Algemene beschouwingen
WD 1990
I
1
I
I
ke
Sa
Inleiding en evaluatie
Het jaar 1989 zal voor Moergestel het jaar worden waarin voor het laatst
nog leuke dingen voor de mensen gedaan konden worden zonder dat de
burger daarvoor een al te hoge prijs moest betalen via verzwaring van de
diverse gemeentelijke lasten. Een jaar ook, waarin sprake is van een heel
aanzienlijke oogst qua afgeronde projecten, aangepakte zaken en in gang
gezette ontwikkelingen. Te noemen zijn in deze zin de openbare school
en het verenigingsgebouw D’n Donk, de renovatie van de molen,
hernieuwde uitbreiding van de centrale antenne, verlichting fietspad
Oisterwijk, fietspad T-31, gemeentelijk automatiseringsbeleid,
reorganisatie en uitbreiding afdeling Openbare Werken en de start van de
dorpsvernieuwing. Hierdoor is een aantal projecten dat lange looptijd zal
hebben en dat een forse aanslag doet en heeft gedaan op de schaarse
middelen. Het is hier de plaats om aan het adres van al diegenen, in be
stuurlijke en ambtelijke kring, die zich voor deze en ook andere zaken en
projecten in voorbereidende en uitvoerende zin hebben ingezet voor de
gemeentelijke belangen dank en waardering uit te spreken, te meer daar
de omstandigheden waaronder gewerkt moest worden, zoals de druk van
tijd, werklast en ziekte, bepaald niet licht is geweest.
4
ge'
5
PAGINA 7
"MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 29 NOVEMBER 1989
e
c.
2.
t-
I
i
vervolg WD op pagina 8
L
V
1
s
I
ft
werkgelegenheidsbeleid te voeren. Als sug
gestie kan hierbij worden gewezen op de mo
gelijkheid om in gemeentelijk - en semi-
overheidsverband te inventariseren welke nut
tige taken en werkzaamheden men eigenlijk
moet laten liggen ten gevolge van budgetre-
strticties, welke uitkomst men dan in regio
naal verband in samenspraak met het GAB
kan confronteren met het (structurele) wer
klozenbestand. Deze methode kan werken als
de gemeenten werkelijk willen. Het gaat hier
bij nadrukkelijk niet om werk zoeken of be
denken, maar om achterstanden en leemten
weg te werken.
7. Volksgezondheid en milieu
De WD is blij met de concrete stappen op
milieugebied die het College heeft gezet en
nog gaat zetten. Gescheiden huisvuil- en
KCA-inzameling zijn daarbij goede zaken,
ondanks de suboptimale KCA-inzamelmetho-
de die is gekozen, doch dit is nog maar het be
gin van verdere afvalscheiding. Het is een
goed uitgangspunt om deze onderdelen in
0. Algemeen bestuur
Bij de vorige algemene beschouwingen heeft
de WD reeds aangegeven bezorgd te zijn
over de controle en de sturing van het automa
tiseringsproces. Nu blijkt, ook uit externe no
ta’s, een informatiseringscoördinator/sys-
teembeheerder noodzakelijk. De WD kan
hiermee voorshands instemmen, zij het ten
laste van een deel van de vacatureruimte en
voorshands voor een periode van 4 jaar. Het
automatiseringsproces dient dan zodanig te
zijn voortgeschreden, verinnerlijkt dat de hier
beoogde functie niet langer noodzakelijk is.
Dat vergt uiteraard een aanvullend oplei
dingspakket voor het personeel.
1. Openbare orde en veiligheid
De komst van eigen milieu-ambtenaren in on
ze gemeente zal hopelijk leiden tot een gedeel
telijke verlichting van het milieutakenpakket
van de rijkspolitie alhier. Wellicht dat deze
ruimte toch kan worden behouden voor
Moergestel, bijvoorbeeld in de sfeer van con
trole op milieudelicten, en de ergelijke over
last van hondenuitlaat etc. Voorts lijkt het ge
wenst dat het College inzicht verschaft in hoe
de onderlinge coördinatie en afstemming op
milieuregels gaat verlopen.
Verkeer, vervoer en waterstaat
De WD is het met het College eens dat de
post ’onderhoud wegen’ moet worden overge
heveld naar de gewone dienst en wordt af
gesplitst van investeringen voor nieuwe we
gen, waaronder begrepen uitbreiding of ver
breding. Wij zijn nog steeds van oordeel dat
de wegen in het buitengebied onevenredig
veel meer aandacht krijgen dan die in de kom.
Wij verzoeken uw College daarin, na overleg
met commissies en raad, een duidelijke ver
schuiving aan te brengen. Dit zeker, indien
vastgehouden zou worden aan het onzalige
idee om in 1990 helemaal niets aan dorpsver
nieuwing te voteren. In dat geval nodigen wij
uw College uit om met een geheel herzien plan
wegenaanpak te komen, waarin tenminste
ruimte is voor een gedeeltelijke aanpak van
het Rootven. De reservering dorpsvernieu
wing dient hierbij dan betrokken te worden.
De WD wil hierbij met klem zijn voorstel
herhalen om de T-31 onderwerp te doen zijn
van een totale reconstructiestudie, met het
oog op verkeersveiligheid, de nieuwe af- en
opritten bij de Papenacker, snelheidsvoor-
schriften en het toelaten van diverse soorten
verkeer. Daarbij zou dan andermaal de situa
tie op Tilburgeseweg en het Rootven betrok
ken moeten worden; die zijn beide onveilig
vanwege de snelheden en de absurde parkeer
situaties. Tot slot willen wij in dit kader op
merken aan een fietspad naar Oirschot geen
enkele prioriteit toe te kennen, tenzij ingeka
derd en grotendeels extern gefinancierd in een
totaal plan van fietsroutes met toeristische
functie, in de driehoek Oirschot-Oisterwijk
Tilburg.
3. Economische zaken
Het moet erkend, de commissie economische
zaken is reeds 2 maal gedurende deze raadspe
riode bijeen geweest, beide keren in 1989. Dat
is vooruitgang doch nog lang geen actief eco
nomisch beleid op de schaal van Moergestel,
ten aanzien van industrievestiging, recreatie
en toerisme, of op het vlak van werkgelegen
heidsbeleid. Met betrekking tot de Centrale
Antenne is de WD, zoals nu voor TV-10 en
Veronique en BBC, er voorstander van om
nieuwe zenders zo snel mogelijk door te geven
over de kabel. In dat verband is spoedig over
leg met de PNEM inzake privatisering ge
wenst, om te voorkomen dat nieuwe ontwik
kelingen op vooral TV-gebied pas later voor
Moergestel gerealiseerd kunnen worden.
4. Onderwijs
Met de realisatie van de openbare school is het
pallet aan basisonderwijs te Moergestel ver
groot en dat is winst qua keuzemogelijkheden.
Aangezien het door de komst van deze nieu
we school niet uitgesloten moet worden geacht
dat een van de bestaande scholen, vanwege
een tekort aan leerlingen in de toekomst, zal
moeten sluiten, dienen de gemeente en het
schoolbestuur terughoudend te zijn met nieu
we investeringen aldaar. Dit om mogelijke ka
pitaalvernietiging te voorkomen. Aandacht
vraagt de WD verder voor een kostenbewa
king en -beheersing, een planmatig onder
houd van onze scholen, teneinde niet te blij
ven voortgaan met onverwachte, onvoorziene
tegenvallers, die de gemeenschap handen vol
i geld kosten.
5. Cultuur en recreatie
Met de vaststelling van het nieuwe subsidie
beleid is een belangrijke stap gezet naar een
duidelijke situatie voor de verenigingspen-
ningmeesters op dit punt. Van belang is nog
wel dat de exploitatiedekking, dat wil zeggen
de kosten die verenigingen betalen als huur,
onderling meer gelijk wordt getrokken, ten
einde niet te blijven voortgaan met historische
ongelijkheid. Van harte steunt de WD in met
een nadere bestudering van de privatise-
ringsmogelijkheden van de sportaccommoda
ties op Stokeind.
Het besluit om de Molen geheel te renoveren
was moeilijk, maar juist, om ons historische
panden heeft alleen maar de noodzaak be
vestigd om een gemeentelijke monumenten
beleid te voeren.
6. Sociaal- en maatschappelijk werk
De WD wil hier het al eerder gehouden plei
dooi herhalen om een eigen en ook regionaal
SMB-verband aan te pakken, maar dat moet
niet tot vertraging leiden.
Te betreuren is het uitblijven van de Moer-
gestelse milieunota. Na een bespreking in het
voorjaar had er nu tenminste al een nieuw dis
cussiestuk kunnen en ook moeten liggen. De
WD verwacht de milieunota dan ook op ter
mijn van enkele weken. Er zijn voorbeelden
elders te over, waaruit geput kan worden.
Snelheid is geboden om snel te kunnen over
gaan tot het integreren van het aspect milieu
in het overige beleid en tót het zelfstandig rea
liseren van milieubeleidsdoelstellingen. Bo
vendien dient de bevolking te weten waaraan
men toe is, wat men mag verwachten, doen en
laten.
Het is een goede zaak dat onlangs een mest-
uitrijregeling is vastgesteld, maar deze vergt
wel controle op naleving en sancties op over
treding. De VVD is er voorstander van om,
in het licht van eerdere opmerkingen bij de
paragraaf 1betreffende het gehele milieutoe
zicht en de controle met de commissies en
raad te discussiëren en op grond daarvan lij
nen uit te zetten. Daarbij hebben we bepaald
hoge verwachtingen van onze eigen nieuwe
ambtenaren. Ook het gezamenlijk opereren
met buurgemeenten moet hierbij niet uit het
oog worden verloren.
Nu het College voorstelt een nieuwe overeen
komst met Oisterwijk en Udenhout aan te
gaan betreffende de wekelijkse huisvuilinza-
meling gaat de WD er van uit dat de over
schrijdingen waarmee we in het verleden zijn
geconfronteerd niet meer voorkomen. Zo no
dig zullen we de portefeuillehouder hierop po
litiek aanspreken.
8. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
De WD onderstreept het voornemen van het
College inzake de diverse bestemmingsplan
nen, waaronder de voorbereiding van Papen
acker II en een nieuw industrieterrein. Met
betrekking tot de inrichting van het industrie
terrein Sorman baart het ons grote zorgen dat
de vormgeving van dit eerste visitekaartje van
Moergestel aan rijks- en invalsweg zo weinig
industrieel vooruitstrevend elan uitstraalt. Wij
willen u met klem vragen aan de ruimtelijke
aankleding grote aandacht te besteden en zo
nodig met gewijzigde bouwvoorschriften te
komen.
Voorts nodigen wij het College met voorstel
len te komen in verband met de in de toe
komst noodzakelijke rioolrenovatie. Wij mo
gen daarmee straks niet verrast worden.
Een voor ons dorp belangrijk punt is de
dorpsvernieuwing. Wq zijn blij met het be
sluit van de Raad om daarmee de start te ma
ken en te beginnen met de begroting 1990
middelen voor dit doel te voteren. Wellicht
Tegelijk met deze positieve beoordeling van een
aantal zaken die 1989 kenmerken dient echter
ook met de vinger gewezen te worden naar een
tweetal veel te traag lopende zaken, zaken waar
voor door de WD bij de beschouwingen 1989 en
ook al daarvoor op grote prioriteit is aangedron
gen, te weten het milieu en de verkeersveiligheid.
Het is uitermate jammerlijk om te constateren
dat wij in Moergestel er maar niet in slagen om,
waar overal elders het milieu aan de top van de
politieke agenda staat, een gedegen integraal mi
lieubeleid te formuleren. Naar te vrezen valt zal
Moergestel daarvoor in de toekomst een forse en
wellicht onnodig forse rekening te betalen krij
gen vanwege de specifieke belasting die een agra
risch gebied kenmerkt. Ook de verkeersveilig
heid, zowel in de kom, en daar dan met inbegrip
van de voldoende en veilige verkeersplaatsen, als
op de T-31 laat veel, te veel te wensen over. Dit
blijven voor ons dan ook prioriteiten voor het ko
mende jaar en de jaren daarna. Wij verzoeken het
College dan ook met klem om ter zake met voor
stellen naar de Raad te komen, en wel op korte
termijn. Verderop deze beschouwing treft u ter
zake concrete handreikingen aan.
Dat deze twee onderwerpen de hoogste prioriteit
blijven behouden wil niet zeggen dat een aantal
andere zaken, waarvoor wij in eerdere beschou
wingen de aandacht hebben gevraagd, uit het
beeld zijn verdwenen. Doch hierbij is een aantal
punten waarvan het College thans aangeeft tot ac
tie te willen overgaan, zij het een of meer jaren
na dato. Te noemen zijn:
- uitbreiding industrieterrein
- Papenacker II
- nota toerisme en recreatie
- voorjaarsnota.
Deze voornemens nemen echter niet weg dat op
talloze gebieden nog aanvullend beleid, contro
le en toezicht nodig zijn. Te denken is aan
- planmatig onderhoud aan accommodaties
- betere, algehele voortgangscontrole
- naleving bouwverordeningen, hondenuitlaatve-
rordening, milieuvoorschriften, hinderwet, etc.
En dan hebben we het in dit wensenlijstje nog
niet gehad over de punten waarop we moeten zijn
voorbereid en die op ons af gaan komen, zoals:
- een adequaat ouderenbeleid in verband met
verdergaande vergrijzing;
- de voorbereiding op de gemeentelijke herinde-
lingsdiscussie;
- de noodzaak van jongeren- en alleenstaanden
huisvesting;
- de toenemende impact van het SMB.
Het is toch noodzakelijk om hierin zelf actief en
voorbereid te zijn en te worden en niet maar te
blijven afwachten. De WD wil het College dan
ook vragen om tijdig in het komende jaar met
commissies en Raad te overleggen over de voor
noemde onderwerpen.
Een punt waarvoor de WD bij herhaling aan
dacht heeft gevraagd betreft de bestuurlijke ver
houdingen. Daarover kunnen we thans kort zijn.
Ondanks herhaalde pleidooien onzerzijds om re
gelmatig overleg en vooroverleg te hebben tussen
de coalitiepartners en de wethouders is dit door
onze partners niet gehonoreerd. Dit is te betreu
ren omdat daarmee een onnatuurlijke afstand
ontstaat tussen Raad en College, die soms ook tot
tegenstellingen leidt, en wellicht ook mede de
achtergrond is van de diverse meerderheid-/min-
derheidsstandpunten binnen dit College. Het
heeft echter weinig zin om hieraan thans nog uit
spraken te verbinden, enkele maanden voor de
verkiezingen. Het blijft voor de WD een uiter
mate curieus gegeven dat het deel uitmaken van
de coalitie zo’n marginale inhoud krijgt.
Beoordeling begroting 1990
In het na deze evaluerende volgende deel zullen
wij de begroting op hoofdlijnen de revue laten
passeren. Met betrekking, tot het presenteren van
een sluitende begroting is alleen technische pres
tatie geleverd, als we zien wat er zoal niet tot be-
leidsactiepunt wordt verklaard, zoals met name
de dorpsvernieuwing.