Prijswinnaars Winkelaktie BOO: nieuw bureau voor studiehulp Zangvereniging ’Crescendo’ Openbaar basisonderwijs Moergestel Uitslag kleurwedstrijd Kinderdagverblijf Okido - Prijzen van 75,—: Hoofdprijzen: Extra Rabobank-prijzen: Dinsdag 13 december vond in de bomvolle zaal van’t Draaiboompje de verdeling van de prijzen plaats van de Winkelaktie 1989. Door o.. het 21-spel en het rad van avontuur werden de uiteindelijke geldprijzen verdeeld. Prijzen van 25,—; Prijzen van 50,—: Met ingang van maandag 2 januari 1989 start het Bureau voor Onderwijs en Onderzoek (BOO) in Moergestel een aantal activiteiten ten behoeve van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Het BOO houdt zich onder meer bezig met psychologisch onderzoek, school- en studieadvies, studiebegeleiding en de ontwikkeling van onderwijskundige vormen van het voortgezet onderwijs biedt het BOO vanaf januari de mogelijkheid tot indivi duele studie- en huiswerkbegeleiding. "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 21 DECEMBER 1988 PAGINA 5 JA 4 gaat uit Daarbij Bijgaande foto’s geven een impressie van het gebeuren. Op 2e Kerstdag, 26 december, zal ’Crescendo’ de gebedsdienst van 11.30 uur verzorgen. Het koor begint 10 min. vroeger met zingen, zodat u hopelijk bij binnenkomst al van hun muziek kunt genieten. 4 jaar: Nathalie Ligtvoet, Industrieweg 21a 5 jaar: Fieke Lemmens, De Stappert 89 6 jaar: Thérèse Tessensohn, De Stappert 48 7 jaar: Thomas Salvetti, Kloosterlaan 10 8 jaar: Fonske v/d Wal, Korenstraat 4 9 jaar: Willem van Assouw, De Stappert 87 10 jaar: Chantal v/d Wiwl, Pr. Irenestraat 22 11 jaar: Laura v/d Wouw, Bosstraat 12a 12 jaar: Bart Waltmans, De Stappert 49. 100,- 100- 100,- 100,- 100,- f 250,- 250,— 500,— 750,— f 1000,- A. van Oirschot, A. Vogels, Jos v/d Ven, C. op ’t Hoog, Martien v/d Aker, M. Derksen, H. van Elderen, Mevr, de Ruyter, R. Mattheus, H. Smolders. M. v/d Boogaert Jan v/d Ven A. Oerlemans Arn. Vriens W. Martens B. Schellekens M. v/d Wouw-Heerkens Peter Otten A. Hendrickx-Horrevoorts Annelies van Esch B. v/d Wai100,- A. Bullens75,— T. van Oudheusden50,— Heidi Rijnen, Lian op ’t Hoog, Jan Jonkers, J. Denissen, L. Poppelaars, J. van Elderen, J. de Kort, M. Verhagen-Daamen, C. de Laat, C. van Dijk, Lia Biesheuvel, Jan v/d Zanden, Jan Nefs, Jack v/d Ven, R. van Cuyck, J. v/d Wouw, G. van Loon, fam. Mutsaerts, C. Theuns, W. Smits, M. van Dal, J. Amman, J. Fievez, R. v/d Ven, fam. Gimbrère, W. van Dal, fam. Schellekens, Mevr. Coenen, A. v/d Wouw, A. Mertens, J. Rijnen, Jack Antonis, Mari Weken (2x), C. Geerts, Jos v/d Ven, J. Verhoeven, Milou Brackenie, J. van Casteren, K. v/d Wouw. A. Ketelaars, M. Schellekens, W. v/d Snep- scheut, Cobie Rommen, Mevr, van Bommel, R. Damen, W. Timmermans, F. van Helvert, K. Boogaers, C. Mallens, M. van Haeren (2x), C. van Lieshout, H. Kools, Fr. Verhoeven, J. Ligtvoet, W. van Bommel, J. van Herck, J. Weiberts, C. van Esch-de Bruin, J. Timmer mans, fam. Dellaert, E. van Houtert, B. Nagel, A. Jonkers, A. Denissen, F. Roozen, C. Geerts, fam. Tolboom, A. Dirkx. het BOO in eigen beheer een aantal educatieve computerprogramma’s ontwikkeld. Het BOO is een particulier onderwijs- en onder zoeksbureau dat nauwe contacten onderhoudt met het onderwijsveld en de universitaire wereld. Sinds kort is het bureau gevestigd in Moergestel. In het BOO werken twee leerkrachten, twee on derwijspsychologen, een onderwijskundige en een taalkundige samen. Naast de genoemde begeleidings-activiteiten houdt het BOO zich ook bezig met wetenschappelijk onderzoek naar leer- en studieproblemen. Verder stelt het BOO ruim te beschikbaar aan derden voor onderwijs- en on derzoeksactiviteiten Coördinator van het bureau is drs. Frank van Rijswijk, taal- en onderwijspsycholoog. Voor af spraken of vrijblijvende informatie is het BOO tijdens kantooruren telefonisch bereikbaar on der nummer 04243-2735, bgg 013-366123. Een belangrijk uitgangspunt in de begeleiding is de koppeling van psychologisch onderzoek aan training van de studievaardigheid en verho ging van de taalvaardigheid. Op basis van de ge gevens die het psychologisch onderzoek oplevert, wordt in de individuele begeleiding een keuze gemaakt voor de meest efficiënte aanpak. Ener zijds is die aanpak gericht op verbetering van de algemene studiehouding en studievaardigheid, anderzijds op verhoging van de mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid. In de invididuele onderwijspsychologische bege leiding zal steeds worden uitgegaan van de spe cifieke problemen die een leerling op school en bij het maken van huiswerk ondervindt. Omdat een zwakke beheersing van de Nederlandse taal een negatieve invloed heeft op vrijwel alle school vakken, zal de studiestof voor het vak Neder lands in de begeleiding centraal staan. Speciaal voor deze vorm van individuele begeleiding heeft Het is alweer enkele maanden geleden dat wij u informeerden met betrekking tot het op te rich ten kinderdagverblijf Okido. Misschien is het goed om uw geheugen even op te frissen. In Oisterwijk is een werkgroep actief met voor bereidingen te treffen voor een op te richten kin derdagverblijf. Dit dagverblijf zou in Oisterwijk gevestigd moeten worden, en een regionale func tie gaan vervullen voor de gemeenten Moergestel, Haaren, Udenhout en Berkel-Enschot. De naam van het kinderdagverblijf is Okido Oisterwijk- se Kinderdagopvang)Het dagverblijf zal op werkdagen geopend zijn en is bestemd voor kin deren in de leeftijd van 0 tot 12 jaar. Om u een idee te geven over de gang van zaken op een kinderdagverblijf, geven wij een overzicht van de dagelijkse activiteiten zoals die plaats kun nen vinden: Op werkdagen kunnen ’s morgens voor 9 uur de kinderen gebracht worden. Nadat ouders/verzor- gers uitgezwaaid zijn, gaan de kinderen spelen. Om ongeveer 10 uur wordt er gezamenlijk iets gegeten en/of gedronken. Daarna worden er naast vrij spel, gerichte activiteiten ondernomen zoals verven, voorlezen, plakken, boetseren, boodschappen doen, buiten spelen, wandelen enz. Rond 12 uur wordt er een broodmaaltijd ver zorgd, en wordt in alle rust gegeten. Pas na het eten kunnen kinderen weer gebracht en/of ge haald worden. Contacten met ouders/verzorgers vinden dus voornamelijk plaats bij het ophalen en brengen. Persoonlijk contact tussen ouders/verzorgers en leiding van het kinderdagverblijf is erg belang rijk. Naast de dagelijkse contacten kunnen er ou- derbijeenkomsten, thema-avonden, open dagen enz. georganiseerd worden. ’s Middags omstreeks 1 uur gaan de kleine kin deren een middagdutje doen. Babies hebben na tuurlijk hun eigen slaaptijden verdeeld over de dag. Kinderen die geen dutje meer doen, gaan spelen. Om 3 uur ’s middags wordt er weer ge zamenlijk iets gedronken en/of gegeten. Daar na wordt er gespeeld totdat de kinderen tussen 5 en 6 uur opgehaald worden. Het gezamenlijk bezigzijn met elkaar draagt bij tot sfeer, gezel ligheid en saamhorigheid. Daarom zijn de steeds terugkerende momenten van eten en tussen doortjes belangrijk. Het zorg dragen voor alle daagse dingen zoals tafeldekken, afwassen, speel goed opruimen enz. wordt samen met de kinde ren gedaan. De kinderen leren zo taakjes uit te voeren en hiervoor verantwoordelijkheid te dra gen. Zoals hierboven geschetst kan een dagindeling op een kinderdagverblijf eruit zien. Hebt u nog vragen of wilt u meer weten??? bel: 04242- 82553/84080 stichting de Leest te Oisterwijk. Er is door de werkgroep een brochure gemaakt met informatie over het op te richten kinderdagver blijf. Die is verkrijgbaar bij stichting de Leest. En wij houden u op de hoogte!!! In voormelde vergadering zijn de volgende pun ten aan de orde geweest: - ONDERWIJSLEERSYSTEEM Hieronder wordt verstaan de wijze waarop vorm gegeven wordt aan zaken, zoals doelstellingen, instructie, verwerking leerstofaanbod, voortgang door de stof en beoordeling. De keuze gaat uit naar het leerstof-jaarklassen-systeem. Daarbij dient zoveel mogelijk individuele benadering plaats te vinden, met vrijheid van eigen inbreng van het team en balans tussen kennis en creati viteit. Dit onderwijs, waarbij de leerstof gekoppeld is aan de jaarklas, is nog steeds het meest gangba re systeem. Afgezien wordt derhalve van vernieu wingsscholen, zoals daar zijn Montessori, Dal ton, Jenaplan, Freinet en Vrije Scholen. - SCHOOLLEIDING De schoolleiding berust bij een directeur, onder verantwoordelijkheid van het bestuur. Dat be stuur - meestal genoemd het bevoegd gezag - wordt bij een openbare school vanuit de gemeen te geregeld. Hierop zal in een later stadium nog teruggekomen worden. Een taak van het bestuur is in ieder geval het benoemen van een directeur. Inmiddels is de advertentie voor de directeur ge plaatst in 'Het Katholiek Schoolblad’, ’De Va cature’ en ’Het Nieuwsblad’. De belangstelling gaat uit naar een man of vrouw die beschikt over voldoende spankracht, jeugdig enthousiasme en pioniersgeest, naast uiteraard de normale funktie- eisen. - BEVOEGDHEDEN BESTUUR In principe wordt het bestuur van een openbare basisschool gevormd door het kollege van bur gemeester en wethouders. Een andere vorm is denkbaar. De gemeenteraad zal worden voor gesteld om een zogenaamde bestuurscommissie in te stellen. In dat bestuur kunnen dan raadsle den en ouders benoemd worden, zoals thans ook bij de werkgroep het geval is. Aan de hand van wetsartikelen is gekeken naar de taken en be voegdheden die er voor het bevoegd gezag liggen. - RONDVRAAG Voorts is bij de rondvraag verzocht om bij de aanmelding van leerlingen de behoefte aan een tropenrooster te peilen. De schooltijden zouden daarbij kunnen liggen tussen 08.30 en 15.00 uur, waaronder drie kwartier pauze en met een mo gelijkheid tot overblijven. Omtrent de data van aanmelding zal er nog na dere informatie verstrekt worden. Gedacht wordt aan twee dagen aan het eind van februari 1989, met als plaats van inschrijving het gemeentehuis. Met betrekking tot de instroom van leerlingen geldt voor de openbare basisschool de gemeente in zijn totaliteit als voedingsgebied. Wat betreft de bouw van de school ligt er een verzoek bij het ministerie. Nadere gegevens zijn daarover nog niet bekend, maar gestreefd wordt naar een permanente huisvesting. De volgende bijeenkomst is gepland voor don derdag 12 januari 1989 in het gemeentehuis. De werkgroep vergadert in het openbaar en is dus voor iedereen toegankelijk. Werkgroep Openbaar Onderwijs

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1988 | | pagina 5