Prijswinnaars Winkelaktie
BOO: nieuw bureau
voor studiehulp
Zangvereniging
’Crescendo’
Openbaar
basisonderwijs
Moergestel
Uitslag kleurwedstrijd
Kinderdagverblijf
Okido
-
Prijzen van 75,—:
Hoofdprijzen:
Extra Rabobank-prijzen:
Dinsdag 13 december vond in de bomvolle zaal van’t
Draaiboompje de verdeling van de prijzen plaats van de Winkelaktie
1989.
Door o.. het 21-spel en het rad van avontuur werden de
uiteindelijke geldprijzen verdeeld.
Prijzen van 25,—;
Prijzen van 50,—:
Met ingang van maandag 2 januari 1989 start het Bureau voor
Onderwijs en Onderzoek (BOO) in Moergestel een aantal
activiteiten ten behoeve van leerlingen in het voortgezet onderwijs.
Het BOO houdt zich onder meer bezig met psychologisch
onderzoek, school- en studieadvies, studiebegeleiding en de
ontwikkeling van onderwijskundige vormen van het voortgezet
onderwijs biedt het BOO vanaf januari de mogelijkheid tot indivi
duele studie- en huiswerkbegeleiding.
"MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 21 DECEMBER 1988
PAGINA 5
JA 4
gaat uit
Daarbij
Bijgaande foto’s geven een impressie van het
gebeuren.
Op 2e Kerstdag, 26 december, zal ’Crescendo’
de gebedsdienst van 11.30 uur verzorgen.
Het koor begint 10 min. vroeger met zingen,
zodat u hopelijk bij binnenkomst al van hun
muziek kunt genieten.
4 jaar: Nathalie Ligtvoet, Industrieweg 21a
5 jaar: Fieke Lemmens, De Stappert 89
6 jaar: Thérèse Tessensohn, De Stappert 48
7 jaar: Thomas Salvetti, Kloosterlaan 10
8 jaar: Fonske v/d Wal, Korenstraat 4
9 jaar: Willem van Assouw, De Stappert 87
10 jaar: Chantal v/d Wiwl, Pr. Irenestraat 22
11 jaar: Laura v/d Wouw, Bosstraat 12a
12 jaar: Bart Waltmans, De Stappert 49.
100,-
100-
100,-
100,-
100,-
f 250,-
250,—
500,—
750,—
f 1000,-
A. van Oirschot, A. Vogels, Jos v/d Ven, C. op
’t Hoog, Martien v/d Aker, M. Derksen, H.
van Elderen, Mevr, de Ruyter, R. Mattheus,
H. Smolders.
M. v/d Boogaert
Jan v/d Ven
A. Oerlemans
Arn. Vriens
W. Martens
B. Schellekens
M. v/d Wouw-Heerkens
Peter Otten
A. Hendrickx-Horrevoorts
Annelies van Esch
B. v/d Wai100,-
A. Bullens75,—
T. van Oudheusden50,—
Heidi Rijnen, Lian op ’t Hoog, Jan Jonkers, J.
Denissen, L. Poppelaars, J. van Elderen, J. de
Kort, M. Verhagen-Daamen, C. de Laat, C.
van Dijk, Lia Biesheuvel, Jan v/d Zanden, Jan
Nefs, Jack v/d Ven, R. van Cuyck, J. v/d
Wouw, G. van Loon, fam. Mutsaerts, C.
Theuns, W. Smits, M. van Dal, J. Amman, J.
Fievez, R. v/d Ven, fam. Gimbrère, W. van
Dal, fam. Schellekens, Mevr. Coenen, A. v/d
Wouw, A. Mertens, J. Rijnen, Jack Antonis,
Mari Weken (2x), C. Geerts, Jos v/d Ven, J.
Verhoeven, Milou Brackenie, J. van Casteren,
K. v/d Wouw.
A. Ketelaars, M. Schellekens, W. v/d Snep-
scheut, Cobie Rommen, Mevr, van Bommel,
R. Damen, W. Timmermans, F. van Helvert,
K. Boogaers, C. Mallens, M. van Haeren (2x),
C. van Lieshout, H. Kools, Fr. Verhoeven, J.
Ligtvoet, W. van Bommel, J. van Herck, J.
Weiberts, C. van Esch-de Bruin, J. Timmer
mans, fam. Dellaert, E. van Houtert, B. Nagel,
A. Jonkers, A. Denissen, F. Roozen, C.
Geerts, fam. Tolboom, A. Dirkx.
het BOO in eigen beheer een aantal educatieve
computerprogramma’s ontwikkeld.
Het BOO is een particulier onderwijs- en onder
zoeksbureau dat nauwe contacten onderhoudt
met het onderwijsveld en de universitaire wereld.
Sinds kort is het bureau gevestigd in Moergestel.
In het BOO werken twee leerkrachten, twee on
derwijspsychologen, een onderwijskundige en
een taalkundige samen. Naast de genoemde
begeleidings-activiteiten houdt het BOO zich ook
bezig met wetenschappelijk onderzoek naar leer-
en studieproblemen. Verder stelt het BOO ruim
te beschikbaar aan derden voor onderwijs- en on
derzoeksactiviteiten
Coördinator van het bureau is drs. Frank van
Rijswijk, taal- en onderwijspsycholoog. Voor af
spraken of vrijblijvende informatie is het BOO
tijdens kantooruren telefonisch bereikbaar on
der nummer 04243-2735, bgg 013-366123.
Een belangrijk uitgangspunt in de begeleiding
is de koppeling van psychologisch onderzoek
aan training van de studievaardigheid en verho
ging van de taalvaardigheid. Op basis van de ge
gevens die het psychologisch onderzoek oplevert,
wordt in de individuele begeleiding een keuze
gemaakt voor de meest efficiënte aanpak. Ener
zijds is die aanpak gericht op verbetering van de
algemene studiehouding en studievaardigheid,
anderzijds op verhoging van de mondelinge en
schriftelijke taalvaardigheid.
In de invididuele onderwijspsychologische bege
leiding zal steeds worden uitgegaan van de spe
cifieke problemen die een leerling op school en
bij het maken van huiswerk ondervindt. Omdat
een zwakke beheersing van de Nederlandse taal
een negatieve invloed heeft op vrijwel alle school
vakken, zal de studiestof voor het vak Neder
lands in de begeleiding centraal staan. Speciaal
voor deze vorm van individuele begeleiding heeft
Het is alweer enkele maanden geleden dat wij
u informeerden met betrekking tot het op te rich
ten kinderdagverblijf Okido.
Misschien is het goed om uw geheugen even op
te frissen.
In Oisterwijk is een werkgroep actief met voor
bereidingen te treffen voor een op te richten kin
derdagverblijf. Dit dagverblijf zou in Oisterwijk
gevestigd moeten worden, en een regionale func
tie gaan vervullen voor de gemeenten Moergestel,
Haaren, Udenhout en Berkel-Enschot. De naam
van het kinderdagverblijf is Okido Oisterwijk-
se Kinderdagopvang)Het dagverblijf zal op
werkdagen geopend zijn en is bestemd voor kin
deren in de leeftijd van 0 tot 12 jaar.
Om u een idee te geven over de gang van zaken
op een kinderdagverblijf, geven wij een overzicht
van de dagelijkse activiteiten zoals die plaats kun
nen vinden:
Op werkdagen kunnen ’s morgens voor 9 uur de
kinderen gebracht worden. Nadat ouders/verzor-
gers uitgezwaaid zijn, gaan de kinderen spelen.
Om ongeveer 10 uur wordt er gezamenlijk iets
gegeten en/of gedronken. Daarna worden er
naast vrij spel, gerichte activiteiten ondernomen
zoals verven, voorlezen, plakken, boetseren,
boodschappen doen, buiten spelen, wandelen
enz.
Rond 12 uur wordt er een broodmaaltijd ver
zorgd, en wordt in alle rust gegeten. Pas na het
eten kunnen kinderen weer gebracht en/of ge
haald worden.
Contacten met ouders/verzorgers vinden dus
voornamelijk plaats bij het ophalen en brengen.
Persoonlijk contact tussen ouders/verzorgers en
leiding van het kinderdagverblijf is erg belang
rijk. Naast de dagelijkse contacten kunnen er ou-
derbijeenkomsten, thema-avonden, open dagen
enz. georganiseerd worden.
’s Middags omstreeks 1 uur gaan de kleine kin
deren een middagdutje doen. Babies hebben na
tuurlijk hun eigen slaaptijden verdeeld over de
dag. Kinderen die geen dutje meer doen, gaan
spelen. Om 3 uur ’s middags wordt er weer ge
zamenlijk iets gedronken en/of gegeten. Daar
na wordt er gespeeld totdat de kinderen tussen
5 en 6 uur opgehaald worden. Het gezamenlijk
bezigzijn met elkaar draagt bij tot sfeer, gezel
ligheid en saamhorigheid. Daarom zijn de steeds
terugkerende momenten van eten en tussen
doortjes belangrijk. Het zorg dragen voor alle
daagse dingen zoals tafeldekken, afwassen, speel
goed opruimen enz. wordt samen met de kinde
ren gedaan. De kinderen leren zo taakjes uit te
voeren en hiervoor verantwoordelijkheid te dra
gen.
Zoals hierboven geschetst kan een dagindeling
op een kinderdagverblijf eruit zien. Hebt u nog
vragen of wilt u meer weten??? bel: 04242-
82553/84080 stichting de Leest te Oisterwijk. Er
is door de werkgroep een brochure gemaakt met
informatie over het op te richten kinderdagver
blijf. Die is verkrijgbaar bij stichting de Leest.
En wij houden u op de hoogte!!!
In voormelde vergadering zijn de volgende pun
ten aan de orde geweest:
- ONDERWIJSLEERSYSTEEM
Hieronder wordt verstaan de wijze waarop vorm
gegeven wordt aan zaken, zoals doelstellingen,
instructie, verwerking leerstofaanbod, voortgang
door de stof en beoordeling. De keuze gaat uit
naar het leerstof-jaarklassen-systeem. Daarbij
dient zoveel mogelijk individuele benadering
plaats te vinden, met vrijheid van eigen inbreng
van het team en balans tussen kennis en creati
viteit.
Dit onderwijs, waarbij de leerstof gekoppeld is
aan de jaarklas, is nog steeds het meest gangba
re systeem. Afgezien wordt derhalve van vernieu
wingsscholen, zoals daar zijn Montessori, Dal
ton, Jenaplan, Freinet en Vrije Scholen.
- SCHOOLLEIDING
De schoolleiding berust bij een directeur, onder
verantwoordelijkheid van het bestuur. Dat be
stuur - meestal genoemd het bevoegd gezag -
wordt bij een openbare school vanuit de gemeen
te geregeld. Hierop zal in een later stadium nog
teruggekomen worden. Een taak van het bestuur
is in ieder geval het benoemen van een directeur.
Inmiddels is de advertentie voor de directeur ge
plaatst in 'Het Katholiek Schoolblad’, ’De Va
cature’ en ’Het Nieuwsblad’. De belangstelling
gaat uit naar een man of vrouw die beschikt over
voldoende spankracht, jeugdig enthousiasme en
pioniersgeest, naast uiteraard de normale funktie-
eisen.
- BEVOEGDHEDEN BESTUUR
In principe wordt het bestuur van een openbare
basisschool gevormd door het kollege van bur
gemeester en wethouders. Een andere vorm is
denkbaar. De gemeenteraad zal worden voor
gesteld om een zogenaamde bestuurscommissie
in te stellen. In dat bestuur kunnen dan raadsle
den en ouders benoemd worden, zoals thans ook
bij de werkgroep het geval is. Aan de hand van
wetsartikelen is gekeken naar de taken en be
voegdheden die er voor het bevoegd gezag liggen.
- RONDVRAAG
Voorts is bij de rondvraag verzocht om bij de
aanmelding van leerlingen de behoefte aan een
tropenrooster te peilen. De schooltijden zouden
daarbij kunnen liggen tussen 08.30 en 15.00 uur,
waaronder drie kwartier pauze en met een mo
gelijkheid tot overblijven.
Omtrent de data van aanmelding zal er nog na
dere informatie verstrekt worden. Gedacht wordt
aan twee dagen aan het eind van februari 1989,
met als plaats van inschrijving het gemeentehuis.
Met betrekking tot de instroom van leerlingen
geldt voor de openbare basisschool de gemeente
in zijn totaliteit als voedingsgebied.
Wat betreft de bouw van de school ligt er een
verzoek bij het ministerie. Nadere gegevens zijn
daarover nog niet bekend, maar gestreefd wordt
naar een permanente huisvesting.
De volgende bijeenkomst is gepland voor don
derdag 12 januari 1989 in het gemeentehuis. De
werkgroep vergadert in het openbaar en is dus
voor iedereen toegankelijk.
Werkgroep Openbaar Onderwijs