Algemene Beschouwingen
n.a.v. Begroting 1989
BIT HET
I
3
üii
Ned. Ver.
Slechthorenden
Judoclub St. Jan
se
S.V. Roef! Korfbal
Gemeentelijk Sociaal Fonds,
voor wie is dat bedoeld?
- -
-
SSSl SEte-k
PAGINA 9
A 8
'MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 12 OKTOBER 1988
nog
PG/MK71988-10-06
5-2
5-6
i-
r
L
o
e
9. Financiering en algemene
dekkingsmiddelen
Gelet op de hoogte van de reserves, zowel alge
meen als specifiek, kan de WD instemmen met
het aanspreken van de reserves.
Maarten Boon
Vanessa Boon
Sabine de Laat z
Bart de Laat
Marja van Dijk
Carla Roozen
Bernadette Op ’t Hoog
Jan Roozen
Karin Roozen
Frans van der Sande
d
n-
in
■ft
it
is
t-
le
ft.
iet
ur
re-
?/-
n.
n-
en
en
u-
>r-
dt
ie
:h
log
ag.
be
la
ft
ar-
ge-
’P-
eg-
el?
ctie
;se-
de-
tiis-
net
:rs-
is
ex-
ind
n
s-
i.
t-
:t
De Nederlandse Vereniging voor Slechthoren
den en Omstreken komt weer bijeen op:
donderdag 20 oktober s. om 20.00 uur.
Lid worden van onze vereniging is altijd moge
lijk. Plaats: Rode Kruisgebouw, Leonard van
Vechelstraat 2 te Tilburg.
Voor nadere inlichtingen: tel.: 013-332374 (na
18.00 uur) of 04117-2304.
Maar daarmee alleen zijn we er niet. Ook het toe
zicht op de industriële en agrarische bedrijven
dient verscherpt te worden, niet alleen bij hin-
derwetkwesties maar periodiek, en steeksproef-
gewijze en onaangekondigd. Het uitrijden van
drijfmest op niet toegestande tijden valt daar met
name onder.
Blij is de fractie van de WD met het onlangs
verschenen Hinderwetuitvoeringsprogramma
(HUP). In deze nota wordt op duidelijke wijze
uiteengezet waar het in onze gemeente aan schort
bij de toepassing van de Hinderwet. Alarmerend
is het percentage afgegeven, niet toereikende ver
gunningen. Via een inhaalprogramma dient dit
percentage drastisch te worden verlaagd. Con
trole op het systeem van de afgifte en de toerei
kendheid van afgegeven hinderwetvergunningen
is in ons aller belang. De fractie van de WD
vraagt het college op korte termijn een aantal be
leidsvraagstukken te formuleren, zodat uw col
lege in goed overleg met de Comp assie Ruimte
lijke Ordening tot een beleidsuitstippeling kan
komen.
Uitslagen 8-9 oktober
Aspiranten Roef! - Winty
Senioren 2 afgelast.
Senioren 1 Roef! - S.D.O
Wedstrijden 15-16 oktober
Pupillen Roef! - Vessem, veld 10.15 uur
Aspiranten Sp. Girls - Roef!, vertrek 13.30 uur
Senioren 2 Roef! - E.D.N., veld 10.00 uur
Senioren 1 E.D.N. - Roef!, fiets 9.30 uur
Gezien de hoogte van de post onvoorzien en de
geraamde overschotten hebben wij daarentegen
moeite met enige van de gepresenteerde lasten-
verzwaringsvoorstellen. Alvorens over een stij
ging van de rioolrechten te spreken willen wij
vernemen welk effect optreedt bij doorrekening
van de uitkering verfijning riolering aan deze
post.
Ten aanzien van de reinigingsrechten is terecht
een verdere stap voorzien naar een 100% kosten
dekking en daarmee meteen naar een nieuw kos
tenplaatje in het komende afvalstoffenbeleid.
Met de verhoging van de bouwleges kunnen we
instemmen. De voorziene OGB-verhoging kan
echter onze instemmen niet verwerven, omdat
we de noodzaak op dit moment niet inzien. De
verhoging van de CAI-gelden telt ook nogal door
in de portemonnee van ieder gezin, en dit teza
men brengt ons tot de opstelling dat van deze
OGB-verhoging voor 1989 kan en dient te wor
den afgezien.
Gaan we nog kort in op de investeringsplanning.
Hiermee kan de WD voorshands instemmen
hoewel de lasten de komende 4 jaren fors oplo
pen. Hierbij willen we duidelijk nog geen besluit
nemen over 400.000 voor de verbouwing van
het gemeentehuis. Daarbij is overigens meteen
de vraag te stellen of in genoemd bedrag het al
voor datzelfde doel gevoteerde krediet ad
200.000 in 1988 verdisconteerd is. Dit geeft
vooralsnog wat extra ruimte in de toch al vrij rui
me financiële positie voor 1989. Hiervoor heb
ben we al aangegeven dat wij prioriteit willen
voor de verlichting Oisterwijkseweg en dat we
voorstander zijn van het al aangehaalde verkeers-
intensiteitsonderzoek. Maar vooral willen we een
groter bedrag ten laste van de bestaande reserve
voor dit doel uitgetrokken zien voor de daadwer
kelijke aanpak van de stads- en dorpsvernieuwing
en dan voor de categorie overige projecten, dat
wil zeggen voor het dorpsaanzien. En ook wil
len wij een forsere aanpak voor het milieubeleid
en daarom vooruitlopend op de milieunota al een
reservering om het beleid ook meteen echt te
kunnen realiseren.
Dat alles kan naar onze mening gerealiseerd wor
den. Door temporisering voor 1989 van extra
kredieten voor de verbouw gemeentehuis en door
het aanwenden van de reserve T-31 gedeeltelijk
aan te wenden voor de beoogde reconstructie van
het kruispunt en voor de bijkomende voorzie
ningen. Wij nodigen uw college gaarne uit om
in de door de WD bepleite punten met wijzi
gingen in uw begrotingsvoorstellen te komen.
Hiermee komen we aan het einde van onze al
gemene beschouwingen 1989. Wij hebben aan
gegeven dat we deze begroting in grote lijnen on
dersteunen maar op een drietal belangrijke pun
ten willen wijzigen. Wij hebben drie voorstellen
gedaan in de vaste overtuiging dat het hoog tijd
is om in 1989 maatregelen te treffen op het vlak
van dorpsvernieuwing, milieu en verkeersveilig
heid. Dat zijn zaken van ieders belang en daar
voor staat de WD, nu en in de toekomst.
vervolg WD van pagina 8.
dan wel nog worden genomen, eventueel samen
met andere gemeenten?
7. Volksgezondheid en milieu
In het begin van deze beschouwingen hebben we
onze prioriteit al uitgesproken ten aanzien van
het milieu. Dat wil niet zeggen dat we ontevre
den zijn over de aangekondigde KCA-inzame-
ling, maar er moet veel meer gebeuren zowel in
de kom als in het buitengebied, te lang al wach
ten we op de milieunota. De WD is er sterk
voorstander van te onderzoeken of het geschei
den ophalen van huisvuil haalbaar is in SMB-
verband. Een gewijzigde keuze van inzamelaar
kan voor omschakeling een goed moment zijn.
Voorts dient ook de hondenoverlast veel effec
tiever te worden aangepakt, met intensieve con
trole en met beboeting. Hier wordt het toch ein
delijk tijd dat het al lang staande beleid praktijk
wordt. Ook een verdere verspreiding en uitbrei
ding van het aantal glasbakken krijgt onze vol
ledige steun.
In de kwestie van de gemeente-afvalinzamelaar
kunnen we kort zijn; het wordt de hoogste tijd
om alternatieven te zoeken. De gemeenschappe
lijke regeling die getroffen is met de gemeente
Oisterwijk kost ons jaarlijks veel meer dan be
groot werd. Jammer dat de BTW-kwestie vorig
jaar onze fractie, zij het aarzelend, deed kiezen
voor een voortzetting van de samenwerking op
dit terrein. De fractie van de WD heeft het ge
voel dat de mogelijkheden tot overgaan tot ge
privatiseerde vuilnisophaling dienen te worden
heroverwogen. De fractie van de WD stelt voor
de samenwerking met Oisterwijk op te zeggen.
8. Ruimtelijke ordening
en volkshuisvesting
In onze tijd staan milieu en natuur terecht in het
middelpunt van de belangstelling. We dienen
voor het nageslacht een mooie woon- en leefom
geving achter te laten. De inrichting van die om
geving is het wezen van ruimtelijke ordening.
Het industriebeleid zoals dat door het college het
afgelopen jaar is gevoerd was te traag en die
traagheid van verwerking leidde er in elke ge
vallen toe dat potentiële kandidaten vertrokken
naar elders. Weinig slagvaardig waren de onder-
handelingen met A vang, hetgeen weinig vooruit
ziend was voor contouren waarlangs dorpsver
nieuwing kan plaatsvinden.
Het is daarbij de vraag of het bedrijf reëele al
ternatieven aangedragen kreeg om vestiging op
bedrijventerreinen commercieel interessant te
maken. De openvallende plaats in de ’woonkom’
had dan zin vol kunnen worden ingevuld.
Wij betreuren het zeer, om meerdere redenen,
dat het niet mogelijk is om de Avang-schoenfa-
briek naar het nieuwe industrieterrein overge
plaatst te krijgen. Maar wellicht is er toch nog
hoop; het zou alle partijen alsnog baten. Niette
min achten wij het redelijk dat de voor dit doel,
vaak op verzoek, gemaakte kosten te verhalen
op betrokkenen.
De aankoop van gronden is uiteindelijk goed ver
lopen. Het wordt nu tijd verder te kijken dan
1990. Milieunota, Wegenbeheersing, Plan
Dorpsvernieuwing en Industrievestiging moeten
als afzonderlijke onderdelen getoetst worden aan
één beleid van ruimtelijke ordening. Over dorps
vernieuwing wordt veel gesproken. Jammer, dat
het daar bij blijft. De knelpuntennota terzake het
zien dat we al wisten: we hebben een lelijk plein,
belangrijke voorzieningen liggen her en der ver
spreid over de gemeente. Dorpsvernieuwing is
niet het plaatsen van wat bloembakken, het ver
sieren van wat gevels. Nee, dorpsvernieuwing
lijkt op het werk van een boomchirurg. Slechte,
lelijke takken worden weggesneden, rottende ga
ten worden gevuld, waardoor het geheel fraaier
en levensvatbaar wordt. Hiervoor is een totaal
visie nodig. Behoefte hebben we aan een kader
waarin dorpsvernieuwing kan groeien. De frac
tie van de WD hoopt op korte termijn te ko
men tot een eigen voorstel van aanpak. Al eer
der hebben we de hoogste prioriteit gelegd bij
een stads- en dorps vernieuwingsbeleid, bij een
aantrekkelijker aanzien van Moergestel. Na de
discussies die in 1985 zijn gestart wordt het nu
St. Jan behaalde in Diessen op de Interscholai-
re kampioenschappen de wisselbeker en 10
prijzen.
Ie prijs
le prijs
le prijs
le prijs
2e prijs
2e prijs
2e prijs
2e prijs
3e prijs
3e prijs
De gemeente Moergestel heeft sinds 1 oktober
1988 een gemeentelijk sociaal fonds, waaruit aan
de minst draagkrachtige Moergestelnaren finan
ciële bijdragen gegeven zouden kunnen worden.
Niet iedereen komt voor een bijdrage in aanmer
king. Burgemeester en Wethouders zullen aan
vragen van geval tot geval bekijken. Zij beslis
sen of eventueel tot het verlenen van een finan
ciële bijdrage uit het sociaal fonds zal worden
overgegaan.
Het sociaal fonds is door de gemeenteraad vast
gesteld. Het is ingesteld voor de inwoners van
Moergestel. Het is niet van belang of de aanvra
ger een uitkering heeft of niet. Er wordt wel ge
keken naar het inkomen van de persoon, die de
bijdrage aanvraagt. Hierbij gaat het niet om het
inkomen, zoals dat is op het moment waarop de
aanvraag wordt ingediend. Het gaat meer om het
inkomen gedurende een langere tijd. Het sociaal
fonds is niet bedoeld om financiële bijdragen te
verlenen in kosten waarvoor elders al voorzienin
gen zijn. Zo is er bijvoorbeeld de Algemene
Bijstandswet, op grond waarvan tegemoetkomin
gen kunnen worden verstrekt in diverse kosten
en er zijn vele andere regelingen, welke de mo
gelijkheid bieden voor het verkrijgen van een bij
drage (zoals bijvoorbeeld de tegemoetkoming in
studiekosten).
Het sociaal fonds is er juist voor die kosten, waar
voor op geen andere manier een bijdrage moge
lijk is.
Waarvoo' bijdragen
Uit het sociaal fonds kunnen twee soorten bij
dragen worden verkregen.
Aanvraag indienen
Als u denkt, dat u voor een bijdrage uit het so
ciaal fonds in aanmerking komt, dan kunt u
schriftelijk een aanvraag indienen bij burge
meester en wethouders. De betreffende aan
vraagformulieren zijn verkrijgbaar ter gemeen
tesecretarie, afdeling welzijn. Na de ontvangst
van uw aanvraag wordt een onderzoekje ingesteld
door een van de medewerkers van de afdeling
welzijn. Daarna beslissen burgemeester en wet
houders op uw verzoek.
Bezwaar en beroep
Krijgt u een brief waarin staat dat uw aanvraag
is afgewezen, dan wordt die afwijzing altijd met
redenen omkleed.
Bent u het niet eens met een beslissing, dan kunt
u als u dat wenst, bezwaar maken tegen het
besluit. Dat moet schriftelijk gebeuren bij bur
gemeester en wethouders. U moet er rekening
mee houden dat u een eventueel bezwaar schrif
telijk moet indienen binnen dertig dagen nadat
de beslissing van burgemeester en wethouders
is verzonden.
Maakt u bezwaar, dan krijgt u de gelegenheid
uw bezwaar mondeling toe te lichten. krijgt
daarvoor een uitnodiging. Burgemeester en wet
houders besluiten dan weer op uw aanvraag.
Bent u het nog niet eens met dat besluit, dan
kunt u als u dat wenst, beroep aantekenen bij
de afdeling rechtspraak van de Raad van State.
Overigens kan alleen een rechtstreeks betrokkene
eventueel bezwaar of beroep aantekenen.
Meer weten?
Twijfelt u of u voor een bijdrage uit het sociaal
fonds in aanmerking kunt komen of wilt u meer
weten voordat u een aanvraag indient?
Dan kunt u kontakt opnemen met de gemeente
telefoon 1235 toestel 37. De heer Theeuwes zal
u dan nader inlichten.
toch eindelijk tijd dat uw college iets presenteert,
wil niet, van een wanprestatie gesproken wor
den. Het kan echt niet langer wachten dat con
crete plannen gepresenteerd worden en het is al
helemaal uit den boze om de uitvoering op voor
hand afhankelijk te maken van subsidies. Een
veel beter idee is dan ook de aanwending van de
toch al te hoge reserves bij het gemeentelijk wo
ningbedrijf.
Het college heeft het afgelopen jaar goed geope
reerd op het gebied van de volkshuisvesting. Te
genvallend echter is het woningcontingent voor
1989. Alle inspanningen van uw college ten spijt
zal het daardoor in de komende jaren steeds
moeilijker worden om aan een gemeentelijke wo
ning te komen. Het getuigt van een wijs en recht
vaardig beleid wanneer aan de woonsituatie van
jongeren extra aandacht besteed gaat worden. In
een voortschrijdende vergrijzing dreigen zij bui
ten de boot te vallen. De fractie van de WD ziet
dan ook geïnteresseerd uit naar de komende
besprekingen in de commissie volkshuisvesting
over een herziening van het zogenaamde punten
systeem, dat gehanteerd wordt bij de toewijzing
van woningen. De WD zal uw college van har
te waar mogelijk ondersteunen bij de noodzake
lijke inspanningen om een groter contingent so
ciale woningbouw voor Moergestel te verwerven.
Dat is absoluut een noodzaak in het kader van
doorstroming en huisvesting voor alle categoriën
leeftijden bewoners.
De plannen voor de verbouw van het gemeente
huis hebben ons nog niet overtuigd en zijn nu
al zeer duur. Het is dan ook alleszins redelijk om
eerst naar mogelijke alternatieven om te zien. Dat
biedt overigens ook aantrekkelijke mogelijkhe
den voor het gebruik van de huidige locatie.
1een tegemoetkoming voor verenigingskontri-
buties en/of kursusgelden;
2. een eenmalige uitkering voor noodzakelijke
kosten van het bestaan of voor aanvulling bij
schuldsanering.
Voor de onder 1 genoemde tegemoetkoming
kunt u in aanmerking komen als de kontributie
of kursusgeld hoger is dan 60,00 per jaar en
de gezinsinkomsten niet meer bedragen dan het
netto-minimumloon 2.400,00 netto per jaar.
De hoogte van de tegemoetkoming is afhanke
lijk van het kontributiebedrag of kursusgelden
en inkomsten.
Uitgangspunt voor de bij punt 2 genoemde uit
keringen is, dat slechts dan een bijdrage kan wor
den verleend, als de kosten die u moet maken,
kosten zijn om te kunnen bestaan. Daarbij is het
zogenaamd bestaansmimimum het uitgangspunt.
Ten aanzien van hulpverlening voor schuldsane
ring moet opgemerkt worden dat schulden die
aanvrager of aanvraagster gemaakt heeft, op zich
onvoldoende reden zijn om voor een bijdrage uit
het sociaal fonds in aanmerking te kunnen ko
men. Er wordt rekening gehouden met het ’be
toond besef van verantwoordelijkheid’. Mensen
die bijvoorbeeld grote geldsommen hebben ge
leend voor de aanschaf van een veel te dure auto,
een vakantie of een badkamer met vergulde kra
nen, komen doorgaans niet in aanmerking voor
een bijdrage uit het sociaal fonds.
Om eventueel voor een bijdrage uit het sociaal
fonds in aanmerking te kunnen komen, is het
noodzakelijk dat de aanklager of aanvraagster op
geen enkele andere wijze in staat is om op rede
lijke zelf een oplossing te vinden nit
dc iixianciéle problemen te komen.