B< n Beantwoording gehouden Algemene beschouwingen naar aanleiding van de begroting 1990 a i i -W C I Hoofdfunktie 7 V olksgezondheid Hoofdfunktie 8 Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting n- iiS Bs Hoofdfunktie 6 Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 13 DECEMBER 1989 "MOERG PAGINA 10 sociaal fonds 36,15 83 70 109 75 12 premiekoop- woningen bouwgrond (ongesubsidieerd) Doorsti In het re oude bej voor verl van deze delen, doorstro doorstro overige ECOLOGISCHE RICHTLIJN Een ander belangrijk onderdeel van de milieuno- ta dat de afgelopen periode onze bijzondere aan- Woninj Via het t.a.v. gr zien bot m.b.t. d der de a bracht, geldend* ziening IOPRO richtcijf deze cijf teerd en beoorde keling t Peuterspeelzaal Op 15 december a.S. zal de gemeenteraad worden voorgesteld akkoord te gaan met de uitbreiding van het aantal openingsuren op de vrijdagmid dag. Meer uitbreidingsmogelijkheden zijn er bin nen de huidige akkommodatie niet beschikbaar. duidelijk worden welk bedrag daadwerkelijk aan milieubeheer wordt besteed. Anderzijds omdat op andere posten, te wijzen valt hierbij op gla scontainers, Klein Chemisch Afval en inzameling landbouwplastic, reeds milieukosten worden ver antwoord. Niet onvermeld mag blijven dat indien t.b.v. de uitvoering van bestemmingsplannen en de realisering van woningbouw in het bijzonder grondmonsters genomen dienen te worden de kosten daarvan ten laste van de exploitatie van het bestemmingsplan worden gebracht. DOORBEREKENING KOSTEN INZAMELING GROF HUISVUIL De kosten van inzameling van grof huisvuil zijn thans reeds verwerkt in de afvalstoffenheffing. Gezien de mate waarin van de mogelijkheid tot het aanbieden van grof huisvuil gebruik wordt gemaakt zien wij mede gezien de daaraan verbon den administratieve werkzaamheden geen aanlei ding de kosten aan de individuele aanbieders in rekening te brengen. Riool overstorten In 1981 is door ons een herberekening van de ri olering uitgevoerd hetgeen resulteerde in het ri- oolplan 2000. Dit plan is aangeboden aan het Waterschap de Dommel wat dit vervolgens heeft goedgekeurd. De kern van het plan is om de ri olering zodanig kwantitatief te verbeteren dat de overstortfrequentie sterk zal worden terugge bracht. Enkele maatregelen van dit plan zijn reeds uitgevoerd, zoals verhoging van de over- stortdrempels en het koppelriool met een diame ter van 0,80 meter, langs de Akkerweg tussen de Tilburgseweg en het plan Papenacker. Verder dienen nog diverse kleinere maatregelen te wor- staan meer mogelijkheden tot subsidiëring van bv. milieugroeperingen. Zoals toegezegd zullen de te hanteren kriteria nader worden uitgewerkt. Wat betreft subsidiëring van Derde Wereld Pro- jekten verwijzen wij naar de raadsbeslissing van vorig jaar om geen nieuwe initiatieven te ont plooien, maar te bekijken in hoeverre meer steun verleend kan worden aan de projekten van pater Th. Raaijmakers. G.F.T.-AFVAL Recent is verder uw raadsbesluit van 24 novem ber jl. om in beginsel uit te spreken om over te gaan tot het gescheiden inzamelen van Groente-, Fruit- en Tuinafval. In dit verband merken wij op dat de thans geldende APV reeds een bepaling bevat die het verbied huishoudelijke afvalstoffen anders aan de inzameldienst aan te bieden dan op de door ons Kollege vastgestelde wijze. Exploitatiekosten drukriool Uit de ervaring van de afgelopen jaren is geble ken dat de exploitatiekosten van de mechanische riolering aanzienlijk hoger zijn dan vooraf was in geschat. Dit gegeven doet zich voor bij alle ex ploitanten van de mechanische rioleringen. Voor ons loopt het huidige 3-jarig onderhoudskontrakt per 31-12-1989 af, en in samenwerking met een aantal gemeenten in de zuidregio zijn we aan het bezien hoe deze onderhoudskosten in de nieuwe kontraktperiode beter beheersbaar kunnen wor den gemaakt. Zo spoedig mogelijk zullen wij u via de betreffen de kommissie nader informeren. 1988 1989 1 x 1200,00 1 x 1200,00 Integraal Milieubeleid MILIEUNOTA Het te voeren integraal milieubeleid zal ontwik keld en vastgelegd dienen te worden in een me de op basis van de door u tijdens een eerste be handeling in de Commissie Ruimtelijke Orde ning ingebrachte punten op korte termijn te her schrijven milieunota. Hieraan zal de hoogste prioriteit worden toegekend. Het feit dat deze integrale milieunota op dit mo ment nog niet beschikbaar is betekent evenwel niet dat zich op dit terrein geen ontwikkelingen hebben voorgedaan. der overleg met de Rijkspolitie plaats dienen te vinden. In dit kader zal ook aandacht worden ge schonken aan de hondepoepproblematiek. AKTIE TANKSLAG Wij zullen de mogelijkheden tot herhaling van een dergelijke aktie onderzoeken. LANDBOUWPLASTIC Naar ons oordeel bestaat er mede gezien de daar aan verbonden personele en financiële konse- kwenties geen aanleiding het huidige inzamel systeem, waarbij het landbouwplastic op de afde ling Openbare Werken kan worden ingeleverd, te wijzigen. De voorlichting hieromtrent zal wor den uitgebreid. KOSTEN MILIEUBEHEER Wij achten het niet noodzakelijk het in de begro ting opgenomen bedrag van 10.000,00 ter uit voering van de milieuwetgeving en de HUP- regeling in het bijzonder te verhogen. Enerzijds zal nl. eerst indien overgegaan wordt - ook op het terrein van milieubeheer - tot doorberekening van alle personeelskosten naar de kostenplaatsen kategorie: één-gezinshuur- woningen HAT-woningen bejaardenwoningen 34 Overzicht woningzoekenden aantal: wachttijd: 1 Vz a 2 jaar Wonin Wij ben stappen vatiserü Tevens reserves nieuwir bieden der aan; het gem nomen. Openbare bibliotheek De stijging van de bijdrage aan de bibliotheek wordt mede veroorzaakt door een gewijzigde fi- nancieringsregeling vanuit het Rijk. Werden in het verleden deze gelden rechtstreeks uitgekeerd aan de bibliotheek, waardoor het te kort lager uitviel, sedert 1990 komen deze gelden via de algemene uitkering rechtstreeks naar de gemeente. De verhoogde bijdrage aan de bibliotheek wordt derhalve opgeheven door de verhoogde algeme ne uitkering voor dit onderdeel. Voor een relatief gering deel wordt de verhoging veroorzaakt door een verhoging van de administratiekosten zoals verwoord in ons raadsvoorstel tot subsidiëring van de Openbare Bibliotheek zoals behandeld in uw vergadering van 27 oktober jl. den genomen en als doorslaggevende maatregel het koppelriool met een diameter van 1,00 meter vanaf het plan Papenacker via de Schoolstraat, de Scheerman, Bosstraat en het Brieltje naar het ge maal Achterbos. Voor deze (deel)voorzieningen is door ons kollege op de meerjarenraming voor 1993 een bedrag opgenomen van 500.000,00. In de daaropvolgende jaren zullen eveneens aan zienlijke bedragen opgenomen dienen te worden. Gezien de aangescherpte milieu-eisen is te ver wachten dat in de toekomst zwaardere eisen aan de riooloverstorten gesteld zullen gaan worden. In een lezing welke onlangs is gegeven door dhr. Van Veggel van het BOR (Bestuurlijk Overleg Riolen), is duidelijk naar voren gekomen dat on der rioolverbetering niet alleen moet worden ver staan de civieltechnische verbeteringen, maar ook de aanpassingen ten gevolgen van extra eisen die door de waterkwaliteitsbeheerders zullen worden gesteld in de vorm van zgn. randvoorzieningen zoals extra berging en bezinkinrichtingen. Om deze gewenste voorziening in Noord-Brabant te realiseren is in de jaren 1990 een investering no dig van 1 miljard gulden. Voor ons betekent dit dat wij alvorens de verdere uitvoering van de hui dige plannen in de jaren 1990 ter hand te nemen ons rioolplan zullen moeten laten toetsen aan de aangescherpte milieu-eisen. Tijdig zullen wij hierover overleg voeren met Waterschap De Dommel en u via de betreffende kommissie na der informeren. Jeugd- en Jongerenwerk Op dit moment is een initiatiefgroep bezig met een onderzoek naar de behoefte aan jeugd- en jongerenwerk en naar de gewenste aktiviteiten. Op 12 december vindt hierover overleg plaats met de initiatiefnemers. Wij staan hier in princi pe welwillend tegenover. Bij een eventuele huis vesting zullen wij zeker de mogelijkheden van D’n Donk meenemen. Bedrijventerrein De Sonman Het bedrijventerrein De Sonman heeft wellicht niet die uitstraling die verwacht zou mogen wor den van een bedrijventerrein op een dergelijke lo- katie. In dit verband wijzen wij u erop, dat de in middels gerealiseerde bouwwerken tot stand ge komen zijn binnen de bepalingen van het bestemmingsplan en bouwverordening. Daar naast is van belang dat de verkaveling en uitgif te van dit bedrijventerrein is geschied aan de hand van de hiertoe vastgestelde kriteria geba seerd op de schaal en funktie van Moergestel. Volledigheidshalve merken wij op dat eerst na de totale planinrichting een goed beeld is te verkrij gen. Bestemmingsplannen Niet alleen in het kader van de beschikbare finan ciële middelen maar ook gelet op de beschikba re personele kapaciteit dienen op dit terrein pri oriteiten te worden gesteld. Prioriteit dient hier bij naast een herziening van het bestemmingsplan Oistelvoirt, waarvoor u reeds een krediet be schikbaar is gesteld, te worden gegeven het bui tengebied, een lokatie voor een nieuw industrie terrein en de uitbreiding van het woongebied Pa penacker. In dit verband moet er met nadruk op gewezen worden dat het ook tot de verantwoor delijkheid van een gemeentebestuur hoort om, los van de hiervoor geldende wettelijke bepalin gen, verouderde bestemmingsplannen aan te pas sen naar de zich wijzigende planologische inzich ten. Te denken valt hierbij aan de uitbrei dingsplannen in onderdelen en de herzieningen daarvan. BUITENGEBIED Het in het investeringsplan opgenomen bedrag is gebaseerd op een door SAE bv. opgestelde kostenraming. Uit informatie bij andere gemeen ten blijkt dat dit bedrag niet wezenlijk afwijkt van de kosten elders. BEDRIJVENTERREIN De voorbereidende onderzoeken t.b.v. een loka tie voor een nieuw bedrijventerrein ?ijn in uitvoe ring. Op korte termijn zullen u hieromtrent na dere voorstellen bereiken. Hierbij zullen ook de mogelijkheden op het huidige industrieterrein worden betrokken. PAPENACKER Het huidige bestemmingsplan Papenacker biedt op basis van de huidige richtcijfers de eerstko mende jaren nog voldoende ruimte voor woning bouw. Dit neemt niet weg dat reeds thans mede in het licht van de verplaatsing van het aan de Schoolstraat gevestigde verkooppunt voor motorr brandstoffen de mogelijk uitbreiding van dit woongebied in beeld dient te worden gebracht. dacht heeft gehad is de ecologische richtlijn. In overleg met de gemeenten Diessen, Hilvaren- beek, Hooge en Lage Mierde, Oost-, West- en Middelbeers is een poging ondernomen om een gezamenlijk stringenter beleid m.b.t. toepassing van de ecologische richtlijn vast te stellen. In dit overleg kon geen overeenstemming worden be reikt. Teneinde na te gaan wat de gevolgen van een uitbreiding van de werking van deze ecolo gische richtlijn voor het Propro-projekt en de Ruilverkaveling De Hilver zou betekenen heb ben wij overleg gepleegd met de deze projekten begeleidende instanties. Dit overleg is inmiddels afgerond waarna wij ons over de resultaten nader zullen beraden en hieromtrent advies in zullen winnen van de kommissie Ruimtelijke Ordening en Openbare Werken. Zoals reeds tijdens de eer ste behandeling in de commissie van de milieu nota is toegezegd t.a.v. de gehele milieunota zal ook indien de ecologische richtlijn afzonderlijk aan de orde wordt gesteld hieromtrent de gele genheid tot inspraak worden geboden. ‘HINDERWET UITVOERINGS PROGRAMMA Bij de vaststelling van het Hinderwet Uitvoerings Programma is besloten naast de reeds op de af deling Algemene en Juridische Zaken aanwezi ge administratief-juridische kennis minimaal 600 uur kennis op technisch terrein in te huren. Dit laatste heeft plaatsgevonden door zoals in de in leidende opmerkingen reeds uitdrukkelijk is gesteld in kombinatie met de taakvelden Bouw en Woningtoezicht, zorg voor de gebouwde en de te bouwen eigendommen en de zorg voor de technische behandeling van de andere milieuwet ten de formatie van de afdeling Openbare Wer ken met twee medewerkers uit te breiden. De be treffende medewerkers zijn 1 december jl. in dienst getreden. Thans zal op basis van het door u vastgestelde Hinderwet Uitvoerings Program ma aan de hand van een jaarlijks vast te stellen kontrole-programma de kontrole op Hinderwet- plichtige bedrijven op adequate wijze vorm gege ven kunnen worden. Het moge duidelijk zijn dat zowel de kontroles zelf als de te verwachten ad ministratief juridische afwikkeling daarvan in re latie tot de overige op de afdeling Openbare Wer ken te verrichten taken een goede voorbereiding vereisen zodat het kontrole-programma eerst in de loop van het eerste kwartaal van 1990 beschik baar zal komen. OVERIGE KONTROLERENDE TAKEN Wij wijzen erop, dat ook de overige kontroleren- de taken op het terrein van de milieuwetgeving met de uitbreiding van de afdeling Openbare Werken daadwerkelijk gestalte zullen kunnen krijgen. Over de konkrete uitvoering zal, mede gezien de relatie met de politie in het kader van opsporing en vervolging van strafbare feiten, na- KCA EN GLASBAKKEN In dit verband wijzen wij u op de uitbreiding van het aantal glasbakken van 3 naar 5 en de doorge voerde decentrale plaatsing van deze glasbakken. Daarnaast is het inzamelsysteem van Klein Che misch Afval gewijzigd van een brengsysteem naar een haalsysteem. De volledige resultaten van de ze wijzigingen zullen overigens eerst na afloop van het jaar beschikbaar komen. Hieromtrent zullen wij u alsdan informeren. Ouderenbeleid Binnen de Regionale Stichting Welzijn Ouderen en de plaatselijke Raad Welzijn Ouderen wordt regelmatig aandacht besteed aan de problemen rond de vergrijzing. Nadruk is dan ook meer nog dan vroeger komen te liggen op dienstverlening (flankerend ouderenbeleid) in plaats van ont spanning. Als voorbeelden halen we aan: de war me maaltijdvoorziening en de dagopvang, alsme de de huisvesting van de oudere mens. In nauwe samenwerking met de Katholieke Bond van Ouderen organiseert de Raad Welzijn Oude ren verder allerlei thema-middagen over dieet, huisvesting, testament, goed bewegen etc.. Het projekt dagopvang is in januari 1989 gestart, in 1990 volgt de evaluatie. Het experiment mag als geslaagd worden beschouwd. Op termijn zal het draagvlak voor het verzorgingstehuis te klein worden en zal gestreefd moeten worden naar een grotere samenwerkingsvorm. Misschien zal ook op termijn een scheiding tot stand moeten wor den gebracht tussen de somatische en psychische problematiek. Op dit moment zijn wij van me ning dat de dagopvang, met een optimale bezet ting van 7, moet worden gekontinueerd. 1 x 273,75 1 x bouwgrond seniorenwoningen Het totaal aantal woningzoekenden bedraagt 265. Hiervan zijn er 95 voor meerdere kategorieën in geschreven. Eenmaal per jaar wordt onder de wo ningzoekenden een enquête gehouden, hierbij komt aan de orde of de woningaanvraag gehand haafd dient te worden of kan vervallen. vervolg op pagina 11 incidentele uitkeringen kursusgeld- of kontributiesub- sidies in behandeling: 1 verzoek om kursusgeld- en kontributiesubsidie saldo sociaal fonds 7.224,10 Met betrekking tot het sociaal fonds kunnen wij mededelen dat hiervan de eerste twee jaren op beperkte schaal gebruik is gemaakt. Gesteld kan worden dat het fonds als aanvulling op de overi ge voorzieningen in een behoefte voorziet. Wij zullen de voorlichtingsaktiviteiten hieromtrent uitbreiden. jSS 3 a 4 jaar bij doorstroming vanuit gemeente lijke huurwoning 1 jaar - doorstromers 1 jaar - starters 1 Vz a 2 jaar - starters vanuit gemeente lijke huurwoning 2 jaar 1 jaar

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1989 | | pagina 10