Leren band
siert pols
Een uitdagend mooi
geslepen oogopslag
i
Jè
Brilbewustzijn
Fors
Kleiner
gyCW'
r
I
■V; ït A -
INA 1f "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 22 MAART 1989
PAGINA 17
Beter ogen
goed zien
De afgelopen tien jaar is de men
taliteit van de brildrager veran
derd. Hij is zelfstandiger gewor
den: zoekt vaak dingen waar
mee hij of zij zich kan onder
scheiden. Een bril bij voorbeeld
om de persoonlijkheid te onder
strepen. De brildrager(ster) is
veeleisender geworden.
De brillen anno 1989 zijn niet
meer onopvallend, maar mar
kant. De transparante brillen of
de tandloze monturen, die pas
van dichtbij als bril te zien wa
ren zijn helemaal ’uit’. De bril is
terug van weggeweest. Duide
lijk aanwezig op het gezicht.
derdeel van de totale look, iets
waarmee gespeeld kan worden;
vaak heeft de brildraagster een
montuur voor diverse gelegen
heden. Fotomodellen in de di
verse tijdschriften zien we dan
ook steeds vaker met een bril op.
Dat is typerend voor dat veran
derde ’brilbewustzijn’. Voor ve
len is het misschien toch nog een
schok als blijkt dat ze genood
zaakt zijn een bril te gaan dra
gen. Maak van de nood een
deugdKies een bril uit die leuk
staat want een bril is een acces
soire bij uitstek om extra accent
te geven aan de eigen ik.
monturen valt op dat er veel fris
rode en hard-blauwe brillen
zijn. Ook voor de mannen geldt
dat de bril weer gezien mag wor
den, ja zelfs mag opvallen. Toch
is binnen de collectie geen echt
opvallende herenbril te ontdek
ken. De versiering is decent:
kleine sierstippen op de voor
kant geven een finishing touch
aan de ontwerpen.
Nu het modebeeld duidelijk
wordt beïnvloed door klassieke
tendenzen is het een beetje afge
lopen met de kunststof en stalen
banden. Leren banden, het liefst
in naturel tinten horen bij de
klassiek gevormde horloges die
de modernste techniek omhul
len.
Dress Casual de horlogelijn
met de onmiskenbaar klassieke
invloeden.
Een glasbril is eigenlijk de eenvoud zelve. Met fijne schroefjes
in de glazen zijn zijkanten en brug gemonteerd. Dat resulteert
in een uiterst licht montuur waarbij de vorm van de glazen aan
de vorm van het gezicht kan worden aangepast. Die zelfde een
voud stelt hoge eisen aan het vakmanschap van de opticien.
Immers alleen als er sprake is van een perfecte slijping is de bril
optimaal mooi.
De glasbril is er in diverse uitvoeringen. Met email, juwelen en
zelfs met een pavé-diamantzetting. Er is een keus mogelijk uit
combinaties van robijn, smaragd, rhodoliet, peridot, toerma
lijn, aquamarijn, ioliet, circonia en blauwe topaas. En er zijn
negen kleurcombinaties mogelijk in email. De brillen zijn er
van 500,- en vormen zonder meer een exclusief sieraad voor
de modebewuste vrouw. Ze zijn uitsluitend te koop bij de bete
re opticiens.
De vrouw van nu ziet de bril veel
meer als een accessoire, een on-
In de mannenlijn zien we enkele
nieuwe modellen van robuuste,
forse herenbrillen. Naast mooie
De Dress Casual lijn van Seiko
vormt daarop geen uitzonde
ring. De wijzerplaten met Ro
meinse cijfers, de wat barokke
wijzers en de prachtig afge
werkte kasten worden gedragen
mét leren polsband. Vaak’in na
turel, soms in anders gekleurd
leer. Een van de nieuwe model
len valt op door de horizontaal
gestreepte wijzerplaat waarop
alleen de twaalf en de zes met
een cijfer zijn aangegeven. Een
mooi klokje dat ondanks de
strakke belijning klassiek oogt.
En zo hoort het ook dit-seizoen.
Ook bij mannen geldt: de bril
mag gezien worden! (uit de col
lectie: Silhouette for Men)
Mooie kleuren zoals lila, tur
quoise, bruin, gevlamd grijs en
rood worden getipt als kleuren
voor 1989. Silhouette gebruikt
veel aardetinten zoals anthra-
ciet, marmer, ets of halfedel
steen. Parelmoer is eveneens te- havanna, schildpad en hoornen
rug op het modefront. Opval
lend is de afwezigheid van effen
gekleurde brillen. Voor de meta
len brillen, zowel voor mannen
als voor vrouwen, geldt hetzelf
de: smal en klein. Voor het kleu
ren van het metaal wordt ge
bruik gemaakt van Chinese lak
dat in laagjes wordt aange
bracht, die daarna geslepen en
gepolijst worden.
Bij Silhouette is de vorm ook aan
het veranderen. Juist omdat de
kleur in de bril-mode is terugge
keerd, is het montuur weer wat
geslonken. De trend voor 1989 is
smal. Het accent ligt op de bo
venkant, de wenkbrauwlijn do
mineert. De grote brillen zijn
van het toneel verdwenen. Klein
en fijn is het motto.
Een bril uit de Silhouette col
lectie waarbij de ’bandeaux’-lijn
(wenkbrauwlijn) opvallend
aanwezig is.