B<
n
Beantwoording gehouden Algemene beschouwingen
naar aanleiding van de begroting 1990
a
i
i
-W
C
I
Hoofdfunktie 7
V olksgezondheid
Hoofdfunktie 8
Ruimtelijke Ordening en
Volkshuisvesting
n-
iiS
Bs
Hoofdfunktie 6
Sociale voorzieningen en
maatschappelijk werk
MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 13 DECEMBER 1989
"MOERG
PAGINA 10
sociaal fonds
36,15
83
70
109
75
12
premiekoop-
woningen
bouwgrond
(ongesubsidieerd)
Doorsti
In het re
oude bej
voor verl
van deze
delen,
doorstro
doorstro
overige
ECOLOGISCHE RICHTLIJN
Een ander belangrijk onderdeel van de milieuno-
ta dat de afgelopen periode onze bijzondere aan-
Woninj
Via het
t.a.v. gr
zien bot
m.b.t. d
der de a
bracht,
geldend*
ziening
IOPRO
richtcijf
deze cijf
teerd en
beoorde
keling t
Peuterspeelzaal
Op 15 december a.S. zal de gemeenteraad worden
voorgesteld akkoord te gaan met de uitbreiding
van het aantal openingsuren op de vrijdagmid
dag. Meer uitbreidingsmogelijkheden zijn er bin
nen de huidige akkommodatie niet beschikbaar.
duidelijk worden welk bedrag daadwerkelijk aan
milieubeheer wordt besteed. Anderzijds omdat
op andere posten, te wijzen valt hierbij op gla
scontainers, Klein Chemisch Afval en inzameling
landbouwplastic, reeds milieukosten worden ver
antwoord. Niet onvermeld mag blijven dat indien
t.b.v. de uitvoering van bestemmingsplannen en
de realisering van woningbouw in het bijzonder
grondmonsters genomen dienen te worden de
kosten daarvan ten laste van de exploitatie van
het bestemmingsplan worden gebracht.
DOORBEREKENING KOSTEN
INZAMELING GROF HUISVUIL
De kosten van inzameling van grof huisvuil zijn
thans reeds verwerkt in de afvalstoffenheffing.
Gezien de mate waarin van de mogelijkheid tot
het aanbieden van grof huisvuil gebruik wordt
gemaakt zien wij mede gezien de daaraan verbon
den administratieve werkzaamheden geen aanlei
ding de kosten aan de individuele aanbieders in
rekening te brengen.
Riool overstorten
In 1981 is door ons een herberekening van de ri
olering uitgevoerd hetgeen resulteerde in het ri-
oolplan 2000. Dit plan is aangeboden aan het
Waterschap de Dommel wat dit vervolgens heeft
goedgekeurd. De kern van het plan is om de ri
olering zodanig kwantitatief te verbeteren dat de
overstortfrequentie sterk zal worden terugge
bracht. Enkele maatregelen van dit plan zijn
reeds uitgevoerd, zoals verhoging van de over-
stortdrempels en het koppelriool met een diame
ter van 0,80 meter, langs de Akkerweg tussen de
Tilburgseweg en het plan Papenacker. Verder
dienen nog diverse kleinere maatregelen te wor-
staan meer mogelijkheden tot subsidiëring van
bv. milieugroeperingen. Zoals toegezegd zullen
de te hanteren kriteria nader worden uitgewerkt.
Wat betreft subsidiëring van Derde Wereld Pro-
jekten verwijzen wij naar de raadsbeslissing van
vorig jaar om geen nieuwe initiatieven te ont
plooien, maar te bekijken in hoeverre meer steun
verleend kan worden aan de projekten van pater
Th. Raaijmakers.
G.F.T.-AFVAL
Recent is verder uw raadsbesluit van 24 novem
ber jl. om in beginsel uit te spreken om over te
gaan tot het gescheiden inzamelen van Groente-,
Fruit- en Tuinafval. In dit verband merken wij
op dat de thans geldende APV reeds een bepaling
bevat die het verbied huishoudelijke afvalstoffen
anders aan de inzameldienst aan te bieden dan op
de door ons Kollege vastgestelde wijze.
Exploitatiekosten drukriool
Uit de ervaring van de afgelopen jaren is geble
ken dat de exploitatiekosten van de mechanische
riolering aanzienlijk hoger zijn dan vooraf was in
geschat. Dit gegeven doet zich voor bij alle ex
ploitanten van de mechanische rioleringen. Voor
ons loopt het huidige 3-jarig onderhoudskontrakt
per 31-12-1989 af, en in samenwerking met een
aantal gemeenten in de zuidregio zijn we aan het
bezien hoe deze onderhoudskosten in de nieuwe
kontraktperiode beter beheersbaar kunnen wor
den gemaakt.
Zo spoedig mogelijk zullen wij u via de betreffen
de kommissie nader informeren.
1988 1989
1 x 1200,00 1 x 1200,00
Integraal Milieubeleid
MILIEUNOTA
Het te voeren integraal milieubeleid zal ontwik
keld en vastgelegd dienen te worden in een me
de op basis van de door u tijdens een eerste be
handeling in de Commissie Ruimtelijke Orde
ning ingebrachte punten op korte termijn te her
schrijven milieunota. Hieraan zal de hoogste
prioriteit worden toegekend.
Het feit dat deze integrale milieunota op dit mo
ment nog niet beschikbaar is betekent evenwel
niet dat zich op dit terrein geen ontwikkelingen
hebben voorgedaan.
der overleg met de Rijkspolitie plaats dienen te
vinden. In dit kader zal ook aandacht worden ge
schonken aan de hondepoepproblematiek.
AKTIE TANKSLAG
Wij zullen de mogelijkheden tot herhaling van
een dergelijke aktie onderzoeken.
LANDBOUWPLASTIC
Naar ons oordeel bestaat er mede gezien de daar
aan verbonden personele en financiële konse-
kwenties geen aanleiding het huidige inzamel
systeem, waarbij het landbouwplastic op de afde
ling Openbare Werken kan worden ingeleverd,
te wijzigen. De voorlichting hieromtrent zal wor
den uitgebreid.
KOSTEN MILIEUBEHEER
Wij achten het niet noodzakelijk het in de begro
ting opgenomen bedrag van 10.000,00 ter uit
voering van de milieuwetgeving en de HUP-
regeling in het bijzonder te verhogen. Enerzijds
zal nl. eerst indien overgegaan wordt - ook op het
terrein van milieubeheer - tot doorberekening
van alle personeelskosten naar de kostenplaatsen
kategorie:
één-gezinshuur-
woningen
HAT-woningen
bejaardenwoningen 34
Overzicht woningzoekenden
aantal: wachttijd:
1 Vz a 2 jaar
Wonin
Wij ben
stappen
vatiserü
Tevens
reserves
nieuwir
bieden
der aan;
het gem
nomen.
Openbare bibliotheek
De stijging van de bijdrage aan de bibliotheek
wordt mede veroorzaakt door een gewijzigde fi-
nancieringsregeling vanuit het Rijk.
Werden in het verleden deze gelden rechtstreeks
uitgekeerd aan de bibliotheek, waardoor het te
kort lager uitviel, sedert 1990 komen deze gelden
via de algemene uitkering rechtstreeks naar de
gemeente.
De verhoogde bijdrage aan de bibliotheek wordt
derhalve opgeheven door de verhoogde algeme
ne uitkering voor dit onderdeel. Voor een relatief
gering deel wordt de verhoging veroorzaakt door
een verhoging van de administratiekosten zoals
verwoord in ons raadsvoorstel tot subsidiëring
van de Openbare Bibliotheek zoals behandeld in
uw vergadering van 27 oktober jl.
den genomen en als doorslaggevende maatregel
het koppelriool met een diameter van 1,00 meter
vanaf het plan Papenacker via de Schoolstraat, de
Scheerman, Bosstraat en het Brieltje naar het ge
maal Achterbos. Voor deze (deel)voorzieningen
is door ons kollege op de meerjarenraming voor
1993 een bedrag opgenomen van 500.000,00.
In de daaropvolgende jaren zullen eveneens aan
zienlijke bedragen opgenomen dienen te worden.
Gezien de aangescherpte milieu-eisen is te ver
wachten dat in de toekomst zwaardere eisen aan
de riooloverstorten gesteld zullen gaan worden.
In een lezing welke onlangs is gegeven door dhr.
Van Veggel van het BOR (Bestuurlijk Overleg
Riolen), is duidelijk naar voren gekomen dat on
der rioolverbetering niet alleen moet worden ver
staan de civieltechnische verbeteringen, maar ook
de aanpassingen ten gevolgen van extra eisen die
door de waterkwaliteitsbeheerders zullen worden
gesteld in de vorm van zgn. randvoorzieningen
zoals extra berging en bezinkinrichtingen. Om
deze gewenste voorziening in Noord-Brabant te
realiseren is in de jaren 1990 een investering no
dig van 1 miljard gulden. Voor ons betekent dit
dat wij alvorens de verdere uitvoering van de hui
dige plannen in de jaren 1990 ter hand te nemen
ons rioolplan zullen moeten laten toetsen aan de
aangescherpte milieu-eisen. Tijdig zullen wij
hierover overleg voeren met Waterschap De
Dommel en u via de betreffende kommissie na
der informeren.
Jeugd- en Jongerenwerk
Op dit moment is een initiatiefgroep bezig met
een onderzoek naar de behoefte aan jeugd- en
jongerenwerk en naar de gewenste aktiviteiten.
Op 12 december vindt hierover overleg plaats
met de initiatiefnemers. Wij staan hier in princi
pe welwillend tegenover. Bij een eventuele huis
vesting zullen wij zeker de mogelijkheden van
D’n Donk meenemen.
Bedrijventerrein De Sonman
Het bedrijventerrein De Sonman heeft wellicht
niet die uitstraling die verwacht zou mogen wor
den van een bedrijventerrein op een dergelijke lo-
katie. In dit verband wijzen wij u erop, dat de in
middels gerealiseerde bouwwerken tot stand ge
komen zijn binnen de bepalingen van het
bestemmingsplan en bouwverordening. Daar
naast is van belang dat de verkaveling en uitgif
te van dit bedrijventerrein is geschied aan de
hand van de hiertoe vastgestelde kriteria geba
seerd op de schaal en funktie van Moergestel.
Volledigheidshalve merken wij op dat eerst na de
totale planinrichting een goed beeld is te verkrij
gen.
Bestemmingsplannen
Niet alleen in het kader van de beschikbare finan
ciële middelen maar ook gelet op de beschikba
re personele kapaciteit dienen op dit terrein pri
oriteiten te worden gesteld. Prioriteit dient hier
bij naast een herziening van het bestemmingsplan
Oistelvoirt, waarvoor u reeds een krediet be
schikbaar is gesteld, te worden gegeven het bui
tengebied, een lokatie voor een nieuw industrie
terrein en de uitbreiding van het woongebied Pa
penacker. In dit verband moet er met nadruk op
gewezen worden dat het ook tot de verantwoor
delijkheid van een gemeentebestuur hoort om,
los van de hiervoor geldende wettelijke bepalin
gen, verouderde bestemmingsplannen aan te pas
sen naar de zich wijzigende planologische inzich
ten. Te denken valt hierbij aan de uitbrei
dingsplannen in onderdelen en de herzieningen
daarvan.
BUITENGEBIED
Het in het investeringsplan opgenomen bedrag is
gebaseerd op een door SAE bv. opgestelde
kostenraming. Uit informatie bij andere gemeen
ten blijkt dat dit bedrag niet wezenlijk afwijkt
van de kosten elders.
BEDRIJVENTERREIN
De voorbereidende onderzoeken t.b.v. een loka
tie voor een nieuw bedrijventerrein ?ijn in uitvoe
ring. Op korte termijn zullen u hieromtrent na
dere voorstellen bereiken. Hierbij zullen ook de
mogelijkheden op het huidige industrieterrein
worden betrokken.
PAPENACKER
Het huidige bestemmingsplan Papenacker biedt
op basis van de huidige richtcijfers de eerstko
mende jaren nog voldoende ruimte voor woning
bouw. Dit neemt niet weg dat reeds thans mede
in het licht van de verplaatsing van het aan de
Schoolstraat gevestigde verkooppunt voor motorr
brandstoffen de mogelijk uitbreiding van dit
woongebied in beeld dient te worden gebracht.
dacht heeft gehad is de ecologische richtlijn. In
overleg met de gemeenten Diessen, Hilvaren-
beek, Hooge en Lage Mierde, Oost-, West- en
Middelbeers is een poging ondernomen om een
gezamenlijk stringenter beleid m.b.t. toepassing
van de ecologische richtlijn vast te stellen. In dit
overleg kon geen overeenstemming worden be
reikt. Teneinde na te gaan wat de gevolgen van
een uitbreiding van de werking van deze ecolo
gische richtlijn voor het Propro-projekt en de
Ruilverkaveling De Hilver zou betekenen heb
ben wij overleg gepleegd met de deze projekten
begeleidende instanties. Dit overleg is inmiddels
afgerond waarna wij ons over de resultaten nader
zullen beraden en hieromtrent advies in zullen
winnen van de kommissie Ruimtelijke Ordening
en Openbare Werken. Zoals reeds tijdens de eer
ste behandeling in de commissie van de milieu
nota is toegezegd t.a.v. de gehele milieunota zal
ook indien de ecologische richtlijn afzonderlijk
aan de orde wordt gesteld hieromtrent de gele
genheid tot inspraak worden geboden.
‘HINDERWET UITVOERINGS
PROGRAMMA
Bij de vaststelling van het Hinderwet Uitvoerings
Programma is besloten naast de reeds op de af
deling Algemene en Juridische Zaken aanwezi
ge administratief-juridische kennis minimaal 600
uur kennis op technisch terrein in te huren. Dit
laatste heeft plaatsgevonden door zoals in de in
leidende opmerkingen reeds uitdrukkelijk is
gesteld in kombinatie met de taakvelden Bouw
en Woningtoezicht, zorg voor de gebouwde en de
te bouwen eigendommen en de zorg voor de
technische behandeling van de andere milieuwet
ten de formatie van de afdeling Openbare Wer
ken met twee medewerkers uit te breiden. De be
treffende medewerkers zijn 1 december jl. in
dienst getreden. Thans zal op basis van het door
u vastgestelde Hinderwet Uitvoerings Program
ma aan de hand van een jaarlijks vast te stellen
kontrole-programma de kontrole op Hinderwet-
plichtige bedrijven op adequate wijze vorm gege
ven kunnen worden. Het moge duidelijk zijn dat
zowel de kontroles zelf als de te verwachten ad
ministratief juridische afwikkeling daarvan in re
latie tot de overige op de afdeling Openbare Wer
ken te verrichten taken een goede voorbereiding
vereisen zodat het kontrole-programma eerst in
de loop van het eerste kwartaal van 1990 beschik
baar zal komen.
OVERIGE KONTROLERENDE TAKEN
Wij wijzen erop, dat ook de overige kontroleren-
de taken op het terrein van de milieuwetgeving
met de uitbreiding van de afdeling Openbare
Werken daadwerkelijk gestalte zullen kunnen
krijgen. Over de konkrete uitvoering zal, mede
gezien de relatie met de politie in het kader van
opsporing en vervolging van strafbare feiten, na-
KCA EN GLASBAKKEN
In dit verband wijzen wij u op de uitbreiding van
het aantal glasbakken van 3 naar 5 en de doorge
voerde decentrale plaatsing van deze glasbakken.
Daarnaast is het inzamelsysteem van Klein Che
misch Afval gewijzigd van een brengsysteem naar
een haalsysteem. De volledige resultaten van de
ze wijzigingen zullen overigens eerst na afloop
van het jaar beschikbaar komen. Hieromtrent
zullen wij u alsdan informeren.
Ouderenbeleid
Binnen de Regionale Stichting Welzijn Ouderen
en de plaatselijke Raad Welzijn Ouderen wordt
regelmatig aandacht besteed aan de problemen
rond de vergrijzing. Nadruk is dan ook meer nog
dan vroeger komen te liggen op dienstverlening
(flankerend ouderenbeleid) in plaats van ont
spanning. Als voorbeelden halen we aan: de war
me maaltijdvoorziening en de dagopvang, alsme
de de huisvesting van de oudere mens.
In nauwe samenwerking met de Katholieke Bond
van Ouderen organiseert de Raad Welzijn Oude
ren verder allerlei thema-middagen over dieet,
huisvesting, testament, goed bewegen etc..
Het projekt dagopvang is in januari 1989 gestart,
in 1990 volgt de evaluatie. Het experiment mag
als geslaagd worden beschouwd. Op termijn zal
het draagvlak voor het verzorgingstehuis te klein
worden en zal gestreefd moeten worden naar een
grotere samenwerkingsvorm. Misschien zal ook
op termijn een scheiding tot stand moeten wor
den gebracht tussen de somatische en psychische
problematiek. Op dit moment zijn wij van me
ning dat de dagopvang, met een optimale bezet
ting van 7, moet worden gekontinueerd.
1 x 273,75 1 x
bouwgrond
seniorenwoningen
Het totaal aantal woningzoekenden bedraagt 265.
Hiervan zijn er 95 voor meerdere kategorieën in
geschreven. Eenmaal per jaar wordt onder de wo
ningzoekenden een enquête gehouden, hierbij
komt aan de orde of de woningaanvraag gehand
haafd dient te worden of kan vervallen.
vervolg op pagina 11
incidentele
uitkeringen
kursusgeld- of
kontributiesub-
sidies
in behandeling: 1 verzoek om kursusgeld- en
kontributiesubsidie
saldo sociaal fonds 7.224,10
Met betrekking tot het sociaal fonds kunnen wij
mededelen dat hiervan de eerste twee jaren op
beperkte schaal gebruik is gemaakt. Gesteld kan
worden dat het fonds als aanvulling op de overi
ge voorzieningen in een behoefte voorziet. Wij
zullen de voorlichtingsaktiviteiten hieromtrent
uitbreiden.
jSS
3 a 4 jaar
bij doorstroming
vanuit gemeente
lijke huurwoning
1 jaar
- doorstromers 1
jaar
- starters 1 Vz a 2
jaar
- starters
vanuit gemeente
lijke huurwoning
2 jaar
1 jaar