Algemene Beschouwingen n.a.v. Begroting 1989 BIT HET I 3 üii Ned. Ver. Slechthorenden Judoclub St. Jan se S.V. Roef! Korfbal Gemeentelijk Sociaal Fonds, voor wie is dat bedoeld? - - - SSSl SEte-k PAGINA 9 A 8 'MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 12 OKTOBER 1988 nog PG/MK71988-10-06 5-2 5-6 i- r L o e 9. Financiering en algemene dekkingsmiddelen Gelet op de hoogte van de reserves, zowel alge meen als specifiek, kan de WD instemmen met het aanspreken van de reserves. Maarten Boon Vanessa Boon Sabine de Laat z Bart de Laat Marja van Dijk Carla Roozen Bernadette Op ’t Hoog Jan Roozen Karin Roozen Frans van der Sande d n- in ■ft it is t- le ft. iet ur re- ?/- n. n- en en u- >r- dt ie :h log ag. be la ft ar- ge- ’P- eg- el? ctie ;se- de- tiis- net :rs- is ex- ind n s- i. t- :t De Nederlandse Vereniging voor Slechthoren den en Omstreken komt weer bijeen op: donderdag 20 oktober s. om 20.00 uur. Lid worden van onze vereniging is altijd moge lijk. Plaats: Rode Kruisgebouw, Leonard van Vechelstraat 2 te Tilburg. Voor nadere inlichtingen: tel.: 013-332374 (na 18.00 uur) of 04117-2304. Maar daarmee alleen zijn we er niet. Ook het toe zicht op de industriële en agrarische bedrijven dient verscherpt te worden, niet alleen bij hin- derwetkwesties maar periodiek, en steeksproef- gewijze en onaangekondigd. Het uitrijden van drijfmest op niet toegestande tijden valt daar met name onder. Blij is de fractie van de WD met het onlangs verschenen Hinderwetuitvoeringsprogramma (HUP). In deze nota wordt op duidelijke wijze uiteengezet waar het in onze gemeente aan schort bij de toepassing van de Hinderwet. Alarmerend is het percentage afgegeven, niet toereikende ver gunningen. Via een inhaalprogramma dient dit percentage drastisch te worden verlaagd. Con trole op het systeem van de afgifte en de toerei kendheid van afgegeven hinderwetvergunningen is in ons aller belang. De fractie van de WD vraagt het college op korte termijn een aantal be leidsvraagstukken te formuleren, zodat uw col lege in goed overleg met de Comp assie Ruimte lijke Ordening tot een beleidsuitstippeling kan komen. Uitslagen 8-9 oktober Aspiranten Roef! - Winty Senioren 2 afgelast. Senioren 1 Roef! - S.D.O Wedstrijden 15-16 oktober Pupillen Roef! - Vessem, veld 10.15 uur Aspiranten Sp. Girls - Roef!, vertrek 13.30 uur Senioren 2 Roef! - E.D.N., veld 10.00 uur Senioren 1 E.D.N. - Roef!, fiets 9.30 uur Gezien de hoogte van de post onvoorzien en de geraamde overschotten hebben wij daarentegen moeite met enige van de gepresenteerde lasten- verzwaringsvoorstellen. Alvorens over een stij ging van de rioolrechten te spreken willen wij vernemen welk effect optreedt bij doorrekening van de uitkering verfijning riolering aan deze post. Ten aanzien van de reinigingsrechten is terecht een verdere stap voorzien naar een 100% kosten dekking en daarmee meteen naar een nieuw kos tenplaatje in het komende afvalstoffenbeleid. Met de verhoging van de bouwleges kunnen we instemmen. De voorziene OGB-verhoging kan echter onze instemmen niet verwerven, omdat we de noodzaak op dit moment niet inzien. De verhoging van de CAI-gelden telt ook nogal door in de portemonnee van ieder gezin, en dit teza men brengt ons tot de opstelling dat van deze OGB-verhoging voor 1989 kan en dient te wor den afgezien. Gaan we nog kort in op de investeringsplanning. Hiermee kan de WD voorshands instemmen hoewel de lasten de komende 4 jaren fors oplo pen. Hierbij willen we duidelijk nog geen besluit nemen over 400.000 voor de verbouwing van het gemeentehuis. Daarbij is overigens meteen de vraag te stellen of in genoemd bedrag het al voor datzelfde doel gevoteerde krediet ad 200.000 in 1988 verdisconteerd is. Dit geeft vooralsnog wat extra ruimte in de toch al vrij rui me financiële positie voor 1989. Hiervoor heb ben we al aangegeven dat wij prioriteit willen voor de verlichting Oisterwijkseweg en dat we voorstander zijn van het al aangehaalde verkeers- intensiteitsonderzoek. Maar vooral willen we een groter bedrag ten laste van de bestaande reserve voor dit doel uitgetrokken zien voor de daadwer kelijke aanpak van de stads- en dorpsvernieuwing en dan voor de categorie overige projecten, dat wil zeggen voor het dorpsaanzien. En ook wil len wij een forsere aanpak voor het milieubeleid en daarom vooruitlopend op de milieunota al een reservering om het beleid ook meteen echt te kunnen realiseren. Dat alles kan naar onze mening gerealiseerd wor den. Door temporisering voor 1989 van extra kredieten voor de verbouw gemeentehuis en door het aanwenden van de reserve T-31 gedeeltelijk aan te wenden voor de beoogde reconstructie van het kruispunt en voor de bijkomende voorzie ningen. Wij nodigen uw college gaarne uit om in de door de WD bepleite punten met wijzi gingen in uw begrotingsvoorstellen te komen. Hiermee komen we aan het einde van onze al gemene beschouwingen 1989. Wij hebben aan gegeven dat we deze begroting in grote lijnen on dersteunen maar op een drietal belangrijke pun ten willen wijzigen. Wij hebben drie voorstellen gedaan in de vaste overtuiging dat het hoog tijd is om in 1989 maatregelen te treffen op het vlak van dorpsvernieuwing, milieu en verkeersveilig heid. Dat zijn zaken van ieders belang en daar voor staat de WD, nu en in de toekomst. vervolg WD van pagina 8. dan wel nog worden genomen, eventueel samen met andere gemeenten? 7. Volksgezondheid en milieu In het begin van deze beschouwingen hebben we onze prioriteit al uitgesproken ten aanzien van het milieu. Dat wil niet zeggen dat we ontevre den zijn over de aangekondigde KCA-inzame- ling, maar er moet veel meer gebeuren zowel in de kom als in het buitengebied, te lang al wach ten we op de milieunota. De WD is er sterk voorstander van te onderzoeken of het geschei den ophalen van huisvuil haalbaar is in SMB- verband. Een gewijzigde keuze van inzamelaar kan voor omschakeling een goed moment zijn. Voorts dient ook de hondenoverlast veel effec tiever te worden aangepakt, met intensieve con trole en met beboeting. Hier wordt het toch ein delijk tijd dat het al lang staande beleid praktijk wordt. Ook een verdere verspreiding en uitbrei ding van het aantal glasbakken krijgt onze vol ledige steun. In de kwestie van de gemeente-afvalinzamelaar kunnen we kort zijn; het wordt de hoogste tijd om alternatieven te zoeken. De gemeenschappe lijke regeling die getroffen is met de gemeente Oisterwijk kost ons jaarlijks veel meer dan be groot werd. Jammer dat de BTW-kwestie vorig jaar onze fractie, zij het aarzelend, deed kiezen voor een voortzetting van de samenwerking op dit terrein. De fractie van de WD heeft het ge voel dat de mogelijkheden tot overgaan tot ge privatiseerde vuilnisophaling dienen te worden heroverwogen. De fractie van de WD stelt voor de samenwerking met Oisterwijk op te zeggen. 8. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting In onze tijd staan milieu en natuur terecht in het middelpunt van de belangstelling. We dienen voor het nageslacht een mooie woon- en leefom geving achter te laten. De inrichting van die om geving is het wezen van ruimtelijke ordening. Het industriebeleid zoals dat door het college het afgelopen jaar is gevoerd was te traag en die traagheid van verwerking leidde er in elke ge vallen toe dat potentiële kandidaten vertrokken naar elders. Weinig slagvaardig waren de onder- handelingen met A vang, hetgeen weinig vooruit ziend was voor contouren waarlangs dorpsver nieuwing kan plaatsvinden. Het is daarbij de vraag of het bedrijf reëele al ternatieven aangedragen kreeg om vestiging op bedrijventerreinen commercieel interessant te maken. De openvallende plaats in de ’woonkom’ had dan zin vol kunnen worden ingevuld. Wij betreuren het zeer, om meerdere redenen, dat het niet mogelijk is om de Avang-schoenfa- briek naar het nieuwe industrieterrein overge plaatst te krijgen. Maar wellicht is er toch nog hoop; het zou alle partijen alsnog baten. Niette min achten wij het redelijk dat de voor dit doel, vaak op verzoek, gemaakte kosten te verhalen op betrokkenen. De aankoop van gronden is uiteindelijk goed ver lopen. Het wordt nu tijd verder te kijken dan 1990. Milieunota, Wegenbeheersing, Plan Dorpsvernieuwing en Industrievestiging moeten als afzonderlijke onderdelen getoetst worden aan één beleid van ruimtelijke ordening. Over dorps vernieuwing wordt veel gesproken. Jammer, dat het daar bij blijft. De knelpuntennota terzake het zien dat we al wisten: we hebben een lelijk plein, belangrijke voorzieningen liggen her en der ver spreid over de gemeente. Dorpsvernieuwing is niet het plaatsen van wat bloembakken, het ver sieren van wat gevels. Nee, dorpsvernieuwing lijkt op het werk van een boomchirurg. Slechte, lelijke takken worden weggesneden, rottende ga ten worden gevuld, waardoor het geheel fraaier en levensvatbaar wordt. Hiervoor is een totaal visie nodig. Behoefte hebben we aan een kader waarin dorpsvernieuwing kan groeien. De frac tie van de WD hoopt op korte termijn te ko men tot een eigen voorstel van aanpak. Al eer der hebben we de hoogste prioriteit gelegd bij een stads- en dorps vernieuwingsbeleid, bij een aantrekkelijker aanzien van Moergestel. Na de discussies die in 1985 zijn gestart wordt het nu St. Jan behaalde in Diessen op de Interscholai- re kampioenschappen de wisselbeker en 10 prijzen. Ie prijs le prijs le prijs le prijs 2e prijs 2e prijs 2e prijs 2e prijs 3e prijs 3e prijs De gemeente Moergestel heeft sinds 1 oktober 1988 een gemeentelijk sociaal fonds, waaruit aan de minst draagkrachtige Moergestelnaren finan ciële bijdragen gegeven zouden kunnen worden. Niet iedereen komt voor een bijdrage in aanmer king. Burgemeester en Wethouders zullen aan vragen van geval tot geval bekijken. Zij beslis sen of eventueel tot het verlenen van een finan ciële bijdrage uit het sociaal fonds zal worden overgegaan. Het sociaal fonds is door de gemeenteraad vast gesteld. Het is ingesteld voor de inwoners van Moergestel. Het is niet van belang of de aanvra ger een uitkering heeft of niet. Er wordt wel ge keken naar het inkomen van de persoon, die de bijdrage aanvraagt. Hierbij gaat het niet om het inkomen, zoals dat is op het moment waarop de aanvraag wordt ingediend. Het gaat meer om het inkomen gedurende een langere tijd. Het sociaal fonds is niet bedoeld om financiële bijdragen te verlenen in kosten waarvoor elders al voorzienin gen zijn. Zo is er bijvoorbeeld de Algemene Bijstandswet, op grond waarvan tegemoetkomin gen kunnen worden verstrekt in diverse kosten en er zijn vele andere regelingen, welke de mo gelijkheid bieden voor het verkrijgen van een bij drage (zoals bijvoorbeeld de tegemoetkoming in studiekosten). Het sociaal fonds is er juist voor die kosten, waar voor op geen andere manier een bijdrage moge lijk is. Waarvoo' bijdragen Uit het sociaal fonds kunnen twee soorten bij dragen worden verkregen. Aanvraag indienen Als u denkt, dat u voor een bijdrage uit het so ciaal fonds in aanmerking komt, dan kunt u schriftelijk een aanvraag indienen bij burge meester en wethouders. De betreffende aan vraagformulieren zijn verkrijgbaar ter gemeen tesecretarie, afdeling welzijn. Na de ontvangst van uw aanvraag wordt een onderzoekje ingesteld door een van de medewerkers van de afdeling welzijn. Daarna beslissen burgemeester en wet houders op uw verzoek. Bezwaar en beroep Krijgt u een brief waarin staat dat uw aanvraag is afgewezen, dan wordt die afwijzing altijd met redenen omkleed. Bent u het niet eens met een beslissing, dan kunt u als u dat wenst, bezwaar maken tegen het besluit. Dat moet schriftelijk gebeuren bij bur gemeester en wethouders. U moet er rekening mee houden dat u een eventueel bezwaar schrif telijk moet indienen binnen dertig dagen nadat de beslissing van burgemeester en wethouders is verzonden. Maakt u bezwaar, dan krijgt u de gelegenheid uw bezwaar mondeling toe te lichten. krijgt daarvoor een uitnodiging. Burgemeester en wet houders besluiten dan weer op uw aanvraag. Bent u het nog niet eens met dat besluit, dan kunt u als u dat wenst, beroep aantekenen bij de afdeling rechtspraak van de Raad van State. Overigens kan alleen een rechtstreeks betrokkene eventueel bezwaar of beroep aantekenen. Meer weten? Twijfelt u of u voor een bijdrage uit het sociaal fonds in aanmerking kunt komen of wilt u meer weten voordat u een aanvraag indient? Dan kunt u kontakt opnemen met de gemeente telefoon 1235 toestel 37. De heer Theeuwes zal u dan nader inlichten. toch eindelijk tijd dat uw college iets presenteert, wil niet, van een wanprestatie gesproken wor den. Het kan echt niet langer wachten dat con crete plannen gepresenteerd worden en het is al helemaal uit den boze om de uitvoering op voor hand afhankelijk te maken van subsidies. Een veel beter idee is dan ook de aanwending van de toch al te hoge reserves bij het gemeentelijk wo ningbedrijf. Het college heeft het afgelopen jaar goed geope reerd op het gebied van de volkshuisvesting. Te genvallend echter is het woningcontingent voor 1989. Alle inspanningen van uw college ten spijt zal het daardoor in de komende jaren steeds moeilijker worden om aan een gemeentelijke wo ning te komen. Het getuigt van een wijs en recht vaardig beleid wanneer aan de woonsituatie van jongeren extra aandacht besteed gaat worden. In een voortschrijdende vergrijzing dreigen zij bui ten de boot te vallen. De fractie van de WD ziet dan ook geïnteresseerd uit naar de komende besprekingen in de commissie volkshuisvesting over een herziening van het zogenaamde punten systeem, dat gehanteerd wordt bij de toewijzing van woningen. De WD zal uw college van har te waar mogelijk ondersteunen bij de noodzake lijke inspanningen om een groter contingent so ciale woningbouw voor Moergestel te verwerven. Dat is absoluut een noodzaak in het kader van doorstroming en huisvesting voor alle categoriën leeftijden bewoners. De plannen voor de verbouw van het gemeente huis hebben ons nog niet overtuigd en zijn nu al zeer duur. Het is dan ook alleszins redelijk om eerst naar mogelijke alternatieven om te zien. Dat biedt overigens ook aantrekkelijke mogelijkhe den voor het gebruik van de huidige locatie. 1een tegemoetkoming voor verenigingskontri- buties en/of kursusgelden; 2. een eenmalige uitkering voor noodzakelijke kosten van het bestaan of voor aanvulling bij schuldsanering. Voor de onder 1 genoemde tegemoetkoming kunt u in aanmerking komen als de kontributie of kursusgeld hoger is dan 60,00 per jaar en de gezinsinkomsten niet meer bedragen dan het netto-minimumloon 2.400,00 netto per jaar. De hoogte van de tegemoetkoming is afhanke lijk van het kontributiebedrag of kursusgelden en inkomsten. Uitgangspunt voor de bij punt 2 genoemde uit keringen is, dat slechts dan een bijdrage kan wor den verleend, als de kosten die u moet maken, kosten zijn om te kunnen bestaan. Daarbij is het zogenaamd bestaansmimimum het uitgangspunt. Ten aanzien van hulpverlening voor schuldsane ring moet opgemerkt worden dat schulden die aanvrager of aanvraagster gemaakt heeft, op zich onvoldoende reden zijn om voor een bijdrage uit het sociaal fonds in aanmerking te kunnen ko men. Er wordt rekening gehouden met het ’be toond besef van verantwoordelijkheid’. Mensen die bijvoorbeeld grote geldsommen hebben ge leend voor de aanschaf van een veel te dure auto, een vakantie of een badkamer met vergulde kra nen, komen doorgaans niet in aanmerking voor een bijdrage uit het sociaal fonds. Om eventueel voor een bijdrage uit het sociaal fonds in aanmerking te kunnen komen, is het noodzakelijk dat de aanklager of aanvraagster op geen enkele andere wijze in staat is om op rede lijke zelf een oplossing te vinden nit dc iixianciéle problemen te komen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1988 | | pagina 9