Leren band siert pols Een uitdagend mooi geslepen oogopslag i Jè Brilbewustzijn Fors Kleiner gyCW' r I ■V; ït A - INA 1f "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 22 MAART 1989 PAGINA 17 Beter ogen goed zien De afgelopen tien jaar is de men taliteit van de brildrager veran derd. Hij is zelfstandiger gewor den: zoekt vaak dingen waar mee hij of zij zich kan onder scheiden. Een bril bij voorbeeld om de persoonlijkheid te onder strepen. De brildrager(ster) is veeleisender geworden. De brillen anno 1989 zijn niet meer onopvallend, maar mar kant. De transparante brillen of de tandloze monturen, die pas van dichtbij als bril te zien wa ren zijn helemaal ’uit’. De bril is terug van weggeweest. Duide lijk aanwezig op het gezicht. derdeel van de totale look, iets waarmee gespeeld kan worden; vaak heeft de brildraagster een montuur voor diverse gelegen heden. Fotomodellen in de di verse tijdschriften zien we dan ook steeds vaker met een bril op. Dat is typerend voor dat veran derde ’brilbewustzijn’. Voor ve len is het misschien toch nog een schok als blijkt dat ze genood zaakt zijn een bril te gaan dra gen. Maak van de nood een deugdKies een bril uit die leuk staat want een bril is een acces soire bij uitstek om extra accent te geven aan de eigen ik. monturen valt op dat er veel fris rode en hard-blauwe brillen zijn. Ook voor de mannen geldt dat de bril weer gezien mag wor den, ja zelfs mag opvallen. Toch is binnen de collectie geen echt opvallende herenbril te ontdek ken. De versiering is decent: kleine sierstippen op de voor kant geven een finishing touch aan de ontwerpen. Nu het modebeeld duidelijk wordt beïnvloed door klassieke tendenzen is het een beetje afge lopen met de kunststof en stalen banden. Leren banden, het liefst in naturel tinten horen bij de klassiek gevormde horloges die de modernste techniek omhul len. Dress Casual de horlogelijn met de onmiskenbaar klassieke invloeden. Een glasbril is eigenlijk de eenvoud zelve. Met fijne schroefjes in de glazen zijn zijkanten en brug gemonteerd. Dat resulteert in een uiterst licht montuur waarbij de vorm van de glazen aan de vorm van het gezicht kan worden aangepast. Die zelfde een voud stelt hoge eisen aan het vakmanschap van de opticien. Immers alleen als er sprake is van een perfecte slijping is de bril optimaal mooi. De glasbril is er in diverse uitvoeringen. Met email, juwelen en zelfs met een pavé-diamantzetting. Er is een keus mogelijk uit combinaties van robijn, smaragd, rhodoliet, peridot, toerma lijn, aquamarijn, ioliet, circonia en blauwe topaas. En er zijn negen kleurcombinaties mogelijk in email. De brillen zijn er van 500,- en vormen zonder meer een exclusief sieraad voor de modebewuste vrouw. Ze zijn uitsluitend te koop bij de bete re opticiens. De vrouw van nu ziet de bril veel meer als een accessoire, een on- In de mannenlijn zien we enkele nieuwe modellen van robuuste, forse herenbrillen. Naast mooie De Dress Casual lijn van Seiko vormt daarop geen uitzonde ring. De wijzerplaten met Ro meinse cijfers, de wat barokke wijzers en de prachtig afge werkte kasten worden gedragen mét leren polsband. Vaak’in na turel, soms in anders gekleurd leer. Een van de nieuwe model len valt op door de horizontaal gestreepte wijzerplaat waarop alleen de twaalf en de zes met een cijfer zijn aangegeven. Een mooi klokje dat ondanks de strakke belijning klassiek oogt. En zo hoort het ook dit-seizoen. Ook bij mannen geldt: de bril mag gezien worden! (uit de col lectie: Silhouette for Men) Mooie kleuren zoals lila, tur quoise, bruin, gevlamd grijs en rood worden getipt als kleuren voor 1989. Silhouette gebruikt veel aardetinten zoals anthra- ciet, marmer, ets of halfedel steen. Parelmoer is eveneens te- havanna, schildpad en hoornen rug op het modefront. Opval lend is de afwezigheid van effen gekleurde brillen. Voor de meta len brillen, zowel voor mannen als voor vrouwen, geldt hetzelf de: smal en klein. Voor het kleu ren van het metaal wordt ge bruik gemaakt van Chinese lak dat in laagjes wordt aange bracht, die daarna geslepen en gepolijst worden. Bij Silhouette is de vorm ook aan het veranderen. Juist omdat de kleur in de bril-mode is terugge keerd, is het montuur weer wat geslonken. De trend voor 1989 is smal. Het accent ligt op de bo venkant, de wenkbrauwlijn do mineert. De grote brillen zijn van het toneel verdwenen. Klein en fijn is het motto. Een bril uit de Silhouette col lectie waarbij de ’bandeaux’-lijn (wenkbrauwlijn) opvallend aanwezig is.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1989 | | pagina 17