a
Beantwoording Algemene
Beschouwingen 1989
i
tl
tl
s<
ft
ag
IMl
SSS!
•gi
ft
ft;
Hoofdfunktie 6
Sociale Voorzieningen en
Maatschappelijk Werk
Hoofdfunktie 8
Ruimtelijke Ordening en
V olkshuisvesting
ft
W
Hoofdfunktie 7
V olksgezondheid
Milieu
ftftft','
PAGINA 9
IA 8
vervolg van pagina 8.
gen te handhaven.
9.
vervolg op pagina 10.
M*
heid van het kommercieel met het kultuur-
historisch belang de door ons zo gekoesterde
waarde van de molen als monument geweld zal
worden aangedaan.
Gemeentereiniging
Inzake het ophalen van het huisvuil heeft ons kol
lege kontakten met derden inzake mogelijke kon-
kurrerende aanbiedingen. Zo nodig zal door ons
hierop worden ingespeeld met als doel de servi
ce te handhaven tegen een zo laag mogelijk
kostenpeil. Op korte termijn zal dit onderzoek
worden afgerond. Eventuele opzegging van het
huidige kontrakt dient met de gemeente Oister-
wijk te geschieden voor 1-1-1989 per 1-1-1990.
n-
n-
ze
ns
an
an
kt
!S-
g'
ven
irs-
:els
ekt
be-
ul-
bij
nen
aast
den
iver
net
lige
un-
rna
p-e-
los-
wij
sie
or-
Fi-
>ns
be-
laf-
er-
br-
issie
din-
rsle-
tuur
dien
<un-
a.s.
ting
urs-
gen
laxi-
lege
ver-
her-
ten.
ge-
t de
tge-
stel
Bodemverontreiniging
De bodemverontreiniging aan de Raadhuisstraat
is geplaatst op het Programma Bodemsanering
van de provincie.
De eerste optie waarvoor gekozen is is een zgn.
partikuliere sanering. In dit kader wordt overleg
gevoerd tussen het rijk; de provincie; de gemeen
te; de Shell en de eigenaar van de gronden, daar
onder de gemeente begrepen.
Wij zijn van mening dat binnen afzienbare tijd
resultaten moeten worden geboekt omdat anders
dient te worden overwogen om bodemsanering
op grond van het bedoelde provinciale program
ma tot stand te brengen.
Flankerend ouderenbeleid
De behoefte aan dagopvang voor ouderen is ge
bleken. Wij hebben goede hoop dat voor dit pro-
jekt zich vrijwilligers zullen melden. Een evalua
tie op termijn volgt zeker.
Ontgrondingen
Met betrekking tot ontgrondings- en aanlegver-
gunningen geldt dat eerstgenoemde vergunnin
gen worden verleend door de provincie op basis
van de -Ontgrondingenwet terwijl laatst bedoel
de vergunningen de basis hoofdzakelijk vinden
in bestemmingsplanvoorschriften.
In het kader van de vergunningaanvragen vindt
afweging van belangen plaats waarbij het milieu
aspect uiteraard betrokken is.
Wij zijn met u van oordeel dat zo weinig moge
lijk vergunningen verleend dienen te worden. Als
deze al verleend worden dient in ieder geval aan
dacht besteed te worden aan mogelijke archeolo
gische vondsten en dienen maatregelen getroffen
te worden om de kwaliteit van nabij gelegen we-
Glaskontainers
Eerder heeft ons kollege besloten om het aantal
glaskontainers in onze gemeente niet uit te brei
den.
Gehoord de door uw frakties naar voren gebrach
te wensen zullen wij de mogelijkheden bezien om
in verschillende wijken een glascontainer te plaat
sen.
Klein chemisch afval
Ons kollege is van mening dat het huidige
systeem onvoldoende respons biedt en mede
daarom is aanpassing van het inzamelsysteem een
noodzaak. Ons kollege is derhalve voornemens
om z.s.m. te starten met een eenmalige huis-aan-
huis ophaalroute om vervolgens een chemocar
periodiek, d.w.z. eenmaal per twee weken, op
enkele vaste punten in onze gemeente te plaatsen
waar de mensen hun k.c.a. kunnen inleveren.
Wij zien nu geen aanleiding om dit standpunt te
wijzigen. Wij stellen ons voor na verloop van een
jaar deze inzamelmethode te evalueren.
v==r-
MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 26 OKTOBER 1988
moeten worden uitgewerkt.
Wij achten het niet wenselijk dat deze werkwij
ze wordt doorkruist door een door de WD-
fraktie voor te leggen eigen dorpsvernieu-
wingsplan.
Voor wat betreft de plankosten merken wij op
dat door uw raad hiervoor reeds een bedrag van
50.000,— is gereserveerd waarvan reeds
6.000,— is besteed t.b.v. de knelpunten nota.
Aanwending van de Algemene Reserve tot een
bedrag van 160.000,— achten wij, gelet op
het vorenstaande, thans prematuur, terwijl dit
daarenboven strijdig is met het eerder door ons
kollege ingenomen standpunt ten aanzien van
de Reserves.
Ten aanzien van Algemene Reserves zijn wij van
mening dat het bij het huidige peil van deze re
serves van een goed financieel beleid getuigt de
ze vooralsnog niet aan te spreken.
Het aanwenden van de Voorzieningen voor die
doeleinden, waarvoor zij in het leven zijn geroe
pen, kan, nu in 1989 wederom rente aan deze
voorzieningen wordt toegevoegd, zonder bezwaar
plaatshebben.
De reserves van het Woningbedrijf dienen pri
mair in stand te blijven voor het doel waarvoor
zij zijn gevormd.
Zijn de reserves hoger dan nodig voor deze pri
maire doelstelling, dan staan wij aanwending in
een breder kader van de volkshuisvesting voor.
Een tweede ambtelijk overleg ten provinciehui-
ze vindt op korte termijn plaats.
ft
St
Minimabeleid
De instelling van een steunfonds, waaruit bijdra
gen voor noodzakelijke bestaanskosten en voor
kontributie en kursusgelden kunnen worden ver
kregen is via Moergestel Nieuws bekend ge
maakt. In de toekomst zal periodiek over deze
hulpverleningsmogelijkheid worden gepubli
ceerd, Daarnaast zullen de medewerkers van de
stichting Maatschappelijke Dienstverlening en
van de afdeling welzijn in hun kontakten belang
hebbenden op de mogelijkheden van het steun
fonds wijzen.
■ja
V olkshuisvesting
Dat het aantal te bouwen woningen - mede in
verband met de ekstra groeikorting van 15% bo
ven de reeds eerder bestaande groeikorting van
15% - in aantal voor Moergestel dat is ingedeeld
in groeiklasse 2 volgens het Streekplan minder
geworden is, is duidelijk.
Vanuit ons kollege is richting S.M.B. medege
deeld dat het aanvankelijke principe-kontingent
van 6 woningen voor 1989 geen mogelijkheid
bood om tot een realiseerbaar kontingent te ko
men. Inmiddels zijn wij er via overleg in geslaagd
om een redelijk realiseerbaar kontingent voor
1989 te verkrijgen welk principekontingent zal
bestaan uit 6 woningwetwoningen; 5 premie A
koopwoningen; 3 premie C koopwoningen en 2
vrije sektorwoningen.
Vooral dit laatste aantal baart ons zorgen me
de gelet op de restcapaciteit in voornamelijk
zgn. postzegelplannen waarvan de eigendom in
partikuliere handen is. Momenteel wordt o.a.
onderzocht hoe dit gegeven zich zal dienen te
verdragen met het uitgiftebeleid van vrije sek-
tor percelen door de gemeente dit in relatie met
de Regeling Selektief Gronduitgiftebeleid en de
konsekwenties voor woningbouw in komende
jaren, waarbij het zwaartepunt zal dienen te lig
gen bij het toekennen van bouwkavels op basis
van het zgn. puntensysteem.
Hier ligt ook de essentie waar het volkshuis
vestingsbeleid uit het spoor kan gaan lopen met
het ruimtelijke ordeningsbeleid. In dit kader zal
naar oplossingen moeten worden gezocht om met
name geen doorkruising van het gemeentelijke
beleid te krijgen.
Onze eerste zorg blijft bij nieuwbouw voor de be
perkte groep van mensen die in de huidige rege
ling in aanmerking komen waarbij wij ons ervan
bewust zijn zal dat zowel ouderen als jongeren
zoeken naar woonruimte. Een evenwichtig beleid
in deze mag u van ons verwachten. Overigens
merken wij op dat in het plan Kloosterlaan vrije
sektor kavels voor de bouw van seniorwoningen
voorradig zijn.
Naast de nieuwbouw zal het accent - meer dan in
het verleden gebeurde - in de toekomst dienen te
liggen in het verbeteren van de kwaliteit van de
bestaande woningvoorraad. In dit kader zullen
De voorgestelde subsidiëring in de warme maal-
tijdvoorziening is bedoeld om te voorkomen dat
de hogere prijs, die bejaardenoord Reuselhof re
kent voor het bereiden van de maaltijden, op de
ouderen wordt afgewenteld.
Deze voorziening, waarvoor kriteria zijn vast
gesteld achten wij een basisvoorziening. Een
eventuele individuele subsidiëring b.v. via het
steunfonds minimabeleid vinden wij hiermede in
strijd.
De telefoongekoppelde alarmapparaten zijn al
enkele jaren met sukses in gebruik. Ook op de
begroting 1989 staat de aanschaf van 3 nieuwe
apparaten vermeld.
In de raad van november a.s. wordt u een totaal-
voorstel inzake subsidie 1989 voorgelegd, waar
bij ook wordt ingegaan op het flankerend oude
renbeleid waaronder de alarmapparatuur.
Stads- en dorpsvernieuwing
In het kader van de aanpak van de stads- en
dorpsvernieuwing is aan de Grontmij opdracht
gegeven een zgn. knelpuntennota op te stellen.
Deze nota is behandeld in de kommissie Ruim
telijke Ordening. Behalve een vanuit de kommis
sie geadviseerde noodzakelijke aktualisering en
op sommige punten voorgestane aanpassing is het
ons duidelijk geworden dat het centrumgebied,
dat globaal wordt begrensd door hoek School
straat (Kerkstraat-kruising Krijtestraat Rootven
Kloosterlaan-hoek Oirschotseweg Raad
huisstraat, een eerste prioriteit is.
In het inleidende deel van deze beantwoording
hebben wij u reeds aangegeven dat de uitwerking
mede afhankelijk wordt gesteld van de keuze van
het hierbij te betrekken adviesbureau.
In de opzet van dorpsvernieuwing zal een dui
delijk aspekt dienen te zijn het aanbod van ver
keer m.n. vanuit de richting Oirschot.
Duidelijk is dat de verkeerssituatie zijn direk-
te invloedssfeer zal hebben op het aangehaal
de centrumgebied in het kader van de stads- en
dorpsvernieuwing.
Vooralsnog zijn wij van mening dat eerst een uit
spraak verkregen dient te worden op de vraag
welk adviesbureau in de toekomst zal adviseren.
Daarna zal een totaalplan voor de dorpsvernieu
wing met alle daarbij te betrekken aspekten die
nen te worden ontwikkeld. Dit totaalplan zal dan
in enige deelplannen, o.a. in een plan met betrek
king tot de herinrichting van het St. Jansplein,
•ft-'
L -
De milieunota is momenteel in de afrondende
voorbereidingsfase. Het ligt in de lijn der ver
wachting dat deze nota nog dit jaar aan uw raad
wordt aangeboden. De nota zal een geïntegreerd
totaalbeeld geven met betrekking tot het milieu
in deze gemeente en daar waar dit nodig is zal een
verbinding met beleid en regelgeving van provin
cie en rijk worden gelegd.
In de nota zullen alle aspekten van het milieu
welke op de Moergestelse situatie van toepassing
zijn de revue passeren.
Met betrekking tot de Hinderwet Uitvoerings
Programma (HUP) wordt opgemerkt dat deze
reeds aan de orde is gesteld in de kommissie
Ruimtelijke Ordening. De advisering vanuit die
kommissie zal samen met het HUP alsmede on
ze beslissing via een voorstel onzerzijds aan u
worden aangeboden. Wij stellen ons voor bij de
integrale behandeling van het H.U.P. en de Mi
lieunota een organisatorisch plaatje over te leggen
waarbij ook aandacht geschonken zal dienen te
worden aan de gemeenschappelijke regeling met
betrekking tot het bouwtoezichtelijk werk en het
aan een op basis van een dergelijke regeling in te
stellen c.q. te handhaven dienst op te dragen ta
kenpakket.