Beantwoording Algemene Beschouwingen 1989 JF Aan: de leden van de RAAD B; MM» Na lezing van de door uw frakties aangeboden algemene beschouwingen n.a.v. de aan u ter vaststelling aangeboden begrotingen van de algemene dienst en het woningbedrijf voor het dienstjaar 1989 alsmede de investeringsplanning en de meerjarenraming 1989-1992, zijn wij verheugd te kunnen konstateren dat in grote lijnen overeenstemming bestaat over het de komende jaren te voeren beleid. Met name betreft dit dan de eenstemmigheid die - ervan afgezien dat inhoudelijke door de diverse frakties wat verschillend wordt gedacht - bestaat omtrent het verder uitwerken en konkretiseren van projekten. Het betreft de volgende projekten die als een rode draad door alle beschouwingen lopen, waarbij wij vanzelfsprekend andere zaken niet als minder belangrijk zouden willen afdoen: - het verder uitvoeren van het wegenbeheersplan; - het deels in relatie met het wegenbeheersplan konkreet aanpakken van de dorpsvernieuwing waarbij het St. Jansplein met de direkte omgeving een belangrijke rol speelt; - het aan de hand van het reeds in de kommissie Ruimtelijk Ordening en Openbare Werken besproken Hinderwet Uitvoerings Programma (HUP) en de naar verwachting op korte termijn aan u voor te leggen milieunota verder gestalte te geven aan het te voeren milieubeleid; - de beslissing omtrent de naar ons oordeel wenselijk en noodzakelijke verbouwing en uitbreiding van het gemeentehuis; - de beslissing omtrent het herstel van de molen. Automatisering Hoofdfunktie 1 Openbare Orde en Veiligheid Personeelsaangelegenheden Hoofdfunktie 0 Algemeen Bestuur Hoofdfunktie 2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat b'.-- Openbaarheid van bestuur X.Adgbll -f ■-L wL’l A 6 'MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 26 OKTOBER 1988 PAGINA 7 vervolg op pagina 8 De kosten van automatisering zijn gebleven bin nen de door de Raad daarvoor vastgestelde be dragen. De gedane investeringen zijn gedaan op basis van het door de Raad vastgestelde automatise ringsplan. Om de ontwikkelingen op het automatiseringe- bied enigszins bij te kunnen houden vindt per manente edukatie, middels cursussen en regio naal overleg, plaats. Hoewel wij u niet op de bestuurlijke paragraaf van het HUP en de Milieunota vooruit willen lo pen, merken wij wel op dat de kontrolerende ta ken toch in belangrijke mate berusten c.q. zul len komen te berusten bij, door of vanwege het Zoals bekend wordt nu gewerkt aan een informatie-plan, hetgeen naar verwachting be gin 1989 klaar zal zijn. Ons standpunt om een tweetal vakatures tot een bedrag van 78.000,in de begroting 1989 vooralsnog te handhaven blijft in afwachting van de resultaten van de verdere stroomlijning van de gemeentelijke organisatie ongewijzigd. gemeentebestuur aangestelde funktionarissen. Hierbij zal nagegaan worden of de inzet van werklozen mogelijk is. Voor die taakonderdelen die toebehoren aan de politie alsmede v.w.b. ta ken op het terrein van de bestrijding van de klei ne criminaliteit moeten wij erkennen dat mede door bezuinigingen op Rijksniveau de beschik bare politionele menskracht beperkt is. Voor po litionele taken achten wij de inzet van werklozen overigens niet wenselijk. besloten of en in welke vorm de uitbreiding en verbouwing gestatte zal dienen te krijgen. In af wachting hiervan dient het door ons in de in vesteringsplanning voor 1989 opgenomen mini maal noodzakelijke bedrag van 400.000,— ter vervanging van het eerder in 1988 opgenomen bedrag van 200.000,— te worden gehand- zouden dienen te vinden. Vanzelfsprekend zal hierbij dan ook ingegaan worden op de door u thans naar voren gebrachte aandachtspunten. Uit de thans beschikbare evaluatiegegevens die wij in de eerstvolgende vergadering van de kommissie ROOW inhoudelijk aan de orde zullen stellen is ons in ieder geval wel duidelijk geworden dat een hoger bedrag dan in 1988 aangewend zal kunnen worden t.b.v. de wegen binnen de bebouwde kom of in ruimer verband gezien binnen het ka der van de Stads- en dorpsvernieuwing. Bij nadere besluitvorming zal dan naar onze mening tevens betrokken dienen te worden of de gedane suggesties om de reservering ad 50.000,— ten behoeve van het wegenonder- houd aan te wenden voor de dorpsvernieuwing wordt overgenomen. Verder kunnen wij u mededelen dat wij bij een tussentijdse evaluatie van het in uitvoering zijn de wegenbeheersplan hebben besloten door een verschuiving van de voorgenomen werkzaamhe den voor wat betreft de graskeien langs de Hei kant en de benutting van het na aanbesteding nog resterende krediet, in 1988 voor 80.000,— meer aan bermverhardingen in de kom uit te voe ren. Minder gelukkig zijn wij evenwel met de stelling- name dat de vertraging die is opgelopen met het konkreet aanpakken van de ook naar ons oordeel voor de toekomst van onze gemeente zo belang rijke dorpsvernieuwing, zijn oorzaak zou vinden in een minder adequaat optreden van de verant woordelijke portefeuillehouder. Wij herinneren er u aan dat nadat de Knelpuntennota Stads- en dorpsvernieuwing door de kommissie Ruimtelij ke Ordening en Openbare Werken is behandeld in nauw overleg met uw raad en de kommissie Algemene en Beleidszaken is besloten de verde re uitwerking van de eerdergenoemde knelpun tennota mede afhankelijk te stellen van de keu ze van het hierbij te betrekken adviesbureau. Wij stellen ons voor, zoals ook reeds op 30 septem ber jl. met u is besproken, de besluitvorming hieromtrent op korte termijn af te ronden. Het moge duidelijk zijn dat de keuze voor het in te schakelen adviesbureau ook van belang is voor andere te ontwikkelen plannen op het terrein van de Ruimtelijke Ordening. Eveneens kunnen wij minder enthousiast zijn over uw over het algemeen te positieve indnik van onze fianciële positie. Onze toch beperkte financiële mogelijkheden zullen ook bij de in het kader van de Stads- en dorpsvernieuwing te ontwikkelen aktiviteiten, zoals dat ook bij an dere projekten het geval zal zijn, een belangrij ke randvoorwaarde vormen. Wij benadrukken dan ook dat een adequaat aanpakken van met na me de dorpsvernieuwing slechts mogelijk zal zijn indien naast het vrijmaken van gelden uit eigen middelen door de provincie aan de hand van kon- krete plannen uit de zgn. knelpuntenpot subsi dies beschikbaar gesteld zullen worden. In het vervolg zullen wij op bovenstaande zaken alsmede op de overige door u naar voren gebrach te punten zoveel mogelijk uitgesplitst naar hoofd- funkties nader ingaan. ■//'■.'J- Gemeentehuis Zoals in onze nota van aanbieding reeds aange- kondigd hebben wij op 19 september jl. aan de kommissie Algemene Beleidszaken een notitie voorgelegd m.b.t. de naar ons oordeel wenselij ke en noodzakelijke uitbreiding en verbouwing van het gemeentehuis. Door deze kommissie is geadviseerd allereerst na te gaan of elders in de gemeente t.b.v. een ver bouwing tot gemeentehuis geschikte panden be schikbaar zouden kunnen komen danwel om de mogelijkheid tot totale nieuwbouw te bezien. Uit een onzerzijds ingesteld onderzoek is gebleken dat geen panden vrij zullen komen waarin het ge meentelijk apparaat kan worden ondergebracht. Totale nieuwbouw gaat, afgezien dat geen goede lokatie behoudens de huidige situering voor han den is, mede afgezet tegen andere te realiseren projekten onze beperkte financiële mogelijkhe den te boven. Op basis hiervan hebben wij inmiddels beslo ten een programma van eisen op te doen stel len t.b.v. een uitbreiding en verbouwing van het huidige gemeentehuis. Wij stellen ons voor dit programma van eisen, waaruit ook de noodzaak van uitbreiding en verbouwing zal blijken, in een vergadering van de kommissie Algemene beleidszaken aan de orde te stellen. Mede aan de hand hiervan kan dan door uw raad worden Riool- en wegbeheer Sinds 1987 is het plan rationeel riool- en wegbe heer operationeel. Het door u gekonstateerd overschot op de onderhoudsbegroting 1987, be vestigt juist de noodzaak om het wegbeheer vol gens voornoemd systeem aan te pakken. Onlangs heeft de evaluatie van het wegbeheer plaatsgevonden en zullen de voor 1989 op ba sis van dit wegenbeheersplan te treffen onder- houdsmaatregelen aangegeven kunnen worden. Door uw raad kunnen de konkreet uit te voeren werkzaamheden na advies van de onderschei- de kommissies worden vastgesteld, met inacht neming van de in de meerjarenraming opgeno men financiële middelen. Hierbij zal dan tevens vastgesteld kunnen wor den of en in welke mate de werkzaamheden bin nen danwel buiten de bebouwde kom plaats Sanctioneren gemeentelijk beleid Ongetwijfeld is het u bekend dat ons kollege zich de zorg voor de naleving van vastgesteld beleid tot de hare rekent waarbij wij wijzen op het be leid inzake het tegengaan van illegale bouw en di to gebruik. In het kader van de milieuzorg mag u van ons verwachten dat een overeenkomstig beleid zal worden gevolgd. Met name daar waar het betreft het HUP is het duidelijk dat naast het daarin aangegeven inha len van achterstand een adekwate kontrole en handhaving een belangrijk gebied betreft in de zorg van ons kollege. In zijn algemeenheid kan worden gesteld dat het sanctioneren van vastgesteld beleid een vereiste is om recht te doen aan de regelgeving van o.a. uw raad, uiteraard na een duidelijke voorlichting hieromtrent. Hoewel naar ons oordeel de mate van openbaar heid van bestuur niet afgemeten kan worden aan het bezoek van raads- en kommissievergaderin- gen, omdat dit in de persoonlijke belangstel lingssfeer van betrokkenen is gelegen, zijn wij wel van oordeel dat het verder uitbouwen van de funktie voorlichting zoals in de nota van aanbie ding aangekondigd een belangrijke bijdrage kan leveren aan het vergroten van de betrokkenheid van de burgers bij het gemeentelijk gebeuren. Evaluatie van beleid De door ons voorgestelde en gevolgde procedu re om te komen tot een voortgangskontrole behoeft naar onze mening geen wijziging. Verkeer Ons kollege is voornemens om op de T-31, na een in te stellen onderzoek, zodanige maatrege len te nemen dat te hoge rijsnelheden niet meer bereikt kunnen worden, b.v. door het aanbren gen van een rotonde op de aansluiting Tilburg- seweg en/of het aanbrengen van wegversmallin- "sïtutèndV periodieke ^o spoedig mogelijk zal een voorstel tot het be ft naar nnw mnnino schikbaar stellen van het voor het instellen van een onderzoek benodigde krediet aan uw raad worden voorgelegd. Bij dit onderzoek, waarbij ook de eventuele verantwoordelijkheid van de provincie zal worden betrokken, zal ook aan dacht worden geschonken aan de geluidsproble- matiek. Door ons kollege wordt momenteel de mogelijk heid bezien om ter plaatse van de Tilburgse- weg/Krijtenbogtstraat in overleg met de direkt haafd. Gelet op de strukturele doorwerking van kapitaalslasten ontstaat hierdoor in 1989 geen extra ruimte. Wel kan worden gesteld dat de voor 1988 gere serveerde kapitaallast voor dit onderdeel in dat jaar eenmalig extra ruimte biedt. Ten aanzien van de voorstellen met betrekking tot temporisering van investeringen, dient te worden opgemerkt, dat wij deze maatregel, waar in de voorstellen wordt gesproken over STRUK TURELE uitgaven, niet voorstaan. Dit plan zal dienen als basis voor de aanpassing van het automatiseringsplan, dat ook in 1989 aan de orde zal komen. Hierbij wordt zowel de aanpassing van soft- als hardware betrokken. De verworven baten of voordelen van automati sering laten zich in een kleine organisatie, met een verscheidenheid van taken binnen een funk tie, moeilijk meten. In zijn algemeenheid kan worden gesteld, dat de verschillende afdelingen een steeds optimaler ge bruik maken van de beschikbare pakketten. SS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1988 | | pagina 7