanktie deze ope ningstijden te beperken. huidige raadszaal om deze geschikt te maken voor grotere bijeenkomsten en een gebruik voor funkties die thans de burgerzaal vervult is daar bij aanvullend een bedrag geraamd van 75.000,-. Naar ons oordeel dient door uw raad t.b.v. de noodzakelijke verbouwing van het gemeentehuis reeds thans een krediet van 275.000,— be schikbaar gesteld te worden. Kommissies In onze nota van aanbieding hebben wij in aan sluiting op de hieromtrent reeds eerder door ons gedane mededelingen dat u in 1990 een wijziging van het kommissiestatuut zal worden voorgelegd. Uitgangspunt hierbij is een beperking van het aantal kommissies door clustering van taken me de op basis van een naar wij hopen daarop mede afgestemde portefeuilleverdeling binnen het Kol lege van Burgemeester en Wethouders. De eer ste stappen om te komen tot een efficiëntere voorbereiding van de in de kommissies aan de or de te stellen zaken zijn reeds gezet. Wij onder schrijven de gemaakte opmerkingen dat de ver slaglegging van de kommissievergaderingen be perkt dient te worden. Gemeentelijke Herindeling De rapporten van de Kommissie Schampers m.b.t. de gemeentelijke herindeling in Noord- Brabant zijn u eerder ter beschikking gesteld. In middels is door het Kollege van Gedeputeerde Staten een procedure vastgesteld tot behandeling van met name de in tweede deelrapport uitge werkte herindelingsvoorstellen voor Brabant Noord-Oost. Deze procedure is op 22 november 1989 aan de betrokken gemeentebesturen voor gelegd. Omdat deze als basis zal dienen voor de procedure in de overige delen van Brabant zijn ook de andere gemeentebesturen in de gelegen heid gesteld hieromtrent voor medio januari 1990 een standpunt kenbaar te maken. Wij zullen deze procedure alsmede de algehele herindelingspro- blematiek zoals toegëzegd nader aan de orde stel len in de kommissie Algemene Beleidszaken. Voorlichting Het moge duidelijk zijn, dat wij in het kader van de op te stellen voorlichtingsnotitie ter uitbrei ding van de huidige voorlichtingsaktiviteiten, aandacht zullen schenken aan de wijze waarop zo optimaal mogelijk informatie verstrekt kan wor den aan alle burgers. M.T.V. zal hierbij - van zelfsprekend niet met uitsluiting van andere mid delen tot informatieverstrekking - een rol kunnen spelen. Naast een goede gemeentelijke voorlichting, een goede bereikbaarheid van de gemeentelijke dien sten en eenadaarop mede afgestemde omvang van de personeelsformatie, teneinde voldoende mo gelijkheden te bieden om adequaat te reageren op vragen, opmerkingen en klachten van burgers, zullen wij op daadwerkelijke afdoening van de gestelde vragen toezien. Gemeentehuis Reeds een tweetal jaren is de noodzakelijke ver bouwing van het gemeentehuis op het investe ringsplan opgevoerd. Laatstelijk is de geraamde investering in verband met de noodzakelijke financiële dekking van de kosten verbonden aan de realisering van de open bare basisschool voor het jaar 1989 van het in vesteringsplan afgevoerd. Reeds op dat moment hebben wij aangegeven, dat op geen enkele wijze de noodzaak om te ko men tot verbouwing van het gemeentehuis zou worden ontkend. In eerste instantie zijn door ons kollege de volgende knelpunten gesignaleerd die de noodzaak om te komen tot een verbouwing van het gemeentehuis onderstrepen: - gebrek aan spreek- c.q. vergaderruimte; - een aparte ruimte waar bestuurders bescheiden in kunnen zien ontbreekt; - er zijn meerdere ingangen, waardoor het pu bliek door het gebouw zwerft; - publieksgevoelige afdelingen zijn niet gecentra liseerd gelegen; - de hoofden van de afdelingen zitten niet in de onmiddellijke nabijheid van hun afdeling; - de typekamer is te klein. In het kader van de nota van aanbieding behoren de bij de begroting 1989 hebben wij uitgesproken dat een gemeentehuis, rekening houdende met een zich ook in de toekomst wijzigend gemeen telijk takenpakket, na verbouwing en/of uitbrei ding aan een aantal voorwaarden dient te vol doen, te weten: 1een gemeentehuis dient ten behoeve van een zo optimaal mogelijk funktioneren van de in terne organisatie afdoende te zijn ingericht als administratiekantoor; 2. in een gemeentehuis dient voldoende ruimte aanwezig te zijn om de bestuurlijke taken naar behoren te kunnen verrichten; 3. niet in de laatste plaats dient een gemeente huis niet alleen zodanig te zijn ingericht en in gedeeld dat het voor een ieder goed toeganke lijk is maar dat een ieder het geheel als cliënt- vriendelijk en als ’huis van de gemeente’ er vaart. Duidelijk moge zijn dat, gezien de eerder ge noemde gesignaleerde knelpunten, het gemeen tehuis in de huidige vorm niet aan deze voor waarden voldoet. De noodzaak om te komen tot een verbouwing van het gemeentehuis, zoals deze het in afwachting van de resultaten van het door ons kollege naast het onderhavig personeelsplan aangekondigde systematisch funktie-onderzoek niet mogelijk is reeds thans aan te geven of met dit funktie-onderzoek op enigerlei wijze een besparing en zeker niet van een bedrag van 75.000,— bereikt zal kunnen worden. naar ons oordeel door een ieder erkend zal die nen te worden, is nog manifester geworden door de eerder genoemde uitbreiding van het taken pakket van de afdeling Openbare Werken. Naar ons oordeel is het voor een zo optimaal mogelijk funktioneren van de ambtelijke organisatie - waaraan ook door u in deze algemene beschou wingen terecht eisen worden gesteld - mede in het Echt van de omvang van de personeelsforma tie en de wenseüjke in ieder geval gebouwelijke clustering van taken, noodzakelijk dat de afdeling Openbare Werken binnen het gemeentehuis wordt ondergebracht. De huisvesting van de af deling Openbare Werken in het gebouw van Ge meentewerken vormt niet alleen een ernstige be lemmering voor het funktioneren van deze nieu we afdeling op zich zelf en binnen de gehele amb- telijke organisatie maar draagt daarnaast op geen enkele wijze bij aan de wenseüjke verbetering van de bereikbaarheid van de gemeentelijke diensten. Rekening houdende met de beperkt beschikba re financiële middelen hebben wij een verbou wing van het gemeentehuis opnieuw onder de loup genomen. Hierbij hebben wij gekonstateerd dat het met gebruikmaking van de burgerzaal t.b.v. kantoorruimten en enige bouwkundige aanpassingen in andere delen van het administra tiegebouw mogelijk is voor een geraamd bedrag van circa 200.000,— een, rekening houdende met de beperkingen van het gebouw en de finan ciën, zo optimaal mogelijke verbouwing te reali seren. Ten behoeve van een aanpassing van de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1989 | | pagina 8