a Beantwoording Algemene Beschouwingen 1989 i tl tl s< ft ag IMl SSS! •gi ft ft; Hoofdfunktie 6 Sociale Voorzieningen en Maatschappelijk Werk Hoofdfunktie 8 Ruimtelijke Ordening en V olkshuisvesting ft W Hoofdfunktie 7 V olksgezondheid Milieu ftftft',' PAGINA 9 IA 8 vervolg van pagina 8. gen te handhaven. 9. vervolg op pagina 10. M* heid van het kommercieel met het kultuur- historisch belang de door ons zo gekoesterde waarde van de molen als monument geweld zal worden aangedaan. Gemeentereiniging Inzake het ophalen van het huisvuil heeft ons kol lege kontakten met derden inzake mogelijke kon- kurrerende aanbiedingen. Zo nodig zal door ons hierop worden ingespeeld met als doel de servi ce te handhaven tegen een zo laag mogelijk kostenpeil. Op korte termijn zal dit onderzoek worden afgerond. Eventuele opzegging van het huidige kontrakt dient met de gemeente Oister- wijk te geschieden voor 1-1-1989 per 1-1-1990. n- n- ze ns an an kt !S- g' ven irs- :els ekt be- ul- bij nen aast den iver net lige un- rna p-e- los- wij sie or- Fi- >ns be- laf- er- br- issie din- rsle- tuur dien <un- a.s. ting urs- gen laxi- lege ver- her- ten. ge- t de tge- stel Bodemverontreiniging De bodemverontreiniging aan de Raadhuisstraat is geplaatst op het Programma Bodemsanering van de provincie. De eerste optie waarvoor gekozen is is een zgn. partikuliere sanering. In dit kader wordt overleg gevoerd tussen het rijk; de provincie; de gemeen te; de Shell en de eigenaar van de gronden, daar onder de gemeente begrepen. Wij zijn van mening dat binnen afzienbare tijd resultaten moeten worden geboekt omdat anders dient te worden overwogen om bodemsanering op grond van het bedoelde provinciale program ma tot stand te brengen. Flankerend ouderenbeleid De behoefte aan dagopvang voor ouderen is ge bleken. Wij hebben goede hoop dat voor dit pro- jekt zich vrijwilligers zullen melden. Een evalua tie op termijn volgt zeker. Ontgrondingen Met betrekking tot ontgrondings- en aanlegver- gunningen geldt dat eerstgenoemde vergunnin gen worden verleend door de provincie op basis van de -Ontgrondingenwet terwijl laatst bedoel de vergunningen de basis hoofdzakelijk vinden in bestemmingsplanvoorschriften. In het kader van de vergunningaanvragen vindt afweging van belangen plaats waarbij het milieu aspect uiteraard betrokken is. Wij zijn met u van oordeel dat zo weinig moge lijk vergunningen verleend dienen te worden. Als deze al verleend worden dient in ieder geval aan dacht besteed te worden aan mogelijke archeolo gische vondsten en dienen maatregelen getroffen te worden om de kwaliteit van nabij gelegen we- Glaskontainers Eerder heeft ons kollege besloten om het aantal glaskontainers in onze gemeente niet uit te brei den. Gehoord de door uw frakties naar voren gebrach te wensen zullen wij de mogelijkheden bezien om in verschillende wijken een glascontainer te plaat sen. Klein chemisch afval Ons kollege is van mening dat het huidige systeem onvoldoende respons biedt en mede daarom is aanpassing van het inzamelsysteem een noodzaak. Ons kollege is derhalve voornemens om z.s.m. te starten met een eenmalige huis-aan- huis ophaalroute om vervolgens een chemocar periodiek, d.w.z. eenmaal per twee weken, op enkele vaste punten in onze gemeente te plaatsen waar de mensen hun k.c.a. kunnen inleveren. Wij zien nu geen aanleiding om dit standpunt te wijzigen. Wij stellen ons voor na verloop van een jaar deze inzamelmethode te evalueren. v==r- MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 26 OKTOBER 1988 moeten worden uitgewerkt. Wij achten het niet wenselijk dat deze werkwij ze wordt doorkruist door een door de WD- fraktie voor te leggen eigen dorpsvernieu- wingsplan. Voor wat betreft de plankosten merken wij op dat door uw raad hiervoor reeds een bedrag van 50.000,— is gereserveerd waarvan reeds 6.000,— is besteed t.b.v. de knelpunten nota. Aanwending van de Algemene Reserve tot een bedrag van 160.000,— achten wij, gelet op het vorenstaande, thans prematuur, terwijl dit daarenboven strijdig is met het eerder door ons kollege ingenomen standpunt ten aanzien van de Reserves. Ten aanzien van Algemene Reserves zijn wij van mening dat het bij het huidige peil van deze re serves van een goed financieel beleid getuigt de ze vooralsnog niet aan te spreken. Het aanwenden van de Voorzieningen voor die doeleinden, waarvoor zij in het leven zijn geroe pen, kan, nu in 1989 wederom rente aan deze voorzieningen wordt toegevoegd, zonder bezwaar plaatshebben. De reserves van het Woningbedrijf dienen pri mair in stand te blijven voor het doel waarvoor zij zijn gevormd. Zijn de reserves hoger dan nodig voor deze pri maire doelstelling, dan staan wij aanwending in een breder kader van de volkshuisvesting voor. Een tweede ambtelijk overleg ten provinciehui- ze vindt op korte termijn plaats. ft St Minimabeleid De instelling van een steunfonds, waaruit bijdra gen voor noodzakelijke bestaanskosten en voor kontributie en kursusgelden kunnen worden ver kregen is via Moergestel Nieuws bekend ge maakt. In de toekomst zal periodiek over deze hulpverleningsmogelijkheid worden gepubli ceerd, Daarnaast zullen de medewerkers van de stichting Maatschappelijke Dienstverlening en van de afdeling welzijn in hun kontakten belang hebbenden op de mogelijkheden van het steun fonds wijzen. ■ja V olkshuisvesting Dat het aantal te bouwen woningen - mede in verband met de ekstra groeikorting van 15% bo ven de reeds eerder bestaande groeikorting van 15% - in aantal voor Moergestel dat is ingedeeld in groeiklasse 2 volgens het Streekplan minder geworden is, is duidelijk. Vanuit ons kollege is richting S.M.B. medege deeld dat het aanvankelijke principe-kontingent van 6 woningen voor 1989 geen mogelijkheid bood om tot een realiseerbaar kontingent te ko men. Inmiddels zijn wij er via overleg in geslaagd om een redelijk realiseerbaar kontingent voor 1989 te verkrijgen welk principekontingent zal bestaan uit 6 woningwetwoningen; 5 premie A koopwoningen; 3 premie C koopwoningen en 2 vrije sektorwoningen. Vooral dit laatste aantal baart ons zorgen me de gelet op de restcapaciteit in voornamelijk zgn. postzegelplannen waarvan de eigendom in partikuliere handen is. Momenteel wordt o.a. onderzocht hoe dit gegeven zich zal dienen te verdragen met het uitgiftebeleid van vrije sek- tor percelen door de gemeente dit in relatie met de Regeling Selektief Gronduitgiftebeleid en de konsekwenties voor woningbouw in komende jaren, waarbij het zwaartepunt zal dienen te lig gen bij het toekennen van bouwkavels op basis van het zgn. puntensysteem. Hier ligt ook de essentie waar het volkshuis vestingsbeleid uit het spoor kan gaan lopen met het ruimtelijke ordeningsbeleid. In dit kader zal naar oplossingen moeten worden gezocht om met name geen doorkruising van het gemeentelijke beleid te krijgen. Onze eerste zorg blijft bij nieuwbouw voor de be perkte groep van mensen die in de huidige rege ling in aanmerking komen waarbij wij ons ervan bewust zijn zal dat zowel ouderen als jongeren zoeken naar woonruimte. Een evenwichtig beleid in deze mag u van ons verwachten. Overigens merken wij op dat in het plan Kloosterlaan vrije sektor kavels voor de bouw van seniorwoningen voorradig zijn. Naast de nieuwbouw zal het accent - meer dan in het verleden gebeurde - in de toekomst dienen te liggen in het verbeteren van de kwaliteit van de bestaande woningvoorraad. In dit kader zullen De voorgestelde subsidiëring in de warme maal- tijdvoorziening is bedoeld om te voorkomen dat de hogere prijs, die bejaardenoord Reuselhof re kent voor het bereiden van de maaltijden, op de ouderen wordt afgewenteld. Deze voorziening, waarvoor kriteria zijn vast gesteld achten wij een basisvoorziening. Een eventuele individuele subsidiëring b.v. via het steunfonds minimabeleid vinden wij hiermede in strijd. De telefoongekoppelde alarmapparaten zijn al enkele jaren met sukses in gebruik. Ook op de begroting 1989 staat de aanschaf van 3 nieuwe apparaten vermeld. In de raad van november a.s. wordt u een totaal- voorstel inzake subsidie 1989 voorgelegd, waar bij ook wordt ingegaan op het flankerend oude renbeleid waaronder de alarmapparatuur. Stads- en dorpsvernieuwing In het kader van de aanpak van de stads- en dorpsvernieuwing is aan de Grontmij opdracht gegeven een zgn. knelpuntennota op te stellen. Deze nota is behandeld in de kommissie Ruim telijke Ordening. Behalve een vanuit de kommis sie geadviseerde noodzakelijke aktualisering en op sommige punten voorgestane aanpassing is het ons duidelijk geworden dat het centrumgebied, dat globaal wordt begrensd door hoek School straat (Kerkstraat-kruising Krijtestraat Rootven Kloosterlaan-hoek Oirschotseweg Raad huisstraat, een eerste prioriteit is. In het inleidende deel van deze beantwoording hebben wij u reeds aangegeven dat de uitwerking mede afhankelijk wordt gesteld van de keuze van het hierbij te betrekken adviesbureau. In de opzet van dorpsvernieuwing zal een dui delijk aspekt dienen te zijn het aanbod van ver keer m.n. vanuit de richting Oirschot. Duidelijk is dat de verkeerssituatie zijn direk- te invloedssfeer zal hebben op het aangehaal de centrumgebied in het kader van de stads- en dorpsvernieuwing. Vooralsnog zijn wij van mening dat eerst een uit spraak verkregen dient te worden op de vraag welk adviesbureau in de toekomst zal adviseren. Daarna zal een totaalplan voor de dorpsvernieu wing met alle daarbij te betrekken aspekten die nen te worden ontwikkeld. Dit totaalplan zal dan in enige deelplannen, o.a. in een plan met betrek king tot de herinrichting van het St. Jansplein, •ft-' L - De milieunota is momenteel in de afrondende voorbereidingsfase. Het ligt in de lijn der ver wachting dat deze nota nog dit jaar aan uw raad wordt aangeboden. De nota zal een geïntegreerd totaalbeeld geven met betrekking tot het milieu in deze gemeente en daar waar dit nodig is zal een verbinding met beleid en regelgeving van provin cie en rijk worden gelegd. In de nota zullen alle aspekten van het milieu welke op de Moergestelse situatie van toepassing zijn de revue passeren. Met betrekking tot de Hinderwet Uitvoerings Programma (HUP) wordt opgemerkt dat deze reeds aan de orde is gesteld in de kommissie Ruimtelijke Ordening. De advisering vanuit die kommissie zal samen met het HUP alsmede on ze beslissing via een voorstel onzerzijds aan u worden aangeboden. Wij stellen ons voor bij de integrale behandeling van het H.U.P. en de Mi lieunota een organisatorisch plaatje over te leggen waarbij ook aandacht geschonken zal dienen te worden aan de gemeenschappelijke regeling met betrekking tot het bouwtoezichtelijk werk en het aan een op basis van een dergelijke regeling in te stellen c.q. te handhaven dienst op te dragen ta kenpakket.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1988 | | pagina 9