Algemene beschouwingen WD 1990 I 1 I I ke Sa Inleiding en evaluatie Het jaar 1989 zal voor Moergestel het jaar worden waarin voor het laatst nog leuke dingen voor de mensen gedaan konden worden zonder dat de burger daarvoor een al te hoge prijs moest betalen via verzwaring van de diverse gemeentelijke lasten. Een jaar ook, waarin sprake is van een heel aanzienlijke oogst qua afgeronde projecten, aangepakte zaken en in gang gezette ontwikkelingen. Te noemen zijn in deze zin de openbare school en het verenigingsgebouw D’n Donk, de renovatie van de molen, hernieuwde uitbreiding van de centrale antenne, verlichting fietspad Oisterwijk, fietspad T-31, gemeentelijk automatiseringsbeleid, reorganisatie en uitbreiding afdeling Openbare Werken en de start van de dorpsvernieuwing. Hierdoor is een aantal projecten dat lange looptijd zal hebben en dat een forse aanslag doet en heeft gedaan op de schaarse middelen. Het is hier de plaats om aan het adres van al diegenen, in be stuurlijke en ambtelijke kring, die zich voor deze en ook andere zaken en projecten in voorbereidende en uitvoerende zin hebben ingezet voor de gemeentelijke belangen dank en waardering uit te spreken, te meer daar de omstandigheden waaronder gewerkt moest worden, zoals de druk van tijd, werklast en ziekte, bepaald niet licht is geweest. 4 ge' 5 PAGINA 7 "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 29 NOVEMBER 1989 e c. 2. t- I i vervolg WD op pagina 8 L V 1 s I ft werkgelegenheidsbeleid te voeren. Als sug gestie kan hierbij worden gewezen op de mo gelijkheid om in gemeentelijk - en semi- overheidsverband te inventariseren welke nut tige taken en werkzaamheden men eigenlijk moet laten liggen ten gevolge van budgetre- strticties, welke uitkomst men dan in regio naal verband in samenspraak met het GAB kan confronteren met het (structurele) wer klozenbestand. Deze methode kan werken als de gemeenten werkelijk willen. Het gaat hier bij nadrukkelijk niet om werk zoeken of be denken, maar om achterstanden en leemten weg te werken. 7. Volksgezondheid en milieu De WD is blij met de concrete stappen op milieugebied die het College heeft gezet en nog gaat zetten. Gescheiden huisvuil- en KCA-inzameling zijn daarbij goede zaken, ondanks de suboptimale KCA-inzamelmetho- de die is gekozen, doch dit is nog maar het be gin van verdere afvalscheiding. Het is een goed uitgangspunt om deze onderdelen in 0. Algemeen bestuur Bij de vorige algemene beschouwingen heeft de WD reeds aangegeven bezorgd te zijn over de controle en de sturing van het automa tiseringsproces. Nu blijkt, ook uit externe no ta’s, een informatiseringscoördinator/sys- teembeheerder noodzakelijk. De WD kan hiermee voorshands instemmen, zij het ten laste van een deel van de vacatureruimte en voorshands voor een periode van 4 jaar. Het automatiseringsproces dient dan zodanig te zijn voortgeschreden, verinnerlijkt dat de hier beoogde functie niet langer noodzakelijk is. Dat vergt uiteraard een aanvullend oplei dingspakket voor het personeel. 1. Openbare orde en veiligheid De komst van eigen milieu-ambtenaren in on ze gemeente zal hopelijk leiden tot een gedeel telijke verlichting van het milieutakenpakket van de rijkspolitie alhier. Wellicht dat deze ruimte toch kan worden behouden voor Moergestel, bijvoorbeeld in de sfeer van con trole op milieudelicten, en de ergelijke over last van hondenuitlaat etc. Voorts lijkt het ge wenst dat het College inzicht verschaft in hoe de onderlinge coördinatie en afstemming op milieuregels gaat verlopen. Verkeer, vervoer en waterstaat De WD is het met het College eens dat de post ’onderhoud wegen’ moet worden overge heveld naar de gewone dienst en wordt af gesplitst van investeringen voor nieuwe we gen, waaronder begrepen uitbreiding of ver breding. Wij zijn nog steeds van oordeel dat de wegen in het buitengebied onevenredig veel meer aandacht krijgen dan die in de kom. Wij verzoeken uw College daarin, na overleg met commissies en raad, een duidelijke ver schuiving aan te brengen. Dit zeker, indien vastgehouden zou worden aan het onzalige idee om in 1990 helemaal niets aan dorpsver nieuwing te voteren. In dat geval nodigen wij uw College uit om met een geheel herzien plan wegenaanpak te komen, waarin tenminste ruimte is voor een gedeeltelijke aanpak van het Rootven. De reservering dorpsvernieu wing dient hierbij dan betrokken te worden. De WD wil hierbij met klem zijn voorstel herhalen om de T-31 onderwerp te doen zijn van een totale reconstructiestudie, met het oog op verkeersveiligheid, de nieuwe af- en opritten bij de Papenacker, snelheidsvoor- schriften en het toelaten van diverse soorten verkeer. Daarbij zou dan andermaal de situa tie op Tilburgeseweg en het Rootven betrok ken moeten worden; die zijn beide onveilig vanwege de snelheden en de absurde parkeer situaties. Tot slot willen wij in dit kader op merken aan een fietspad naar Oirschot geen enkele prioriteit toe te kennen, tenzij ingeka derd en grotendeels extern gefinancierd in een totaal plan van fietsroutes met toeristische functie, in de driehoek Oirschot-Oisterwijk Tilburg. 3. Economische zaken Het moet erkend, de commissie economische zaken is reeds 2 maal gedurende deze raadspe riode bijeen geweest, beide keren in 1989. Dat is vooruitgang doch nog lang geen actief eco nomisch beleid op de schaal van Moergestel, ten aanzien van industrievestiging, recreatie en toerisme, of op het vlak van werkgelegen heidsbeleid. Met betrekking tot de Centrale Antenne is de WD, zoals nu voor TV-10 en Veronique en BBC, er voorstander van om nieuwe zenders zo snel mogelijk door te geven over de kabel. In dat verband is spoedig over leg met de PNEM inzake privatisering ge wenst, om te voorkomen dat nieuwe ontwik kelingen op vooral TV-gebied pas later voor Moergestel gerealiseerd kunnen worden. 4. Onderwijs Met de realisatie van de openbare school is het pallet aan basisonderwijs te Moergestel ver groot en dat is winst qua keuzemogelijkheden. Aangezien het door de komst van deze nieu we school niet uitgesloten moet worden geacht dat een van de bestaande scholen, vanwege een tekort aan leerlingen in de toekomst, zal moeten sluiten, dienen de gemeente en het schoolbestuur terughoudend te zijn met nieu we investeringen aldaar. Dit om mogelijke ka pitaalvernietiging te voorkomen. Aandacht vraagt de WD verder voor een kostenbewa king en -beheersing, een planmatig onder houd van onze scholen, teneinde niet te blij ven voortgaan met onverwachte, onvoorziene tegenvallers, die de gemeenschap handen vol i geld kosten. 5. Cultuur en recreatie Met de vaststelling van het nieuwe subsidie beleid is een belangrijke stap gezet naar een duidelijke situatie voor de verenigingspen- ningmeesters op dit punt. Van belang is nog wel dat de exploitatiedekking, dat wil zeggen de kosten die verenigingen betalen als huur, onderling meer gelijk wordt getrokken, ten einde niet te blijven voortgaan met historische ongelijkheid. Van harte steunt de WD in met een nadere bestudering van de privatise- ringsmogelijkheden van de sportaccommoda ties op Stokeind. Het besluit om de Molen geheel te renoveren was moeilijk, maar juist, om ons historische panden heeft alleen maar de noodzaak be vestigd om een gemeentelijke monumenten beleid te voeren. 6. Sociaal- en maatschappelijk werk De WD wil hier het al eerder gehouden plei dooi herhalen om een eigen en ook regionaal SMB-verband aan te pakken, maar dat moet niet tot vertraging leiden. Te betreuren is het uitblijven van de Moer- gestelse milieunota. Na een bespreking in het voorjaar had er nu tenminste al een nieuw dis cussiestuk kunnen en ook moeten liggen. De WD verwacht de milieunota dan ook op ter mijn van enkele weken. Er zijn voorbeelden elders te over, waaruit geput kan worden. Snelheid is geboden om snel te kunnen over gaan tot het integreren van het aspect milieu in het overige beleid en tót het zelfstandig rea liseren van milieubeleidsdoelstellingen. Bo vendien dient de bevolking te weten waaraan men toe is, wat men mag verwachten, doen en laten. Het is een goede zaak dat onlangs een mest- uitrijregeling is vastgesteld, maar deze vergt wel controle op naleving en sancties op over treding. De VVD is er voorstander van om, in het licht van eerdere opmerkingen bij de paragraaf 1betreffende het gehele milieutoe zicht en de controle met de commissies en raad te discussiëren en op grond daarvan lij nen uit te zetten. Daarbij hebben we bepaald hoge verwachtingen van onze eigen nieuwe ambtenaren. Ook het gezamenlijk opereren met buurgemeenten moet hierbij niet uit het oog worden verloren. Nu het College voorstelt een nieuwe overeen komst met Oisterwijk en Udenhout aan te gaan betreffende de wekelijkse huisvuilinza- meling gaat de WD er van uit dat de over schrijdingen waarmee we in het verleden zijn geconfronteerd niet meer voorkomen. Zo no dig zullen we de portefeuillehouder hierop po litiek aanspreken. 8. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting De WD onderstreept het voornemen van het College inzake de diverse bestemmingsplan nen, waaronder de voorbereiding van Papen acker II en een nieuw industrieterrein. Met betrekking tot de inrichting van het industrie terrein Sorman baart het ons grote zorgen dat de vormgeving van dit eerste visitekaartje van Moergestel aan rijks- en invalsweg zo weinig industrieel vooruitstrevend elan uitstraalt. Wij willen u met klem vragen aan de ruimtelijke aankleding grote aandacht te besteden en zo nodig met gewijzigde bouwvoorschriften te komen. Voorts nodigen wij het College met voorstel len te komen in verband met de in de toe komst noodzakelijke rioolrenovatie. Wij mo gen daarmee straks niet verrast worden. Een voor ons dorp belangrijk punt is de dorpsvernieuwing. Wq zijn blij met het be sluit van de Raad om daarmee de start te ma ken en te beginnen met de begroting 1990 middelen voor dit doel te voteren. Wellicht Tegelijk met deze positieve beoordeling van een aantal zaken die 1989 kenmerken dient echter ook met de vinger gewezen te worden naar een tweetal veel te traag lopende zaken, zaken waar voor door de WD bij de beschouwingen 1989 en ook al daarvoor op grote prioriteit is aangedron gen, te weten het milieu en de verkeersveiligheid. Het is uitermate jammerlijk om te constateren dat wij in Moergestel er maar niet in slagen om, waar overal elders het milieu aan de top van de politieke agenda staat, een gedegen integraal mi lieubeleid te formuleren. Naar te vrezen valt zal Moergestel daarvoor in de toekomst een forse en wellicht onnodig forse rekening te betalen krij gen vanwege de specifieke belasting die een agra risch gebied kenmerkt. Ook de verkeersveilig heid, zowel in de kom, en daar dan met inbegrip van de voldoende en veilige verkeersplaatsen, als op de T-31 laat veel, te veel te wensen over. Dit blijven voor ons dan ook prioriteiten voor het ko mende jaar en de jaren daarna. Wij verzoeken het College dan ook met klem om ter zake met voor stellen naar de Raad te komen, en wel op korte termijn. Verderop deze beschouwing treft u ter zake concrete handreikingen aan. Dat deze twee onderwerpen de hoogste prioriteit blijven behouden wil niet zeggen dat een aantal andere zaken, waarvoor wij in eerdere beschou wingen de aandacht hebben gevraagd, uit het beeld zijn verdwenen. Doch hierbij is een aantal punten waarvan het College thans aangeeft tot ac tie te willen overgaan, zij het een of meer jaren na dato. Te noemen zijn: - uitbreiding industrieterrein - Papenacker II - nota toerisme en recreatie - voorjaarsnota. Deze voornemens nemen echter niet weg dat op talloze gebieden nog aanvullend beleid, contro le en toezicht nodig zijn. Te denken is aan - planmatig onderhoud aan accommodaties - betere, algehele voortgangscontrole - naleving bouwverordeningen, hondenuitlaatve- rordening, milieuvoorschriften, hinderwet, etc. En dan hebben we het in dit wensenlijstje nog niet gehad over de punten waarop we moeten zijn voorbereid en die op ons af gaan komen, zoals: - een adequaat ouderenbeleid in verband met verdergaande vergrijzing; - de voorbereiding op de gemeentelijke herinde- lingsdiscussie; - de noodzaak van jongeren- en alleenstaanden huisvesting; - de toenemende impact van het SMB. Het is toch noodzakelijk om hierin zelf actief en voorbereid te zijn en te worden en niet maar te blijven afwachten. De WD wil het College dan ook vragen om tijdig in het komende jaar met commissies en Raad te overleggen over de voor noemde onderwerpen. Een punt waarvoor de WD bij herhaling aan dacht heeft gevraagd betreft de bestuurlijke ver houdingen. Daarover kunnen we thans kort zijn. Ondanks herhaalde pleidooien onzerzijds om re gelmatig overleg en vooroverleg te hebben tussen de coalitiepartners en de wethouders is dit door onze partners niet gehonoreerd. Dit is te betreu ren omdat daarmee een onnatuurlijke afstand ontstaat tussen Raad en College, die soms ook tot tegenstellingen leidt, en wellicht ook mede de achtergrond is van de diverse meerderheid-/min- derheidsstandpunten binnen dit College. Het heeft echter weinig zin om hieraan thans nog uit spraken te verbinden, enkele maanden voor de verkiezingen. Het blijft voor de WD een uiter mate curieus gegeven dat het deel uitmaken van de coalitie zo’n marginale inhoud krijgt. Beoordeling begroting 1990 In het na deze evaluerende volgende deel zullen wij de begroting op hoofdlijnen de revue laten passeren. Met betrekking, tot het presenteren van een sluitende begroting is alleen technische pres tatie geleverd, als we zien wat er zoal niet tot be- leidsactiepunt wordt verklaard, zoals met name de dorpsvernieuwing.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1989 | | pagina 7